Obzor Zdr N 2002; 36: 267-70 267 SISTEM OMAHA THE OMAHA SYSTEM Karen S. Martin, R.N., M.S.N., F.A.A.N. Smoter: To poglavje povzema razvoj, strukturo in vsebino, uporabo ter prihodnost sistema Omaha. Ključne besede: problemi pacientov; negovalne diagnoze; intervencije; rezultati; merila rezultatov; veljaven; zanesljiv; uporaben; avtomatizacija Uvod Sistem Omaha je na dognanjih zasnovana celostna klasifikacija, ki jo sestavljajo shema za klasifikacijo problemov, shema intervencij in lestvica ocenjevanja problemov za rezultate. Sistem Omaha se je začel razvijati leta 1970. V letih med 1975 in 1986 so člani Zveze patronažnih medicinskih sester (VNA) v Oma-hi izvedlo tri raziskovalne projekte, ki jih je financiral Oddelek za zdravstveno nego Ministrstva za zdravstvo ZDA. Namen raziskave je bil razviti in izboljšati sistem Omaha. V letih med 1989 in 1993 so potekale nadaljnje raziskave, ki so se lotile zanesljivosti, veljavnosti in uporabnosti; te raziskave so bile financirane iz sredstev, ki jih je zagotovil Nacionalni inštitut za raziskovanje v zdravstveni negi. V raziskovalnih projektih so dosledno uporabljali empirični pristop. Kliniki v praksi, ki jih je najela Zveza patronažnih medicinskih sester v Omahi, in osebje na sedmih različnih mestih iz ZDA, so zbirali osebne in družinske podatke pacientov, ki so jih oskrbovali oziroma negovali. V raziskavi so sodelovali številni drugi posamezniki in skupine kot člani svetovalnih odborov in svetovalci. Sistem Omaha je zasnovan na dinamični, interaktivni naravi zdravstvene nege ali procesa reševanja problemov, odnosu med klinikom in pacientom ter na konceptih diagnostičnega sklepanja, klinične presoje ter izboljševanja kakovosti. Ker se sistem Omaha drži ta-ksonomskih ali klasifikacijskih načel, ga sestavljajo izrazi in kode, ki so razvrščene od splošnih do specifičnih. Celoten sistem Omaha je bil že od začetka zamišljen kot čimbolj celosten in kratek, da bi ga tako lahko uporabljalo osebje različnih disciplin in raznovrstnih okolij ter da bi ga bilo mogoče avtomatizirati. Izrazi, ki so bili izbrani za vključitev, so bili enostavni, jasni, kratki in lahko razumljivi za izvajalce zdrav- stvenega varstva in širšo javnost. Ti izrazi so ustrezni za paciente in družine vseh starosti, medicinskih diagnoz, socialnoekonomskih lastnosti, duhovnih prepričanj in kultur. Cilj projektnega osebja pri sistemu Omaha, testnih mest in virov financiranja je bil razviti klasifikacijo, ki bi zagotovila uporabno vodilo za prakso, metodo dokumentiranja in okvir za upravljanje z informacijami. Od začetka razvijanja sistema Omaha so v javni sferi obstajali izrazi, kode in definicije, tako da so enako dostopni praktikom, administratorjem, študentom, učnemu osebju visokih šol in drugim potencialnim uporabnikom. V nadaljevanju predstavljam povzetek sistema Omaha. Shema za klasifikacijo problemov Urejena, odprta, vzajemno izključujoča se, na pacienta osredotočena klasifikacija področij, prikrojeval-cev, problemov in znakov/simptomov, s katerimi imajo opravka medicinske sestre in drugi strokovnjaki zdravstvenega varstva. Štiri področja predstavljajo prioritetna mesta poklicnega delovanja in delovanja v zvezi z zdravjem pacientov. Vsak od štiridesetih problemov se lahko poveže s promocijo zdravja, zdravstvenim potencialom ali deficitom/poslabšanjem/dejanskim zdravstvenim stanjem, kot tudi s posameznikom ali družino. Dejanski problemi so opisani kot skupek znakov in simptomov. Kot odprt sistem izrazov in kod, se shema za klasifikacijo problemov uporablja kot celostna metoda za zbiranje, razvrščanje, klasificiranje, dokumentiranje in analiziranje podatkov o pacientih. Področja in problemi sheme za klasifikacijo problemov Področje I. – Okoljsko Materialni viri, fizično okolje in snovi znotraj in zunaj pacienta, doma, soseske in širše skupnosti. 01. Prihodki 02. Skrb za zdravje 03. Prebivališče 04. Varnost v soseski/na delovnem mestu 05. Drugo 268 Obzor Zdr N 2002; 36 Področje II. – Psihosocialno Vzorci vedenja, komunikacije, odnosov in razvoja. 06. Komunikacija z viri v skupnosti 07. Socialni stik 08. Sprememba vlog 09. Medosebni odnosi 10. Duhovnost 11. Žalovanje 12. Čustvena stanovitnost 13. Človeška spolnost 14. Varstvo/starševstvo 15. Zanemarjeni otrok/odrasla oseba 16. Zlorabljeni otrok/odrasla oseba 17. Rast in razvoj 18. Drugo Področje III. – Fiziološko Funkcionalni status procesov, ki vzdržujejo življenje. 19. Sluh 20. Vid 21. Govor in jezik 22. Zobovje 23. Kognicija 24. Bolečina 25. Zavest 26. Koža 27. Nevro-muskulo-skeletna funkcija 28. Respiracija 29. Cirkulacija 30. Prebava-hidracija 31. Črevesna funkcija 32. Genitourinarna funkcija 33. Ante partum/post partum 34. Drugo Področje IV. – Z zdravjem povezana vedenja Dejavnosti, ki vzdržujejo ali promovirajo dobrobit, spodbujajo okrevanje ali maksimirajo možnosti za okrevanje. 35. Prehrana 36. Spanje in vzorci počivanja 37. Fizična dejavnost 38. Osebna higiena 39. Uporaba substanc 40. Načrtovanje družine 41. Nadzor zdravstvenega varstva 42. Režim predpisanih medikacij 43. Tehnični postopek 44. Drugo Kategorije in vmesni cilji sheme intervencij I. Zdravstveno poučevanje, vodstvo in svetovanje Dejavnosti, ki med drugim vključujejo dajanje informacij, predvidevanje problemov pacientov, spodbujanje dejanj in odgovornosti pacientov za samooskrbo in obvladovanje, pomoč pri odločanju ter reševanju problemov. Na kontinuumu prihaja do prekrivanja konceptov z variacijami zaradi klientovih zmožnosti, da se sam usmerja. II. Obravnava in intervencije Tehnične dejavnosti, ki so usmerjene v preprečevanje znakov in simptomov, identificiranje dejavnikov tveganja ter zgodnjih znakov in simptomov, zmanjševanje ali blaženje znakov in simptomov. III. Management primera Aktivnosti koordinacije, zagovorništva in napotitev. Vključuje zagotavljanje opravljanja storitev v imenu pacienta, komuniciranje z izvajalci zdravstvenega varstva in drugih storitev, promoviranje pacientovega samozavestnega komuniciranja ter usmerjanje pacienta pri uporabi ustreznih virov skupnosti. IV. Nadzor Aktivnosti odkrivanja, merjenja, kritične analize in spremljanja, ki pokažejo status pacienta v zvezi z določenim stanjem ali pojavom (gl. Tab. 5-1). Tab. 5-1. Shema intervencij – Postavke kategorije IV. Nadzor. 01. Anatomija/fiziologija 02. Modifikacija vedenja 03. Nega mehurja 04. Povezovanje 05. Nega črevesja 06. Bronhialna higiena 07. Kardialna nega 08. Veščine skrbništva/starševstva 09. Nega z mavcem 10. Komunikacija 11. Veščine obvladovanja 12. Dnevna nega/ nadomeščanje nege pacientovih domačih 13. Disciplina 14. Previjanje/nega ran 15. Trajna medicinska oprema 16. Izobraževanje 17. Zaposlitev 18. Okolje 19. Telovadba 20. Načrtovanje družine 33. Dajanje zdravil 34. Priprava zdravil 35. Mobilnost/prenašanje 36. Zdravstvena nega, dopolnilna 37. Prehrana 38. Nutricionist 39. Stomalna nega 40. Drugi viri skupnosti 42. Nameščanje 43. Rehabilitacija 44. Tehnike dihanja/sproščanja 45. Počitek/spanje 46. Varnost 47. Presejanje 48. Nega pri bolezni/poškodbi 49. Znaki/simptomi – duševni/ čustveni 50. Znaki/simptomi – fizični 51. Nega kože 52. Socialno delo/svetovanje 53. Zbiranje vzorcev Martin KS. Sistem Omaha 269 21. Postopki hranjenja 54. Duhovna nega 22. Finance 55. Spodbuda/skrb za razvoj 23. Hrana 56. Obvladovanje stresa 24. Usposabljanje za hojo 57. Uporaba substanc 25. Rast/razvoj 58. Zaloge 26. Gospodinjstvo 59. Skupina za podporo 27. Stanovanje 60. Sistem podpore 28. Interakcija 61. Transport 29. Laboratorijski izvidi 62. Dobro počutje 30. Pravni sistem 63. Drugo 31. Medicinska/zobna nega 32. Delovanje zdravil/stranski učinki Shema intervencij Organiziran okvir, ki je namenjen reševanju specifičnih problemov pacienta ali negovalnih diagnoz ter ga sestavljajo tri ravni negovalnih dejanj ali aktivnosti. Štiri široke kategorije intervencij so dodatno razčlenjene po vmesnih ciljih ali po predmetih negovalnih dejanj in po za pacienta specifičnih informacijah, ki jih ustvari medicinska sestra ali drug strokovnjak. Ker je shema intervencij osnova za načrtovanje in izvajanje intervencij, strokovnjakom omogoča, da opišejo svojo prakso in te podatke posredujejo – izboljšanje ali obnavljanje zdravja, zmanjševanje poslabšanja ali preprečevanje bolezni. Lestvica ocenjevanja problemov za rezultate Lestvica ocenjevanja problemov za rezultate je lestvica Likertove vrste s petimi točkami za merjenje celotnega obsega intenzivnosti pri konceptih znanja, vedenja in statusa. Vsaka od treh podlestvic je kontinu-um, ki zagotavlja ocenjevalni okvir za pregledovanje ocen za pacienta specifičnih problemov v rednih ali predvidljivih časovnih točkah. Med priporočene časovne točke sodijo: sprejem, specifične vmesne časovne točke in odpust. Ocene so vodilo za medicinsko sestro ali drugega strokovnjaka pri načrtovanju in zagotavljanju zdravstvene nege; ocene ponujajo metodo spremljanja napredka pri pacientu v času zagotavljanja storitev. Ko se lestvica ocenjevanja problemov za rezultate uporabi z drugima dvema shemama sistema Omaha, nastane celosten model za reševanje problemov. Koncepti in ocene lestvice ocenjevanja problemov za rezultate (tab. 5-2) Veliko veščin v zvezi z zdravstveno vzgojo, tehničnih veščin, veščin za upravljanje s primeri in komunikacijskih veščin, ki so potrebne v okolju prakse v skupnosti je podobnih tistim, ki so potrebne pri intenzivni zdravstveni negi in v rezidenčnih ustanovah za dolgoročno zdravstveno nego. Izzivi za klinike in administratorje se množijo, ker pri zagotavljanju zdravstvenega varstva prihaja do premika od intenzivne zdrav- stvene nege do zdravstvene nege v okoljih skupnosti, prevladuje tudi združevanje in filozofija kontinuiranega zdravstvenega varstva, obenem se zmanjšuje plačevanje in dolžina bivanja v ustanovah zdravstvenega varstva. Medicinske sestre in drugi izvajalci zdravstvenega varstva morajo nujno razviti veščine, ki jim bodo omogočile, da funkcionirajo in/ali komunicirajo prek raznovrstnih okolij. Kliniki morajo biti kompetentni za ocenjevanje pacientov in za diagnoze, intervencije in merjenje rezultatov. Biti morajo kompetentni za zbiranje kliničnih podatkov, za dokumentiranje zdravstvene nege, za uporabo avtomatiziranih sistemov dokumentiranja na mestu zagotavljanja zdravstvene nege, preoblikovanje kliničnih podatkov v informacije ter posredovanje teh informacij drugim. Ko se sistem Omaha uveljavi v praksi zdravstvene nege ali v izobraževalnih okoljih, postane model, ki lahko pomaga klinikom in administratorjem pri praksi, dokumentiranju in upravljanju z informacijami. Sistem se lahko uporabi za uvajanje novega osebja ali študentk v poklicno prakso s pomočjo standardiziranega, lahko razumljivega sistema problemov pacientov, intervencij in rezultatov pri pacientih. Za izkušeno osebje sistem Omaha ponuja serije namigov ali povratnih zank, ki opomnijo uporabnike o možnih problemih pacientov in intervencij ter o načinih za ovrednotenje učinka zagotovljene zdravstvene nege. Podatki, ki jih ustvari uporaba sistema Omaha v ročnih ali avtomatiziranih kartotekah pacientov, lahko klini-kom, administratorjem in raziskovalcem zagotovijo bistvene informacije. Te klinične podatke se lahko spremeni v trende, ki se lahko uporabijo za izboljševanje prakse, omogočanje komunikacije, izdelovanje poročil, vključno s tistimi za plačnike tretje osebe, za doseganje zahtev v zvezi z akreditacijo, načrtovanje novih programov služb in za povezovanje z drugimi ne-kli-ničnimi informacijami v upravljalnem informacijskem sistemu službe. Povečan odstotek pacientov, za katere plačuje zdravstvena nega, ponazarja izzive, s katerimi se soočajo kliniki in administratorji. Podjetja za zdravstveno nego hočejo, da se pri njihovih stranka izboljša zdravje, prepreči bolezni in zmanjša obseg drage zdravstvene nege. Zato zdravstvena nega spreminja vrsto programov, ki jih ponujajo službe, spreminja se potreba po veljavnih in zanesljivih kliničnih podatkih ter vrsta pacientov, katerim služijo. Sistem Omaha je obenem podoben in različen od drugih klasifikacijskih sistemov. Med razlike spadajo dolga zgodovina rasti in razvoja v okoljih prakse, enostavnost sistema, multidisciplinarna uporaba ter povečana in dosledna uporaba sistema s programsko opremo, ki je na voljo na trgu. Te lastnosti prispevajo k čedalje večji uporabi sistema Omaha v praksi, izobraževanju in raziskovanju doma in po svetu. Leta 2001 je potekala mednarodna konferenca v St. Paulu, Minnesota. Udeležilo se jo je več kot sto ljudi iz enaindvajsetih zveznih držav, Walesa, Nove Zelandije in Japonske. Podjetja za programsko opremo so 270 Obzor Zdr N 2002; 36 prikazala svoje rešitve za sistem Omaha. Naslednja konferenca bo leta 2003 v Milwaukeeju, Wisconsin. Oblikuje se spletna stran in »listserv« (spletno komunikacijsko orodje). Uvedeni so bili koraki za štetje uporabnikov in revizijo izrazov, kod in definicij. Popravki bodo vključeni v novo knjigo, ki predvidoma izide leta 2003. Sistem Omaha je ena od dvanajstih klasifikacij, podatkovnih nizov in besednjakov, ki jih je potrdila Ameriška zveza medicinskih sester. Vključen je v metate-zaver Nacionalne medicinske knjižnice, vključen pa bo tudi v SNOMED RT in HL7. Prihodnost sistema Omaha je svetla! Viri 1. American Nurses Association [na Internetu]. Recognized languages for nursing. 2001. Prenešeno s svetovnega spleta 9-14-01. Na voljo: www.nursingworlds.org/nidsec/classlst.htm 2. Bowles KH (2000, april). Application of the Omaha System in acute care. Research in Nursing and Health, 23 (2), 93–105. 3. Bowles KH (2000, april). Patient problems and nurse interventions during acute care and discharge planning, Journal of Cardiovascular Nursing, 14 (3), 29–41. 4. Clark J, Christensen J, Mooney G, Davies P, Edwards J, Fitchett L, Spowart B, Thomas P (2001, marec). New methods of documenting health visiting practice. Community Practitioner, 74 (3), 108– 112. 5. Doran K, Sampson B, Staus R, Ahern C, Schiro D (1997, januar). Clinical pathway across tertiary and community care after an inter-ventional cardiology procedure. Journal of Cardiovascular Nursing, 11 (2), 1–14. 6. Elfrink VL, Martin KS (1996, poletje). Educating for community nursing practice: Point of care technology. Healthcare Information Management, 10 (2), 81–89. 7. Frenn M, Lundeen SP, Martin KS, Reisch SK, Wilson SA (1996, februar). Symposium on nursing centers: Past, present, and future. Journal of Nursing Education, 35 (2), 54–62. 8. Jacobson JM, Eckstrom DL (1997, februar) Assessing homeless veterans using the Omaha assessment tool in a nontraditional home care setting. Home Care Provider, 2 (1), 22–27. 9. Lowry LW, Martin KS (2000). Organizing frameworks applied to community health nursing. V M Stanhope, J Lancaster (ured.), Community and Public Health Nursing (peta izdaja) (str. 202–225). St. Louis: Mosby. 10. Marek KD (1997, oktober/december). Measuring the effectiveness of nursing care. Outcomes Management for Nursing Practice, 1 (1), 8–13. 11. Martin KS, Norris J, Leak GK (1999, januar/marec). Psychometric analysis of the Problem Rating Scale for Outcomes. Outcomes Management for Nursing Practice, 3, (1), 20–25. 12. Martin KS, Gorski LA (1998, jesen). Managed care: Effects on home health providers and stroke survivors. Topics in Stroke Rehabilitation, 5 (3), 11–24. 13. Martin KS, Martin DL (1997). How can the quality of nursing practice be measured? V JC McCloskey, HK Grace (ured.), Current Issues in Nursing (peta izdaja) (str. 315–321) st. Louis: Mosby. 14. Martin KS (1997). Nursing and outcomes measurement. V Nursing and Patient Care Processes: Nursing Outcomes Measurement (str. 17–34). Oakbrook Terrace, IL: Joint Commission on Accreditation of Healthcare Organizations. 15. Martin KS, Scheet NJ (1992). The Omaha System: Applications for Community Health Nursing in The Omaha System: A Pocket Guide for Community Health Nursing. Philadelphia: Saunders. 16. McGourthy RJ (1999, februar). Omaha and OASIS: A comparative study of outcomes in patients with chronic obstructive pulmonary disease. Home Care Provider, 4 (1), 21–25. 17. Merrill AS, Hiebert V, Moran M, Weatherby F (1998, maj/junij). Curriculum restructuring using the practice-based Omaha System. Nurse Educator, 23 (3), 41–44. 18. Monsen KA, Martin KS (v tisku). Developing an outcomes management program in a public health department. Outcomes Management for Nursing Practice. 19. Naylor MD, Bowles KH, Brooten D (2000, marec/april). Patient problems and advanced practice nurse interventions during transitional care. Public Health Nursing, 17 (2), 94–102. 20. Nightingale Tracker Field Test Nurse Team (1999, marec/april). Designing an information technology application for use in community-focused nursing education. Computers in Nursing, 17 (2), 73–81. 21. Omaha System Website and Listserv. http://con.ufl.edu/omaha 22. On-line Journal of Nursing Informatics, 3 (1). (1999, zima). 5 Omaha System articles. Na voljo: http://cac.psu.edu~dxm12/ojni.html 23. Pearce K, Castleman J, Elfrink V (1999, junij). One nurse’s experience with technology. Home Healthcare Nurse, 17 (6), 366–372. 24. Plowfield LA, Raymond JE (2001, julij 30). Capturing nursing interventions and patient outcomes. Advance for Nurses, 3 (15), 21– 22, 34. 25. Resick LK (1999, avgust). Challenges in measuring outcomes in two community-based nurse-managed wellness clinics: The development of a chart auditing tool. Home Health Care Management and Practice, 11 (5), 52–59. 26. Sampson BK, Doran KA. (1998, maj/junij). Health needs of coronary artery bypass graft surgery patients at discharge. Dimensions in Critical Care Nursing, 17 (3), 158–164. 27. Slack MK, McEwen MM (1999, oktober). The impact of interdisciplinary case management on client outcomes. Family and Community Health, 22 (3), 30–48. 28. Walker PH (1998, januar/marec). Costs of interdisciplinary practice in a school-based health center. Outcomes Management for Nursing Practice, 2 (1), 37–44. 29. Wills EM, Sloan HL (1996, september). Assessing peripheral arterial disorders in the home. A multidisciplinary clinical guide. Home Healthcare Nurse, 14 (9), 669–682. Kontakt Karen S. Martin, magistrica zdravstvene nege, medicinska sestra prve ravni, članica Ameriške akademije za nevrologijo 2115 S. 130th St., Omaha NE 68144 USA Telefon in telefaks: 402-333-1962 in 402-333-2091 Elektronska pošta: martinks@msn.com Prevedel Primož Trobevšek