VI. SEJE ZBOROV 1. PRVE SEJE ZBOROV 60. člen Prvo sejo vsakega zbora pripravi in skliče dotedanji predsednik zbora najkasneje v 30 dneh po opravljenih volitvah delegatov. Ce prve seje zbora ne skliče v do-ločenem roku dotedanji predsednik zbora, je to nemu-doma dolžan storiti predsednik skupščine. Prvi seji predseduje do izvolitve predsednika zbora dotedanji predsednik zbora oziroma delegat zbora, ki ga za to opravilo določi komisija za volitve, imeno-vanja in administrativne zadeve. 61. člen Predsedujoči na začetku seje ugotovi sklepčnost zbo-ra in da na glasovanje dnevni red seje zbora. Po sprejetju dnevnega reda izvolijo delegati vsakega zbora na predlog predsedujočega svojo 3-člansko ko-misijo za verifikacijo pooblastil in imunitetna vpra-šanja. 62. člen Komisija se takoj sestane in pregleda predložena po-trdila oziroma pooblastila ter morebitne pritožbe, ugo-vore in opozorila, ki zadevajo postopek v zvezi z dele-giranjem delegatov. Takoj ko konča komisija svoje delo, predsednik ko-misije poroča zboru o ugotovitvah komisije. 63. člen Zbor obravnava poročilo komisije in o njem glasuje. Zbor določi, ali se pooblastilo delegata potrdi ali raz-veljavi. O vsakem spornem pooblastilu odloča zbor po-sebej. 64. člen Ce zbor združenega dela ali zbor krajevnih skupno-sti ni verificiral pooblastila posameznega delegata, mora predsednik zbora o tem obvestiti konferenco de-legacij oziroma delegacijo krajevne skupnosti, ki je delegata delegirala, in navesti razloge, zaradi katerih pooblastilo ni bilo verificirano. 65. člen Mandat članov komisije na verifikacije pooblastil in imunitetna vprašanja zbora združenega dela, zbora krajevnih skupnosti in družbenopolitičnega zbora, iz-voljenih v pretekli mandatni dobi traja do prve seje zborov. 66. člen Po verifikaciji pooblastil delegatov nadaljuje zbor z delom in izvoli predsednika in podpredsednika zbora. 67. člen Takoj po prvih sejah zbora združenega dela, zbora krajevnih skupnosti in družbenopolitičnega zbora je skupno zasedanje vseh zborov. Skupno zasedanje skli-če predsednik skupščine, ki je v prejšnji mandatni dobi opravljal to funkcijo in ga vodi do izvolitve pred-sedstva za izvedbo volitev predsednika in podpred-sednika skupščine. Na to novo izvoljeni predsednik skupščine prevzame vodstvo seje. 68. člen Predsednik, podpredsednik skupščine, predsedniki in podpredsedniki zborov dajo po izvolitvi slovesno iz-javo in jo podpišejo. 2. SKLICANJE SEJE 69. člen Sejo zbora skliče predsednik zbora na podlagi pro-grama dela. Predsednik zbora skliče sejo zbora tudi na podlagi sklepa zbora, na pobudo delegacij, delega-tov v zboru ali na lastno pobudo. Predsednik zbora je dolžan sklicati sejo zbora, če to zahteva predsednik skupščine, izvršni svet, delovno telo skupščine, ena petina konferenc delegacij za zbor združenega dela, ena petina delegacij za zbor krajev-nih skupnosti oziroma vodstvo posamezne družbeno-politične organizacije oziroma delegati te družbeno-politične organizacije v družbenopolitičnem zboru. Ce predsednik zbora ne skliče seje, ko bi jo po prejšnjem odstavku tega člena moral sklicati, jo lahko skliče skupina ene tretjine delegatov v zboru ali pa predsednik skupščine. Predlagatelji, ki so zahtevali sklic seje zbora, pred-ložijo skupščini gradivo o zadevi, zaradi katere so za-htevali, da se skliče seja. 3. DNEVNI RED SEJE 70. člen Zadeve, ki naj se uvrstijo v predlog dnevnega reda sej zborov, lahko predlagajo delegacije, delegati v zboru, izvršni svet, občinski upravni organi, samo-upravne interesne skupnosti, družbenopolitične orga-nizacije v občini in drugi predlagatelji, določeni s tem poslovnikom. Dnevni red za sejo predlaga zboru predsednik zbora. 71. člen Gradivo o vprašanjih, ki so v predlogu dnevnega reda seje zbora in sklic seje mora biti poslano naj-manj 20 dni pred dnem, določenim za sejo zbora vsem prejemnikom, ki se jim pošilja gradivo v skladu z do-ločbami 17. člena tega poslovnika. Izjemoma se gradivo lahko vroči delegatom tudi kasneje, vendar najmanj 7 dni pred sejo, če gre za nujne zadeve, katere nimajo za posledico materialnih in finančnih obveznosti. Za dostavo gradiva delegatom skrbi tajnik zbora. Sklic seje s predlogom dnevnega reda se da v raz-pravo tako, da se hkrati objavi v sredstvih javnega obveščanja ali na drug način in se pošlje tudi druž-benopolitičnim organizacijam, samoupravnim intere-snim skupnostim, izvršnemu svetu in predstojnikom občinskih upravnih organov. S sklicem seje pošlje predsednlk zbora tudi skrajšani zapisnik s prejšnje seje, če ni bil poslan že prej. Predsednik zbora lahko izjemoma skliče sejo zbora v krajšem roku, kot je določen v drugem odstavku tega člena; razlogi za tak sklic morajo biti obrazloženi. Ce je treba sklicati sejo zbora iz posebnih razlogov takoj, se seje udeležijo delegati, ki so imeli pooblastila za zadnjo sejo zbora. Na sejo zbora ali k obravnavi posamezne zadeve se lahko povabijo predstavniki samoupravnih organizacij in skupnosti, družbenopoli-tičnih organizacij in društev, katerim se pošlje vabilo za sejo z ustreznim gradivom. 72. člen V nujnih primerih lahko predsednik skupščine, predsednik zbora, komisija skupščine, delovno telo zbora, najmanj deset delegatov v zboru in izvršni svet na seji zbora predlagajo, da se da določeno vprašanje na dnevni red seje, pri tem pa morajo obrazložiti nuj-nost predloga. Zbor odloča na seji najprej o nujnosti predloga. 73. člen O dnevnem redu glasujejo delegati na začetku seje, pri čemer upoštevajo zlasti nujnost odločanja o za-devi, čas, ki je bil na voljo za oblikovanje stališč in sporazumevanje, in ali je zadeva dovolj proučena za razpravo in odločitev v zboru. 74. člen Ob določanju dnevnega reda odloča zbor tudi o predlogu za sprejem jodloka po skrajšanem postopku. Ce med zbori ni soglasja o postopku iz prejšnjega odstavka imenujejo skupno komisijo, ki pripravi spo-razumni predlog in ga predloži zborom v sprejem. Ce zbori tudi na predlog komisije niso dosegli so-glasje, predlog za postopek iz prejšnjega odstavka tega člena ni sprejet. 4. PREDSEDOVANJE IN UDELEŽBA NA SEJI 75. člen Seji zbora predseduje predsednik zbora. Ce je pred-sednik zbora zadržan ali odsoten, vodi sejo zbora pod-predsednik zbora. Če je tudi ta zadržan ali odsoten, se na seji izvoli eden izmed delegatov v zboru, da vodi sejo. V tem primeru začne sejo delegat, s katerim se do-govori tajnik zbora in jo vodi do izvolitve delegata, ki bo predsedoval seji. 76. člen Vsi delegati v zboru imajo pravico in dolžnost, da se udeležijo seje in da sodelujejo pri delu na seji zbora. O udeležbi delegatov na seji zbora se vodi evidenca. Predsednik zbora ugotovi na podlagi poročila komi-sije za verifikacijo pooblastil in imunitetna vprašanja, če je zbor sklepčen. 77. člen Na seji zbora ne sme nihče govoriti, preden mu predsednik ne da besede. Govorniki se lahko prijavljajo vse do konca obrav-nave. Govornika lahko opomni na red ali mu seže v be-sedo le predsednik. Predsednik skrbi, da govornika nihče ne moti in da delegatu ni kršena svoboda go-vora. 78. člen Presednik daje delegatom v zboru besedo po vrsti, kakor so se prijavili. Delegatu v zboru, ki želi govoriti o kršitvi poslovnika ali o kršitvi dnevnega reda, da predsednlk besedo takoj, ko jo zahteva. Govor tega delegata ne sme trajati več kot pet minut. Predsednik da po tem govoru pojasnilo glede kršitve poslovnika oziroma dnevnega reda. Ce delegat ni zadovoljen s po-jasnilom odloči zbor o vprašanju brez obravnave. Ce zahteva delegat v zboru besedo, da bi popravil navedbo, ki po njegovem mnenju ni točna in je po-vzročila nesporazum, mu da predsednik besedo takoj, ko to zahteva. Delegat v zboru se mora v svojem go-voru omejiti le na pojasnilo in njegov govor ne sme trajati več kot pet minut. 79. člen Govornik sme govoriti le o vprašanju, ki je na dnev-nem redu. Ce se govornik ne drži dnevnega reda, ga predsednik opomni. Ce se govornik tudi po drugem opominu ne drži dnevnega reda, mu predsednik lahko vzame besedo. Zoper odvzem besede delegat lahko ugovarja. O ugovoru odloči zbor brez obravnave. 80. člen Razprave delegatov v zboru in drugih udeležencev na seji niso časovno omejene, razen če ni v tem po-slovniku drugače določeno. Zbor lahko na predlog predsednika ali na zahtevo delegata v zboru, katerega zahtevo1 podpre najmanj 9 delegatov, odloči, da lahko govornik o istem vprašanju govori le enkrat, lahko pa določi tudi trajanje govora. 81. člen Na seji sodelujejo brez pravice odločanja: — predsednik, podpredsedniki in člani izvršnega sveta; . — predsedniki in člani delovnih teles skupščine ozi-roma zborov, v kolikor niso delegati; — predsedniki samoupravnih interesnih skupnosti, kadar so povabljeni na sejo samo zato, da povedo svoje mnenje o posameznih vprašanjih; — predsedniki družbenopolitičnih skupnosti, družbe-nopolitičnih organizacij; — funkcionarji, ki vodijo občinske upravne organe in strokovne službe. 5. VZDRZEVANJE REDA 82. člen Za red na seji zbora skrbi predsednik zbora, na skupnem zasedanju vseh zborov oziroma skupni seji pa predsednik skupščine. Za kršitev reda se na seji smejo izrekati naslednji ukrepi: opomin, odvzem besede in odstranitev s seje. 83. člen Opomin se izreče delegatu v zboru, če govori, če-prav mu predsednik zbora ni dal besede, če seže go-vorniku v besedo ali ki na drugačen način krši red na seji in določbe tega poslovnika. Beseda se odvzame delegatu v zboru, ki s svojim govorom na seji krši red in določbe tega poslovnika, pa je bil na isti seji že dvakrat opominjen, naj spo-štuje red in določbe tega poslovnika. Opomin in od-vzem besede izreče predsedujoči. 84. člen Delegat v zboru sme biti odstranjen le s seje, na ka-teri je prekršil red. Odstranitev s seje se izreče delegatu v zboru, če se ne ravna po zahtevi predsednika, ki mu je vzel be-sedo, če na drugačen način moti delo na seji, če na seji hudo žali skupščino ali delegate v zboru ali upo-rablja izraze, ki niso v skladu z dostojanstvom skup-ščine. Odstranitev s seje se izreče delegatu v zboru na seji na predlog predsednika skupščine oziroma predsednika zbora ali delegata v zboru, katerega predlog podpre najmanj devet delegatov. Delegat v zboru, za katerega se predlaga odstranitev s seje, ima pravico do besede. Njegov govor ne sme trajati dalj kot pet minut. Odstranitev s seje izreče zbor brez obravnave. Delegat v zboru, ki je bil odstranjen s seje, mora takoj zapustiti sejno dvorano in ne sme biti več na-vzoč na tej seji. 85. člen Predsednik zbora obvesti konferenco delegacije ozi-roma delegacijo KS in občinsko konferenco Sociali-stične zveze delovnega ljudstva o delegatu, zoper ka-terega je bil izrečen ukrep, o izrečenem ukrepu in o razlogih, zaradi katerih je bil ukrep izrečen. 86. člen Če predsednik skupščine oziroma predsednik zbora z rednimi ukrepi ne more ohraniti reda na skupnem zasedanju, skupni seji oziroma seji zbora, prekine sejo. 87. člen Predsedujoči odredi, da se odstrani iz dvorane, v ka-teri je seja in iz poslopja skupščine vsak poslušalec in drug udeleženec ali navzoči, ki krši red na seji zbora. Ce je red zelo kršen, lahko predsedujoči odredi, da se odstranijo vsi poslušalci. 88. člen Vsi, ki so v poslopju, kjer zasedajo zbori skupščine, morajo upoštevati predpise o notranjem redu v skup-ščini. B. POTEK SEJE člen Ko predsednik zbora začne sejo, lahko da pojasnila v zvezi z delom na seji ter v zvezi z drugimi vpra-šanji. Zbor združenega dela in zbor krajevnih skupnosti izvolita pred prehodom na dnevni red, na predlog predsednika zbora, 3-člansko komisijo za verifikacijo pooblastil in imunitetna vpražanja. Pristojnosti komi-sije so določena s 35., 36., 37. in 62. členom poslovnika. 90. člen Posamezne zadeve se obravnavajo po vrstnem redu, ki je določen v dnevnem redu. Med sejo lahko zbor spremeni vrstni red za obrav-navo posameznih zadev, ki so na dnevnem redu. 91. člen Kdor predlaga obravnavo določene zadeve, ki je na dnevnem redu, lahko da na začetku obravnave dopol-nilno obrazložitev. Zatem dobijo besedo delegati v zboru in drugi ude-leženci na seji zbora, ki so se prijavili k besedi. Ko predsednik zbora ugotovi, da ni več govornikov, zaključi obravnavo. 92. člen Predsednik zbora lahko med sejo prekine sejo zbora in določi, kdaj se bo nadaljevala. Predsednik prekine sejo zbora, če seja ni sklepčna, če so potrebna posvetovanja in usklajevanja in če je treba dobiti mnenje ter v drugih primerih, če to skle-ne zbor. Če je seja prekinjena, ker ni sklepčna, sklepčnosti pa ni niti v nadaljevanju seje, predsednik sejo za-ključi. 93. člen Ce zbor o zadevi, ki jo je obravnaval, ni zaključil obravnave ali če ne želi odločati na isti seji, se obrav-nava te zadeve preloži na eno izmed naslednjih sej. Ko so izčrpane vse točke dnevnega reda, predsednik zbora zaključi sejo. 7. ODLOCANJE . . 94. člen Vsak zbor veljavno sklepa, če je na seji navzoča ve-čina vseh delegatov v zboru. Predsednik zbora med sejo po potrebi ugotovi sklepčnost seje zbora s po-imenskim klicanjem delegatov. 95. člen Delegat v zboru ima pravico obrazložiti svoj glas pred glasovanjem. Njegova obrazložitev ne sme tra-jati dalj kot pet minut. 96. člen Delegati v zboru imajo pravico in dolžnost, da gla-sujejo o vsakem predlogu, o katerem se odloča na seji zbora. Glasovanje je javno, razen v primerih, ko je s sta-tutom ali tem poslovnikom določeno tajno glasovanje. Delegati v zboru glasujejo tako, da se izjavijo za predlog ali proti predlogu ali pa se vzdržijo glasova-nja. Glasuje se hkrati, in sicer z dvigom roke ali s po-samičnim izjavljanjem. 97. člen Glasovanje se opravi tako, da predsednik zbora po-kliče delegate v zboru, naj se najprej izjavijo, kdo je za predlog, nato, kdo je proti predlogu in ali se kdo vzdrži glasovanja. Posamično se izjavljajo delegati v zboru, če tako določi predsednik zbora, ker meni, da je to potrebno za natančno ugotovitev izida glasovanja, ali če to za-hteva delegat v zboru, katerega zahtevo podpre naj-manj še devet delegatov. Posamično se glasuje tako, da se vsak poklicani delegat v zboru izjavi «-za« ali »proti« ali pa da »se vzdrži« glasovanja. Po končanem glasovanju se zaradi preverjanja ponovno pokličejo delegatl v zboru, za katere v seznamu ni zaznamovano, da so glasovali. Klicanje delegatov v zboru opravlja tajnik zbora. 98. člen Zbor veljavno sprejme odlok ali splošni akt in dru-go končno odločitev z večino glasov vseh delegatov v zboru, če se s statutom ali drugim predpisom ne za-hteva višja stopnja soglasja. Druge odločitve sprejema zbor z večino glasov navzočih delegatov, vendar naj-manj ene tretjine delegatov v zboru. Po končanem glasovanju ugotovi predsednik zbora izid glasovanja in na podlagi izida razglasi, da je predlog, o katerem je zbor glasoval, sprejet ali zavrnjen. 8. ZAPISNIK 99. člen O delu na seji zbora se piše zapisnik. Skrajšani zapisnik obsega glavne podatke o delu na seji, zlasti o predlogih, ki so bili na seji sprejeti. V zapisnik se zapiše tudi izid glasovanja o posamez-nih zadevah. V zapisniku morajo biti navedeni delegati delegacij krajevnih skupnosti oziroma konferenc delegacij, ki se seje niso udeležili. V zapisniku družbenopolitičnega zbora pa se navede tudi delegate, ki so odsotnost opra-vičili oziroma izostali brez opravičila. V zapisniku mo-rajo biti tudi poimensko navedeni vsi delegati, pred-stavniki izvršnega sveta in drugi udeleženci aa seji, ki so sodelovali v razpravi in bistvo njihove razprave. Za zapisnik seje zbora skrbi tajnik zbora, za zapis-nik o skupnem zasedanju in skupni seji pa sekretar skupščine. Sprejeti zapisnik podpišeta predsednik skupščine oziroma predsednik zbora. Za hrambo izvirnih zapisnikov skrbi sekretar skup-ščine. 100. člen Na dnevnem redu vsake seje mora biti po ugotovitvi sklepčnosti praviloma kot prva točka odobritev zapis-nika prejšnje seje in poročilo o izvršitvi sklepov te seje. Vsak delegat v zboru in predsednik izvršnega sveta ima pravico predlagati pri tej točki dnevnega reda pripombe k zapisniku in poročilu. O utemeljenosti pripomb odloči zbor na seji brez obravnave. Če so pripombe sprejete, se zapišejo ustrez-ne spremembe. 101. člen Skrajšani zapisnik je treba dostaviti vsem delega-tom, ki so bili na seji, predsednikom konferenc dele-gacij, vodjem delegacij krajevnih skupnosti, vodjem delegacij organizacij združenega dela in temeljnih organizacij združenega dela in vsem delegatom druž-benopolitičnega zbora, članom izvršnega sveta in pred-stavnikom družbenopolitičnih organizacij v občini. Zapisnik je treba dostaviti praviloma s sklicem na-slednje seje. 102. člen Potek seje se posname na magnetofonski trak; ta je sestavni del skrajšanega zapisnika in se arhivira za ves čas mandatne dobe. Vsak delegat v zboru lahko pred končno izdelavo sejnih zapisnikov zahteva redak-cijske popravke svojega izvajanja na seji zbora. Po-pravki ne smejo spremeniti smisla in bistva njegovega izvajanja. V dvomljivih primerih odloči o popravku zapisnikov predsednik zbora oziroma predsednik skup-ščine. * 9. SEJE SKUPSClN SAMOUPRAVNIH INTERES-NIH SKUPNOSTT 103. eien Določbe VI. poglavja, ki se nanašajo na sklicanje seje in odločanje, se uporabljajo tudi za skupščine samoupravnih interesnih skupnosti, kadar enakoprav-no odločajo s pristojnimi zbori skupščine.