Zgodnja Katolišli rerkien list. Danica izhaja vsak petek na celi poli, in velj& po pošti z» celo leto 4 gld. 60 kr., za pol leta '2 gld. 40 kr.. ra četeri l*>t». « «r!«T 30 kr' V tiskarnici sprejemana n* leto 4 gold., ta pol leta 2 gold., za cvtert leta 1 gold.; ako zaden« na ta dan praznik izide Danica _ __dan poprej. Tečaj XXVI. V Ljubljani 7. susca 1873. I,i»t 10. Iz pastirskega iisfa premilostnega vikšega škofa Goriškega. Prevzvičeni viti pastir v začetku sp< minjajo vernike na milosini štirdesetdarski p« st, v kterem se mora kristjan hvaležno spominjati terpljenja Boga in Zveli-čarja, se pripravljati k vrednemu obhajanju velikon« č-nih praznikov, in k prejetju es. zakramentov, s tem vrednega storiti se svoj« ga lastnega vstajenja iz groba k večnemu življenju. Sama in edina smert Jezusova dodeli duši mir in zvehčanje. Prstni čas je nar bolj pripraven s pon.očjo Kristusovega terpljenja kristjane v oslabljeni veri poteiditi, grešnike k poboljšanju in k pokori pripraviti. Potem prestopi na posebne dneve, ki so namenjeri za pr svcčevanje duše, ki se pa tolikrat ravno nasprotno obračajo, za v« me nan reč na nedel je in praznike. Posvečen anje, vredno in spodobno posvečevanje nedelj in prazniko\ je tedai obseg tega pastirskega pisanja do vernikov. Ker se po Slovenskem dne\i Gospodovi veli-krat tako hudo pri hudo skrunijo s-amo s hlapčevskim del« m, s pijančevanjem, ponočevanjem, s plesi, z opu-šanjem božje službe, s skrunjenjem božjih potov po zani kainib to^aršijah itd., pa tudi večkrat Še celo s pretepi, poboji, z morijami: torai je toliko bolj korittno, da postavimo tukaj velik del jodučenja prevzvišenega nadškofa o j osvtčevanji nedelj in praznikov. »Gospodov dan, kakor nam ga tretja božja zapoved praznouiti ukazuje, bil je v stari zavezi sedmi dar tedna; imenovali fo ga „saboto", to je, dan počitka, v pp( min, daje Beg po doveršenem stvar j« n ju počival. Nove zaveze Gospodov dan je pa pervi dan tedna; imenuje se „nedelja". Zapcvedala jo je cerkev praznovati namesto sabote zavoljo tega, ker je v nedeljo Jezus s svojim vstajenjem doveršil novo stvarjenje in je on v nedeljo svetega Duha poslal svoji cerkvi. V stari zavezi je Bog ostro zapovedal praznovanje sabote, rek« č : ,, „Spbi proti spodobnim ob-restirn, da on ko porok za menjico ne pride v zadrege. Potem bi bilo treba iskati podpisov za letne doneske za izplačevanje letnih obresti od 7000 gl., d »kler se od kod ne dobi pomoč, da se jistina izplača. AJorebiti bi se kdo v poslednji volji kaj spomnil svojih zapuŠeoih bratov v Bosni in njih potrebne olike. Na Predarlsk^m in drugod imajo to hvale vred.io šego, da šolski otroci vsak z 1 kr. na mesec zderžujejo celo. Pri 10,00) otrok da to 1200 gl. na leto. Tako otroci male Predarlske okrajine vzderžujejo sami eno šolo kje na Nemškem med svojimi rojaki protestanti, da njih mladim verstrukom ni potreba hoditi v drugo versko šolo, kar je gotovo ena nar večih nepristojnosti in nevarnosti za otročiče. (Tako goreči so dobri katol. kristjani za katoliške še'-;, da bi le ne bilo treba otr6k dajati v drugoverske šo»o. Kako težek odgivor čaka pa katoliške starše, ki imajo katoliškdaega v sedanjem pomenu — brez pokoršine do Bog* in Cerkve? Take ,,divje svobode", se ve, ne more biti, kjer je pokoršina do sv. Cerkve - in od tod je tisto zagrizeno sovraštvo do sv. vere in prave Cerkve, ker ona uči in zahteva pravo svobodo ali prostost otrok Božjih. Ni je toraj nesrečnisi misli, kakor je vnemarnost za Kristusovo vero, brezverstvo in nejeverstvo; ni ga bolj černega oblaka vsega hudega, kakor je svoboda po ukih sedanjih liberaluhov. (Konec nasl.) Ofjieti Siovenutkem in tiopisi. Iz Ljubljane. Iz katoliškega društva. — Pri tomboli v nedel jo so bili polni vsi prostori v Viran-tovi hiši z družniki. Opomnilo se je družnikom pred tombolo, da zraven druzih stroškov potrebuje zdaj družba precej denara tudi za nove prav koristne bukve o ljud- » ski zlasti mladinski odreji, ki jih bo družba v kratkem na svitlo daia za svoje ude; toraj bo prav dobro, ako kake groše pridobi tudi s tombolo, — in prišlo je pri tomboli 80 gold.; ako se toraj odšteje 30 gl. stroškov, ostane še 50 gl., za društvine potrebe. Serčna hvala. Pri letnem shodu v ponedeljek je bilo manj druž-nikov pričujočih, ker ravno zarad odvernjenja gnječe se je bilo ločilo vedrilo v nedeljo od poročevanja itd., ki je bilo v ponedeljek. Pričel je zbor gosp. predsednik gr. Wurmbrand z nekterimi besedami, potem je gosp. tajnik J. Flis poročeval o delavnosti društva preteklo leto. Povedal je, da dela niso ravno posebno številne, da je bilo pa djanje kaj tehtno in v nekem pomenu morebiti izdatnije od vsih poprejšnih. Izdalo je društvo letno poročilo; napravilo je bilo rodovitno tombolo za stradajoče na Notranjskem in Dolenskem ter jim samo s tim pridobilo 300 gl., ki so se poslali nepo-sredoma duhovnim pastirjem za razdelitev. — Obhajala se je 4001etnica, odkar so Turki divjali po Kranjskem in bili požgali cerkev pri sv. Petru. Bila je prelepa slavesno3t ravno v tej cerkvi in podučna pridiga gosp. kan. P. Urha natisnjena in med družnike razdeljena. — Društvo je sv. Očetu poslalo vosilo za njih8)letni g )d. — Lepa društvena zastava, ktera se zdaj nosi o pogreb h pred raerličem, kadar kaki družnik uraerje, je bila blagoslovljena 26. maja in stala je čez 40) gl., na kteri je pa dolga še 159 gl. — Pri sedanji ,,konfes jons-loznnsti ' je posebno potreba, da starši sami z veliko priza levnostjo skerbe za dobro katoliško odrejo otrok ; družba ima v ta namen že v rokah rokopis za prav čverst poduk staršem pri otročji odreji, in gledala bole, da bukvice prej ko moč pridejo na svitlo. Spis je od gosp. Ažinana, dosed. kaplana v Polji. Prav resnično je opomnil govornik o tej priliki, da mati je še vselej najbol|i red ni ca otrok, ker jo ljubezen priganja k tetnu, če tudi sama ni učena, in da na pervi izreji otroka, ko je še pri starših, je siln» veliko ležeče. — N*j iramitniše djanje dr »štva v pre'ekle:n letu je pa vravnava tolikih molitev, prošenj in procesij za sv. Očeta od 2. jul. do vel. Šmarna, ki je po višem izročilu društvo za nje na elil> in nisvetovalo osnovo in so jih častiti gospodje dekani in fajtnostri s svojimi d i-hovnimi pomočniki in verniki izpeljali po vsi deželi. Preslavno opr tvilo na D ibrovi in p el^pe ooravila po dru^li božjih potih so v D uuci p >z la un jane. Po vsi naši deželi se je s te;n pok iz ila taka živa katoliška zavednost in tolika gorečnost za sv. Oeeta in sv. katoliško Cerkev, da so nasprotniki prestrašeni gledali in gotovo spoznali, da njih ogovilstvo zoper papeža in sv. vero v naši deželi je zgubljena reč. Društvo je imelo 1121 družnikov. Izdajkov je imelo 1237 gl., pr.hodk »v pa 13S6 g!., ter ima prem >ženja 148 gl. O dobrodelnem olseku kat >1. d tistva je poročal gosp. spolni k iplan K. Ivluu Dražba je nabrala 5'J» gl. za uboge, razdala pa .V>1 gl. in kanh 4') oblek. Prod da je en > obligac jo za 1 >0 gl., 4 tak-i ji še ostanejo. Po-prešnje leto je oblekla z vso novo ob'eko8), «adnje leto pa 1bro) in Atirimana (hud > bitje). Tako je bilo že v začetku: Abel-Kajn, potem Jezus in Iškarjot. Nikoli pa se hudo zoper dobro ni bojevalo 8 toliko terdovratnostjo, kakor dandanes, ter hudo hoče po vsaki ceni dobro zatreti in pokončati. Se ve, da to se ne bo zgodilo. Dobro bode na zadnje zmagalo in hudo bo zate« to. Čudno je, da hudo načelo se z lučjo hvali in baha,*) če tudi je le dčbro v resnici luč. Hudo pa je tista luč, ktera v strahovitem požaru sveti, kakor pred *) ,,Licht, Licht, — nur mehr Licht uod noch Licht" !!.. Taki „licht" novi „lichtfreuadi'' ravno spet tudi po Španjskem razširjajo s požiganjem, kakor pišejo časniki. Vr. dvema letoma pod pariško „koraiaa." To n%rbo'j pa -jasnuje razloček med hudim in dobrim. Zakaj Bog dopusti, da se mora dobra tolikanj boriti, zakaj ima hudo toliko moč? To je v Božjih skrivnih sklepih; zara >remo pa tudi to pa nekoliko zapo-pasti. Kako je bilo pred kacimi 15 let: vse mlačno in mertvo, in kako je zdaj! K koliki zavednosti je prišlo ljudstvo; kako krepko branijo katoličani svoje pravice —■ o i papeža do zadnjega verneg* katoličana! Skazuje se prepričanje, serčnost, junaštvo pervih časov. Kako hude reči je doživel sv. Oče Pij IX, pa skazoval se je vselej skalo, zoper ktero nič ne opravijo viharji. Kako stsnovituo se vojskujejo škofje, zlasti na Nemškem, v Švici, kjer se je sicer reklo, da j ' naj veči svob »da, pa razodeva se selaj trinostvo in preganjanje. Knako več avstrilanskih škofov. In s škofi vre i je določno in serčno katoliško ljudstvo. Kolik naprelik je v tem raemo nekdaj! V to pomagajo pa posebno tudi katoliške društva. Ile3 je, da vsa kat >1. Cerkev je dražba, v<»nd«*r sedanji časi posebno kažejo, kako potreba« so tudi še zraven tega vstanovljeni katoliške družb *. Potrebne so katol. družbe, kakor so potrebni katoliški časni ti zoper brezbožne družbe in časnike, da bi p »sle Inji ne zmagovali. Če telaj je na eni strani iiulo, je vender dobro na drugi, ki se zedinjtije še posebej v družbah in časnikih in se tako čversto ustavljamo hudemu, poganjamo pa se za pravo, za resnico, ktere smo se učili od mi.adih dni. Omenil je še govornik, ker so se mil. Škot* svoji službi odpovedali, in molitev priporočili zi dobrega našle Inika, da bole gotovo tuli družbi, kak>»r si l*>ii, svojo gorečnost v tem skazala, da se priporočilo višega pastirja vresidči. Vsak misleči katoličan mora p >sle InjiČ terditi troje potrebno, kakor pravi naše geslo: za vero, dom, cesarja. Čez vse potrebno je, da srno res katoličani, tedaj: 1. vse za vero; kakor taki resnično ljubimo svojo domovino : 2. za dom; in smo zvesti polložni: 3. za cesarja. Gosp. predsednik je poslednji: pohvalil in priporočil novo knjigo: „Kleiner nolitischer Katecliismus der iisterr. Rechtspartei. Von V. \Veis Starkenfels \Vien." — Ako je kteri žele, utegnejo g. predsedniku naznaniti, da se skupaj naroče. Knjižica stan • samo nektere solde in je res kaj podučna za sedanji čas, in vsakemu priporočiti, komur je za resnico mar. — G. M ar no veja ,, J c z i č n i k a' deseti letnik obravnava slovstvo slavnega prof. Metelko ta. D >sti obširno dela z bogato jezikoslovno tvarino bode z XI. letnikom doveršeno, in sklep prinese tudi predgovor in razgled. — O tej priliki boii čast. čitateljem priporočen „U č i-t e 1 j s k i T o v a r š," v resnici pedagogi*« in mieno pisan list, ki ve kaj boljšega p:sariti, kakor pa Slovence tirizti ali pa domače duhovstvo hudovoljno kav-sati. „Tovarš" prinaša „Jezičnika" po členkih, ki se ga ob enem kaki zvezčici po strani natisnejo. Izhaja po dvakrat na mesec; cena mu je 1 gl. 20 kr. na pol leta, vrednik je znani zgodovinoznanec in učitelj g. M. Močnik. IŠe se nekaj Zgubljenega. (Dalje.) imenovani apostelj pa ne prepoveduje le otrokom in poslom se pečati s človekom, kteri^ nauka Kristusovega nima, ampak sploh vsem povč: „Če kdo k vam pride, pa tega nauka ne prinese seboj, ne jemljite ga v svojo hišo in ne pozdravljajte ga. Ker kdor ga pozdravlja, se vdeležuje vseh njegovih hudobnih del". Tedaj kdor cerkvi sovražen list ima, je deležen njegovih hudobnih del, zato ker ga podpira, ker plačuje davek sovražniku svoje cerkve, da jo tako z večim vspehom napada; dobre liste pa, kteri edino pravo cerkev branijo, ter se za njen zveličavni nauk potegujejo, pusti stradati, da za-volj pomanjkanja hirajo in odmerjo. Ali s to tvarinsko denarno pomočjo še ni vsega konec. Sv. apostelj naravnost prepove: „Ne vzemite ga pod svojo strelo, ne pozdravljajte ga, da ne bote deležni njegovih hudobnih dčl. In zares! naj bi ptujec v hišo le enkrat prišel, ter vašo mater zaničeval, gotovo bi mu vrata pokazali; glejte pa: časniku, kteri vašo sv. mater katoliško Cerkev vedno obrekuje, zasramuje, celo njene sv. nauke taji, ne odpirate le enkrat svojih vrat, ampak vsaki dan ga ne poslušate le in berete, ampak še s svojim težko pri-služenim denarjem za nesramno djanje plačujete! Se mar r.e pravi to res vsih hudobnih del brezbožnega časnika se deležnega storiti? Pa vdeleževanje hudobnega djanja sega še dalje — ne zamerite, da vam vez slepote joj olro z te i p« tcgncino. Veste, da od tovar-šije prit!o\ica pravi: Povej mi, s k( m ebčuješ (se pajdaših), in jaz ti povem, kdo si: ti daj tudi mi ne moremo drugač. ko reči: kdor slabe liste i;ar4 vikanje, 18 benč-ficij in 116 kooperatur, podružnih cerkev. Duhovnov je v duhovskera pastirstvu 29'.'. Prazne so 4 fare, 2 vikanji, 7 benrficij in 12 kooperatur. Zraven tega ste dve svetiši s 3 duhovni, dva samostana z duhovskim pastirstvom , z 8 podružnicami in s 3 duhovni, tedaj vsih duh. pastirjev 306; duhovnov v družili službah 22 v nadškofiji, in 3 zunaj; v pokoju njih 30 v nadškofiji in 11 zunaj nadškofije, in še 11 osebnih z 2 zunanjima; tedaj vsih eluhovnov 3*5. — Pregled redovnikov. Oo. frarčiškani v Gorici imajo 10 duhovnov, lf> k krikov, 7 laikov, vsih 32. Oo. kapuc narji v Gorici: 4 duhovne, 2 klerika, 5 laikov, skupaj 1 1 oseb. Kajiucinarji pri sv. Krnu 3 duhovne itd \>ili 7. Usmiljeni bratje 1 duhovna in 8 laikov. Jezuiti 3 duhovne. Skupaj: 21 mašnikov in vsih skup 62 oseb. Zraven tog:, imajo gospe Uršulinke v Gorici 42 oseb; usmiljene sesiie ondi z vsiini skup l'.1; sestre za šole revniii 20, in sestre Previdnosti v Karminu 11 oseb. Kim>ko katoliških vernikov v nadškofiji je 212.372. Zraven tih živi v Gorici kacih f> kat. grekov, 1 greški nezedinjenec; 10angiikanov, 2<>o judov, in 111 raznih nekatolikov. Lansko leto je umerlo 10 duhovnov. — Bogoslovcev je v nadškofijskem semenišču „Karolinu" v 4 letnih tečajih 42; teržaško koperskih v nižjih 3 točajih 13; poreških v 4 tečajih 8; kerških v 4 tečajih 7. — V malem semenišču „Andrcjišču" je 43 učencev. Z Dobrove. — Pozno sem dobil v roko št. 17. ljub'j. Tagblatta, kjer pod napisom: ,,Brutaler Volks-aberglaube," po svoji navadi blato meče na naše ljudstvo na duhovstvo, in Dobrovsko cerkev imenuje „Wallf'ahrtsnest" (božjepotno gnj^zdo). Ker je to ger-denje našega kraja zavolj ostudnih laži napravilo velik nemir med farani, naj povem, kaj je na tem ; pa ne kosmatemu lažniku Tagbl., ampak tistim, ki jim je za resnico mar. Kmetiču T. so poginili trije prešiči. Lahko- včrnež gre v L. nekega mazača prašat, kaj bi bilo tema vzrok, in uni pravi, da mu je naredil bližnji sosed. V nekem prepiru z omenjenim sosciom mu tudi to očita. To je dogodba, in vidi se, da je Tagbl. iz bolhe naredil konja. Zlagal se je, da je kar precej (flugs) obdolžil svojega soseda, kar se je zgodilo še le ko je bil po mazoču zapeljan. Zlagal se je Tagbl., da so ga vaš-čani povsod, kamor se je prikazal, zaničevali, da je s h. v zvezi itd. Dokaz temu je, da tega nihče vedi! ni. Prismojena bedarija je, da bi ga bili kamenjali, ako bi pri sodniji ne bil pomoči iskal. — Se ve, kjer je kaj slabega, mora duhovstvo zraven biti! Dopisuti pravi, da se duh >vstvo za to ni brigalo, ni branilo nesrečnega obdolženca. Gg. duhovna, ki ne hodita po vasi pobirat vsacih čenč, sta to še le zvcdila, ko je Tagbl. s svojimi lažmi škandal napravil. G. oče je v svojem poklicu v vednem neutrudljivera delu onemogel, da govoriti ne more; go-»p. kaplan se toraj noč in dan trudi, da bi zadostil «>biltiim opravilom, in pač nima časa po tagblatovo okrog v huniu, kako se kaki raz Iraženci med seboj zmerjajo in s psovkami p tajo. Da so vraže več ali manj še p »vso akoravno se katd. d ihovstvo vedno tudi zoper to hudo vojskuje, ni čudo; sej izmed „«»iui-kancga ; (?) ljudstva Tagblattovc baže so se že slišale naj gerši vraže in Tagbl. sam ne razširja kar vraž, ampak brez kazni zapeli ije naš narod v kosmato nejevero; ali ni tedaj to hinavce, ki roke nad glavo sklepa nad vražami, sam pa je pridigar nejevere? Ali mar to ni res V Povejte n. pr. le en zakrament, kterega ni še po blatu val.al, povejte, koliko je načelnih resnic sv. katol. vere, da bi j h no bil n »pa la ? - Derži se dobrovsko ljudstvo svojih duhovnov, spoštuje svujo od cele naše dežele in še posebno od poštenih Ljubljančanov ljubljeno božjo pot, vdano je narodu domačemu; take reči so Tagblattii in njegovim priveržeacoin tern v peti. Kjer gre z >per vero in katoliško duhovstvo, tam je ljubljanski Tajblatt t-ršak in golijat v pervi versti. Mi tedaj sni « te misli: kdor tako gerde in nesramne nauke razš rja, kakor Tagb'., kdor našo sv. Cerkev, naše naj ljubši svetiša, naše duhovstvo, naše narodove pravice tako čerti, kakor ta li»t, taki naj nas Slovencev v ni-čimur ne podičuje; pomete naj krivoverstvo, poganstvo in sovražljtvost spred svojega praga, potlej naj pride pometat naše vraže. Faran za vse druge. Iz Krope. Že pred 1:0 leti je bil naš nepozabljivi učitelj Janez Peršc [»opisal našo pobožnost v farni cerkvi o pustu* m času, in taista se ni nič spremenila vklj'»b napadanju na Cerkev in na njene obrede. Za-gernejo se namreč v saboto «»kna s temnimi zagrinjali, na aitarje sc po-tavijo podobo Kristusovega terpljenja, duhovni prihajalo nt spovedovanje se prične. V nedeljo so opravila med izpostavljenim sv. Rešnjim Telesom. Pri veliki maši se bere pastirski list, in po maši ostane še množina I ju !i molečih pred sv. H. T. Ob 12 se začno molitve šolske mlad-e-ti in sploh vse mladine pri 12. do 14. letu. Te molitve vodi g->sp. učitelj dopop ddne. Zdaj se začnejo molitve bolj odrašene mladine pred sv. K. T., ktere vodi kaki mož, in kota preneha, se snide pevstvo in prepevajo sc primerne pesmi; takrat je že veči del polna cerkev. O poli štirih se začnejo s pridigo popoldan-ke opravila, in potlej se spoveduje pozno v noč. V torek popoldne ob 5 se s hvalno pesmijo po-božnosti dokončajo. Na tisuče jih pristopi k Božji mizi v teh dnevih, in pač marsiktera duša je pogubljenja oteta ali greha obvarovana. V prejšnih časih je vladal tudi po tergu cerkveni duh, vse tiho je bilo — dnevi pokore, zvel čanja. Če je bila ženitev, se je godilo brez godbe, plesa in šuma, sramotno bi bilo kako uksnje ali vpitje po dnevi ali po noči. Ne v srečo in ne v čast našega terga se je dan danes marsikaj predrugačilo. Po tergu ne vlada več tisti cerkveni duh, kakor poprešnje čase. Eden ali dva kerfi-marja si napravita godbo pustno nedeljo v duhovno in telesno škodo naše mladine, ker v nejevoljo in žalost staršev marskteri zapravi vse do zadnjega novca v žepu. Kerčinar se izgovarja: jest po nobenega ne pošljem in nobenega ne silim! To je res, da ne; ali zgodbo vabiS in vlečeš mladino k plesu in k zapravljanju ter k nevarni razvadi. Vsak ve, kako težko človek opusti take reči, ko se jih navadi. G. fajmošter so si velijo prizadeli v neki pridigi, da bi se toodvernilo, ali brez zadostnega vsp. ha. Naj bi se pošteni prebivalci spotn lili v tej reči popreŠ-njili časov, gotovo bi bilo njim v korist — dušno in telesno. Odbor društva Slovenije je d il oklic do gg. ter- govcev, o i -rtnikov in rudarjev ni Kranjskem zarad bližnjih volitev, ki se imajo menda že ta mesec po nekaj obnoviti za kupčijsko in obertnijsko zborno. L».dj na-tanki poduk o tem so p-inesle ,.N »»-iee", kteri boli gospodom tergovc-m, obertnikom in rudarjem srrčno priporočen. Deržitc sc nasveta, kakor ga je d.»la ,,Slovenija", vdeležite se prav živo pri -h volitvah, kakor 1. 18-il), in vsi enoglasno volite može, ki jih imenovano društvo prip roča, namreč: T:rgivci (k nori, kramarji) za tergortki oddelek volite: gospoda Antona Jen te l na, terg »vca v Ljubljani, „ Jožefa Kušarja, „ Franca S o u v a ti a, „ Andr. Lavrenčiča, „ rt tt Postojni , Kranj i. „ Matevža Pirca, Obertniki (rokolelei) za obertnijski odhdek rdite- gospoda Franca Goršiča, orglarja v Ljubljani, ,, Janeza II o raka, rokovičarja in hišnega posestnika v Ljubljani, „ Janeza No v a k a, gostilničarja iu hišnega posestnika v Ljubljani. ,, Miha Pakiča, sitarja in hišnega posestnika v Ljubljani, „ Jožefa Regali-a, mizarja in hišnega posestnika v Ljubljani, „ Dominika liizzoli-a, apotekarja v Novem mestu. Rudarji za rudarski oddelek volite: gospoda Janeza To mana, fužinarja v Kamni Gorici. Marija hrez madeža spočeta. (Za sedanji čas.) O Marija, Deva sveta, In brez madeža spočeta, Bodi mi pozdravljena ! Ki v nebesih gospoduješ, In nad angeli kraljuješ, Vekomaj si hvaljena. Lepa, lepa si Divica, Polna milosti Kraljica, Te Častiti hrepenim! Z vencem zvezd Te venčat' krasno, Hvalo peti Tebi glasno S celega sercd želim. Milo gledaš v solz dolino, Celiš grehov bolečino, In tolažiš Evin rod. Kakor žarki se cedijo, Tak iz Tvojih rok delijo Milosti se vse povsod. Kači glavo si zaterla, Da človeštva ni poierla, Da otet je grešni svet; Za petami pa se plazi Stara kača, vedno lazi, Da človeka vgrizne spet. O Marija, ljudstvo kliče: V krilo skrivaj otročiče, I)a ne najde Satan nas ! — Modi im se zn.račiti hoče, Vse kat« Ijštvo britko joče, Ker nastopil hud je čas. Cerkev j« ka, skala poka, Straši.o tej e Požja nka; Kam fe o'm<» podati — kam V O Marija, o Dmca, Bodi naša peiroenica. In femagaj revežam! llašnik. Ha z g teti po *retu. Avstrijansko Deržavni zlor je pe slednji č*s zopet imel epra-viti s plačami vradnike.v. Vstavni cdbor je 'o-veršil e.bravna\e o volilni jrenaredbi in reč piide j d derž. zbor. — Kolikor je še deiž. zbora, je 1. t. m. volil v delcgacije. Samo tri dežele so ra deiž. zboiudo čistega zastoj ane, dinpo je vse lisasto, pa tudi velike prazne planjave. Krarjrki jeslar.ee (vel. posestnikov) je volil farnega sebe v delegacije. in njegov rame sin k je ue-Kranic c. — Nad volilno nforiro se ir.er.da dve mi v dohčihiih krogih, ker piilaja toliko število rasprotr.ih prošenj. — Ueer.iki v Dobre.vniku so do ministerstva poslali j r« Šnjo. da i ai se jc-zuiu m vzan e rii;h lastina. Prav lepo ! So lu.-.r ti g< sj« dje ee z n or je i.a Laško pogledali V Posltcrje tcvite. „Slovenija" je ft. sušca v svojem si.ieiu skleiila. da se z«jet j r ene vde-le-že-vati volitev v st« i jr-k i oe:le»r. Postavila lode t« raj kai.didatc za vse tli edeielke. in saldo — večer. K t. m., ina v ta namen ze-jet slu d. — Mi ne ramo vebčni j>rid samo to oj « nmiti. da s kacimi .,ke i te-sijonsloznimi" kandidati mestu ml i 1 i!o je nu gar.o. I>r. Ble iweis. Kosta, Se.van in drugi pderjeni me/je bi se mrrali po vsak« m načinu pridobiti in jnjiositi, da kar.duiati ro sj re n.ejo. — Te dni so ljubljansko pekojaiišče r a novo blagoslovili. ker <<>krnnjeiio je lilo s fan:dEonm mestnega blagajnika G., ki je iz mestre kase iznikavsal f».M O gl.. kakor ;e sam 7aj>isano pustil. Bil je denar realkim zaklad. Potem ga je nesreča vhkla na pokopališče in se je or.di vstrelil. Samomor sam na sebi smermi greh: strahovita nesreča za to in za prihodnje življenje. — Malo p« j>rej se je razglasilo da je cesarsk davkar P. Btoril še veči nezvestobo pri dc-pozitnih (hranjenih^ denarjih. Pogrešajo menda do sedaj že 30,C(0 gl. Vender vradno to še ni. Kaj bode rekel pri toliki Škodi skerbljivi g. Pir-ker, ki ga še tisti darovi tako nezmerno pečejo, ki jih verni naši rojaki radovoljno in z naj boljšim sercem dajejo namestniku Kristusovemu, in kteri njega toliko brigajo, kakor lanski sneg? V grudnu 1. 1871 je gosp. Pirker v steklenjači ropotal nad „peterspfennigom", papežem, duhovstvom itd., da bravca njegovega fanatiškega govora groza obhaja. Ko 6mo takrat druge govore po-znamnjali, smo njegovega zarad prečudne osornosti tako dolgo odlašali, da smo to opustili, ne vedoč ali je bol e o tako posebni razdražljivosti govoriti ali molčati. Misliti bi bilo, da je med tem že dosti priletnega moža vender morebiti kje kaka blaga misel srečala. Pokazal pa je te dni, da leta mu ne ozdravlj>jo njegove zagrizen« sti zoper to, kar je nam drugim katoličanom drago in častitljivo. G. Pirker je menil svoje tovarše z oso-Ijeno ša'o razvese'iti. ko jim je povedal v vstav«.verskem shodu, da se boji tacih mož v srenjski odbor ljublj. mesta, kteri ,,v Božji poti na Debrovo išejo sreče za m»'sto, in ki bi za papeža utegi iii napraviti mestno pri-klado." — Pred vnm, gosp. „Landcs-chul n*j ektor," Vas smemo potolažiti, da za sv. Oeeta ne bo nikoli po trel a nik;tkoršne priklade, in to že zato ne, ker sv. Očeta katoličai i tako ljubijo in spoštujejo, da sami darove dajejo in jih njim na dom v Kita pošiljaje. Ako se prigodi, da Be g Vašo čudno prevzetnost že na tem svetu poniža, je dvomiti, če Vam bodo tisti, ki jih zdaj s svojimi j redirznimi Šal; mi irerite vedriti, takrat tako vdati, kakor sn o kat. verniki sv. Oee»u. Vi gosp« d, ste ne mata mislil', da ste s sv«jimi besedami pljusk-nili Bežjo p« t na Dobrovi, ki je od nekdaj visoko spoštovana in preserčno Ijubljer a od vsih Kranjcev, Še prav posebno ja od Ljubljančanov, ali pa da ste jo pri I* žili tistim tisučerim, ki so bili šli na Dobrovo za sv. Očeta n.olit: mi pa bi Vam, gospod deželni nadzornik, skoraj prere kovali, da ste jljusko jritisnili sami sebi, in s cer tako gorko, da jo utegnete dolgo Čutiti. Vaše besede so grenke, 6o sarkastične in žaljive za vsaeega katoličana, kteri ima občutek za naše katoliške svetinje, pa tudi spdikljive za nekato ičara, kter» ve, da Vi ko katoličan tako nespremišljeno, bi djal, sami zoper sebe počenjate. Ako, gesjed Pii ker, menite, da se sme očitno v zboru tako žaliti versko čutilo velijo Čez £0<>.({0 katoliških Kranjcev; me nin o tudi mi, da nt m je pripuseno naše svetinje braniti in da nam ne bo noten jravičen človek v y\o Štel, aVo Vam, g. Piiker, resnico j>ovemo, če ste tudi deželni šol.-ki ladzornik. Naša n isel je, da bi Vi, gosp. Pirker, san i sebi koristi i, ako bi za kaki čas j ri miiu ji.stili: ,.den Urle hllaren" in njegov .J'ete i>j f« i.nig", — j>ri miru pustili: ,,die grurzende ur.d luuilei.de Sipys< lu ft der Koiike rdatsl eldn— ..eie Jesuite i sel.w;nn:e,,< — .,den li.natiscL« n Kaplan nit der gebaliten Fanst ui.d der Fe-ige," — ,.die gene inn lu.at selen Zelote n,4< — ,,e!as lie rischsiichtige Kastei.tl.i m," — ,.die d« m n ei scMicl en Veistai de- holin-sj i« cl e nelen im Cevande dei Gleissne lei und Ilenchelei" in kai in atc še dnge- take „onitane" in ,.kulturneu r«bc v s\e»ji zalegi \G1. 1 agbl. 1V<1, Št. HT».), naj bi se tega tvegali, in če ka j bedjega ne r.ajelete, naj bi vsaj 13. iz-daje* sicer malo vree!i;ega ..Knigge ta 4 ] od pazdi ho vzeli, in se z njo j e,dali za k; ke tri le ta v >an.cto sp< dedne sti se učit. Iz I. jlilill^IiKatoliško - politieka clnižba ima v nedeljo, 9. t. ni., meseeno Fejo v svojih prostorih v Virantovi hiši. Ma dnevnem redu je: 1. Ss. Ciril in Metod ; 2. Politični pregled. 3. Posamezni nasveti in predlogi. K obilni vdeležitvi vabi Odbor. Odgovorni vrednik: Laka Jcrao. — Tiskarji in založniki: Joiel Blazuili^l dediči v Ljubljani.