Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45 163 Recenzije katere naj bi se (oziroma bi se lahko) sodobni socialni sistemi prilagodili novim procesom na trgu delovne sile. S tem knjiga poleg znanstvene relevatnosti pridobi tudi povsem prakti~no oziroma uporabno vrednost. Knjiga ponuja bralcu veliko informacij o trgu delovne sile, njegovem razvoju in zna~ilnostih v postmoderni dru‘bi na zelo pregleden in berljiv na~in. Tako je primerna ne samo za strokovno in znanstveno javnost, ampak tudi za {ir{o javnost, ki bi ‘elela dobiti vpogled v dogajanja na trgu delovne sile v dana{njem ~asu v kontekstu evropskega razvoja ter razumeti vpliv modernih (fleksibilizacijskih) procesov na posameznika in na dru‘bo kot celoto. Literatura: Zygmunt Bauman: Liquid modernity. Cambridge: Polity Press, 2000. Tina Kogov{ek Andreja Dobrovoljc, Valentina Hlebec, Sonja Klemen~i~, Livija Knafli~, Rastko Mo~nik, Petra Nadrag in Andreja Isteni~ Star~i~ (ur.): Evalvacija socialnointegracijske vloge programa Projektno u~enje za mlaj{e odrasle. Ljubljana: Znanstveni in{titut Filozofske fakultete, 2003 237 strani (ISBN 86-7207-155-7), 2.800 SIT Kot pove ‘e naslov, je knjiga rezultat evalvacijske {tudije programa Projektno u~enje za mlaj{e odrasle (v nadaljevanju PUM), predvsem njegove socialno integracijske vloge. Program je nastal leta 1999 v okviru nacionalne kurikularne prenove, ki je zajela vse ravni javnega izobra‘evanja v Sloveniji. Program je bil zasnovan z namenom prepre~evanja oziroma re{evanja problema {olskega osipa. Slednji je bil dlje ~asa precej zanemarjena tema, tako v strokovni, {e bolj pa {ir{i javnosti, v zadnjem ~asu pa se mu vendarle posve~a ve~ pozornosti. Na to ka‘e vrsta programov, ki so bili narejeni kot poskus re{evanja tega problema, pa tudi ozave{~anje {ir{e javnosti v medijih. Tako je bila denimo v prilogi [olstvo v Delu, 1. marca 2004, tej temi posve~ena celotna stran. PUM je namenjen mlaj{im odraslim, ki so pred~asno zapustili {olanje, njegov temeljni cilj pa je pripeljati te mlade nazaj v izobra‘evanje. V evalvacijski {tudiji so avtorice posku{ale ugotoviti predvsem, kako je strukturiran kurikulum programa PUM, kak{na je usposobljenost mentorjev, ali program dejansko slu‘i svojemu namenu, kak{ni so njegovi u~inki ter ali so ti u~inki zgolj kratkoro~ni ali tudi dolgoro~ni. Evalvacija je bila izvedena v letih 2000 do 2002. [tudija ima {tevilne vsebinske in metodolo{ke pozitivne elemente. V vsebinskem smislu je pohvalno, da je pri evalvaciji sodelovala pestra skupina raziskovalk (in enega raziskovalca) iz razli~nih disciplin (sociologija, psihologija, pedagogika, dru‘boslovna metodologija), ki omogo~a ve~plasten vpogled v obravnavani problem in s tem {ir{o veljavnost ter interpretativno bogastvo {tudije. V sociolo{ko teoreti~nem smislu evalvacijsko {tudijo uvede poglavje R. Mo~nika o socialnointegracijski vlogi PUM-a. Mo~nik pri teoretizaciji socialne integracije izhaja tako iz klasi~nih kot tudi iz novej{ih sociolo{kih teorij. Ponovno aktualizacijo pojma socialne integracije vmesti v globalna dru‘bena in ekonomska dogajanja v zadnjih desetletjih (npr. dol‘ni{ke krize manj razvitih de‘el, razpad socialisti~nih sistemov in njihova neoliberalizacija), ki so pripeljale do nara{~anja socialnih razlik in napetosti. Ta dogajanja gredo v{tric s slabljenjem socialne dr‘ave 164 Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45 Recenzije in vedno izrazitej{o individualizacijo. Uspe{nost znotraj izobra‘evalnega sistema tako za~ne ‘e zelo zgodaj dolo~ati parametre posameznikove uspe{nosti v nadaljnjem ‘ivljenju. Mlad ~lovek, ki pred~asno izpade iz izobra‘evalnega sistema, je tako v veliki nevarnosti, da postane marginaliziran v ve~ pogledih. Ni‘ja izobrazba nudi slab{e mo‘nosti zaposlitve, ki je pogosto nestalna in slabo pla~ana, izstop iz izobra‘evanja pa praviloma pomeni tudi izklju~itev iz nastajajo~ih socialnih omre‘ij, ki posamezniku nudijo razli~ne vrste opore. V najslab{i razli~ici tak potek vodi v socialno izklju~enost, izolacijo, odvisnosti od drog ali celo kriminal. V tem kontekstu imajo programi, kot je PUM, pomembno vlogo. Na individualni ravni posku{ajo motivirati posameznika, da se vrne v izobra‘evanje in si pridobi poklic, ga spodbujajo k osebnostni rasti in pripomorejo k njegovi (ponovni) integraciji. Na kolektivni ravni pa zmanj{ujejo {tevilo marginaliziranih posameznikov ter vpeljujejo prakse solidarnosti in skrbi za ogro‘ene posameznike ter tako na {ir{i dru‘beni ravni pripomorejo k ve~ji socialni koheziji. Evalvaciji kurikula programa PUM se posveti S. Klemen~i~. V svoji {tudiji ugotovi, da je program zasnovan v skladu s sodobnimi kurikularnimi teorijami ter da ponuja nekatere kakovostne izvirne re{itve, ki bi jih v dolo~enih primerih lahko uporabili tudi v bolj formalnih oblikah izobra‘evanja. Program temelji na obse‘nih in poglobljenih analizah ciljne skupine, kar je gotovo tudi pomemben dejavnik uspe{nosti programa, ki jo ugotavljajo druge {tudije v pri~ujo~i knjigi. Cilji programa so se v praksi izkazali kot uresni~ljivi, ve~ pozornosti pa bi kazalo nameniti njihovi prakti~ni izpeljavi, {e posebej z dodanim spopolnjevanjem mentorjev. Kot pomembno inovacijo v slovenskem prostoru pa S. Klemen~i~ poudari tudi evalvacijo kot zahtevo in prakso vsakega kurikula. S psihosocialno podobo udele‘encev ter predvsem psihosocialnimi u~inki programa se ukvarja L. Knafli~. V svojih dveh prispevkih ugotovi, da imajo udele‘enci programa praviloma zelo ranljivo socialno omre‘je, ki ne nudi zadostne socialne opore, zato tudi ne presene~a, da imajo ob vklju~itvi v program velika pri~akovanja glede pridobivanja novih prijateljev in bolj{ih odnosov. Rezultati {tudije ka‘ejo, da so bila ta pri~akovanja v veliki meri izpolnjena. Prav tako so udele‘enci osebnostno napredovali (ve~ja samozavest, zadovoljstvo s seboj, odkrivanje svojih talentov itd.), si pridobili bolj{e delovne navade in za~eli bolj koristno izkori{~ati prosti ~as, hkrati pa so pridobili nova znanja in dobili pomo~ pri izobra‘evanju in zaposlitvi. Videti je, da ima PUM tudi dolgoro~nej{e u~inke, saj podatki o polo‘aju udele‘encev leto ali ve~ po zaklju~ku programa ka‘ejo, da jih je pribli‘no dve petini vklju~enih v neko obliko izobra‘evanja, skoraj ~etrtina pa je zaposlenih. Eden od klju~nih dejavnikov uspe{nosti programa PUM je tudi strokovna usposobljenost mentorjev, kar je pri tako ranljivi populaciji {e kako pomembno. A. Isteni~ Star~i~ se tako v svojem delu evalvacije posveti prav tej temi. Kurikulum PUM je zgrajen na osnovi na~ela avtonomije mentorja, ki naj bi pri svojem delu izhajal iz transformacijskega modela pou~evanja. Po tem modelu ne gre za strogo hierarhi~en odnos u~itelj-u~enec ter le za golo posredovanje, pomnenje in reprodukcijo faktografskega znanja, temve~ za enakopraven odnos, v katerem u~itelj vodi u~enca na kar se da samostojni poti k znanju in ga spodbuja k celoviti osebnostni rasti. U~itelj tako ni le prena{alec znanja, temve~ ustvarja u~no okolje, ki temelji na interakciji in sodelovanju med u~iteljem in u~enci. Rezultati evalvacijske {tudije so pokazali, da so mentorji ustrezno strokovno usposobljeni ter da jim je posebno izobra‘evanje za mentorje PUM dalo dovolj ustreznega teoreti~nega znanja. Videti pa je tudi, da jih ima ve~ina {e vedno premalo razvita bolj kompleksna, »vi{ja« pojmovanja pou~evanja, ki so zna~ilna za transformacijski model u~enja. Mentorji tudi sami ugotavljajo, da potrebujejo ve~ dodatnih psiholo{kih in pedago{kih znanj (npr. o skupinski dinamiki, re{evanju konfliktov, tehnikah komuniciranja). Z evalvacijo pridobljenega znanja udele‘encev programa se ukvarja A. Dobrovoljc. Rezultati ka‘ejo, da so v projektu vsebovane vsebine splo{ne izobra‘enosti in da so jih udele‘enci tudi osvojili. Je pa tudi videti, da mentorji nekaterih podro~ij niso zaznali kot pomembnih in jih po mnenju udele‘encev niso ponudili v zadostni meri (npr. umetnost, spoznavanje narave in dru‘be, Dru`boslovne razprave, XX (2004), 45 165 Recenzije angle{ki jezik). V tem smislu bi torej kazalo na za~etku uvesti pogovor ali anketo, s katero bi mentorji zaznali, katera podro~ja so za udele‘ence pomembna in jih tako lahko v ve~ji meri vklju~ili v program. Prav tako je program uspe{en pri oblikovanju poklicne identitete, kar je {e posebej pomembno glede na to, da je pri precej{njem delu udele‘encev eden od razlogov {olske neuspe{nosti neustrezna izbira poklicne poti. Zelo pozitivni pa so bili tudi psihosocialni in socialnointegracijski u~inki programa (pridobivanje novih prijateljev, ve~ja socialna prilagojenost, strpnost, bolj{e delovne navade, ve~ja samozavest, zaupanje vase, odgovornost itd.), ki jih kot take zaznavajo tako udele‘enci kot mentorji. V metodolo{kem smislu je pomembno poudariti, da je bila uporabljena tako kvalitativna kot kvantitativna metodologija, kar obogati interpretacijo rezultatov in ji da ve~jo veljavnost. Uporabljena metodologija je bila skrbno pripravljena in testirana, celoten postopek pa tudi podrobno opisan v posebnem poglavju V . Hlebec. [e posebej pomembno in pohvalno je dejstvo, da je bil kvantitativni del instrumentarija poglobljeno ovrednoten z vidika kakovosti merjenja, kar je {e vedno prej izjema kot pravilo. V. Hlebec in P. Nadrag tako v poglavju o zanesljivosti in veljavnosti podrobno preverita notranjo konsistentnost merjenih spremenljivk, zanesljivost merjenja po metodah enakovrednosti, vsebinsko, konvergentno in diskriminacijsko veljavnost. V analizi ugotovita, da merjene spremenljivke (anketna vpra{anja) v veliki ve~ini konsistentno merijo pri~akovane faktorje ter da z razli~nimi metodami pridemo do podobnih ugotovitev (kar tudi ka‘e na dobro veljavnost). Tudi zanesljivost merjenja uporabljenih sklopov merjenih spremenljivk je z nekaj izjemami zelo visoka. Skrbna priprava metodolo{kega instrumentarija se je torej obrestovala v njegovi dobri merski kakovosti. Dobrodo{el dodatek so tudi v prilogah publicirani vpra{alniki. Objava vpra{alnikov je po eni strani pomembna z vidika njihove avtorske za{~ite, po drugi strani pa metodolo{ko radovednemu bralcu omogo~a podroben vpogled v uporabljene merske instrumente. Knjiga je kakovostna, podrobna, pregledna in zelo informativna deskriptivna analiza zna~ilnosti in u~inkov programa PUM. V bodo~e bi spremljanje u~inkov programa in njegovo evalvacijo veljalo sistemati~no spremljati ter ju morebiti nadgraditi z bolj poglobljenimi, kompleksnej{imi metodami in {tudijami, podobno kot je v pri~ujo~i knjigi ‘e narejeno v poglavju o zanesljivosti in veljavnosti. Bla‘ Lenar~i~ Matej Kova~i~: Zasebnost na internetu/Privacy on the Internet. Ljubljana: Mirovni in{titut, In{titut za sodobne dru‘bene in politi~ne {tudije, zbirka Politike, 2003 111/105 strani (ISBN 961-6455-09-5), 2.900 SIT prevod Olga Vukovi} [e na za~etku devetdesetih let prej{njega stoletja je internet z vsemi storitvami, ki jih je tedaj omogo~al, veljal za odpornega proti nadzorovanju s strani dr‘ave. Danes velja povsem obratno, saj razli~ne dr‘avne zakonodaje s svojimi ukrepi in zakoni obvladujejo internet skupaj z vsemi storitvami, ki jih ta nudi. Primer tak{nega ukrepa je leta 2000 izvedla ameri{ka vlada, ko je na stre‘nike ponudnikov dostopa do interneta namestila sistem Carnivore. S pomo~jo tega programa vlada spremlja vse dejavnosti uporabnikov interneta, ki jih ti izvajajo v kibernetskem prostoru. Kljub temu, da je uvedba sistema Carnivore naletela na mo~an odpor javnosti, to ni ustavilo ameri{ke vlade pri nadaljnjem name{~anju programa na stre‘nike ponudnikov dostopa do interneta.