Katoliški UREDNIŠTVO IN UPRAVA: 34170 Gorica, Riva Piazzutta, 18 - tel. 3177 PODUREDNISTVO: 34135 Trst, Vicolo delle Rose, 7 - tel. 414646 Polletna naročnina L 1.50(1 Letna naročnina ............L 3.000 Letna Inozemstvo . .1 4.000 Postno čekovni račun : StPv. 24 12410 Leto XXIII. - Štev. 32 (1163) Gorica - četrtek, 12. avgusta 1971 - Trst Posamezna številka L 80 Razkroj Zapada Arabsko prerekanje z Moskvo Svetovni zgodovinarji so posvetili mnogo razprav vzrokom, ki so povzročili razkroj grške kulture in razpad rimskega cesarstva. Tako piše npr. Gibbon, da je rimski cesar Decij (3. stol. po Kr.) »kmalu spoznal, da je nemogoče vzpostaviti staro veličino Rima, če se prej ne obnovi javne morale, potrdi starih načel in izročil ter ne vrne zakonitosti njene veljave. In končno je prišlo tako daleč — pravi Gibbon — da je mogel vsak učitelj, bodisi resnice ali laži, vsak oblikovalec poštene ali zločinske družbe, z lahkoto množiti svoje pripadnike.« NIXONOVE SLUTNJE Zdi se, da ima ameriški predsednik Ni-xon ta propad rimskega imperija pogosto pred očmi. Tako je pred nekaj tedni v javnem govoru izrekel vprašanje, ali ne čaka Združenih držav Sev. Amerike usoda starega Rima, ki se je razblinil v lastni nemorali. »Ko opazujem naspol klasično arhitekturo ameriških javnih poslopij — je dejal — se mi zdi, da jih vidim prestavljene v Rim in v Grčijo, pa se zamislim, kaj je ostalo od obeh veličastnih civilizacij. Ko sta postali bogati, sta izgubili voljo do življenja, do napredka, do izboljšanja, postali sta plen propadanja, ki je obe civilizaciji uničilo. Združene države se bližajo tej točki.« Nixon ima prav, če trdi, da se Severna Amerika bliža tej točki. Mladi rod se vedno bolj predaja mamilom vseh vrst. V njih išče beg iz tega sveta. Jasno je, da je tej mladini malo mar, ali bo Sev. Amerika bitko s komunizmom v Južnovzhodni Aziji dobila ali izgubila. Njej je to vseeno. Hoče mir za vsako ceno, kajti domovinska ljubezen zanjo ne pomeni nič. V OBJEMU MAMIL Kar neverjetno se sliši, da v Združenih državah 24 do 40 odstotkov dvanajst let starih otrok že uživa mamila. Ko so trije znanstveniki v Bostonu potrebovali mlade dijake za svoje poizkuse, so iskali dva meseca, da so končno našli devet dijakov, ki še niso uživali mamil. Najbolj znana mamila so marijuana, opij, morfij, hašiš, heroin, kokain in opoj LSD. Marijuano pridelujejo pred vsem v Maroku, središče njene trgovine pa je Buenos Aires. Marijuana je od vseh mamil najbolj priljubljena. Od 400.000 kg na leto prodanih mamil se samo marijuane proda 335.000 kilogramov. Opij je prastaro mamilo, ki ga proizvajajo zlasti v Turčiji in na Kitajskem. Iz njega izdelujejo morfij in heroin. Zlasti heroin mladina zelo ceni. Hašiš je mamilo, izdelano iz indijske konoplje, meskalin iz mehiškega kaktusa, kokain pa iz zeli koka, ki raste v južnoameriških Andih. Z imenom profesorja Timothyja Leary je povezan opoj LSD (iz acidum lisergicum), po njegovih besedah sredstvo za »novo pojmovanje življenja«. S tem so v glavnem našteta imena, ki so v čislih med mladino, ki išče »nov svet«. Učinki mamil so različni. Nekateri kot marijuana zasanjajo človeka v čudežni svet, drugi netijo strasti, tretji pobesne uživalca, četrti ga uspavajo. Samo v Nevv Yorku je okrog 200.000 ljudi, ki so predani mamilom, in večina od teh je pod 18. letom starosti. Zdravnica dr. Densen Gerber, mati treh otrok, pravi, da bomo morali odpisati vso sedanjo generacijo, češ da že vsi mladi uživajo mamila. šestnajstletni pohujša dvanajstletnega, in ta osemletnega. Zaradi prevelike doze zaužitih mamil je vedno več smrtnih primerov. Tako je leta 1969 umrlo v Nevv Yorku okrog 800 ljudi, ker so zaužili preveč heroina. In če že ne uinro, ]im stalno uživanje droge počasi zastruplja organizem, predvsem pa zmaliči značaj. Uživalci so v iskanju svoje hrane čudovito iznajdljivi In obenem nemoralni do skrajnosti, posebno tisti, ki ne morejo več živeti brez omame. Za dosego mamila so pripravljeni prodajati svoje telo, krasti, goljufati in tudi ubijati. KJE NAJTI REŠITEV Ugledni znanstveniki priznavajo, da ne vidijo trenutno rešitve, kako biti v Sev. Ameriki kos temu problemu. Vendar so vsi soglasni v tem, da je treba mladino vzgajati k pravim vrednotam. Otrok ne preide v težave, ko začne uživati mamila, ampak jih je začel uživati, ker je že bil prej v čustvenih težavah. Zato je treba že prej spoznati, kaj otroka vznemirja. V tem prizadevanju si morajo podati roke vsi: starši, vzgojitelji in mladina sama. Ljubeč dom, trdna osebnostna in moralna vzgoja, resno delo, jasni pogledi, veliki ideali, organizacijska dejavnost, vse to lahko reši mladi rod. To je trenutno najvažnejši severnoameriški problem, pa tudi vseh zahodnih narodov s krščansko kulturo. Življenjski materializem je težje premagati kot svoj čas nacistične in fašistične armade, kajti te vrste zmago je mogoče doseči le z obnovitvijo javne morale ter uveljavitvijo starih načel in izročil. Nixon se zaskrbljujoče sprašuje: »Bodo ZDA spet postale moralno zdrav narod?« Stari Rim mu daje negativen odgovor. Le tisto krščanstvo, ki je prekvasilo razkrajajoči rimski imperij, lahko reši tudi Sev. Ameriko pred moralnim propadom. Toda, ni tudi ono bolno v njenih članih? Pokoncilske zmede kažejo na to, da bo morala tudi Cerkev skozi pot krize. Le da nje peklenska vrata ne bodo premagala. In to je za propadajoči Zapad edina svetla točka v njegovem razkroju. —ej Sudan, arabska država ob sotočju Belega in Modrega Nila, postaja slaven po svojih nenavadnih, da ne rečemo nečloveških podvigih. Najprej je v enem dnevu izgnal nad 500 tujih katoliških in protestantskih misijonarjev. Povod : če so si hoteli arabski oblastniki podvreči črnska plemena na jugu države ter jih pomohameda-niti in s tem poarabiti, je bilo treba odstraniti najprej njih prosveti-telje, to je misijonarje. Odkar obstaja Sudan kot država, divja v njem tudi državljanska vojna v najbolj kruti obliki. Poldrugi milijon črncev je že bilo pobitih ali je umrlo na posledicah podhranjenosti ali se zateklo v sosednje črnske države. Sudan je ves čas podpiral arabsko gverilo v sosednjih pokrajinah : v Eritreji zoper Etiopijo, v Čadu zoper črnsko vlado, v bivšem belgijskem Kongu zoper za-padno usmerjenega Čombeja. Seveda je Sudan tudi vneto zagovarjal vojaški nastop zoper Izrael. Sovjetski zvezi je bil take vrste Sudan všeč. Odgovarjal je njenim političnim in gospodarskim interesom. Poslala je v deželo na tisoče svojih strokovnjakov in tehnikov. Uredili naj bi namakalne naprave in povečali s tem proizvodnjo bombaža. Pokupila bi ga kar Sovjet- Iloiaško straliomie r Bemaliii »Odločili smo se pomesti v Vzhodnem Pakistanu (tj. v pakistanski Bengaliji) z vsakršno vnemo po odcepitvi, pa čeprav 'bi fbilo za to treba pobiti dva milijona ljudi in vladati to pokrajino kot kolonijo trideset prihodnjih let,« izjavljajo vojaški poveljniki v Daki, ki je glavno mesto Vzhodnega Pakistana. Žrtve vojaškega strahovanja niso samo Indijci, ki sestavljajo deset odstotkov od 75 milijonov prebivalcev pakistanske Bengalije, temveč tudi muslimani, ki so hoteli 26. marca letos ustanoviti samostojno republiko Banglo Deš. Obe strani sta skupno pobili četrt milijona ljudi, pri čemer pa niso vštete žrtve lakote in kužnih bolezni. Komandat Bašir je časnikarju londonskega »Sunday Timesa« takole po svoje razložil položaj: »To je vojna med verniki in neverniki (verniki so muslimani, oip. ur.). Tukajšnji ljudje imajo muslimanska imena, a v bistvu so hindujci. Zato jih bomo pobijali najprej. Tisti, ki bodo ostali, bodo pravi muslimani, ki jih bomo naučili tudi po urdujsko govoriti.« (Jezik urdu se govori v Zahodnem Pakistanu, medtem ko je v Vzhodnem v rabi bengalščina.) Pakistanska vojska je sklenila, da bo šla s svojim pustošenjem do konca. Tri divizije vojakov, neusmiljenih v svojih kaki uniformah in z avtomatičnimi puškami v rokah, krožijo po deželi. Kjer so oni, ni videti Bengalcev. Zaradi popolnega uničenja preskrbovalne mreže grozi lakota. To pakistanskih oblasti ne vznemirja. Visok funkcionar je dejal: »Lakota je sad bengalskih sabotažnih akcij. Naj kar umirajo! Tako se bodo prej spametovali.« Vojska ne bo odšla. Izvajala bo vladno politiko, ki sloni na teh predpostavkah: Bengalce je treba prevzgojiti v pristni muslimanski veri. Šele potem bodo izginile težnje po ločitvi. Indijce je treba pregnati ali pobiti, njih premoženje pa izročiti obubožanim muslimanskim srednjim slojem. Res Indijce preganjajo od vasi do vasi, od hiše do hiše, in ko 'jih dovolj zberejo, se morajo moški sleči, da se ugotovi, če so obrezam kot muslimani. Nato jih na mestu pobijejo, tovornjaki pa njih trupla odpeljejo v noč... Tej moriji oblasti pravijo »čistka« ter »prizadevanje za rehabilitacijo Bengalije.« Sanje tistih, ki so leta 1947 razdelili Indijo v hindujski ter muslimanski del ter hoteli napraviti iz dveh po jeziku in mišljenju različnih pokrajin, ki sta tisoče kilometrov vsakselbi ter ju druži le muslimanska vera eno samo državo Pakistan, so se sedaj razblinile. Vzhodni Bengalci so postali kolonija Zahodnega Pakistana. Konkordat ovira za imenovanje škofov Španija ima nekaj manj kot 70 škofij. Na podlagi dosedanjega konkordata med Španijo in Sv. sedežem imenuje škofa Sv. sedež iz treh imen, ki jih predloži poglavar španske države. Tak način imenovanja je za naše čase nesmiseln in ne ustreza koncilskim določbam. Sv. sedež se je nasproti španski vladi, ki noče razumeta znamenja časov, začel posluževati posebnega načina protesta: na izpraznjena mesta ne imenuje več pravih škofov, tamveč samo še apostolske upravitelje s škofovskim posvečenjem. Celo Madrid je brez škofa. Vlada bi si želela dosedanjega pomožnega škofa v Madridu Camposa, Sv. sedež pa je imenoval toled-skega kardinala za upravitelja. Prihodnji teden naš list ne bo izšel Kakor vsa podjetja, ki dajejo svojemu uslužbenstvu okrog praznika Vel. šmarna (15. avgusta - lerragosto) možnost počitnic, bo tudi naša uprava od petka 13. avgusta do ponedeljka 23. avgusta vključno ostala zaprta, da si lahko njeno osebje omogoči prepotrebne počitnice. Zato naš list v tednu po Vel. šmarnu, to je v četrtek 19. avgusta ne bo izšel. Svoje redno izhajanje bo obnovil v četrtek 26. avgusta. Prepričani smo, da bodo naročniki blagohotno ta izostanek razumeli hi odobrili. ska zveza, sama pa pošiljala v deželo orožje. NEPRIČAKOVAN ZAPLET Potem pa se je zataknilo. V Sudanu je prišlo v juliju do vojaškega udara. Bil je eden v vrsti se ponavljajočih, a vendar različen od prejšnjih. Očividno se je izvršil z blagoslovom Moskve, skuhal pa na bolgarskem veleposlaništvu v Hartumu. Major El Ata naj bi ob pomoči komunistične stranke, najmočnejše v arabskih državah, državo obrnil čim bolj na levo in preprečil, da bi se Sudan priključil arabski zvezi držav, v kateri so že Egipt, Libija in Sirija. Že dan po tem udaru, 19. julija, je Vinogradov, sovjetski poslanik v Egiptu, priporočil egiptovskemu predsedniku Sadatu, naj novi režim v Sudanu takoj prizna. Toda Sadat ga ni poslušal. Skupaj z Gedafijem, močnim možem Libije, je storil ravno nasprotno : pomagal je strmoglavljenemu generalu El Nimejriju znova priti na oblast. Razjarjeni Nimejri je potem storil svoje: v nekaj dneh je po naglem postopku dal obsoditi na smrt večino zarotnikov, pa še glavnega tajnika sudanske komunistične stranke Mahdžuba. Spet se je oglasil Vinogradov ter pozval Sadata, naj posreduje pri Nimejriju za življenje na smrt obsojenih. Toda Sadat ga ni poslušal. Nasprotno! Pred člani Arabske socialistične zveze je 24. julija ves ogorčen pokazal Vinogradovovo pismo in dodal, da Egipt ne bo nikdar komunistična država in da tudi ne bo nikdar priznal nobene arabske države s komunističnim režimom. Še več! Te dni so v Egiptu zaprli Mohedina, enega tistih Naserjevih pristašev, ki je sodeloval pri zrušenju kralja Faruka. Mohedin je namreč pripravil izjavo Splošne delavske egiptovske zveze, v kateri se obsoja protikomunistična dejavnost sudanske vlade. Sudanski predsednik Nimejri pa je s svoje strani tudi nenavadno ostro nastopil zoper Sovjetsko zvezo. V javnem govoru je dejal, da je Sovjetska zveza imperialistična dežela ter se je svečano obvezal, da bo »izkoreninil komunizem iz Sudana. Ne bomo se pustili kolonizirati od Sovjetske zveze. Sovjeti si sicer umišljajo, da je Sudan država, ki jim sledi, toda mi jih bomo poučili, da imamo lastno osebnost.« Ves sudanski tisk daje tem izjavam velik poudarek, zraven pa dodaja, da bi odhod sovjetskih strokovnjakov ne bil posebna škoda za sudansko gospodarstvo. Saj je tudi na Kitajskem proizvodnja narasla, ko se je razbilo kitajsko-sov-jetsko sodelovanje. Sicer pa: saj so za pomoč na voljo še Kitajci! In kaj bi ti bolj z veseljem storili kot izpodrinili Sovjete iz Sudana? Poslanica Nimejrija na Maocetun-ga in Čuenlaja je tiha grožnja Sovjetski zvezi, naj se ne repenči, če v Sudanu preganjajo komuniste in njih sopotnike. SOVJETSKI INTERESI Smo torej na predvečer arab-sko-sovjetskega razhoda? Menimo, da ne. Sovjetska zveza je vložila preveč svojega kapitala v arabski svet, da bi se mu mogla kar tako odreči. Tudi je njena vojaška navzočnost v Sredozemlju pogojena od sodelovanja z arabskimi državami. Zato smo prepričani, da bo Moskva ta protikomunistični izbruh v arabskem svetu mirno požrla. Svoje pristaše bo pustila na cedilu. Seveda bo v ozadju še naprej skušala rušiti sedanje protikomunistične režime v arabskih državah, a ne za ceno, da bi se odrekla svojim strateškim prednostim, ki jih sedaj uživa. Ne pozabimo: Sovjetska zveza je zunaj svojih meja predvsem imperialistična država, ki so ji arabski komunisti malo mar. So samo drobiž, ki ga uporablja za svoje imperialistične in vojaške namene. Prej ko slej bo napeto ozračje popustilo in spet se bo lahko zapisalo: »Potem pa vse tiho je bilo...« Požar v Silosu V starem Silosu ob tržašiki železniški postaji je ponovno gorelo. Pred letom je v tej vsem Tržačanom dobro znani velikanski zgradbi prvič izbruhnil požar, ki je uničil dve krili stavbe. Takrat je bilo videti ognjene zublje in dim daleč naokrog. Sedanji požar pa je uničil zadnje krilo stavbe ter vse, kar je ostalo v notranjosti od prejšnjega požara. Gasili so osem ur. Škode sploh ni mogoče oceniti, saj je stavba povsem prazna ter notranjost, kakršna je bila pred požarom, sploh neuporabna. Ima pa stavba izredno arhitektonsko vrednost in pomembnost. Vzroki obeh požarov niso znani. Nekateri menijo, da požara nista izbruhnila slučajno, temveč namerno. Bogsigavedi, ali ne utegne imeti koristi kak magnat od tega, če bodo staro stavbo porušili. General Nimejri pri zasliševanju glavnega tajnika sudanske komunistične partije Mahdžuba, kateri je bil nato od vojaškega sodišča odsojen kot izdajalec na smrt Rušenje temeljev slovenske vernosti in narodnosti na Koroškem Resna beseda k novi knjigi W. Mucher ja Kongres „ Cerkve v stiski “ ZA ZMAGO ZGODOVINSKE RESNICE Zdi se nam, da W. Mucher nima dovolj strokovne usposobljenosti in še manj lastnosti resničnega zgodovinarja: manjkajo mu nepristranost, resnicoljubnost, stroga pravičnost. Iz knjige je namreč več kot razvidno, da je avtor nemškega ultranacio-nalističnega mišljenja in bolestno pristranski: zanj je resnica samo to, kar je nemštvu v prid; vse, kar bi podprlo slovenske vidike, mu je dvomno, če že ne potvara in kleveta. Ni res, pravi, da bi bili nemški škofje mučili sv. Metoda, četudi to trdi papež Janez VIII. v posebnem pismu: papeževo pismo je odjek Kocljevih laži! (str. 21). Ni res, dostavlja, da bi se bil lagal freisinški škof Ano, ko je papežu trdil, da Metoda sploh ne pozna, čeprav mu je pozneje papež to laž ostro očital (str. 18). Nemški škof Vihing, tako trdi, ni tožil sv. Metoda v Rimu niti ni potvoril papeževega pisma, da bi sv. Metoda onemogočil na Moravskem (str. 138, 149). če je dr. Grivec drugačnega mnenja (Fr. Grivec, Sv. Ciril in Metod, Celje 1964, str. 164), je v zmoti, je obrekljivec! Je župnik Mucher neomajno zvest resnici? Kako, da potem zagovarja »zatajitev resnice«, ki jo je zagrešil celovški škof, ko je spremenil in izpustil cele odstavke iz skupnega pisma avstrijskih škofov v proslavo 1100-letnice prihoda sv. Cirila in Metoda na Moravsko? Zakaj niso smeli verniki celovške škofije slišati tistih resnic o svetih bratih, ki so jih vsi ostali avstrijski verniki slišali ob čitanju pastirskega pisma celotnega avstrijskega episko-pata? Mucher pravi, da je bilo potrebno vse to zamolčati, sicer bi te resnice bile na Koroškem »provokacija in razstrelivo«. S tem seveda priznava, da le ni ostal neomajno zvest resnici! Vse hujša je žalitev, ki jo je ob tej priložnosti izrekel na račun celotnega zbora avstrijskih škofov: »Take stavke je lahko zapisal samo ignorant!« (str. 123-125). APOSTOL SVOBODE IN SAMOODLOČBE Dalje Mucher trdi, da hoče biti apostol »svobode in samoodločbe«, zagovornik pravice, ki jo imajo vsi Korošci, da svobodno izražajo svojo voljo na volitvah, in še zlasti pravice, ki jo imajo starši, da svobodno odločajo, kako in v kakšnem jeziku naj bodo vzgojeni njihovi otroci. Lepe so te besede, a kaj ko so krinka, ki zastira leglo laži! Vsi, in še prav posebno pripadniki narodnih manjšin, vemo, kako borna je »svoboda« in kako zlagana »samoodločba«, ki jo imajo narodne manjšine pri plebiscitih, ljudskih štetjih in pri ugotavljanju številčnega stanja narodnih manjšin. Vse te oblike glasovanj so tako spretno in zvijačno izpeljane, ustroj tako premeteno izdelan, na več ali manj viden način se uporabljajo grožnje, nasilje, moralni pritisk, da so izidi takšni, kot si jih je želela država: uradne prevare, ki naj ji služijo za osnovo nadaljnje raznarodovalne politike hi za varanje svetovne javnosti. O koroškem plebiscitu leta 1920 je zgodovina že spregovorila v smislu gornjih trditev. Izidi ljudskega štetja leta 1951 pravijo, da je bilo tedaj na Koroškem 42.095 oseb, ki so se posluževale slovenskega občevalnega jezika, leta 1961 pa samo še 25.472 oseb. Kako to, da je v borih desetih letih uplahnilo število Slovencev kar za skoro 17.000 ljudi? Leta 1946 je bilo na Koroškem 107 dvojezičnih šol, leta 1967 pa le 76. Od 9.930 otrok, ki so leta 1958 posečali obvezno dvojezično šolo, jih je leto pozneje, ko je stopil v veljavo prosluli VVenedi-gov šolski zakon, ostalo le 2.096, in od teh leta 1967 le še 1.767. Odkod tl naravnost škandalozni padci številk v tako kratkih razdobjih? Ali niso ti uradni izidi pravcata obtožba avstrijske potujčevalne politike? Ali se ne skriva za temi številkami temno ozadje ustrahovalnega nasilja, načrtnega zavajanja k nezvestobi in torej neizrazne tragedije številnih slovenskih staršev in družin? Poznamo obupni boj, ki ga bijejo koroški bratje, da bi rešili svoj narodni obstoj. Živeti hočejo, kot hoče živeti vsako živo bitje, ohraniti se hočejo kot posamezniki in kot manjšinska skupnost. Pravica do življenja In do obstoja je nekaj svetega, božji ukaz je! Tu pa je nekdo, ki jih je kot rajo obupancev že zapisal smrti in ki jim pa zdaj zablčuje, da imajo vso pravico svobodno hiteti smrti v naročje. To pravico, svobodno se odločati za samo- mor, jim hoče zaščititi. Saj je tudi v tej samoodločbi, tudi v tej svobodni izbiri prava demokracija. Če pa bi hotela sama državna oblast prekiniti ta proces asimilacije in dati slovenski manjšini na Koroškem narodno zaščito, tedaj »bi to ne bilo demokracija, temveč samovolja, azijat-ski despotizem, ki postopa v nasprotju z izjavljeno voljo prizadetih!« (str. 159). VV. Mucher se hoče prvenstveno boriti za pravico staršev, da se svobodno odločajo glede vzgoje otrok. Niti država nima pravice, siliti starše, da bi pošiljali otroke v zgolj slovensko ali v mešano slovensko-nemško šolo. Starši Južne Koroške so se povečini, kar za 84 odstotkov, odločili za zgolj nemško šolo (str. 156). V veliko zadoščenje mu je, da se slovenski starši izneverjajo svojim narodnim dolžnostim. Žal, gre za dejstvo, ki ga ne moremo zanikati. Ne vpraša se pa — kot duhovnik bi se moral — kako je vendarle to mogoče, saj gre za ravnanje, ki je po svojem bistvu protinaravno, ponižujoče in nezdružljivo z dostojanstvom človeške o-sebnosti. Protinaravno je, ker nasprotuje zakonu samoobrambe in samoohranitve; ponižujoče je, ker vsebuje nezvestobo in zaničevanje lastnega pokolenja; nedopustno je, kajti zatajitev lastne narodnosti je greh zoper resnico, je laž. Krščanska morala vse to obsoja: obsoja same starše zaradi storjene nezvestobe, a še vse huje obsoja tiste, ki starše zavajajo k tej nezvestobi. Le kdaj si kdo, ki je priseben, svobodno voli uničenje? Kako je bilo s samoobtož-baml in z zahtevami po smrtni obsodbi na stalinskih procesih, je zdaj pojasnjeno. Gre torej tudi na Koroškem za žrtve psihičnega nasilja? Bo torej le res, da je nemška večina te starše obdelovala, dan za dnem, z zastraševanjem, s prikazovanjem slovenske manjvrednosti, z ugodnostmi, ki jih bodo imeli, če se zlijejo v nemško skupnost, tako da so se ti nesrečniki le odločili za narodni odpad. Pa tu ni govora o kakem »svobodnem« odločanju, pač pa o »izsiljenem pristanku« nesvobodnih in moralno zlomljenih ljudi. V teh žrtvah psihičnega nasilja ne glejmo narodnih odpadnikov, ampak nesrečnike, živeče v prav tako nesrečnem in pomilovanje vrednem družabnem redu na Koroškem, ki ni zmožen, niti ne na strogo cerkvenem področju, zagotoviti koroškim Slovencem svobodni razvoj v spoštovanju njihovega človeškega dostojanstva. Vse to pa je zadnji vatikanski cerkveni zbor strogo obsodil: »človeško dostojanstvo zahteva, da se pri svojih dejanjih ravnamo po zavestnem in svobodnem odločanju, to se pravi osebnostno, iz notranje pobude in iz notranjega nagiba, ne pod pritiskom zunanjega nasilja... Vse, kar rani neokrnjenost človeške osebe, kakor psihično nasilje, vse, kar ponižuje človeško dostojanstvo, je v resnici sramota, ki omadežuje tiste, ki se tako vedejo, hkrati pa kar najhuje nasprotuje Stvarnikovi časti« (Cerkev v sedanjem svetu, 17 In 27). Gosposvetski župnik se na te nedvoumne obsodbe ne ozira, čisto mirne vesti se proglaša za zagovornika »obstoječega reda« na Koroškem, zanika, da bi imele oblasti pravico v čem kaj popustiti, in odkrito grozi tistim zavednim koroškim Slovencem, ki nočejo na pot narodne izdaje. Takole grozi: Neslovenski Korošci dobro vemo, da bodo neučinkovite vse izjave o zvestobi Avstriji, ki jih dajejo sedanji predstavniki koroških Slovencev, kajti Jugoslavija se ne bo ozirala nanje, pač pa bo »ob prvi ugodni priložnosti zasedla vse one predele Južne Koroške, v katerih živi večji odstotek Slovencev in v katerih je večje število otrok prijavljenih k slovenskemu pouku (ali tudi samo k slovenskemu verouku)« (str. 157). Tisti torej, ki se javno priznavajo za Slovence in ki pošiljajo otroke v slovenske šole, so že sokrivi bodočega razcepa nedeljive Koroške in so možnostni državni izdajalci. Grožnja zadobi vse hujšo ostrino, ;>ko jo povežemo z naslednjimi odstavki v knjigi. Tisti, tako pravi, ki so se odločili za nemštvo, so to storili, da bi sebi in svojim otrokom prihranili usodo, ki je doletela 300.000 Nemcev in poldrugi milijon Slovanov, ki so jih poklali med zadnjo vojno v Jugoslaviji (str. 157-158). Kdor torej vztraja v zvestobi slovenstvu, tira Koroško v poplavo krvi in morije. DR. RUDOLF KLINEC (Konec prihodnjič) V dneih od 28. julija do 1. avgusta je bil v Konigs tednu pni Frankfurtu že 21. kongres »Cerkve v stiski«, ki je razpravljal o krščanstvu in ateizmu. Med okoli 300 udeleženci je bilo tudi šest Slovencev: dva laika in štirje duhovniki. Med škofi, ki jih je bilo sedem, je bil papeški nuncij v Nemčiji Bafile, ki je prinesel papežev telegram z željami za uspeh kongresa, s pozdravi in posebnim blagoslovom. Predavanja so podala najprej splošen pregled o pojavu ateizma, kot ga vidimo v sedanjem času (prof. dr. H. Pfeii, Bamberg), ki je končal z besedami Francoza Bernanosa: »Da so danes brezbožniki na svetu, ni nesireča sedanjega časa, pač pa da smo tako slabii kristjani.« Pri pregledu ateizma na posameznih kontinentih je predavatelj dr. J. F. Thiel, St. Augustin, pod naslovom »Afrika, kontinent v razivoju« ikončal s priznanjem, da ateizma kot organizirane ideologije v Afriki ni. Podobno je obdelal Louis De Bond, Brazilija, temo »Južna Amerika med diktaturo in revolucijo«, ko je pokazal razmere na Kubi, v Guatemali, v Čilu in Braziliji, kjer je povsod močna zahteva po socialni pravičnosti in kjer naj Cerkev postane Cerkev revnih, ohrani pa naj krščansko identiteto. Pregled o Južno-vzhodni Aziji je podal dr. E. Krokar iz Konigsteina v referatu »Vera in ateizem v deželah, 'ki so pod vplivom muslimanstva, hinduizma i.p.« Dopolnil je njegovo predavanje P. W. Hun-ger SJ iz Bonna z vprašanjem, ali ima ateizem v Vietnamu kaj možnosti, da uspe. Končni odgovor je bil, da tudi tam ateizem kot tak ne bo zmagal. Dr. P. Roth, Hilden, se je ozrl na verne in neverne v Sovjetski zvezi, kjer se vedno bolj kažejo težnje po svobodi, kar je skupna pot za kristjane in nekristjane. Manfred Spieker D. Pol. Munchen, je obdelal temo »Težnje humanizma v atedzmu na zapadu«. Zaključil pa je kongres dr. H. Gillenen, Berlin, s predavanjem »Ali opij za ljudstvo ali sol zemlje!« Temo je oprl Slovenski tisk doma in na tujem je v zadnjih letih objaivil že vrsto člankov o podvigih Slovencev v svetu. Eden prvih namenov teh člankov je bil razširiti zbiranje takega gradiva na ves svet in pri tem ustrezno povečati število sodelaivcev in sotrudnikov pri tem težavnem, a nadvse potrebnem narodnem delu. Z veseljem lahko napišemo, da je »Slovenian Research Center of Amerika« ali Sloven-sko-ameriški raziskovalni center pri dosegi itega namena zelo lepo uspel, istočasno pa širši javnosti posredoval vsaj »pre-dokus« slovenskih podvigov v svetu, predvsem še takih, ki so ibili pred tem povsem neznani ali pa vse premalo poznani. Slovenski duh je snoval in ustvarjal domala v vseh deželah sveta in ta velika dela je treba prepričljivo prikazati kot pomemben slovenski doprinos k napredku civiliziranega sveta. V zvezi s tem delom se je sprožilo tudi nič koliko vprašanj, ki jih dobivamo po pošti in telefonu domala vsak dan mi sami, poizvedbe pa prihajajo tudi na u-redništva, knjižnice, knjigarne in razne druge ustanove v domovini, na mejah in v izseljenstvu. Razume se, da poleg vprašanj prihajajo tudi številne prošnje za gradivo, dodatke ali popravke in to iz tako različnih virov kot so sodelavci Slovenske akademije znanosti in umetnosti v Ljubljani, razni muzeji, uredništva in tuji strokovnjaki, ali uredniški odbor spominske knjige, ki jo -bodo izdali naši rojaki ob posvetitvi Slovenske kapele v Washingtanu. Danes bi želeli odgovoriti le na nekaj vprašanj, ki jih najbolj pogosto dobivamo. V katerih jezikih bodo izšle te knjige? Prvo zajetno in skrbno dokumentirano knjigo te vrste nameravamo izdati v angleščini kot svetovnem jeziku, že doslej pa je več založb in ustanov prosilo za dovoljenje, da izda delo še v slovenskem jeziku. Ta dva jezika se zdita doslej gotovost, vendar nekateri ugledni rojaki iz Argentine že danes opozarjajo, da bo treba te publikacije izdati tudi v španščini. Vsaj v skrajšani obliki morda pridejo počasi na vrsto še ponatisi v drugih jezikih. Kdaj bo Izšlo prvo večje delo te vrste v angleščini? Ker je odgovor na to vprašanje odvisen od številnih dejavnikov, je zelo težko natančno odgovoriti. Trenutno še ne vem, kakšne bodo moje poklicne na sveto pismo in zaključil, da more le krščanstvo kot sol zemlje prinesti pravo rešitev. Kot druga leta, je tudi iletos imel kongres posebne večere za ekumensko molitev, kjer so skupno molili pravoslavni, protestanti in katoličani; večera molitve za narode onkraj železne in bambusove zavese so se udeležili tudi Slovenci; pri nedeljski liturgiji vzhodnega obreda je pel zbor Romanos iz Essena, v katerem je nastopilo tudi šest otrok iz iste družine; bila je tudi razstava brezbožne propagande itd. Ob koncu je kongres sprejel naslednje sklepe: 1. Ateizem je danes dejstvo, s katerim moramo računati tako v komunističnih kot v nekomunističnih deželah. 2. V deželah pod komunistično oblastjo ateizem silno propagirajo ter ni ne sedaj kot prej nikakršne verske svobode. Poro-čila in razprave o verskem in političnem položaju na posameznih kontinentih jasno povedo, da se morejo verske moči, ki so še pri življenju, ustavljati komunizmu. 3. V zapadnem svetu vedno bolj opaža-mo ateizem v teoriji in praksi. Ateizem pripravlja pot komunizmu in predstavlja nevarnost za človeške pravice. Čim bolj zapade človek praktičnemu ateizmu, toliko bolj izgublja čut za nečloveškost komunizma. 4. Ne moremo pričakovati kaj posebnega od nekaterih naporov sodobnih marksističnih teoretikov za posameznika. Vztrajanje na ateizmu obsoja te napore na neuspeh. 5. V duhu II. vatikanskega koncila zahtevamo od kristjanov vsega sveta, da se oddaljijo od vzrokov in vseh oblik ateizma in študirajo ter aplicirajo socialni nauk Cerkve. Odločilna pri tem sta duhovni apostolat in živo krščanstvo. Kot kristjani ne moremo izpolniti svojih dolžnosti do sočloveka s samo miloščino. Se bolj moramo biti pripravljeni na vidne žrtve. Le tako bomo mogli biti »sol zemlje«. obveznosti v naslednjem letu, čeprav sem zaprosil za nekoliko lažji urnik na univerzi; niti še ne vem, ali bom moral o-praviti večino prevodov dokumentacije sam ali se bo pridružilo še kaj več prevajalcev za dokumente v kakih dvanajst jezikih; tudi je nemogoče prerokovati, kako hitro bo tiskarna izpolnila svoje obveznosti, itd. Sodeč po izkušnjah s prejšnjimi knjigami upam, da hL. Bratuž« iz Gorice. 20.30 Tijardovič: »Mala Floramye«, opereta v treh dejanjih. Sreda: 11.35 Šopek slovenskih pesmi. 11.50 Na elektronske orgle igra Millan. 12.10 Evropske prestolnice (7) »London«. 17.00 Tržaški mandolinski ansambel. 17.20 Za mlade poslušavce: Ansambli na Radiu Trst - Slovarček sodobne znanosti - Na počitnice. 18.30 Sopranistka Ljuba Berce-Košuta. 19.10 Higiena in zdravje. 19.20 Jazzovski ansambli. 19.40 Španske pesmi. 20.30 Simfonični koncert. četrtek: 11.35 Šopek slovenskih pesmi. 11.50 Harmonikar Wolmer. 12.10 G. Banto-lozzi: Otrok v prvih letih svojega razvoja (7). »O higienskih pravilih pri skrbi za otroka v prvem letu življenja«. 18.30 Romantične simfonije. 19.10 V. Beličič: Kraške črtice: »Rumeni nagelj«. 19.45 Pariški \okalni ansambel. 20.30 A. Pregare: »Zelena vstaja«. Radijska drama v dveh delih. 21.35 Skladbe davnih dob. Petek: 11.35 Šopek slovenskih pesmi. 17.20 Za mlade poslušavce: Govorimo o glasbi. 19.10 Zgodovina prometnih sredstev (7 )»Od parnika do atomske podmornice«. 19.40 Moški vokalni kvartet »Zvonček«. 20.45 Koncert operne glasbe. Sobota: 11.35 Šopek slovenskih pesmi. 11.50 Veseli motivi. 12.10 Poklici: »Perice na potoku«. 16.10 Operetne melodije. 16.30 Plesna čajanka. 17.20 Za mlade poslušavce: Popevke dneva - Beseda o poeziji - Moj prosti čas. 18.15 Umetnost, književnost in prireditve. 18.30 Mozart: Trio v g-duru. Izvaja Slovenski trio. 18.45 Panorama hrvaške lahke glasbe. 19.10 Svat v očeh slovenskih popotnikov (8) N. Kraigher: »Procesija z Budovim zobom«. 19.40 Zbor slovenskih madrigalistov iz Ljubljane. 20.30 Teden v Italiji. 20.45 F. Jeza: »Brez sledu«. Radijska kriminalka. Pismo iz kolonije v Ovaru Slovenski koloniji, ki jo že vrsto let v gorah organizira Vincencijeva konferenca iz Trsta, so se letos pridružili še goriški otroci. Sedaj je na počitnicah v Ovaru 28 goriških deklic. Največjo skupino vodi gdč. Bernarda Radetič z Goriškega, druge punčke, ki so to želele, pa so se pridružile tržaškim prijateljicam, ki jih je Tl. Vzdušje in razpoloženje v koloniji je res zelo lepo in prijetno. Gospe v kuhinji skrbijo pod vodstvom skrbnega ekonoma g. Hvaliča za želodčke, vzgojiteljice pa za vzgojo in zabavo. Bolničarki pa je poverjena po zdravnikovih navodilih skrb za zdravje otrok. 9. avgusta nas je obiskal goriški nadškof msgr. Cocolin s svojim spremljevalcem. Deklice so se takoj znašle in so mu v pozdrav zapele in zaplesale. Pa še drugič kaj več! Za sedaj pa še to: pišite svojim otrokom, saj se vsake razglednice od doma zelo razveselijo. OBVESTILA V Zavodu sv. Družine v Gorici je trenutno tečaj za popravne izpite v jesenskem roku. Istočasno je odprto vpisovanje v zavod za prihodnje šolsko lato. Starše naprošamo, naj ne odlašajo z vpisom do zadnjih dni. Duhovne vaje za dekleta v Trstu bodo od petka 20. avgusta zvečer do ponedeljka 23. avgusta zvečer v provincialnem domu Šolskih sester v ul. delle Dooce 34. Vodil jih bo g. Lojze Zupančič. DAROVI Za Katoliški dom: uprava »Katoliškega glasa v hvaležen spomin pok. Frančiške Podgornik 10.000 lir. Za Zavod sv. Družine: družini Drole-Ri-javec namesto cvetja na grob pok. Cirila Cej 5.000 lir. V spomin pok. Frančiške Podgornik darujeta Anton Lapanja in Jožica Bone po 2.000 lir za Kat. dom, za katoliški tisk in Alojzijev išče. Ob drugi obletnici smrti očeta Jožefa Koršič daruje sin Anton za moški zbor »Mirko Filej« 5.000 lir. Za svetoivanski Marijin dom v Trstu: namesto cvetja na grob pok. Marija Ger-dola sestra Antonija 10.000 lir. Za Marijin dom v Rojanu: Marija in Franko Saksida 2.000 lir v počastitev pok. Ludvika Prelli; v spomin pok. Cecilije Zotti daruje 2.000 lir njena prijateljica Lina; ga. Ovčarič 3.000 'lir. Za Marijanišče: namesto cvetja na grob pok. Nade Sosič daruje Marija Kralj iz Padrič 1.000 lir. Za cerkev sv. Jerneja na Opčinah: družina Graniar-Šuligoj ob krstu hčerke Katje 5.000; družina Kralj ob krstu prvorojenke Katje 3.000; družina Šuligoj ob krstu sinčka Danijela 5.000; dva romarja s Sardinije 2.000; ga. N. N. 2.500; ga. Benčina 500; Jelerčič Jože-Vrabec Marija, ob poroki, 10.000; Vaclik Karel 4.290; gdč. N. N. 2.000; Vremec Marija 2.000; v spomin očeta Franca Dolenc, otroci ob 25. obletnici smrti 15.000; v cerkvi 22.100 lir. Za obnovitev cerkvice sv. Florijana v Banah: N. N. 20.000; N. N. 10.000; N. N. 40.000; B. N. 10.000; nabirka 151.500; nabirka 4.500; druž. Bani, Bane 74, v počastitev pok. Viktorije Budai ob 5. obletnici 5.000; Gorjup Zofija v spomin moža Alojza 5.000; nabirka 1.500 lir. Za obnovitev cerkvice Lurške Matere božje v Ferlugah: Gec Pavla 2.000; N. N. 2.000; v cerkvi’ 5.000; Renčelj Marija, ob hčerini poroki, 5.000; Andolšek Ernesta 1.000; Grahor Tončka 1.000 lir. Za prizidek teološke fakultete v Ljubljani: Marija Slama 10.000 lir. Za malo semenišče v Vipavi: T. B. daruje 3.000 lir v počastitev pok. dekana S. Podobnika. Vsem plemenitim darovalcem Bog povrni, rajnim pa daj večni pokoj! t V torak 10. avgusta nas je nepričakovano zapustil naš predragi Slavko Andree žalostno vest sporočajo žena Milena, sin Slaviko z ženo in vnukinjo Vislo, brata Leopold in Marijan z družinama ter vse ostalo sorodstvo. Dragi pokojnik je našel svoj zadnji dom na goriškem pokopališču, kjer so iga pokapali v četrtek 12. t. m. Trst, Ljubljana, Sarajevo, 12. avgusta 1911 OGLASI Za vsak mm višine v širini enega stolpca: Trgovski 70 lir omrtnice 100 lir.; k temu dodati 8% davek za registrski urad. Odgovorni urednik: msgr. dr. Fr. Močnik Tiska tiskarna Budin v Gorici I/daja Katoliško tiskovno drnitvo Udeleženka kolonije ♦ UPRAVA HOTELOV »BLED« IN »DANIELA« via S. Croce in Gerusalemme 40, tel. 777102, Roma - Rim : sporoča- slovenskim rojakom v Rimu, da ima sedaj redno | v zalogi slovenska vina, Rogaško in Radensko slatino