KATOLJgK CERKVEN LJgT, _ T8&k petek °,eli f0"' in p° P°Sti za celo leto 4 gl 60 kr., za pol leta 2 gl 40 kr., za četert leta 1 gl 80 kr V tiakarniei sprejeroana za eelo 4 gf.t za pol leta 2 gl., za eetert leta 1 gl., ako zadene na ta dan praznik, izide Danica" dan poprej Tečaj XXXIX. V Ljubljani, 4. rožnika 1886. Ust 23. Sveto Telo. Veseli praznik se obhaja Večerje zadnje dan« spomin; Že angelji hitš iz raja Te počastit, o Božji Sin! $ Vsi v duhu se pridružimo Dans množici nebeščanov; Ponižno Jezusa molimo V družbi zvoljenih duhov! Okinčani so vsi sltarji, Glej, mlaje tu postavljene; Bliščš se cerkve v jutra zarji, Vse pražnje 80 napravljene. Zelenje se povsod ovija, Okinčane so vse vasi; Prijazno solnce danes s{ja, Povsod veselje se glasil Dekliči v belem oblačilu, Mladenči se verstš v sprevod; Ženč pobožne v pražnjem krilu, Pred njimi stopa možev rod. Vdeležimo se vsi sprevoda, — Sam Jezus spremlja ga ta dan; Serčno molimo vsi Gospoda. Ki v zakramentu nam je dan. Sprevod po polju tam se vfle, Pozdravlja možnarjev ga strčl; Na zemljo solnce žarke llje — O kdo ne bil bi dans vesčl! Zastave in banderca male V sprevodu nosijo povsod; Prepevajo se pesmi hvale V češčenje danea Ti, Gospod! Kar more, vso Te danes hvali, Mogočni, trojedini Bog; Odraščeni in tudi mali Pojo Ti hvalo na okrog! L Z. Bog. (Po „Kat. Lista.") Kdo ga more imenovati? kliče pesnik. Res, kolikor pomni človeštvo, in kolikor spričuje ljudska samosvest, govorili so in govore o Bogu, ter ga imenujejo s tisočerimi različnimi imeni, vender pa zmeraj s taistim pojmom in taistim čutom. ljudje so zmeraj in povsod priznavali Boga, sluteči in verujoč, boječi se in ljubeči ga, obupujoči in upajoči, kader jim je bil duh najglo-boče ponižan ali najviše vzvišen. Ljudje so prizadevali si poznati Boga, predstavljajoči si ga mnogotero, meneči, da ga vidijo zdaj v pozemeljskih stvaršh, zdaj v zvezdah; drugi so menili, da Bog so utelešene prirodne moči, ali utelešene lastnosti, čuti in nagoni njihovega lastnega duha in telesa. - Ko jim je bilo poznavanje Boga še na najnižji stopinji, delali so si podobe in kipe, ter so mislili, da izdelki njihovih lastnih rok so božja moč, ktera ustvarja, vodi in vzderžuje. Poleg vsega tega, da so ljudje tako zablodili, in na krive pota v veri zašli, pa se prava misel o Bogu vendar ni popolnoma zgubila. To se je zlasti pokazalo pri starodavnih Gerkih. Ne le, da so imeli v mnogo-števnem kerdelu svojih bogov in božič enega najvišega, glavnega boga, so tudi slutili neko nevideno boštvo, kteremu, »neznanemu bogu," so postavili posebni hrami. Tudi divjaki po ameriških pragojzdih so molili in še molijo »velikega duha." Premišljevati o Bogu, je zasajeno v človeški duh, zlasti pa v človeško serce. V natori, ki obdaja človeka, vidi človek, da Bog vse vodi in vlada; v avojem sercu pa človek Boga čuti. Natora govori o Bogu v ugankah, ktere se ne dado uganiti; v svojem sercu pa ališi človek jasno in razločno sam glas božji Bog je v naa, in potem takem smo mi v njem. Kako lepo pravi peenik Vergil: nEst Deus in nobis, agitante calescimus illo". (Bog je v nas, in njegova dela naa ogrevajo zanj). Francoski modrijan Bauvergnaguee (Bovernjag) pravi: 9Velike misli (ideje) pridejo iz serca." Največa pa je ooa o Bogu, ter tudi ta prihaja iz serca. V spisih kerščanstva nahaja se lepi filozofski izrat: v »mena cordis" (um serca). Pa roo: monte cordis iščemo Boga, ga najdemo, spoznamo, čutimo. Z duhom božjim, s kterim je oživljeno is persti narejeno človeško telo, tako da je tvar dobila dušo, Tdih njena je v človeka tndi misel na Boga. To jo bilo nekako božje razodenje. Zatoraj so tudi ooi modroslovci, ki se sicer oe ozirajo na neposredoje razodenje, edini t tem, da človek more, imo in mora poznati Boga no lo iz tvaroe prirode, ki ga obdajo, ampak todi, in to pred vsem, iz notranjega bistva svojega doba io serca. Tsko n. p. je mislil Spinosa, kteremu pravdo, da je brezverec, kar je tndi v resnici, da more, kolikor jo preiskaval Boga, razodenje božje popolooma na stran pustiti. On je toraj pisal: , Po m i sel o Bogu je porva in zadnja; ona je celo ednina, na ktero privezuje tiovek vse, karkoli pozna na svetu in v prirodi, poznanje samega sebe in vseh stvari okolu sebe, svojo nravnost in politiko. Brez pojma o Bogu je človeku duša nič, človek ne more nič, še samega sebe pomisliti ne. Zato je nedoumljivo, kako so mogli ljudje soditi, da je Bog le nasledek dragih resnic, in celo čutilnih opaževanj, ko vendar vsa resnica, kakor tudi vse, kar je na svetu sledi iz večne resnice, iz neizmernega večnega Boga. Vsaki mora dopustiti, da brez Boga ne more nič biti, in da se brez njega nič pomisliti oe more; vsaki tudi prizni, da je Bog edini vzrok vseh stvari, kakor njihovemu bistvu tako njihovemu bivanju. Večina jih pa pravi, da k bistvu stvari gre ono, brez česar stvar ne more bivati, in brez česar se ona tudi pomialiti ne more. Po takem morajo verovati — ali pa, kar je najverjetnejše, ne vedo, kaj menijo." Tudi svetemu pismu se približege Spinoza, ako-ravno nerad in ograjajoč se, ko piše: »V Bogu, pravim a Pavlom, in morebiti tudi z vsemi starimi modroslovci (čeravno drugači); rekel bi: tudi z vsemi starimi judi (kolikor se sluti iz nekterih seveda zelo pohabljenih ustnih izročil): v Bogu se vse giblje in vse nahaja. Ako pa mislijo nekteri: to pomeni, da sta Bog in narava (pod ktero si mislijo neko germado ali telesno tvar), eno ter isto, so na krivem potu." — Nadalje pravi Spinoza prav podučljivo za novošegne prirodne modro-slovce: »Mera, število, čas niso nič druzega kakor načini misliti in umišljevati si. Zato so vsi, kteri so hteli s takimi, verh tega napačno razumljenimi zaznamki razumeti napredek in razvoj prirode, zablodili ter se zmešali, ali kakor pravijo, obstali so kakor govedo pred novimi vratmi. Kajti ker so pojmi, kterih mi nikakor ne moremo dobiti z umišljevanjem, ampak le z umom np. sočestvo (substantia), večnost, itd., to bi se tisti, kteri bi hotel razlagati te pojme, z onimi pomočki umi-šljevanja, le trudil in potil, da nori a svojim umišljevanjem." Pa res norč tisti novošegni modroslovci, ki se prederznejo bogokletno govoriti, da Bog je le nekaj umišljenega. Pa tudi Spinoza sam je norel, ki ni hotel priznati božjega razodenja, ki ga je hotel odriniti z razo-denjem svojega lastnega duha. Vse, karkoli je Spinoza prav spoznal, za vse to se ima zahvaliti božjemu razo-denju, ktero je zoper voljo njegovo v njem delalo; čem bo^j 8e Je oddaljeval od božjega razodenja, misleč, da se more vzdigniti zunsj njega in nad njega, tem bolj so se množile njegove zmote. Zdaj poglejmo modroslovni nauk o Bogu v poganski davuosti. Izmed vseh se dviga Sokrat (470—401). On ni bil pervi modrijan, kteri je zapopadel misel o enem večnem božastvu; najstarejši egiptovski in gerški modrinjaki so vedeli to davno pred njim. Nad vhodom templa v Saisu je bilo zapisano: 1fJaz sem, kteri sem bil, kteri sem, in kteri bom. — Noben umerljivi človek ne bo nikdar odkril mojega zagrinjala". Kako je ta rčk čodoo podoben onemu v sv. pismu: ffJaz tem, kteri sem". Voodar pa je Sokrot misel o Bogu oznanjal in širil, kakor nobeo modrinjak prod njim. Starejši modraki so varovali misel o Bogu kakor skrivoost svojih šol; Sokrat po jo jo učil očitoo, oo planem, prav on je bil pridigar io apostol modroeiovnega nauka o Bogu. To je plačal o svojim življenjem; savoljo tega, namreč, kor jo učil verovati ▼ o nogo Boga, jo bil kakor tajivoc bogov in podpihovavec ljudstva obsojen na smert; moral je izpiti napitek trobeiikovca *). Sokrat ni sam popisal svojega nauka, ampak ga je le z živo besedo razprostiral io širil, in vendar jo njegov oaok popravil ves stari v6k, kajti njegov nauk je izraževal slutnje, čutenja, želje in upanja, ktera so bila vsajena v duh in serce človeškega rodu. Sokrot se je upori sofistom (krivim modroslovcem) svojega časa, kteri so se šopirili in bahali s svojim znanjem, ter je rekel sam o sebi, da je človek, ki nič ne sni. Prav zato po je Sokrat, kor v6 io obstaja, da ničesar ne vč, bil modrejši ko vsi dragi ljudje. On je spozoal, da človek s svojim omom ne more doseči do nadnaravnega iz\ira in končnega namena vseh stvari, da človek tega pojmiti in vedeti ne more; da v to mora verovati. Njegov verski nauk je bil v bitnosti tale: Oo je priznal, da biva nevidni večni Bog, ki je vsevedoč in vse-mogočen, ki vse vlada in ravni, ki je dober, pravičen, najviše bitje. Pomet človekova, da je dar ljubeče iu dobrotljive previdnosti božje. Da je človeška duša de-ležnica božjega bitja, nesmertna, neprehodna. Da je človek del ali ud v nravnem redu stvari, kteremu središče je Bog. Ta nauk je Sokrat učil z ozirom na prirodo, di, pred vsem prirodo premišljujoč. Ds biva Bog, dokazuje s tako imeoovanim fisiologičnim dokazom. Sokrat premišljuje čuda v prirodi, ter spozni, kako gotovo mora biti začetnik teh čudežev, da j e najviše bi^je, bivajoče zunaj natore in nad njo. Edeo izmed naj odličnejših učencev njegovih, Ksenofon, nam je ohranil pogovor velikega mojstra o tem, kako umetno je sostavljeno človeško telo. Premišljujoč to čudovito delo umetovnosti, je Sokrat izpeljeval odtod, kako neogibno gotovo se nshaja premoder in vsemogoč stvarnik. Potemtakem je Sokratovo vero v Boga zahtevala že zdrava pamet in pa nravni čut človeštva. Preiskavajoč bitje Božje se Sokrat oi omejeval na to, da premišljuje in pregleduje človek skrivnostna čuda telesne natore, ampak je svoje učence tudi učil, da človek se mora obračati v se, v svoj lastni duh, mora prodreti skrivnosti svojega dušnega bitja, ako hoče spoznavati Boga. K temu smislu je Sokrat kazal na nadpis nad vhodom v delfiški tempelj: gnothi seavton, poznaj sam sebe. Poznanje samega sebe vodi človeka, da spozni Boga; dokler človek ne pozni Boga, tudi sebe poznati ne more. Sokrat je veroval tudi besede: Est Deus in nobis. Glavna točka proti njemu povzdignjene tožbe je bila ta, da si lasti posebnega duha in da terdi, kako sliši notranj glas, ki mu na-zuanja voljo božjo, zavoljo česar da on zaničuje poganske zunanje prerokbe iz drobovja žertvovanih živali, iz leta tic, itd. •) Leta 1837, je t Berlina isi&la knjiga pod naslovom J „Die Athener and 8okrates, die Gesetslichen und der Uevolationar". Pisavec Forchhammer dokasuje v STojem spisa, da je prav bilo Sokrata obsoditi, ker s svojim naukom je storil hudodelstvo proti deriavni veri, potem takem tadi proti deriavnema načela. — Res, prav radečkarske besede! Sram jih bodi! Iz spisov Ksenofontovih in Platonovih bomo navedli nsjlepše in najznamenitejše nauke Sokratove, kteri so le odglas prarazodenja božjega; v njih ve čita, kako čudovito je t duhu Boga čutilo že nekerščanstvo. Po Ksenofontu je učil Sokrat svoje učence tole: „ Vedite, da vsš duh, dokler je zedinjen s telesom, Todi telo po volji. Po takem moramo tndi verovati, da modrost živeča v vsem, karkoli jo, ravni vse, kakor se L dobro zdi Ta Bog, ki vso vidi, ki vse vlada, je ta-i, ki jo v začetku stvaril človeka." S Sokratovim naukom navdnžoni Platon, sam izmed največih umnikov in mjfitfonikov, ki jo Sokratov nauk daljo razpredel in razvil, ter si prizadeval, spraviti ga v znanstven sostav, piše: »Ker ima svet začetek, je potrebno, da mora imeti tndi vzrok. Ta vzrok je Bog, začetnik in oče vsega, kar je dobro; on jo večni, vsovedoči, vsemogočni. Svet, v kterem se nahajajo vsa smertna in nesmertna bitja, je podoba tega razumljivega Boga, kteri edini je sam po sebi." — Še lepše piše Platon, kterega so imenovali božanskega, kakor bi bil z Bogom navdušen: O umerljivi (človek) 1 Bog biva, kterega so očetje naših očetov imenovali začetnika, središče in kraj vseh stvari. Zmeraj je pravičen, ter kaznuje prestopnike svoje postave. Človek, ki je naprej odmenjen, da bo srečen, se derži pravičnosti, ter hodi s svetim strahom po sledu njenih stopinj, med tem ko naspametnik, zaslepljen s svojimi strastmi, do malega ostaue brez Boga in brez čednosti, ter popolnoma izide iz reda. Po tem, ko je trenotok užival lažnjivo čast, postane žertva neizbežljive pravice, ter pogubi sebe in svoj dom in svojo domovioo. Ksj mora potemtakem modrijan misliti, kaj storiti? Vse kar misli, vse kar želi, naj bo obernjeno na Boga... Le ena je pot, in pamet starih narodov nam jo je že pokazala: da dopadamo njemu, kteremu smo podobni. Bog pa je največe dobro, in vse naše popolnosti in kreposti ginejo pred njim. Da mu bomo toraj dopadali, si moramo prizadevati, da mu bomo podobni, dobro delajoči. Ako delamo hudo, se oddaljujemo od njega, ostajsmo sami, smo zapuščeni, in pravica je zelo razžaljena .... Kako pa so zraven lepe misli o edinem Bogu nsj veči pogani vender malikovali, uči naslednji izrek: »Kader pravičnik pristopi k žertveniku bogov, ter jih moli, in žertve prinaša z vso lepoto službe božje, spolnuje plemenito, sveto, koristno, svoji naravi vstrezajoče djanje." — Ta rčk ntteza veliki modroljub prastare dobe, Aristotel, ter zakliče pri tem: »Srečen, da, presrečen je tisti, ki se je pridružil tej postavi od svojega začetka". Prav lšp, ako veljš edinemu Bogu; kriv in napačen, ako bi mislil tudi malike. (Dalje sledi.) JAKOB, po usmiljenji božjem in apostoljskega sedeža milosti knezoškof Ljubljanski, sporoča vsem vernim svojo škofije pozdrav in blagoslov od Gospoda in Izveličarja našega Jezusa Kristusa! (Konec.) HI. Ostaja še, da oznanim vam pogoje, pod katerimi so morete vdeležiti odpustka sv. leta. Ti so: 1. Opraviti je izpoved in prejeti vredno zakrament sv. Rešnjega Telesa. Z velikonočno izpovedjo in sv. obhajilom pa se ne more zadostiti ob enem cerkveni zapovedi in vdeležiti so odpustka sv. leta. — To jo tuo tako šlo. Nedavno je neki malopridnež prišel iz za- Kolarič, ranjkiga dober prijatelj. Z ginljivo besedo je pora in še rekel, da se je premalo naležal, da bi ložej govoril na grobu, da so bili vsi pričujoči ginjeni, slišalo k •__1_1 ____1 — m am* m maavt ni llf a1 • 1 ____ •!_ A__• • _ * _ 1_____________Z 1. U« j?" , 77. & r\.—: " JNjegov govor n denarja imel nikoli veliko pri sebi,,onizadnji dan. .jgdo begede priobčiti/ker pa ni mogočč, naj povem glavne ^wnu je bilo prišlo po pošti 100 gld. in poprej je "D«fPre€i. ki 8em si jih zapomnil. Najpred pripoveduje nje- i (nerazločno), bi lahko lopovi nesli, za gotovo se pa še ne • ^^ ki jih je 5 letih storil za zapuščeni narod, l ve, kako je, ker je sodnga vse zapečatila. rapnatjvži domovino Kranjsko, vs« svoje daroval je zanu- Cujte tedaj, kako se je blagemu pokojnemu zgo- lenemu tiikajžr^jamiL ljudstvu, ki mu je bil kakouBčOj dilo. V noči od 24—25. t m. so gerdi lopovi. Pravilo. za vse skerbeč, za dušne in telesne potrebe. I)alje da jih je bilo_5, sfii^LJULjurki, ulomili zadnie__trata, p^vj, kakn je hil ranjki serčea in terdI v svojem pre,- poklirali družino, pretivši jim, ako ne molčijo, da jih pričanju, muM Izrednega ZORUj?. in velike pobožnosti, *>oamab umorijo, kuharju so pa še zapovedali, da jim ^ sveti, da gredo k gospodu denara iskat. Ko pridejo do gospodove spalnice,zakličejo: odpri! serežani(žandarmi) so tukai, odpri! Gospod odpre, oni ga odmah prašajo po denarju, on se izgovarja, da nima za kaj dati, da ni nič dolžan, da ga niti nema. Nastavijo mu puško na perse, zahte- • vajo vedno denar; ker se pa on brani dati, ustrelijo, • on pade na posteljo, pa se zopet vzdigne in jih začne »strani pahati, mežnar isto tako. Ali luč se ugasi, tema i postane, napadniki popadejo nože in začnejo mesariti. »Kuhar (mežnar) pobegne skozi okno po serežane, med ' sm so trinogi še prebadali, tolkli po glavi, obrezali >ke, ker se je silno branil; ali revež je kmalu obnemogel, poln ran, brez vsake pomoči. Ko so serežani prišii, so bili lopovi pobegnili razun enega, ki pravi, da »e ni mogel makniti, da bi bil ubežal; iskal je najberže, kje bi bil kaj ugrabil, pa so je zakasnil; bil je Sorb, daleč od Dubice doma. Pa kazavši, koliko j* prestal, koliko zatajevanja samega. sebe, da je le več storil za katoliško stvar in zveličanje njemu izročenih duš. Kazal je na njegovo strašno smert, ki hn a karva-vimi čerkajni ™p'aanft v 7g"rif>Yini; kazal mučenika za av. vero, lu čudno, med ljudmi, Iti se štejejo omikani, so se našli „lupeži,w ki so mu uzeli prerano drago življenje. Tolažil nas je, da se nikar ne razbegajmo kot ovce brez pastirja, ker je to mogla biti volja Božja. Kri pa nedolžno prelita klifo na Y n#>hniin da bodo raonvgi ostro sojeni, ne le odJBoga, ampak tudi po SatoTili. fifttgjMit M m vdiftMtii. » bod(> oblastva ostro skerbela. Kn pokojnih,ft ^^^ p« awtnAi ki bode rodilo novih spričevalcev za vero Jezusovo. Zahvaljuje se vsem, ki so pokojnega spremili do zad-njega počitka, zlasti pa njegovi čedi, ki se vidi, kako so ga serčno ljubili. Nazadnje prosi Boga za ranjkega, ki je toliko zaslug pridobil poganjajoč so za sveto reč, _ katoliško vero in zveličanje dnš. naj mu oprosti, sej{ je gosp. župan Bistriški A. Lfttezo^ofu zahvalil je z mučeniško smertjo končal truda polno življenje. >t • » > __M • _• a_ __: ■ T J.inn »l..flA osti, sej) je ________________ ______ ______ ^ ivljenje.s milost, da so nas blagovolili obiskati; in v imenu sta- af mu bode" večni mir in pokoj! ljudstvo je glasno rišev in otrok za darove in milosti sv. Duha, ktere so izreklo: Bog oprosti! — naši mladini po sv. zskramentu podelili. Izrekel je tudi Da ne bomo brez vsake duhovne pomoči, ie naš željo, naj bi Bog dal, da bi vse tiste, ktere so danes v Banieluški biskup odredil, da je župnik v herv. Dubici sv. veri poterdili, enkrat tudi v svetem raju krog sebe naš oskerbnik, da ga o vsaki potrebi lahko tam dobimo, zbrali. Prosil je tudi g. župan, nsj bi, veliki in težavni da se ob nedeljah lahko brezplačno vozimo tje k službi Ternovsjrijari, ktera je zavoljo prevelikega truda U!IL božji. letin dva ^dekana pokopaia. oba duhovna pomočnika Dalje je presvitli biskup obljubil nam kmalu poslati ohranilf^š tO so knežOUllot prijazno odgovorili, da je novega gosp. duhovna. — veselje, ako je mladina dobra in nepokvarjena in da je Dragi bralci „Zg. Danice/ ki ste poznali ranjkega njihova naj veči želja, da bi se spolnile besede župa- gosp. misijonarja, vsi njegovi prijatelji, sorodniki in do- nove, pa da se bode to zgodilo, za to naj tudi gosp. brotniki, molite za njegovo dušo, in za njegove &_tflžo župani skerbijo; naj sv. cerkev podpirajo, naj skerbijo vstanovljene naprave. Naj jih Bog blagosfimTda njegov za red in keršansko življenje v soseskah, naj župani in trud ne~bo zastonj, da se mlado .seme katoličanstva sploh stariši neutrudno delajo za keršansko odgojo otrok, veselo spodraste in napreduje drugovercem v zgled in spod- Mladina je nada prihodnosti itd., budo; in da bodočega naslednika tudi ne pozabite Priporočili so tudi knezoškof županom, naj oni materialno podpčrati z intencijami in darovi, posebno skerbijo, da se duhovnom v kratkem dostojniše poslopje za zvon. postavi, ker to je živa potreba. — Že na potu v Ternovo Kervavi ta slučaj je vse daleč okoli pretresel, so gosp. dekan knezoškoiu pripovedovali, da je tukajšni Tudi oblastnije so se začele gibati, od vseh strani gredo premožni posestnik in tergovec J. V. pripravljen daro- žandarmi in njih komandanti, predstojniki od bližnjih vati prostorno hišo z velikim vertom v sredi Tomovega, okrajev in celo iz Banjeluke; potrole iščejo morivce po da bi tu redovnice vstanovile šolo in odgojišče za žensko vsih kotih; 3 so že dobili; govori se, da jih bodo ustre- mladino. Že pred nekaj leti bil mož ponudil faranom lili. To je pa tudi zanimivo, da serbi zavračajo vse na veliki dar, in prišle so bile šolske sestre iz Maribora turke, a turki na serbe. Sram jih je. Sedaj, mislim, da poslopje ogledat, pa razne zapreke so bile stvar za- bodo za policijo dali ostrejše naredbe. (Natolcuje se že vlekle, da se ni dognala. Knezoškof serčno oveseljeni to in uno, kdo je kaj kriv ali kaj zamudil, pa bojo so hotli z g. V. o tej zadevi govoriti ter so ga po obedu preiskovanja pokazale.) sprejeli. Ko je V. obljubil, da ostane „mož beseda/ so Toliko sem v naglici napisal, ker morda še ne knezoškof izrazili zadovoljnost in veselje, ter zagotovili, veste od tega groznega dogodka. Ako bo še kaj zani- da jim bo na sercu, da se ta zadeva srečno doverši. In mivega, Vam sporočim. *) Ranjki blagi gospod naj pa tako se smemo nadjati, da dobi naša dolina v kratkem počiva v miru in večna luč naj mu sveti. prekoristno vstanovo dekliško šolo, ktera bo v prid in t m korist ne le Notranjcem, temuč tudi sosednjim Istrijanom Iz Ternovega na Notranjskem. (Birma Veliko- y ^ovograjskem ozraju. Ko so nam zvonivi naznanjali »rtno podarilo za dekliško šolo.) Vedno so judje popra- dh d *reJmilogtljivegJa knezoškofa, so imeli Ternovski ševali, ali bode letos pri nas sv birma; m ko je bdo f en0 žJelj^da nam Bog mnoge leta ohrani z leče naznanjeno da pridejo 24 t. muk nam premi- bl pa8tirjaJ/da ga po preteku nekaj let zopet ostljm knez m škof delit to^ vidimo čverstega in zdTavega med nami ter da £as ljudstvo zelo razveseljeno, in težko, smo ^f^ah » greČQ0 tje ^ri elj kam*r nag 8edaj tako zve8t0 in željeni dan 24. in 2o. maja. Dolgih 7 let je preteklo, . , ' * 1 J R od kar je bila pri nas zadnjič deljena sv. birma. Ome- 8KerDno V0Ql • a- > njeni dan proti večeru so se pripeljali v Ternovo naš Misijon pri sv. Križu pri Teržiču. (Nekoliko prevzvišeni nadpastir. Ne bom na drobno opisoval slo- zakasnjeno.) Imeli smo sv. misijon pri nas. Prišli so-vesnega in priserčnega sprejema ter ginljivih cerkvenih trije čč. očetje iz reda sv. Vincenca 14. aprila zvečer: obredov naslednjega dne, sej to je bilo povsod, kamor gg. Ign. Bdhm, Adolf Pogorelec; in N. Geršek iz Celja, so se škof pripeljali, skorej popolnoma enako, povsod Pričel se je 14. aprila popoldan. Z veseljem in 8 so bili z naj večim spoštovanjem in z ginljivo priserč- častjo smo jih sprejeli. P. Bohm je v pervem govoru nostjo sprejeti. Le nekoliko naj omenim. Na meji du- pojasnoval namen, zakaj da so prišli hovnije so jih spoštljivo pozdravili, c. kr. okrajni sodnik Najprej so priserčno in poljudno pripravljali otroke Bistriški, gospodje župani in mnogo odličnih tukajšnjih jn mladino do 16. leta za spoved in sv. obhajilo. V oseb, ter jih med streljanjem in zvonenjem spremili v pretresljivi besedi so razlagali štiri poslednje reči, farno cerkev sv. Petra. Ob cesti je bilo vsajenih ktere so globoko v srce segale. Zlo je šibal g. p. Bohm mnogo z banderci okinčanih mlajev in od podnožja zlasti nečiste in druge grehe. — Bog daj, da bi bilo cerkvenega griča do vboda v farno cerkev so pozdrav- veliko sadu, poboljšanja! ljali višega pastirja primerni napisi. Na pr.: Razlega Pretresljivo so govorili o terdovratnostigrešnika, se veselja glas: — Tvoj prihod je osrečil nas. Daj bla- kteri pokoro odlaša, kako nevarno je to, — o pravici goslov in rajski mir — ovčicam, ljubljeni Pastir. — Božji. Ginljivo je bilo spet slišati od neskončne mi-Tvoj prihod, Tvoj odhod — Blagoslovi naj Gospod, losti Božje, kteri tudi nar večjega grešnika ne zaverže, Pred cerkvenimi vrati: „Tu nos pasce, nos tuere — Tu kj pri njem pomoči iše, se iz celega serca k njemu nos bona fac videre/ — Naslednji dan, t. j. 25. t. m. oberne. Nar bolj ginljivo je bilo v petek 16. aprila, so premilostljivi Gospod podelili 1003 birmancem za- ko je pater Bohm pred izpostavljenim presvet. Reš. krament sv. birme. — Ko so se knezoškof ob eni uri Telesom v imenu vsih Jezusa prosil za odpušanje sa popoldne v duhovsko hišo povernili, so se jim poklonili ySe razžaljenja, nečasti, ktere se mu gode z nespo-vsi trije župani Ternovske fare, in v imenu faranov se dohnim obnašanjem, posebno z nevrednim obhajilom. --Kaj glasno, po domače vpraša vse pričujoče, če verujejo, *) Prav posebno hvaležni smo za poročilo in prosimo -- priljudno, sporočajte ie na dalje o tej reči in o drnzih sa- *) Prav serčna sahvala; devah in dogodbah. Vr. poskerbljeno. Vr. sa spolni tev Vale sadeve ie upajo, ljubijo čez vte Jezusa. In glasno je vse od-• govarjalo, priterdilo. Posebno ginljivo je bilo, ko je pater v imenu far-manov domačega g. župnika prosil za odpušanje za vse razžaljenja, ktero so-jim znabiti le boli is nepre-mislika ali nevednosti storili. In g. župnik, stopivši na zgornjo stopnico velikega altsija, z derhtečim glasom odgovorijo: Iz serca vsim odpustim. In vse ljudstvo, ktero je bilo pri poprejšnih pridigah sicer- ginjeno, pa tiho, je pri ti priliki na glas jokalo. — Nadalje v imenu otr6k prosijo starše za odpušanje itd. Zvečer ob 8, nadaljujejo, naj slovesno skozi četert ure zvoni, pri tej priliki naj si podajo roke v spravo, ki so bili znabiti v kregu. K sklepu v nedeljo popoldan je bil misijonski križ blagoslovljen, postavljen. Lepo je bilo viditi, dolgo procesijo v lepem vremenu potem ko je popred bilo večjidel deževno vreme, toliko bolje, da so ljudje imeli bolj čas vdeležiti se sv. misjona. Pa so se tudi res obilno vdeleževali sv. misijona, da je bila prostorna cerkev vedno polna. Obhajanih je bilo 1111. Res čudno 4 enojke! Naj Bog blagoslovi sv. misjon, da bi ti štirje stebrički pomenili stanovitnost v dobrem!! Hvaležni so farmani tem dobrim, za blagor duš vnetim gospodom. Pomagala sta spovedovati trem vnetim gg. misijonaijem in blagemu domačemu gosp. župniku gg. Janez Tavčar, župnik v Lešah, in Lorenc Kristofič, župnik v Kovorju. Spremila sta čč. patre gg. F. Vohinec in L. Kristofič do Naklega, kjer so se pomudili jtfi gostoljubnem prijaznem g. jubilantu 4flk^Zarniku, onaotfiBna žup., kteri so jih prijazno pogoštjIT Tiik^ so bili čast? g. p. superijor Bohm nekdaj duhovnega pomočniSa. fiog fUisfbnarjem njih trna obilno poplacai; —" Iz Željimske doline: Marsikdo gotovo že po-prašuje, kako je z novo cerkvijo? — Da bi vstregel vsim dobrotnikom, prijateljem in drugim, ki so darovali za zidanje naše v resnici potrebne cerkve, naj sporočam aledeče: Zidanje nove cerkve bo v dveh ali treh tednih gotovo popolnoma in lepo dokončano, in cerkev bi se zamogla že blsgosloviti. Toda popred treba bo še za naj potrebuejšo zno-tranjo opravo poskerbeti, ker stara ni več za rabo; in sej v mali stari ceravici tudi ni kaj take oprave, le en altarček, kake 4 metre visok, stoji v nji. Da se pa vse še napravi, vsaj veliki altar, prižnica, kerstni kamen i. t. d., potrebovalo bi se še veliko denarja ; — pa (kje ga dobiti)... Velike skerbi me zopet tlačijo, ker farani so revni, in tndi dokaj z nakladi obloženi, 50 na goldinar, to niso majhne reči. — Zadolžili smo se, in treba bo še mnogim rokodelcem, kamnoseku, kleparju, in mizarju dokaj plačevati. — Iz tega vzroka prederznem ae še enkrat na serca dobrih ljudi poterkati, in poprositi za kak milodar, da bi ga blagovolili dobrotniki naši nove cerkvo položiti na altar sv. Vida. ter da bi mogel napraviti še naj po-trebnejši znotranjo opravo v novi hiši Božji. — Bog Vam bo gotovo stoterno povernil, in da bi se to zgodilo, obljubim že naprej, molili bomo v novi cerkvi za vse dobrotnike, ki so nam že veliko darovali, da se je mogla lepa nova cerkev zidati, in za one, ki bodo pripomogli, da se bo še znotraj hiša božja ozaljšala. — Juri Dernovšek, farni oskerbnik. Bratovake zadev«. V molitev priporočeni: Na milostljive priprošnje N. lj. G. presv. Jezusovega 6erca, sv. Jožefa, sv. Nikolaja, aa. Hermagorain Fortunata, naših angeljev varhov in vsih naših patronov Bog dobrotno odverni od naše dežele poboje, umore in samomore, odpad in brezverstvo, prešeetvsnje in vse nečistosti, sovraštva* preklinjevanja in vse pošastne pregrehe in velike nesreče. — Mati priporoča sina osmošolca, da bi šolo dobro izdelal in da bi izvolil si duhovski stan, ako je božja volja. — Neko pohujšanje — da bi se zaterlo. Koledar za prihodnji teden: 7. rožnika. S. Lukrecija. — 8. S. Medard. — 9. Ss. Primož in Felicijan. — 10. S. Marjeta kraljica. — 11. S. Barnaba. — 12. Predbinkoštnica. (Post.) S. Jan. Fa-kund. — 13. Binkoštna nedelja. Listek za raznoterosti. Glavni praznik Naše ljube Gospe presvetega Serca Jezusovega obhajal jako dostojno se je v tukajšnji stolj-nici, sedežu bratovščine istega imena, pretečeni ponedeljek. Ker je bil ta dan sklep Šmarnic, ktere so se z izgledno vnemo in pobožnostjo obhajale, po vseh Ljub-Ijanskih cerkvah, pa tudi, kolikor vemo, po deželi, bil je zjutraj ob 5 sklepni govor za Slovence, sv. maša z blagoslovoma in zahvalno pesmijo. Nad 400 vernih pristopilo je ta dan k sv. Obhajilu. Zvečer ob 7 bilo je nemško branje in slovesne litanije z zahvalno pesmijo. Slovesnost imeli so preč. gosp. stoljni dekan dr. Henrik Pavkar z mitro. V Marijanišču so bile pretekli mesec Šmarnice e primernim premišljevanjem. Ljudi je prihajalo več dan za dnevom. V nedeljo je bila dopoldne slovesna služba božja, pri kteri je č. P. Jožef lepo slikal zgled Matere Božje v mičnem govoru. Dopoldne kakor popoldne je bilo darovanje. Slovesno sv. mašo, kakor tudi pri šmar-nicah litanije, je imel mil. g. prošt dr. Jarc. — V ponedeljek je bil sklep Šmarnic. Naj bi bile, tako se je reklo, Mariji v čast, v zahvalo in priporočilo. Zastran neve cerkve Jezusovega presv. Serca. Od več strani, zlasti od prečastite duhovščine, so se nam želje izrekle, naj bi se „v Danici" objavilo, koliko je še dolga pri misijonski cerkvi Jezusovega presv. Serca v Ljubljani? Blagovolite pregledati reč: Ko smo 1. grudna 1886 cerkvene poštetfe (račune) prevzeli, je bilo dolga še: 78.251 gld. Sedaj, 1. junija 1886, ga je še: 41.338 gld. razun tega pa še ima Ljubljanska hranilnica dobiti ves kapital 11.000gld.torsj vsega skupaj: 52.338 gld. Tu pa mali dolgovi po 200, 300, 400 gld. in obresti, ki jih vsako leto plačevati moramo, niso za-računjeni. — NB. Mali dolgovi po 200, 300, 400 so plsčani. Ako drago, objavite to v Danici in blagovolite revšino priporočiti dobrotnim Sercem. V Ljubljani 29. maja 1886. Ignacij Bohm, predsednik misijonarjev v Ljubljani. Pristave k. Ko smo te verstice za natis pregledovali, nam je neprevidoma v glavo šinila misel: Od več strani se bere, kako priserčno hvaležni so čč. očetom misijonarjem gospodje duhovni in ljudstvo po opravljenih ss. misijonih: — kaj ko bi zlasti take z misijonom osrečene duhovnije, kadar si bodi — če tudi delj časa pozneje — svojo zahvalo djansko pokazale in napravile kako zbirkozanovocgrkev Jezusovega praav. Serca, ktera se nam vgftkLpat, kmUr jn vidi ^jftl hi, kl^pft^ častitljivši. Ta cerkev je res čast Ljubljanskega mesta in lahko smo je veseli, če tudi je draga. Skusimo tedaj, da Jezusovo najsvetejše Serce in ss. aposteljna naša — Cirila in Metoda — iz dolga spravimo. Vredništvo. _(Darovi In nektere drage reči prihodnjič.) Odgovorni vrednik: Laka Jeran. — Tiskarji in založniki: Ješei Blaznikovi nasledniki v Ljubljani