»DDPRTO PISMO CELOVŠKEMU »KLEINE EEITUNG" (,;O"STERREICHS GROESSTE ¦BUNDESLANDERZHTUNG - UNABHANGIG) KPOŠTOVANl GOSPODJE! K Časi se spreminjajo, Vam pa ostajajo problemi. fcares sočustvujem z Vami. Stiska tiskane besedc, Ke posebej časnikarske je prav gotovo probtam, s ¦katcnm se morajo ubadati vsi časopisi tega sveta. ¦kevilttjuiovi izumi odvračajo bralca od časopisja Hh ga nafens^tno potiskajo v naročje drugim, bolj ^fcvlačrafeasredstvom obveščanja. Glede senzaeij ^Hteami Wt, kako enoličnc in podobnc si posta-^^¦K zadnjem času. Skratka ni jc dežclc na svetu, ^^Hluinu !a opraviti z umori, mamili, korupcijo, ^^^HP|||cior)em, ločitvami itd. Ubogi novinarji ^^MPI vro to enolično rAbo in zniešnjavo dan za ^Hot servirajo cenjeniin brakem. Priznali mi HKte, da so to pravzaprav nepremostljivc prote-HSpnaJne tcžave. No in če vsc odpovc. ostane še Bpodročje politike. toda tudi tu so vclike konjunk-Pturm; tenic žc za nami. Preostane nam samo dober ": in preizkušen novinarski rccept, da iz starcga de-lamo novo. Veliki časopisni konccrni si ob tcj zagati že vcdo j nckako purr.agati. Njim le uspeva, ut\ tem vsak-L danjim un^orom, mamiiom, ropoTn ltd. dodajo I ncko poz!.'o in skrivnostnost. 1'spcvajim iz tega fcposla cclo l- civati dobiček. Toda kako naj za ^OŽjML ¦fcoljo tak dobičck kuje mali časopis na K.otošw8^^ ¦kfudi najbolj ivpismenim Ijudem ie jasno, da sc ^Bfcgodovina na Koroškem ust.ivila nekje med ve-^^Hbm potopom in pokristjanjevanjem poganskih H^^^cev. Od tistiii pionirskih časov, ko jc ne-^^strasni nemški človek ohranil to dežclo vesoij-E ncmu nemštvu in krščanstvu, se je zgodiio bore Rmalo. SeveJ;; la zgodovinski ekskurz kaže na rc-K-dvounini triu -! licm.škega duha, vendar dober no-Kvinar, če ne že.i. Ja !.ja imajo za konzervativca, ne »more peti glorijc nemštvu Koroške (jubilej ple-Kbiscita je le cnkrat na leto). zato je zelo verjetno, pda bi se takega pisanja prcobjedel še tako močan ncmški žclodec. b. "Ccprav iz zgoraj povcdanega izhaii' in to pup> ¦ H noma jasno, da jc Koroška dvestopioccntno nem-l|.ška deželaTiBge to dejstvo enako aksiomu, se izne-¦nada in od nCTtod na splošno zaprcpaščenje aksio-Ofeatsko nemške Korgl^.poiaviio tudi koroški Slo-fflfeenci. Ta p^j^v, ki jo v^^vu paradpksalen in ne bi japjuslužil ve^jc pozornosti, čo onu njeni Slovenci ne Wm postali ..ekstremisti'- in'.,.šov.niisti" in sc sklicc-':|pli na neko avstrijsko državno pogodbo. 7 Prav gotovo je pojav Slovcncov na Koroškem ne-kaj senzacionalnega, ta senzacicnalnost bi sc lahko kosala kvečjemu z obiskom d<. iegacije Marsovcev pri gospodu deželncm gtavarju. I oda kdo. vpravmi vas, kdo je pripravljen to izjemno scnzacijo (pojav Slovenccv na Koroškem) sprcjgti kot rcsnidno, šo I posebej, če to scnzacijo spravlj^Vv.sv^j tako majhcn l in neugleden provincijski lis9BHlB|;jc . ,,Kleinc ¦tZcitung". Zato jc potrcbno ^B^BBftirisko-n-iar-H^ski" zadevi dodati nekaj pomS^^n pppra. da j^^Ktk bralci bolj pripravljeni ugri?,n'(iT. ^^^^^ (":•- '¦• bilo zelo konjunkfuJ!i«>;blagc) avstrij- , I skega pri alncga tiska, antikAjlnunistična histe-J1 rija. s katca¦. so obilno strašili syt)jc malomoščaw» skn bralstvo. / \c ta kapital seasom postal či*wffi:-neruben, tako th, grozljivc zgodbe ubrane najpo '¦' struno slabo vžgejo. Na .^rcčo koroškega proviiv^al-nega tiska sc tagrozljiv komunistični pudkont;.ncnt začcnja že onkraj Karavank |!v' Prava šala je sedaj ..Kleiac Zeitungu" ponovn$"' odkriti poglaviten vir v^eh težav na Koroškcm. F%. šast onkraj Karavank nc mirujc. amp.ak sega s svo-jimi krftnplji k n;un razdcjati horo ^^rsiir in ugo-iobiti to lepo ncmško pokrajino. Bistroumni '..ožjc pri ,,Kleine Zeitungu" tudi zvotkajo kdo jc' : .: -vni vodja in podpornik ,,slovcnskega' ekstre-i; i. /' in ,,naeionalizma" na Koroškcm. Nihčc drut; kv>t glasilo Ijubljanskih visokošolcev JLtifa bu"a"*- fJP Dragi gospodje pri ,,K.ieinc Zeitungu*',^ Vam rnoram čestitati, kako izjemnu ,,dobr ,,duhovito" ste ponaredili inoj prispevek nitev" objavljen v ,,Iribuni (24. 12. 1970)."kiiw-vsemu trudu Vam zainerim samo malenkost, \i. sicer, da moje osebno staiišče pripišete ,,Tribuni"^ Zagotavljam Vam, da nisem nikakršen anonimnus, ki bi sc moral skrivati za hrbtom glasila Ijubljan-skih visokošolcev, temveč MILENKO VA-KANJAC. absolvent filozofske fakultetc v Ljub-Ijani, stanujoč Stembalova II, prav tako v Ljub-ljani. Pod svoja stališča v članku ,,Iztreznitev" scin se tudi čisto pošleno podpisal. Nasprotno pa si dovoljujem ugotoviti, da Vaš ponaredek v ,,Kleinc Zeitungu" ostaja nepodpisan. Kax zadova moj članek (odnostio ponaredek k JUi le-tega), katerega ste blagovojlUi bralcem kot čistokrvni pjimei ekstremizma" in ,,šoviniznti(^ pa "Xol lotili tako zahtevne in sitrie reči, \ra.ša naioga predstaviti moj članek ini _ korekten način. Tako pa mi je naravpost nerodno, da vas moiain opozarjatt na tako banalno zadevo, Kbt je novinarsko poštenjc. Vse skiupaj se zares ne spodobi in kvari mojo intimno pjfedstavo o demo-kjraciji in civilizacijt y pjfelcpi Avstriji. Vaš cenjeni časopis se je 'ilago^offl tudi- okrasiti z geslom L'NAGHANGl(i, po y:,cm kai počenjate je to prc-senetljivo točno. sc z iztrganimi citati lahko vsak tekst spre-stno nasprotjt, to pač ni posebno rlen tekst mojega članka se nas namicc gospodov Ben ismo odločili zanjo. Kljub naši (beri strahopetnosti) je iiK>žno Jočao di-TM PRE-l JSIH INw O S?LOW ce se izjem; in piavično-? lcmo: KAJ zu ehjer fenueber der Her-nicht selbst ius-ceit) ^lgende ?Volk in Fschieden-Nisem iz-pžno si pred-tl (beseda, ki in besedo nahaja) obstaja 5otrebna provincial- za vselej postai SIOVENSKI NARO KLETl M LABIRINTU NAJRAZ TERFSOV IN INTERESIČEV ŠE4ZL^I? " aiedek pa je dobil t eine der Grossmacht solchen einmaligen Toleran^ ren Berzanti und Sima, w dazu entschlossen nchmednen Vorsicht ( es moeglich und gerec Frage zu steUen: Was dicsen vervvuenschtj sten Intcressen ue] vedeno»fe>za nem stavljam, da m ste jo samovolj IZGL Biri ( raziika. Natanču ncrnu ,,Kleine /eitungu". da vzhuja grozo pri svo-jih čitateljih. pred tistim, kar iahko še pridc za jivcijo v Venivovcu. Ce je ob tcrti treba potvarjati, hudega, včasid jc treba pač tudi rnalo lagati, " litične.potrobe. retja je na dlani. Kadar grc žnem Tirolskem, ki se ni anjem napisov, ampak s takrat grc za gc- cc to narekujejc "Dvoličnost takega ?a ncniško manjšino ri| ukvarjala samo /. prečl teronstičnimi nad velikim nemškiin narodom, za nekaj, kar moralo žalid vsakega kulturnega človeka v \ vrupi. KADAR PA VELIfCl NIMŠKl ROD (NJl -GOVA AVSTRIJSKA VARTANTA) IZTREBLJA IN UNIČUJT-:-VSE, KAR NI NEMSKEGA NA NJIJŠOVEM OZEMLJU. POTIM JE TO MANJŠA tAL|iJA AVSTRIJSKA ZADEVA. Seveda, kdo tufpa ve, da razcn v Sloveniji, živeSlovenci p Koroškem, v Itstfiji in na Madžarskem? \o gospodjc, ko v'fcli pustnih dnch iščetc ,,tc-roriste" in ,,ckstremistc" na Koroškem, vprašajte se malo ali je ta Vaša ,,nova" družabna igrica rcs t7virna, kot sc- Vam dozdcva? Z odličnim spoštovanjem Vaš MILENKO VAKANJAC Na povabilo Tribune mladih so 22. januar-ja prišli v Novi Sad štirje člani uredništva Tribune: Jože Konc, Andrej Medved, Jernej Novak in Jaša Zlobec. Na pogovoru z novo-sadskimi študenti so poskušali orisati usme-ritev Tribune in splošno kulturno ter poli-tično situacijo v Sloveniji. Pričujoči pri-spevki skušajo podati vtis, ki so ga uredniki Tribune dobili ob pogovoi^i na Tribuni mla-dih. Hkrati objavljamo tudi Odprto pismo jugoslovanski javnosti skupine novosadskih študentov. OTVORENO PISMO JUGOSLOVKNSKOJ JAV-NOSTI U kulturi Novog Sada (Vojvodinc) vlada u po-slednje dve godinc politika čvrstc ruke, potpuna birokratizacija in institucionalizovanjc kulturnih aktivnosti, kao i ekspanzija monopola grupa i poje-dinaca na odgovornim funkcijama. Arbitraža političkih organa i funkcionera u umetnosti i kulturi postala jc uobičajcni mctod za diskvalifikovanje novih pojava. Održava se hijerarhijski odnos medju kulturnim radnicima i apriorno diskvalifikovanje mladih stva-ralaca i savremenih tendencija u umetnosti. Bavljenje kulturom prctvorcno je u izvor sti-canja političke i materijalnc moči. Političko i administrativno rešavanje stvorio jc atmosferu straha, ugrozilo progrcsivnu misao, slo-bodu stvaralaštva i bavljenjc umetnošču čini mučnim i rizičnim. Samoupravna praksa u atmosferi strahovlade jc nemoguča, jer se poverenje vlasti uvek ukazuje po-litički ,,ispravnim pojedinicima. Sve ovo onemogučava demokratizaciju kulturc i uključivanje umetnosti u društvene procese čemu slede osude daje umetnost odvojena od dru-štva i naroda. Sredstva masovnih komunikacija dezinformišu jugoslovansku javnost i deluju kao produžena ruka monopola u političkoj i kulturnoj strukturi. Naš jezik je jezik umetnosti i no želimo da po-stane jezik politički. Grupa za novc umetnosti ,,Fcbruar" Branko Andrič s. r, Slavko Bogdanovič s. r, Čedomir Drča, s. r, Janez Koci-jančič s. r, Vladimir Kopici s. r, Božidar Mandič s. r, Miroslav Mandič s. r, Mirko Radojčič s. r, Ana Rakovič s. r, Dušan Sabo 2s. r, Slobodan Tišma s. r, Vujica Rešin Tucič s. r, Pcdja Vraneševič s. r, Miša Živanovič s. r. NOVI SAD Dogajalo se je v nekakšni avli; tri zidane in ena steklena stena, sedeč tesno ob njih smo uokvirili nek presenetljivo razsežen prazen prostor. Bilo je, kot da zavestno ustvarjamo praznino, ki jo je treba zapolniti. Nato smo pojasnjevali, naše besede so prehajale v prostor, se znova vračale, da smo jih kot ne dovolj domišljene misli znova sprejeli, se nenehoma soočali z našim delom in ga vnovič opravljali. To ni bil pogovor, bilo je pravo vnovič opravljano delo. Ustavljali smo se, begali, iskali besed; prihajale so od vsepovsod, čutili smo, da nam slede, besede, ki so prihajale, so bile prave in resnično kakor naše. Razumeli so nas. Provocirali so, simpatično in v živem zanimanju, pritiskali so, da smo vedno ztiova preverjali lastno ravnanje. De-batirali smo o vsem, o politiki, o kulturi. Nekdo je prinesel magnetofon, sedel je tik pred nas: ,,Dobro, dali se socializem u našoj zemlji kompro-mitovao ili ne? " Padlo je iznenada, morcče in trdo. Jaša eksplodira - jasno da, misli, dajeglede tega naše stališče nedvomno in razvidno iz sleherne številke. Drugi smo previdnejši, nekako v stiski pre-mišljujemo in tehtamo, a se ne izognemo za-ključku. Soglašamo. Kmalu nato pogovor usahne, ura je enajst, nadaljujemo v gradskoj kafani. To-krat govore oni; pojasnjujejo nam svoj položaj, raz-mere v Novem Sadu. Ne moremo verjeti. Kar go-vore, se zdi tako odmaknjeno in tuje, kot da ne more biti del tega našega sveta. Šele kasneje raz-umemo Tuciča, ki pravi: tisto ni bila provokacija, hotel sem, da bi bilo to izrečeno. Da bi sam in ostali začutili, da je to mogoče izreči tudi tu. JERNEJ NOVAK DOMOVINA VOJVODINA (Po obisku v N .111 Sadu.) Kot pripadniku madžarske manjšine so mi moji kolegi v Ljubljani večkrat izrazili zaskrbljonost zaradi neizbežne asimilacijc madžarske manjšinc v Vojvodini. Dobronamerno zaskrbljenost Slovencev sem sprejel predvscm kot znak solidarnosti in kot znak nji-hovih grcnkih izkušcnj v preteklosti in sedanjosti. Pa nc samo to. Tudi sama statistika govori v prid taki zaskrbljenosti: ob zclo nizki nataliteti in ob zelo velikem odstotku mcšanih zakonov madžar-skih dcklct (18 "/<¦) delcž Madžarov v celotnem šte-vilu prcbivalstva Vojvodine nenehno in relativno pada: 1953 25.7'/, 1961 - 23,8%, 1971 -? (prav tako kot delcž Slovcncev v Jugoslaviji). Pri-čakovati je - ali pa je kar gotovo, da bodo moč-nejši razvoj industrije v zadnjih in v bodočih letih in večja mobilnost delovnc sile ter rastoče odha-janjc v tujino še bolj pospeševali asimilacijske to-kove. Vojvodina postaja velik mikser narodov, pri-bližno tak, kakršen je bila Srednja Evropa v dobi prve industrijske revolucije. Vendar je odvcč biti hudo zaskrbljen zaradi same asimilacije. Prvič zato, ker se ta odvija zelo postopoma (ni neposredne prisile), drugič, ker pro-cesi asimilacije omogočajo pripadnikom manjšine večjo stopnjo in večjo širino kulturne, politične in ekonomske integracije kot v zaprti, asimilaciji od-porni kulturno-etnični skupnosti manjšine. Za primer madžarske manjšine je bolj kot asimi-lacija važen in usoden problem možnost (obseg in kvaliteta) participacije, ker jim edino to omogoča politično emancipacijo - to pa je že vprašanje splošne družbeno-politične situacije Pokrajine. Ta družbeno-ekonomska situacija pa deluje enako ne samo na manjšino, temveč na vse. Skozi politično emancipacijo namreč vodi pot tudi do kulturne in ekonomske afirmacije, to je do večje možnosti člo-veške integracije na čim višji (čim uztreznejši) ravni. Zaradi specifične MANJSINSKE situacije manjšine bi morali Madžari in druge manjšine v Vojvodini praviloma imeti več možnosti (privile-gije) za politično emancipacijo (Lenin) kot ve-činski narod, toda Vojvodiiia ima zelo speciflčno narodno-narodnostno strukturo: dežela več kot devetih narodov in narodnosti (med njimi tudi 5663 Slovencev). To, kar me je najbolj zaskrbelo ob nedavnem obisku v Novem Sadu, je položaj mladega madžar-skega izobraženstva (to velja tudi za Madžare v Prekmurju in za Slovensko manjšino na Koroškem in v Porabju tudi). Pomanjkljivosti našega sistema izobraževanja in pomanjkljivosti socialnega sistema se najhuje odra-žajo.v položaju dijakov iz vrst manjšine. Nimam razlogov, da bi dvomil v besede naših kolegov v Novem Sadu, da so madžarski študentje zapostav-ljeni (živijo v težkih razmerah, večinoma brez šti-pendij ali z zelo nizkimi, izredno malo jih je dobilo stanovanje v študentskih domovih in menim, da bi take diference morali odpraviti študentje sami, če je družbeno-politična situacija taka, da manjšimi ne nudi zadostne večinske zaščite. V poročilu komisije Pokrajinskega komiteja ZKV za mednacionalne odnose berem: ,,Med 3489 koristnikov kredita v šolskem lctu 1969/70 jc samo 178 Madžaiov, 41 Slovakov, 26 Romunov itd." Iz tabele pa je razvidno, da je med 11.287 študenti novosadske univerze le 1099 ali 9,1'A Madžarov, med 7351 študentov višjih šol pa le 850 ali 11,5 % Madžarov. Odtok madžarskih študentov v vsa večja mesta Evrope (od Dunaja in Frankfurta do Pariza, Ham-burga in Stockholma, kjer se prežMjajo z drugimi deli), je*postal običaj. Seveda bi bilo za kakršno-koli sklepanje potrebno raziskati poglavitne vzroke tega položaja, vendarje tudi brez tcga razvidno, da so to posledice dolgoročnih proecsov. ki jih je mo-goče popraviti šele v daljši prihodnosti. Menda bi bilo preuranjeno sklepati, da so manjšine na sploh v slabšem socialno-ekonomskem položaju (zaradi nižje stopnje njihove političnc emancipacije) in da so njihovi otroci manj motivirani za študij ter ni-majo materialnih možnosti za šolanje ker bi iz tega neposredno sledilo, da naša samoupravna so-cilaistična družba socialnc šibkejšc, zapo^tavlja. da jim na splošnem družbeno-socialnem planu ne nudi možnosti za uveljavitev demokratičnili pravic do izobraževanja in da družba nudi možnost tistim, ki že ,,nekaj" imajo. Taka neprevcrjena prcdpostavka bi nas privedla zelo daleč, morali bi namrcč raz-iskati kateri in kolikšcn dcl prcbivalstva je pod splošnim nivojem in kakšna je naša socialna pira-mida. Splošna družbcno-politična in ekononiska si-tuacija se torej močno odraža na položaju manj-šine. Lahko rečemo, da jc manjšina takorckoč po-manjšana slika cclotne družbe. Zato so pripadniki manjšine stopnjevano zaintcresirani za raz-iskovanje in reševanje poglavitnih problemov cc-lotne družbe. Zato sem prej opozoril na obscg in kvaliteto tcr možnosti njihove participacijc. Po vtisih, ki sem jih dobil v Novcm Sadu, radi-kalne spremembo ne moremo pričakovati. Naj-močnejši impulz za spremembe so doslej dali štu-dentje. Tudi v bodočnosti lahko pričakujemo naj-več od njih, šc posebno pa od tistih, ki so zbrani okrog avantgardnc rcvije Uj Symposion in Hunga-rološkega inštituta v Novem Sadu ter sociološkc katedre v Subotici. JOŽE KONC NOVl, SAD Partija izgublja svoje pozicije. Med vstmi sloji prebivalstva. Njen vpliv se manjša iz dneva v dan. Položaj ji uhaja iz rok. Tehnokracija je na pohodu. In korupcija in nestrokovnost in apatija in saboti-ranje . . . Slovenska partija skuša položaj rcšiti z reformiranjem, z demokratizacijo, z mladimi. Pa ne pomaga dosti. Vse bolj bledi nekdanja podoba, še včeraj veliki, močni stroj leze vase. Tam doli, na vzhodu, je položaj precej druga-čen. Tudi tam ni več sledu o kakšni avantgardi in zaščitnici proletariata. Samo da si je tam birokrat-ski aparat izbral drugačno pot. Zavedajoč se svoje ideološke, moralne nemoci, si skuša partija po-magati s politiko trde roke. Za nas, ki že leta ži-vimo v vsaj navidezni demokraciji, je položaj v Novem Sadu, Nišu itd. naravnost giozljiv. Nad vsemi institucijami, od sindikatov do študentskega glasila, se dviga najviše in najmočneje - partija. Tu ni priziva. Na ulicah, v lokalih, po parkih, na šolah, povsod moraš biti oprezen, povsod moraš paziti na svoje besede. To vpliva na nas kot grozljiva mora, kot spomin na hudobne čase, ko nisi mogel ni-komur verjeti. In ljudje molče. Gledajo izpod čela, vračajo knjižice in se umikajo. Sprejeli so nas, kot bi prišli s tujega sveta. Srkali so naše besede kot dragocenosti. To, o čemer vi govorite, o tem mi ne smemo niti sanjati. Spočetka nismo mogli verjeti. Potem pa se je začelo odvijati. Toliko človeške stiske, toliko grenkobe. In nad vsem tem mogočna konstrukcija oblasti. PARTIJA ukazuje prepoveduje dovoljuje obsoja pomilošča - In vsak dan bolj se mogočna stavba krha. Ljudje že davno ne verjamejo več nasilju in pritisku. Mladi se skušajo boriti. Sila se sprošča tudi v kulturi. Krog se vedno bolj oži. To ne more dolgo trajati. Konstrukcija se bo sesula. Razneslo jo bo. Ker nasilje ne more zmagati. In takrat boste videli, kaj je avantgarda. In kaj zmore proletariat. Videli boste, da je mogoče zgra-diti tudi drugačno partijo. Boljšo, svetlejšo. In res-ničnejšo. J. ZLOBEC SANCTA SANCTISSIMA . . . Vedno so mi bile zoprnc in neprijetnc dolge po-lemike, zlasti še, če so se spuščale na osebno raven. Vendar pa bi na pismo ing. Bulca v 14. števiiki Tribune vseeno rad odgovoril. Nekoliko zato, da se razčistijo nepotrebni nesporazumi, šc bolj pa zato, ker jc na prvi pogled privlačno staJišče ing. Bulca vedno bolj razširjeno in vedno bolj kroji tudi usodo naše države. Politika, zlasti zunanja, mora biti realistična, nczrclo je vanjo vgrajevati čustva. V tej ideji se skriva rešitev problema, ki našo politiko, zunanjo in notranjo, muči žc več desetletij. Na eni strani se skriva želja (ing. Bulc jo definira brez zadrege) iz-vleči iz vsakc situacije čim več koristi, sprejemati partnerjc takšne, kakršni pač so, sicer sodelovanja ni. Po drugi strani pa smo šc vedno, vsaj teore-tično, vczani na nek program, ki se imenuje pro-gram ZKJ; podpirati moramo, spot vsaj tcoretično, osvobodilna gibanja, boj ilegalnih komunističnib partij itd. In čc sc povrnemo k ing. Bulcu, to je tisti del poJitikc, ki ga lahko imenujemo čustva. V tem razkolu, čc lahko tako rečemo, scvcda ne moremo kar čez noč opraviti s pctdesctletno tra-dicijo naše partije, čeprav jc končni rczultat znan že vnaprej. Nekoliko slabe vesti je vsecno šc ostalo, to je vidno še celo pri ing. Bulcu. Amerika jc sicer dominantna fašistična sila in steber svetovnc reak-cije, vendai pa nas nuja sili pregaziti najosnovnejša socialistična načela. Da pa bi čistosti vsaj malo ohranili, si izberemo nekaj grešnih kozJov, ing. Bulcjih vncto našteva (Španija, Kambodža, Izrael), ki so sicer samo stranski rokavi ameriškega impe-rializma. Kkonomsko sodclovanje z njimi za nas ni bogvekako pomembno, labko pa se zaradi svojega načelnega odnosa do teh vlad trkamo po prsih in rdečih knjižicah. Primer torej, ki ga ing. Bulc s takim ponosom navaja, jc čisto licemerstvo, pesek v oči. Vedno odločneje se pred nas postavlja alterna-tiva, ki jo skušamo kompromisno reševati že petin-dvajset let. Naša zunanja politika je v zadnjih letih brez dvoma začrtala smer dokončne razrešitvc. Realizem. Stopiti k tistemu, ki ti več ponudi. Ostalo so nepotrebna čustva ali pa, kot pravi ing. Bulc, poziv na nuklcarno kataklizmo. Samo pri tcm pozabljamo, kot da ne bi nikoli poznali dialek-tičnega materializma, da ta realizem ni niti borba za človeka niti zgodovinska šansa samoupravnega sodializma (po ing. Bulcu). Svetovna zgodovina po oktobrski revoluciji nam jasno pokaže, da so oblastvenc strukturc današnjcga sveta tiste, ki nas bodo, če se današnja situacija ne bo radikalno spre-mcnila, popeljalc v svetovno katastrofo. In pristaja-njc na ta status quo, še bolj pa intenzivno vključc-vanje vanjo samo šc veča težo zgodovinskc krivde. Ob koncu bi rad dokončno razčistil neki nespo-razum, ki jc zbudil ogorčenje ing. BuJca. V svojem zapisu scm namrcč dcjal, da se jc ing. Bulc med drugim zavzcl za to, ,,da bi bilo morda dobro pri nas uvcsti nekaterc metode, ki jih CIA z uspehom rcalizira v ZDA, namreč, da sc razvije sistem vohu-njenja za znanstvcniki, ki tako ali drugače potujejo v tujino". Po Bulčevih besedah je bila to groba potvorba. Da bo stvar jasna, bom omenjeno misel podal dobesedno z magnetofonskega traku. Ker pa vcm, da govorjena bcseda deluje precej drugače kot mrtva črka na papirju, bodo, da bi bil efekt vsaj približno dosežen, izrazito poudarjene bescde natisnjene v kurzivu! ,,Lahko rečem da sem ugotovil v State Departc-mentu, da imajo prcglcd o vsakcm znanstveniku, o vsakem njegovem potovanju in kontaktu v inozcm-stvu. Pa zaradi tega nobeden nc reče, da je to cd policijski režim. Ampak pravijo, toje scstavcn del, to je informacija, ki je prcdpogoj za vsakr.šno poli-tiko, ki jo moramo voditi za znanstveno politiko, posebno šc za mednarodno politiko ali pa znanost s kakšno deželo. In najbrž smo mi ena od rcdkih dežela, ki nima nikakršnih podatkov, kar se tcga tiče. Zato, da ja ne bi kdo rekel, da smo policijska dcžela, pa da imamo te podatkc zato, da bo kdo rekel, da hočemo vedeti, kam kdo grc in s kom sc pogovarja. Ampak to je sestaven del obnašanja, sestaven del enih ustaljenih odnosov, igre, ki je splošno priznana . . ." 0 tem, kdo tovrstne podatke dobavlja State Departementu, najbrž ni potrebno razpravljati. JAŠA ZLOBEC koncept, ki nastaja (UVODNA MISKL NA TRIBINI MLADIH V NO-VEM SADU) Nekateri kritiki Tribune glcdajo na študentski tisk s politično-racionalnimi mcrili. To je prav, če vemo. da tako kot vsa družba pričakujejo od štu-dentov, da delujejo naprcdno in radikalno prav na političnem področju. Sredstva za izražanje tc radi-kalnosti pripadajo kulturni sferi v širšem pomenu tega pojma. Iz tega izliaja naša zahtcva (zahteva študentov) po večji kulturi študcntov, česar pa ob-stoječa univerza in družba ne moreta dati. Pre-ostaja natn lc dcstrukcija obstojcče univerze in družbe. Kaj kritiki Tribuni najpogosteje očitajo? - Beg iz aktivizma v sfero kontemplacije in pri-vatnosti. - Pomanjkanje skupne volje in socialne moči. Zabavnost brez akcijske napetosti. Radikalno ncgacijo vscga ob istočasni neko- herentnosti. Če tc trditve držijo, potem trdimo, da ustrezno odražamo določeno situacijo v celotni študentski strukturi. Rcs je, da nam ni uspclo, da bi sami ustvarili ali vsaj zbrali avantgardo študentskega gibanja. Ne vcrjamom v možnost, da bi študentska populacija pri nas lahko imela neko konkretno so-cialno moč. Morda jc to mogočc v položaju, ko je družba v krizi. V normalncm stanju pa študentjc zaradi močno diferenciranib potreb in iz njih izvi-rajočih raznolikih interesov, ki jih ne morcmo zbrati v neko skupno hotenje, te moči ne moremo imeti. Zato je študentc tudi prcko mnogih parcial-nih interesov mogoče zajcti le na osnovi njihovega skupnega bivanja in skupnega občutka vscbin. Zato poizkusi kot so literarni maraton, demon-stracije in tcach-ini, ki vsi slone na emocialni pove-zanosti študentov kakršno pogojujc tudi Tribunin likovni vtis. T;i čustveni elcment povezanosti štu-dentov nas jc j vcdcl do tcga, da smo začeli raz-mišljati o možnosti študentskc kulture kot subkul-ture. Nadalje nam očitajo, da smo nckoherentni in to tako v ideologiji kot v politiki. Ta nekoherentnost je najbolj vidna v študentskih akcijah, ki so dobile ustrezen odmev tudi v Tribuni. Lahko rečemo, da je pri nas vsaj 80 '','< študentskili akcij sindikali-stične. aktivističnc in kulturne narave, preostali del pa se nanaša na študijsko problematiko in na študentsko politično gibanje. Študijska proble-matika in študcntsko gibanje dajeta vtis fragmen-tarnosti, nepovezanosti in izoliranosti zato, ker ni bilo predhodne močne tcoretične osnove. ki bi ju druzila in jima dala kontinuiteto. V slovenskcm študentskem gibanju ni politično in ideološko utc-meljencga napisanega programa. Kot piogrami služijo statut Skupnosti študentov, manifVsti ra/ ličnili skupm in ^ioicslna pisina. Od toh je za iias najpomembnejše protestno pismo javnosti, ki so ga napisali profesorji in študentje, člani osnovnc orga-nizacije ZveZe komunistov na oddclku za psiho-logijo in filozofijo II Ljubljanske Univerze. V tem pismu so navcdli naslednje problemo: samouprav-ljanje kot socialni program Jugoslavije, intcgritcta Jugoslavije, srcdstva obveščanja oz. masovni mediji, zunanja politika, ckonomsko-politični sistem Jugoslavijc in vprašanje elitc. Ta program, čc ga lahko tako imenujemo, zelo spominja na Akcijski program beograjskih študen-tov iz leta 1968. Pismo samo in dogodki, ki so ga spremljali, so močno pospešili študcntski napad na sredstva javnega obvcščanja, ki še vcdno traja. Prav tako jc pismo vzpodbudilo kritiko načel zunanje politikc na.še državc z javnimi dcmonstracijami. protestnimi lctaki in s pismi sckrctarijatu zazuna-nje zadcve. Potreba po programu študentskega gibanja se jc pokazala prav v teh demonstracijah, ki so ostale na nivoju organizacijske in masovne atraktivnosti, brcz globlje in nove vsebine, brez študcntskih tri-bunalov. brez političnc in socialnc ostrine. Zato smo Ijubljanski študcntje odobravali napore dc-lovnc skupine beograjskib študentov, ki jc sestavila projekt za študentski program. Ta program je bil sprejet na skupščini študcntov v Ljubljani in v ožjih grupacijah; za scdaj brcz analitičnc^fn kri-tične oconc. Napredna v tem programu je nova altcrnativa. apriorna noideološkost in dejstvo, da izhaja iz obstojcčili odnosov v sistemu izobraže-vanja. Kolikor bo ta program privcdcl do afirmacije akcije, toliko bolj bo dokazana enotnost te teorijc in naše prakse oziroma moč tcga programa. V Ljubljani sedaj potekajo akcije za delovni status študentov, ki so ostalc brcz vsakršnega odmeva v masi študcntov; vcrjetno pa bodo sledilc šc akcijc za novo univerzo in akcijc za dcstrukcijo sedanjega sistcma izobraževanja. 1 rcnutno je te akcije težko izvesti. ker sta uiiivcrzitctna in študentska struk-tura zadovoljni s scdanjim stanjem in ga žclita morda lc malo izboljšati. To željc oziroma potrebc po tako majhnih spremembah niso nič drugega kot reformizem, temu pa jc šc kako potrebna idco-logija. V ta namen se lahko lzkoristi vsak teorijsko slabo zasnovan program, manifest ali druga akcija. Tribuna ni bila in tudi sedaj ni imuna do ideolo-ško obremenjenih in rctormistično usmerjenih vsebin, ki se lahko obrnejo proti študentom samim. Toda uredništvo jc večkrat pokazalo, da se jim hoče izogibati. Zato radikalna negacija, ki hkrati zahteva novo alternativo in teoretično osnovo. Politicna redakcija Tri"b\jne sklicuje sestanelc sodelavcev in drugih prizadetih 9.marca ob 18 uri v prostorili -uredništva.Pridite! eprestano sprašuje kje so škarje O VE SELJU KINDERT HUBERT TOMAŽ ŠALAMUN kidert hubert ima doma: jakce jeep gabrove listc miniatureijspriort žamanje | procesijo živih rotov/ jadrnic kaftan tetrapak 70.000 lir grog jaunen snknjič s širokimi rdečimi žej britev radio prevod točen posnetek kurca prijatelja rona5 džezvo opice prilepljene v desni kot ogledala v predsobi kip barvice sina datlje džurice brata ki se uči angleško con una ferocia accanita silos poln prešvercanih ameriškiii cigaret čop las kljuke sveto pismo kos ometa rdečkarja ki študira ekonomijo in je trenutno na obisku vlak svvinburna mrcžo za sušenje las parafin živo mlado žirafo ki jo je zadel na televiziji zajuho knorr šteke cilindre rute štramacine busolo rjavo aenarmco iz svinjsKega usnja čako sliko lipice fikus fotografirani atlantski pakt dokument na katerem je jasno izpričano da je z nohtom desnega palca zarezal v madono bellinija blago ladjico za merjenje temperature fave profesuro gliste v dreku v stekleni kahli medaljon prospekt za koncert milesa davisa klek kovček za klobuke zrezek stekleno kroglo v kateri mati božja z otrokom ki jo lahko streseš da pada sneg katrco pripravo za stiskanje limon frak čakovec iz gibsa information katalog ključ magic music peace poster DVE RAZSTAVI V zadnjem času sta bili v Ljubljani dvc zanimivi razstavi. Sočasnost in nekatcri drugi vzroki silijo. da pišcmo o njiju skupaj. Prva je bila razstava Kiarja Meška v Mali galeriji. Če sc spomnimo dcj-stva, da bo Mcško letos zastopal jugoslovansko umetnost na razstavi v Parizu, lahko zapišemo, da je ta umetnik v našcm prostoru dobil že velik ugled. Razstava nas je inforrnirala o njcgovih naj-novejših dclih. Druga je bila razstava Marijana Dov-jaka v Mestni galeriji. Dovjak jc naši javnosti bolj znan kot borec za profesionalizaeijo odnosov v na-šcm likovno-kulturnem prostoru in morda prav za-radi tcga kvalitctno dosti manj uveljavljen kot Meško. Najprej bom poizkusil ovrednotiti nekaj li-kovnih probk-mov, ki sta jih v predstavljenih dclih rešcvala omcnjena avtorja. Kiar Meško jc v svojem dclu pred to razstavo uporabljal grafično ornamentalno strukturiranjc ploskve, ki jc tcžilo k ccntru, kjer je vizualno vlogo središču tudi ikonograisko utcmeljil. Preko fazc okspcrimenta z novimi formulacijami (šok-art ambient). ki pa je v Ljubljani nismo vidcli, sc je slikar vrnil k klasičnim slikarskim izrazilom. Prcd-met izraza mu je tiguralna kompozicija, ki jogradi s prevzemanjem spcciličnih modclov \z tradicije, katerih primcrna vizuaina funkcija se mora podrc-diti novi vsebini. Tako sc vsa problematika likovno formulucije skrči na vsobinski moment. Z naslovi |I'ikc nasilja itd.) slikar dokazuje, da je angažiran, gkdalčeva pa ostane odločitev, da tako angaži-ranost sprejmc. Zdi sc tni, da je bistveni ncspo-razum Meškovega dela v tcm, da je od poizkusov v smcri oblikovanja ambienta nenadoma prcšel k uporabi novih formulacij, ki pa jih zaradi tradicijc slikarskcga jezika ne moro tretirati neproblemsko. zgolj vizualno-informativno. Marjan Dovjak jc na svoji razstavi prcdstavil opus zadnjiti trch let. Pri anaJizi njcgovega novega deia opuščam razstavljena dela iz obdobja, ko sc je slikarju zdelo potrcbno študirati probleme. ki so jih rcševali in že rešili kubisti in pa najnovcjše eksperimente. Ta dela na razstavo niso sodila, kcr so hromila enotno zasnovano jedro dela. Dovjak jc namreč prcdstavil svoj svet, v katercm voljajo sli-karju lastne zahteve in zakonitosti. Zato se nc stn-iijain s trditvijo kritikc, da oblikovnc defuunucije, ki so psihološkega značaja motijo enovitost izraza. Slikar deformira predmete, da utrdi uravnoveše-nost celotc, vizualna prcdnost takc deformacije pa je v večji preglednosti. kar jc logična zahteva sli-kagevih ncnavadnih očišč. Umctnik jc našei no-tranje odnosc med predmeti interiera, ki jih likov-no ldentificira s prostorskim okvirjcm in s tem do-scžc pri predstavitvi vsakdanjega prostora fbuffet npr.) potreben ritcm in napetost. Tako dobi nasli-kani prostor z aktoni upodoL"fve prenesen na drug nivo svojo višjo komumkativi •> vrcdnost. Z vna-šanjem predmetov sodobne civii. '.acijc skuša slikar H i Jij ornamenta , . ;sai povzeto misel: ,,Če je ornament del sveta. ' kate-rem živimo, jc umetnina podoba tega sveta." Ce iščemo stik obch slikarskih svetov z našim realnim, imamo na eni strani podobo prestruktu-riranega svcta, ki nas obdaja, premišljenega in vide-nega skozi perceptivne izkušnje slikarja Dovjaka. Meško pa je prcd gledalca postavil dclo, katerega poslanstvo je ne glede na nerešene likovne pro-bleme višje: grc mu za angažiranost umetnika kot najsenzibilnejšega tvorca. Pri tem zanemarja spo-sobnost zaznave v smislu prirodne komunikacije in zato zapada v grotcsknost. To bi bile tistc vred-note, ki postavljajo obravnavani razstavi na mesto, ki jima v danem trenutku v našem kulturnem pro-storu pripada. Nc bi govoril o teni, katcra razstava jc bolj uspela, bolj zanimivo je ogledati si komen-tarjc ,,uradnih" kritikov tiska, radija in telcvizije, ki so s svojim pojavljanjem uspeli kompletno dez-informirati naše kulturno občinstvo. Ob vseh iz-zvajanjih namreč čutimo zakulisna delovanja in osebna nasprotja, ki so značilna za situacijo v naši likovni umetnosti. Drugače si namreč ne moremo razlagati raznih mnenj, ki delo enega slikarja le po-vršno odpravljajo, slike drugega pa nekritično hvalijo tcr obratno. Istočasno diskvalificirajo izva-janjc kolegov kritikov ne s temcljitejšo študijo, ampak z nestrpnostjo (lažnc) avtoritete ustaljenega kritika neke generacije, skupine, časopisa (torej zopet klana) itd. V takem stanju se je celo umetnik spustil v dokazovanje kvalitete svojih del s pi-sanjem. JURE MIKUŽ OHNEDARUTH ,,Iščem univerzalni zvok", te be-sede govorijo Johna Coltrana.x Telo usahne in glasba ostaja v preglednem zraku. sistem eiefct nih nihanj. širjenje energije, koz-mična pot, ki se vanjo odpira člo-vek. Univerzalni /vok objema vse, zato je neslišen. Kar poje, kar zveni, so njegovi particuli; niti nje gova površina niti njegova globi Doseči univerzalni zvok pom družiti posamezne tone, delati gl bo; v nekcm trenutku bo glas napolnila univerzum in lahko se vrnila v svoj izvor: zvok. I aliko boi utihnila. Univerzalni zvok ie naj-kreativnejša tišina. In tako je vzpostavljena e:iot-nost kozmosa. Senca se ne ločuj od svetlobe, telo ne zapušča mis: Linearnost je ukinjena, aritmetič čas pokaže svojo iluzorno spo-minsko lice. Skrivnost se vrača praznini, ki spet stopa na prest Glasba je nerazložljiva, je ner ložljivost tišine in govorice. Tišir ni samo prazno in govorica ni sa telo. Glasba cvete v nas: na polj onstran zavesti se vrača pornlad XJOHN TOLTRANE (23. septem-j ber 1926 Pjulij 1967) MILAN DEKLEV; O OSNOVIGLASBE 1. CELO ŽIVLJENJE TRAJAj JOCI ZVOK V TELESl (GLAVA) 2. CELO ŽIVLJENJE JAJOCl RITEM V TELESl (SRCE) 3. SPREMBSJAJOČA ZVOK IN RITEM OKOUCE RELACIJA MED ZNOTR^ TELESNIM IN IZVEN TELI NIM SE DOGAJA NA DVA ČINA: a) HARMONIJA, KOORDINf RANOST, NEBESA . . . b) DISHARMONIJA, NEKO ORDBVIRANOST, PEKEL . MANIFEST? Mislim, da bo rek , jazz je mrtev" držal. Kajti umira skupaj z vsemi tistimi \,ljubitelji" jazza, ki se z njim in v njem zazidavajo z zidom tradicije, spominov, preminulih izkušenj, iz katerih niso znali najti poti naprej. Večina teh ljubiteljev je iz dobe, ko je bil jazz nekaj posebnega, nekaj skrivnostnega, nekaj, kar je bilo poznano samo peščici Ijudi. Posebno v Evropi je bil jazz glasba intelektualcev, njihova last, njihov. Na tak - ekskluziven — način je njihovjazz tudi živel in se razvijal. Vpet v dokaj kmt in neejgstičen sistem, brez pravega izhoda. Že samo poimenovanje — ljubitelj jazza — pomeni določeno mističnost, zaprtost. Zakaj, ljubiti na ljubiteljski način pomeni ljubiti hladno, ljubiti od daleč. Takšna ljubezen je lastniška lju-bezen, je izključna Ijubezen,je ne ljubezen. Toda mi ne Ijubimo izključnosti, hladu, ne maramo takšne glasbe! Mi glasbo potrebujemo, potrebujemo univerzalni zvok, ki bo naš, ne ljubiteljev. Jazz se je zato moral osvoboditi, osvoboditi spon in Ijubiteljev. MORAL je postati glasba. Moral je priti do vsakogar, do vsega. Nam Miles Davis na Bitches Brew kaj pove, nas kaj nauči. Seveda. Samo poslušati ga je treba, da ga čutiš, da ti pride v kusti, do mozga. Moraš biti PRIPRAVLJEN sodelovati z njim. Poskusi in čutil boš. Čutil boš premikanje zraka, čutil boš čliU- pri problematiki idejno enotnega nastopa komunistov: ,,To je področje, na katerem nikoli ne moremo računati s popolno enotnostjo stališč, kjer je diver-gentnost nazorov večja kot kjerkoli drugod. Prav tako moramo računati z obstojem grup. ki skušajo v svojem mediju realizirati svoj umetniški kancept in ti kon-cepti dostikrat oclstopajo od tradiciona:-mh norm in predstav. |n dobro je, da jetako. kcr ib sicer ne bilo nobenega napredka in nobenega prodora v novo in neznano. Vendar pa sc v zvczi s tem postavlja vprašanjc, kako doseči tisto mini-malno, nujno potrebno idejno enotnost, ki je po-goj vsakc učinkovite idejne akcije in brez katerc bi se morala ZK enostavno odreči kakršnemukoli vplivanju in usmerjanju kulture. Vemo pa, da se ZK temu ni odrekla in se ne more odreči, ker je popolnoma jasno, da bi pomenil umik ZK iz kul-turnega prostora zgolj zamenjavo marksističnega idejnega vpliva z drugimi (kar se deloma že do-gaja), in sicer z vplivi, ki ne bi delovali v smeri uresničevanja ciljev samoupravne socialistične družbe." Vendar paje ostajanje v tem krogu le navidezno, pravi apel vašega razmišljanja pa dovolj jasno raz-viden iz stavka, ki sledi: ,,Vsi znaki kažejo, da bi se kultura brez zavest-nega angažmaja komunistov prav kmalu znašla v vlogi pasivnega odraza in posrednika popredme-tenosti potrošniškega sveta in s tem v vlogi pospe-ševalca prav tistih procesov, ki so v najglobljem nasprotju z bistvom same kulture. Toliko o poslanstvu v imenu ,,bistva same kul-ture" na dolgo in široko, tako kot sem sam razbijaJ to prikrito neutemeljenost in lažno demokratič-nost. Sedaj pa k stvari! Smatram, da je prisotnost komunistov v smislu idejnega usmerjanja procesov, ki se odvijajo znotraj prizadevanj po oblikovanju neke socialistični druž-bi lastne kulture zaželjena in dokler ostaja na ni-voju usmerjanja globalnih ali osnovnih potreb in problemov te družbe celo nujna. V tem smislu naj bi bil vpliv komunistov jasen in nedvomen pred-vsem pri reševanju osnovnih problemov neke naro-dove kulture. Te naiodove ali ,,naše kulture" pa ne tvori petero idejno spornih filozofskih esejev, estetskih raziskav ali novo izišlih leposlovnih del. Narodova kultura ni drobna knjižica poezij, to ,,našo kulturo" tvorijo tudi in predvsem tista vpra-šanje o katerih je ponavadi govora kot o proble-matiki socialnega skrbstva, izobraževanja itn., itn. Ta področja so sestavni del in morda celo osnova tiste ,,naše kulture", ki naj bi se ,,postavila po robu reifikacijskim procesom". In na teh področjih bi bila tvorna prisotnost komunistov še kako zaže-lena. Prav tu pa vsaj študentje ugotavljamo po-polno odsotnost prizadevanj, ki naj bl pripomogla k graditvi novih družbenih odnosov, nove kulture in nove družbe. Navedel bom popolnoma kon-kreten primer. Pri nas se veliko govori o tetn, kako je treba izboljšati socialno struktuio študentov. Prav pred kiatkim je bilo javnosti skromno in tia hitro sporočeno, da bo v tekočem letu za financi-ranje vzgojno varstvenih in izobraževalnih dejav-nosti družbi na voljo precej manj sredstev, kot jih je bilo v ta namen namenjeno prvotno. Isto spo-ročilo je vzpodbudno poudarjalo, da ,,bomo" po-ložaj rešili tako, da bo izobražovalni sektor ostal neprizadet, seveda na rčaun odtegljajev vzgojno-varstvenim dejavnostim. Študentje obsojamo tak način reševanja problematike financiranja izobra-ževalnih dejavnosti. Pospeševanje srednjega in višje-šolskega izobraževanja na račun predšolskega var-stva ali osnovnega šolstva ocenjujemo kot neda-pustno. Sistem štipendiranja je buržuazna oblika reševanja socialno neustrezne strukture študentov in s takim načinom reševanja ne bomo nikoli do-segli tolikanj proglašane enakosti in vsakomur pri-znane pravice do vseh stopenj izobraževanja. Kna-kost in izboljšanje socialne strukture študentov jc mogoče doseči le z načrtnim razvijanjem prcd-šolskih in šolskih ustanov z vsem pripadajočim ustrezno izobraženim pedagoškim kadrom. V tem smislu upoštevamo študentje vzgojno-varstveni etavtro8R" iii genialnosti, pa se v zadnjih d«?h nisem mogel odločj|i. Mučile so me težffe sanje. Kadim in prekn- nog poslušam Milesa Davisa, iz dimnih Sarjev pa se mi nasmiha John Wayne v ^baretki. Stari odurni zamaščeni pra-ipak prejle sem zvedel, da bi se lahko pdjavil te isti strani kot mladinec Janez Ko-cijančičla mi ni več m§|lčati. Zoomilipi BeogradHv objektop prestol lica. Ne fehi kaj me nervira v;nRn glomaz-, sivem, jugoslovanskem mesLy. Morda poznam iz napačnih trenutkov%ikinitev hdentaJ|uLta<Š|5|Mijanoviča itd. ^ tokrat j bilo druP|fe. M^en sem šel, da bi posnei kopico trdovratnih feranjcev, zaljubljemh v hterarne večere. In pbtem, v O^^inskem domu, med debelimi okravatenim^grepro-^yture, ki kupčkajo z bank%vci, so biie sam©:^Q|j: zzzom enega, f^^ drugega pa opita^&ažica levo,'br zica desno. fftvgšlni se čudil, čei klena kranjska beseda samo sten pa sem bil v Donjem Kolarcu in i sem prave Ijudi, s srcem v roki in z rfuslimi glavi. ,,Se res vračamo v leto 1941? " R očarani pogledi, razočarane kretnje. ,,Sami smo ga polomili pri Mijanoviču . . . prenehati bi moral z gladovno stavko in mi bi nada§ vali . . . a študentje nimajo veze . . . lM manipulacija je dovršena . . . čez noč sto štu-dentskih predstavnikov dobi gripo .. ." vidimo perspektive . . . mečejo nain pei oči. pravi se mu nacionaliz$|i . . . problem je socialni. ekonomski." Srokrat zoomirane besede, na svež način izgpvorjene. Kranjska beseda je bjia pretiha. Balkanski Chicago melje mnogo diodnejše stvari brez sledi. Treba je kričati k6t stekel pes. Ni kaj zoomirati. vse je v obrisih in nejasno. V valo-vih prihaja smrad, strah pred bombami in kriminalom grize ljudi, pr^tituciji se Širijo kolena, v novih podhodiKifc koptci govno, že prasketajo vžigalice . . . ^ KARTOTEKA TRIBUNE oijša slovenska RTV hiša zavzema v Tribunini kartoteki kar 8,25 % dragocenega članstva. Če vanjo uvrstimo še tovariša Mi-lana Mcrčuna, se v spremenjenem razmerju poveča njen delež kar za 11,11 %. S tem se zahvaljujemo novopečenemu članu za aktiv-no ustvarjanje monopola nekaterih množič-nih občil. Pripominjamo, d.a bo izšel njegov dodatek glede na to, da je Tribunino pomagalo KO JE KO? v osiiovi že oblikovano, v posebnem dodatku, opremljenem z ličnim muhalnikom (pripravo za pobijanje muh) in osebnim po-oblastilom, s katerim bo lahko neomejeno zavladal nad vser^||adijskimi postajami po Sioveniji. ^* Študentski h^t »iiejajo: Bon^ Cucj. Milan Dckleva, Kostja Gatnik. Jožc Konc (glavni urednik), Jernej Novak, Jaša Ziobec (odgovorni urodnik). Stalni so-dclavci: Mih.< Avaiuo. Aleš Frjavec, \dam Irtfnko. Stane Hočevar. Fcrdo Kavčnik. Miro Končina, To-muž Kralj. Favel Kri.tan, Radivoj Pahor, Lado Planko. Marjan Pungartnik, Ciril Ribičič, Samo Simčič, Vladimir S: nič. Janez Stergar^, Lcnart Še-tinc. Sašo Šrot, D;Kko Strajn, Marija Svajncer ml., Cvetka Tot, Andrej L k\ Mlle Vakanjac, Peter Vo-dopivec. iL^& TRIBUNA - izdaja ifBp? Ijubljunskih visoko-šolskih zavodov ured^^S> in uprava: Ljubljana. Trg revolucije 1/H -^iefon 21-280 - tekoči račun: 501-8-^^,. - celoletna naročnina za štu-dente je 15 djjr?a druge 20 din^ tiska ŽeJezniška tiskarna, Ljuhljana, Moša Pijade 39 rokopisov in fotografij no vračamo - poštnina pla^ana v goto-