Zakon o občinah s stvarnim kazalom V Ljubljani 1933 Založila in natisnila tiskarna Merkvr d. d. ▼ Ljubljani (Predstavnik tiskarne O. Mihilek) Zakoni in uredbe gt F hi> XXVI il. zvezek Zakon o občinah s stvarnim kazalom V Ljubljani 1983 Založila'in natisnila tiskarna Merkur d. d. v Ljubljani (Predstavnik tiskarne O. Mihšlek) 73486 TZC Vsebina Stran I. Občne odredbe . .. 5 II. Člani in prebivalci občine. 8 III. Organizacija.10 A. Občinski odbor.10 B. Občinska uprava in predsednik.22 IV. Delokrog občine.24 V. Pristojnost občinskih organov . ..26 VI. Občinski uslužbenci.28 VII. Občinske finance..'.30 VIII. Posebni deli občin, njih organizacija in pristojnost . 36 IX. Nadzor državne uprave.38 X. Pravna sredstva.41 XI. Prehodne in zaključne odredbe.42 Stvarno kazalo.-.47 Zakon o občinah.* I. Občne odredbe. § l. Občine so samoupravna telesa in pravne osebe po javnem in zasebnem pravu. § 2 . Občine so po prostoru, na katerega se razteza nji¬ hova oblast, neprekinjene — naravne in gospodarske — edinice. Vsako zemljišče mora biti v sestavu ene občine. Meje vsake občine morajo biti oznamenovane v naravi vidno s primernimi znaki. § 3. Vsaka občina mora imeti najmanj 3.000 prebivalcev. V krajih, kjer to zahtevajo terenske razmere ali drugi povsem opravičeni razlogi, smejo imeti občine izjemoma tudi manj ko 3.000 prebivalcev. § 4 - Spori o mejah med občinami spadajo v pristojnost sreskega načelnika. Če je spor med občinami dveh srezov, je pristojen ban, če pa je spor med občinami raznih banovin, minister za notranje posle. * Službeni list« z dne 29. aprila 1933., št. 229/35. 6 § 5 - O popravi mej med poedinimi občinami odloča na zahtevo katere prizadetih občin ban, če pa gre za občine raznih banovin, minister za notranje posle. Pred odločbo se pozovejo prizadete občine, naj se vzajemno sporazumejo. § 6 . Spajanje občin v mejah enega sreza se sme izvršiti, če to zahtevajo dotični občinski odbori v sejah, v ka¬ terih sta prisotni dve tretjini odbornikov. To se lahko izvrši tudi na pismeno zahtevo večine volilcev dotičnih občin. Nove občine s porazdelbo v mejah enega sreza se lahko ustanovijo po pismeni zahtevi večine volilcev tistih krajev, ki bi prešli v nove občine. Izločitev krajev iz ene občine in pridelitev drugi občini v mejah enega sreza se lahko izvrši po pismeni zahtevi večine volilcev tega kraja in po pristanku odbora tiste občine, kateri se ta kraj prideljuje. Odločba se izda s kraljevim ukazom na predlog ministra za notranje posle, ko so se pribavile v primeru iz drugega stavka prvega odstavka in v primeru iz drugega in tretjega odstavka izjave dotičnih občinskih odborov. § 7 . Če se ob razločitvi poedini kraji, za katere gre, glede pravic in obveznosti kakor tudi porazdelitve občin¬ skih uslužbencev ne morejo v treh mesecih sporazumeti, se izroči spor najkesneje v mesecu dni v rešitev raz¬ sodišču, ki ga sestavi nadzorno državno oblastvo. V razsodišče volijo prizadete stranke po dva predstavnika, če pa se razsodniki ne zedinijo glede predsednika, ga določi ban. Občinski uslužbenci morajo po sporazumu občin, odnosno po odločbi razsodišča prevzeti službo, če ustreza njihovemu dosedanjemu položaju. 7 § 8. Posle glede organiziranja nove občine pripravi in izvede najkesneje v treh mesecih organ tiste občine, ki da novi občini največ prebivalcev. § 9 . Če se po odredbah § 6. izpreineni obseg občin, se izvršijo nove volitve v vseh prizadetih občinah v treh mesecih po razglasitvi ukaza. § io. Ime in sedež občine se določita s kraljevim ukazom na predlog ministra za notranje posle. § H- Ukazi po §§ 6. in 10. dobijo obvezno moč po raz¬ glasitvi v »Službenih novinah«. § 12 - Vsaka občina mora uporabljati pečat, ki ima v sredi državni grb, naokrog pa ime občine in sreza, kateremu pripada. § 13 . Vsaka občina mora imeti na svojem sedežu na pri¬ mernem in dostojnem mestu zgradbo za občinsko upravo — občinski dom. Zgradba mora imeti prostore: za pisarno občinske uprave, za čakalnico, za seje občin¬ skega odbora, kakor tudi za občinsko stražo in zapore (ločeno za moške in ženske). § 14 - Za zadovoljitev poedinih potreb, ki se jim more zadostiti samo s skupnim delom ali skupnimi material¬ nimi sredstvi dveh ali več občin, se morejo občine združiti z odobritvijo bana. O razdružitvi odločajo občine, pa tudi ban more o tem odločiti. ! 8 II. Člani in prebivalci občine. § 15. Član občine more biti samo državljan kraljevine Jugoslavije. Vsak državljan mora biti elan kake občine. Domovinstvo je isto, kar je članstvo kake občine po tem zakonu. Članstvo kake občine se izgubi samo, če se pridobi članstvo druge občine po predpisih tega zakona, ali če se izgubi državljanstvo. § 16 - Po zakonu dobi žena moževo članstvo, maloletni zakonski otroci očetovo, nezakonski maloletni otroci materino, maloletni pozakonjeni otroci očetovo od dne rojstva, posvojeni maloletni otroci pa posvojiteljevo član¬ stvo; najdenci dobe članstvo v občini, kjer so jih našli. Državni uslužbenci in javni samoupravni uslužbenci kakor tudi duhovniki so po zakonu člani občine, v kateri je njih stalni službeni sedež, razen če izjavijo v roku treh mesecev od dne odločbe o izpremembi službenega sedeža, da obdržijo staro članstvo. Zakonito razvedena žena obdrži članstvo v občini, kateri je pripadala, ko je bil zakon razveden; če se zakon razveljavi, se vrne v članstvo občine, kateri je pripadala pred poroko, pridrži pa članstvo, dobljeno po možu, če izjavi v roku treh mesecev od dne razveljav¬ ljenja zakona, da to želi. § 17. Za sprejem v članstvo druge občine je treba: 1. da uživa prosilec častne pravice; 2. da ni v sodni preiskavi ali pod obtožbo za de¬ janja, ki imajo za posledico izgubo častnih pravic; 3. da more vzdrževati sebe in svojo rodbino. 9 O sprejemu odloča občinski odbor, ki sprejema ne more zavrniti, če so izpolnjeni prednji pogoji in če sta¬ nuje prosilec najmanj pet let stalno v tej občini. Občina obvesti o odločbi glede sprejema v članstvo tisto občino, kateri je prosilec dotlej pripadal. Brez tega poročila ne more občina nikogar iz spiska svojih članov izbrisati. Če stanuje kdo stalno najmanj deset let v isti občini in ta za ta čas zoper njega ne more prigovarjati ničesar, kar je navedeno pod točko 1. tega paragrafa, niti mu ne more prigovarjati kaj iz točke 2. tega paragrafa, je pridobil po zakonu članstvo te občine in ga izgubi v občini, v kateri ga je dotlej užival, razen če izjavi, da obdrži dosedanje članstvo, in dokaže, da pristojna občina na to pristaja. § 18. Spore o članstvu kake osebe med občinami rešuje občno upravno oblastvo prve stopnje. § 19 - Osebi, glede katere se ne da ugotoviti, kateri občini pripada kot član, se določi članstvo tiste občine, v kateri je rojena. Če se ta ne da ugotoviti, tiste občine, v kateri je v poslednjih petih letih najdalj stanovala, če se pa tudi to ne da ugotoviti, pa tiste občine, v kateri biva, toliko časa, dokler se ne ugotovi njeno pravo članstvo. § 20 . Osebe, ki se sprejmejo v državljanstvo, če niso pri¬ ložile prošnji zagotovilo kake občine, da jih sprejme v članstvo, so člani v prvi vrsti tiste občine, v kateri so rojene, v drugi vrsti tiste, v kateri stalno stanujejo in naposled tiste občine, v kateri se želijo stalno naseliti, kar se označi v odločbi o sprejemu v državljanstvo. 10 § 21 . Občina sme izvoliti za častne člane občine osebe, zaslužne za državo in občino. § 22 . Člani občine, ki obubožajo in ne morejo pridobi¬ vati in nimajo nikogar, ki bi bil po zakonu dolžan jiii vzdrževati in podpirati, odnosno kolikor nimajo pravice do podpore po kakem drugem zakonu ali ne uživajo tega od drugod, imajo pravico do vzdrževanja, odnosno do podpore iz občinskih sredstev, odnosno iz sredstev dobrodelnih ustanov, ki jih občina upravlja. Občine ne smejo niti članom drugih občin odreči najpotrebnejše pomoči, če zaidejo v bedo, toda o tem morajo takoj obvestiti pristojno občino. Občini gre pravica do povračila dane podpore po upravni poti. § 23. Prebivalci občine, četudi niso člani, imajo pravico, bivati v občini, kolikor ni to po veljavnih predpisih odrejeno drugače, kakor tudi pravico, uživati občinsko imovino in občinske ustanove, določene za javno rabo, prav tako pa imajo tudi vse dolžnosti, nositi občinska bremena. § 24. Vsaka občina mora voditi spisek svojega prebival¬ stva, ločeno pa spisek svojih članov in izdajati o tem na zahtevo javne listine. III. Organizacija. A. Občinski odbor. § 25. Občinski odbor sestoji: 1. v občinah od 3.000 do 5.000 prebivalcev iz 24 od¬ bornikov; 11 2. v občinah od 5.000 do 8.000 prebivalcev iz 30 od¬ bornikov ; 3. v občinah od 8.000 prebivalcev ali več iz 36 od¬ bornikov. V občinah, v katerih je izjemoma število prebivalcev manjše ko 3.000, sestoji občinski odbor iz 18 odbornikov. Število občinskih odbornikov, določeno s tem za¬ konom, se lahko zniža z občinskim statutom, ki ga odobri ban, toda znižba sme znašati'največ tretjino po zakonu določenega števila odbornikov. § 26. Občinski odbor se voli z občnim, enakim, nepo¬ srednim in javnim glasovanjem na tri leta. Volilno sposobnost imajo vsi prebivalci, ki so vpi¬ sani v volilni imenik občine po zakonu o volilnih ime¬ nikih. § 27. Za občinskega odbornika more biti izvoljen tisti član občine, ki ima volilno pravico po zakonu o volilnih imenikih in ki je dovršil 25 let ter od izvolitve ni izključen. § 28. Ne morejo biti odborniki: 1. občinski uslužbenci, dokler so v aktivni službi; 2. uradniki tistih oblastev, ki vodijlo neposredno nadzorstvo nad občino; 3. tisti, ki so z občino v pravdi, dokler se pravda ne dovrši; 4. občinski dobavitelji, podjetniki občinskih del in zakupniki občinske imovine in dohodkov; 5. tisti, ki morajo položiti račun o upravljanju ob-, člnske imovine ali o upravljanju kakega občinskega zavoda ali o kakem poslu, ki ga jim je občina poverila, dokler tega ne store. 12 6. tisti, ki brez opravičenega razloga niso sprejeli odborniške dolžnosti ob poslednjih volitvah; 7. tisti, ki stalno uživajo vzdrževanje ali podporo iz občinskih ali drugih javnih sredstev, razen državnih; 8. tisti, ki so s predsednikom ali člani uprave v krvnem sorodstvu do vštetega četrtega kolena ali v svaštvu do vštetega drugega kolena. § 29. Osebe, ki ne govorijo in ne pišejo službenega jezika, in osebe, ki so v aktivni državni ali samoupravni službi, kakor tudi duhovniki ne morejo biti postavljeni za kan¬ didate na prvih šestih mestih kandidatne liste. § 30. Redne volitve za občinske odbornike odredi ban po pooblastitvi ministra za notranje posle. V poslednjih petih dneh pred rednimi volitvami ne sme nobeno oblastvo pozivati volilcev kakorkoli sku¬ paj, n. pr. na skupno delo ali roboto (kuluk) ali v vojaške namene ali na vežbe, razen ob nujni potrebi, prav tako ne sme pozivati niti poedinih volilcev, razen ob neodložni potrebi ali ob izsledovanju zločinov ali prestopkov kakršnekoli vrste. Ce so bili volilci poprej pozvani ali zbrani, se morajo razpustiti tri dni pred volitvami. § 31. Glasuje se po volilnih imenikih na toliko mestih, kolikor je teh imenikov, volišče pa mora biti v območju iste občine. Glasovanje se ne sme vršiti v božjih hramih. Dan volitev, kraj, kjer se glasuje in poslopja, kjer se glasuje, objavi občinska uprava najmanj 30 dni pred dnem, določenim za volitve; v ta rok se ne štejeta dan oglasa in dan volitev. 13 § 32. Za vsak kraj, kjer se glasuje, se sestavi volilni odbor, ki sestoji iz treh članov in prav toliko namest¬ nikov. § 33. V občinah, kjer se glasuje na več krajih, posluje tudi glavni volilni odbor, ki sestoji iz vseh predsednikov poedinih volišč in enega občinskega odbornika ali nje¬ govega namestnika. § 34. Volilni odbori sklepajo z večino glasov. Ob enaki razdelitvi glasov velja, da je usvojeno to, za kar je glasoval predsednik. Predstavniki kandidatnih list imajo pravico, priso¬ stvovati poslovanju volilnega kakor tudi glavnega volil¬ nega odbora ves čas volitev in podajati pripombe, ki se vpišejo na zahtevo v zapisnik. § 35. Volilci smejo glasovati vsak samo enkrat, samo osebno, samo na volišču svoje občine in samo za eno izmed potrjenih kandidatnih list. Predsednik in člani volilnih odborov glasujejo na tistem volišču, kamor so odrejeni. § 36. Volitve se vršijo po kandidatnih listah, ki morajo vsebovali toliko kandidatov in namestnikov, kolikor ima občina odbornikov, izvzemši primer iz § 48. § 37. Kandidatna lista vsebuje: rodbinsko in rojstno ime, poklic in stan kandidatov in namestnikov, datum in kraj izdaje in podpise predlagateljev. 14 V občinah, v katerih so posebni deli po poglavju VIII., .mora obsegati kandidatna lista najmanj po enega kandidata in namestnika iz vsakega posebnega dela. Kandidatna lista sune imeti svojega predstavnika ali namestnika v volilnem odboru. To se označi na kan¬ didatni listi pod imeni kandidatov. 'Pri občinah, kjer se glasuje na več krajih, se določita predstavnik in namest¬ nik lahko m vsak kraj. § 38. Kandidatna lista se preda v dveh izvirnih izvodih pristojnemu graškemu, odnosno prvostopnemu (okrož¬ nemu) sodišču v potrditev neposredno ali preko pred¬ sednika občine vsaj 0 'Sem dni pred volitvami. Če se je predala lista predsedniku občine,- jo mora ta poslati sedišču v postopanje v 24 urah. Liste predata dva pismena predlagatelja, katerih izjave se vzamejo na zapisnik. Z izvirnimi listami se preda tudi pismeni pri¬ stanek kandidatov za odbornike in namestnike in po> en izvod kandidatne liste za vsako volišče brez imena predlagateljev. Pristojno sodišče pregleda listo v 48 urah od pre¬ jema in jo potrdi, ko se uveri, da je pred pisno sestav¬ ljena. Drugače jo zavrne, o čemer obvesti vlagatelje z odločbo. Od potrjene liste obdrži sodišče en izvod za svoj arhiv, enega izroči vlagateljem, liste brez imen pred¬ lagateljev pa pošlje očini, da jih preda volilnim od¬ borom. Odločba sodišča o zavrnitvi in potrditvi kandidatnih list je dokončna. § 39. Kandidatna lista se sme poslati sodišču tudi pripo-7 rečeno po pošti. Dan oddaje na pošto se smatra kot dan predaje sodišču. Kandidatne liste, potrjene od sodišča, se ne smejo več popravljati -in izpreminjati, Tazen če od dneva, ko je lista potrjena, pa do dneva volitve kak kandidat umre ali izgubi pogoje, določene z zakonom. V takih primerih pa je izpreonemba dopustna samo do tretjega dne pred volitvami. Tako izpromenjena lista se preda iznova sedi¬ šču v potrditev po predpisih tega zakona. Sodišče po¬ stopa s tako izpremenjenimi kandidatnimi listami po¬ vsem: po odredbah § 38. Med sodnimi počitnicami opravlja dežurni sodnik po¬ sle glede volitev, ki jih opravlja drugače sodišče. § 41. Nihče ne sme stopiti na volišče z orožjem ali z OTodjeim. porabnim za boj, razen če pozove predsednik volilnega odbora oboroženo pomoč, da se vzdrži red na volišču. Niti državni niti samoupravni uslužbenci, ki nosijo po službeni dolžnosti orožje, ne smejo z orožjem stopiti na volišče, da izvršijo svojo volilno pravico. § 42. Volilni odbor ne sme nikomur zabraniti, da glasuje, kdor je vpisan v volilni imenik. § 43. Nobeno oblastvo ne sine v nobenem primeru klicati volilca na odgovor zaradi glasu, ki ga je oddal pri valitvah. § 44. Glasovanje traja neprekinjeno od 7. do 18. ure. Samo oe nastane nered, se sme s pristankom odborove večine volitev prekiniti za čas, dokler se ne povrne red. 16 Povod nore da in čas, za katerega so se morale volitve prekiniti, se 'zapišeta v zapisnik. Ob 18. uri se dvorišče ali poslopje, če dvorišča ni, zapre An se 1 ne sme nihče več noter pustiti, nadaljevati pa se mora sprejemanje glasov tistih volilcev, ki se zatečejo na dvorišču ali v poslopju, dokler ne glasujejo vsi, najsi to traja kolikorkoli. Če se je moralo glasovanje radi nereda prekiniti dalj ko eno uro, .se za toliko časa po 18. uri nehajo spuščati volilni na volišče. § 45. Ves čas glasovanja se mora voditi zapisnik o vsem, kar se godi in kar smatra katerikoli član volilnega od¬ bora za vredno, da se zapiše. Zapisnik podpišejo vsi člani odbora. Vsak član odbora sme oddati ločeno mnenj© in po¬ dajati svoje pripombe. § 4d. Na dan volitev, na dan pred volitvami in na dan po volitvah je prepovedano točiti ali kakorkoli dajati alkoholne pijače. To prepoved občina razglasi. § 47. Če je več kandidatnih list, proglasi volilni odbor odnosno glavni volilni odbor, dia sita izvoljeni dve tretjini kandidatov s tiste liste, ki je dobila največje šte¬ vilo glasov. Če dobita dve najmočnejši kandidatni listi enako število glasov, je treba volitve drugo prihodnjo nedeljo ponoviti, kar mora predsednik občine objaviti brž, ko ga o tem obvesti volilni odsnosno glavni volilni odbor. Ostanek odborniških mest se dodeli kandidatom tako-le: število glasov vsake ostalih kandidatnih list, prav tako pa tudi število glasov najmočnejše kandidatne liste, 17 če je dobila absolutno 'večino glasov, se deli z 1, z 2, s 3’ in tako po vrsti, pia vzame z list, ki imajo največji ko¬ ličnik, po vrsti po en odbornik do potrebnega števila. Če dva kandidata ne moreta priti v odbor, ker imata enak količnik, odloči žreb, kateri izmed njiju pride v odbor. § 48 , Na izpraznjena odborniiška mesta pridejo po vrsti kandidati za odbornika, odnosno kandidati za namest¬ nika z iste liste. Če se izprazni potem, ko je lista izčrpana, več ko tretjina odb»miških mest in se izpraznjena mesta ne morejo popolni ti, se razpišejo v mesecu dni za ta iinesta volitve. V tem primeru imora biti število kandidatov na listi in njihovih namestnikov enako številu izpraznje¬ nih mest. Če se izpraznijo mesta prvih treh kandidatov naj¬ močnejše liste ali če se skrči odbor na tretjino, se vršijo celotne nove volitve. § 49. Če se glasovanje na dan volitev radi nereda ali iz kakršnihkoli razlogov ne izvrši na enem ali na, več voliščih, odredi volilni odbor takoj, da se izvrši glaso¬ vanje na vseh teh krajih prihodnjo nedeljo. Pri tem glasovanju se postopa povsem tako, ■ kakor’ pri prvem glasovanju. Da se bo naknadno glasovalo, mora obja¬ viti predsednik občine v občini istega dne, ko mu to volilni odbor javi. § so. Zoper nepravilnosti volitev ima vsak vpisani voli- lec pravico pritožbe na pristojno upravno sodišče v roku osmih dni, računajo od dne volitev. Pritožba se preda predsedniku občine, ki jo mora poslati upravnemu sodišču z dotičnim,: spisi v rešitev 18 v dveh dneh po izteku roka. za vlaganje pritožb. Pri¬ tožnik sme poslati prepis pritožbe tudi neposredno od¬ ločujočemu oblastvu, ki ga smatra za izvirnik, če ne pošlje občina v zakonitem roku izvirnika. Dan, ko se odda pritožba priporočeno na pošto, se šteje kot dan, ko je pritožba predana občini, odnosno odločujočemu oblastvu. O pritožbah se odloča po oddelkih in se mora izdati odločba v mesecu dni po prejemu spisov. Zoper to odločbo ni nadaljnjega pravnega sredstva. Če se volitve radi nepravilnega postopanja volil¬ nega odbora razveljavijo, se morajo izvršiti najkesneje v mesecu dni od dne prejema odločbe nove volitve. V takem primeru se postavi nov volilni odbor po pred¬ pisih tega zakona, kandidatne teste pa ostanejo iste, kakor za volitve, ki so bile razveljavljene. Če se razveljavijo valitve radi drugih nepravilnosti, se morajo izvršiti nove volitve v dveh mesecih in obno¬ vite celotno predvolitveno postopanje. Če spozna odločujoče cblastvo, da je le ugotovitev, izida volitev nepravilna, ugotovi samo pravilno ta izid. § 61 . Natančnejše odredbe o sestavi kandidatnih list, o sestavi in poslovanju volilnih odborov in o postopanju pri glasovanju predpiše z uredbo za vsako banovino banovinski svet. To uredbo razglasi ban po predhodni odobritvi ministra za notranje posle. § 52 . Glede kaznivih dejanj pri občinskih volitvah in kazenskega postopanja se morajo uporabljati smiselno tudi zakonski predpisa o volitvah narodnih poslancev. Denarne kazni, izrečene o volilnih kaznivih deja¬ njih, se izrekajo v korist občine. 19 § 53. Do prevzema poslov po novem občinskem odboru posluje stari odbor. § 54. Novo izvoljeni občinski -odborniki prevzamejo posle deseti dan od dne volitev. § 55. Prvo sejo radi, prevzema poslov po novo izvoljenih odbornikih skliče dotedanja občinska uprava deseti dan od dne volitev. Če občinska uprava tega ne stori, 'izvrši nadzorno oblast to petnajsti dan od dne volitev. § 56. V prvi seji opravijo vsi izvoljeni to-le prisego: »Jaz N. N. prisegam na edinega Boga, da bom kralju in domovini zvest, da se bom pri poslovanju držal ustave .in državnih zakonov, da bom čuval državno in narodno ©dinstvo, da bom dolžnost svojega zvanja točno opravljal in vestno zastopal in branal samoupravne in državne koristi. Tako mi Bog pomagaj!« Prisega se vpiše v zapisnik in jo podpišejo vsi, ki so prisegli. § 57. Kdor je izvoljen, mora izvolitev sprejeta. Če to za¬ vrne brez opravičenih razlogov, ali če noče opraviti prisege v roku, ki se mu postavi, izgubi mandat in občinski odbor ga kaznuje v denarju do- 1.660 dinarjev v. korist občine. § 58. Izvoljeni morajo ostati na svojih položajih in oprav¬ ljati posle ves čas, dokler njih mandat traja. Samo tisti, pri katerih so takšni vzroki, ki jih zadržujejo, da bi vršili nadalje to dolžnost, smejo podati 2 * 20 ostavko. O tem odloča občinski odbor v prvi prihodnji seji. § 59. Odbor sklepa y sejah. Odborove seje sklicuje predsednik občine po po¬ trebi, najmanj pa vsake tri mesece. Najkesneje v treh dneh mora sklicati izredno sejo za razpravljanje tistih predmetov, zaradi katerih je pismeno zahtevala sklic seje tretjina odbornikov ali nadzorno oblastvo. Poziv za sejo se mora vročiti pismeno in pravočasno vsakemu odborniku in objaviti na občinskem domu — drugače se seja ne sme vršiti. V pozivu mora biti označen kraj, dan in čas sestanka in dnevni red. V seji se ne sme razpravljati o predmetih, ki niso na dnevnem redu. Predlogi, ki jih izroči odbornik pred sejo predsed¬ niku pismeno ali priobči ustno, se smejo vzeti v redni seji v razpravo po dovršenem dnevnem redu, če odbor z večino glasov to odobri, drugače se morajo izročiti občinski upravi in postaviti na dnevni red prihodnje seje. Vsaka občina more izdati poslovni red za poslo¬ vanje občinskega odbora. Poslovni red odobri ban. § 60 . . Občinskega odbornika, ki izostane brez opravičene¬ ga razloga zaporedoma od treh sej ali ki zapusti sejo in s tem onemogoči odboru delo, more občinski odbor kaznovati v denarju do 300 dinarjev v korist občine. Občinski odbor sme razrešiti dolžnosti odbornika, ki izostane v enem letu od več ko polovice sej brez opravičenega razloga. § 61. Da je odbor sklepčen, mora biti pri seji prisotna polovica dejanskega števila odbornikov in eden več, kar 21 se ugotovi ob začetku seje. Smatra se, da je potrebno število (odbornikov) prisotnih, če se to ne osporava in ne ugotovi nasprotno. Če pa se to ugotovi, zaključi predsednik sejo. Če se seja ni mogla vršiti radi tega, ker ni prišlo zadostno število odbornikov ali ker se je morala seja prekiniti radi ugotovitve, da ni zadostnega števila od¬ bornikov, se skliče druga seja z istim dnevnim redom. Pri tej seji se lahko sklepa, če je prisotna najmanj tretjina dejanskega števila odbornikov. V pozivu k seji je treba odbornike na to opozoriti. § 62 . Občinski odbor sklepa z večino oddanih glasov. Ob enaki razdelitvi glasov velja, da je predlog zavrnjen. § 63 . Odborove seje so javne, razen če zahteva predsed¬ nik ali petina prisotnih odbornikov, da bodi seja tajna. Če pa spozna odbor med sejo, da ni razloga za tajno sejo, se pretvori ta v javno. Proračun in zaključni račun se morata reševati v javni seji. Sklepi se proglašajo vselej v javni seji. § 64 . V odborovi seji se glasuje javno. Če sklene odbor, da se glasuje tajno, se glasuje z listki. § 65 . Odborniki so izključeni od razpravljanja in sklepa¬ nja v tistih primerih, v katerih so po občnem upravnem postopku izključeni tudi upravni organi, ter kot odbor¬ niki tedaj niti prisotni ne smejo biti. 22 § 66. Predsednik občine otvarja, vodi in zaključuje seje, predseduje in vzdržuje red pri sejah. Predsednik sme kaznovati z opominom poedine odbornike, ki se ne pokoravajo njegovim odredbam, izdanim zaradi reda, dostojanstva in nemotenega dela pri seji. Če ostane opomin brez uspeha, sme izreči odbor na predsednikov predlog denarno kazen do 300 dinarjev v korist občine. Če onemogoča vedenje odbornika še nadalje odborovo delo, ga more odbor izključiti od te seje. Drugače odgovarja odbornik za svoje delo pri sejah odbora pred rednimi sodišči zaradi zločinstev in pre¬ stopnih dejanj. § 67. Odborniki ne dobivajo za svoje delo v občinskem odboru nobene plače od občine. Če vršijo po občinski potrebi izven odborovih sej kak posel, ki je spojen s stroški, jim odbor lahko določi povračilo. § 68 . O sejah občinskega odbora se vodi zapisnik, v kate¬ rega se mora vpisati: dnevni red seje, ali je poziv za sejo vsem odbornikom vročen, imena prisotnih odbor¬ nikov, kratka vsebina vsakega predmeta in predloga, izid glasovanja za vsak predlog in sklep odbora. Odbornik ima pravico, da priključi zapisniku svoje ločeno mnenje. Zapisnik podpisujejo predsednik, večina prisotnih odbornikov in zapisnikar. li. Občinska uprava in predsednik. § 69. Občini načeluje predsednik. Predsednik je oni od¬ bornik, ki je izvoljen kot nosilec najmočnejše kandidat¬ ne liste. Občinsko upravo tvorijo predsednik in člani. Število 1 članov določi občinski odbor po potrebi in glede na število odbornikov in obseg poslov; članov more biti 2 do 5. Člani so drugi in naslednji z najmočnejše liste izvoljeni odborniki. Osebe, označene v § 29., ne smejo priti v upravo. Predsednik in člani uprave ne smejo biti med seboj krvni sorodniki do vštetega četrtega kolena ali v svaštvu do vštetega drugega kolena. Ako obstoji ali nastopi tako sorodstvo, odpade oni, ki je nižji v vrsti na listi. § 71. Če je predsednik zadržan, ga nadomešča naslednji član uprave, a člana uprave naslednji odbornik z iste liste. § 72. Uprava se sestaja na poziv predsednika, polno¬ veljavno pa more sklepati, ako sta prisotna poleg pred¬ sednika najmanj še dva člana. Uprava sklepa z večino glasov; ob enaki razdelitvi odloča glas predsednika. § 73. Ako se izprazni mesto predsednika, postane pred¬ sednik oseba, izvoljena na drugem mestu, ako se pa potem izprazni mesto predsednika, postane predsed¬ nik oseba, izvoljena na tretjem mestu iste kandidat¬ ne liste. Ako se izprazni mesto člana uprave, se to izpopolni z naslednjim odbornikom z iste liste. Ako se iz utemeljenih vzrokov uvažuje ostavka predsednika, more ta obdržati mesto občinskega od¬ bornika. 24 § 74. Do prevzema poslov po novi občinski upravi posluje stara uprava. § 75. Služba predsednika in članov uprave je častna. V občinah, kjer zavzema služba predsednika ves ali večji del delovnega časa, more občinski odbor dolo¬ čiti z občinskim statutom predsedniku primerno nagrado v obliki letne ali mesečne plače. Tudi članom občinske uprave se more določiti izvestna odškodnina, ako za¬ vzema njih delo ves delovni čas ali večji del tega časa. Statut o tem odobrava ban. IV. Delokrog občine. § 76. Delokrog občine obsega vse posle, ki se tičejo inte¬ resov občinske zajednice in se nanašajo na gospodarski, kulturni in socialni napredek v občini. Posebno spadajo semkaj v potrebnem obsegu: 1. upravljanje občinske imovine (sklepanje prora¬ čuna, razpolaganje z občinskimi davščinami, najemanje posojil, nakupi, prodaje, dajanje občinske imovine v zakup, ustanavljanje občinskih podjetij); 2. skrb za občinske prometne ustanove (gradnja in vzdrževanje cest, mostov, brodov, kanalov, tlakovanje trgov in ulic, razsvetljava); ik vzdrževanje in podpiranje bednih in ubogih, skrb za vzgojo siromašne in zapuščene dece, vzdrževanje dobrodelnih zavodov in ustanov; 4. skrb za dobro zdravstveno stanje prebivalstva (vzdrževanje zdravniške službe, babiške in ambulančne službe, pobijanje nalezljivih bolezni, skrb za zdravo pitno vodo, pospeševanje gradnje zdravih stanovanj, skrb za telesno vzgojo naroda, gasilstvo, oskrba z življenskimi potrebščinami); 5. pospeševanje narodnega gospodarstva vobče (usta¬ navljanje in podpiranje odnosnih zadrug, nabavljanje boljših vrst semen, sadnega drevja, vinske trte, pasem plemenske živine, skrb za dobro zdravstveno stanje živine in pobijanje nalezljivih živalskih bolezni, ribar- stvo, izboljševanje rodovitnosti zemljišč, uravnavanje potokov in hudournikov, ustanavljanje hranilnic); 6. širjenje in pospeševanje narodne prosvete (zida¬ nje šol, ustanavljanje knjižnic in čitalnic, gospodarskih tečajev, gospodinjskih tečajev, analfabetskih tečajev, prosvetnih društev, prirejanje prosvetnih predavanj). § 77. Občina vrši krajevno policijo, kolikor je ne vrši državna oblast, posebno pa: 1. skrbi za javno, osebno in imovinsko varnost, moralo, red in mir v občini; 2. nadzoruje tujce, sumljive osebe in potepuhe ter pobija beračenje; izvršuje predpise o prijavljanju tujcev, delavcev in poslov; 3. nadzoruje prenočišča, gostilne, kavarne in slične obrate ter dovoljuje podaljšanje delovnega časa v njih; daje dovoljenja za javne zabave; 4. skrbi za pobijanje nalezljivih bolezni; nadzoruje prodajanje človeške in živalske hrane, merjenje, merila, klavnice, prodajalne živil in sejme; 5. skrbi za varnost javnega prometa, za čistočo in vzdrževanje cest, mostov, obal, rek, potokov, jarkov, vodnjakov, napajališč in vobče javnih naprav; 6. nadzoruje gradbe, daje dovoljenja za gradnje, skrbi za varnost pred požarom in drugimi nezgodami; 7. vrši poljsko policijo, vzdržuje red na paši in izva¬ ja predpise policijske narave o pospeševanju kmetij¬ stva in živinoreje in sodeluje pri pobijanju živalskih kužnih bolezni. § 78. Občina vrši kazensko oblast o vseh prekrških po krajevnih uredbah in krajevnih odredbah, v poslih kra- jevne policije (§ 77.) pa, kolikor ne spada kaznovanje teh prekrškov v področje drugih ohlastev. §•79. Občina je dolžna sodelovati tudi v drugih krajevnih poslih državne uprave po obstoječih predpisih in zako¬ nitih odredbah državnih oblastev. Z zakonom se morejo poveriti občinam novi taki posli, mora se pa obenem poskrbeti za kritje stroškov, ki so združeni z izvrševa¬ njem teh poslov. § 80. Občina, v kateri ni državne pošte, vrši poštni promet med občino in najbližjo državno pošto s svojimi organi. Občina tudi dostavlja poštne pošiljke zunaj sedeža držav¬ ne pošte, kjer ta ne dela tega. Podrobne odredbe o tem izda minister za promet v sporazumu z ministrom za notranje posle. V. Pristojnost občinskih organov. § 81. V poslih, ki spadajo v delokrog občine po §§ 76. in 77. in v poslih, predvidenih v § 79., kolikor gre za sred¬ stva za opravljanje teh poslov, je pristojen za odločanje občinski odbor, kolikor ni to s tem zakonom poverjeno občinski upravi ali predsedniku. Za sklepe, odbora o zadolžitvi občine in odsvojitvi nepremične imovine, kakor tudi za vse sklepe, s kate¬ rimi se vežejo občinske finance preko dobe, katero traja mandat občinskega odbora, je potrebna po povoljni izjavi bana odobritev ministra za finance sporazumno z ministrom za notranje posle. § 82. Občinski odbor more v mejah svoje pristojnosti izdati za svoje ozemlje obče obvezne krajevne uredbe 27 na osnovi zakonov in v zakonu osnovanih uredb, kakor tudi ob pomanjkanju predpisov, s katerimi bi bila ureje¬ na dotična vprašanja. Te uredbe dobijo obvezno moč, 1 ko jih odobri ban in ko se na običajni način razglasijo v občini. Ako se te uredbe tičejo poslovanja po § 77., se more za njih kršitev določiti denarna kazen do 200 dinarjev v korist občine ali zapor do petih dni, ako se denarna kazen ne plača v določenem roku. § 83. V pristojnost občinske uprave spadajo tile posli: 1. neposredno upravljanje občinske imovine; 2. sestavljanje in predlaganje občinskega proračuna in letnega zaključnega računa; 3. nadzorovanje poslovanja občinskih ustanov in podjetij in dajanje navodil za izvrševanje odborovih sklepov; 4. odločanje v nujnih primerih o nepredvidenih izrednih kreditih z odobritvijo nadzornega oblastva; 5. dovoljevanje odsotnosti in odmora občinskim uslužbencem do 15 dni; 6. pripravljanje odborovih sklepov in opravljanje vseh drugih poslov, ki jih odbor poveri upravi; 7. izrekanje kazni v vseh primerih, ki spadajo v pri¬ stojnost občine. § 84. Predsednik je predstavnik občine v vseh njenih od¬ nosih in poslih, on je tudi izvršilni organ občinskega odbora. V njegovo področje spada: 1. da izvršuje sklepe občinskega odbora in uprave, da predlaga v odobritev sklepe, ki potrebujejo višje odobritve; da predloži nadzornemu oblastvu sklep občin¬ skega odbora, o katerem smatra, da nima potrebne odo¬ britve, ali sklep uprave, o katerem Sinatra, da je v nasprotju z zakonom, ter da do odločitve nadzornega oblastva odloži izvršitev tega sklepa; •28 2. da slabi za dobro upravljanje občine in da dolo¬ ča razpored dela vseh občinskih uslužbencev, da čuva občinski pečat, da podpisuje vse spise v imenu občine skupno z osebo, ki opravlja delovodsko službo, odnosno v blagajniških zadevah z osebo, ki opravlja blagajniško službo, v poslih, ki obvezujejo občino, pa skupno z dvema članoma uprave, ki ju za to določi občinski odbor; 3. da vodi redno upravo občinske imovine in usta¬ nov in da stavi v tem pravcu po potrebi predloge občin¬ skemu odboru in upravi, da se briga za pobiranje občin¬ skih dohodkov in da odreja izdatke po proračunu, po sklepih občinske uprave in odbora, da pregleduje redno, in sicer vsaj enkrat mesečno občinsko blagajno in raču¬ ne ter da o tem poroča upravi in odboru; 4. da nadzoruje delo vseh občinskih uslužbencev in upravljanje občinskih ustanov in podjetij, ki imajo last¬ no upravo; 5. da vzdržuje disciplino in da dovoljuje uslužben¬ cem odsotnost do 8 dni; 6. da vodi v okviru veljavnih zakonov in predpisov krajevno policijo in da vrši posle državne uprave, ki so naloženi občinskemu oblastvu po § 79., kakor tudi da izvršuje v tem pravcu odredbe pristojnih državnih oblastev in da jim poroča, zlasti v primerih, kjer je potrebna odredba, sodelovanje ali njihova pomoč. Predsednik ima pravico kaznovati z denarno kaznijo do 50 dinarjev ali z zaporom do 24 ur onega, ki se ne pokori njegovi zakoniti odredbi. Te kazni se lahko takoj izvršijo, proti njim pa se morejo uporabiti redna prav¬ na sredstva. VI. Občinski uslužbenci. § 85. Banovinski svet izda uredbo o občinskih uslužbencih, v kateri predpiše splošne pogoje za sprejem v službo, najnižje kvalifikacije za glavna uslužbenska mesta in način izpopolnjevanja teh mest, rok, do katerega se 29 morejo sprejemati v službo kandidati s kvalifikacijami po dosedanjih predpisih, opravljanje službenih dolžnosti, prestanek službe, določitev najnižje plače in drugih prejemkov, kakor tudi pokojnine za glavna uslužben- ska mesta in njeno računanje, disciplinsko odgovornost, kakor tudi sestavo disciplinskega sodišča in postopek pred njim. To uredbo odobri in objavi ban. § 86 . Občinski uslužbenci, ki se po občinskem statutu za- prisezajo, opravljajo enako prisego kakor občinski odborniki. § 87 . Za škode, ki jih povzročijo državljanom (graja¬ nem) občinski uslužbenci kakor tudi občinski organi z nepravilnim in nezakonitim opravljanjem službe, odgo¬ varjata pred rednim sodiščem uslužbenec, odnosno organ, in občina. Pravica do tožbe zastara v devetih mesecih. § 88 . Za izplačevanje osebnih in družinskih pokojnin se ustanovi pokojninski sklad pri banski upravi. Vsaka občina je dolžna, da plača, razen prispevkov po potrebi, v sklad enkrat za vselej za vsako mesto, vezano s pra¬ vico do pokojnine, prispevek, določen po višini s tem mestom spojenih prejemkov, kakor tudi za vsako pozneje ustanovljeno tako mesto, uslužbenci pa plačujejo v pokoj¬ ninski sklad določeni odstotek svojih mesečnih prejem¬ kov. V ta sklad se stekajo tudi denarne kazni, izrečene za kazniva dejanja občinskih uslužbencev. Pravtako je tudi banovina dolžna, da daje vsako leto svoj prispevek v pokojninski sklad občinskih uslužbencev, dokler ne postane sklad aktiven. V upravi sklada so zastopani tudi občinski usluž¬ benci. 30 Pokojninski sklad more biti za več banovin skupen. V tem primeru mora imeti tudi skupno upravo. Pokojnina se. izplačuje samo iz dohodkov sklada, glavnica pa se mora naložiti s pupilarno varnostjo. 0 višini pokojnine poedinih uslužbencev odloča ban na osnovi uredbe (§ 85.j. Ban odreja tudi nakazovanje iz sklada. Spori o pravicah do pokojnine in o določanju iznosa pokojnine so upravni. § 89. Težje prekrške službenih dolžnosti in. težje oškodbe stanovskega ugleda sodi občinsko disciplinsko sodišče pri sreskem načelstvu, v drugi stopnji pa občinsko disci¬ plinsko sodišče pri banski upravi. § 90 . V okviru uredbe banovinskega sveta izda vsaka občina statut, s katerim se ustanovijo in sistemizirajo mesta občinskih uslužbencev in uredijo ostali uslužben- ski odnosi. Ta statut odobri ban. § 91. Za strokovno izobraževanje in izpopolnjevanje občin¬ skih uslužbencev more ban v okviru uredbe, ki jo pred¬ piše minister za notranje posle, prirejati tečaje; osebe, ki izvršijo tečaj z uspehom, imajo ob enakih pogojih prednost pri sprejemu v službo in pri napredovanju. VII. Občinske finance. § 92. Osnovna imovina občine, to je nepremičnine in osnovna glavnica, se mora ohraniti neokrnjena in se ne more odsvojiti. Odsvojitev poedinih delov osnovne imo- vine je praviloma dopuščena le proti povračilu njih 31 vrednosti. To povračilo preide v sestav občinske imo- vine. Izjeme od tega so dopuščene le v obče koristne namene in za napredek občin z odobritvijo po § 81. 0 občinski imovini, v katero preidejo vse premične in nepremične stvari občine, kakor tudi vse njene pra¬ vice, se vodijo knjige — inventarji. Odbor je dolžan vsako leto pregledati te inventarje, vsak član občine pa ima pravico, da jih pregleda. Stvarne pravice morajo biti vknjižene v zemljiških knjigah, denar pa s pupilarno varnostjo plodonosno naložen. Denar za tekoče potrebe in vrednostni papirji se hranijo v občinski blagajni, listine pa na varnem mestu. Tuji vrednostni papirji se ne smejo nabavljati. § 93. Od osnovne občinske imovine se smejo porabiti za pokritje občinskih izdatkov samo dohodki. Doseženi presežki proračunskega leta se porabijo za plačilo obveznosti iz prejšnjih let. Dolgovi občine se smejo po odobritvi bana plačati iz osnovne občinske imovine s pogojem, da se to, kar je bilo imovini odvzeto, povrne iz letnih dohodkov po vnaprej določenem načrtu, ki ga pravtako odobri ban. § 94. Posojila se smejo najemati le za izredne potrebe, praviloma pa za trajne namene, ki se ne morejo ostva- riti z rednimi letnimi dohodki. Posojila se morajo od¬ plačevati po vnaprej določenem načrtu. § 95. Osnovo za občinske finance tvori občinski proračun, ki se sestavlja za vsako leto vnaprej. Proračunsko in računsko leto se začne in se konča hkratu s proračun¬ skim in računskim letom po državnem proračunu. V 32 proračun se vnesejo pregledno po granah vsi izdatki: osebni (prejemki občinskih uslužbencev, prispevki v pokojninski sklad, nagrade častnim organom itd.) in stvarni (potrebe uprave, davki od nepremičnin in pod¬ jetij občine, odplačevanje dolgov in obresti, vzdrževanje občinskih zgradb, cest, ulic, mostov, stroški za razsvet¬ ljavo, oskrbovanje z vodo, zdravstveni ukrepi, šolske in policijske potrebe itd.). Izdatki morajo biti kriti z dohodki. Dohodki občine so: dohodki od občinske imovine in od podjetij, dohodki od naloženega denarja in drugi dohodki. Za pokritje svojih potreb morejo občine uvajati doklade na neposredne državne davke in občinske po¬ sredne davke (trošarino in takse). Uvajanje občinskih posrednih davkov in njihovo po- večavanje odobrava oblastvo, ki odobrava tudi proračun. Ako se v občinskem proračunu izkazujejo dohodki občinskih podjetij, ustanov in skladov, ki imajo lastno upravo, le v skupnem iznosu, se priloži občinskemu proračunu tudi podrobni proračun teh podjetij, ustanov ali skladov. § 96. Občinska uprava sestavi proračun najkesneje tri mesece pred pričetkom proračunskega leta. Izdelani osnutek proračuna se razgrne na občni vpogled občin¬ stvu (gradjanstvu) skozi dobo petih dni. Vsak član občine kakor tudi vsaka oseba, ki plačuje neposredni davek v dotični občini, ima pravico, napraviti svoje pri¬ pombe k osnutku proračuna. Občinski odbor razpravlja in odloča o proračunu in napravljenih pripombah. § 97 . Proračun z vsemi sklepi odbora in pripombami, vloženimi proti njim, se pošlje nadzornemu oblastvu. 33 Nadzorno oblastvo je dolžno pregledati proračun in se uveriti, da 11 so vneseni v proračun vsi oni izdatki, ki obremenjajo občino po tem ali po drugih zakonih, in to v tolikšnih zneskih, kakršni so po teh zakonih potrebni, kakor tudi, da li je vobče sestavljen po veljavnih pred¬ pisih; ko je to izvršeno, ga pošlje banu najkesneje pol¬ drugi mesec pred početkom proračunskega leta. Ako pa ni vneseno v proračun vse, kar je treba in kakor je treba, napravi nadzorno oblastvo odboru svoje obraz¬ ložene pripombe. Ako si občinski odbor ne usvoji pripomb nadzor¬ nega oblastva, pošlje nadzorno oblastvo proračun s svojimi pripombami banu najkesneje mesec dni pred pričetkom proračunskega leta. § 98 . Občinske proračune, v katerih občinske doklade na državne neposredne davke niso višje od 200%, odobrava ban, proračune preko tega odstotka pa minister za finance. Proračune z doklado do 50% odobrava sreski načelnik, ako ga ban pooblasti. Ako pristojno oblastvo ne odobri proračuna v mese¬ cu dni, računši od dneva prejema, se smatra predloženi proračun za odobrenega. Dokler proračun ni odobren, velja stari proračun, izdatki pa se vršijo po dvanajstinah tega proračuna. § 99. Pri pregrupiranju občin se morajo v prvi delovni seji občinskega odbora skleniti novi proračuni in v 15 dneh predložiti nadzornemu oblastvu. § 100 . Občinsko financiranje se vrši po proračunu, kakor je odobren. Prekoračenja poedinih postavk, kakor tudi prenosi z ene postavke na drugo niso dopuščeni brez odobritve. 34 O naknadnih in izrednih kreditih odloča odbor, za čigar odločbe o tem je potrebna odobritev po § 98. Odločbe' odbora o prenosu kreditov z ene postavke na drugo (virmiranje) odobrava nadzorno oblastvo. To pre¬ našanje kreditov se more vršiti le pri sorodnih po¬ stavkah. § 101 . 0 vseh občinskih prejemkih in izdatkih vodi občina račun v posebni občinski računski knjigi. Občinska uprava pregleda vsake tri mesece blagaj¬ niško stanje in ga izravna z računskimi knjigami in listinami ter poroča o tem občinskemu odboru. § 102 . O izvršitvi proračuna sestavi občinska uprava v teku prvega polletja naslednjega leta zaključni račun in ga razgrne za dobo osmih dni na občni vpogled, nakar ga skupaj z vloženimi ugovori predloži občinskemu odboru, ki odloča o odobritvi in morebitnih povračilih. § 103. Zaključni račun z izvlečkom iz inventarja in z bilan¬ co se dostavi oblastvu, ki je pristojno za pregled občin¬ skih računov. § 104. Pravilnik o voditvi blagajniških in računskih knjig, kakor tudi obrazce za sestavo proračuna, zaključnega računa, inventarja in bilance ter navodila za izvrševanje finančnih odredb tega zakona, kakor tudi o načinu po¬ biranja občinskih naklad, predpiše minister za finance sporazumno z ministrom za notranje posle. § 105. Občinska podjetja ne smejo po svoji vrsti in obsegu presegati gospodarske moči občine in jo motiti v izvrše- 35 vanju njenih javnopravnih nalog. Uporabljanje občin¬ skih zavodov in naprav je treba urediti, s pravilniki na osnovi enakopravnosti občinskih prebivalcev. Ugodnosti so dopuščene le za siromašne sloje. § 106 . Občinska gospodarska podjetja se vodijo po trgovin¬ skih načelih. Njihovi dohodki morajo pokrivati izdatke, tako da dajejo odmerjene obresti in odgovarjajočo vsoto za amortizacijo vložene glavnice ter morebiti tudi pre¬ sežke, ki se porabijo za potrebe občine. Od tega se more popustiti samo pri podjetjih, služečih javnim interesom, katerim drugače ni mogoče zadostiti. Ustanavljanje in pravila občinskih gospodarskih podjetij odobrava ban. § 107 . Občina more v interesu javnega reda in narodnega zdravja s krajevno uredbo odrediti obvezno uporabo občinske klavnice za klanje za javni potrošek, obvezen priključek na vodovod in kanalizacijo in obvezno uporabo naprav za odvoz smeti in fekalij. Pri odrejanju obvezne uporabe takih podjetij ali obveznega priključka na oskrbovalno omrežje si občina ne more pridržati pravi¬ ce do izključnega oskrbovanja tudi z drugimi proizvodi ali uslugami, ki so v posredni zvezi s podjetjem. Take uredbe dobijo obvezno moč po odobritvi bana. § 108 . Občinske doklade in samostojne davščine se pobirajo z izvršbo in zastarevajo kakor državne davščine. § 109 . Občinski odbor more v primeru potrebe skleniti, da se izvestna javna dela izvrše z delovno silo prebivalcev občine samih. 3 ’ 36 VIII. Posebni deli občin, njih organizacija in pristojnost. § no. Skrb za posebne pravice in koristi delov občin, ki tvorijo po svojem položaju in velikosti pri rodne, med¬ sebojno razmejene edinice, se poverja krajevnemu zboru takih delov in krajevnemu starešini. Krajevni zbor tvorijo v volilni imenik vpisani volilci dotičnega dela občine. § Ul- Pravico do krajevnega zbora in krajevnega stare¬ šine imajo taki deli občin, ki so že po sedanjih zakonih imeli posebno zastopstvo, ali so bili doslej organizirani kot samostojne občine, ali imajo svoj posebni imetek ali posebne ustanove, neglede na to, ali obstoje za Upravo tega imetka posebni organi ali ne. Ban more priznati tudi drugim takim delom pravico do krajev¬ nega zbora in krajevnega starešine na željo, izraženo po večini volilcev dotičnega dela in po zaslišanju občin¬ skega odbora. § 112 - Krajevni zbor sklicuje predsednik občine radi volitve krajevnega starešine ter enkrat na leto radi odločanja o krajevni imovini, krajevnih potrebah in posebnih krajevnih nakladah. Razen tega se mora skli¬ cati, ako petina volilcev zahteva sklicanje zbora v dolo¬ čen namen, ki ne nasprotuje zakonu. § 113 . Dan zbora in njegov dnevni red morata biti objav¬ ljena v kraju samem na običajni način. § 114 . Zbor vodi predsednik občine ali njegov namestnik. Zbor more veljavno sklepati, ako je na njem prisotna 37 najmanj tretjina vpisanih volilcev. 0 sklepih zbora se sestavlja zapisnik, ki ga overavajo predsednik in dva od zbora določena volilca. § H5. Na krajevnem zboru se glasuje javno in na v dotič- nem kraju običajni način. Sklepa se z večino glasov. Ako pri volitvi starešine od več kandidatov niti eden ni dobil absolutne večine, -se izvede ožja volitev med onima dvema kandidatoma, ki sta dobila relativno največ glasov. Proti nepravilnosti v postopku krajevnega zbora se more vsak volilec v roku 8 dni pritožiti na občinski odbor. § 116. Krajevni starešina mora imeti iste pogoje, kakršni se po tem zakonu zahtevajo za predsednika občine. Nje¬ gov mandat traja tri leta in prestane iz istih razlogov kakor odborniški mandat, razen razloga iz točke 8. § 28. § 117 - Ako krajevni starešina ne vrši svojih poslov, ki mu jih poveri krajevni zbor ali ki jih mora vršiti po ve¬ ljavnih predpisih kot krajevni pomožni organ predsed¬ nika občine, ali jih ne vrši tako, kakor to narava stvari zahteva, ga more občinski odbor na predlog predsed¬ nika občine razrešiti. § 118. Krajevni starešina je krajevni pomožni organ pred¬ sednika občine. Ako za upravljanje krajevne imovine po veljavnih predpisih ne obstoje posebni organi, upravlja on skupno z dvema po krajevnem zboru dolo¬ čenima volilcema krajevno imovino po sklepih krajev¬ nega zbora ter podpisuje z njima obveze za posebni del občine. 38 § 119. Krajevni starešina je častni organ, toda s sklepom krajevnega zbora se mu mere priznati povračilo stro¬ škov za dejanske izdatke on za izgubo časa. To povra¬ čilo gre v breme krajevne zajednioe. § 120 . Glede krajevne imovine in posebnih krajevnih na¬ klad veljajo predpisi poglavja VII. in § 81. tega zakona z razliko, da se ti sklepi krajevnega zbora izvršujejo po občinski upravi, kolikor narava stvari! same ne zahteva neposredne izvršitve po krajevnem starešini. Proračuni posebnih delov se priključujejo občinske¬ mu proračunu kot njegov posebni dodatek. IX. Nadzor državne uprave. § 121 . Državna uprava vrši nadzor nad samoupravnimi posli občinskih samoupravnih organov kakor tudi nad posli občne uprave po sreskem načelniku. § 122 . Sreski načelnik ima pravico, da prisostvuje sejam občinskega odbora. § 123. Nadzorno ob last vo more vsak čas pregledati poslo¬ vanje občinskih organov in uslužbencev ter zahtevati potrebna mu poročila. Občinsko blagajno in račune je dolžno pregledati vsaj enkrat na leto. § 124. Občinska uprava je dolžna predložiti nadzornemu oblastni v osmih dneh prepis zapisnika vsake seje ob- ;-.9 čiriškega odbora. Prepis zapisnika podpisujeta predsed¬ nik in oseba, ki opravlja delovodsko službo. § 125 . Nadzorno oblastvo zadrži v roku osmih dni po pre¬ jemu zapisnika z obrazloženo, v zakonitih predpisih osnovano odločbo izvršitev sklepa občinskega odbora, ki je nasproten veljavnim zakonom in zakonitim odredbam oblastev, ali s katerim se ,prekoračuje delokrog občine, Ako zahteva nadzorno oblasitvo od občinske uprave kak spis, brez katerega ne bi moglo izdati odloka, je občinska uprava dolžna, da ga takoj predloži; v tem primeru pričenja zgoraj določeni rok teči od dneva, ko je nadzorno oblastvo zahtevani spis prejelo. Proti odločbi nadzornega oblastva ima odbor v roku petnajstih dni pravico pritožbe na bana. Ban mora v roku osmih dni ali razveljaviti izpodbijano 'odločbo ali odstopiti spis v odločitev upravnemu sodišču in o tem obvestiti občino. Proti razsodbi upravnega sodišča ni pravnega sredstva. Ako ban ne odstopi spisa- upravnemu sodišču v do¬ ločenem roku, ali ako upravno sodišče ne razsodi; v roku enega meseca od dneva, ko prejme spis, postane sklep občinskega odbora pravnomočen. § 126 . Nadzorno oblastvo prepreči z zakonitimi prisilnimi sredstvi izvršitev sklepov občinskega odbora, M so po pristojni poti proglašeni za nične ali za katere ni pri- bavljena odobritev, kakršno ta zakon zahteva. § 127. Ako nadzorno oblastvo opazi, da občina ne stori ali ne stori v zadostni meri onega, kar ji nalagajo samo¬ upravne naloge, poverjene občini po § 76., obvesti o tem 40 z obrazloženim, poročilom bana. Ako razpravljanje z. ob¬ čino ne dovede do povoijnega posledka, more ban odre¬ diti, kaj je občina dolžna storiti. Proti tej odločbi se more občinski odbor v roku osmih dni pritožiti na re- sortnega ministra, proti čigar odločbi ni nadaljnjega pravnega sredstva. Ako tudi potem občina ne ukrene tega, kar bi morala, se odločba izvrši po predpisih za¬ kona o občnem upravnem postopku. § 128. Ako občina niti na poziv nadzornega oblastva ne iz¬ vrši poslov državne uprave, ki so ji naloženi z zakoni in zakonitimi odredbami, jih more izvršiti nadzorno ob¬ la stvo na račun občine. § 129 . Ban razreši predsednika občine, člane občinske uprave in odbornike, čim se ugotovi, da nimajo pogojev, ki se zahtevajo v tem zakonu. Odločba o razrešitvi v pri¬ meru iz točke 4. § 28. velja od dneva, ko se je primer pojavil. Ban more po predhodnem zaslišanju razrešiti pred¬ sednika občine, člane občinske uprave, poedine odbor¬ nike ali ves odbor, ako svojih poslov ne vršijo v redu. Ostanejo pa na svojih položajih do' pravnomočnosti odločbe. Prot: odločbi bana je dopustna pritožba na upravno sodišče v roku osmih dni, proti razsodbi slednjega pa ni nadaljnjega pravnega sredstva. § 130. Nadzorno oblastvo zadrži izvršitev rešitev in izjav občinskega odbora, občinske uprave, predsednika ob¬ čine ali krajevnega zbora, ki so važnim občnim držav¬ nim interesom škodljive. Ban more radi takih rešitev in izjav razrešiti občinski odbor, občinsko upravo ali 41 •predsednika. Proti tem odločbam o zadržanju, odnosno o razrešen,] u se more priglasiti v roiku petnajstih dn: pritožba na ministra za notranje posle, proti čigar od¬ ločbi ni nadaljnjega pravnega sredstva. § 131 . Nove volitve se izvedejo najkesneje v dveh mesecih po razpustu občinskega odbora. § 132. Ne morejo biti izvoljene pri prvi naslednji volitvi osebe, razrešene po drugem odstavku § 129. in osebe, razrešene po § 180., ako pri razpravljanju in odločanju niso nasprotovale sprejetju odločbe ali izjave 1 . § 133. V primeru razpusta in za dobo do prevzema poslov po novem občanskem odboru postavi nadzorno oblastvo za opravljanje občinskih poslov začasno občinsko upravo (§ 70.) iz kroga voliloev dotične občine, ki imajo pogoje za odbornike. § 134. Pristojnost začasne občinske uprave iz § 133. se omejuje na opravljanje tekočih poslov. Ona občine ne sme zadolžiti, niti njene imovine odsvojiti niti uvesti novih naklad niti zvišati obstoječih, prav tako ne na¬ slavljati stalnih občinskih uslužbencev. X. Pravna sredstva. § 135. Proti odločbi občinskega odbora se more priglasiti pritožba na nadzorno oblastvo. Proti odločbam predsednika občine ali uprave v poslih iz § 76. se more v roku osmih dni vložiti ugovor, ki ga more občinska uprava uvaževati ali, ako ga ne nvažuje, predložiti občinskemu odboru. Proti odločbi Občinskega odbora je dopustna pritožba na nadzorno oblastvo. Proti odločbam predsednika občine v poslih iz § 77., kakor tudi proti kazenskim odločbam je dopustna pri¬ tožba na nadzorno oblastvo. Proti odločbam občinskih .organov občne narave (no poedinsko osebne) ima pravico pritožbe, odnosno ugo¬ vora član občine, ki smatra, da odločba nasprotuje ve¬ ljavnim zakonom iin zakonitim odredbam oblastev. Odločbe občne naprave se razglašajo na občinskem domu v treh dneh in ostajajo razglašene pet dni. Rok za pritožbo in za ugovor iz drugega odstavka pričenja teči proti takim odločbam po preteku petih dni po dne¬ vu razglasitve. Razen tega se odločbe občne narave raz¬ glašajo tudi na v občini običajni način in to v dobi, dokler traja petdnevna razglasitev na občinskem domu. XI. Predhodne in zaključne odredbe. § 136. Predpisi tega zakona se ne uporabljajo za mesta (varoši): Bakar, Banja Luka, Bela Crkva, Beograd, Bihar, Bitolj, Bjelovar, Brod na Savi, Celje, Cetinje, Čakovec, Čačak, Dubrovnik, Hvar, Heroeg Novi, Jagcdina, Karlo- vac, Koprivnica, Kotor, Kragujevac, Križevci, Kruševae, Kumanovo, Leskovac, Livno, Ljubljana, Maribor, Mitro¬ viča Sremska, Mostar, Niš, Nova Gradiška, Novi Sad, Osijek, Pančevo, Petrinja, Peč, Pirot, Podgorica, Požare- vac, Požega Slavonska, Prizren, Priština, Ptuj, Ruma, Sarajevo, Senta, Senj, Sisaik, 'Skoplje, Smederevo, Som- bor, Split, Sremski Karlovci, Stara Kamjiža, Stari Grad na Hvaru, Subotica^ Sušak, Šabac, Šibenik, Tetovo, Trav¬ nik, Tuzla, Užice, Valjevo, Varaždin, Velika Kikinda, Veliki Bečkerek, Vinkovci, Vi rovi tiča, Vranje, Vršac, Vukovar, Zagreb, Zajeear in Zemun, za katera veljajo sedanji predpisi. 43 § 137. Sedanje občine obdržijo svoje ime in sedež do more¬ bitne nadaljnje odredbe po § 10. § 138. Občine, ki nimajo v § 3. predpisanega števila pre¬ bivalcev, se morajo spojiti. Za spajanje .zahteva nadzorno oblastvo od občin iz¬ jave, odnosno predloge, na osnovi teh pa predloži ban v roku pol leta svoj obrazloženi predlog ministru za notranje posle, ki odloči o spojitvi. Na ta način izvršene .'izpremembe se objavijo v »Službenih no vinah«. Za ureditev medsebojnih i mo vinski h odnošajev ve¬ ljajo predpisi § 7. Izjemno morejo sedanje občine, ki nimajo v § 3. predpisanega števila prebivalcev, ostati samostojne, ako sklene to občinski odbor z dvetretjinsko večino glasov ter to odobri minister za notranje posle. § 139. Za dobo treh let potem, ko dobi ta zakon obvezno moč, izdaja odločbe po §§ 6. in 10. minister za notranje posle z uredbo. § 140. Za izvršitev § 13. se določa skrajni rok 15 let. § 141- Po prejšnjih predpisih pridobljeno članstvo občine (domovinstvo, pristojnost) ostane v veljavi kot članstvo občine, dokler se ne pridobi drugo po določbah tega zakona. Osebe iz drugega odstavka § 16. se smatrajo za člane • one občine, kjer imajo službeni sedež na dan, ko dobi ta zakon obvezno moč, morejo pa v šestih mesecih na osnovi svoje izjave dobiti članstvo ene onih občin, v ka¬ teri so ga prej imele. 44 Oseba, katere članstvo je v trenutku, ko dobi ta zakon obvezno moč, sporno, izvzetimi § 19., je član one občine, v kateri se takrat zateče kot stalno nastanjena. § 142. V rok, omenjen v § 17., se všteje tudi doba pred dnem, ko dobi ta zakon obvezno moč. § 143. V pristojnost občinskega odbora spada tudi izvr¬ ševanje pravice patronata (zavetništva) na onih področ¬ jih, kjer je to doslej spadalo v delokrog občine. § 144. Sodno pristojnost občinskega sodišča po sedanji zakonodaji vrši predsednik občine z dvema članoma uprave. Posebne pristojnosti kmeta vrši krajevni stare¬ šina ali član občinske uprave, ki ga določi občinski odbor. § 145. Uredba po § 85. se izda do konca leta 1933. Statut po § 90. ,se izda v šestih mesecih potem, ko dobi uredba 'iz § 85. obvezno moč. Dokler se ne izda uredba po § 85. in statut po § 90., veljajo sedanji predpisi o občinskih uslužbencih. § 146. Pravice, ki so jih občinski uslužbenci' pridobili po sedanjih predpisih, se priznajo kot pridobljene. Obstoječi pokojninski skladi za občinske uslužbence preidejo v banovinske pokojninske sklade občinskih uslužbencev. Onim občinskim uslužbencem, ki jih ta zakon zateče na glavnih uslužbenskih mestih, ki pa po sedanjih pred¬ pisih niso imeli pravice do pokojnine, se morejo pri- 45 znati za pokojnino prejšnja službena leta v obsegu, na način in s pogoji, kakršne določi banovinski svet v uredbi po § 85. § 147. Po sedanjih predpisih odobreni proračuni ostanejo v veljavi do pričetka novega proračunskega leta po teni zakonu in po načelu dvanajstin. Potrebne izpremembe se izvršujejo po § 100. tega zakona. § 148. Doslej veljavni predpisi o občinskih davščinah ka¬ kor tudi občinske uredbe, statuti, predpisniki in pravil¬ niki, kolikor niso v nasprotju s tem zakonom, ostanejo v veljavi, dokler : se ne izmenjajo na način, določen s tem zakonom. § 149. Ta zakon dobi obvezno moč šestdeseti dan po svoji razglasitvi. Isti dan prestanejo veljati — z izjemo iz § 136. — zakoni o občinah: za Srbijo z dne 5. junija 1908., za Dal¬ macijo z dne 30. julija 1864., za Istro z dne 10. julija 1.863., za Kranjsko z dne 17. februarja 1866., za Koroško z dne 15. marca 1864., za Štajersko z dne 2. majai 1864., zakon z dne 12. decembra 1870. o ureditvi občin in trgov v Hrvatski in Slavoniji, ki nimajo urejenega magistrata, XXII. zakonski člen iz 1. 1886. o občinah za Vojvodino, zakon za upravo mestnih občin v Bosni in Hercegovini z dne 31. marca 1907., zakon o upravi selskih občin v Besni in Hercegovini z dne 8. februarja 1907., vsi zakoni o volitvah v občinska zastopstva in volilni redi v poedi- nih pokrajinah, uredba z dne 1. novembra 1919. o pre- mestljivosti občinskih uradnikov v Hrvatski in Slavoniji in vsi ostali zakoni z vsemi izpremembami in dopolnit¬ vami, uredbe in odredbe, ki bi bile v nasprotju s tem zakonom. 46 Našemu ministra pravde priporočamo, naj razglasi ta zakon, vsem Našim ministrom, naj skrbe za njegovo izvrševanje, oblastveni zapovedujemo, naj po njem posto¬ pajo, vsem in vsakomur pa, naj se mu pokoravajo. V Beogradu, dne 14. marca 1933. Aleksander s. r. Minister za notranje posle Živojin Lazič s. r. Videl Predsednik ministrskega sveta dr. M. Srškic s. r. in pritisnil državni pečat čuvar državnega pečata minister pravde Bož. Ž. Maksimovič s. r. (Sledijo podpisi vseh ostalih ministrov. Stvarno kazalo (Številke pomenijo pagrale) Bilanca, obrazci za sestavo 104 Blagajna, hramba denarja 92 — hramba vrednostnih pa¬ pirjev 92 — pregled po predsedniku 84 — pregled po upravi 101 Blagajniški dnevnik 101, 104. Čakalnica 13 Častni člani 21 Člani častni 21 — občin 15, 16, 17, 18 — odbora, razrešitev 129, 130 — uprave 10, 71 — uprave, nagrade 75 — uprave, razrešitev 129, 130 — ubožni, podpiranje 22 — volilnih odborov 32, 33 Članstvo občine 15 — — brisanje 17 — — častno 21 — — dodelitev 20 — — državnih uslužbencev 16 — — duhovnikov 16 — — izguba 17 - izjava o njem 141 — — javnih samoupravnih uslužbencev 16 - neugotovljivo 19 — — otrok 16 Članstvo občine, pridobitev po bivanju 17 — — rok za priznanje 141 — — sporno 14 — — sprejem vanj 17 — — veljav sedanjega 141 — — žene 16. Denarna kazen 82 -izrekanje 83 Denar, hramba 92 — naložba 92 Deli občine, krajevni zbor 110, 111 — !— krajevni starešina 110, 111 — — uprava imovine 118 Delokrog občine 76, 77, 79 Delovna sila prebivalcev za javna dela 109 Disciplinsko sodišče 89 Dnevni red sej odbora 59 Dohodki 95 Doklade, izvršba 108 — uvajanje 95 — zastaranje 108 Dolgovi, . plačilo iz osnovne imovine 93 Dom občinski, postavitev 140 — — prostori 13 Domovinstvo 15 Državna uprava, nadzor 121. Fekalije, obvezen odvoz 107 Finance, podlaga 92 — vezanje preko treh let 81 48 Glasovanje članov volilnega odbora 35 — odbora, javno, tajno 64 — predsednika volilnega odbora 35 — prekinitev 44 — pri nadomestnih volitvah 49 — pri volitvah odbora 31 — trajanje 44 — volileev 35 — zabranitev po volilnem odboru 42 — zaključek 44 — zapisnik o njem 45. Ime občine 10, 11 — — ohranitev sedanjega 137 Imovina, dohodki, poraba 93 — inventar 92 — krajevna- 111, 112 — krajevna, upravljanje 118, 120 — nepremična 81 — odsvojitev 81, 92 — -osnovna, neokrnjenost 92 — plačilo dolgov iz nje 93 — upravljanje 76 — uživanje 23 Izrekanje kazni 83. Javna dela, delovna sila pre¬ bivalcev 109. Kandidatne liste, popravlja¬ nje 40 — — potrditev med sodni¬ mi počitnicami 40 — — predaja 38 — — predlagatelji 37 — — predložitev po pošti sodišču 39 — — predstavniki 34, 37 — — odločba o njih 38 — — rok za predložitev 38 — — rok za potrditev 39 Kandidatne liste, sestava 37, 51 — — vsebina 37 Kandidati, izvolitev 47 — liste 37 — pri dopolnilnih volitvah 48 — pristanek 38 — razdelitev po listah 47 — število v krajih 37 — žrebanje 47 Kazenska oblast- 78 Kazni, denarne, stekanje 52 — izrekanje 83 — radi volilnih prestopkov 52 Klavnica, obvezna uporaba 107 Kmet, pristojnost 144 Količnik za razdelitev man¬ datov 47 Krajevna imovina, glej: imo¬ vina! Krajevna policija 77. 79, 84 Krajevni starešina, glej: sta¬ rešina ! Krajevni zbori, glej: zbori! Krediti, nepredvideni 83 — proračunski, prenosi 100. Liste, glej: kandidatne liste! Listine, hramba 92. Meje občine 2 — — spori o njih 4 — — poprava 5. Nadzor nad samoupravnimi posli 121 Nadzorstveno oblastvo 121 — — pravica pregledova¬ nja 123 — — pregled proračuna 97 — — prepoved izvršitve sklepov odbora 125, 126, 130 — — vršilev poslov na ra¬ čun občine 128 49 Nagrade Slanom uprave 75 — predsedniku 75 Namestniki odbornikov 48 — pri dopolnilnih volitvah 48 Nepredvideni krediti 83 Nove občine 6 — — organiziranje 8 — — ustanavljanje 6 — — volitve 9 Nove volitve po razpustu od¬ bora 131. Občinska podjetja, glej: pod¬ jetja ! Občinska uprava, glej: upra¬ va! Občinske doklade, glej: do¬ klade! Občinski dom, postavitev 140 — — prostori 13 — odbor, glej: odbor! — organi, glej: organi! — račun, glej: zaključni ra¬ čun! — zavodi, glej: zavodi! Občinske ustanove,glej: usta¬ nove! Objava ponovnih občinskih volitev 47 Obveznosti iz prejšnjih let, poravnava 93 — finančne, preko treh let, 81 Odsvojitev imovine 81 — odobritev 92 Odbor, določitev denarnih kazni 82 — glavni, volilni 33 — krajevne uredbe 82 — način volitve 26 — odločanje o ostavki od¬ bornika 58 — odobritev zaključnega računa 102 — patronat 143 — poslovanje 53 Odbor, pregled inventarja 92 — prevzem poslov 53, 54 — prisostvovanje sreskega načelnika sejam 122 — pritožbe nanj radi ne¬ pravilnosti krajevnih zborov 115 — pritožba radi zadržanih sklepov po nadzornem oblastvu 125 — razrešitev članov 129,130 — razrešitev krajevnega starešine 117 — sklepanje 59 — sklepčnost 60 — sklepi, odobritev 84 — sklepi o odsvojitvi imo¬ vine 81 — sklepi o vezanju financ preko treh let 81 — sklepi o zadolžitvi 81 — sklep proračuna 96 — sklep za uporabo delov¬ ne sile prebivalstva 109 — število članov 25 — volilni 32 — volilni glavni 33 Odborniki, dopolnitev števila 48 — izključitev od sklepanja 65. 66 — izostanek od sej 60 — kazni, če ne sprejmejo izvolitve 57 — kaznovanje 60 — kdo je izvoljiv 27 — kdo ni izvoljiv 28 — ki ne znajo državnega jezika 29 — opravljanje poslov 58 — ostavka 58 — plače 67 — povračilo stroškov 67 — prisega 56 — razrešitev 60, 129, 130 4 50 Odborniki, samostojni pred¬ logi 59 — sodna odgovornost 66 — sprejem izvolitve 57 Organi občine, občinski od¬ bor 81 — — odgovornost za škodo 87 — — predsednik 84 - pristojnost 81 — — uprava 70 Osnovna imovina, glej: inio- vina! Patronat, vršitev po odboru 143 Pečat, oblika 12 Pisarna 13 Podjetja, obseg 103 — poraba dohodkov 106 — poraba presežkov 106 — pravilniki 106 — proračuni 95 — vodstvo po trgovinskih načelih 106 Pojem občine 1, 2 Pokojnine uslužbencev, pra¬ vica 88 — —• spori 88 — — višina 88 Pokojninski sklad, prispevki 88 — — uprava 88 — — ustanovitev 88 Policija, krajevna 77, 79, 84 Posebni deli občin, glej: deli občin! Posredni davki 95 Posojila, odplačevanje 94 — za izredne potrebe 94 Poštna služba 80 Pravica bivanja 23 «— do krajevnega starešine 111 — do krajevnega zbora 111 Pravice, pridobljene, občin¬ skih uslužbencev 146 Pravna sredstva 135 Predsednik, delokrog 84 — izvolitev 69 — nadomeščanje 71, 73 — nagrada 75 — podpisovanje 84 — pravica kaznovanja 84 — pri sejah odbora 66 — razrešitev 129, 130 — sklicanje krajevnih zbo¬ rov 112 — sodna pristojnost občin¬ skega sodišča 144 — sorodstvo 70 — vodstvo krajevnih zbo¬ rov 112 Prebivalci občin, število 3 Prebivalstvo, spisek o njem 24 — uporaba delovne sile 109 Predstavniki kandidatnih list 34 Pregled blagajne 101 — dela občinskih uslužben¬ cev 123, 124 — inventarja 92 — proračuna 96 — računov 84 Presežki, proračunski, po¬ raba 93 — podjetij, poraba 106 Pridelitev krajev 6 Prisega odbornikov 56 — uslužbencev 86 Pristojnost 15 Pritožbe odbora proti odloč¬ bam nadzornega obla¬ st va 125. 127 — proti odločbam predsed¬ nika 135 — proti razrešitvi članov uprave 129. 130 — proti razrešitvi odbora 129, 130 — proti razrešitvi predsed¬ nika 129, 130 — roki 135 51 Pritožbe proti odločbam občne uprave 135 Pridobljene pravice občin¬ skih uslužbencev 146 Proračun, obrazci za sestavo 104 — odločitev 96 — odobravanje 98 — odrejanje izdatkov 84 — podjetij 95 — posebnih delov občin 120 — pregled 96 — predložitev nadzornemu oblastvu 97 — pregrupiranih občin 99 — prekoračenje ICO — prenosi s postavke v po¬ stavko 100 — razgrnitev 96 — rok 96 — sedanji, veljavnost 143 — sestavljanje 83. 95 — sklepanje v javni seji 63 — veljavnost starega 98 Proračunsko leto 95 Prodaja imovine 81. Računska knjiga 101, 104 Računsko leto 95 Računi, pregled 84 Razdružitev občin od skup- J nih poslov 14 Razglasitev dnevnega reda seje občinskega odbora 59 — ponovnih volitev odbora 47 — sklepov občne narave 135 Razločitev krajev 7 Razsodišče v sporih pri raz¬ ločitvi 7 Roki pri pritožbah 135, Samoupravni posli, nadzor nad njimi 121 Samostojne davščine, izvrš¬ ba 108 — — zastaranje 108 Samostojni predlogi odborni¬ kov 59 Sedež občine 10, 11 — — sedanji 135 Seje odbora, dnevni red 59 — — drugo sklicanje 61 — — javne 63 — — prisostvovanje sreske- ga načelnika 122 — — proglašanje sklepov 63 — — prostori 13 — — razglasitev 59 — — samostojni predlogi 59 — — sklepanje 62 — — sklicevanje 56, 59 — — tajne 63 — — vabila 59 — — zapisnik 68 — — za prevzem poslov 55 Skladi, pokojninski, pri ban¬ ski upravi 88 — — prehod v banovinske 146 Sklepanje volilnih odborov 34 — v sejah odbora 63 Sklepčnost odbora 61 Sklepi občne narave, razgla¬ šanje 135 — odbora, prepoved izvrši tve po nadzornem obla¬ stvu 125, 126 — odbora, zadržani, pravo- močnost 125, 130 — odbora, pripravljanje 83 — odbora, proglašanje 63 Sodišče, disciplinsko 89 — občinsko, sodna pristoj¬ nost 144 Spajanje občin 6, 138, 139 Spisek prebivalstva 24 Spori ob razločitvi fbčin 7 4 * 52 Spori o članstvu 18, 19 — o mejah 4 Sposobnost, volilna 26 — za starešino 116 Sreski načelnik, nadzor nad samoupravnimi posli 121 — — nadzorno oblastvo 121 Starešina, krajevni, izvolitev 112 — naloge 110 — ožja volitev 115 — pravica do njega 111 — prestanek službe 116 — podpisovanje obvez 118 — povračilo stroškov 119 — pristojnost kmeta 144 — razrešitev 117 — sposobnost 116 — trajanje mandata 116 Straža, prostori 13. Takse 95 Tečaji za uslužbence 91 Trošarina 95. Ubožni člani, podpiranje 22 Uprava, člani 70 — imovine, krajevne 118 — izvrševanje sklepov kra¬ jevnih odborov 120 — nadomeščanje članov 71, 73 — predaja poslov 74 — predlaganje zapisnikov in spisov nadzornemu oblastvu 124, 125 — pregled blagajne 101 — prevzem poslov 74 — pristojnost 83 — razrešitev članov 129, 130 — sestajanje 72 — sestava proračuna 96 — sestava zaključnega ra¬ čuna 102 Uprava, sklepanje 72 — začasna, imenovanje 133 — začasna, pristojnost 134 Uredbe, krajevne, odbora 82 ! Uslužbenci, disciplina 84 — disciplinsko sodišče 89 — odgovornost za škodo 87 — odmor 83 — odsotnost 83, 84 — pokojninski sklad 88 — porazdelitev ob razločit¬ vi občin 7 — prednost pri napredova¬ nju 91 — pregled njih dela po nadzornem oblastvu 128 124 — pridobljene pravice 146 — prisega 86 — priznanje let za pokoj¬ nino 146 — razpored dela 84 — sistemiziranje mest 90 — službeni odnosi 90 — statut 90, 145 — tečaji 91 — uredba banovinskega sveta 85, 145 — veljavnost dosedanjih predpisov 145 Ustanove, proračuni 95 — uživanje 23 Vabilo k sejam 59 Vodovod, obvezen priklju¬ ček 107 Volilci klican je na odgovor 43 — sklicevanje pred volit¬ vami 30 — sposobnost 26 Volilni odbor, člani 32 — glavni 33 — zabranitev glasovanja 42 Volilni prestopki, kazni 52 Volišče, oborožena moč 41 — število 31 — vstop 41 53 Volitve, (lan 31 — izid 50 — kazni za prestopke 52 — kraj 31 — nove po razpustu odbo¬ ra 131 — objava 31 — odreditev 30 — ponovne ob enakosti gla¬ sov 47 — poslopja za nje 31 — pri izpremembi obsega občin 9 — pritožbe 50 — razglasitev ponovnih ob¬ činskih volitev 47 — razveljavljenje 50 — točenje alkoholnih pijač 46 — za izpraznjena odborni- ška mesta 48 Vrednostni papirji, hramba 92 - nabava tujih 92. Začasna občinska uprava, glej: uprava! Zadolžitev občin 81 Zadržanje izvršitve sklepov odbora 125, 126, 130 Zaključni račun, obrazci za sestavo 104 — — povračila 102 — — predložitev krajevni kontroli 103 — — predložitev odboru 102 Zaključni račun, razgrnitev 102 — — sestava 83, 102 — — sklepanje v javni seji 63 Zapisnik glasovanja pri vo¬ litvah 45 — odborovih sej 68 — odborovih sej, prepisi 124 — predložitev nadzornemu oblastvu 124 Zapori, prostori 13 Zavetništvo 143 Zavodi, uporabljanje 105 — ugodnosti 105 Zbori, krajevni, dnevni red 113 — — glasovanje 115 — — izvrševanje sklepov o imovini 120 - objava sklica 113 — — področje 112 — — pravica do njih 111 — — pritožbe radi nepra¬ vilnosti 115 - sklepanje 114 — — sklic 112 — — sestava 110 - veljavnost sklepov 115 — — voditev 114 — — zapisnik 114 Združitev občin 6, 138, 139 — — za skupne posle 14. Žrebanje odbornikov 47. V založbi tiskarne Merkur v Ljubljani so izšle sledeče knjige: Zakoni in uredbe: I. zv.: Zakon o nelojalni konkurenci, broš. Din 6'—. II. zv.: Pravilnik o pomožnem osebju drž. prometnih ustanov v resortu ministrstva za promet, broš. Din 8'—. III. zv.: Zakon o javnih beležnikih (notarjih), broš. Din 12'—. IV. zv.: Zakon o glavni kontroli, broš. Din 10'—. V. zv.: Zakon o občnem upravnem postopku in zakon o banski upravi, broš. Din 20'—, vez. Din 25'—. Razprodano. VI. zv.: Uredba, s katero se določa tarifa o nagradah javnih no¬ tarjev. — Pravilnik za izvršitev zakona o javnih notarjih. — Zakon o izpremembi in dopolnitvi § 244. zakona o javnih no¬ tarjih. — Uredba o številu in sedežih javnih notarjev, broš. Din 18'—, vez. Din 25'—. VII. zv.: Zakon o uradnikih, broš. Din 18'—. VIII. zv.: Pravilnik o poslovanju krajevnih (mestnih) kontrol in komisarjev za izredne preglede, broš. Din 12'—. IX. zv.: Zakon o državnem prometnem osebju, broš. Din 14'—. X. zv.: Pravilnik za voditev zemljiških knjig, broš. Din 14'—. XI. zv.: A. Ustava kraljevine Jugoslavije. — B. Zakon o izpre- membah in dopolnitvah v zakonu o nazivu in razdelitvi kra¬ ljevine na upravna območja, broš. Din 8'—. XII. zv.: Zakon o volilnih imenikih. — Zakon o volitvah narodnih poslancev za narodno skupščino, broš. Din 8'—. Razprodano. XIII. zv.: Zakon o društvih, shodih in posvetih, broš. Din 6'—. XIV. zv.: Uredba o lekarnarski zbornici, broš. Din 8'—. XV. zv.: Zakon o izpremembah in dopolnitvah zakona o volitvah narodnih poslancev, naredba, popravki, tolmačenja, pojasnilo, objava ter obrazci volilnih zapisnikov in pooblastila k zakonu o volitvah narodnih poslancev. — Zakon o volitvi senatorjev, broš. Din 8'—. XVI. zv.: Zakon o obrtih, broš. Din 20'—, vez. Din 25'—; pošt¬ nina Din 3'—. XVII. zv.: Zakon o poslovnem redu v narodni skupščini. — Zakon o poslovnem redu v senatu, broš. Din 15'—. Razprodano. XVIII. zv.: Zakon o meščanskih šolah, broš. Din 5'—. XIX. zv.: Zakon o lovu, broš. Din 7'—. XX. zv.: Zakon o zadrugah državnih uslužbencev, broš. Din 5.—. XXI. zv.: Uredba o povračilu potnih in selitvenih stroškov civilnih državnih uslužbencev, broš. Din 7'—. XXII. zv.: Obča univerzitetna uredba, broš. Din 15.—. XXIII. zv.: Uredba o draginjskih dokladah državnih uslužbencev. — Uredba o draginjskih dokladah državnih upokojencev, broš. Din 6'—. XXIV. zv.: Gradbeni zakon, broš. Din 8—. XXV. zv.: Zakon o taksah, broš. Din 45.—, vez. Din 55'—. XXVI. zv.: Taksni in pristojbinski pravilnik, broš. Din 30'—, vez. Din 35'—. XXVII. zv.: Uredba o sodnem poslovniku in Sodni poslovnik za sodi¬ šča prve in druge stopnje, z obrazci, broš. Din 30'—, vez. Din 36'—. XXVIII. zv.: Zakon o občinah, broš. Din 8'—, vez. Din 15'—. XXIX. zv.: »Cestni promet«, broširan izvod Din 18'—, vezan izvod Din 24'—. Sledijo nadaljnji zvezki. TISKOVINE vseh mUramke. uradne,reklam-. lil ne,časopise, “ ,mi lisk hitro iti poceni! TISKARNA MERKUR UUBUANA.G REGORCICEVASt-23 Je 125-52 -Jelagram :7Iskarna11hrkur. V tiskarni Merkur izhajata med drugim: SLUŽBENI LIST kraljevske banske uprave Dravske banovine TRGOVSKI LIST strokovno glasilo za trgovino, obrt in indu¬ strijo. Izhaja trikrat na teden ter velja celoletno Din ISO 1 —, mesečno Din 15 - — NFIRODNR IN UNIUERZITETNA KNJIŽNICA \ er kur v Ljubljani ledeče knjige: (Jonan uoyle-MuiaceK: rožna osveta. De¬ tektivski roman broš. Din 25-—, vez. Din 30— Jack London: Morski vrag. Roman broš. Din 20-—, vez. Din 30— Krefft: V oklopnjaku okoli sveta. V dveh delih; vsak del broš. Din 20—, vez. Din 26— oba dela skupaj broš. Din 40-—, vez. Din 46— Ouida: Kneginja Zurova. Roman broš. Din 30-—, vez. Din 35— Ouida: Farnmor. Roman broš. Din 28-—, vez. Din 35— P. Ripson: Marsove skrivnosti. Roman broš. Din 28-—, vez. Din 35— Claude Anet: Arijana. Roman broš. Din 24-—, vez. Din 32— Clara Viebig: Babja vas. Roman, vez. Din 32— Al Jennings: Pesnik in bandit. Roman, vez. Din 35— J. špicar: Martin Napuhek. Pravljična igra za mladino v petih slikah broš. Din 10— Radivoj Rehar: Popotovanje po zvezdi Ve¬ černici broš. Din 12-— Radivoj Rehar: Pesmi o kraljeviču Marku, kart. Din 36-— Razno: Pravila naših delniških družb broš. Din 15 — Dnevnik za babice broš. Din 4-— Porodni izkazi broš. Din 1— Razne tiskovine po obrtnem zakonu. Ob naročilu je poslati denar naprej in za odpravo in poštnino še po 1 Din za izvod. v L Vt A- * * / V