IDeJe IZ RAZReDA  Andreja Kelvišar Pomen senzorike na Ljubljana razredni stopnji Using Multimodality to Challenge Beginner Readers iZVleČek: Vpliv sodobne tehnologije na naše čute je velik. Naše naravne danosti so usmerjene v opazovanje ljudi in narave. Učimo se na podlagi raznovrstnih, videnih in slišanih informacij v vsakdanjem življenju. Tako se razvoj od zgodnjega do poznega otroštva usmerja po naravni poti. Učenje, pomnjenje, zaznavanje, sodelovanje je odvisno od razvoja sposobnosti učenca. Nevroznanost o pedagoškem procesu ugotavlja pomen in povezavo več središč za učenje. S čutnimi vnosi učenje izboljšamo, popestrimo, usmerimo v dolgoročno pomnjenje ter obogatimo vsakdanji pouk. Pomemben doprinos h kakovosti pouka je primeren čas vnosov. Učenje je bolj zanimivo, učinkovito in dolgoročno, kadar učenci prejemajo informacije, kjer učno snov celostno dojemajo. Ključne besede: razredni pouk, čutni vnosi, učenje Abstract: The impact of modern technology on our senses is profound. Our innate abilities are geared towards observing people and nature. We learn from the range of information we encounter in our daily lives. Consequently, development proceeds naturally from early childhood to late youth. Learning, remembering, perceiving, and cooperating depend on how the learner‘s abilities grow. The neuroscience of the pedagogical process recognises the relevance and interconnectedness of multiple learning centres. Sensory input enhances, enriches, and focuses learning on long- term memory. It also improves classroom instruction. The ideal timing of input has a substantial impact on their quality. Learning is more engaging, effective, and long-lasting when students receive information that allows them to comprehend the content in full. Keywords: primary education, sensory input, learning Uvod Razvojno obdobje srednjega in poznega otroštva zaznamuje raziskovanje in učenje iz okolja z vsemi čutili. Otroci so zvedavi, sprašujejo, še posebno dečki segajo v besedo (ne zaradi nevljudnega obnašanja, temveč zaradi želje po hitrih informacijah), deklice kar naprej govorijo in se družijo v skupinah. Dečki tekmujejo, kdo je glavni, najboljši, najhitrejši, praske in buške sodijo zraven. Zaradi različnih 52 | RAZREDNI POUK | 2023 | 3 | IDeJe IZ RAZReDA spolnih značilnosti deklic (druženje, govorjenje, Čutni vnosi dosežejo svoj namen, ko jih kombiniramo. intuicija) in dečkov (grobe igre, prerekanje) se učenje Z glasbenimi ali zvočnimi posnetki iz narave oz. razlikuje. Dečki opazijo premikajoče se predmete, predmetov povečamo senzorne vnose tako, da jih deklice se učijo s pogledom v oči sogovornika. kombiniramo z izražanjem glasbenih, zvokovnih Različen način učenja v razredu narekuje učiteljevo doživetij. Učna snov nam narekuje, katere slušne iznajdljivost, ker se vsi učenci ne učijo na enak način. posnetke bomo uporabili, kdaj, kako in s kakšnim Da bo večina učencev razumela in pomnila učno snov, namenom. Zaporedje čutnih vnosov uporabimo glede je pomemben pravi in pravočasen vnos čutnih zaznav. na učno snov. Učenci radi poskušajo, gledajo, poslušajo, otipajo, Z glasbo učencem »zlezemo pod kožo«, vzbudimo glasno razmišljajo, glasno berejo. njihova čustva. Prvi in tuji jezik se lažje učijo skozi petje. Računanje zahteva neprestano urejenost, zato je poslušanje glasbe baroka (J. S. Bach, G. F. Händel) Čutni vnosi dobrodošlo. Zvočni posnetki (naprav, živali) pri pouku Čutni vnosi (Guo, Qu, liu, liu, Huang, 2023) so spoznavanja okolja utrdijo vidno in besedno razlago. pripomoček v slušni – posnetek – govor, slikovni – Čutno zaznavanje vzbuja naša čustva (Shin, kim, ahn, vidni in gibalni obliki učitelja. Učence spodbuja k 2022). posnemanju, raziskovanju, razmišljanju. Slušne vnose Malokdo pomisli, da v razredu sedi toliko različnih ojačamo z gibanjem. Z gibom orišejo obliko predmeta ali oseb in vsaka od teh ima drugačne naravne danosti, živega bitja, ponazorijo gibanje živali ali izrazijo osebno osebne sposobnosti in spretnosti, pridobljeno znanje, notranjo zaznavo. Če učencem vsakič omogočimo ciljno usmerjenost. V razredu so lahko naglušni učenci. soočenje s temi tremi čutnimi vnosi na začetku učne tisti, ki slabo slišijo na desno uho bodo bolje razumeli ure redno celo šolsko leto, jih bomo naučili celostnega govor, tisti s prizadetim levim ušesom pa bodo bolje opazovanja učenja in pomnjenja. prepoznavali vsebine s senzornimi vnosi glasbe. Dečki Primarni so slušni vnosi (glas, posnetki), z njimi si bodo bolj zapomnili premikajoče se predmete, deklice vzbudimo senčni del glave nad ušesi. Gibalni del je pa barvne odtenke, zvočne barve, različne predmete zadaj na zatilju in je povezan s hrbtenjačo in mišicami. iz narave. Deklice se likovno in besedno bolje izražajo, Vidni del poteka od oči nazaj proti zatilju. S pomočjo dečki so v besedoslovju zadržani in bodo ubesedili slušnih, gibalnih in vidnih vnosov odpremo čutna le bistvene značilnosti. Dečki se po naravi radi hitro središča v možganih. Sledi priklic znanj iz preteklosti, gibljejo, deklice pa se gibno izražajo z umetniškim ki ga čustveno sprejmemo, razmislimo, povežemo navdihom, še posebej ob glasbi. Gibanje ob glasbi pri znanje v obeh polovicah možganov in si zapomnimo. športni vzgoji odpre gibalna, slušna središča v glavi, Povezava obeh polovic (desna je za umetnost in oblike, ki pri urah, ki sledijo vzbudijo boljše razmišljanje in leva je za logiko in jezik) omogoči hitro mišljenje. tako pomnjenje (li, Zeng, Yu, 2023). Predmeti, kot so likovna se vzpostavi povezava dolgoročnega pomnjenja (Diaz ter glasbena umetnost in šport, odpirajo središča abrahan, Bossio, Benítez, Justel, 2022). za čute, s katerimi se učinki učenja povečajo, ker omogočajo prepletanje znanj obeh polovic možganov. Učiteljeva zavest naj bo usmerjena k poučevanju Morda lahko zaporedje učni ur obrnemo in pred učno na drugačen, naraven način (inbar, Genzer, Perry, zahtevne predmete uvrstimo umetniško-gibalne Grossman, landau, 2023). Z gibanjem ali plesom ob predmete. slušnih vnosih vzbudimo boljše zaznavanje slušnih vnosov. namesto besedne razlage učence skozi občutke vodimo po naravni poti mišljenja. k izboljšanju razumevanja in pomnjenja pripomore enostavna Izražanje glasbenih, zvočnih vizualizacija (predstavljanje v vidni, besedni obliki, doživetij spomin na nekaj znanega, prispodoba). Če želimo vzbuditi veččutno zaznavanje in Če želimo povečati rezultate pri učenju in pomnjenju razmišljanje, rišemo ob predvajani glasbi ali zvokih. na (Wang, Yan, Zhang, Wang, Duan, Wang, Zhou, 2023) sta začetku jim za primer pokažemo slikanice, kasneje jim potek in vrstni red dejavnosti pri pouku kateregakoli dodelimo zahtevnejše naloge, kjer ubesedijo vsebino predmeta ključna. Ob vseh možnih motečih vnosih in izbor likovne tehnike. Presenetile nas bodo risbe (hrup, svetloba, čustveni pretresi ...) je primaren dečkov z bolj umirjenimi barvami in enostavnimi vrstni red in njihovo zaporedje najpomembnejši vsebinami. Biološka danost dečkov ne omogoča veliko dejavnik dobrega pouka. najboljši učinek dobimo z verbalnega ali likovnega izražanja. Učenke se bolje zaporedjem: SlUH + GiB ali ViD + GiB ali SlUH + ViD. likovno izražajo, uporabijo več barv in vsebinsko najučinkovitejša pa je pot: SlUH + GiB + ViD. obogatijo risbo.  | 3 | 2023 | RAZREDNI POUK | 53 IDeJe IZ RAZReDA naj nas ne zavede, da učenci z manj razvitim ponavljanjem smo dosegli, da večino opravil nezavedno razumevanjem in mišljenjem tudi slabše rišejo ali pojejo, zaznamo in uravnavamo. Vsako novo učenje je tako tudi ravno s čutnimi vnosi pri učenju jim bomo pomagali. v času rednega šolanja povezano s čutili. to je najhitrejši in naraven način učenja novosti. Skozi obdobje ni vedno primeren čas za gibanje ali ples. Učenci so odraščanja se prepogosto osredotočamo na visoke učne različni in njihove želje, sposobnosti ravno tako. Učenci dosežke, pozabimo pa na najlažjo in dolgoročno pot z manj izkušnjami na tem področju potrebujejo več hitrega in učinkovitega učenja. spodbude in časa, da se sprostijo in izkažejo svoje zamisli. na začetku usmerjanja h gibanju je bolj Razvoj novih pedagoških znanj posledično spreminja učinkovito vodenje učitelja/-ice. Po nekaj urah ali videnje, novo iskanje, izboljšave v razmišljanju mesecih tudi najbolj zadržani učenci zberejo pogum, se celotne družbe. Učno okolje je najpomembnejše v sprostijo, nasmejijo sami sebi in ugotovijo, da je njihovo dolgem obdobju izobraževanja otrok in mladostnikov. gibanje prijetno doživetje. Pedagoško znanje o nevroznanosti poglablja pedagoški proces (li, Zeng, Yu, 2023). tako poučevanje šele vstopa Besedno izražanje je težek zalogaj, tudi za glasne, v slovenski vzgojno-izobraževalni prostor, ga pa že klepetave učence. Zavedajo se, da ubrane misli desetletja opisuje svetovna literatura. predvajano glasbo dopolnijo in osmislijo (Guo, Yuan, Fung, Chen, li, 2022). Za to vrsto izražanja je potrebno največ časa. Deklice so bolj verbalno sposobne. napišejo bolj domiselne, izčrpne povedi, premislijo in njihovo Viri in literatura besedno izražanje ima čustven pridih. Diaz Abrahan, V., Bossio, M., Benítez, M., Justel, N. (2022). Musical Učenci sprejmejo naše vodenje, samozavest in strategies to improve children’s memory in an educational context. Psychology of music, 50(3), 727–741. https://doi. vzpodbude ob doseganju večjih učnih rezultatov. Boljši org/10.1177/03057356211024343 učni rezultati ne izvirajo samo iz njihovih naravnih Guo, H., Yuan, W., Fung, C. V., Chen, F., Li, Y. (2022). The relationship danosti. Učno okolje (svetloba, hrup, risbe, barve sten), between extracurricular music activity participation and music samozavest učenca (pozitivne izkušnje, rezultati na and Chinese language academic achievements of primary school students in China. Psychology of music, 50(3), 742–755. https://doi. različnih področjih, osebne koristi, pričakovanja) in org/10.1177/03057356211027642 učitelja (znanje, vseživljenjsko učenje, odnos do drugih, Guo, X., Qu, J., Liu, M., Liu, C. in Huang, J. (2023). Dynamic audio- sodelovanje z drugimi), pričakovanje (nagrajevanje, visual correspondence in musicians and non-musicians. Psychology doseganje uspehov) omogočajo izpopolnjen pouk. of music, 52(2). https://doi.org/10.1177/03057356231185, https://doi. org/10.1177/03057356231185467 Inbar, M., Genzer, S., Perry, A., Grossman, E., Landau, A. N. (2023). Intonation units in spontaneous speech evoke a neural response, Sklep Journal of neuroscience 4, 43(48). 8189-8200. https://doi.org/10.1523/ JNEUROSCI.0235-23.2023 Učenje je kompleksen, nedokončan projekt. nova znanja Li, S., Zeng, X., Yu. Z. S. in Q. (2023). Neural representations in visual and s področja pedagogike, nevroznanosti in družbene parietal cortex differentiate between imagined, perceived and illusory experiences, Journal of neuroscience , 43(38), 6508–6524. https://doi. spremembe narekujejo učiteljem in učencem vsakdanje org/10.1523/JNEUROSCI.0592-23.2023 prilagajanje v učnem okolju. Znano je, da se učenci, ki Shin, M., Kim, Y., Ahn, J. (2022). Empirical links between emotions and so prilagodljivi, učljivi v življenju bolje znajdejo. naš listening to music mid- and post-exercise. Psychology of music, 50(6), 2063–2076. https://doi.org/10.1177/03057356211070040 namen ni samo pridobivanje znanj, temveč usposobiti otroke in mladostnike na zahtevno življenje na Wang, T., Yan, R., Zhang, X., Wang, Z., Duan, H., Wang, Z., Zhou, Q. (2023). Paraventricular thalamus dynamically modulates aversive memory via delovnem mestu in v družbi. tuning prefrontal inhibitory circuitry. Journal of Neuroscience, 43(20), 3630-3646. https://doi.org/10.1523/JNEUROSCI.1028-22.2023 Za nas učitelje je namen učenja dosežen, ko spoznamo, da smo učence usposobili za samostojno učenje, jih naučili, kako se hitro in učinkovito zapomnijo vse informacije, ki jih potrebujejo. iskanje informacij, razmišljanje o rešitvah, poslušanje sogovornika, razvrščanje informacij po pomembnosti v hitrem tempu vsakdanjika so vrline, ki jih moramo vzbuditi in razviti pri učeči se mladini. Vprašanje, zakaj so čutni vnosi tako pomembni, izvira iz nas samih, naše notranje – biološke zgradbe. kar se nam zdi, da avtomatično izvira iz našega zavestnega učnega procesa, skozi razvoj od rojstva dalje. Vse, kar smo se naučili, smo se učili skozi čutila. Z večkratnim 54 | RAZREDNI POUK | 2023 | 3 |