Management kakovosti UVOD Zasnova managementa kakovosti (Quality Management) in popolnega managementa kakovosti (Total Quality Management) temelji na več kot 60-letnem razvoju in izkušnjah, ki so se začeli razvijati v proizvodnem sektorju (Dirchner, Wood, 1992). Sistem in filozofija managementa kakovosti in popolnega managementa kakovosti sta bila mednarodno priznana in se uspešno izvajata v številnih svetovnih podjetjih za doseganje večje konkurenčnosti na trgu. Vedno več je tudi geodetskih organizacij, ki uvajajo te sisteme. Tradicionalni pristop h kakovosti je v preteklosti temeljil na naslednjih pojmovanjih (Montgomery, 1992): o za kakovost odgovarja le oddelek za kakovost v organizaciji o kakovost se nanaša le na končni izdelek o k pomanjkanju kakovosti prispeva največ proizvodnja o izboljšanje kakovosti bo zahtevalo več finančnih sredstev o kakovost opredeli proizvajalec. Management kakovosti in popolni management kakovosti zahtevata povsem drugačno vrednotenje. Management kakovosti predstavlja sistem managementa oziroma trajnega upravljanja v posamezni organizaciji ali podjetju, ki je naravnan na potrebe in zahteve svojih odjemalcev (Montgomery, 1992). Management kakovosti predstavlja tudi aktivnosti glede na kakovost, ki so predvidene v organizacijah (ISO 8402:1986). Management kakovosti potrdi vodilna struktura top managementa, izvajajo pa jo vsi člani organizacije. Znotraj sistema kakovosti poteka delo v obliki planiranja kakovosti, kontrole, zagotavljanja in izboljšanja kakovosti. Popolni rnanagement kakovosti je še doslednejši, saj določa (Montgomery, 1992): o da je vsak zaposleni odgovoren za svoj prispevek h kakovosti o da mora prispevati h končni kakovosti izdelka ali storitve organizacije ali podjetja o da organizacija ali podjetje odpravi napake in s tem izboljša kakovost ter niža stroške o da mora kupec opredeliti kakovost, ki jo zahteva in pričakuje. Popolni management kakovosti opredeljuje rnanagementski pristop k organizaciji s poudarkom na kakovosti (ISO 8402:1986). Kaže se v sodelovanju vseh zaposlenih pri doseganju dolgoročnega cilja zadovoljitve interesov uporabnikov, pridobitvi koristi za organizacijo, njene člane in družbo v celoti. Kakovost lahko opišemo z oskrbo uporabnikov s storitvami ali z izdelki, ki zadovoljujejo njihove potrebe (Dirchner, Wood, 1992). Tako lahko pri managementu kakovosti govorimo o: o ugotavljanju resničnih želja naročnikov o prepričanju, da imamo sisteme, ki bodo na učinkovit način izpolnili zahteve naročnikov o preverjanju, da so bile zahteve izpolnjene. Geodetski vestnik 42 (1998) 2 Smiselne povezave med managementom kakovosti, zagotovitvijo kakovosti (Quality Assurance) in kontrolo kakovosti ponazarja naslednja slika. zagotavljanje kakovosti kontrola katovosti (aktt