Nina FABJANČIČ* , /fA/iA»»/ I /:.A7 ClASHK MEDIJSKA REPREZENTACIJA ŽENSK V POLITIKI Povzetek. Izliajnjoč iz koiistruktirističiie /uirndignie se (irioriai iiki arju z medijskimi teksti o ženskah v /HtJiliki. Odnos med ženskostjo in pohtiko Je odnos napetosti, kcn pa ne izhaja iz nasprotujočih si bistei''obojega • razlog so skozi zgodovino diskurzit no oblikovane dominantne konstrukcije ženskosti in politike. Političarke v medijskih tekstih niso obravnavane prvenstveno kot osebe, ki delujejo v {>olitiki. ampak so njihove repivzeniacije zaznamovane z dominantnim diskurzom ženskosti. V svojem članku se avtorica osivdotoča na konstrukcijo žen.tkosti kot pripadajoče zasebni sjeri in pogled na žensko kot na javno telo ter ilustrira jmjavljanje teh konstruktov s primeri re/erencialnih medijskih tekstov o pohtičarkah. Ključni pojmi: medijske reprezentacije, medijski teksti, diskurz, spol. ženskost, politika. UvotI Tema mojega besedila so reprezeniacije žensk in žensko.sii v relerencialnili medij.skih tek.siih. Navezujem se na konsiruktivistično (jaradignui, v okviru katere mediji niso razumljeni le kot nevtralni prenašalci sporočil, ampak kot oblikovalci realnosti, o kateri sporočajo. V medijskih tekstih se realnost Sele vzpostavi, kar velja tuili za refcrencialne niedij.ske tekste, ki naj bi realnost le objektivno predstavljali. S kon.struktivistične perspektive tudi spol ni fiksna, temveč di.skurzivno kojistruirana in rekonstruirana kategorija. Mediji so v sodobnih ilružbah osrednje mesto produciranja in reproduciranja diskurzov, med drugim tutli di.skurzt>v o •Spolu. Ožji prtjblem, ki me zanima v ten» okviru, so medij.ske reprezentacije žensk, ki tlelujejo v sferi institucit)nalne politike. Te žen.ske utele.^ajo nasprotje med dominantnim di.skurzom o ženskosti in don>inaninim razumevanjem |X)litike; ženskost in politika .se |X) teh predstavah izključujeta. To v medij.skih tekstih o političarkah povzroča neke vr.ste tenzijt); moj namen je najti manifestacije dveh izključujočih .se diskurzov v relerencialnili medij.skih tek.stih. Osredott>čila se lx)m na ča.sopisne in revialne tekste o pretivolilni kampanji in volitvah za me.sto ljubljanskega župana/županje. V politični boj so .se vključili tako mo.ški kt« ženske, kar poleg analize tekstov o političarkah v nekaterih primerih t)mogoča tutli primerjavo s teksti o njihovih moških tekmecih. ■ ,\'i>ui IšitiJiinCiC. Sliiitviilbti tiiiiiiiiill«ilo]ft/e iiti VDV TEORIJA IN PRAKSA let 36.1/1999. str. 74-86 Medijski icksti In spol v optiki konstruktivističnc paradignu* Do nedavnega je v raziskovanju medijev in ludi oilnosa mei.1 mediji in sjjolno razliko prevladoval iransmisijski model komunikacije' ((larev 1989, 15 v van Zoonen 199 S, 27), po kaierem je glavna funkcija medije\' družbeni nadzor: mediji naj bi prenašali ideologijo od centrov moči v kapitalistični in patriarhalni družbi k razpršenemu občinstvu, ki naj bi z ideologijo prepojene medijske v.sebine le pasivno konzimiiralo in tako sprejelo tudi kapitalistični in patri;irhalni družbeni red kot naraven, nespremenljiv, s čimer naj bi sc vzdrževala hegem{)nija vhulajočih ilružlicnih plasti. V zadnjem času pa se v raziskovanju množičnega komuniciranja vse bolj uveljavlja konstruktivistična paradigma, kjer je "pomen razumljen kot konstruiran v zgodovinsko in družbeno ume.ščcnih pogajanjih meti institucionalnimi prf)izvajalci pomenov in občinstvi kol proizvajalci pomenov." (van Zoonen 1991, 27). V transmisijskem modelu množičnega komuniciranja po Liesbct van Zorjnen (1991, .36 .57) kritika ituiožičnih medijev temelji na obtožbi', da mediji izkrivljajo realnost. Predpostavljena je torej od čItncSke perccpcije neodvisna, objektivni) obstoječa realnost, ki jo jc mogoče izmeriti, kar je naloga znanosti, mediji pa bi jo morali čim bolj natančno pretlslavljali ljudem, da bi ti dobili pravo .sliko tudi o tistih delih realnosti, do katerih sicer ne bi imeli dostopa. Problem pa naj bi bil ravno v tem, da mediji ne izvršujejo te .svoje naloge, ampak .so pri.stranski (biased) v korist tistih, katerih interes je vzdrževanje statu.sa quo kapitalistične in patriarhalne družbe. V konstruktivistični paiadigmi pa je osrednjega pomena teza, da je realnt)si tlružbeno konstruirana in človeku do.stopna le preko različnih znakovnih si.ste-mov, med katerimi jc najpomembnejši jezik v lingvi.stičnem pomenu besede. Ventlar nc gre le za sisteme znakov in pravil za njihovo kombiniranje, temveč predv.sem za artikulacijo teh jezikov v di.skurzih: gre za način, kako izbiramo elemente iz jezikov in jih kombiniramo v smiselna zaporedja. Na ta proces vplivajo družbene in zgodovin.ske okoli-ščinc: "V diskurzih se srečujejo jezikovni sistemi in družbene razmere." (Hartley 1982, 6). Da bi di.skurz lahko razumeli, je treba proučiti izven-jezikovne družbene, zgodovinske in kulturne okoli-ščinc in razmerja moči v njih, .saj je di.skurz po Foiicaultu ncrazdriižljivo povezan z močjo. "Diskurz jc srctlsrvo, s katerim institucije izvršujejo .svojo moč preko procesa definiranja in izključevanja." Gre za "način, kako po.samezni cli.skiirzi oz. di.skurzivnc formacije definirajo, kaj je o določeni temi mogoče reči." (.Storey 1993,92). Medijski teksti kot mesto konstrukcije realnosti V okviru konstruktivistične paratligme množični mediji ni.so več prcna.šalci objektivnih ali pristranskih, popačenih podob realnosti, ampak proizvajalci realno.sti, kajti vsaka reprezentacija določeneg:i tlela realnosti je že njego\'a kt>nstrukcija. Ta pozicija .se zdi relativno neproblematična, ko gre za likcijske medijske tekste, na večji odptjr pa naleti v primeru nefikcij.skih. refcrencialnih oz. novinarskih medijskih tekstov, saj sc novinarstvo legitimizira ravno kot objektivno |xiix)čanje o zunanji realnosti: "Novinarski kanoni predsta\'ljajo sliko posameznikov, oboro-žcnili s profesionalnim znanjem, izkušnjami in etičnimi načeli, ki delajo v kontck- Slu nicciijskili organizacij in poročajo o dogodkih, ki se zgodijo zunaj v svetu." (Dahlgren 1996, 10)'. S konstruktivi.stične peispekiive pa je novinarstvo lazuin-Ijeno kol "in.siitucionahK) konstruirana reahiost, hkrati pa kol prispevek li konstrukciji Siršiii druži^eni!) reahiosti, kar pomeni, da novinarstvo v ključuje institucionalizirano produkcijo in cirkulacijo pomenov" (Dahlgren 1996, 10-11). Žurna-li,stični tek.sti "rellekiirajo in hkrati oblikujejo prevladujoče vrednote družbe v določenem zgodovinskem kontekstu' (Fowler 1991,222). .Novinarska konstrukcija realnosti vključuje proce.se selekcije dogodkov, ki .so vretini uixivedovanja, in transformacije oz. načina upovedovanja (enkodiranja) dogodkov. "Novice kot v.sak di.skiirz konstruktivno oblikujejo lisio, o čemer govorijo. Novice so reprezentacija v tem smislu konstrukcije, ne pa z vrednotami neobremenjen odsev dejstev." (Fovvler 1991, O- .Mediji v .sodobni družbi vse bolj [K)siajajo osrednje me.sio, kjer .se odvijajo diskurzi, .saj imajo medijski leksti v.se večji pomen za konstituiranje tako realnosti kot subjektov. Zato so medijske reprezentacije (v smislu konstrukcije) bistvenega pomena za različne družbene akterje in .skupine, .še [X>.sel>ej za liste, ki .so bile zgodovin.sko odrinjene in omejevane pri poskusih sooblikovati interpretacije real-no.sti in svojih identitet. S[>ol kot (liskiirzii'iio konstruirana kategorija V raziskavah odnosa med mediji in spolom, ki temeljijo na transmisij.skem modelu, so mediji paxlmet kritike zaradi prena.šanja podob žen.sk in žen.skosti, ki .so .stereotipne in niso reprezentativne za resnični položaj žensk. S tem naj bi mediji reproducirali donunantno patriarhalno ideologijo, pri čemer so medijske v.sebine neposredna posledica ali interesov kapitalističnih mo.ških lastnikov ali pa seksis-tično usmerjenih medij.skih profesionalcev. "Spol (gender) je razumljen kot bolj ali manj .stabilna in enostavno razpoznavna razlika med žen.skami in mo.škimi, ki bi morala biti korektno predstavljena." (van Zoonen 1994, .31). Toda tudi spol je konstruirana kategorija in zalo dinamična, spremenljiva, konlradiktorna kategorija, ki je odvisna od zgodovinskih in kulturnih okoliščin. Lie.sbel van Zoonen spol definira kot "iio.seben diskurz, to je skupek prekrivajočih .se in pogosto nasprotujočih si kulturnih opi.sov in predpisov, ki .se nana.šajo na spolno razliko ter izhajajo iz določenih ekonom.skih, družbenih, političnih, tehnoloških in ostalih nedi.skur-zivnih kontekstov in jih hkrati regulirajo." (van Zoonen 1994, 33). Spol je vedno ])odvržen boju za definicije. Kot opozarja L. van Zoonen, pa poudarjanje nefiks-nosii spola in njegove izpostavljenosti stalnim 'pogajanjem' o definicijah ne ixjineni, da v leh pogajanjih nastopajo enakovredni nasprotniki, saj imajo različni družbeni akterji in skupine različno moč definiranja in samodefiniranja. Ker je "moč definiranja na kompleksen način povezana z drugimi razmerji moči v družbi, kot .so ekonomska, etnična, razmerja med spoloma in mednarodna razmerja moči" (van Zoonen 1994, 39), .so preko di.skurzov nekateri pomeni in inter- ' lil iw nkljiiCiije iiit>lliii luiiriUfizticij» in iw iintiinieiiuiclje. /«(.uimcga scIjv razume lii /ircilsuirlja kol 'irans/iiireuleit Izraz resiilCiilli tlogoilkov. ki lic rc/irczenlirti ali celo koiisiriura. lemivC oilsera 'resiiiCnl sivi'. /..y svoje olK'iiisliii uaslaiija kot />re-jemiiikefakiiCiiih informacij'(tuihar l'J97. 54-55/ pretacije Icgitiinizirani in privilegirani nad drugimi: "V procesu definiranja (politične) realnosti različni akterji na različnih položajih moči v specifičnih zgodovinskih in ekonomskih okoliščinah artikulirajo zapleten sistem idej, iz kombinacije katerih se oblikuje dominantni pogled." (lirants 1989, 82). Tako lahko govorimo o tlominaninih, paradigmatskih načinih razumevanja različnih družbenih pojavov, proce.sov, skupin, med drugim ludi kategorije spola, torej o dominantnih di.skur-zih, čeprav je treba opozorili, ila "ni.so monolitni in ne|>ropu.stni, ampak proizvedejo opozicijo .samim sebi in .so odprti za pogajanja" (van Zoonen I99i .39). Di.skurz o spolu oz. pomenu spolne razlike je zaznamovan z zgodovin.sko nastalim neenakopravnim razmerjem nioči (v naj.šir.šeni pomenu besede) meil nto.škimi in žen.skami in lo razmerje hkrati tudi reproducira. Neenakost med spoloma se med drugim kaže ludi v razmeiju obeh .spolov do politike'. Ta družbena dejavnost je bila skozi različna zgodovinska olxlobja večinoma monopol mo.ških (seveda ne vseh - poleg spc^la ,so obstajale .še ilodatne omejitv e za dostop do političnega odločanja, na i^rimer tlržavljan.ski status, družbeni .statu.s, lastnina...). O vzrokih za vzpostavitev takega razmerja (ne le na področju politike, lemveč tudi na drugih družbenih |KHlročjili, ki .so bila do.stopna le za en spol) obstajajo različne razlage. Ne glede na možne vzroke pa je iz konsiruktivistične pers|)ektive pomembno to, da se je utrdilo razumevanje politike kot dejavnosti, ki predpostavlja določene lastnosti in .spo.sobno.sti, ki so (bile) percipirane kot značilne za moške (racionalnost, aktivnost, .samostojnost, tekmovalnost...). Politika jc bila torej kon.struirana kol družbena dejavnost, ki .se ji bolje prilegajo moške lastnosti'. Kljub temu .so si ženske prizadevale za enakopravno participacijo in si sčasoma ludi utrle pot v sfero politike. Vendar pa so se formalnopravne .spremembe izkazale za nezadostne, kar je razumljivo, če upoštevamo stoletja reproduciranja dominantnih diskurzov o politiki, o žen.skosti in moško.sti. In.stitucionalne, 'materialne' ovire .so bile torej delno odpravljene, olxlržale pa .so se ovire na diskiirzivni ravni, ki .scieda vpliv;ijo na dejansko uresničevanje formalnih možno.sti. Kljub znatnim spremembam, .so ženske v politiki .še vedno nekak.šen tujek, nekaj neobičajnega, saj njihova ženskost predstavlja odstopanje od paradig-matskega razumevanja |X)liiike. Kar ugotavlja l.iesbet v-an Zoonen (1991, 5 J) za razmerje med ženskostjo in novinarsko profe.sijo, lahko razširimo ludi na oslale dejavnosti, ki so bile iradicionalno moške, sedaj pa vanje vstopajo tudi ženske; če apliciram njeno ugotovitev na razmerje med žen.skami in politiko: žen.skost in politika si nisia inherentno na.sprotni, do napetosti med njima prihaja zaradi dominantnih definicij žensko.sii in historično specifičnih zahtev politike.* -■ Ihliiibti r lem lektiii niziimem voijem jmmeiiii Ivsetlc. ktii IiihIuiicIiiiiiiIiui uz. iimitiiu imllliku. > Km lliisimdjii iliimiimiiliie}>ii iiiziimeriiii/ti /Kilillke Mikii iiamlemn reziilMle /tiiskiisii. kjer sn iMiskiisiiim iiselmm /niktiztill slike mtiSkili lil ieiisk riizllCiilli suinisli, nizliCiilli sillor. JiiliifiniJiniiilli r mzllCiilli okoljih, m jih finisill, luij /loivtlo. ktilere oil leh oseh so /mlliikl. VeCiiiti soilehijoCih je Izhnild iliihro iMeCeiie sltiivjie moSke. (tleii-lll in Miilliiison 1'JHU e Kerny-.\loluimmiiilx 1997. IIX>) Trk cliskurzov o ženskah in ženskosti z diskiirzi o politiki Ženskost funkcionira kot zell - njeni pomeni so raznoliki in med seboj protislovni; "... ženska v .svoji vlogi kulturnega simbola značilno kroži med ek.stremi: devica in pocestnica, svetnica in gre.šnica. z.;iveznica in uničevalna po.šast. .Mit ne sledi logiki, .saj ilovoljuje, ila diametralna na.sprotja neproblematično .soob.stajajo." (Macck>nald I99S, 6l ). .\1yra .Macilonakl govori o mitih ženskosti. |)ri čemer termin 'mit' uporablja v pomenu, kot ga je definiral RolantI B.irtlie.s, torej kot "... načine koncc[5tualizacije neke teme, ki so .široko sprejeti znotraj določene kulture in zgodovin.skega obdobja, kljub temu, pre.stopnicc' ženske, ki .se ukrarjajo s politiko. V |)regledanih ča.st)pisnih tekstih o političarkah sem opazila tive manifestaciji opi.sanega kon.strukta ženskosti, in sicer ptiimcnovanje jx)liiičark .samo z njihovimi osebnimi imeni ter umeSčanje žensk v za.sebnost s sklicevanjem na njiht)ve naravne žeii.ske lastnosti in sposobnosti. 1) Poimenovanje poUtičark z osebnimi imeni. Nagovarjanje samo z osebnimi imeni je podobno kot tikanje značilnost neformalnih medosebnih otinostjv: "O.sebna imena, pomanj.ševalnice in vzdevki .so uporabljeni za kt)iK)tiranje nefor-malnosti in intimnosti metlo.scbnega tli.skurza." (l"o\vler 1991, 63). V javnem govoru ]>a se za vzpostavitev večje formalnosti in tlistance uporabljajo imena skupaj s priimki in nazivi ali pa .so imena celo izpu.Sčcna. V časopisnih tekstih le retlko opazimo, tla bi bili moSki ptilitiki jwimenovani samt> s .svtijimi imeni, kt) gre za političarke, pa je takih primerov precej več, |x>sebej v popularnem tisku, vendar jih lahko najtlemo tudi v kvalitetnem tisku. V preglctlanih tekstih iz tiskanih medijev sta bili kantlidaiki za župan.ski položaj nekajkrat samo z o.sebnimi imeni poimenovani že v naslovu, npr. DANICA iV/1 TREH STOLIH (Slovenske novice, 3. 12. 1997), VVAVl KRŠI ZAKON! (Demokracija, 27 II. 1997), VIKA, VIKA... (Trač, 24. 11. 1997). VTraču lahko najtlemo tutli naslov DANICA ZA ZUPANJOK kjer političarko v začetku teksta |X>imenu-jejt) z imenom in priimkom, v nadaljevanju pa tivakrat le z imenom. V tekstu z naslovon» TEŽAVE DANICE SIMŠIČ, ki je bil vTraču objavljen 8. 12. 1997, pa .sc ime in priimek političarke ix)javita le v na.slovu, v tekstu pa jc .štirikrat u|X)rabljeno le njeno ime. npr. Ob taksnih Špekulacijah naSe Danice... Če Danici morda ne bo uspelo v politiki, se bo udobno vrnila na televizijo. Ce gre v teh tekstih za bolj lahkotno' tjbravnavanje političnih zadev, pa lahko pt)imenovanje političarke samo z iment)m najdemo tudi v resnej.ših' tekstih: Dnevnik je npr. 12. 12. 1997 objavil vest o pretistavitvi nameravanih gospodarskih ukrepov ene od kandidatk, v katerem je v kontekstu kla.sičnega poročanja o političnih tlogtKlkih uporabljent> le ime osebe: ...je eden od kratkomCnih ukrepov, ki bi jih Vika kot županja lahko uresničila... Zdi sc, da je političarke v časopisnih tekstih laže in bolj sprejemljivo nasloviti le z imenom. To v nekaterih kontekstih' deluje kot trivializacija, degradacija in po.s-mehovanje (npr omenjeni tekst Težave Danice Sim.šič v Traču), v drugih kontck.s-tih pa ustv arja nekak.šno domačnost, bližino, intimnost, ki so značilni za zasebno sfero medosebnega komuniciranja. Pri lem je treba dotlali, tla .se je ena od kandi- ■ .Vrt f«/j7.v»i«.v/ /«»;i(fiw <«/ Itoiilekslti olioztirja Hiirlvr: -.„(if iiksia/d iw.iiiivim-iiljliMi nmncrje im-it iMiko in [Himenom t.innvimiCnu iMlka nlmii i-nega seimi-nii kimsianinenii /Himi-na. anilnik niz {»iien-ilalniliiKinienin'-v-ltinlek. funkcionirajo na tlrugih ravneh; sicer ni.so tako eksplicitne kot nekoč, ventlar z;ir;idi te nevklnosti' mortla še globlje zažrte v tkivo družbenih pretLst;iv. Danes ženske sicer stopajo v dej;>vnosti izven za.sebne .sfere doma (plačano delo, politika), vend;ir za .sabo vlečejo' lo zgodovin-■sko dediščino'. To ,se |xi eni .strani kaže na 'materialni' nivni. torej pri dej;inskih možnostih dostopa žensk tlo vseh teh tlejavnosti. njihovem položaju in pLičilu. Kar l.iesbet van Znen ugotavlja za ženske v medij.skih profesijah. velja tudi za druga podrf)čja: "Ženske večinoma tlelajo na področjih ktjmuniciranja, ki .se jih razume kot razširitev njihovih dolžno.sti v sferi doma in njihovih družbeno pripisanih last- '.Uimlii itlinilH-ii. ivèttitir zvili/mrviJeii ilobazgtiilHibc rsitlniiiiisll iiiiltiti ivii.shi kulsi-iiiiihiiiz. nvir-Ixirtilbl sem iui.do po pre.siolnici vozili električni avtomobili'. Večino podobe z:ivzema jumbo plakat, v ozadju je Ljubljana, kar vemo le po delno vidnem ljubljanskem gradu. Na plakatu je na desni strani fotografija .stanovanjskega bloka, na levi pa ženska v črnem spodnjem |>erilu, gole prsi si prekriva z tllanmi prekrižanih rok, glavo ima rahlo nagnjeno in oči zaprte. Na plakatu je napis PREDLOG IZ NAŠEGA Bl.OLC'\. Vse skupaj ima naslov Jnmbo z zeleno 'in je delo Jožeta Trobca (v spodnjem delti plakata je tudi napis Trohec&Trobec, kar je verjetno aluzija na oglaševalsko agencijo Kline&Kline). Očitno je, da se ta tek.st sklicuje na predvolilne plakate Danice Simšič, ene od kandidatk za županjo, saj je pravzaprav edino, kar loči originalni plakat od tega zmontiranega', podoba najjol gole žen.ske v erotičnem spodnjem perilu, ki je zamenjala političarko na originalnem plakatu. .Na originalnem plakatu gre za politično promocijo individualne žen.ske z določenimi lastno.sti, ambicijami, uspehi, načrti, žen.ski na zmontiranem plakatu pa je odvzeta individualnost in vsebina, nastopa le kot forma, kot žensko telo, i^ostavljeno na ogled, pri Čemer je uporabljen ne več kod politične komunikacije, ampak oglaševalske modne fotografije, ki je "... prevzela precej kodov, ki so bili prej omejeni na mehko pornografijo." (van Zoonen 1991, 86). Diskurz o ženskosti je tisto, kar povezuje j>olitičnopromocijski tekst z oglaševalskim tekstom, ki uporablja kod mehke pornografije, in kar je omogočilo izpeljavo parodije na ta način. "Redukcija ženske v javni .sferi na bazično .seksualnost je sredstvo, ki ga mediji redno uporabljajo", trdi Karen Ro.ss za odnos britanskega tiska do političark (Ross 1995, 503), očitno pa take primere lahko najdemo tudi v .slovenskem tisku. Podobno povezovanje politike in telesnosti lahkcj opazimo v tekstu iz Trača (17. 11.1997) z naslovon» 'Ženski triumvirat - rešitev za Ljubljano'. Najprej (v .skladu z imenom časopi.sa) poročajo o govx)ricah, da naj bi za županjo Ljubljane poleg dveh žen.sk kandidirala tudi .Miša .Molk. nato zatrdijo, da bi katera koli od njih županovala bolje od prejšnjega župana, sledi pa predlog': "Najboljše bi bilo, da bi volitve v Ljubljani speljali na podoben način, kot volijo mišice. Zmagovalka naj bi postala županja, prva spremljevalka in najbolj fotegenična (sic!) pa podpred.sed-nici." Odgo\'or na vprašanje, kaj povezuje politični lx>j z lepotnim tekmovanjem, jc enak kot v prejšnjem primeru. Lepotna tekmovanja so kulturna praksa, katere ' 'th sicer nI norimnski leksi r btasiCnem /mmei/H. menim {m, ita t)i uti lahbn imeti z/i iMibii kamen-tarja. Itileg tega Je hit iitijaitjen ne/KismIno za /* Mag niKulobil na naslovnici v bikiniju (Ce ji l»t iis/H-lo etoseCI <«&/«/< dr btniai enliire stavka gabra. Imi dobila /imslor na diililerici l>re.ss)'. Kes je, da gre In. kol Indi v nekaterih drugih primerih, za Salo in da so v ozadju pohliCne sim/Hitije in aniliHiilje. vendar je pomembno dejstvo, da je v primerih, ko je predmet Sate na raCun nasprotne l«illliCne .strani ženska, u/xirabljen elemeni iz dominantnega diskurza ženskusti, elemeni žensko.sli kol telesa in objekta (»igleda svojo inclividuulnosi in vsebino ter funkcionira le kot forma za užitek in projekcijo fantazij gledalca. Medij.ske reprezentacije političark so manj določene z značilnostmi dejavnosti, ki jo opravljajo, ali sfere, v kateri se to dogaja, in bolj z njihovo ženskostjo. Ženske se torej z vstopom v politiko ne 'navzamejo' značilnosti, ki .so pripisane tej dejavnosti, ampak nad temi prevlada njihova ženskost, katere elementi se jim pripiSejo kot inherentni. Tako se nje same in njihovo delovanje presoja in pretlstavlja skozi njihovo ženskost. Nasprotno pa se pri moških ne pojav i napetost med njihovo moškostjo in delovanjem v jjolitiki, temveč med njima vlada ujemanje. Dominantna definicija jKilitike moškost pravzaprav vključuje v sebi. Žen.ska v |X)litiki zato deluje kot utele.šenje kontradikcije. To občutijo konkretne žen.ske, ki poskušajo vstopiti v prevladujoče moško sfero ali ki jim je to že uspelo. Proti temu se včasih poskušajo upirati, včasih pa izkoristiti v samopred-stavljanju in si izboljšati možnosti za uspeh, (glej Fergiison 1990, 222-225; Ross in Sreberny-Mohainmadi 1997). Poleg tega se to izraža na ravni medijskih repre-zentacij političark, s čimer .sem se ukvarjala v tem be.sedilu. In kaj lahko rečemo o odnosu med medijskimi reprezentacijami žensk v politiki in dejstvom nizke zastopanosti žen.sk na političnih položajih? Te reprezentacije odsevajo dejanskost, saj so političarke obravnane z vidika .svoje ženskosti, kar nakazuje, da odstopajo od norme, da so nekaj nenavadnega, redkega, obenem pa k tej realnosti tudi same prispevajo s tem, da jo konstruirajo kot sprejemljivo in normalno. LITERATURA Brants, Kee.s. 1989. The .Social Coastruciion of the Information Revolution. i:iiropean.Iournal of Communication, 4. 79-97. Dahlgren, Peter 1996. Introduction. V Dahlgren, Peter in Colin Sparks (ur.): Journalism and Popular Culture, 1-23. London. Newbury Park, New Delhi: Sage Publications. Hergu-son, Marjorie. 1990. Iniages of Power anti the Feminist Fallacy. Critlcil Studies in Mass Communication, 7, 213-230. Fowler, Roger 1991. l.angu:ige in the News: Discourse and Ideology in the Press. London, New York: Routledge. Hall, Stuart. 1997. Tlie Work t)f Representation, V H;tlL .Stuart (ur.), Repre.sentation: Cultural Reprc.sentations and Signifying Practices. London. Thousand Oaks, New Delhi: .Sage Publication-s. Hartley. John. 1982. Understanding News. London. New York: Routledge Jaddou. Liliane in Jon William.s. 1981. A theoretical contribution to the .stru.ngle ;igain.st the dominant representations of women. Media, Culture and Society, 3, 105-124. Jogan, Maca. 1992. .Seksizeni. politika in politiCna kultura. Teorija in praksa, 11/12, 1141-1149. I.uthar, Hreda. 1997 Imploring moral fundamentalism in tabloid journalism. Javnosi/The Public, 4. 49-64. Macdonald, Myra. 1995. Representing Women: Myths of fen>ininity in the [lopular media. London. New Yt)rk, Sytlney, Auckland: l-dward Arnold. Rivers, Caryl. 1996. Slick Spins and Fractured Facts: How Cultural Myths Distort the News. New York: Columbia University Pre.ss. 85 Koss. Karen. 1995. Gender and party (loliiic.s: liow the pre.s.s reported the l.;tboiir leadership campaign, 1991 Media. CuUiire and .Society, 17,499-509. Ro.s.s, Karen in Annabelle Sreherny-Mohammadi. 1997. I'laying house - gender, politics anil the news media in Britain Media, Culture and .Society, 19. 101-109. Storey, John. 1993. An Introductory Guide to Cultural "Ilieory and (»opular Culture. New York, I.ondon.. : I larw.ster Wheatsheaf. van Zoonen, I.iesliei. 19S9. Rethinking Women and the News. I'uropean Journal of Communication, 3. 35-53. van Zoonen, l.iesbet 1991 Feminist Meilia Studies. I.onilon, Thousanil Oaks, New Delhi: Sage Publications. 86