PROF. DR. SERGEJ VRIŠER - SEDEMDESETLETNIK Rojen Ljubljančan, pa vendar je velika ve- čina njegovega življenja in dela povezana z Mariborom in Štajersko, namenil se je postati poklicni vojak, pa je prevladala njegova umet- niška žilica in ljubezen do lepega in je raje po- stal umetnostni zgodovinar: 7. novembra lani je dopolnil sedemdeset ustvarjalnih let prof. dr. Sergej Vrišer, prominentni strokovnjak za slovenski barok, muzealec in univerzitetni profesor za muzeologijo in konservatorstvo. Ker je že več kot trideset let zvest sodelavec Kronike, se spodobi, da mu ob njegovem jubi- leju čestitamo in mu želimo, da bi še veliko let užival v svojem delu, hkrati pa se ozremo na njegovo prehojeno pot. Po diplomi leta 1954 na oddelku za umet- nostno zgodovino Filozofske fakultete v Lju- bljani se je zaposlil kot kustos v Pokrajinskem muzeju v Mariboru. Leta 1962 je doktoriral na temo baročnega kiparstva na slovenskem Štajerskem - dopolnjena disertacija je že na- slednje leto izšla v knjižni obliki kot temeljno delo svoje vrste - od leta 1963 do upokojitve pa je bil ravnatelj mariborskega muzeja. V letu 1971 je prevzel katedro za muzeologijo in 84 konservatorstvo na oddelku za umetnostno zgodovino Filozofske fakultete v Ljubljani, ki jo je pravzaprav sam sooblikoval tako, da je dobila celo zvezni značaj. Tri področja dela so, ki jim je vtisnil močan osebni pečat in kjer je marsikdaj oral ledino: prvo so raziskave slovenskega baročnega ki- parstva, kjer je najprej ovrednotil slovenski štajerski barok tudi v primerjavi s sosednjimi deželami (1963), sledila sta pregleda baročne- ga kiparstva v osrednji Sloveniji (1976) in na Primorskem (1983), vmes pa je sintetičen pre- gled podal v knjigi Baročno kiparstvo v Slove- niji (1967, nem. prevod 1971). Ob tem je na- pisal še vrsto specialnih del, bodisi o posa- meznih vrstah baročnih spomenikov ali spo- meniških kompleksih, bodisi o posameznih kiparjih. Drugo področje je kulturna zgodovi- na, v okviru katere je vrednotil stare fotografi- je in proučeval zgodovino noše in uniform na Slovenskem. Poleg teoretičnega je tu opravil še veliko praktično delo, saj je zbral, uredil in v svojem muzeju predstavil zbirko noše in uniform. Tej tematiki je posvetil tudi nekaj specializiranih razstav, ob katerih so izšli tudi katalogi. Tretje delovno področje pa sta mu- zeologija in spomeniško varstvo, kjer je zelo dejaven že od svojega prihoda v muzej: nekaj let je bil okrajni spomeniški konservator, an- gažiral se je v mnogih društvih in strokovnih organizacijah, domačih in tujih, omenjeno je bilo že njegovo delo na univerzi, bibliografija njegovih člankov na to temo pa je spoštovanja vredna. Naš časopis ima rad. Ostal mu je zvest tudi potem, ko je prestopil tisti prag, ki loči razi- skovalca - začetnika od uveljavljenega znan- stvenika. Prav malo je let od tistega daljnega 1958., ko je v Kroniki objavil svoj prvi prispe- vek o baročnih slikarjih in kiparjih Celja, Ptu- ja in Slovenskih Konjic, da se ne bi v njej oglasil s kakšnim člankom. V prvih letih so bile to krajše študije o baročnih umetnikih severovzhodne Slovenije, ko se je v muzeju začel intenzivneje ukvaqati s civilno in voja- ško nošo, pa je o svojih izsledkih poročal tudi v Kroniki. Dragocene so zlasti njegove razpra- ve o vojaških uniformah (Uniforme ljubljan- skih meščanskih korpusov v 18. in 19. stole- tju, 1974/1, Uniforme meščanskega korpusa in deželne brambe v Mariboru, 1975/3, Uni- forme borcev za severno mejo, 1978/2, Av- stroogrske vojaške uniforme v svetovni vojni 1914-18, 1987/1-2) ter v zadnjem času o dru- štvenih krojih Sokolov in Oriov (1990/1-2). Svoje znanje o tem je strnil v monografiji Uni- forme v zgodovini, ki je izšla leta 1987, in ki jo je, kot že mnogo svojih člankov, tudi sam ilustriral, kar ji daje še dodatno kulturno zgo- dovinsko vrednost. Odprt za najrazličnejše probleme slovenske kulturne zgodovine, se je posvečal tudi stari fotografiji, katere čar pomaga odkrivati že do- brih petnajst let. Njegove razlage starih upo- dobitev Maribora, njegovih meščanov in do- godkov, posebno še usodnega časa okoli bojev za severno slovensko mejo z generalom Ma- istrom na čelu, so dragocen prispevek k zgo- dovini, ki je bila našim staršem še polpretekla, nam pa po krivici tuja in odtujena. Svojemu mestu je posebej posvetil še fotomonografijo Maribor (1984). Nič ne dvomim, da bo prof Vrišer bralce Kronike tudi v bodoče še bogatil s sadovi svo- jega dela in da se bo treba ob njegovem na- slednjem jubileju spet pošteno potruditi za iz- popolnitev njegove bibliografije. Zatorej: še na mnoga leta! Maja Žvanut 85