Leto 1896 477 Državni zakonik za kraljevine in dežele, v državnem zboru zastopane. Kos LV. — Izdan in razposlan dne 4. avgusta 1896. Vsebina: St. 141. Zakon o železnicah nižega reda, katere je zagotoviti v letu 1890. 141. Zakon z dne 21. julija 1896. 1. o železnicah nižega reda, katere je zagotoviti v letu 1896. S pritrditvijo obéli zbornic državnega zbora ukazujem takö: Člen I. Vladi se daje oblast, po pogojih tega zakona zagotoviti izvršitev nastopnih železnic nižega reda, namreč : 1. Od postaje Nemški Brod na avstrijski se-vernozapadni železnici črez Pfibyslavo v Ždar; 2. od postaje Skute na avstrijski severno-zapadni železnici črez Krouno in Kamenico Pusto v Poličko v stik z lokalno železnico iz Svitave v Poličko, katera je predmet dopustilnice z dne 10. septembra 1 804. 1. (drž. zak. št. 207) ; 3. od postaje Prachatice na lokalni železnici Vodfiany-Prachatice črez Zbitiny v Votary; 4. od postaje Vimperk na lokalni železnici Strakonice-Vimperk črez Lenoro v Volary'; 5. od postaje Gstadt na železnici po ipski dolini, ki je predmet dopustilnice z dne 22. oktobra 1894. 1. (drž. zak. št. 219), v Ybbsitz; 6. od postaje Kostelec na progi državne železnice Jiglava—Cerekve črez Trešt v Telč; 7. od postaje Mauthausen na progi državne železnice St. Valentin—Gaisbach-Wartberg črez Schwertberg in Perg v Grein; 8. od postaje Bregenca črez Kennelbach in Andelsbueh v Bezau (železnica skozi bregenški les) ; 9. od postaje Gorica na južne železnice progi Nabrežina—Krmin skozi ipavsko dolino v Ajdovščino ; 10. od pripravnega kraja pri Ljubljani na južne železnice progi Dunaj—Trst na Vrhniko; 11. od postaje Treibach-Allhofen na progi državne železnice St. Michael—Glandorf skozi krško dolino v Klein-Glödnitz (železnica po krški dolini) ; 12. od postaje Zadnl Tïebaft na progi državne železnice Praga—Polzenj črez Hostomice v Locho-vice v stik z državne železnice progo Rakovnik — Zdlce; 13. od postaje Blatna na projektovani lokalni železnici Breznice— Strakonice črez L n čire in Kase-jovice v Nepomuk v stik z državne železnice progo Cmunt—Heb; 14. od pripravnega kraja blizu Breznice na državne železnice progi Protivln — Zdlce v Rožmitdl; 15. od postaje Karlovi vari na izključno privi-legovani buštčhradski železnici črez Hroznčtln v Merkelsgriin ; IG. od postaje Ober-Grafendorf na projektovani lokalni železnici St. Pölten—Kirchberg na Pielachi črez Kilb vMank; 17. od postaje Jenbach na južne železnice progi Wörgl—lnspruk črez Zell am Ziller v Mair-hofen (železnica po zillerski dolini) ; 18. od postaje Krâllky na državne železnice progi Šternberk—Krâllky (Lichkov) črez Červeno vodo v Silperk; (SloTenisoh.) 97 19. od postaje Beroun—Ondfejov na državne železnice progi Olomuc—Krfiov v Dvorce; 20. od pripravnega kraja blizu postaje Albroch-tice na državne železnice progi Krfiov—Jindfichov črez Rudoltice v Osoblaho; 21. od postaje Bernatice na državne železnice progi Lipovà—Bernatice, ki se gradi sedaj, v Javornik : 22. od postaje Hukovice na spredaj ozna-menjeni državne železnice progi v Vidnavo. Členil. V členu I. ozamenjene železnice je izvzemši železnico iz Gorice v Ajdovščino, katero je po razmerah njene meri in položnosti naredili kot glavno železnico, izvršiti kot lokalne železnice, in sicer je proge Gstadt—Ybbsitz (št. 5), Bregenca—Bezau (št. 8), Treibach—Klein-Glodnitz (št. 11), Ober-Grafendorf—Mank (št. IG), Beroun—Dvorce (št. 19) in Albrechlice—Osoblaha (št. 20) napraviti z ozko raztečino, ostale proge pa s pravilno raztečino. V št. 17 oznamenjena lokalna železnica Jen-bach—Mairhofen se more kot železnica z ozko raztečino napraviti tedaj, kadar bi vlada to spoznala za primerno, da se olajša finančno zagotovilo gradnje te železnice. Dopustilno dobo je odmeriti z 90 leti največ, računeč od dneva, katerega se dopustilo dd. Člen III. Za železnice, oznamenjene v členu I. št. 1. do 11., more država ob dodelitvi dopustila dati na dobo 76 let, računeč od dne podeljenega dopustila, poroštvo letnega čistega donosa, ki je enak štiri odstotke ne presegajočemu obrestovanju in raz-dolžni kvoti posojil, katera bo v dobavo novcev vzprijeti za zgoraj navedene železnice takč, da bo, ako ne bi letni čisti donos spredaj imenovanih železnic dosegel zneskov, za katere velja poroštvo, državno upravstvo dopolnilo primanjkljaj. Čisti letni donos, katerega porokuje za zgoraj navedene železnice država, se vstrezno z zgoranjimi posojili ustanavlja za posamezne železnice z nastopnimi največinskimi zneski: Goldinarjev avstr, vrednote v notah Nemški Brod—Ždfcr -................ 58.900 Skute—Polička.......................41.200 PraChatice—Volary.................. 35.600 Vimperk—Volary..................... 50.500 G stadt-Ybbsitz.....................11.200 Goldinarjev avstr, vrednote v notah Kostelec—Telč..................... 42.500 Mauthausen — Grein.................51.000 Bregenca—Bezau.................... 69.500 Gorica—Ajdovščina................. 64.500 Ljubljana—Vrhnika..................17.000 Treibach—Kl. Glödnitz............. 27.800 Člen IV. Ker je želeti, da dopustilo za gradnjo in obrat v členu I., št. 1 do 5 navedenih železniških prog prej ko mogoče prevzamejo in izvršč podjetbe stičnih, enako državno poroštvo čistega donosa uživajočih lokalnih železnic, in pa z namenom, da se take podjetbe združijo, more vlada za te železniške proge, katere je potem poštevati za enotno celoto, dodeliti poroštvo letnega skupnega čistega donosa, ki vstreza vsoti čistih donosov, po državi porokova-nih za vsako posamezno od združenih železniških prog. Gledé podjeteb, sestavljenih po zmislu zgo-ranjega določila, je zmisloma uporabljati finančne ugodnosti, omenjene v členu IV. in V. zakona z dne 31. decembra 1894. 1. (drž. zak. št. 2 iz leta 1895.), in to zlasti ob izdaji delnic in zadolžnic in pa pri drugih pravnih opravilih (pogodbah o združbi), katere je v takih primerih opraviti. V lit. a) zadnjega člena določena prostost od dobitkarine in dohoda-rine, potem od plačevanja kolkovnine za kupone gré omenjenim podjetbam v takem obsegu, v katerem je ona bila po dopustilu dodeljena za vsako posamezno od združenih železniških prog. Člen V. Zagotovilo v členu III. oznamenjenega državnega poroštva je zvezano s pogojem, da bodo vde-ležene kraljevine in dežele iz deželnih sredstev z deležniki vkupe ali da bo ena sama teh stranek dala k stroškom za izvršitev teli železniških prog vsaj nastopne prispévke: Nemški Brod—Žd&r .... . 400.000 gl. Skutč—Polička . 500.000 J» Prachatice—Volary .... . 300.000 n Vimperk—Volary . 400.000 n Gstadt—Ybbsitz . 56.000 n Kostelec—Telč . 300.000 n Mauthausen—Grein .... . 220.000 n Bregenca—Bezau . 440.000 n Gorica—Ajdovščina .... . 150.000 it Ljubljana—Vrhnika .... . 50.000 rt * Treibach—Kl. Glödnitz . . . . 200.000 it Spredaj določeno prispevanje je povrniti v osnovnih delnicah delniških družeb, ki se usta-nové za vsako dotično železnico, ali — ako bi nastopil kak v členu IV. omenjeni primer — v delnicah tamkaj oznamenjenih družeb, pri čemur ni za le papirje, ki jih je izračuniti po polni nominalni vrednosti, plačevati nobenih interkalarnih obresti za čas gradnje (člen XII.). Podpis in pravočasno vplačilo vseh delnic, ki jih potemtakem prevzamejo deležniki, je zavarovati še pred podelitvijo dopustila tako, kakor to ukaže državno upravstvo. Člen VI. Vladi se daje oblast, razmerno znižati v spredaj stoječem členu pogojeno prispevanje na korist deležnikom tako in v toliko, v kolikor se vsled postopne priprave ali ob izvršitvi gradnje zgoranjih lokalnih železnic smejo po prevdarku vlade v resnici pričakovati kaki prihranki na proračunjenih stroških za gradnjo. Prav tako more vlada po zgoranjem pogoju dovoliti znižbo v členu IV. zakona z dne 22. junija 1894. 1. (drž. zak. št. 129) in zakona z dne 19. junija 1895. 1. (drž. zak. št. 83) pogojenega prispevanja deležnikov k stroškom za izvršitev tamkaj navedenih železniških prog, ako dotične železniške proge niso že morda obratovane. Člen VII. Pri izvršitvi člena III. in IV. je ukazila člena IV. v zakonu z dne 26. decembra 1893. 1. (drž. zak. št. 33 iz leta 1894.) o napravi železnice po ipski dolini uporabljali s to premembo, da se smejo kol-kovnlne za kupone vpostavljati v obratni račun kot strošek. ^ Prav tako je smčti kake upravne prispévke, katere je plačevati za vzprejeta posojila in pa kaka povračila za davke in pristojbine, ki jih je dajati posojajočemu zavodu, vpostavljati kot strošek v obratni račun v členu I., št. 1 do '11 navedenih železnic. Člen VIII. Gledé lokalnih železnic, oznamenjenih v členu I.» št. 12 do 17, se daje vladi oblast, da dodeljevaje dopustilo prevzame osnovnih delnic delniških družeb, ki se za te železnice napravijo, ali ako ti' železnice izvrše delniške družbe stičnih železnic, osnovnih glavnic teh zadnjih družeb v tu spodaj stoječih uajvečinskih zneskih, namreč: Zadnl Tfebaft—Lochovice . . . 160.000 gl. Blatnd—Nepomuk............. 22.000 „ Bïeznicc—Rožmitdl.............. 32.000 „ Karlovi vari—Merkelsgrün . . . 40.000 „ Ober-Grafendorf—Mank . . . 80.000 „ Jenbach —Mailholen......... 150.000 „ Člen IX. Vdeležba državnega zaklada pri nabavi glavnice za lokalne železnice, imenovane v členu Vlil., je zvezana s pogojem, 1. da se nabava ostale glavnice za gradnjo teh lokalnih železnic, v kolikor se ta glavnica ne spravi po vdeleženih občinah, okrajih in zasebnih deležnikih s prevzetbo osnovnih delnic po polni nominalni vrednosti, zagotovi eventuvalno s finančnim sodelovanjem vdeleženih kraljevin in dežel brez nadaljne obremenitve države; 2. da se osnovnim delnicam, katere prevzame država in gledé katerih se glasovalna pravica po pravilih ne smé omejiti na največinsko število glasov ali nasproti posestnikom prednostnih delnic, ki se morda izdadô, dodelé iste pravice kakor ostalim osnovnim delnicam, in 3. da se dividenda, katera pristoji prednostnim delnicam, ki se morda izdadö, preden nastane osnovnim delnicam pravica do dividende, ne odmerja z več kakor s štirimi odstotki. Člen X. Vplačila na osnovne delnice, katere po členu VIII. prevzame država, je opravljati po meri potrebščine za gradnjo lokalnih železnic, toda še le s tistim časom, kadar bo po mnenju vlade in po dokazilih, katera ona preskušuje, zmatrati tô že za zagotovljeno, da se bodo držali dopustilni roki za gradnjo, in da se bo izhajalo s proračunjeno glavnico za njo brez nadaljne obremenitve države. Država plačuj proti nekolkovanim prejemnim potrdilnicam, in skrbeti je za tö, da se plačani zneski uporabijo samo za gradnjo in opremo oznamenjenih železnic. Člen XI. Vlada se pooblašča, da v založbo potrebščine za vplačevanje osnovnih delnic, katere po členu VIII. prevzame država, vzprejme po kar se da najboljših pogojih posojila, katera bo obrestovati s štirimi odstotki na leto največ in povrniti najkasneje v 75 letih. Člen XII. Gradnja v členu I., št. 1. do 17., oznamenje-nih železnic se mora dokončati najdalje v dveh letih, računčč od dne podeljenega dopustila, in dokončane železnice se do tega časa morajo izročiti javnemu prometu. Pri tem bodi gledé železnic, ki jih je po členu 111. zagotoviti na podstavi poroštvenega zagotovila države, upravstvu državnih železnic, prevzemajočemu obratovanje teh železnic, do časa, dokler se bo državno poroštvo res zahtevalo ali dokler se po državi dane poroštvene naprednine še ne vrnejo, pridržano, da po svojem prevdarku vreja obrat in ustanavlja tarife, oziraje se na vsak čas obstoječe prometne razmere. Člen XV. Da izpolnijo to dolžnost, morajo koncesijonarji dati primerno zagotovilo državnemu upravstvu takö, kakor ono to določi; ako se ne bi izpolnjevala gori omenjena dolžnost, jo moči izreči, da je ta položnina zapala. Člen XIII. Gradnjo in dostavke gledé lokalnih železnic, oznamenjenih v členu I., št. 1 do 11, je oddajati po podrobnem projektu in proračunu stroškov, ki se sestavi pod primernim vplivom državnih organov, pod neposredno ingerenco vlade in po pogojih, navadnih pri gradnji državnih železnic. Vladi se daje oblast, da v členu I., št. 18 do 22 oznamenjene lokalne železnice napravi na državne stroške in pri tem uporabi nastopne skupne zneske stroškov, kateri naj veljajo za največinske zneske: Krâliky—Silperk............... 780.000 gl. Beroun—Dvorce................. 375.000 „ Albrechtice — Osoblaha .... 660.000 „ Bernatice — Javornik.......... 246.000 , Hukovice—Vidnava.............. 227.000 „ Izvršitev zgoranjih lokalnih železnic je zvezana s pogojem, da vdeležene kraljevine in dežele z deležniki vkupe plačajo te-le prispevke k stroškom za gradnjo à fonds perdus-. Dela za gradnjo je treba odilajati ločena od nabave novcev. Vrednost dostavek gradiva, odstopov zemljišč in drugih oprav, ki jih je zagotoviti s prevzetkom osnovnih delnic, se določi po dogovoru med državo in deležniki, in ako bi se dogovor ne mogel skleniti, po prostovoljni sodni cenitvi. Sestava podrobnega projekta in proračuna stroškov, in pa oddaja gradnje in dostavek lokalnih železnic, oznamenjenih v členu I., št. 12 do 17, se opravlja v porazumu z deželnimi odbori dotičnih kraljevin in dežel, kolikor moči pod ingerenco vlade in po pogojih, navadnih pri gradnji državnih železnic. dien XIV. Obrat po železnicah, oznamenjenih v členu I., št. 1 do 17, bo v kolikor bi se gledé obratovanja železnic, navedenih št. v 9, 10, potem 12 do 17, ne sklenil kak drugačen dogovor z dotičnimi deželnimi odbori, vršila država na račun koncesijonarjev ves čas, dokler bo trajalo dopustilo, in koncesionarji bodo dolžni, upravstvu državnih železnic povrniti stroške, kar jih bo to v resnici imelo vsled tega obratovanja in kateri se eventuvalno ustanové s po-prečninskim zneskom. Krâliky— Šilpcrk.............. 200.000 gl. Beroun—Dvorce.................. 67.000 „ Albrechtice — Osoblaha .... 287.000 , Bernartice—Javornik............ 50.000 „ Hukovice—Vidnava............... 45.000 „ Člen XVI. Stroške za gradnjo v členu XV. omenjenih lokalnih železnic je založiti iz investicijskih zakladov, sestavljenih po členu III. zakona z dne 11. decembra 1894. 1. (drž. zak. št. 229) in zakona z die 27. decembra 1893. 1. (drž. zak. št. 199), in sicer za progo Krâliky—Šilperk iz investicijskega zaklada moravske mejne železnice, za progi Beroun—Dvorce in Albrechtice—Osoblaha iz investicijskega zaklada moravsko sleške osrednje železnice in za progi Bernartice—Javornik in Hukovice—Vidnava iz investicijskega zaklada prog družbe za avstrijske lokalne železnice. Gledé železnic, katere je potemtakem napraviti, se dovoljuje prostost od kolkov in pristojbin za vse pogodbe, vloge in listine zastran odkupa zemljišč, zastran gradnje in opreme železnice, in pa od prenosnine, kar se je nabere ob nakupu zemljišč. Člen XVII. V členu XV. oznamenjene železnice mora državno upravstvo obratovati v svoji upravi in obrat se smč na kakega zasebnika ali kako družbo prenesti samö na podstavi zakona, ki sc o tem izda posebej. Člen XVIII. Vlada se pooblašča, da namesto vdeležbe države pri nabavi glavnice za železnici Zeltweg— Volšpcrk in Spodnji Dravburg—Velenje, omenjene v členu V. in VIII. zakona z dne 22. junija 1894. I. (drž. zak. št. 129) o lokalnih železnicah, ki jih je zagotoviti v letu 1894., na korist teh dveh železniških prog zagotovi po načinih in pogojih, ustanovljenih v členu III. tega zakona, državno poroštvo za letni čisti donos 272.000 gl. avstrijske vrednote v notah, ki je enak potrebščini za največ štiriod-stotno obrestovanje in razdolžno kvoto posojila, katero bo vzprijeti v nabavo novcev, ako vojvodina štajerska in vojvodina koroška iz deželnih sredstev in pa deležniki vkupe prevzamejo po polni nominalni vrednosti vsaj znesek 1,000.000 gl. avstrijske vrednote v osnovnih delnicah enotne delniške družbe, ki jo je narediti za obé zgoranji železnici. Pri tem je v členu V., drugem in tretjem odstavku, potem v členu VII., XII., XIII., prvem do tretjem odstavku, in v členu XIV. tega zakona obsežena določila zmisloma uporabljati tako, da je obe zgoranji železniški progi narediti, kolikor moči se oziraje na tö, da jih bo pozneje pretvoriti v glavni železnici, drugega reda, in da je njih gradnjo dokončati najdalje v dveh letih in pol, računčč od dneva podeljenega dopustila. Člen XIX. Deloma izpreminjajc določila člena IV. v zakonu z dne 22. junija 1894. 1. (drž. zak. št. 137) se določuje, da je lokalno železnico Nepolokôvci— Vižnica, ki jo je izvršiti po tem zakonu kot železnico z ozko raztečino in katera je predmet dopustilnice z dne 25. septembra 1895. 1. (drž. zak. št. 161), napraviti kot lokalno železnico s pravilno raztečino. Člen XX. Vlada se pooblašča, da dâ na državne stroške sestaviti podrobni projekt za železniško zvezo, ki jo bo kot glavno železnico drugega reda napraviti od postaje Przeworsk na državne železnice progi Krakov—Levöv v Rozwadöw. V ta namen se vladi dovoljuje za tekoče leto posebni kredit za 15.000 gl. kot izredna potrebščina z dobo uporabe do konca leta 1897. Člen XIX. Izvršiti ta zakon, ki stopi v veljavnost z dnem, katerega se razglasi, je naročeno Mojemu ministru za železnice in Mojemu ministru za finance. V Išlu, dne 21. julija 1896. Franc Jožef s. r. Itadeni s. r. Guttenberg s. r. llilinski s. r. (Slovenisch.) 98