LISTEK. Dia Dova iDJna zemUevida. Domoznanstveni, z&mljepisni in zgodovinski pouk se je v zadnjem 5asu zelo razvil na naših osnovnih šolah. Poučuje se boij temeljito in docela z drugih vidikov, kakor še pred desetimi leti. Zato se pa dosezajo prav zadovoljivi uspehi. Žal pa. da zadetiemo pri tem pouku na velike ovire. Nimamo skoraj nobenih u5il. Podeželskim šolam dostikrat nedostaja velikih stenskih zemljevidov. če jih pa §e imajo, so veokrat že tako defektni, da so docela nerabni. Razen tega so na teh zemljevidih stare predvojne oblike držav in dežel, in že radi tega ne spadajo ve5 v učilnico. Vesten učitelj si pomaga kolikor zna in more. Na stare zemljevide začrtuje nove meje, riše zemljevide sam in pripravlja skice na papir in stensko tablo, u5enci prerisujejo itd. Vse to stane mnogo truda in 5asa, kljub temu pa še ne rodi pravega sadu. Zakaj uspešen pouk v teh predmetih je mogo5 le na podlagi dobrih joonih zemljevidov. Zato je pozdravljati vsak najpredek naše kartografije, ki nam nudi možnost, da dosezamo pri učencih na lažji na5in boljše in trajnejše uspehe v teh predmetih. Naš severni obmejni pas je dobil pred kratkim dva taka zemljevida. Risal jib. je naš tovariš Slavoj Dimnik. izdelala litografija Mariborske tiskarne. izdalo pa društvo »Učiteljski dbm v Mariboru«. Zemljevida obsegata: I. kulturno skupino Pohorje in Kozjak, II. pa Slovenske gorice z Dravskim in Ptujskim poliem v merilu 1 : 150.000. Že na prvi pogled napravita zemljevida jako prijeten utis, ker sta izrazita in zelo pregledna. Poseben na5in zaznaimovanja večjih krajev s šolami in župnijami (krog z rdečim pdjem in križem v sredini) vpliva jako ugodno na preglednost, ker te takoj zbode v oči, da zapaziš vse važnejše kraje. Ko pa za5nes mo^ triti zemljevid pobliže in natan5neje, potem šele vidiš vso podrobnost in natančnost, ki jo vsebujeta in na kar se je tre- ha ozirati pri pouku. Zaznamovan je vsak 'koMekaj važen zgodovinskii. zemljepisni ih industrijski kraj. Celo že izvedene in projektirane električne daljnovode dobiš na njem z natan5nimi podatki njihove moči. Naše Pohorje je posejano z vsemi važnimi vrhovi in kočami ter prepreženo s planinskimi poti. Skoro vsak večji kraj ima označeno morsko višino, kar bode zelo dobro došlo za primerjanje. Vsled dobrega tolma5enja številnih konvencijonalnih znakov in primerne izvedbe zemljevida bo vsak u5enec razbral, zakaj je kak kraj važen in znajmenit. Zemljevida sta predvsem namenjena našim šolam. Dobrodošla pa bosta tudi zaradi svojih podatkov našim industrijcem, planincem, tujcem in pa raznim pisarnam. kjer se še šopirijo nemške izdaje s svojimi spakedrankajni. Imeti ju pa mora vsak količkaj vesten učitelj, kateri obravnava Slovenijo. Zlasti bi opozarjal vse tavariše in tovarišice izven teritorija. katerega obsegaita zeiriljevida — torej tudi ljubljanske oblasti — katerim so po večini ti kraji še neznarti, da jim imenovana zemljevidai neprimernp olajšata pripravo za zemljepisni pouk naše severne meje. Zakaj razmere, v ka^terih živimo, zahtevajo, da naš narod te-, meljito spozna vso lepoto in bogastvo naših obmejnih krajev, katere je toliko let tlačil tujec in si jih prisvajal. To je mogoče doseči le s temeljitim poukom na naših osnovnih šolah. Terneljifost zemljepisnega pouka sloni vsekako na dobrih ročnih zemljevidih. Tovariš Slavoj Dimnik in »Učiteljski dom« nameravata nadaljevati z izdajanjem rcčnih zemljevidov za celo Slovenijo po kulturnih skupinah. S tem bo našim šolam in učiteljstvu brez dvoma zelo ustreženo. Raivnokar izšla zemljevida sta se razposlala vsem šolam. katere obsega njun teritorij, na ogled. Na zahtevo se pa pošljeta tudi drugim. »U5iterjski dom« je sklenil, da da pri skupnih direktnih naro5ilih za šole pri zemljevidih 40% popusta od obi5ajne knjigotrške cene , ki znaša po 10 Din komad. Tako je možno, da si gai nabavi vsak učenec. Hren.