348 Dvoje ustavnih vprašanj. Dvoje ustavnih vprašani. Dr. Fran C^rin. I.) Ali SO dopustne neparlamentarne vlade? Izza prevrata, oz. ustanovitve naše države smo imeU že> več ministrstev, osrednjih vlad. ki so bile vse parlamentarne, t. j. ministrstva so zasedale osebe, določene po strankah, ki sa l)redstavljale v začasnem narodnem predstavništvu, v ustavo* tvorni skupščini in v Narodni skupščini parlamentarno večino^ Ker je imela tudi bratska češko^slovaška republika v zadnjih 3 letih vsaj eno nevtralno, uradniško vlado, ki je opravljala državne posle v zadovoljstvo vseh strank in celega naroda ter rešila veliko problemov, ki jim parlamientarne vlade niso Dvoje ustavnih vprašanj. 249 bile kos, je naravnost čudno, zakaj se v naši državi še dio danes ni poskusilo s tako vlado. Ali so pa morda pri nas neparlamentarne vlade ustavno nemogoče? V tem oziru nam je ločiti dvoje dob, dobo pred vidov* dansko ustavo in po njej. Odgovor za prvo dobo najdemo v državno-pravnem aktu z dne 1./12. 1918. Zadevni odstavek v adresi, ki jo je izročilo Narodno veče prestolonasledniku Ate^ ksandru, se glasi: »Sklep Narodnega veča je. da vladarsko oblast na vsem ozemlju zda} edinstvene države Srbov, Hrvatov in Slovencev izvršuj Njega Veličanstvo kralj Peter, oziroma v njega imenu kot regent Vaša kraljevska Visokost iti obenem:, da se sporazumno z vlado Vaše kraljevske Visokosti in predstavniki vseh narodnih strank v Srbiji in Čnii gori osnuj edinstvena parlamentarna vlada v območju jugo* slolvan&ke države ob edinstvenem narodnem predstavništvu.« Odgovor prestolonaslednikov, ki nas tu zanima, slove: »Ostanem vedno zvest velikim ustavnim, parlamentarnim in širokodemokratskim načelom^ zasnovanim na splošni volilni pravici. Zategadelj bom iskal Vašega sodelovanja pri sestavi vlade, ki bo predstavljala vso ujedinjeno dorriovino ...« Podobno jamstvo vsebuje tudi manifest prestolonasled* nika z dne 6. januarja 1919. Iztegasledi, dasobiledo 2S./6. 1921 — brez oziranaspecifičnoustavokraljevine Srbije — le parlamentarne vlade ustavno dopustne. Ali velja to tudi še po vidovdanski ustavi? Da! V tej ustavi ni določbe, ki bi kaj nasprotnega predpiso« vala. Člen 90. pravi sicer enostavno: »Kralj imenuje predsed« nika in člane ministrskega sveta«. Ta določba ne mormira tc» rej, kdo ima »patent«, postati minister, ne pove, da imafo to pravico le poslanci, oziroma predstavniki posameznih strank v Narodni skupščini. To pravico pa je uzakonil člen 1. ustave, ki se glasi: »Država je ustavna, parlamientarnain dedna mo* narhija. Pri tem pravnem stanju spričo naših razmer je gotovo, 17 250 ^-Ovoje ustavnih vprašanj. da ostanejo za dolgo dobo iluzomi naslednji predpisi v ustavi sami, ako bomo imeli le parlamentarne vlade. 1.) Člen 91: Ministri so odgovorni narodni skupščini. Narodna skupščina sme obtožiti niinistre radi prekršit\'e ustave in državnih zakonov, učinjene v službeni dolžnosti. 2.) Člen 92.: Ce obtoži ministra narodna skupščina, s© mora odločba, da se postavi minister pred sodišče, skleniti z večino dveh tretjin glasov prisotnih članov. l^es je sicer, da mo|re biti minister obtožen tudi še v petih letih po odstopu (člen 92. ustave), toda z ozirom' na to, da sc Strankarske skupine v parlamentu ne menjavajo tako hitro li» spričo zvez dotičnega ministra ne bo težko, preprečiti obtožbo. — Škoda, da nima ustava določbe, da more kralj v slučaju po« trebe (sile) imlenovati tudi nevtralno vlado. T o d a z a k a j n e v t r a 1 n e v 1 a d e. ? — bi vprašal kdo. Zakaj n e v. t r a 11 z i r a h j e vsaj n a j v a ž n e jš i h m i a n i s t r s t e v? Zato: a) Parlamentarne vlade so izza ujeidinjenja v veliki men sokrive naših prežalostnih političnih in gospodarskih razmei. Ministri kot eksponenti strank, dejansko le njim odgovorni in zato tudi brez dovoljenega čuta odgovornosti napram državi, so morali večkrat pospeševati najprej strankarske koristi in šele potem so mogli varovati državne interese. Partija in partizan* stvo je absorbiralo velik del ljudske eneržije, ki bi morala priti sicer v dobro narodu in državi. b) Edino nevtralna (uradniška) vlada bi bila v stanu dati državi neodvisno, kvalificirano uradništvo, ki ne bo gledalo več svoje zadače v strankarski pripadnosti in strankarskem pri* ganjanju, ampak v nesebičnem delu za državo. Brez takega uradništva pa ni in ne bo dobre uprave, in brez te ni države. c) Edino nevtralna vlada, prosta strankarskih skrbi, in oprta na strokovno izvežbanost svojih članov, bi mogla pripraviti In izvršiti ono delo in postavne osnutke, ki so potebni za ustvas ritev ustavnega in upravnega ogrodja in s tem za konsolidacij) države. Pod parlamentarnimi vladami bo to delo šlo neprimerno počasneje od rok. Dvoje ustavnih vprašanj. 251 č) Prišli bi do toli potrebne stabilitete v zakonodajnem cielu (v parianuentu) in v državni upravi. Sedaj pa pretresajo večne ministrsi