KRONIKA ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO 31 1983 27 KAJ JE URBANIZEM 19. STOLETJA NA SLOVENSKEM? JELKA PIRKOVIČ-KOCBEK Sama oznaka »urbanizem 19. stoletja« ni lo- gica, isaj je bil prvi izraz iz besedne družine urbanizem — to je urbanizacija, skovan šele v 60 letih* preteklega stoletja in se do kon- ca stoletja njegove izpeljanke (urbanizem, urbanist, urbanističen, urban, urbanizirati, urbanistika, urbanologija ...) niso uveljavile v besednjakih velikih svetovnih jezikov, kaj šele pri nas. Kar danes imenujemo urbanizem, so nekdaj (in ta nekdaj je trajal vsaj do 20. let našega stoletja, ko so glasniki modernega funkcionalizma v svojih spisih razširih bösedo urbanizem) rekli regulacij a,^ asanacija, olep- šava in še kaj. Ce ni bila v rabi beseda, je jasno, da tudi ni bilo referenta, vsaj takšnega ne, kot ga da- nes pojmujemo z besedo »urbanizem«. Ni pa s tem rečeno, da ni obstajalo nekaj, kar je urbanizmu sorodno, iz česar se je urbanizem razvil. 19. stoletje je na področju gradnje mest poznalo vrsto dejavnosti, ki so istočasno sodile v ideološko obarvane dele družbene nadstav- be, kot so estetika, pravo, ekonomika, tehnika, higiena itd.* Nekatere med njimi so bile na videz samostojne in so bile kot take neposred- no udeležene pri zidavi mest. Pri tem milsMm predvsem na arhtiekturo in gradbeništvo, na velike regulacijske posege, kot je prezidava Pariza pod baronom Haussmannom ali grad- nja Krožne ulice (Ringstrasse) na Dunaju, na gibanja za zidavo vrtnih mest in delavskih naselij (in so njihove zamisli uresničene v Letchworthu, v Mulhousu, v Kruppovih de- lavskih mestih) itd. Vseeno pa urbanistična stroka še ni bila rojena niti niso bili vzpostav- ljeni vsi institucionalni mehanizmi urbani- stične politike,* kaj šele, da bi prišlo do po- skusov sintetiziranja urbanistične teorije.-'^ Tako je treba izraz »urbanizem 19. stoletja« uporabljati s pridržki — zasilno nam bo oz- načeval različne načine gradnje mest, ki so služili vladajočemu razredu, oziroma njego- vemu zastopniku državi, za to, da si je tudi prostor urejeval v skladu s svojimi interesi. Pri tem je pomembno poudariti, da novi na- čini gradenj niso bili omejeni le na mesta, temveč so se spremembe dogajale povsod: v m.estih, na vasi, v pokrajini. Niso se toliko razlikovali po tem, ali so bili člen mestnega ali ruralnega prostora, temveč predvsem po tem, kakšnemu namenu so služili. Zato tudi beseda urbanizem s svojim korenom urb- (mesto) ustvarja varljivo predstavo o tem, da je predmet urbanizma le mesto, čeprav nje- govi postopki zadevajo tako mesto kot druge človeške naselbine (in prostor sploh) in proiz- vajajo naselbinske enote, ki so daleč od tega, kar je mesto kot zgodovinski pojav. Nedvom- no se je izraz uveljavil tudi zato, ker prikrito izraža željo urbanistov (kot nekakšen urok), da bi se jim posrečilo s svojimi papirnatimi stvaritvami priklicati pravo življenje, duha »urbanosti«." Ko smo tako relativizirali sam pojem »ur- banizem« in njegov pomen vklestili še v meje časovne oznake, je vredno v kratkem razložiti, katere osnovne probleme na področju gradnje mest vsebuje zgodovinska kategorija »19. sto- letje na Slovenskem«. Nisem sicer zgodovinar, zato lahko o vprašanjih urbane zgodovine so- dim bolj kot laik. Kljub temu, da smo dobili precej raziskav o posamičnih vprašanjih zgodovine mest 19. isto- letja (kjer se je še največ zgodovinarjev uk- varjalo z razvojem industrije pri nas,^ kar se- veda ni izključno vezano na mesta), pa še ved- no pogrešamo sintetičen pregled urbane zgo- dovine na Slovenskem za čas absolutizma in za obdobje po marčni revoluciji. Tako vpra- šanje, ki ga je že leta 1937 zastavil Fran Zwei- ter v svoji razpravi »Problemi zgodovine slo- slovenlskih mest«,^ še vedno ostaja odprto. Praznino so delno zapolnila splošna zgodovin- ska dela, predvsem Gestrinova in Melikova »Slovenska zgodovina od konca 18. stoletja do 1918«," kjer pa je osrednja pozornost na- menjena političnim in gospodarskim okolišči- nam, ki so vodile v slovenski narodni prepo- rod. Pred kratkim je izšla tudi krajša razpra- va Jožeta Zontarja »Problemi zgodovine mest na Slovenskem od srede 18. stoletja do leta 1848 s posebnim ozirom na Ljubljano«,*" kjer so podane osnovne zgodovinske koordinate za obravnavo tematike, seveda žal le za obdobje do marčne revolucije. Nimam namena opraviti sinteze urbane zgo- dovine prejšnjega stoletja v naših deželah, zato naj na podlagi zgodovinskih raziskav, navedenih v opombah, pojasnim le nekaj izho- dišč, na katerih sloni moj pogled na ožje po- dročje mojega zanimanja. S svojim prispev- kom ne želim pisati zgodovine, temveč podati kritičen pogled na sodobni urbanizem. Pri tem menim, da je analiza urbanizma kot zgodo- vinskega pojava eden bistvenih temeljev za argumentirano kritiko. 28 KRONIKA ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO 31 19B3 Celje — reprezentačna če- trt ob železniški postaji, konec 19. stoletja Najprej naj natančneje opredelim časovne meje obravnavanega obdobja. Z 18. stoletjem, se je namreč zaključeval razvoj naših mest, ki mu lahko sledimo vse od konca srednjega veka dalje. Vsa naša mesta in trgi, ki so ob- stajali v začetku 19. stoletja, so namreč na- stali do konca 15. stoletja. Obdobje med zad- njo konstitucijo mest in prelomom med 18. in 19. stoletjem lahko imenujemo prehodno obdobje: mesta so sicer v glavnem ohranjeva- la svoj originalni, na srednjeveških mestnih privilegijih tem.elječi družbeni položaj, z red- kimi izjemami pa so izgubljala gospodarsko moč ter politično samostojnost. Večinoma so nazadovala v pol-ruralne naselbine, saj so se prebivalci manjših mest, pa tudi nekdaj po- membnih središč, kot je bilo Novo mesto, pre- življali bolj s kmetijstvom kakor pa s klasič- nimi urbanimi dejavnostmi, z obrtjo in trgo- vino. Večja mesta pa so postala oporišča upravnih institucij. Za časa terezijanskih, še bolj pa jožefinskih reform (torej od 50. do 90. let 18. stoletja) je, tako kakor se je krepila moč absolutistične države, naraščal tudi po- men upravnih središč, kjer so bili sedeži sod- stva, davkarije, vojske, višjega šolstva — skratka državnih institucij.Da središčna vloga ni bila povezana s tradicionalnim statu- som mesta, dokazuje primer Postojne, ki je kot trg postala sedež notranjske kresije. Jožefinska politika utrjevanja državne obla- sti je v temeljih zamajala staro mefevno avto- nomijo: v 80. letih 18. stoletja je cesar za de- želna mesta na Kranjskem, Koroškem in Šta- jerskem izdal odloke,^'^ s katerimi je predpi- sal novo ureditev mestnih organov. Manjša mesta — na Kranjskem so to bila Radovljica,- Skofja Loka, Kostanjevica in Krško — so v naslednjih letih postala upravno in sodno pod- ložna bližnjim zemljiškim gospostvom, ki je v Radovljici pripadalo plemiški družini Thurn — Valsassina, v Škofji Loki do 1804 freisin- ški škofiji, potem pa komornemu skladu, v Kostanjevici verskemu skladu, v Krškem pa družini Auersperg. V večjih, to je deželnih mestih, so ob koncu 18. stoletja organizirali nove magistrate, s ka- terimi so nadomestili stare zunanje in notra- nje svete ter mestne sodnike. »Nanovo izvo- ljeni ,mestni odbor' je izvolil kot novo mestno upravo .magistrat', to je župana in tri ali štiri svetnike; pogoj za izvolitev je bilo potr- dilo državne uprave, da je kandidat usposob- ljen za svoje bodoče naloge. Svetniki in žu- pan dobivajo plačo od mesta, vendar so v res- nici že državni uradniki.«i^ V času francoske okupacije so bili odprav- ljeni še zadnji ostanki avtonomnih upravnih pravic posamičnih mest in mestne občine so se pravno izenačile s podeželskimi občinami, česar Avstrijci po vrnitvi na oblast niso od- pravili.'^ Res da so v drugi polovici 19. sto- letja, od sprejetja začasnega občinskega za- kona iz leta 1849 dalje, sprejemali posebne občinske rede za deželna glavna mesta in okrožna središča in to pri nas za Trst, Ljub- ljano, Gorico in Celovec leta 1850, za Maribor 1866, za Celje 1867 in za Ptuj 1887.i» Vendar takšne mestne uprave niso bile nič drugega kot podaljšana roka države in so bile nepo- sredno podrejene višjim državnim organom.'* Vrnimo se v dobo Jožefa II., ko je absoluti- stična politika zadala smrtni udarec tradicio- nalni samostojnosti mest. Na zunaj je izgubo samostojnosti označilo pomembno dejanje, ki je globoko poseglo v videz naših mest. Jožef II. je namreč v 80. letih izdal dekret, po katerem so postopoma porušili vsa mestna ob- zidja in druge obrambne naprave v mestih na Kranjskem, Štajerskem in Goriškem." Ob- KRONIKA ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO 31 1933 29 zidja, predvsem pa mestna vrata, naj bi bila V napoto razvijajočemu se prometu (ki ga je država v skladu s svojo merkantilistično po- litiko spodbujala). Poleg tega se je spremenila tehnika vojskovanja in so obzidne naprave po- stale odveč. Visiljuje pa se misel, da je podob- no kot v evropskih prestolnicah, predvsem v Parizu in na Dunaju, staro mesto z ozkimi, težko prehodnimi ulicami in obdano z jarki, okopi in obzidji, predstavljalo kritično točko, kjer je prav stara organizacija prostora one- mogočala nadzor in hitre posege vojske in po- licije. Zato so bile kljub spremenjenemu na- činu vojskovanja meste obrambne naprave nevarne, saj bi jih lahko katerakoli skupina, ki bi se uprla proti centralni oblasti, s pridom uporabila. V Dubrovniku, ki je bilo tudi še v času Jožefa II. svobodno mesto, obzidja niso prav nič motila prometa in so ostala kot me- stna znamenitost vse do današnjih dni. Značil- no za duha dobe je, da je država (seveda v preobleki mestnih uprav) obrambne objekte s pripadajočimi zemljišč vred razprodala na dražbi.'" Tako kot dobrega pol stoletja kasne- je v Parizu pod Napoleonom III., je tudi Av- strija vnovčila odpravo kritičnih točk v pro- storski zasnovi mest. Iz vsega povedanega sledi, da je natančno mejo, s katero se pričenja obdobje korenitega spreminjanja mest na Slovenskem, treba po- makniti v 90. leta 18. stoletja, ko je z uvedbo magistratov v naših mestih nastopil nov upravni sistem. Spremenjen pravni položaj mest pa hkrati označuje, da se je spremenila tudi družbeno-gospodarska osnova mestnega življenja in da se je pričela nova, v sodobnost iztekajoča se faza mestne zgodovine. 19. stoletje se ne konča mehanično z let- nico 1900, temveč je njegov logični zaključek treba pomakniti v čas, ko je razpadla avstro- ogrska monarhija, torej na konec 1. svetovne vojne leta 1919. Verjetno ni treba posebej utemeljevati upravičenosti takšne časovne razmejitve, s katero se je tudi formalno- pravno zaključilo črno-žolto obdobje. Ker je čas med letoma 1789 in 1918 razme- roma zelo dolg in je tako mestom kot sloven- ski družbi prinesel globoke spremembe (ome- nim naj le najpomembnejšo: Slovenci smo se pričeli konstituirati kot narod in to predvsem na kulturnem in manj na gospodarskem pod- ročju), je smiselno, da poiščemo še primerno vmesno mejo. Le-ta se ponuja sama od sebe: leto 1848, pomlad narodov, ko so kot posledica revolucionarnih zahtev množic postopoma pa- dli zadnji okopi fevdalizma (osebna odvisnost kmetov v obliki tlake, fevdalno lastništvo zemlje, plemiški privilegiji in institucije) in je po vmesnem obdobju Bachovega absolutizma Avstro-Ogrska postala ustavna monarhija. Neugodne gospodarske, socialne in politične razmere so bile povod za naše »zamudništvo« in provincializem na družbeno-kulturnem področju, kamor navsezadnie sodi tudi urba- nizem kot tehnika in kot umetnost urejanja prostora. Bili smo pač predvsem narod kme- tov in obubožanih meščanov, saj je družbeno razslojevanje v obdobju zgodnjega kapitali- zma in centralistične monarhije potekalo prav tako, da je še bolj poglobilo socialne razlike med vladajočimi razredi, ki so bili skop j iz- ključno tujega, predvsem nemškega rodu, in vladanimi razredi, kjer je prevladoval slo- venski živelj. Tako je »naravno« prišlo do dvojne spremembe socialnega položaja: iz slo- venskih kmečkih množic se je rekrutiral novi (v 19. stoletju sicer še šibki) razred proletar- cev, iz nemške aristokracije in meščanske plutokracije pa razred kapitalistov. Gledano z zgodovinske razdalje, je ena najbolj odlo- čujočih značilnosti slovenske zgodovine 19. stoletja v našem položaju zatiranega člena avstro-ogrske skupnosti narodov. Vsi vzroki in mehanizmi zatiralske politike še niso po- polnoma pojasnjeni in smo v njih posredno ali neposredno sodelovali tudi Slovenci sami. Po drugi strani pa smo v 19. stoletju šele pričeli krepkeje vstopati v evropsko zgodovino, za kar gre zahvala predvsem dosežkom na du- hovnem področju. Tako je za socialno zgodovino preteklega stoletja pri nas značilno, da smo Slovenci na svoji koži okušali dve, včasih med seboj pre- pletajoči se obliki zatiranja: po eni strani smo bili še vpreženi v jarem fevdalnega podlož- ništva, ki je bilo odpravljeno šele leta 1848, njegov naslednik pa je bila kapitalizacija po- deželja, kar se je še v posebno ostri luči po- kazalo na prelomu stoletja, ko je izseljevanje obubožanih kmetov in kmečkih proletarcev doseglo najvišjo stopnjo." Po drugi strani pa je politika absolutističnih razsvetljenih vladarjev (njihova »razsvetljenost« je seveda temeljila na racionalizmu, značilnem za ob- dobje uveljavljanja kapitalizma, in je služila prav temu zgodovinskemu procesu) podložne dežele že od prve Rolovice 18. stoletja dalje izžemala v obliki davkov, novačenja za voj- sko^" in drugih vojaških bremen,^' birokrat- skih mlinov, policijske prisile itn. Hkrati je absolutistična država pospeševala razvoj kme- tijske proizvodnje (fiziokratizem), ki je v kon- čni posledici povzročil obubožan j e večine kmetov na račun bogatenja redkih močnejših kmetov in zemljiške gospode, in vrsto neagrar- nih panog, kot so manufakture, t. im. »ko- merčne obrti«, fužinarstvo in rudarstvo, 30 KRONIKA ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO 31 1983 predvsem pa trgovina na večje razdalje. Pri vsem tem sta pomembni dve dejstvi: prvič — zgodnjekapitalistična dejavnost ni bila vezana na mesta, temveč na kraje, kjer so bile suro- vine in v času pred uveljavitvijo parnih stro- jev tudi voda, ki naj bi poganjala stroje na vodni pogon.^^ Delovne sile pa je bilo na po- deželju vedno na pretek. In drugič, kot sem že poudarila, kapital so imeli v rokah predvsem tujci, tako da domača tradicionalna meščan- ska plast skoraj ni bila udeležena pri manu- fakturni stopnji proizvodnje, še manjši delež pa je imela pri industrijskem kapitalu. Vse to je povzročalo, da so stare družbene osnove mest propadale, krepili pa so se novi — pred- vsem birokratski, na državo vezani socialni se- stavi.^ Šele v drugem obdobju razvoja kapi- talističnih družbenih odnosov so zaradi grad- nje železnice in bolj množične uporabe par- nih strojev^"* lokacije v mestih postale kapi- talsko zanimive, industrijska podjetja pa so v mesta privabljala delavce iz agrarnih zale- dij. Prav na račun priliva delavstva so naša večja mesta šele doživela močnejšo rast.^» Tako se je krog sklenil: mesta so postala privlačne točke ne le za upravno-represiv- ni aparat države (ki se je tukaj nastanil še v času absolutističnega racionalizma), temveč tudi za kapitalsko industrijsko proizvodnjo, zaradi koncentracije prebivalcev pa tudi za trgovsko-menjalne dejavnosti. Kljub temu, da se je v naših mestih ohranilo veliko tradi- cionalnih prvin, pa bolj ko se bližamo koncu 19. stoletja, tudi pri nas vse teže govorimo o mestu predindustrijske dobe, ker v njem na- staja nekaj novega. Ugotovitev seveda bolj velja za večja mesta in manj za mala, pokme- tena mesta in trge. Kot zgled nam lahko služi Celje s konca 19. stoletja, kot nam ga prikazuje nivelizacijski načrt iz let 1898—1900.26 Staro mestno jedro na karti še kaže tradicionalno gradbeno za- snovo, ki pa je v resnici že precej pavperizi- rana (tako so bogatejšim meščanskim hišam, zazidali dvoriščne arkade in iz njih napravili veöstanovanjske enote), pozidava pa se je moč- no razširila na sam prostor nekdanjih obzi- dij in še naprej po okoliških zemljiščih. Tik mestnega jedra, ob železniški postaji, je na- stala nova reprezentančna četrt z upravnimi in poslovnimi stavbami, v četverokotnem ra- stru ulic severno od starega mesta pa so zgra- dili predel za 19. stoletje značilnih najemnih stanovanjskih stavb. V zeleni okolici, na Oto- ku, je nastalo malo «vrtno mesto«, z vilami, precej daleč stran, na drugem koncu, v Ga- berju pa se je nastanilo to, kar je sploh omo- gočalo razcvet Celja — idustrija in delav- stvo. Vsak od naštetih predelov mesta se je od ostalih ločil na vseh ravneh fizične urba- ne zgradbe: po morfologiji komunikacijskega omrežja, po zvrsti urbane arhitekture (ki se njena tipologija ujema z osnovnimi vzorci, kol so meščanska vila, boljša najemna stanovanj- ska hiša, reprezentančna poslovna palača in ne-arhitektura industrijskih objektov in de- lavskih istanovanj) in po oblikah parcelaci- je.2' Prav slednja na najbolj zgovoren način odseva okoliščine, v katerih so posamični de- li mesta nastali, rekli bi lahko, da razkriva, do katere stopnje se je v izgradnjo vpletla na- črtna regulacijska intervencija, ki je v vsa- kem posamičnem primeru služila določenim korilsitim kapitala. Tako je mestna občina zemljišče na Otoku najprej v celoti odkupila, ga komunalno uredila in razdeljenega na parcele v obliki šahovnice razprodala posa- mičnim lastnikom. V območju najemnih sta- novanjskih hiš so bili z regulacijskim načr- tom določeni potek in niveleta ulic ter širina Resljeva cesta v Ljubljani, pred 1. svetovno vojno KRONIKA ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO 31 1983 31 parcel ob ulicah, medtem ko so se v zaključkih parcel v notranjščini otokov ohranile stare parcelne meje nekdanjih vrtov, sadovnjakov in njiv. Torej je tukaj regulacija zajela pred- vsem ulično stran, na dvoriščni strani je bila ureditev ohlapna, naključna. Za parcelacijisko mrežo na mestnem obrobju je značilen nered in mešanje raznorodnih prvin: med starimi vaškimi jedri in a^grarno parcelacijo se je v Gaberju vrinila »makro-parcela« celjske cin- karne, v njeni neposredni bližini pa je nasta- lo delavsko naselje s pravokotno mrežo poti (z značilnimi imeni Kovinarska in Delavska ulica) in z majhnimi parcelami, na katerih so stale skromne najemne hiše. Skratka, Celje je bilo razdeljeno v socialne in funkcionalne cone, kjer sta obe razlikoval- ski merili — socialni položaj prebivalstva in prevladujoča dejavnost — skladno izoblikova- li še en segregativni postopek: boljše četrti, kjer so stanovali izključno Nemci, so bile pro- storsko ločene od slovenskih delavskih pred- mestij. Isti pojav je za Trst in okolico s kon- ca 19. stoletja opisala Diana de Rosa,^^ s tem, da je zaradi močnejše tržaške industrije in potencialno večje nevarnosti proletarizacije m_esta razredno-etnična segregacija bila še veliko bolj ostro izražena. Zaradi takšnih razmer ni nič čudnega, če so bila mesta v svoji reprezetančni obliki (danes bi rekli mestna jedra, takrat je bilo to me- sto poslovnih in boljših stanovanjskih četrti, kamor vsekakor ne gre šteti predmestij tak- šnega ali drugačnega značaja) oporišče tu- jega, predvsem nemškega, ki je obvladovalo prostor ne le mesta, ampak vsega ozemlja. To obvladovanje je imelo pretežno še značaj sti- hije, laissez-faire politike ne le v ekonomiji in grobem izkoriščanju delovne sile in naravnih virov, temveč tudi pri gradbeni dejavnosti: zemljiške in gradbene špekulacije so imele vse 19. stoletje in še globoko v sodobnost pre- cej preiste roke.^' Vendar so v toku 19. stolet- ja država in njeni podaljški, mestne uprave, postopoma oblikovali različne mehanizme, s katerimi so posegali na področje gradnje in urejanja mest. Čeprav se je v naših deželah kapitalizem le počasi uveljavljal in za celotno družbo še ob koncu stoletja ni postal pre- vladujoč družbeni odnos, lahko nastop urba- nizma razlagamo kot enega od znakov, ki kažejo na razvojno stopnjo družbene organi- zacije. Zai razvite države pač velja, da je na- stop urbanizma povezan s procesom uvredno- tenja kapitala, in sicer je služil za to, da se je slednji lahko pričel legitimno in plansko na- seljevati na zanj najbolj ugodnih lokacijah.^" Podobna ugotovitev velja tudi za naše raz- mere, čeprav so vzroki za pojav zgodnjih »ur- banističnih« akcij v naših mestih 19. stoletja prej v načrtnih prizadevanjih države kot v neposrednih učinkih kapitalističnega načina proizvodnje. Vsekakor je nastajanje sodobnega mesLa pri nas, čeprav je potekalo počasneje kot v razvitejših okoljih, s seboj prinašalo podobne probleme kot drugod. Odnos intelektualcev do mesta morda najbolj zgovorno razkriva te probleme. Na zunaj so imeli slovenski pisa- telji, pesniki in izobraženstvo nasploh do živ- ljenja v mestih podoben odnos, kot ga za Ame- riko prikazujeta Morton in Lucia White:äi In- telektualci so bili v preteklosti do mesta od- klonilno razpoloženi predvsem zato, ker Ame- rika ni imela urbane tradicije, ker je pač pre- vladovalo kmečko, na naravo vezano občute- nje sveta. Tako kot je njuna razlaga tega po- java preveč enostranska, tudi tega, kar so v očeh naših izobražencev predstavljala mesta, ne moremo razložiti zgolj z odporom v bistvu kmečkega človeka do nerazumljenega in sovražnega sveta mest. 19. stoletje v naši književnosti ni poznalo niti slavospevov tradicionalnemu mestu, ka- kor je Hugojev opis starega Pariza, niti črno- gledih pritožb nad zlom velemest, kot jih naj- demo pri Spenglerju. Naši pisatelji so uporab- ljali teme iz kmečkega življenja — prav no- bena pesem, novela ali roman kot glavni kraj dogajanja ne upodablja mesta in zato tudi ne vsebuje opisov mest. Jurčič je sploh ves kme- čki (oziroma kot nasprotje kmečkemu postav- lja graščinsko), Levstik tudi upodablja na- sprotje (slovenski) kmet — (dunajska) aristo- kracija in njeni lakaji,^^ pri Kersniku nasto- pa jara gospoda v okolju malega trga in bliž- nje graščine,^^ pri| Tavčarju sicer v mestu ži- veči advokat beži domov, na kmete.»* Še celo Govekar, ki je posnemal francoski naturali- zem, v romanu »V krvi« prikazuje nekakšno medlo, nedoločljivo okolje. Zakaj mesto v slovenski književnosti preteklega stoletja sploh ni prisotno? Delno bi lahko odgovorili s tem, da pri nas ni bilo velikih mest in da zato mestni problemi niso bili naši problemi. Ven- dar pri tem pozabljamo, da je število prebi- valcev Trsta in okolice od 7000 v terezijanski dobi naraslo na 28.000 okrog leta 1800,^5 po popisu iz leta 1910 pa je imel že skoraj 230.000 prebivalcev, od tega 57.000 Slovencev,^" skrat- ka Trst je sodil med večja, zlasti pa hitro rastoča evropska mesta. Ce smo že v Ljublja- ni videli le dolgo vas, »kmetiško« mesto,'''^ so za Trst veljali vsi atributi pravega kapitali- stičnega mesta. Povrhu vsega so vsi naši izo- braženci že po definiciji morali lep čas svo- jega življenja preživeti v tujih univerzitetnih mestih, predvsem na Dunaju, in jim tako ve- 32 KRONIKA ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO 31 1983 Državna bolnica v Ljub- ljani ob Zaloški cesti, 1918 lemestno življenje ni bilo tuje, pa čeprav jih je bila večina kmečkega rodu. Splošno razšir- jenega idealiziranja kmečkega življenja vendar ne moremo pripisati le na račun pore- kla nekaterih mož naše narodne zgodovine. Takšna idejna usmerjenost je dejansko na- perjena ne le proti mestu, temveč predvsem proti kmečkemu razredu in njegovim pravim problemom v boju z ostanki fevdalizma in vse močnejšim izkoriščanjem po kapitalu. Tako ni čudno, če slovenska politika, pa naj bo tista li- beralne j ša ali bolj konservativna, vse od le- ta 1848 dalje ni kazala razumevanje za te- žak položaj slovenskega kmeta in se ni zavze- mala za korenitejše spreminjanje razmer na vasi. Komu pa je koristilo, če se je tradicio- nalno podložniško mišljenje ohranjevalo in še celo krepilo v smislu klerikalne ideologije, ni težko uganiti. Mesto kot kraj nasprotja med kapitalom in delom je tako, razumljivo, ta- bu-tema in naši intelektualci so s tem, ko so poveličevali kmečko in malomeščansko, ne- vede služiti interesom vladajočega razreda. Šele Cankar je kot socialno osveščen mož spregovoril tudi o življenju ponižanih in raz- žaljenih tako v mestu kakor tudi na vasi. Vse to in še marsikaj drugega, kar ni mo- goče obdelati v tako kratkem sestavku, je povzročalo, da pri nas ni že v toku devetnaj- stega in prvih desetletjih našega stoletja pri- šlo do korenitejših sprememb v prostorski or- ganizaciji naselij in pokrajine. V celoti gle- dano, so naši kraji pretežno še nosili pečat starega, na fevdalnih odnosih temelječega na- čina življenja. Tradicionalne oblike so bile še skorajda nedotaknjene na vasi, v ruralnih okoljih, saj se je spreminjala predvsem sesta- va v lastništvu zemlje, kar v naravi ni tako opazno, jasno pa se vidi na katastrskih kar- tah. (V skladu z agrarno-tehnično revolucijo se je seveda spremenil izbor poljedelskih kul- tur in način obdelovanja zemlje). Pri tistih kmečkih naseljih, kjer so bili kmečki domovi leseni, so les postopoma nadomeščali s trd- nejšimi gradivi.'^ Površno gledano, so bila naša mesta v 19. stoletju še precej podobna srednjeveškim me- stom. Trditev seveda velja le delno, predvsem če pri tem upoštevamo na prvi pogled vidne spremembe mestnih zasnov v zadnjih deset- letjih. V manjših mestih se je tradicionalni videz bolj ohranil kot v večjih — le Trst pred- stavlja izjemo, saj je v njem novo preglasilo staro že v 18. stoletju.^^ Starožitna podoba na- ših mest je vse bolj izginjala tudi v teku ča- sa, tako da mesta niso bila ista, če bi primer- jali stanje ob začetku in na koncu obravna- vanega obdobja. Še najbolj blizu resnici smo, če rečemo, da se je tudi v na videz še tako tradicionalnih mestnih oblikah že skrivala kal novega in da je prav to novo v starem tisto, kar nas najbolj zanima. Pojdimo po vrsti in razčlenimo, v čem so se osnovni elementi urbanih zasnov spreme- nili. Za poglede od daleč so bila mesta še vi- deti kot »kristalinične oblike«,^"' torej; je pro- storska (in z njo povezana socialna in sim- bolna) zapora še delovala. Da je posredi le začasno vztrajanje pri starih oblikah, je ra- zumljivo, če upoštevamo, da so do leta 1820 padla že vsa mestna obzidja in je bila že od jožefinskih reform sem mestna avtonomija nadomeščena z mehanizmi državne oblasti. Na zgodnji stopnji sodobne preobrazbe naših mest še ni prišlo do eksplozij suburbi je, ki je pozneje pogoltnila širok pas nekdaj agrarne okolice mest. Prej bi lahko rekli, da je na do- ločen način okoliška narava vdrla v mesta: pri večjih mestih, kot je bila Ljubljana, je že v času baroka v neposredni bližini mest na- KRONIKA ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO 31 1983 33 stal bolj ali manj sklenjen venec vrtov in par- kov, ki so obdajali plemiške dvorce in pri- stave. Seveda je takšna »narava« bila ukro- čena, spremenjena v duhu parkovnih uredi- tev, kot so jih v velikem obsegu zastavili v kraljevskih in knežjih prestolnicah Evrope. Srednjevelika in majhna mesta pa so v me- stnem pomeriju in znotraj obzidja izkoristila vsako ped zemlje za vrtove, sadovnjake, nji- ve in travnike, saj so se zaradi upadanja trgo- vine in obrti meščani deloma pokmetili. Na splošno velja, da so naša mesta v vsej svoji starejši zgodovini imela razmeroma veliko vr- tov in zelenja, tako da se je vsaj malo pro- stora zanje našlo tudi v zaledju najbolj živah- nih trgovskih ulic in trgov.^' Nadaljnja značilnost starega je, da so še vse 19. stoletje mestne celote sestavljali hieratič- ni elementi — hieratična zgradba s stopnje- vano oblikovno in simbolno vlogo (ki se seve- da ujema s hierarhijo družbene lestvice) je pač osnovna značilnost srednjeveških mest. Vendar je že za 19. stoletje kot prehodno ob- dobje značilno, da stara hierarhija zvodeni, v starih oblikah se vsidrajo novi poudarki, de- loma pa nastanejo nove mestne oblike. Naj pojasnim: gradovi so bili v srednjem veku »krona« mestne zasnove in so z institu- cijo mestnega gospostva (kot fevdalnega druž- benega odnosa) povezovali mesta s širšimi fevdalnimi enotami. Ko pa so terezijanske in jožefinske reforme, pozneje Francozi in kon- čno revolucionarno leta 1848 ukinjali fevdal- ne privilegije, tudi grad ni bil več simbol me- stnega gospostva — mestni gradovi so drug za drugim zgubljali svojo vlogo. Tisti na vi- sokih, nekdaj strateško pomembnih višinah, so zaradi slabe dostopnosti propadli —¦ tako sta- ri celjski grad, grad na Piramidi nad Mari- borom, grad na Soviču nad Postojno, Krški grad .. Drugim, bolj dostopnim in bolje ohranjenim so spremenili namembnost, seve- da v skladu z novimi časi: postali so vojaš- nice (kot spodnji celjski grad), zapori (ljub- ljanski grad), sedeži uprave in sodstva (Ra- dovljica), šolska poslopja (Skofja Loka) ali kratkomalo stanovanjske stavbe. Le v redkih mestnih gradovih so še domovali fevdalci, ka- kor na primer Herbersteini na ptujskem gra- du. Samostanska poslopja je doletela podobna usoda, potem ko je Jožef II. leta 1782 razpu- stil samostane in zaplenil njihovo premoženje. Tako so celjski minoritski samostan spreme- nili v zapore, kapucinskega v Novem mestu v vojaška skladišča in kasneje v postni urad, kostanj eviški cisterijanski samostan v sodišče z zapori ... itd. V vizualni podobi mest so cerkve sicer še obdržale vodilni položaj — zvoniki so se še dvigali nad strehe hiš, cerkvena pročelja in notranjščine so še bile razkošnejše tudi od najbogatejših palač. Cerkev je pač še vedno bila najmočnejša idejna sila, čeprav se je mo- rala odpovedati marsikaterim pravicam (na primer šolstvu) v korist države.^^ V 19. stoletju so se urbane zasnove največ spremenile na račun preobrazbe mestnega tkiva. Spremenila se je organizacija meščan- ske hiše — njena notranjščina in zunanjost, spremenil se je odnos hiša — ulica, oziroma hiša — mesto, tako da so se stari zazidalni si- stemi spremenili, čeprav je ogrodje (parcelaci- ja, ulična mreža) ostalo skoraj neokrnjeno. O tem, da so se v novih mestnih predelih uvelja- vili povsem novi stavbni tipi in nove prostor- ske ureditve, bomo govorili kasneje. Stara mestna jedra, pozidana od srednjega veka sem, so še ostala polifunkcionalna, vendar sta se polifunkcionalnost in stara delitev na mest- ne četrti postopoma razbijali, pač zaradi spre- memb v družbeni in gospodarski osnovi. Soci- alna razdelitev znotraj hišnih enot je postaja- la bolj izrazita (pri tem mislim na dvojnost glavna fasada — dvorišče in pritličje oziroma prvo nadstropje — višja nadstropja). Pa tudi vse bolj BO se hiše ločevale po velikosti, po za- snovi notranjščine, po oblikovanju celote in detajlov, po lokaciji — skratka, razslojevanje mestnega prebivalstva je povzročilo, da so se mestni prostori in stavbe v njem pričeli loče- vati na boljše in slabše lokacije oziroma na ar- hitekturo in nearhitekturo. Javne stavbe so v prvi polovici stoletja načrtovali predvsem in- ženirji stavbnih direkcj, po letu 1849, ko je bi- la izdana uredba o natečajih za javne stavbe, pa tudi akademsko izšolani arhitekti.^* Stano- vanjske stavbe višjih slojev so tako načrtovali gradbeniki (bodisi tehnično ali akademsko izo- braženi), ki so se zgledovali pri načinih zida- ve v večjih središčih — pri nas je bil pač najsvetlejši zgled Dunaj, za štajerska mesta tudi Gradec. V manjših mestih in na podeže- lju pa so bile »boljše« stavbe delo zidarskih mojstrov in polirjev. Tako so bila pročelja vseh pomembnejših trgovskih ulic prenov- ljena v duhu dobe — stavbe so dvignili za eno ali dve nadstropjih^ stare polepšali z deko- racijo v takšnem ali drugačnem »slogu«. Po vseh večjih mestih so pri magistratih delova- le posebne komisije, ki so ocenjevale, če so načrti fasad izdelani v skladu z »dobrim oku- som«, oziroma če »ne žalijo estetičnega ču- ta«.**"" Stranske ulice in predmestja niso kazala takšnega lica, skupaj s podeželjem"' je bil to brezobličen kraj ne-arhitekture. Če je pode- želje vzbujalo lažno idilično nostalgijo in je kot tako imelo določeno (čeprav tudi lažno) estetsko vrednost (lažno zato, ker je bila redu- S4 KRONIKA ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO 31 1933 cirana na folklorizem oziroma na idealizirano pastoralno podobo), pa predmestja s polkmeč- kim, poldelavskim značajem niso sodila k mestu — treba jih je bilo pozabiti, jih miselno izbrisati, če jih že ni bilo mogoče dejansko od- praviti. Čeprav o problemu delavskih stano- vanj v 19. stoletju pri nas niso javno razprav- ljali, je v »Ljubljani po potresu« temu vpraša- nju namenjeno nekaj vrstic. Najprej pisec graja slabe higienske razmere v delavskih in kmečkih predmestjih, ki so jih odpravili tako, da so zgradili krasne in zdrave mestne dele (ob Bleiweisovi, Dalmatinovi itd.), potem pa dodaja: »Kot poseben napredek moramo na- vajati, da so tudi delavski sloji uvideli udob- nost lastnih, na prostem ležečih hišic. Prej so ti sloji večinoma stanovali v zanikrnih, temot- nih in vlažnih stanovanjih, v starih hišah sre- di mesta ali pa po predmestjih. Odkar pa je moderna socialna dejavnost tudi ubožnejšim slojem olajšala graditev lastnih stanovališč, razvila se je na tem polju živahna dejav- nost.«''^ O tem, da so predmestja vsaj deloma poskušali estetizirati (ali vsaj podvreči »os- novnim higienskim zahtevam«), bi veljalo po- sebej razpravljati. Omenim naj le, da smo tu- di na Slovenskem imeli nekaj primerov grad- nje urejenih delavskih naselij (po kakšnih me- rilih se je ravnal takšen red, sta razčlenila Butler in Noissette v knjigi — De la cite ou- vriére au grand ensemble*") in sicer od srede 19. stoletja dalje. V primerih »prave« arhi- tekture v mestnih središčih in pri delavskih kolonijah sta delovali dve različici ene in iste estetike, katere smoter je bil mestni prostor urediti tako, da ga poenoti: takšen je bil tudi namen pri ravnanju uličnih črt v starih delih mesta, pri trasiranju novih ravnih ulic, seka- jočih se pod pravim kotom, pri izravnavanju gabaritov, pri določanju detajlov in barv fa- sad — kar vse so urejali stavbni redi. Ista ure- jevalna estetika ravnih črt in pravih kotov je delovala v delavskih naseljih, le da je bil tu- kaj glavni izgovor ne toliko lepo mesto kot hi- giena in oziri javne morale. Res pa je, da so bili takšni »filantropični« posegi osredotočeni le na posamene točke v predmestjih, medtem ko je bila velika večina prostora zunaj ožjega območja mestnih središč prepuščena sama sebi. Ce upoštevamo še parcelacijsko mrežo v starih mestnih jedrih, ki se v 19. stoletju ni bistveno spremenila (spremembe so bile večje le na obrobju, kjer so večinoma na nekdanjih obdelovalnih zemljiščih gradili nove mestne predele), lahko rečemo, da naša mesta še ni zajel tako močan val sprememb, kakor se je to dogajalo v večjih mestih Evrope. Res pa je tudi, da so se v starih urbanih zasnovah pri- čele razvijati kali novih prostorskih ureditev, značilnih za kapitalstično mesto. Kako ob- sežne so v konkretnih primerih novosti bile, posredno kaže na to, do kakšne stopnje je mesto postalo del kapitalske ekonomije. Njen osnovni učinek je bil, da je mestni prostor postal predmet špekulacij, izvor dobička, Načrt Trsta in tržaške luke. 1809 iCRONIKA časopis za SLOVENSKO KRAJEVNO ZGOIDOVINÓ 31 1983 3S skratka kapitalistična ekonomska kategorija. Tistih mest (oziroma mestnih predelov), ki so ostala urejena po starem, pač še ni zajelo to, kar smo zasilno imenovali »urbanizem 19. stoletja«. In kaj je za urbanizem 19. stoletja sploh značilno? Poleg »drobnih« sprememb, o kate- rih smo pravkar govorili (izginjanje fizičnih meja mesta, predrugačena hierarhija urbanih oblikovnih elementov, spreminjanje gradbe- nega tkiva oziroma njegova estetizacija, ure- ditev in podrejanje načelom higiene), so bila večjih novosti v zidavi deležna tista mesta, ki bi jih lahko imenovali »cvetoča«, »rastoča«, »razvijajoča se«,™ kjer je pač prej prišlo do načrtnih posegov državne oblasti (oziroma njenih zastopnikov, mestnih uprav) in v manj- šem obsegu organiziranega kapitala. Značil- nosti teh posegov so stvar podrobnejših š-tudij, na tem mestu jih bomo skušali le na kratko osvetliti. Problemske sklope urbanizma liJ. stoletja bi lahko označili s takšnimi naslovi: — arhitekt v vlogi urbanista, —• delež arhitekture in gradbeništva pri zi- zidavi mest, — prizadevanja za olepšavo in asanacijo, — načrtovanje v praznem prostoru, — prikazi mest v slikovni in geometralni obliki, — ločevanje mestnih predelov po dejavno- stih, a) prometne ureditve na regionalni in ur- bani ravni, b) gradnja stanovanjskih predelov in soci- alna segregacija, c) zelenje v mestu kot element urbanizma, d) javne stavbe kot generatorji »urbanosti«. Naj v glavnem pojasnim, kaj mi pomenijo zgornje oznake. Glede prve velja, da je bila v evropskem prostoru gradnja mest že od rene- sanse naprej predvsem naloga arhitektov, bo- disi da so izdelovali načrte za zidavo celih mest bodisi da so bili oblikovalci posamičnih stavb in mestnih ambientov.'* Pri nas je (to velja vsaj za večja mesta na naših tleh, kjer je prednjačil Trst kot monarhično mesto) do povečanega vpliva arhitektov na zidavo mest prišlo prav v 19. stoletju. Pri tem je značilno, da so skozi vsa stoletja na Slovenskem delo- vali le tuji gradbeni inženirji in arhitekti, le nekaj stavbnih mojstrov nosi slovenska imena, kar je glede na splošne kulturne razmere pri nas, še posebej pa glede na način šolanja tudi razumljivo. Pri nas so gostovali arhitekti slabše vrste, najboljši med njimi so sodili v evropsko povprečje. Največkrat so arhitektur- ne naloge opravljali kar stavbeniki in grad- beni mojstri. Trst je bil izjemen tudi v tem pogledu, saj so v njem delovali mnogi arhi- tekti evropskega slovesa — spomnimo se, da je Noldejeva cerkev Antona Padovanskega ob Velikem kanalu prišla celo v kasnejšo izdajo Durando ve knjige o svetovnih čudesih arhi- tekturej''^ sicer pa so tržaške javne in zasebne stavbe nastajale po načrtih H. Försterja, M. Pertcha, A. Berlama itd. V celinskih mestih Slovenije so poleg fur- lanskih gradbenikov naročila dobivali pred- vsem dunajski in graški arhitekti, šele v zad- njih desetletjih stoletja tudi češki stavbeniki, kot so Hrasky, Hudec in Vancaš. Seveda je gostovanje Cehov pri nas povezano z narodno politiko — mestna občina ljubljanska je za- časno prišla v roke Slovencev v 60. letih, trajno pa leta 1882 (podobno tudi v večini mest na Kranjskem, npr. v Novem mestu iste- ga leta). Sele za časa potresa se je, kot je zna- no, uveljavil prvi slovenski arhitekt, Maks Fabiani, nekoliko kasneje še Jager, Plečnik in Vurnik. Da je bilo za vse dela premalo, doka- zuje Jagrov odhod v Ameriko in goistovanja ostalih na Dunaju in drugje v Avstriji, v Pra- gi, v Bielskem, v Srbiji in še kje. Značilno za naše razmere je, da so se morali najprej uve- ljaviti v tujih središčih, največkrat v državni metropoli, šele potem so dobili naročila tudi doma. Z vlogo arhitektov pri gradnji mest je po- vezano tudi vprašanje, koliko so k zidavi pri- spevali arhitekti kot predstavniki umetniške, oblikovalske smeri, in koliko gradbeniki, ki so zastopali predvsem tehnično smer. Poleg splošnih premikov v vlogi arhitekta v prete- klem stoletju (ko se je končal proces spre- minjanja od renesančnega »homo universalis« v specialista za oblikovanje pročelij, obloženih z množico okrasnih detajlov,"^ in specialista za notranjo opremo) ter vse večjem deležu gradbenikov, geodetov in drugih tehničnih profilov pri gradnji mest, je za naše razmere značilno tudi, da je večji del arhitekture po oblikovni plati še bolj revne, fasadiranje ome- jeno na kopiranje tujih predlog. O klasični tradiciji pri oblikovanju celih delov mesta, ki so jo gojili v pomembnejših evropskih me- stih, predvsem pa v prestolnicah, pri nas sko- rajda ne moremo govoriti. Prostori naših mest so bili oblikovani na podlagi zelo eno- stavnih oblikovalskih načel, kot sta poenote- nje gabaritov in ravnanje uličnih črt. Prav trasiranje-novih ulic, ki so v 19. stoletju pra- viloma ravno speljane, je bilo delo inženirjev in ne šolanih arhitektov. Tudi sicer bi veljalo preučiti delež gradbenikov in to tistih, ki so načrtovali prve sodobne komunalne naprave v mestih, in tistih, ki so trasirali in gradili ceste, ulice in mostove. 36 KRONIKA ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO 31 1983 Wagner j ev regulacijski načrt za zahodni del Ljubljane, 1876 Posebno temo predstavlja zgodovina gibanj za olepšavo in asanacijo naših mest. Trst in Ljubljana kot največji mesti na naših tleh sta imela posebne družbe, ki so bedele nad grad- njo novih mestnih predelov (kjer so se ob pod- pori države združevali različni kapitalski in- teresi in denarna sredstva). V Trstu sta bila to predvsem Orientalna kompanija in Avstrijski Lloyd, v Ljubjani pa Kranjska stavbna druž- ba. V manjših mestih so posamični interesi delovali še bolj razpršeno in brez posluha za skupne koristi, zato je bila dobrodošla bodisi pobuda občinskih uprav bodisi samih mešča- nov, da si polepšajo mesto. Tako so na primer v Mariboru leta 1877 ustanovili olepševalno društvo, ki je skrbelo za ureditev mestnega parka, drevoredov in drugih parkov ter na- sadov. V Ljubljani je mestna občina leta 1894 ustanovila mestno drevesnico, torej posebno strokovno vrtnarsko službo.^" Čeprav so bila takšna »olepševalna« prizadevanja skromna in omejena, jih moramo razumeti kot odmev večjih »olepševalnih« akcij v evropskih pre- stolnicah. Posebne naloge pri zidavi novih in moder- nizaciji starih mestnih predelov so imele me- stne občinske uprave — skrbele so za komu- nalno opremo, policijski red, šole in druge objekte skupnega pomena (sirotišnice, hiral- nice, pokopališča itd.). Tovrstna dejavost se je razmahnila šele v drugi polovici stoletja, še posebno živahna je bila v Ljubljani po po- tresu.°5 Skrb za higieno, sanitarni red, telesno in duševno zdravje je postalo geslo (in hkrati pretveza) občinskih uprav, ko so na različne načine posegale v javno in zasebno življenje meščanov.'"*" V higienističnih prizadevanjih so imele pomembno vlogo bolnišnice: skoraj do konca stoletja so obstajale še stare bolnišnice — bodisi kot mestne bolnišnice (stari špital — npr. v predpotresni Ljubljani, na prostoru se- danje Kresije ob Ljubljanici), vojaški laza- rati (v Celju v kasneje porušeni stavbi na da- našnjem Slandrovem trgu) ali cerkvene us- tanove (bolnišnica usmiljenih bratov v Novem mestu). Na prelomu stoletja so vsa večja me- sta dobila nove bolnišnice (le v Mariboru so usposobili starejšo stavbo, ki so jo pozneje ši- rili), tako Gorica, Celovec, Novo mesto. Krško in še kje. Posebno obsežni so bili bolnišnič- ni kompleksi v Trstu in Ljubljani. V deželnem glavnem mestu Kranjske so se skoraj vsi novi objekti socialno-zdravstvenega in represivne- ga značaja osredotočili v novih predelih na vzhodu mesta — ob Zaloški cesti, na Kodelje- vem in ob Poljanski cesti. Ti kompleksi so zgovoren primer, kako so v 19. stoletju poj- movali urbanistično urejanje: kompleksi so nastali v funkcionalno ločenih conah, »na ze- leni trati«, stavbe v njih so razmeščene po geometrijskem redu, med njimi ni ulic in trgov, temveč le poti in zelene površine — skratka kompleksi so bili začrtani »v praz- nem prostoru« in ,s tem so se v najbolj čisti obliki uresničili higienistični in utilitarni ide- ali preteklega stoletja, ki pa nas močno spo- minjajo na »sodobna« funkcionalistična nače- la, po katerih še danes gradijo nove mesitne predele. Načrtovanje »v praznem prostoru« je za so- dobni urbanizem tako značilno, da velja po- sebej preučiti njegove začetke v 19. stoletju (in še prej). Na tem mestu naj le kratko oz- načim, da je bil za načrtovalce mest v sodob- nem pomenu fizični prostor reduciran na ab- straktni, dvodimenzionalni prostor risalne mi- KRONIKA ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO 31 1983 37 ze, na načrt, kjer je navidez možno obdelati vse objektivne prostorske prvine. Takšna ob- jektivnost je iluzorna preprosto že zato, ker ni prilagojena niti večplastnim zgodovinskim, družbenim okoliščinam niti posebnostim pro- storske konfiguracije (ki v očeh načrtovalcev nastopajo kot motnje). Osnovne razvojne črte v vse večji »objektivizaciji« postopkov zidave so predstavljene v Pomenih prostoraod tra- dicionalnih družb, ki so svoja mesta gradile »na pamet« (vendar ne brezglavo), in takšnih, ki so uporabljale načrte v smislu predlog,^« do načrtov idealnih mest renesanse, ki so nepo- sredni predniki sodobnih urbanističnih pro- jektov — in to ne le tistih utopičnih, ki jih nikoli ne bodo uresničili, temveč tudi takšnih najbolj vsakdanjih, banalnih. K temu naj še dodam naslednje: zgodovino sodobnega odno- sa načrtovalcev (arhitektov-urbanistov) do fi- zičnega prostora mest bi v grobem lahko raz- delili v dve fazi: v prvi, ki je obsegala čas ab- solutističnih monarhij in njihovih prestolnic, so z novimi posegi prodirali v tradicionalno mestno tkivo, kot da bi iz gozda izsekovali nove ulice, avenije, trge. Takšno metonimijo potrjuje tudi Laugier o v citat iz tega časa: »Na mesto je treba gledati kot na gozd. Mestne ulice so kot poti v gozdu; na isti način jih mo- ramo prebiti. Uporabimo to idejo in naj na- črtovanje parkov služi kot vzor za načrtova- nje mest«.^^ Takšna predstava se je ujemala s premikom od tradicionalnega občutenja, kjer je bilo mesto varen kraj, pribežališče pred nevarnostmi okoliške narave. Sedaj je vlogo grozečega naravnega okolja prevzelo mesto samo (seveda le s stališča vladarja in njegovih vazalov): mesto je sovražno ozemlje, ki ga je treba pokoriti tako, da ga napravimo prehod- nega (za vojsko), oziroma ga reduciramo na ozadje vladarskega spektakla (s tem, da uva- jamo določen estetski red). Drugi, bolj »sodoben« način, kako obvladati že pozidan, naseljen prostor, je, da staro me- sto kratkomalo pozabimo, da se spremeni v vsakršno smetišče, ropotarnico, obenj pa pri- lepimo novo »mesto«, kjer so utelešene zami- sli o racionalnosti, redu, zdravju (v resnici pa je ustvarjen takšen prostor, ki ga je mogoče do potankosti nadzorovati""). Če je morebiti za novogradnjo predviden prostor že naseljen (kar v večini primerov tudi je), se za to ni treba meniti — in spet lahko načrtujemo »v praznem prostoru«. Čas, ko pride do prehoda od ene orientacije (prediranje urbanega tkiva) k drugi (or- ganizacija novega mesta), je prav 19. stoletje: takrat se je ob klasični tradiciji oblikovanja avenij, bulvarjev, ringov in paradnih trgov postopoma uresničevalo to, o čemer so sanjali arhitekti in utopisti: mesto Razuma."" Tudi pri nas bi v 19. stoletju lahko našli zglede enega in drugega pristopa. Ne da bi se spuščala v podrobnosti, naj v ponazoritev navedem le nekaj prirrierov iz Ljubljane. V prvo vrsto smemo šteti popotresno regulacijo vrste ulic na čelu s Spitalsko (Stritarjevo), ki so ji sledile Kolodvorska (M. Pijade), Selen- burgova (Titova), Slonova (Čopova) itd. in pa za naša mesta redek primer, preboj čisto nove ulice, ki ni imela predhodnice v komunikaciji »nižjega reda« (obzidni, poljski poti ali stezi in podobno) — to je Miklošičeva ulica, ki so jo trasirali kot novo povezavo mestnega središča pri Tromostovju s kolodvorom. V drugo vrsto pa sodijo pozidave novih predelov mesta, kot so četrti stanovanjskih vil in reprezentančnih stavb v Gradišču in ob novi Krožni ulici, pre- del na Taboru z vojašnico in s pretežno najem- nimi stanovanjskimi hišami, podobno območje med Poljansko in Streliško ulico, že omenjeni bolnišnično-vojaški kompleks ob Zaloški cesti in v manjšem obsegu stanovanjska naselja delavcev za Bežigradom (Hranilniška ulica), v Mostah (Ulica V. Pregarčeve), na Kodelje- vem in Koleziji, predvsem pa v Rožni dolini (kolonija delavcev tobačne tovarne in želez- ničarjev). Že pri obravnavanju prejšnje značilnosti urbanizma, pri njegovem odnosu do prostora kot tabule rase, smo se dotaknili vprašanja urbanističnega načrta kot pripomočka, s kate- rimi naj bi zamisli načrtovalcev kar najbolje prenesli v realni prostor. Načrt je tako model, pomanjšana idealna resničnost, ki jo je šele treba doseči. Druga vloga načrtov je, da čim- bolj natančno posnamejo realni prostor. Za nas, Slovence, je 19. stoletje pomenilo pomem- be korak v razvoju kartografije — s franci- scejskim katastrom smo dobili prve natančne posnetke celotnega ozemlja. Seveda so kata- strske mape služile kot osnova za odmero dav- kov, hkrati pa danes predstavljajo neprecen- ljiv dokument za študij poselitve, zgodbo vine naselij in skupaj s popisom zemljišč tudi go- spodarske in socialne zgodovine. Franciscejski kataster je dokaz, da je bilo tudi naše ozemlje vključeno v organizirano državo. Seveda nam že nemški napisi in ponemčeni toponimi po- vedo, v čigav prid je delovala država. S franciscejskimi katastrskimi kartami se je tako tudi pri nas pričelo obdobje izpopolnje- vanja kartografskih prikazov. —¦ Tako so v 2. polovici 19. stoletja izvedli (delno) reambula- cijo franciscejskega katastra, ki je za mnoga naselja še globoko v 20. stoletje ostal edina kartografska podlaga v dovolj velikem meri- ly C2 Vrhu tega se za geodetske karte še da- 38 KRONIKA ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO 31 1983 nes uporablja merilo 1 : 2880, kar je seveda v starih avstrijskih čevljih pomenilo 1 : 100. Prav tako je franciscejski kataster v primer- no pomanjšanem meriluslužil tudi za avstrij- ske vojaške, hidrografske, geografske in dru- ge karte in tako posredno omogočil tudi raz- voj na teh področjih. Kakšen napredek je bil v kartografiji dosežen s franeiscejskim kata- strom, postane jasno, če ga primerjamo z ne dosti starejšo, zato pa sila primitivno karto vojaškega okoliša Karlovca iz leta 1813. Karta kot učinkovito orodje kontrole države nad svojim ozemljem je pač zahtevala večjo na- tančnost in zato uporabo eksaktnih, trigono- metričnih postopkov. Drugo področje, kjer se je v 19. stoletju uveljavila natančnost, je slikovno prikazova- nje mest: z nastopom fotografije je bilo tudi mestne podobe težje idealizirati, kot je bilo to v navadi v prejšnjih časih (tako so baročni prikazi Ljubljane pretiravali višino in vitkost cerkvenih zvonikov, pri romantičnih podobah mest so pretirane naravne značilnosti, npr. skalnati hribi in podobno). Ne moremo pa re- či, da tudi fotografski prikazi niso delovali idealizirajoče — z izborom motiva, ko je bil upodobljen le najbolj idealen izsek mestne po- dobe. Tako so mesta večji del prikazana od daleč — iz značilnih panoramskih točk, kjer je mesto delovalo najbolj reprezentativno. Prizorov iz »ljudskih« četrti, kjer bi se videlo življenje, je zelo malo, skoraj nobene upodo- bitve ni iz revnih delavskih predmestij. Ob- staja pa razmeroma veliko upodobitev prvih industrijskih obratov pri nas, čeprav so na slikah »polepšani«, brez delavcev — torej brez ljudi, ki so s svojim delom omogočali sicer cenjeno industrijsko podjetnost. Tako smo končno prišli do tistega, kar je za sodobni urbanizem najbolj značilno in za kar trdim, da ni iznajdba funkcionalistov 20. stoletja, temveč se je rodilo že v 19. stoletju, skupaj z urbanizmom. (Tvorci modernega funkcionalističnega urbanizma so pač prise- gali drugače — da je 19., Stoletje ob- dobje, ki je mestom prineslo največ zla in kaosa in da je šele z urbanizmom, ki je prekinil vse zveze s preteklostjo, mestom za- gotovljena svetla prihodnost.) V mislih imam funkcionalno coniranje; to je glavno orožje urbanistov in hkrati učinek urbanističnega načrtovanja. Delitev mesta na cone, torej na teritorialne enote, ki so določene administra- tivno (z odlokom pristojnega organa oblasti) in ki nimajo dosti skupnega z zgodovinsko utemeljenimi mestnimi četrtmi (med njima pač ni genetične zveze), je bila prvič izvedena pri nemških mestih poznega 19. stoletja. Tako je bil v Frankfurtu /M leta 1891 izdan odlok o coniranju.^ä Toda ker je delitev na ozemljske enote vsakršne vrste značilnost vseh biro- kratskih ureditev, tega »izuma« nemških ur- banistov ni treba upoštevati kot veliko novost. Kjerkoli pa se je coniranje pojavilo kot ukrep oblasti, so bili zanj razlogi podobni. Naglas so govorili o izboljšanem delovanju mesta kot celote, o skrbi za zdravje prebivalstva, o lepo- ti čistih stanovajskih predelov in zelenja. De- jansko pa je šlo za ukrep, ki je povečal zem- ljiško rento na določeih lokacijah, tako da je izrinil »moteče« dejavosti in sloje prebival- stva na manj ugodna mesta. Coniranje je kratkomalo v racioalnost zavit izgovor za družbeno — prostorsko segregacijo. So pa se- gregacijski postopki bili na delu tudi na re- gionalni ravni: njihov naj očitnejši učinek so monofunkcionalna mesta. Med njimi so bila v 19. stoletju najštevilnejša rudarska mesta ozi- roma mesta, nastala ob industrijskih obratih, in zdraviliški kraji. Prva so sicer že nastala v Hrastnik — premogovnik in delavska kolonija, pred 1918 KRONIKA ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO 31 1933 39 času zgodnjega kapitalizma — spomnimo se naših fužinarskih naselij in rudarske Idrije. V skladu s fevdalnim partikularizmom so imeli takšni kraji — vsaj pomembnejši med njimi, tudi posebne pravice."* Ko so v teku 19. stoletja v premogovništvo in rudarstvo vse bolj prodirali kapitalistični odnosi, so tudi sta- ri fužinarski in rudokopni kraji postopoma izgubljali tradicionalne privilegije. Nova ru- darska in industrijska naselja so se razvila na območjih agrarne poselitve in niso bila niti vasi niti mesta: kako so trboveljski rudniki požirali kmetije in posestva, je zabeležil Janko Orožen."^ Na kmečki zemlji so skopali rudni- ške jaške in postavili naprave; ko so jame opustili, so tukaj odlagali jalovino, nato zopet postavili delavsko naselje, na njegovem mestu kasneje zgradili ulico s stanovanjskimi bloki. Tako se je v dobrih sto letih pokrajina trikrat, štirikrat spremenila. Ker so bila rudarska in industrijska mesta, kot so Jesenice-Javornik, Trbovlje, Hrastnik, Ravne, Prevalje, Store in še katero, popolnoma brez reprezentativne vloge, (to so bili kraji za proizvodnjo in za stanovanje delavcev,) podobno kot industrij- ska predmestja niso bili predmet urbanizma. Zato je pri njih stihija prišla še bolj do izraza in se je odkrito kazalo grobo izkoriščanje na- ravnih virov in delovne sile, ki je niso prikri- vali nikakršni regulativni oziroma olepševal- ni postopki niti navideza filantropija. Drugi pol segregacije naselij glede na vodil- no funkcijo so naselja za oddih. V našem času se je z razvojem množičnega turizma in dru- gih oblik rekreacije kapitalizirala tudi poraba prostega časa — reprodukcija delovne sile se je vključila v porabniški tok. V 19. stoletju se je ta proces šele začel in sicer tako, da so bili prednosti termalnih kopeli, lepe narave in udobja v hotelih deležni le višji isloji, ki so že tako ali tako uživali sadove tujega dela: toplice in letovišča ob jezerih in morju so po- stala modni krik družbene smetane. V teh na- seljih se je razvil določen slog življenja, ki je združeval tako oblikovanje arhitekturnega ter parkovnega okolja, kakor tudi način oblače- nja in obnašanja. Takšna mondena središča so bila na primer Baden-Baden, Vichy, Evian, Karlovy Vary, Spa itd. Tudi na Slovenskem imamo lep primer zdraviliškega mesta 19. stoletja — Rogaško Slatino.*''" Gradbeni razvoj naselja na podlagi slikovnih virov je natančno obdelal Adolf Re- zek.'^ Manj je znana zgodovina drugih termal- nih in letoviških krajev, ki so se pričeli razvi- jati za Rogaško Slatino in tudi nikoli niso dosegli njenega ugleda in pomena — kakor na primer Dolenjske Toplice, Dobrna, Laško, med letovišči pa Bled in Portorož (slednja sta v svojih začetkih tudi bila zdravilišči). Pri vseh je naselbinska zasnova v primerjavi z Roga- ško Slatino (še bolj pa s tujimi letovišči) skromna, tako da je omejena le na eno ali dve stavbi z obveznim sprehajališčem in parkom. Pa čeprav v še tako skromni obliki, so tudi na- ša zdraviliška mesta značilen dokument časa, kjer so se uresničevale higienistične zamisli — trenutno še predvsem kot privilegij vladajo- čega razreda — kjer so pri arhitekturi in par- kovnih ureditvah sledili predvsem načelom klasicistične estetike. Prometno — tehnična revolucija je bila na videz tisti dejavnik, ki naj bi spodbudil uva- janje industrije in s tem povzročal spremem- be v družbenih odnosih (in končno v obliko- vanju mest in naselij). Da je takšna logika zgrešena, ker vprega voz pred konja, ni treba posebej dokazovati. Kakšna racionalnost je bila na delu, ko se je avstrijska monarhija od- ločila za gradnjo železnice Dunaj—Trst in kasneje razpletla dokaj gosto železniško mre- žo po vseh kronskih deželah (in aneksirani Bosni), postane jasno, če pogledamo zemljevid železniških prog: podobno kot pri absolutistič- nih prestolnicah avenije, so se tudi tukaj na ravni države vse proge, speljane od najbolj oddaljenih točk (kjer pa so bila pomembna trgovska križišča ali so bili surovinski viri), stikale v dveh središčih: v Budimpešti in na Dunaju. Prestolnici dualistične države sta s pomočjo železniških zvez vsrkavali iz podre- jenih dežel materialne dobrine, v zameno pa sta dajali vojaški in policijski nadzor. Glavna vloga železnice je bila torej v tem, da je ozem- lje države približala prestolnici, da je omo- gočila njegovo ekonomsko izkoriščanje in vo- jaško nadziranje. Po isti poti pa so potovale tudi luksuzne kompozicije s petičnimi potniki, ki jim je nova tehnološka iznajdba olajšala potovanja v evropska mondena središča. Ta- ko je poleg gospodarske in strateške vloge železnica v svojih začetkih imela tudi močan prestižen značaj in je pomenila simbol napred- ka. Res je tudi, da so po zgraditvi železnice nekateri kraji ob njej (predvsem Ljubljana, Maribor in Celje) doživeli hitrejšo rast indu- strije, ker je bila lokacija ob železnici za ka- pital ugodnejša. Vendar večina naših mest za- radi železnic ni prav nič bolje napredovala, tako kot Ptuj, Novo mesto, Metlika, Kočevje, Postojna, Ilirska Bistrica, in so se prednosti ugodnih prometnih zvez pokazale šele v na- šem času. Posebno uprašanje je, kako so železniške naprave vplivale na same mestne aglomera- cije. Ko so železnice načrtovali, so tire spelja- li zunaj pozidanih območij, pa tudi železniške postaje BO postavili zunaj mest. Kjub temu, 40 KRONIKA ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO 31 1933 Rogaška Slatina, okrog leta 1850 da je šlo na videz za običajen tehnični problem trasiranja proge in lokacij postaj, so te odlo- čitve imele globoke posledice na prostorsko rast mest. Bolj v pozitivnem smislu je učinko- vala lokacija postaje: v večini mest se je tr- govsko in poslovno središče preselilo v nove predele v njeni bližini — tako v Ljubljani, Mariboru, Celju, Celovcu. V prvem obdobju, ko so bile železnice še prevozno sredstvo pre- možnejših, so bile tudi četrti ob postaji med najelegantnejšimi v mestu. Postopoma pa so se spreminjale v predele, kjer so se zbirali ljudje z dna — kriminalci, prostitutke, homo- seksualci. Ce je takšno propadanje predelov ob postajah značilno za velemesta, imajo ne- kaj velemestnega duha tudi Trst, Ljubljana in Maribor. V mestih, kjer so železniške postaje bolj od rok (kot na primer v Kranju, Škofji Loki, Novem mestu, Ptuju in še kje), se cen- tralne dejavnosti niso sehle v smeri proti ko- lodvoru. Drugi, bolj negativen učinek gradnje železnic je v mestih bil, da ob tem, ko se je mestno ozemlje širilo, železniške pro^e po- stale težko premostljiva ovira in še danes de- lijo mesta na med seboj slabo povezane dele. Tako stanje je v Mariboru (odrezan del Tabo- ra, Studenci, Tezno, Orešje), v Ljubljani (Be- žigrad in Šiška med seboj in od mestnega sre- dišča), v Celju (severni del mesta od središča) itd. Na splošno je bilo trasiranje železnic prvi jasen primer, kako parcialno načrtovanje, kjer niso upoštevani vsi vidiki prostorske zasnove, slabo vpliva na kasnejši razvoj. Podobno so načrtovali tudi ulice in ceste: njihova izgrad- nja se je ravnala le po enem načelu: po na- čelu ekonomike prometa (predvsem prometne prepustnosti, pa tudi po stroških gradnje in vzdrževanja). V tem je 20. stoletje nada- ljevalo tradicijo 19. stoletja: ceste, ulice, mo- stove so gradili po načrtih inženirjev central- nih gradbenih uradov, oblikovalska načela so upoštevali le izjemoma (tako na primer pri nekdanji Bleiw^eisovi cesti, za katero je osnov- no zamisel prispeval Fabiani). O vprašanjih stanovanjske gradnje smo že nekaj zapisali. Najvažnejši premik na tem po- dročju se je zgodil, ko se je spremenil prevla- dujoči način proizvodnje v mestih: ljudje se namreč niso več ukvarjali pretežno s trgovino in obrtjo, temveč so se uveljavile oblike dela zunaj doma (v manufakturi, tovarni, v kapi- talistovem podjetju takšne ali drugačne bran- že). Prav ta prostorska delitev dela in bivanja je povzročila, da je stara meščanska hiša, kjer so bili nekoč pod eno streho združeni bivalni in delovni prostori, zgubila svoj pomen. Na- mesto nje so se pojavile nove oblike stavb, ki so služile zgolj stanovanjem, njihovo tipolo- gijo pa niso več določale krajevne posebnosti (izročilo, gradiva, podnebje, itd.) in poklic prebivalcev (hiše obrtnikov, trgovcev, gostil- ničarjev), temveč predvsem njihov družbeni položaj. Ne le, da so se stavbe predstavnikov vladajočega razreda razlikovale od ostalih, tudi locirane so bile v posebnih bogataških četrtih, kjer so bili uresničeni ideali lepega in zdravega mesta, kot na primer ideje o vrt- nem mestu"* ali Richardsonova Hygeia. Pro- storska delitev mesta na področja za delo in na stanovanjske četrti se je tako uresničevala še na socialni osnovi: ugodnejše lokacije so bile prihranjene za višje sloje in za centralne dejavnosti, na slabših je bila nameščena indu- strija in v njeni bližini delavske četrti. Izkori- ščani pa niso le bivali v slabših razmerah, tem- več so se lastniki stanovanj okoriščali tudi na račun najemnin. V primerih pa, kjer so bodisi kapitalisti sami (kot Krupp v Nemčiji) ali s pomočjo države (kot v Mulhousu v Alzaciji) KRONIKA ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO 31 1983 41 omogočali delavcem, da z odplačevanjem po- sojil v določenem času postanejo lastniki svo- jih domov, so delavce tako vezali na tovarno in jih s tem, ko so prišli do lastnine, na zunaj pomeščanili. Tudi v naših industrijskih mestih ni bilo nič drugače, le da se kapital še ni dosti orga- niziral, da bi omilil slabe stanovanjske razme- re delavcev. Tako je v obravnavanem obdobju veliko delavskih družin stanovalo v samih me- stih, seveda v slabših podstrešnih, kletnih in dvoriščnih prostorih ali pa v starih, za bolj- ša stanovanja neprimernih hišah, ki so jih spremenili v stanovanjske kasarne. V »divjihx delavskih naseljih v predmestjih so si ljudje sami postavljali hišice, razume se, da izredno skromne in majhne."" Nastale pa so tudi ma- loštevilne in tudi po obsegu majhne delavske kolonije, sezidane načrtno, to se pravi na pobudo delodajalcev in seveda z najemniški- mi stanovanji.'" Tako so že v 19. stoletju bili položeni temeljni kamni tega, kar danes ime- nujemo stanovanjska gradnja, le da so daney namesto stanovanjskih kasarn običajni sta- novanjski bloki, divja naselja sedaj imenuje- mo črne gradnje, pomalomeščanjenje delav- skega razreda (in vse bolj tudi kmetov) pa je pripeljalo do brezkončne enolične suburbi je, pozidane z množico zasebnih stanovanjskih hiš. Rekli smo že, kako je bil v 19. stoletju še ohranjen star srednjeveški način ozelenitve mesta, kjer je k vsaki meščanski hiši, na ozad- ju lamelaste parcele, sodil tudi vrt. Poleg tega so imeli meščani obdelovalno zemljo tudi zu- naj mestnega obzidja, v mestnem pomeriju, kjer so bili večji vrtovi, njive in na pobočjih gričev tudi vinogradi. Zanimivo bi bilo na enem ali dveh značilnih primerih preveriti, kako je meščanska obdelovalna zemlja preha- jala v roke večjih zemljiških lastnikov po eni strani, po drugi pa se drobila na manjše par- cele. 2e od srednjega veka sem so v okolici m.est obstajali tudi večji kompleksi domini- kalne zemlje, na kateri so v obdobju baroka nastajale tudi urejene parkovne kompozicije. Načelno naj bi v 19. stoletju vzporedno z ukinjanjem fevdalnih privilegijev tudi parki plemiških palač in vrtovi samostanov preha- jali v javno rabo — tako kot po francoski re- voluciji pariške Tuilerije in Luksemburški vrt ali Hyde Park in Regent's park v Londonu. Pri nas se je fevdalna zemljiška lastnina ob- držala do revolucionarnega leta 1848, pa tu- di potem so fevdalci večinoma obdržali svoje statusne simbole — graščine in parke. Le v nekaj primerih so nekdanji plemiški parki po- stali odprti za javnost. Ni naklučje, da je bil prav Žiga Zois prvi, ki je za javnost odprl svoje vrtove v ljubljanskem predmestju Gra- dišče." Najlepši primer pa je vsekakor ljub- ljanski Tivoli kot največji javni park pre- teklega stoletja pri nas, katerega sodobna zgo- dovina se je začela s Francozi v času, ko je bila Ljubljana prestolnica Ilirskih provinc, prvi del današnjega Tivolija, ki je sodil pod podturnsko graščino, pa je postal last mestne občine in s tem javni park leta I860.'- Druga ljubljanska znamenitost je bil park Zvezda, za katerega »zasluge« si delita Jožef II., ko je razpustil kapucinjski samostan v Ljubljani, in kongres svete alianse, kateremu v čast so iz samostanskega vrta naredili park. Med osta- limi mesti sta še edino Maribor in Celovec imela javne parke. V Celovcu so že leta 1850 uredili sprehajalne steze na božjepotnem Kreutzberglu.'ä Mariborčani pa so iz nekda- njega graščinskega vrta postopoma uredili mestni park (tako so leta 1889 zasadili njegov zahodni del). Druga pomembna novost v zeleni zasnovi naših mest so bili cestni in ulični drevoredi. Ze za Marije Terezi.i^e so ob glavnih cestnih vpadnicah v mesta zasajali kostanje in to v Ljubljani ob Dunajski in Celovški cesti in še kje. Topolov drevored z Marofa do Vrat so v Novem mestu menda zasadili Francozi, kas- neje so topole nadomestili s kostanji. V drugi polovici stoletja so drevoredi na ulicah postali velika moda in vsako kolikor toliko spodobno mesto jih je imelo. V celinskih mestih so bila to kostanjeva drevesa, v primorskih pa pinije, akacije in podobno. Na drevorede v mestih bi lahko gledali le kot na bolj ali manj modno posnemanje francoskih ozelenjenih bulvarjev, če ne bi bili še nekaj več — z njimi se je pri gradnji mest pričela uveljavljati miselnost: sonce — zelenje — zrak. To je v skrajni po- sledici povzročilo preobrat v zasnovi starih mest: v celoti se je zidava zgoščevala pred- vsem na račun pozidanja zasebnih vrtov v notranjščinah otokov, navzven pa so mestni načrtovalci »človekoljubno« zasajali drevje po ulicah. Tako je košček narave, ki ga je pred- stavljal vrt in ki je bil zasebna dobrina, del stanovanja, bil odpravljen, v zameno pa so ljudje »pridobili« zelenje na ulici in v javnem parku. Področja za delo so bila v naših mestih pre- teklega stoletja dvojnega značaja: bodisi so bila to območja z delavnicami, manufaktu- rami, skladišči, industrijskimi obrati bodisi območja z, danes bi dejali, centralnimi dejav- nostmi. Rekli smo že, da so se pri manjših mestih različne dejavnosti prostorsko še pre- pletale, le pri večjih mestih so se proizvodni predeli ločili od ostalih delov mesta. Delitev je bila najbolj izrazita v Trstu, kjer je ob 42 KRONIKA ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO 31 1983 Meljskem zalivu, na južnem obrobju mesta, zrasla prava industrijska cona, katere jedro je tvoril Arzenal Avstrijskega Lloyda, zgrajen 1. 1852. V ostalih industrijskih mestih loka- cija industrije govori o vsakokratni meji, do koder je v tistem času segalo mesto — še več: označuje tudi začetke implicitnega coniranja, kot nam kaže primer Maribora. Njegovi mlini in pivovarne so še stali na levem bregu Dra- ve, ob starem mestu, medtem ko so železniške delavnice kot prvi veliki obrat v mestu posta- vili na desnem bregu, ob koroški železniški postaji, s čimer je bil zapečaten industrijsko- delavski značaj tega dela mesta. Če so se na obodu mesta 19. stoletja nizale grde in umazane industrijske cone in »repre- sivni« predeli z bolnišnicami, vojašnicami, za- pori, oziroma je mesto prehajalo v predmestja in kmečko okolico, se je v ožjih mestnih sre- diščih osredotočilo tisto, kar je mestom v očeh sodobnikov dajalo poseben značaj: javne stav- be. Naše tradicionalno mesto ni poznalo jav- nih stavb, če izvzamemo komun ali mestno hišo in sedež mestnega gospodarstva. Zato pa se je mestno življenje odvijalo na trgih dn uli- cah. V birokratskem mestu 19. stoletja so »sre- dišča« mestnega življenja postali vsakršni ura- di, meščanstvo, ki se je utrjevalo na oblasti, pa je svoj status potrjevalo z vrsto kulturnih ustanov. Ce prištejemo med javne stavbe še šole in železniške-postaje (za katere smo že rekli, da so bile v tem času še shajališče petič- nežev^*), smo že našteli vse vrste novih repre- zentativnih gradbenih nalog.'^s ggjg ^ njimi sta prišla do izraza »prava« arhitektura in urbanizem — in šele tukaj bi morali začeti pisati to, kar naj bi po mnenju mnogih bil »urbanizem 19. stoletja«. Naj zaključim: urbanizem 19. stoletja na Slovenskem pomeni študijsko temo, ki bi jo veljalo podbrobneje obdelati. Njen obseg in načelno problematiko je, upam, pojasnil pri- čujoči zapis. Vsekakor ni moj namen pisati zgodovine zato, da bi odkrili načela, po ka- terih se je ravnala gradnja mest preteklega stoletja; pa naj bodo to (moralno) estetske norme ali (ekonomsko-tehnične) funkcional- ne zahteve. Prav tako ne nameravam iskati napak 19. stoletja, ki naj bi se razrastle v kri- zo sodobnih mest s pojavi prenaseljenosti, so- cialnega in fizičnega propadanja mestnega okolja, stihijske rasti, kar vse naj bi s pamet- nim urbanističnim načrtovanjem odpravili ali vsaj omilili. Trdim, da je sodobni urbanizem ¦ zakoreninjen v 19. stoletju bolj, kot smo na- vadno pripravljeni priznati. Njegovo gene- tično zvezo z racionalnimi začetki arhitekture in urbanizma s preloma stoletja, torej s tem, kar so prispevali h gradnji naših mest Fabia- ni, Jager, Plečnik in kasneje Vurnik, so tako arhitekti sami kakor tudi različni pisci o arhi- tekturi vedno poudarjali.'" Vsi skupaj pa raje pozabljamo, da so prvi slovenski arhitekti — urbanisti delovali z istih idejnih pozicij ka- kor tuja regulativa in zato se njihove rešitve niso razlikovale od tega, kar so pri nas delali tujci. Osnovna naloga študija urbanizma v preteklem stoletju bi torej bila, razčleniti oko- liščine, v katerih se je urbanizem pojavil, in hkrati pokazati tudi na manj svetlo plat nje- gove zgodovine. I OPOMBE i. Idelfonso Cerda: Teoria General de la Ur- banizacion, Madrid 1863. —¦ 2. Pri nais je izraz ^regulacija« prevladoval vse do konca 40. let. Uporabljal ga je gradbeni zakon iz 1. 1931, 1. 1940 je bil veliki natečaj za regulacijo Ljubljane, v Mariboru so v poznih 40. letih izdelali vodilni regulacijski načrt. Sele temeljna uredba o ge- neralnem urbanističnem planu (Ur. 1. FLRJ 1949 /78) je pravno označila prevlado lizraza urbani- zem. — 3. Vise to obširno analizira Braco Rotar v svoji knjigi Pomeni prostora, Delavska enotnost Ljubljana 1981. — 4. Dejstvo je, da še danes ne moremo govoriti o enotni urbanistični stroki ali o usklajeni urbanistični politiki, urbanizem je pač konglomerat raznovrstnih, zgodovinsko raz- lično določenih prvin. —• 5. Po svoje iso že prosto- urbanistične teorije 19. stoletja (kot so zamisli idealnega mesta utopičnih socialistov in higieni- stov, Sitiejeva vizija oblikovanja mest, Howar- dova ideja vrtnega mesta itd.), same v sebi za- ključene miselne celote, .saj temelje na enem samem, izbranem načelu, ki ga lahko reduciramo na pojem Razuma. Niso pa sintetične (kar ni ni- ti corbusianska urbanistična doktrina), isaj do- segajo enotnost tako, da večino elementov mest- ne zidave enostavno zamolčijo in gradijo na eni sami postavki, na racionalnosti. Tako tudi ne problematizirajo svojih izhodišč, kar lahko pri- pišemo edino zgodovinsko-kritičnim usmeri- tvam zadnjega časa ¦— cf. R. Jakhel: Referat na »Ziherlovih dnevih 1981«, (tipkopis), Ljubljana 1981, str. 9—11). — 6. Analizo pojma urbanisti kot napačne zavesti g e prispeval Rudi Jakhel v knji- gi Iluzija in resničnost urbanih središč, Cankar- jeva založba, Ljubljana 1979. — 7. Izčrpna bibli- ografija do leta 1973 je podana v raziskovalni nalogi Inštituta za geografijo Univerze v Ljub- ljani Industrializacija Slovenije — II. bibli- ografija o industriji na ozemlju Slovenije (sesitia- vil Marjan Ravbar ob sodelovanju Igorja Vrišer- ja), (tipkopis Ljubljana 1973.). — 8. Jugosloven- ski isitorijski časopis, 1937, str. 246. — 9. DZS, Ljubljana 1966. — 10. Kronika, 1981, št. 2, str. 91—95. — 11. Državni organi na ravni okrožij in dežel so že v času Marije Terezije bili pristojni -.a mnoge zadeve, s katerimi so nadzorovali tako zemljiška gospostva, kakor tudi organe mestne KRONIKA ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO 31 1983 43 uprave, ki so imeli značaj lokalnih, na starih fevdalnih privilegijih temelječih institucij. — 12. O takšnih odlokih iz let 1784 in 1785 za Kranj in Škofje Loko govorita Zontar in Blaznik v Zgodo- vini mesta Kranja (Muzejsko društvo za Sloveni- jo, Ljubljana 1939, str. 239) oziroma v Škofji Lo. ki in loškem gospostvu (Muzejsko društvo, Sko- fja Loka 1973, str. 367), za Celje pa naj bi bil odlok izdan leta 1787 oziroma 1788 — glej Janko Orožen: Zgodovina Celja in okolice, Celjski zbor- nik (posebna izdaja), Celje 1971, str. 344. — 13. Bogo Grafenauer: Zgodovina slovenskega naro- da, V., Državna založba Slovenije, Ljubljana 1974 str. 80—81. — 14. Edina izjema so bila deželna glavna mesita, ki so imela več kompetenc pri vo- denju upravnih in finančnih poslov. Cf. J. Zon- tar, op. cit., str. 94. — 15. Gestrin — Melik, op. cit., str. 120. — 16. Marjan Drnovšek: Ljubljan- ski mestni statuti 1850—1934, Kronika, 1981, št. 2, str. 129. — 37. Za Celovec, ki je bil mesto ko- roških deželnih stanov, in Gradec, deželno pre- stolnico Štajerske, dekret očitno ni veljal, saj so obzidja teh mest podrli šele Francozi. Cf. Theo_ dor Melieher: Die Städtebauliche Entwicklung im Bereich der ehemaligen Befestungsanlagen, gezeight an der 6 grösten österreichen Städten — Graz, Klagenfurt, Salzburg, Wien, Innsbruck und Linz zwischen 1800 und 1900, (tipkopis) Te- hnična visioka šola, Dunaj 1965, str. 125. — 18. Ta- ko so na primer prodali obrambne stolpe v No- vem mestu, Celju, Mariboru, in še kje. — 19. Statistični podatki o gibanju števila prebivalcev na slovenskem ozemlju so obdelani v poglavju Populacija in agrarno prebivalstvo od srede 18. stoletja do druge svetovne vojne (B. Grafenauer), Zgodovina agrarnih panog. I., DZS, Ljubljana 1970 (še posebej zgovorna je tabela na s. 103). — 20. Prav izbiranje nabornikov je bil tisti meha- nizem, ki je v drugi polovici 18. stoletja utiral pot državno-upravni organizaciji slovenskih de- žel. — 21. Kako je potekalo novačenje za avstriij- sko mornarico, je podrobno opisal Pahor (cf. Mi- roslav Pahor: Slovenski cestni križ kot faktor rekrutiranja pomorskega kadra v naših deželah, Slovensko morje in zaledje, letnik 2-3, Lipa, Ko- per 1979, sitr. 135—208.) Večina slovenskih mor- narjev je bila doma iz območij, kjer so sekali in tovorili les za ladjedelništvo. Torej so naše fan- te nabirali podobno, kot so izkoriščali naravne vire. Pahor daje pojavu pozitiven predznak, saj s tem dokazuje, da smo Slovenci tradicionalno narod pomorščakov. — 22. O starih lokacijah in- dustrije, povezanih z izrabo vode, govori razpra- va Alberta Strune: Vodni pogoni na Slovenskem, Tehnični muzej Slovenije Ljubljana 1955. — 23. Takšne podatke o porastu števila prebivalcev v večjih slovenskih mestih v obdobju na prelomu 18. in 19. stoletja navaja Grafenauer, op. cit., str. 73—74. — 24. Seveda ne misilim, da je samo logika tehničnega razvoja pospešila industriali- zacijo in rast mest, temveč da je kapital v svo- ji ekspanzionistični težnji izboiljševal komuni- kacije in tehnološke osnove proizvodnje in si s tem ustvarjal ugodnejše možnosti za razvoj. — 25. Cf. J. Fischer: Socialna in politična zgodovi- na delavskega gibanja v Ljubljani od začetkov do leta 1889, (tipkopis) Ljubljana 1978 str. 44—60. — 26. Izdelal ga je Viktor pl. Thomka. — 27. Vr- ste fizičnih urbanih elementov v Celju smo po- drobno proučili v raziskovalni nalogi Metoda morfološke analize mestnega prostora, (tipkopis), UI SRS, Ljubljana 1979. — 28. Sviluppo della cit- ta e movimento operario tra la fine dele otto- cento e il principio del novecento a Trieste, Trst 1979, glej tudi recenzijo B. Gombača v Kro- niki, 1980, št. 3, str. 237—238. — 29. Vprašanje urbanistične in gradbene zakonodaje je tema, ki bi jo veljalo posebej obdelati. Res je, da so do 1930. lata to področje urejali stavbni redi s konca 18. istoletja ali iz prve polovice 19. sto- letja. Pri stavbnih redih se je ohranil spomin na ' nekdanjo mestno avtonomijo — podobno kot srednjeveški statuti so se tudi ,stavbni redi i>osa- mičnih mest razlikovali med seboj in tako je vsa- ko mesto imelo posebne, v podrobnostih različne gradbene predpise. Kot je mestna uprava po- stopoma prehajala v roke absolutistične države, so tudi stavbne rede isprej emali državni upravni organi. Tako je Trst dobil od guvernerja potrje- ne jK)žarnovarnostne predpise že leta 1754, splo- šne gradbene predpise leta 1789. Glej Gabriella Bucco; Novi studi sui Borghi Storici di Trieste, Piano particolareggiato della zona Al — Centro storico di Trieste, (tipkopis). Trst 1977. Pregled ljubljanskih sitavbnih redov je podal Vlado Va- lenčič v Kroniki, 1967, št. 1, str. 35—45. — 30. Ja. khel (op. cit.) je to dokazal za področje planske prenove mestnih središč, vendar ugotovitev velja za vse urbanistične posege. — 31. The Intelectual versus the City, Harvard Un. Press, Cambridge Mass, 1962. — 32. Tako je v Martinu Krpanu Lev- stik uporabil motiv z zagovednim kmetom, ki pride na Dunaj in debelo gleda cesarsko palačo, kjer je »čudno lepo, še lepše kakor v cerkvi« in ki se v mestu ne znajde, ker je »mesto veliko, hiš je, kolikor jih nisem še videl... ako ravno sem že v Reki bil, tudi v Kopru, na Vrhniki iln v Ljubljani, ali tolikih ulic ni nikjer«. V zgodbi je prikazano dialektično nasprotje med vladar- jem in podložnikom, kjer slednji vladarju poma- ga ohraniti njegov vladarski položaj, za nagrado pa dobi drobtinico — vladar prekliče že prej dano samovoljno prepoved tovorjenja angleške soli. — 33. S Ciklamnom, Agitatorjem iln Jaro go- spodo je Kersnik prvi, ki je resneje obdelal te. inatiko slovenskega malomeščanstva, predvsem v njeni narodnostno-politični razsežnosti. ¦—¦ 34. Uvodno poglavje v Cvetje v jeseni je sploh edini, čeprav idealizirani opis sodobnega meščanskega vzdušja pri naših realistih. — 35. Grafenauer, op. cit., str. 74. — 36. Gestrin — Melik, op. cit,, sir. 238—39. Tako je bil Trst pred prvo svetovno vojno največje slovensko mesto — Ljubljana z okolico je tedaj štela nekaj nad 50.000 ljudi. — 37. Izidor Cankar — Obiski, Leposlovje — eseji — Kritika, Slovenska matica, Ljubljana 1968, •olr. 149. —¦ 38. Na Primorskem je bil kamen se- veda že od nekdaj glavno gradivo, na Gorenj- 44 KRONIKA ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO 31 1983 akem pa so bile stanovanjske hiše večinoma že pred 19. stoletjem zidane, kar izpričuje trdnejši gmotni položaj gorenjskega kmeta. Tako kakor na Gorenjskem so tudi drugje gospodarska po- slopja pravzaprav do današnjih dni ostala večji- del lesena. — 39. Kako je zasnova trgovsko- industrijske naselbine, ki jo je ob starem Trstu v letih 1719—23 pričela graditi Orientalna kom- panija, vplivala na kasnejši razvoj klasicistične- ga mesta, je analiziral Luciano Semerani s so- delavci v knjigi Gli elementi della citta e lo svi- luppo di Trieste nei secoli XVIII e XIX, Dedalo libri, Bari 1969. — 40. Izraz je uporabil Jože Grego- rič, ko je opisoval oblikovne lasitnosti tradicional- nih mest. (Slovenska mesta in trgi. I., Kronika slo- venskih mest, 1940, št. 4, str. 193—205). — 41. Edino ljubljanske hiše ob Mestnem in Starem trgu skorajda niso poznale vrtov, pač zaradi ozkega prostora med Grajskim hribom in Ljubljanico. — 42. Seveda propadanje gradov na višinah ni bilo značilno le za mesta, ampak za gradove nasploh. — 43. Kljub temu je bil vpliv cerkve na družbo zelo močan. Čeprav je bilo .šolstvo iaizirano, so duhovniki-kateheti igrali največjo vlogo v vzgoj- nem procesu. Na podeželju so bili učitelji še bolj odvisni od cerkvenih oblasti. Na splošno gleda- no, je država prevzela »javni« del indokitrinacije prebivalstva (z institucijami šolstva, sodstva, zdravstva itd.), medtem ko je cerkev usmerila svoje delovanje bolj na polje zasebnega, družin- skega življenja. Da se ni nikdar odrekla vzvo- dom oblasti, je postalo jasno, če ne prej pa ob koncu 70. let, ko se je klerikalizem vse bolj vple- tal v politično življenje. — 44. Cf. Damjan Pre- lovšek: Ljubljanska arhitektura v prvi polovici 19. stoletja, Sinteza, št. 36—37, 1976, str. 50—51. — 45. Tako so večinoma vsi stavbni redi vsebo- vali tudi odločbo, ki je prepovedovala zidanje pritličnih hiš v strogem središču mest. — 46. V Ljubljani je gradbena, gasilna in olepševalna komisija delovala že od 1. 1798 dalje (op. cit, str. 48), v Celju pa od 80. leta 19. stoletja dalje (Pe- ter Povh: Arhitektura 19. stoletja v Celju, ZUZ, n. v. IX. 1972, str. 83. — 47. Seveda so bile tudi v ruralnih okoljih »boljše« hiše (kot so gostilne, trgovine, pošte) — zidane po mestno. — 48. Ljub- ljana po potresu, 1910, .str. 95. — 49. Remy But- ler — Patrice Noissette: De la oité ouvriere au grand ensemble, F. Maspero, Pariz 1967, zlasti Mr. 99—129. — 50. Da gre pri teh izrazih za dele biologistične analogije, ki mesto enači z orga- nizmom in ki je nastala prav v 19. stoletju, je popolnoma jasno. — SI. Seveda ta trditev velja predvsem za prestolnice, ki so vodile v arhitek- turnih slogih in narekovale arhitekturni okus dobe. V provincialnih okoljih so mesta še vedno nastajala bolj po starem — na spontan način. — 52. Cf Rosella Fabiani: Pietro Nobile e la chiesa di s. Antonio Nuovo, Archeografo Triestino, IV., 1980, voi. XI. — 53. Glede krašenja fasad Pre- lovšek za prvo polovico stoletja ugotavlja, da je bilo precej omejeno zaradi instrukcije Francall. iz leta 1820, da naj pri javnih stavbah opustijo ves nepotreben okras. Cf. op. cit., str. 48.—¦ 54. Novomeško olepševalno društvo je bilo utanov. Ijeno leto pred koncem stoletja. — 55. Kaj vse je sodilo v pristojnost mestne občine, nam kaže že omenjena publikacija, ki jo je izdal ljubljan- ski občinski svet leta 1910 (Ljubljana po potresu): poleg magistrata in njegovih uradov še policija, oskrbovanje ubožcev, posredovanje dela, gradnja vojašnic, šol, kanalizacije, vodovoda, klavnic, trž- nice, elektrarne, regulacija mesta, mestni nasadi, mestni arhiv in podobno. Vendar ne smemo po- zabiti, da je bila Ljubljana v skladu z upravnimi reformami pomarčne dobe mesto z lastnim sta- tutom in je kot taka imela večje pristojnosti od običajnih mest. — 56. Kot značilen primer takšne miselnosti navajam citat iz zgoraj omenjene knjižice (str. 101) »Napram pretečim epidemijam so se sestavile posebne zdravstvene komisije. Te komisije so pregledovale predvsem hiše, name- njene za prenočišča tujcem, potem gostilne in so obhodile vse dele mesta. Povsod, kjer so se po- kazali zdravstveni nedostatki... so naročale od- pravo vseh nerednosti in iSo dosegle marsikatero asanacijo. Z javnim zdravstvom v najožji zvezi je tudi odprava pocestnega vlačugarstva .. . uved- lo se je najstrožje nadziranje in kaznovanje, kar je imelo za zdravstvo in varnost mesta ugoden vpliv.« — 57. B. Rotar, op. cit., predvsem str. 150 do 166. — 58. Takšno vlogo so imeli srednjeveški načrti samostanov, cerkva in drugih pomembnih gradbenih podvigov. — 59. Marc-Antoine La- guier: Essai sur 1'architecture, Paris, 1755, pov- zato po: Jaques Lucan: Strategies sur la ville, construire en quartiiers inciens. Centre d'Etudes et de Recherches Architecturales, Pariz 1980, str. 21. — 60. Tako ni nič čudnega, če so prav za- pori in idealna mesta utopičnih socialistov najči- stejši primeri racionalizma 18. in 19. stoletja — pri njih je izhodiščni moitiv, kako najbolj učinkovito moralizirati ljudi. Cf. Jaques-Alain Miller: Des- portizem Koristnega, Problemi —¦ Razprave, št. 209—211. 1981, str. 17—35; in Michel Foucault: Surveiller et punir, Ed. Gallimard, Pariz 1975. — 61. Ledouxovo naselje Chaux s tovarno za prede- lavo soli je tako prva (resda le delno) uresniče- na zamisel idealnega mesta in ima vse značilnosti sodobnega urbanizma — temelji na redu (geome- triji), do realnega prostora nima nobenega od- nosa (ga zanikuje), zato je njen referent abstrakt- ni prostor načrta, temelji na prostorski in social- ni segregaciji (čeprav je tukaj zaradi majhnih razmerij tudi manj izrazita) — in kot smo že de- jali —¦ uresničen je le torzo arhitektove zamisli. Edini pomembnejši razloček pa je v tem, da je pri Ledouxu proizvodni del poudarjen — postavljen je v središče kroga, medtem ko je pri sodobnih ur- banističnih izvedbah pomaknjen na obrobje me- sta, neoblikovan, zakrit. — 62. Tako je na pri- mer Novo mesto, ki ga ni mogoče prištevati med nepomembna naselja, dobilo novo karto v merilu 1 : 5000 šele leta 1962. — 63. Cf. J. R. Mullin : American Perceptions of German City Planning at the Turn of the Century, Urbaniism Past and Present, Department of History, Milwaukee, Wi- scounsin, str. 322—25) 1976/77, št. 3, str. 9. — 64. Tako na primer Blaznik (Škof j a Loka in loško gospostvo, str. 322—25) opisuje socialni razvoj KRONIKA ČASOPIS ZA SLOVENSKO KRAJEVNO ZGODOVINO 31 1983 45 Železnikov, ki se je razlikoval tako od podežel- skega kakor od mestnega. — 65. Zgodovina Tr- bovelj, Hrastnika in Dola, ObLO, Trbovlje 1953. -- 66. Bolje rečeno: smo imeli, ker je od prvotne zasnove ositalo bore malo. — 67. Rogaška Slatina na starih slikah, fotografijah, zemljevidih, spo- menikih in kozarcih. Zdraviliški svet Rogaška Slatina 1964. — 68. Howardova zamisel je bila, da bi v vrtnem mestu prebivali predvsem pred- stavniki srednjega in nižjega razreda, že v Let- chworthu in Welwynu pa je stanovalo bore mald delavcev. Vrtna mesta po Evropi pa so skoraj v celoti le vilski četrti premožnih. — 69. Tako 'SO v mariborskih predmestjih še po drugi vojni po- eta vlj ali butance — to je hiše iz zbitega blata. —¦ 70. Prvi primer zadružne stanovanjske grad- nje s postopnim odplačevanjem glavnice je bila kolonija ob Hranilniški ulici za ljubljanskim Be- žigradom, zgrajena med leti 1887 in 1907. — 71. Po njegovi ismrti je park spet postal zaprt za javnost. — 72. Cf. Majda Smole: Graščine na nekdanjem Kranjskem, DZS, Ljubljana 1982, str. 366. — 73. Park na Kreutzberglu so ustanovili zato, da bi počastili cesarja Franca Jožefa, ki je tega leta obiskal Celovec. Cf. Th. Melieher, op. cit., str. 152. — 74. Tako se je dunajska noblesa vozila na oddih v Benetke, v Opatijo in v druga moderna letovišča preko naših krajev. Ko je za- slovela Postojnska jama, so se petični turisti na vožnji skozi Postojno ustavljali in tako so leta 1877 zgradili prvi hotel na Kranjskem, ki je bil postavljen prav v te namene — hotel Althoff. — 75. Trst je bil tudi v tem pogledu izjema, saj v njem najdemo celo pahljačo gradbenih nalog, značilnih za velika evropska mesta: banke, zava- rovalnice, borzo, veletrgovine, cerkve različnih veroizpovedi itd. — 76. Zadnji v tej vrsti je čla- nek Edvarda Ravnikarja Urbanistična misel v Sloveniji od leta 1800. Kronika 1981, št. 2, 167—171. 1;