Poštnina plačana v gotovini Cena: Posamezna štev. L 25 Naročnina : Mesečna L 110 Za inozemstvo : Mesečno L 190 Uredništvo in uprava: Gorica, Riva Piazzutta štev. 18 Poštno ček. račun: štev. 24 12410 Leto V. - Štev. 9 Gorica - 26. februarja 1953 - Trst Izhaja vsak četrtek NAŠE TEŽAVE Ko človek’ motri življenje naše narodne manjšine na Tržaškem in Goriškem, vidi, koliko silnih težav mora prebroditi dan na dan. Kljub temu smo zapisali, da slovenski katoličan ne klone zato, ker veruje v svoje ideale. Pri tem nas je zelo razveselilo in iznenadilo pismo, kt smo ga prejeli iz Trsta, pismo, ki govori ravno o težavah tržaških ka--toliških Slovencev in kako jim oni kljubujejo. Da bo razveselilo tudi druge, ga tu vsaj deloma priobčujemo. LEPI OBETI V TRSTU Za pustno nedeljo so nas Sveto-ivančani v Trstu presenetili z imenitno uspelo dramatsko predstavo. Šele ob tej priliki smo zvedeli, da že nekaj mesecev deluje v okraju nova mladinska organizacija — Slovensko društvo. To novo kulturno ognjišče zbira čedno skupino somiš-ljenikov na tedenske izobraževalne sestanke, ima že tudi neke odseke, teh eden je igralska družina. Koliko ti mladi igralci in igralke zmorejo in obetajo, je pokazal baš njih prvi nastop. V nabito polni dvorani so dali Moliere-ovo komedijo Namišljeni bolnik in občinstvo je imelo sijajen umetniški užitek. Četudi .ne naštevamo posameznih vlog in njih nositeljev, ne bo pretirano,. ee vsem od kraja priznamo odličen u-speh in nadpovprečne igralske sposobnosti. Ponovitev so določili na pustni torek. Vredno pa bi bilo ponesti to uprizoritev tudi izven mesta po vaseh, kjer imajo kako dvorano. Za osnovanje in delovanje novega društva in za vodstvo dramatskega odseka posebej gre glavna zasluga izkhšenemu prosvetnemu delavcu gospodu profesorju R. Fajsu, ki je predstavo režiral in sam igral eno izmed vlog. Sveloivanski mladini je treba čestitati k uspehu in jo postaviti za zgled drugim mestnim okrajem. Na Tržaškem smo vajeni slišati jalovo pesem, da se zaradi izredno razširjene pokvarjenosti, zmaterializirano-sti in politične zagrizenosti med našim ljudstvom ne da nič zgraditi na krščanskih temeljih. Toda marsikje so poskusi organiziranja že ovrgli ta pesimizem — tako na Bazovici in v Mačkovi j ah, tako tudi lepo se razvijajoča Vincencijeva konferenca v mestu, pod vodstvom neutrudne prof. dr L Abramove, dalje krožki Katoliške akcije dijakov in dijakinj, pod vodstvom duhovnikov-profesor-jev Vrečarja, Jamnika, Prešerna zadnji čas celo skavtsko gibanje med mlajšimi pod vodstvom prof. dr.ja Berceta. Končno je zdaj tudi pri'Sv. Ivanu led prebit. Vsi ti uspehi do-kazujejo, da imamo sredi sodobne Sodome in Gomore vendarle še nekaj zdrave in pogumne mladine, ki je pripravljena hoditi in kulturo graditi po preizkušenih izročilih °četov. Ta izročila so krščanska. OVIRE IN TEŽAVE V TRSTU Žetev hi bila lahko kljub obilju julke precejšnja, le delavcev-or- gamzatorjev je premalo, še večji ^ P" je s lokali. Polno delavolj- HI S'^ TnfJd našimi sposobnimi in r;z/Vln.lj intelektualci ostaja neizkoriščenih ••» .. ■ , * »tir j ih tepejo razne social-ne na slasti stanovanjska sti- ska. Kako boš izven poklicne zapo-s itii si' aj delal v organizacijah, ee leta in leta zgubljaš čas z iskan-njem kvari,rja ali če imaš kak brlog na enem koncu mesta, menzo na drugem koncu, službo pa v tretjem koncu'!1 Ali če ti je pri sedanjih plačah neredko že par tramvajskih listkov prevelik strošek. Druga težka ovira za kulturno in vzgojno delo med Slovenci je pomanjkanje lokalov. Predno začneš kje kaj zbirati in organizirati, moraš imeti prostorček, za nastope celo velik prostor. Kje naj ga iztakneš? Italijani jih imajo na pretek — od velikih gledališč, kinomato grajskih dvoran, dvorišč in igrišč in oratorijev — do intimnih društvenih lokalov za najrazličnejše vzgojne in nevzgojne organizacije, za šolarčke in odrasle sloje. Le za Slovence ni ničesar — ne lokalov, ne kulis, ne igrišč ne denarja za nabavo takih reči. Veliki petdesetmilijonski narod ne čuti niti sramu, da je mali peščici Slovencev požgal en narodni dom in drugega (baš pri Sv. Ivanu) ukradel. Srce boli človeka, ko gleda, kako se zbira italijanska mladina v športnih in vzgojnih lokalih po vseh koncih mesta, vsepovsod postrežena z vsemi vzgojnimi sredstvi, medtem ko za Slovence ni pametnega prostorčka, kjer bi najmlajšo ali odraslo mladino mogli zaposliti z vzgojnim razvedrilom, da bi jo odtegnili kvarnemu vplivu ceste in plesišč. Niti za slovenske otroške vrtce ni dobiti dovolj prostorov. In vendar je v občinskih, župnijskih in organizacijskih igriščih ali dvoranah velik delež slovenskega denarja iz davkov ali darov...e človeštvo! je tiste resnične duhovnike, ki priznavajo avtoriteto svete stolice in ki nočejo postati propagandisti komunistične države. V JUGOSLAVIJI Podobno vlogo imajo v Jugoslaviji zveze duhovnikov, ki so si izbrale za svoje ime apostola svetega Cirila in Metoda in o katerih smo že pisali. Napačno bi bilo podcenjevati škodljivost teh dobro organiziranih in dobro financiranih separatističnih gibanj. Komunistični korak, s katerim dajejo slabo plačanim duhovnikom boljše prejemke, če obljubijo zvestobo komunistom, je dosegel omejen u-speh. Toda Cerkev in verniki poznajo bolje svoj narod in komunistične oblasti si samo škodujejo s tem, da uporabljajo za svoje namene najslabše elemente Cerkve. Ti »patriotični« duhovniki se bodo mogoče že kmalu kesali, da so odkrito podpirali komunistično diktaturo. Marksizem je sovražnik vsem veram in nedvomno jih bodo v primernem trenutku postavili na hladno. Madžarski časopis »Szabad Nep« z dne 29. junija 1952 piše: »... Poleg tega da razkrinkujemo mračnjaško reakcijo, moramo podpirati duhovnike, ki so zvesti državi; vključiti jih moramo v gibanje za mir, čeprav se moramo istočasno odreči vsem iluzijam o njihovem političnem ali verskem delu.t (Dennis Bardcns) P. E. - Gorica - - - . Mazora Kristina .... M. F. - Gorica, za mesec december in januar ... Neimenovani iz Gradeža Delavec za januar -H. K. - Gorica, za december januar, februar 10 dolarjev: Karl Kovačič, Penna. Po 5 dolarjev: J. Ovsenek, Cleveland; Leopold Simčič, Ca-nad; Ludvik Vesel, Milwaukee; Frane Terčon, Detroit; Frank Klaus, Ohio; Jože Kozjek, Milwaukee; Avgust Cebron. Cleveland; John A. Ribic, N. J.; Mary Laurske, Colo.; Rev. dr. Milan Kopušar, Nebraska; Ivan Zorman, Cleveland; Ana Ahačič, Chicago; Mathias Klobučar, Chicago; Ana Lim, California — lir 43.400. 3 dolarje: Rudolf Novak, Chicago - - = » 1.860.__ Po 2 dolarja: Jože Marko, Canada; Mrs. A. Planinšek, Cleveland; Frank Vavpotič, Chicago; Frank Škerjanc, Pa.; Marjana Tominc, 111.; John Debeljak, Minn. ----- lir 7.440.— Po 1 dolar: Mrs. J. Logar, Wash.; Štefan Podgornik, Ul.; John Primozich, Ohio; John Miklav-sic, Euchid.; Iv. Peterca Košenina. Pa.; N. N. Cann.; Mrs. Agatha Antolič, Cann.; Jakob Patrieh, Utah; J. Habjan, N. J.; Mrs. A. Luin, Pa.; Mrs. A. Levar, Milwaukee; Frances Suhadolnik, Ohio; = lir 7.440. Vera in psihiatrija Pred 500 zdravniki velike bolnice Monte Carmelo v Detroitu je govoril msgr. Avricij Sheehi, dekan pedagoške fakultete na katoliški univerzi v Washingtonu, o odnosu med vero in ■ psihiatrijo (duševnem zdravilstvu) ter je prišel do zaključka, da je neobhodno potrebno sodelovanje zdravnika in duhovnika, to je vere in znanosti, če hočemo ozdraviti šediinj! rod. Versko zanimanje v ZDA Ameriška mesečna revija »Catholic Di-gest« prinaša rezultate zanimivega poizvedovanja o veri in verskih problemih. 90% mož in 97% žena je izjavilo, da je treba vero vzeti kot resno zadevo; zanimanje za verske probleme narašča med ljudmi, ki so dosegli 65 leto. Nad 75% vprašanih ljudi je izjavilo, da vera pomeni nekaj življenjskega v življenju vsakega človeka; samo 24% ljudi zagovarja mnenje, naj otroci svobodno izberejo vero, ko bodo sposobni za tako važno opravilo. Med inteligenco velika večina nima posebnega zanimanja za verske probleme, dočim je tegai zanimanja veliko med delavci in sploh ljudmi z majhno kulturo. Žal pa 24% staršev sploh ne skrbi za versko vzgojo svojih otrok in tu nastaja veliki problem o splošno verski vzgoji naroda. Velik napredek pa pomeni v zadnjih letih verska strpnost med različnimi veroizpovedmi. Katol. Cerkev v Franciji Sedanji predsednik Združenih ameriških držav je v enem svojih volilnih govorov izjavil, da je Francija polovico brezverna. Poseben Institut za javno mnenje je zato naredil posebno preiskavo, iz katere so znani naslednji podatki: vseh Francozov je -42 milijonov, od katerih je 33 milijonov katoličanov, 800 tisoč protestantov, 300 tisoč muslimanov, 7 milijonov in pol pa je ateistov ali brez vsake vere. Od katoličanov jih je 14% res gorečih, 37% srednje gorečih, 17% hladnih, 26% pa jih je opustilo vsako versko življenje. Revija »Realites«, ki je te številke objavila, izjavlja, da je katoliško življenje dobro in da je Francija v glavnem le katoliška. Eisenhovver pa je izjavil, da mu je prve podatke dal neki član francoske socialistične stranke. Tita ne marajo Nemška katoliška poročevalska agencija (KNA) poroča, da je Zveza katoliških delavskih organizacij v Angliji vložila formalen protest pri vladi v Londonu proti obisku maršala Tita v Angliji. Že v preteklih tednih je posebna deputacija angleških katoličanov, v kateri sta bila tudi Lord Pakenham in pisatelj Graham Green,. predložila zunanjemu ministru Edenu posebno pritožbo proti verskemu preganjanju v Jugoslaviji in proti prihodu Tita v London. VLOGA JATRIOTIČSir DUHOVNIKOV v komunističnih državah Iz življenja Cerkve » 1.500,— » 3.000. » 2.000.— » 3.000. » 600— » 3.000— K1U1L1T1U1R1A | Koledar Svobodne Slovenije Koledarji so posebno poglavje slovenske kulturne zgodovine. Morda ga ni naroda, pri katerem bi imel zadnjih sto let sem tako važno vlogo. Že sami Mohorjevi koledarji raznih izdaj so bistveno pripomogli k dvigu izobrazbe povprečnega slovenskega človeka. V njih pa je tudi nakopičenega veliko kulturnozgodovinskega gradiva, ki bi ga vesten zgodovinar ne mogel pogrešali. V družbo slovenskih koledarjev se je častno uvrstil »Koledar — zbornik Svobodne Slovenije«, ki izhaja v Buenos Airesu. Sedaj je izšel petič; ima bogato in tehtno vsehino. V njem srečamo že znana imena argentinskih slovenskih koledarnikov, kot so: dr. Al. Odar, dr. Tine Debeljak, dr. Vinko Brumen, prof. Lojze Gerzinič, Stanko Kociper, dr. Ivan Ahčin in še mnogo drugih. Zastopani so tudi slovenski književniki od povsod, kjer so se ustavili slovenski begunci: s Tržaškega, s Koroškega, iz Rima, iz ZDA. Dobra je bila misel, postaviti za uvodnik članek »Emigracijska slovenska knjiga — naša ljubezen in ponos«. Rdeči »kulturni-ki« še sedaj odrekajo Slovencem, ki so proti njim, vsako ljubezen do slovenstva, in do slovenske kulture. Člankar J. K. je u-einkovito zavrnil to bedasto udrihnico za-slepljenih duš. Prijeten vtis napravi na bralca Krekova poslanica »V znamenju zmage naprej!« Trezno, brez olepšavanja, skoraj suhoparno slika mednarodni položaj, ki ni rožnat, zlasti za Slovence ne; toda iz njegovih besed diha vedra vera v končno zmago resnice in pravice. Škof dr. Rozman pa iz Razodetja črpa za nas vse upanje in moči. Zlata vreden je njegov st«, vek: »Božje nevidne sile delujejo za nase pojmovanje prepočasi, a delujejo do zadnjega vlakna dosledno.« Iz političnega dela za osvobojenje narodov, katere je zasuž-njil komunizem, je poročilo o zborovanju v Williamsburgu v juniju 1932. Slovence je tam zastopal dr. Miha Krek. ki je na zborovanju imel lep govor. Koledar ga objavlja skupaj z williamsburško protikomunistično izjavo. Razmerje izseljencev do domovine obravnava v čisto filozofskem smislu iz preteklosti in sedanjosti dr. Al. O-dar, ki prihaja do zelo pozitivnih zaključkov. Globok in lep je članek dr. V. Brumna »V krepkih dušah je usoda«. Dr. Brumen je s svojim dvoletnim delom tudi v Gorici zapustil lep in še živ spomin; zato bodo naši ljudje radi brali njegove misli, zapisane v poljudnem tekočem jeziku. Prof. Gerzinič nadaljuje razpravo »Naša kulturna preteklost v luči obletnic« z zanimivim poglavjem o slovenskih misijonarjih. Dr. Al. Odar je postavil spomenik dvema velikima možema, bratoma Alešu in Francetu Ušeničniku, ki sta umrla lansko pomlad v kratkem presledku 16 dni drug za drugim. Aleš Ušeničnik je velikan duha. Pisec ga je spoznal zelo dobro; orisal ga je kot ideologa, znanstvenika, jezikovnega tvorca, umetnika. Ta razprava je dokumentarne važnosti, to tem holj, ker v domovini noben list ni napisal besede oh smrti člana Slovenske akademije znanosti in umetnosti. Prav tako dokumtitaričen je članek o »Prosveti v begunstvu«, ki ga je napisal Franc Pemišek. Opisal je delo v taboriščih V Avstriji. Marijan Marolt pa poroča o » Kulturnem delu v italijanskih Debevca, izdajatelja velikega slovenskega dnevnika v Ameriki »Ameriška domovina«. Dozdaj neobjavljene podatke iz slovenske zgodovine v prvih letih zadnje vojne prinaša Vauhnikov članek »Grožnje in spletke proti obstoju Slovenije«. Dr. Ivan Ahčin, ki je eden najboljših sodobnih slovenskih sociologov, poroča »Kje smo v socialnem gibanju danes«. Spoznavanju slovenske po- • litike v preteklosti služi razprava »60 let dela za slovenski narod«, na katero opozarjam zlasti naš mlajši rod, ki malo ve o trdem političnem in gospodarskem delu, ki so ga morali opravljati prednamci, zadnja desetletja zlasti pod vodstvom Slovenske ljudske stranke. Koledar prinaša na kratko očrtan lik pisatelja sedemdesetletnika dr. Ivana Preglja, potem poročilo o prosvetnem in verskem delu na Goriškem in Koroškem, o katoliškem shodu Slovencev v Argentini, prispevke o gledališču, o moderni tehniki in še mnogo drugega. Bogat je tudi pesniški del. Izmed mnogih imen naj navedem Balantiča, Tineta Debeljaka, Marjana Jakopiča, Slavka Srebrniča, Mirka Kunčiča; je pa še veliko drugih. Pripovedništvo, ki ga je v knjigi najmanj, zastopa zlasti Stanko Kociper. V kratkem poročilu ni mogoče vseh prispevkov niti omeniti. Lahko se pa reče, da je Koledar smotrno urejena, tehtna knjiga, katero preveva od začetka do konca vodilna misel — ljubezen do svobode in do lepe slovenske domovine. A. I. [Toioisipioidiairisitivioi Setev jare pšenice taboriščih. N. N. se je spomnil pok. Jaka naj bo izvršena najpozneje do 10. marca. Ker pri nas nimamo posebnih jarih sort, sejemo sorto »mentana«, ki uspeva tako kot ozimna pšenica, kakor tudi kot jara, to je pomladanska. Glede priprave zemlje, gnojenja in nege jare pšenice velja približno isto kot glede ozimne: Najbolje bo uspela jara pšenica na njivi. kjer je bil lansko leto krompir, kateremu je sledila potem repa. Taka zemlja je navadno dovolj rahla, posebno če smo jo tekom zime enkrat preorali. V taki zemlji so tudi še ostanki lanskega gnojenja in zato ji gnojimo samo z umetnimi gno. jili. Umetna gnojila, ki pridejo v poštev za jaro pšenico, so ista kot za ozimno: Na vsakih 100 m- raztrosimo pred pobrana-njem njive po 1 kg žveplenokislega amo-nijaka (solfato amonico), po 5 kg super-fosfata (perfosfato) in po 1 kg kalijeve soli (sale potassico). Žveplenokisli amoni-jak lahko nadomestimo — kar se celo priporoča — z amonijevim solitrom (nitrato ammonico), ki je sicer dražji, a tudi več kot še za polovico bogatejši na gnojilni moči. Amonijev nitrat vsebuje namreč en del dušika v amonijakalni, to je pozneje delujoči obliki in en del v takoj učinkoviti ali solitmi obliki. Ker pri jari pšenici ne moremo računati s pretrgano rastjo, kot pri ozimnih sortah, temveč raste jara pšenica nepretrgoma od izkalitve do zorenja, se okoristi komaj izkaljena rastlinica z dušikom v solitrni obliki. Mlade rastlinice .postanejo močne in take lahko dajo obilen pridelek. — Kdor pa bi gnojil z žvepleno-kislim amonijakom in ne z amonijevim nitratom, naj raztrosi na vsakih 100 m-Pšeničnega polja po 1/2 kg apnenega (nitrato di calcio) ali čilskega solitra (nitrato di soda), čini bo pšenica pognala drugi list. Ce le moreš uporabljaj za setev sejalko! Taka njiva je lepša, ker je setev izvršena holj enakomerno brez praznih oplazov in ker na taki njivi mnogo lažje zatiraš ple-vel. Saj ves, da moramo tudi pšenico pleti. Pa tudi na semenu prihraniš, a pomni, L & MB Duuevop ŽIVLJSnJ€ / LA VID:0 '■e^Pi.Prrufii. s j * xxi • jflhufip RES PA JE, da »Duhovno življenje« močno duhovno hrano, potrebno vsakemu, ke» j vsi imamo poleg tejesa tudi dušo, da daje to hrano v okusni obliki in obleki, da je »Duhovno življenje« vedno moderno in aktualno, da je »Duhovno življenje« brez dvoma vredno svoje cene. VZEMI GA V ROKE, kadar se ti upro kričeče revije; tako boš spet našel sam sebe, kadar si naveličan življenja, spet boš našel njegov smisel, kadar se ti zdi, da si tako sam sredi tujine, našel boš spet svoj dom, svojo zemljo, kadar si strt v spoznanju ničnosti vsega bitja in žitja na zemlji, odkril sc ti bo znova košček večnosti. naroči BERI S l R 1 »DUHOVNO ŽIVLJENJE« Z GORIŠKEGA