Mira Kalan Obisk in pedagoška/andragoška dejavnost v Loškem muzeju Škofja Loka v obdobju 2004-2007 Obiskovalci Loškega muzeja v obdobju 2004-2007 Za obisk muzeja v letih 2004-2007 je značilno, da smo v tem obdobju zabeležili izredno povečanje števila obiskovalcev. Povprečno nas je na leto obiskalo 47.538 obiskovalcev, od 39.288 v letu 2004 do 55.710 v letu 2006 (tabela št. 1). Pri tem je bilo v prvih treh letih obravnavanega obdobja opaziti strmo vzpenjanje, v zadnjih treh letih pa zmerno valovanje števila obiskovalcev muzejskih zbirk in razstav. Domačih obiskovalcev je bilo več kot obiskovalcev iz tujine. Razmerje med tema dvema skupinama je bilo konstantno, približno 3 : 1 v korist domačih, katerih delež se je gibal med 72 % in 76 % (tab. št. 1). Odprtje razstave Plečnik na Loškem 8. junija 2007 v galeriji Loškega muzeja Škofja Loka. Pri tem si je leta 2004 stalne muzejske zbirke na Loškem gradu in zbirko Franceta Miheliča v Kašči ogledalo več obiskovalcev kot občasne razstave v Galeriji Loškega muzeja, Galeriji Ivana Groharja in razstavišču Okrogli stolp. V letih 2005 in 2006 smo nasprotno zabeležili več obiskovalcev občasnih razstav kot stalnih zbirk, kar se v preteklosti ni dogajalo. V letu 2007 je število obiskovalcev stalnih zbirk ponovno preseglo število obiskovalcev občasnih razstav, tokrat tudi na račun v tem letu na novo urejene stalne zgodovinsko-etno-loške razstave v Domu Cankarjevega bataljona v Dražgošah. Tabela št. 1: Obiskovalci Loškega muzeja v obdobju 2004-2007 glede na stalno prebivališče Leto Št. obiskov. Domači % Tuji % 2004 39.288 28.277 72,0 11.011 28,0 2005 44.177 31.854 72,1 12.323 27,9 2006 55.710 40.831 73,3 14.889 26,7 2007 50.980 38.352 75,2 12.628 24,8 Glede na način ogleda, v skupini ali posamezno, je bilo v letu 2005 in 2006 več obiskovalcev, ki so si muzejske zbirke in razstave ogledali organizirano, v skupinah (tabela št. 2). V letih 2004 in 2007 pa so prevladovali individualni obiskovalci. Razlika med tema dvema skupinama ni bila velika, letno se je gibala med 43 % in 57 %. Dejansko se je število individu-lanih obiskovalcev v obravnavanem obdobju povečevalo iz leta v leto, od 21.752 v letu 2004 do 28.851 v letu 2007. Tabela št. 2: Obiskovalci Loškega muzeja v letih 2004-2007 glede na način ogleda Leto Skupine % Posamezno % Skupaj 2004 17.536 44,7 21.752 55,3 39.288 2005 22.361 50,6 21.816 49,4 44.177 2006 30.133 54,3 25.507 45,7 55.710 2007 22.129 43,4 28.851 56,6 50.980 Muzejske pedagoške/andragoške dejavnosti v obdobju 2004-2007 Muzejske pedagoške dejavnosti se navezujejo na vsebine učnega načrta pri zgodovini, slovenščini, spoznavanju družbe, tehničnem in likovnem pouku, umetnostni vzgoji, gospodinjstvu itd. ter so prilagojene starostni stopnji obiskovalcev. Dejavnosti, vodstva, muzejske učne ure in muzejske delavnice so zasnovane tako, da učence in dijake z različnimi metodami seznanjajo s kulturno dediščino v muzeju. Pri tem so številne dejavnosti namenjene tudi našim najmlajšim obiskovalcem, vrtčevskim otrokom, v okviru prostočasnih dejavnosti pa tudi družinam. V obravnavanem obdobju sta bili prevladujoči dejavnosti muzejskega pedagoškega programa vodstvo po stalnih muzejskih zbirkah in muzejske učne ure z učnimi listi, ki jih pripravljamo za učence 2. in 3. triade. Po obiskanosti programov sledi učna ura v starem mestnem jedru, poimenovana Pisana Loka za starejše osnovnošolce in srednješolce, muzejske likovne delavnice (Cehovski izveski, Ključi, Škofjeloški grb, Praznična, noša) in delavnice tradicionalnih obrti (Tkanje, Cvetje), iskanje Skritega zaklada za učence 1. in 2. triade ter program za najmlajše Gal v muzeju (tabela št. 3). Učenci OŠ Škofja Loka-Mesto na razstavi Škofja Loka Čas pasijona 10. junija 2006. Med muzejske andragoške dejavnosti prištevamo predvsem vodstva za najrazličnejše interesne skupine odraslih obiskovalcev, ki obiščejo muzej kot turisti in izletniki, ljubitelji kulturnozgodovinske dediščine Škofje Loke. V zadnjih letih, ko se vse bolj uveljavljata vse-življenjsko učenje in izobraževanje, med udeleženci andragoških dejavnosti zasledimo tudi obiskovalce, organizirane v študijskih krožkih pri Slovenski univerzi za tretje življenjsko obdobje. Redno nas obiskujejo slušatelji teh študijskih krožkov iz Škofje Loke, Kranja in Ljubljane kot tudi iz ostalih krajev Slovenije. Tabela št. 3: Muzejski pedagoški/andragoški programi, število dejavnosti in število udeležencev na dejavnostih v obdobju 2004-2007 Vrsta programa Št. dej. Št. udel. Št. dej. Št. udel. Št. dej. Št. udel. Št. dej. Št. udel. 2004 2004 2005 2005 2006 2006 2007 2007 Vodstvo - st. zbirke 217 5.546 220 5.526 281 6.832 203 4.650 Vodstvo - Gal. F. M. 4 159 1 45 2 65 18 420 Vodstvo - m. jedro 7 178 13 326 23 464 23 432 Vodstvo - Crngrob 8 402 6 390 15 535 7 315 Vodstvo - Visoko 1 46 / / / / 4 109 Muzejske učne ure 191 4.060 167 3.638 185 3.949 182 3.757 Muzejske delavnice 56 1.215 76 1.403 84 1.596 40 827 Grajske zgodbe 15 343 19 413 38 783 1 14 Gal v muzeju 332 23 500 14 311 21 439 Skriti zaklad 52 1.089 41 866 52 990 50 992 Pisana Loka 99 2.350 73 1.669 101 2.043 62 1.272 Skupaj 665 15.770 639 14.776 795 17.568 611 13.227 Udeleženci muzejskih pedagoških/andragoških dejavnosti 2004-2007 Šolske skupine obiščejo muzej v okviru šolskih ekskurzij in kulturnih, naravoslovnih ali tehničnih dnevov. Mnoge med njimi na obisku v muzeju izberejo dva programa, npr. ogled muzeja in učno uro Pisana Loka ali program Skriti zaklad oziroma muzejsko delavnico. Zato je dejansko število in starostna sestava obiskovalcev na muzejskih pedagoških/andragoških dejavnostih v tem štiriletnem obdobju razvidna iz tabele št. 4. Tabela št. 4: Starostna sestava udeležencev muzejskih pedagoških/andragoških dejavnosti v obdobju 2004-2007 Leto OŠ % OŠ % OŠ % Srednje % Odrasli % Skupaj 1. triada 2. triada 3. triada -šolci 2004 1.255 11 2.764 24 3.833 33 1.212 10 2.571 22 11.735 2005 1.667 14 2.925 25 2.830 24 1.496 13 2.910 24 11.828 2006 1.892 14 3.090 22 3.585 25 2.697 19 2.865 20 14.129 2007 1.017 10 2.276 22 2.974 28 1.311 12 2.974 28 10.552 Vsa leta, razen leta 2005, so med obiskovalci muzejskih dejavnosti prevladovali učenci 3. triade, njihov delež je znašal od 33 % do 24 %. Sledijo odrasli obiskovalci muzeja, ki jih je bilo od 28 % do 22 %, in učenci 2. triade, ki so zastopani z deležem od 25 % do 22 %. Najmanj je bilo predšolskih otrok in učencev 1. triade, letno od 10 % do 14 %. V primerjavi s prejšnjimi leti se je v letu 2006 na dejavnostih zelo povečal obisk srednješolcev; bilo jih je 2.697 ali 19 %, kar je posledica tega, da je bila Tavčarjeva Visoška kronika eno od maturitetnih tem pri slovenščini v šolskem letu 2005/2006. V letu 2007 smo med udeleženci pedagoških/andragoških dejavnosti zabeležili izredno veliko število odraslih obiskovalcev, 2.974 ali 28 %. To si razlagamo z večjo prepoznavnostjo muzeja in s poudarjeno vlogo učenja v vseh življenjskih obdobjih. Prav tu pa pri doseganju skupnega cilja, t.j. izobraževanja kot načina življenja, ki zagotavlja osebnostno rast, zagotovo lahko pripomore tudi naš muzej.