KATOLJSK CERKVEN LIST. Danica izhaja vsak petek na eeli poli, in velja po pošti za eeio leto 4 gld. 60 kr., /a p.d leta 2 gld. 40 kr., za četert ieta 1 trii. 30 kr T tiakarnici sprejemana za leto 4 gold., za pol ieta 2 gld.. za četert leta 1 gl.; ako zuuene na ta dan praznik, izide I>anica dan poprej. Te6aj XXXV. V Ljubljani, 29. grudna 1882. List 52. Špiriiuval Stomseh na popoioranji, Špirituval Slomšek je o počitnicah rad popotoval, pa ne iz radovednosti ali za kratkočas. Popotoval je naj raji peš, da je gotovo dosegel namen popotovanja. Hotel je namreč ogledati več semenišč in kloštrov, veliko je občeval s profesorji in špirituvali ter s semeniškimi predstojniki, da bi si pridobil vodil za svojo delavnost; hotel je slišati slovečih pridigarjev. Želel je tudi spoznavati običaje in navade slovenskega naroda, ter njegove jezikovc narečja, poštene pe*mi, da bi potem v besedi in s spisi mogel vspešno za narod delati, pripomoči k njegovi obliki, sreči. O vsakem popotovanji je obširno poročal svojemu zavetniku proštu Frančišku Fridrihu. Pervo popotovanje njegovo je bilo leta 1833; obhodil je več dežel, obiskal mesta Beljak, Solnograd, Line, Dunaj, Marijacel, Gradec in Maribor. V toplicah Gašteinskih je občeval z nadškofom Solnograškim in z vodji Bemeniškimi v Lincu in Solnogradu. Ogledal si je Solnograd; obiskal je ondotnega špirituvala, ter pravi: ta gospod je vzoren mož — pa ojstrejši od Celovškega špirituvala (islomšeka samega), Šemeuiae je prav iepo in ima bogate vstanove. Na Dunaji je 2. septembra maševal v cerkvi oo. redemtoristov. Cerkev je bila polna ljudi pri slovesni božii službi; dokaj ljudi je bilo pri spovedi. Ogledal si j.e na Dunaji dvorno kapelo, dvorno knjižnico, šel na stolp Stefanske cerkve. Gredočetnu v Marijacel pridružil se je Slomšeku priprost mož, kterega je imtl za bogo-slovca; v gostilnici si dasta pripraviti večerjo. Že so prinesli pečenke, kar ga tovarš opomni, da je petek. Toraj so njima pripravili postno jed. Svojemu tovaršu je Slomšek iz hvaležnosti kupil v Gradcu par novih škorenj — (in salutarem poen:tentiam). V Marijacel je prišel 8. septembra in tako le piše: Pazil sem na družbo Slovakov, kterih vodja po navadi slovo jemlje od Matere Božje; litanije je popevai, potem pa govoril, da so vsi Slovaki glasno jokali, ter so bili še okolistoječi ginjeni. Mislil sem si, o kako dobre sklepe dela človek na tako svetem kraji in v tem trenutku; naj bi bili ti sklepi stalni, — potem bi nobeden ne mogel oporekati Božjim potom. Čudni občutki se polastč človeškega serca, ko vidi toliko spominkov božje milosti. Marijacel je pač glavno središče avstrijanskih katoličanov. Nekje je tudi sišal pridigo, o kteri pravi: „non me aedificabat sermo frigidus et optabam, ut magis disce-remus saeram eloquentiam". V Gradec je prišel 12. septembra, ter pravi: Poklonil sem se škofu in rekel mi je, da seui premlad za službo špirituvala. Prav ima, je rekel Slomšek. — Obiskal je še Maribor, Nazaret, in se je vernil v Celovec. Slomšeku_ je popotovanje prav dobro teknilo tudi na telesu. — Štiri semenišča je bil obiskal in natanko ogledal. Sklep popotovanja pa tako-le dela: ' 1. Povsod na zemlji so ljudje zadovoljni s tim. kar imajo, dokler ne spoznavajo boljšega; blagor mu, kteri malo potrebuje, in je tudi pomanjkanje skusil v mladosti. 2. Čem bolj rodovitna je zemlja, tem bolj leni so prebivavci. Za Človeka ni dobro, če si z malim trudom veliko pridobi: v rodovitnem kraii je raiti čednost in obertnija le takrat, kedar deržava in vera zanje skerb imate. 3. „Regis ad exemplum componitur orbis — ka-koršni učitelji, takošni učenci.u Naj bolj srečna je tista dežela, kjer je vera doma. 4 Človek se lahko povsod navadi. Ce si se pa privadil deželi, kraju, ljudem, bodi zadovoljen; ker, če je tudi drugod povsod dobro, je doma najbolje: „Ljubo dom£, kdor ga ima." Drugo popotovanje je napravil Slomšek leta 1834, ter je popotoval po lavantit.ski škofiji, kte o je bolj natančno spoznaval, kar mu je potem zelo koristilo, ko je škof postal. V tretje pa je popotoval leta 1837 ter si ogledal zahodnje Koroško, Kranjsko, Hervaako. Lepo popisuje Blejski grad in pravi: Grad je na skali zidau, nam podaja lep razgled; proti zahodu moli sivi Triglav proti nebu; proti severu se dvigujejo gore Karavanke, in videti je o podnožji mnogo cerkva; proti izhodu vidim lepo ravnino, ki se razprostira proti Sta-jarski; na južno stran je Blejsko jezero. Ravno zdaj se glasijo zvonovi otoške cerkve. Na uni strani jezera vidim velik čoln, poln belo oblečenih deklet; bil je pogreb mladenča, ki je v pijanosti padel v jezero in utonil. Bel ris vleče se za čolnom, ki se počasi _ giblje, kazaje doveršeni tek čolua, in se hitro zgubi. Čoln se ustavi, io mertvega mladecča nesejo na pokopališče. Ecce sor* tem; — podoba našega življenja. Bil je tudi v Ljubljani. Med vsimi semenišči, ktere sem obiskal, pravi Slomšek, je po mojih mislih ljubljan-•ko semenišče naj bolje vravnano, ter vgaja nadpisu na velisih vratih: „Virtuti et mcsis" (kreposti in učenosti). Vse v njem je tihota, kar vse človeka priganja k uku, molitvi in premišljevanju. V Sitični, — snana prislovica je: Benedictuscolles, Bernardu« valles, Franciscus oppida, magnus Ignatius urbe«. Milo mu je bilo pri sercu, ko je ogledoval zapuščeno io razpadajoče poslopje, samostan Sitiški; nejevoljo zarad vandalizma 18. stoletja bežal je is Sitične, kjer bi bil naj raji na kakem holmcu popeval jeremi-jado „de desolatione". Mižal je nekje pridigo, o kteri pravi: haec contio non placuit mihi, concionator com-mendaba: venerationem Mariae VsrginU, sed valde ar-guebat peregrinationes sacras; sed in vacuum laborabat, quum auditores ejus contione non afiicerentur. Prav zelo pohvali župnika št. Jernejskega (menda je bil g. Kak) ter pravi: njegovi trije kaplanje morajo otroke v nedeljski šoli podučevati. Ko je otrok izšolal se, dobi za vademecum ali odhodnico, lepe mašne bukve. Župnik skerbi za vse bolnike v fan; za revne in stare ljudi je pri fari bolnišnica; njegov pregovor je: „Več ko dam, več imam". O njem se more reči: „omnibus omnia factui*'. Slomšek v Zagrebu: Tam je občeval veliko s her-vaskimi domoljubi in pisatelji. Sošel se je z družbo her-vaških domoljubov, kterim na čelu je bil slavni dr. Gaj. Slomšek pravi: Velik napredek so storili v hervaškem jeziku v kratkem času. Podal sem se na večer k vred-ništvu novega časopisa, in tam sem našel moogo mladih vnetih domorodcev iz vsih krajev Ilirije, raznih ver, kteri so meue kot Koroškega Ilirca z velikim veseljem pozdravili ter me povabili, da naj grem z njimi večerjat v narodno kavarno. Sli smo toraj skup tje in smo našli v posebni bobi zbrane Slavonce, Dalmatince, Varaždince, Zagorce, g« rke, katolike, doktorje in profesorje. Skupaj smo večerjali in pogovarjali se o slovenščini, godci so godli narodne viže, popevali smo narodne pesmi in prav dobro se zabavali tisti večer. Vsa družba me je spremila do mojega stanovanja. Nadepolna je pač ta družba dumoljuoov, ter vsi so bili modri in lepega zaderžanja; vendar bati se je za-nje — da postane,o liberalni, če ne bodo imeli vodja modrega in skušenega moža." „Pri korarju B. sem bil priča, ko je nek duhovnik z dežele priporočal se za faro. Govoril je v treh jezikih, ter je tako ¿epe izrabe rabil, da mu ni moč prošnje odreči. V cerkvenem govorništvu so Hervati veščaki, ter nas zelo prekosijo.'4 Nek župnik ga je izpraševal za razmere štajerskih duhovnov, ter j h primerjaje svojim pravicam in privilegijem rekel je prav vesel: „Na Hervaškem je le bolje." Slouibfk si je mislil: „Proticat". Slomšek nadalje pripoveduje: „Ko sem proti Va-raždinu popotoval, došcl sem dva kmeta. Ker sta rekla, da se proti Varaždinu peljeta, jima dam nekaj denarjev in se usedem na voz. Štiri ure sem se z njima peljal, potem n«i rečeta, da naj grem z voza, ker gresta v stran. Pa g!»j, kako sta me opeharila: več ko štiri ure sem mo^el hoditi po težavnih potih skoz gojzde in polje, da sem z«»pet prijel na pravo cesto varazdinsko. Tako so mar-» kteri ljudje, s kter.nii 3e je ravnalo kakor s sužnji; veseli jih, če morejo k^keg.i gosposkega človeka prekaniti in < pehariti. Na v;dez prijazni, v sercu mislijo hud » 7!«»: tora"? ni v^k-mu zaupati." Naprti grede po hervatski uezeh bu je pečal zato, kje da je bil rojstni kraj sv. Jeronima. Prišel je naslednjič najdalje do Ponikve, svoje rojstne fare. Ko se je bližal domačim goricam, prišli so mu na misel dogodki mladih dni, in nekega dne gre do cerkvice sv. Ožbalda, ktera mu je bila posebno v blagem spominu. Ko je na griču stoječ domačijo Slom zagledal v dolini, zjokal se je ter sam pri sebi rekel: o kako prijetno življenje sem imel tu doli, kjer je tekla moja zibelka — dobro mi je bilo pri moji ljubljeni materi in modrem očetu! Ni ju več v tej dolini; le ptnji, neznani ljudje te srečujejo in te sterm6 gledajo, kakor bi bil tujec taka j. *) Vse se je Slomšeku drugači zdelo, — le starih dreves ni več bilo. (Vas Slom, pred 150 leti obsegajoča pet zemljiš, je bil nakupil premežni kmet Štefan Novak [po domače Slomšek], kteri je neki tudi zidal cerkev sv Ožbalta. Štefan Novak imel je več sinov, med njimi dva duhovna; pravo rodbinsko imč Novak se je opustilo in rodovini je postalo „Slomšek" lastno ime.) Slomšek se je tudi veliko zanimival za zgodovinske posebnosti. — V Ponikvah je Slomšek pridigoval 24. septembra, na prošnjo župnikovo je to storil. Ljudje so se vprašali, kdo je ta? Pridigoval je ex tempore et pro tempore. Kmetje namreč niso hoteli odrajtovati desetine, V8