Joža Mahnič slovstvena vzgoja v Nižji I. OBRAVNAVA BERIL (INTERPRETACIJA TEKSTOV) Naš predmet ne stoji slučajno na začetku vseh predmetnikov in spričeval. Ker obravnava materin jezik in govori o narodni književnosti, mu dolgujemo posebno spoštovanje. Pri njem dijake navajamo k praktičnemu obvladanju jezika, hkrati pa jih idejno, etično in estetsko vzgajamo. Noben srednješolski predmet ne nudi toliko možnosti in prilik za vsestransko vzgojo kot ravno slovenščina. Sodim, da svojo nalogo najbolje opravlja tisti slavist, ki ga prevzemata ljubezen do predmeta in zavest odgovornosti, ki razpolaga s trdnim strokovnim znanjem in to znanje nenehno spopolnjuje in poglablja in, končno, tisti, ki zna od svojega znanja nazorno in privlačno nuditi le tisto, kar je duševnosti mladega človeka primerno ter za njegovo osnovno izobrazbo potrebno. Pouku slovnice in jezika z raznimi ustreznimi vajami bo v nižjih razredih posvetil dobro polovico časa, to je dve do tri ure tedensko, ker je pač najvažnejša naloga našega predmeta v nižji, da četrtošolec, ko odhaja v obrt, strokovno šolo ali v višjo gimnazijo, ustno in pismeno obvlada svoj materin jezik. Pri tem mora seveda šola služiti življenju, se pravi, suha gramatikalna sistematika pravilnemu in lepemu govoru 13, in pisanju v vsakdanji praksi. Druga izredno pomembna naloga našega predmeta v nižji gimnaziji pa je vsestranska duhovna vzgoja mladega človeka, za katero nam, kot rečeno, noben drug predmet ne nudi toliko možnosti in prilike. Pri tem, recimo, slovstvenem delu pouka mnogi predavatelji slovenščine hudo greše s tem, da prenašajo delovne metode višje gimnazije na nižjo in, namesto da bi ob berilih idejno in estetsko vzgajali, uganjajo visoko literarno zgodovino, ki ji preproste glavice nižješolčkov nikakor ne morejo slediti. Zgodilo se je in se še dogaja, da je predavatelj slovenščine, po stroki romanist, v nižji nekaj ur razpravljal o Balzacu, njegov tovariš, po stroki slavist, pa predaval vse leto samo literarno zgodovino, slovnici in jeziku se pa iz lagodnosti izogibal. Osnova dobremu pouku so lahko samo dobri učbeniki. To velja še posebej za slovstveni pouk v nižji, ki naj bi ves slonel na skrbno izbranih in sestavljenih Berilih. Obstoječe knjige le za silo ustrezajo, kajti že bežen pregled čeznje nam odkrije precejšnje napake: idejno politični in oblikovno estetski vidik pri izbranih tekstih nista vedno v potrebnem ravnovesju; klasiki slovenske besede niso povsod zastopani s svojimi najboljšimi in najbolj značilnimi teksti; v Berilih je vrsta nepomembnih, neznatnih avtorjev, ki bi lahko brez škode odpadli; nadalje je v njih odločno preveč tujih avtorjev iz svetovne literature, premalo pa iz hrvatske, srbske in makedonske; mnogo premalo je tudi poljudnoznanstvenih spisov s področja prirodoslovja in tehnike, ki zelo zanimajo mladega človeka; pomanjkljive so pogosto tudi skupne epombe, ki so v abecednem redu dodane tekstom. Dve napaki naših nižješolskih Beril Ipi pa še posebej omenil: premalo so stalna, saj so doživela že po štiri do šest izdaj, kar zelo otežkoča delo v razredu; četrtemu Berilu pa bi moral biti dodan kratek pregled slovenske slovstvene zgodovine z osnovami literarne teorije, to je poetike, stilistike in metrike. Morda bi bilo najboljše, da bi za nižjo gimnazijo izšel čimprej poseben slovstveni priročnik, ki bi bil strokovno neoporečen in metodično uporaben in kot tak zanesljiv vodič predavateljem slovenščine po naših šolah, zlasti podeželskih. Polagoma bi pa morali misliti tudi na revizijo Beril, ki naj bi bila čimbolj kvalitetna in standardna, po možnosti od sedanjih tudi lepše opremljena. Idejna in estetska vzgoja na nižji gimnaziji naj poteka predvsem ob idealnih Berilih. Ob njih naj se dijak nauči gladko, smiselno in občuteno brati; pravilno vrednotiti življenje, naravo, sočloveka in domovino; spoznavati izrazne in oblikovne lepote besedne umetnosti ter glavne predstavnike naše književnosti, njih življenje, delo in pomen. Ker je obravnava beril (analiza tekstov) osrednje sredstvo za idejno in estetsko vzgojo mladega človeka in kot takšna nekaj nadvse pomembnega, se mora slovenist nanjo doma vsakokrat skrbno pripraviti, čeprav se mu na prvi pogled zdi, da mu je tekst docela znan, v razredu pa izčrpati vse snovno, miselno in oblikovno bogastvo, ki ga tekst nudi. Metodični postopek pri obravnavi beril naj bi bil približno takšen: 1. pravilno in občuteno branje teksta, 2. besedni in stvarni komentar k njemu, 3. njega snovna, idejna in oblikovna analiza, 4. utrjevanje in vaje. 14 1. Tekst je treba najprej prebrati. Pesem, zlasti lirsko, pa tudi kako črtico naj najprej prebere profesor, ki mora biti seveda občutljiv, nadarjen in izkušen recitator. Recitacija, ki je pravzaprav ena izmed sorodnic in pomočnic praktične slovenistike, je med nami žal precej neznana. Je hkrati govorna tehnika in poustvarjalna umetnost in kot taka nas uči leposlovni tekst brati z jasno glasovno artikulacijo, a tudi s potrebnimi miselnimi poudarki in ustreznim čustvenim ritmom. Ce j,e profesor pravilno, občuteno in prizadeto prebral notranje bogat in oblikovno prefinjen tekst, je s tem že pritegnil pažnjo dijakov in nehote opravil že tudi dobršen del razlage. Za njim bodo brali dijaki, sicer nekoliko nerodno in zaletavo, a prav radi, kar ponujali se bodo, mi pa jim bomo sproti popravljali napake. Odvračali jih bomo od šolskega, mehaničnega, kovaškega branja verzov in jih navajali k naravnemu upoštevanju prestopa (enjambementa); opozarjali jih v zvezi z določeno vsebino pesmi na ustrezno jakost glasu, tempo in intonacijo stavka, poudarke in premore: uvajali pa jih že tudi v razne zvočne finese pesmi: onoma-topoijo, notranje rime, glasovno slikanje. — Leposlovno prozo je navadno laže brati. Dijaške napake so tu predvsem pravorečnega značaja. Svariti jih moramo pred moderno vokalno redukcijo, opozarjati na kvaliteto vokalov, na polglasnike, izreko črke 1 in podobno. Tekst tu lahko bero kar sami, ne da bi ga prej prebral profesor. So pa seveda tudi med proznimi teksti čustveno, miselno in ritmično zelo prefinjeni in terjajo najprej učiteljevega vzglednega branja. 2. Po branju preidemo na besedni in stvarni komentar teksta. Pri obširnejši prozi opravljajmo tovrstna pojasnila sproti za vsakim večjim odstavkom, ker bodo sicer dijaki, z njimi vred pa tudi mi, do konca teksta že na vse takšne besede in mesta pozabili. Tu je treba razredu komentirati vse neznane ali nejasne izraze, tujke in lokalizme, pa tudi abstrakta, pri starejših pisateljih in pesnikih tudi zamotano skladnjo, dalje razna kulturna imena in pa seveda zgodovinsko ozadje ter zemljepisno okolje, skratka storiti vse, da dijakom kar najbolj olajšamo razumevanje teksta. Da bo stvar čimbolj nazorna, narišimo malo znani predmet na tablo, skicirajmo zemljevid, nakažimo prizorišče, prinesimo v šolo fotografije in umetniške ilustracije! Slovenist pedagog mora biti torej po malem tudi risar, ki zna n. pr. ob čarovniškem procesu iz Visoške kronike narisati dijakom tloris srednjeveške Škofje Loke in jim ob Kaplanu Cedermacu približati zemljepisno lego obrobne Beneške Slovenije ali ob katerikoli Cankarjevi ali Finžgarjevi drami nakazati njeno prizorišče. V svoji lastni ali gimnazijski knjižnici mora imeti pri roki literarne albume s podobami avtorjev in krajev. Album slovenskih književnikov, Prešernov album, Podobo Ivana Cankarja in podobno, dobrodošle pa mu bodo tudi ilustrirane izdaje klasikov, vzemimo Martina Krpana, Desetega brata, Aškerčevih pesmi, Trdinovih bajk. 3. Ko smo tekst jezikovno pravilno in kar se da doživeto prebrali, pojasnili dijakom neznane besede in motna mesta ter jim ponazorili čas in kraj dogajanja, preidemo na tretjo, osrednjo fazo našega dela, na snovno, idejno in oblikovno analizo teksta. Z dijaki bomo najprej ugotovili potek zgodbe (fabule): uvod ali zasnovo, zaplet v več stopnjah, vrh in preobrat, razplet in sklep ali razsnovo. Nato jo bomo kot razčlembo 15 ali dispozicijo na kratko zapisali na tablo in v zvezke. Ta najbolj tvarni in otipljivi del umetnine je precej lahko dognati v dramah, romanih, povestih, novelah in tudi v pravih epskih pesmih, baladah in romancah. Teže pa v črticah, ki so že nekakšne pesmi v prozi, medtem ko v lirskih pesmih fabule sploh ni, ker jo zamenja osebno čustveno razpoloženje. Ugotavljanje zgodbe se otroku, usmerjenemu predvsem v zunanje gibanje, zdi silno važno, v resnici pa so v umetnini še mnogo važnejše stvari. Tu so najprej med seboj različni duhovni liki nastopajočih oseb, njih notranji nagibi in dejanja, odnosi do sočloveka in stvarstva. Ko smo ugotovili zgodbo, moramo torej z dijaki označiti duševnost, značaje in nazore junakov. V najožji zvezi s tem pa je idejna problematika, ki jo je pisatelj vložil v umetnino: materinska ljubezen, zvesto tovarištvo, veličina dela, svoboda mišljenja, človek in znanost si podrejata naravo, borba s socialnimi in nacionalnimi zatiralci, bratstvo med narodi in teženje po miru, vera v človeka in smisel življenja itd. Z odkrivanjem idejnih korenin umetnine oblikujemo v mladini zdrav življenjski in družbeni nazor. Končno je treba dijake seznaniti z avtorjevim besednim zakladom in umetniškim slogom, sami naj določijo tudi literarno zvrst teksta. Tako si brez kakšne posebne sistematike, mimogrede in neopazno, ob berilih osvajajo tudi osnove poetike, metrike in stilistike. Seveda bomo oblikovno analizo gojili predvsem v tretjem in četrtem razredu, ko so dijaki zanjo dostopnejši. 4. Ko smo tekst do kraja preštudirali, se je treba v pridobljenem znanju vaditi in ga utrditi. Dijaki naj drug za drugim ustno obnavljajo zgodbo, označujejo osebe in avtorjev miselni svet. Ne bilo bi pa prav, če bi ponavljali le naše besede in sodbe. Nasprotno, navajajmo jih k samostojnemu presojanju umetnin! Take govorne vaje so koristne tudi zategadelj, ker pripravljajo mladino na lepo in prožno izražanje in samostojno nastopanje v javnosti. Ne pozabljajmo tudi na domače pismene vaje, ki so lahko ali verna obnova, domiselna predelava ali docela samostojna nalpga v idejni zvezi z obravnavanim tekstom! Pri ustnih in pismenih vajah navajajmo mladino, naj se ob tekstih naših klasikov uči tudi njihovega izražanja, jedrnatih rečenic, slikovitega sloga, naravne in slovenske skladnje! Posebno lepih pesmi in odlomkov iz proze naj se navadijo deklamirati! Nekdaj so znali z občutjem in spoštovanjem vsega Prešerna na izust. Med današnjo mladino je tovrstna kultura močno opešala. Ce je tekst v značajih zelo pester, v dialogih živahen in v dejanju razgiban, naj ga dijaki dramatizirajo ter se ga nauče igrati. V nižjih razredih bodo to storili z veseljem. Oglejmo si zdaj na nekaj konkretnih primerih, kako naj bi v šoli približno obravnavali leposlovne tekste! Vsi so vzeti iz zadnjih izdaj Slovenskih beril za nižje razrede, pripadajo pa različnim avtorjem, smerem ir. zvrstem. Josip Jurčič, 0