ZAKAJ NI SOCIALNIH PROGRAMOV? SREČO DRAGOS Povzetek Po predstavitivi teoretičnega modela razvoja socialne politike (po Veljku Rusu) so prikazani rezultati raziskave skupine študentov, ki je analizi- rala vsebino nekaterih slovenskih dnevnikov in tednikov 0988/89), da bi ugotovila, koliko pozornosti posvečajo socialni politiki. Prispevkov na teno socialnih progranov skoraj ni, zelo redki pa so tudi prispevki o so- cialni politiki, eden od časopisov pa posveča veliko pozornosti posamez- nim socialnim primerom. Na tej osnovi temelji vpraSanje, ali je teorija socialnega avtomatizma pri nas res prevladana. Navedeni so argumenti za stališče, da ni prevladana in da je prisotna tudi v konceptu integralnega razumevanja socialne politike. Suuary After an introduction of a theoretical model of the development of social policy (after Veljko Rus), the results of a research of a group of stu- dents of social work are presented. The group £Lnalysed the content of some slovenian newspaper8 (1988/89) to find out, what attention had been paid to the issues of social policy. The articles about social programs are almost absent, the articles about social policy are rare; the excep- tion is one weekly review, which devotes considerable space to the pre- sentation of individual social cases. On the basis of the research a guestion is raised, whether the theory of social automatism has really been overcome in this country. The arguments are stated for the view, that it hasn't been overcome and that it is stili present in the new concept of integral social policy. NajsploSnejgi odgovor na zgornje vpraSanje se lahko glasi takole: Socialnih programov ni zato, ker je odpovedala politika. Toda politiki lahko vrnejo žogico, čeS - izvedba socialnih programov je stvar socialne politike, saj je v sodobnih družbah, na katere se tako radi sklicujejo, delitev dela razvita tudi v tem smislu, da ekonomisti skrbijo za 162 S. Dragos Soc Delo 28, 1989, 2 ekonomijo, socialna politika za socialne programe, pravniki za pravno državo, splošna politika pa za afirmacijo samou- pravljanja, demokratizacijo itd. Ce se torej socialni, eko- nomski, pravni in drugi problemi naslavljajo na politične funkcionarje, ali ni to klic k ponovnemu interveniranju politike in ZK (kajti veČina politikov je v ZK) v različnih sektorjih družbe, sektorjih, ki bi morali biti od nje avto- nomni. Ugovori so lahko tudi taki: tudi mi (politiki) si želimo socialnih programov in zato poudarjamo, da so eden od pogojev izhoda iz krize, vendar jih zdaj še ni(mamo), ker bi v tem trenutku preveč obremenjevali prebujajoče se gospodar- stvo, potem pa z ekonomsko reformo ne bi bilo nič - skratka, najprej ekonomska reforma in z njo večja produktivnost, potem pa socialni programi... Zgornja teza o odgovornosti politike torej sproža vrsto novih vprašanj. Trditev, da je politika odpovedala, odpira vprašanje, zakaj je odpovedala in kje so tiste ključne blokade, zaradi katerih ni mogla delovati, kakor bi želeli. Pri iskanju tovrstnih odgovorov se mi zdi ključnega pomena opozoriti na zvezo med tako imenovano teorijo "socialnega avtomatizma" in ekonomskimi reformami v socializmu, iz Cesar bodo bolj razvidne tudi posledice, ki iz tega izhajajo. Smernice razvoja socialne politike, kakrSno bi danes potrebovali, je nazorno pokazal Veljko Rus.^ Rus izhaja iz dejstva, da mora biti socialna politika večdimenzionalna, kar pomeni, da ni dovolj, če se opredeli le razmerje med ustrezno kontribucijo* in retribucijo**, pač pa mora socialna politika upoštevati različen položaj ljudi v družbi (kategorije A, B, C, D), v skladu s tem pa potekati v treh fazah. Ideja te sheme je v tem, da populacije ne deli le na dva dela, na tiste zaslužne, ki veliko dajejo družbi in zato tudi veliko od nje dobijo (kategorija A), ter na one, ki so zaradi majhnega ali nikakršnega prispevka deležni tudi majhnega oz. nikakršnega povračila od družbe (D), pač pa upošteva tudi privilegirane (C), ki podpovprečno dajejo družbi, imajo pa nadpovprečne ugodnosti, ter deprivilegirane (B), ki jim druž- Soc Delo 28, 1989, 2 S. Dragog 163 TAB 1. TIPOLOGIJA POPULACIJSKIH SEKTORJEV GLEDE NA RAZMERJE MED KONTRIBUCIJO IN RETRIBUCIJO IN SOCIALNOPLITICNE IMPLIKACIJE (Po Rus, 1988) ba podpovprečno vrača, čeprav so ji nadpovprečno prispevali. Zaradi takšne razporejenosti družbenih dobrin bi morala so- cialna politika delovati po dveh načelih: - upoštevati meritokratsko načelo: vsakemu omogočiti, da dobi toliko, kolikršen je njegov prispevek družbi ("od vsakega po njegovih zmožnostih in vsakemu glede na njegovo delo" - K. Marx); - pomagati tistim, ki si sami ne morejo pomagati. To pomeni, da je najprej potrebno povečati diferenciacijo med vsemi ljudmi tako, da bi se vsi zvrstili v kategorijah A * contributio (lat.) = prispevek; torej količina in kakovost tistega, kar posameznik prispeva družbi. re + tributum (lat.) = nazaj + dajatev; torej tisto, kar nekdo dobi od družbe kot povračilo za svoje delo. 164 S. Dragos Soc Delo 28, 1989, 2 in D, ter prav tako še bolj diferencirati ti dve kategoriji med seboj; to bi imelo za posledico, "da postaneta B in C prazna množica", torej da se v A in D zvrstijo tudi tisti, ki so doslej bili privilegirani v kategoriji C ali pa životarili v B. To je tudi predpogoj, da bi lahko uspešno izvajali re- integracijo tistih, ki so potisnjeni na družbeni rob (D). V naslednji fazi socialne politike pa bi bil poudarek na pri- marni in sekundarni socializaciji otrok iz družin, ki spadajo v A in D, in sicer v zagotavljanju Cimboljših socializacij- skih možnosti. Od tod različne faze socialne politike: 1. faza - maksimiranje diferenciacije med A in D, 2. faza - reintegracija (demarginalizacija) tistih v seg- mentu D, 3. faza - destratifikacija otrok iz A in D. Ze iz tega osnutka socialne politike je razvidno, zakaj njena izvedba ni (bila) možna. Politični sistem, koncipiran kot diktatura proletariata, je predpostavljal socializem kot družbo, v kateri bi bila celotna populacija (po Rusovi shemi) zjedrena v kategoriji A; vsi naj bi torej vlagali nadpov- prečne napore in bili tudi nadpovprečno poplačani s strani družbe (res da z zamikom dveh ali treh petletk, ko naj bi bi- li ustvarjeni boljši materialni pogoji). Od tod forsirana in- dustrializacija (predvsem težka industrija), ki bo samodejno omogočala ekonomski progres, s tem pa večji standard ter napredek celotne družbe, zaradi Cesar tudi odpade potreba po posebni socialni politiki - vsi naj bi namreč postali delavci (v družbenem sektorju) in plaCani po meritokratskem načelu. Ko je prišlo do kolapsa takšnih predpostavk, se je poskušalo z raznimi ekonomskimi reformami, pred kakršno smo tudi danes. Bistvo vseh reform v socialističnih družbah (od tiste NEP iz Leninovega časa do te, ki jo imamo danes pri nas) je v reafirmaciji tržnih zakonitosti in privatne iniciative, kar pa pomeni tudi porast socialnih problemov in s tem potrebe po aktivni socialni politiki. Ali se v zvezi s sedanjo reformo družba zaveda take potrebe po socialni politiki in socialnih programih? Soc Delo 28, 1989, 2 S. Dragog 165 Ali sploh razmišljamo o socialnih programih? Kot odgovor na to vprašanje naj opozorim na "mini" raziskavo, ki smo jo naredili z enajstimi študenti (v okviru t.im. blok-vaj). Izhajali smo iz preprostega vprašanja, ali se ob sedanji reformi družbe vsaj toliko razmišlja o social- nih vprašanjih, kot se razmišlja npr. o ekonomskih in politi- čnih? Ce se pripravlja ekonomska, sistemska in partijska re- forma, ali se govori tudi o socialnem področju? Pričakovali bi, da bi bilo največ pozornosti usmerjene prav na nove mo- dele socialne politike, ker se jih vendar le ne da tako eno- značno prevzeti od zunaj, saj je doslej uspešen socialdemo- kratski pristop (države blaginje) deležen resnih popravkov in kritiki na zahodu govorijo celo o njegovi krizi, medtem ko tega vsekakor ne bi mogli trditi za tržni model gospodarstva, ki je še vedno (vse bolj) uspeSen, pa naj gre za kapitali- stične dežele s stoletno tradicijo ali pa za novejše ekonom- ske čudeže (Japonska, Hong-Kong, Taivan, Singapur). Prav tako je tudi jasno, da je enopartijski sistem nezdružljiv z razvojem sodobnih družb; zato utegne biti ekonomska in poli- tična reforma manj problematična, ker recepte poznamo, medtem ko to ne velja (vsaj ne v enaki meri) za modele socialne po- litike, kjer so stvari bolj delikatne. Zanimala nas je torej pozornost, posvečena političnim, ekonomskim in socialnim te- mam, v ta namen pa so Študentje pregledali nekatere časopise in časnike za nekaj mesecev nazaj ter primerjali prispevke v njih glede na vsebinsko ter Številčno zastopanost. Edini kriterij pri izboru časopisov in časnikov je bil, da naj ne bi bili preveč specializirani ampak čim širšega pro- fila, namenjeni širšemu krogu ljudi. Pregledani so bili na- slednji časopisi oz. časniki, pri čemer so izpuSCene vse stalne rubrike (navajam tudi časovni razpon analize in število pregledanih izvodov)(tabela 1): 166 S. Dragos Soc Delo 28, 1989, 2 TAB. 2. ČASOPISI, UPOŠTEVANI V ANALIZI Delavska enotnost : od 8.7.1988 do 10.3.1989, pregl. 35 številk, Jana : od 1.1988 do 2.1989, 52. štev.. Sobotna priloga Dela : od 1.10.1988 do 20.3.1989, 23 štev.. Mladina', od 5.1988 do2. 1989, 38 štev., Telex : od 1.1988 do 3.1989, 61 štev., Delo- naslovna stran : od 2.11.1988 do 21.3.1989, 115 štev.. Ljubljanski dnevnik, naslovna in zadnja stran: od 21.11.1988 do 14.3.19898, 93 štev.. Sobotna priloga Dela-pisma bralcev: od 7.1988 do 3. 1989. Glede na vsebino so bili prispevki razvršCeni v naslednje kategorije: politični, ekonomski, politično-ekonomski (sem so uvrščeni prispevki, v katerih so se politične in ekonomske vsebine tako prepletale, da se jih ni moglo uvrstiti zgolj v politično oz. v ekonomsko rubriko), socialni, vmesni (vmesni so tisti prispevki s socialnimi temami, ki se jih zaradi dru- gih, predvsem politično ali ekonomsko obarvanih vsebin ni mo- glo uvrstiti v socialno rubriko; ki se torej posredno nana- šajo na socialne vsebine, a ne v tolikšni meri kot drugi pri- spevki iz socialne kategorije). Omenjene kategorije so upo- števane pri analizi vseh časopisov oz. časnikov; pri analizi pisem bralcev v Delovi prilogi smo pisma razvrščali Se v kategorijo "kultura" in "razno" (sem spadajo vsa pisma, ki jih ostale kategorije ne obsegajo). Kategorija "razno" je upoštevana tudi pri analizi Sobotne priloge in Jane; pri Telexu, Delu, Ljubljanskem dnevniku in Jani je dodan (za primerjavo) še šport kot posebna kategorija, pri Delavski enotnosti pa sindikat (prispevki, katerih centralna tema je prenova sindikatov pri nas). Razvrščanje v kategorije je potekalo glede na prevladujočo temo v prispevku; socialno kategorijo pa smo podrobneje opredelili in sicer (nalašč) dokaj široko z naslednjimi Soc Delo 28, 1989, 2 S. Dragog 167 gesli: socialna politika, socialni programi, socialni problem(i), socialni primer(i), socialne težave, socialna varnost, soci- alno skrbstvo, socialna zakonodaja, dobrodelnost, solidarnost in samopomoč, kurativno socialno delo (denarne pomoči, nameščanje v zavode, rejništvo), preventivno socialno delo (rehabilitacija, socialna adaptacija, prostovoljno socialno delo), podruZbljanje socialnih dejavnosti. V socialno kategorijo so torej uvrščeni prispevki, v katerih so obravnavane oziroma vsaj vidno omenjene vsebine, ki se nanašajo na enega ali več zgoraj naštetih gesel. Ce pogledamo, kateri prispevki številčno prevladujejo glede na vsebino, potem dobimo naslednjo razvrstitev katego- rij (številka 1 pomeni, da so prispevki določene kategorije najpogostejši med vsemi drugimi prispevki v ostalih kategori- jah znotraj istega časopisa; številka 2 označuje drugo najpogosteje zastopano kategorijo itd.). (Tabela 2) TAB. 3. RANG POGOSTOSTI PRISPEVKOV POSAMEZNIH VRST 168 S. Dragos Soc Delo 28, 1989, 2 Ze iz tega skopega pregleda vidimo, da je številčni delež socialnih prispevkov povsod najmanjši (glede na opazovane kategorije), celo manjši od športnih prispevkov; izjema je le Jana, v kateri je socialnih prispevkov največ. V večini prevladujejo politični in na drugem mestu ekonomski pri- spevki, razen v Ljubljanskem dnevniku, kjer je več ekonomskih kot političnih, in v Jani, kjer so politični prispevki šele na četrtem mestu. Jasnejšo predstavo o razmerju med socialnimi in drugimi prispevki nam daje število člankov znotraj posameznih katego- rij (pri socialnih navajam še njihov procentualni delež glede na vse pregledane prispevke v istem časopisu oz. časniku). TAB. 4. ŠTEVILO PRISPEVKOV PO VSEBINSKIH KATEGORIJAH Soc Delo 28, 1989, 2 S. Dragog 169 Dele2 prispevkov s socialno vsebino se torej povsod giblje med 0,6 - 4,8% (od vseh pregledanih prispevkov), izjema je le Jana, kjer je sorazmerno največ socialnih prispevkov (31,4X). (Glede Jane je zanimivo vpraSanje, ali njena uredniška politika odmerja sorazmerno velik delež socialnim prispevkom zato, 1. ker se v družbi (in v ostalem tisku) očitno posveča premajhna pozornost tovrstnim temam glede na njihovo sicer- šnjo aktualnost, 2. ali pa so tovrstne teme pač "hvaležne" v tem smislu, da se jih brez težav lahko prikaže iz prav takšnega zornega kota, ki je najprimernejši za Janine bralce? Seveda navedeni podatki ne odgovarjajo na to vprašanje, toda Ce pogledamo, na katera gesla se znotraj socialne kate- gorije nanaša največ člankov, potem vidimo, da je od 70 soci- alnih člankov kar 30 takšnih, ki se nanašajo na socialne primere (torej 42,9%), pet se jih nanaša na socialno poli- tiko, štirje pa na socialne programe. Tolikšen delež prispev- kov, ki govorijo o socialnih primerih, mogoče bolj pritrjuje drugi tezi, da je torej pisanje o posameznih primerih po sod- bi uredništva za bralce Jane bolj zanimivo. Verjetno je zato tudi več športnih člankov, kot pa, denimo, člankov o socialni politiki ali socialnih programih (5 oz. 4). Prvi hipotezi pa bi verjetno ustrezalo drugačno razmerje med številom člankov o socialnih primerih, socialni politiki in socialnih progra- mih. Pričakovali bi, da bi se o socialnih programih in ustre- zni socialnih politiki pisalo več kot o športu in vsaj toli- ko, če že ne več, kot o posameznih primerih... Kljub tem hipotezam Jane ne bi mogli imeti za "socialni" časopis.) Pri vseh ostalih časopisih oziroma časnikih je glede na prevladujoče število političnih in ekonomskih prispevkov iz- razito majhen delež člankov na socialno temo. Res je, da je bilo v pregledanih izvodih zajeto le obdobje od nekaj mescev do enega leta; pa vendar rezultati verjetno ne bi bili bi- stveno drugačni, če bi upoštevali daljše obdobje. Pretežno politiCno-ekonomska obarvanost naših časopisov je verjetno 170 S. Dragos Soc Delo 28, 1989, 2 tudi posledica dejstva, da so ključne ekonomske spremembe še vedno v političnih rokah, namesto da bi politika začela de- lovati (ob dopugčeni avtonomiji ekonomije) na socialno-poli- tiCen način. Namesto tega razmišlja o dopustnih mejah ekonom- ske avtonomnosti ter ignorira socialna vprašanja. Odraz tega je tudi odsotnost kakršnihkoli razmišljanj na temo socialnih programov. Lahko namreč rečemo, da prispevkov na temo soci- alnih programov sploh ni: našli smo le štiri tovrstne pri- spevke v Jani in dva v Delavski enotnosti. Tudi s prispevki na temo socialne politike ni bistveno boljše. V Delavski enotnosti, kot osrednjem sindikalnem glasilu, jih je bilo le 13 (na temo prenove sindikatov pa kar 169, kot da ukvarjanje sindikata z lastno prenovo ni v nobeni zvezi z modeliranjem socialne politike oziroma s socialnimi programi). V Jani je 5 socialno političnih člankov, v Sobotni prilogi Dela 4, v Mladini, Ljubljanskem dnevniku in pismih bralcev po eden, v Telexu in Delovih naslovnicah pa nič. Ze zgolj odsotnost socialnih programov in aktivne socialne politike kaže na problematičnost sedanje ekonomske reforme. Grozi nam prav tisto, kar pravi Barbara Verlič-Dekleva, ko govori o socialni politiki "Zahtevati prestrukturiranje gospodarstva, uvajanje tržnih in racionalnih meril v proizvodnjo, ne da bi se formirala neodvisna ter aktivna socialna politika, pomeni sprožiti socialne konflikte, za katere se nihče ne bo počutil odgo- vornega ! " To pa bo tudi konec ekonomske reforme, še preden se bo sploh začela. Je teorija "socialnega avtomatizma" res opuSčena? Predpostavka razvitih družb je funkcionalna diferenciacija različnih sektorjev (podsistemov), zlasti ekonomije in poli- tike. Kjer je ta ločitev izvedena ter sta pristojnost in avtonomnost posameznih sektorjev jasno opredeljeni, rešuje ekonomija ekonomske probleme, ne pa tudi socialnih in poli- tičnih. Politika pa rešuje socialne probleme, ki jih povzroča Soc Delo 28, 1989, 2 S. Dragog 171 ekonomija, vendar ne z vmeSavanjem v ekonomijo, paC pa zunaj nje skrbi za vse tiste, ki postajajo zaradi ekonomske logike marginalizirani. V tem smislu prevzema politika socialno obeležje; namesto na razredni deluje na demarginalizacijski način. Nasprotno pa gre v socrealističnih deželah za pre- krivanje različnih področij družbenega žviljenja, zlasti pa politike in ekonomije. Politika drži ekonomijo pod nadzorom in pričakuje, da se bo z omejevanjem njene samostojnosti (ukinitev oz. krnitev tržnih zakonitosti) družba izognila socialnim problemom in da zato posebna socialna politika ne bo potrebna. Prav to pričakovanje, da se namreč z uspeSnim gospodarstvom lahko izognemo potrebi po samostojni socialni politiki, je t.im. teorija socialnega avtomatizma. Ker ta te- orija implicira pričakovanje, da se bodo vsa področja v družbi (od medsebojne solidarnosti do izobraževanja, umetno- sti itd.) regulirala preko odnosov v produkciji (marksistična dihotomija; baza-nadgradnja), se politika vzpostavlja kot ti- sti družbeni sektor, ki si lasti pristojnost kontrolirati ekonomijo in zlasti diktirati razvoj produkcijskih sil (for- siranje zlasti težke industrije, medtem ko se zapostavlja vsakršna potrošnja in tudi produkcija, ki je namenjena potrošnji; zato ima npr. kmetijstvo v socializmu najtežjo usodo). Tudi če odmislimo zgrešenost temeljnega postulata te teorije, da je namreč družbena nadstavba preprost odraz (odsev) baze, velja opozoriti na dvoje protislovij: a. "Socialno-avtomatično" mišljenje skuša preko politike regulirati ekonomijo in preko ekonomije vsa druga področja, tudi socialno, pri čemer ne gre za nekakšno posredno regu- lacijo, pač pa za neposreden politični poseg, neposredno po- litično kontrolo, in neposredno regulacijo vseh družbenih področij (ne le ekonomije); zato je tudi onemogočena sektor- ska avtonomizacija. Primerov, ki to ponazarjajo, je precej, tako na socialnem področju (npr. odnos do socialne stroke, do prostovoljnega socialnega dela) kot na ekonomskem, pravnem, znanstvenem, umetnostnem itd. Na nivoju globalne družbe, ki jo v celoti obvladuje politika, se odvijajo zelo podobni 172 S. Dragos Soc Delo 28, 1989, 2 TAB. 5. FAZE DESTRUKTIVNEGA CIKLUSA V SKUPINI {Po Randall/Southgate 1988) procesi kot na skupinsko-dinamiCni ravni. Ustvarjalni ciklus Soc Delo 28, 1989, 2 S. Dragog 173 celotne družbe postane namreC enako nepredvidljiv in kontra- produktiven, kot to velja za skupino, v kateri gre za posesivno vodenje. V Randall-Southgatovem (1988) priročniku so učinki take situacije nazorno prikazani: "Vsakdo ima kakšno lastno izkušnjo, kako so šle stvari strašno narobe. Premočni vodja. Pasivni člani. Bleščeči načrti, ki niso bili nikoli izpeljani. Razhajanja. Borbe. Razbite iluzije." Zdi se, da je danes prav s temi besedami mogoče označiti našo povojno zgodovino, ki v celoti spominja na štiri ciklične faze (iz omenjenega priročnika), prikazane v tabeli 5. "Kot vsi vemo, skupine, ki kar naprej vztrajajo v destruk- tivnem delovanju, razpadejo." Vrsto ključnih povojnih dogod- kov bi se dalo razlagati prav s temi fazami, kar vse kaže na neustreznost vodenja (vseobsegajoče politične dominacije). b. Druga protislovnost "socialnega avtomatizma" je v tem, da se primat politike v družbi dejansko zreducira na primat ene in edine partije v politiki, natančneje: na primat par- tijskega vodstva oziroma vrhovnega vodje (kult osebnosti). Ne gre več za politiko kot usklajevanje interesnih razlik raz- ličnih skupin in posameznikov, pač pa za odstranjevanje raz- ličnih interesov s strani ene skupine oz. posameznika. S tem je demokracija kot družbeni korelat centru oblasti (državi) nadomeščena s centralnim diktatom države nad družbo (demo- kratični centalizem). Namesto socialne politike kot posred- nika med ekonomsko in socialno sfero nastopa razredna politi- ka, ki od kontrole ekonomije pričakuje samodejno zagotovitev socialnega blagostanja. Socialni avtomatizem zato ni samodejno nastajanje socialne monolitnosti, pač pa avtomatično povečevanje socialnih neena- kosti. Zakaj? S prevlado politične elite se namreč izvaja prevlada predvsem nad tistimi odnosi v družbi, ki jih pokri- vajo institucije in so torej bolj statične narave, zato pa tudi lažje obvladljivi. Vsa ostala področja v družbi, ki niso (docela) zajeta v institucionalne mehanizme, ker to ne morejo 174 S. Dragos Soc Delo 28, 1989, 2 biti, proizvajajo učinke, ki so z vidika politike nepred- vidljivi, neobvladljivi in s tem nezdružljivi z njenim esha- toloSkim projektom. Oblast se zato čuti ogrožena, saj nima ustreznih mehanizmov, s katerimi bi percipirala nastale spremembe in jih kot korekturo vpeljala v svoj projekt druž- bene preobrazbe (enakost, socializem, komunizem itd.). Od tod njena potreba, da vedno znova vpeljuje v družbo nove reforme, ko pa se pojavijo nepričakovani učinki teh reform, jih sama spet ukinja. V teoriji "socialnega avtomatizma" torej ne gre zgolj za njeno neskladnost z realnostjo (ideološkost), pač pa predvsem za posesivno politiko, ki neposredno regulira vsa družbena področja, in za oligarhijo v politiki, ki skrbi za ■onolit- nost. Prav v tem je razlog trdoživosti te teorije, ki bi naj bila opuščena že v sredini petdesetih let in sicer z nasled- njim stališčem CK ZKJ: "...obseg celotnih investicij ne sme v naslednjem obdobju preseči tistih okvirjev, ki bi postavili pod vprašaj sta- bilnost in postopen dvig življenjskega standarda delovnih ljudi."« S temi besedami, potrjenimi tudi v Programu ZKJ (na VII. kongresu), je bil narejen deklarativen prelom s stališčem, da posebna socialna politika sploh ni potrebna, ker bo z ustrez- nim, razredno vodenim gospodarstvom (politika polne zaposle- nosti, odprava ekonomske neenakosti itd.), dosežena socialna varnost za vse. Zahteva po dvigu življenjskega standarda, ki ga vlaganje v gospodarstvo ne sme ogroziti, nakazuje konec podrejenosti socialne politike ekonomski ter s tem partijski (razredni) ideologiji; od tod tudi poudarek na uravnoteženem reševanju ekonomskih in socialnih vprašanj. Toda, je to res? Ze zgornji citat sam po sebi vzbuja sum, saj gre za izrazito političen citat, formuliran v temeljnem političnem tekstu (programu stranke) in na pobudo političnega vrha prav tistega, ki je tudi uvedel "socialno avtomatično" teori- jo, da bi jo potem lahko zavrgel. Ta sum se potrdi že v času neuspeha ekonomske reforme iz šestdesetih let. Njena pred- Soc Delo 28, 1989, 2 S. Dragog 175 postavka je bila, da je nujna liberaliz acija ekonomije (upo- števanje tržnih zakonitosti, zakona vrednosti), ki bi v kom- binaciji s samoupravljanjem ozdravila gospodarstvo - hkrati pa dopustila povečevanje zgolj tistih socialnih razlik, ki izhajajo iz delovnih prispevkov ter posameznikovih sposob- nosti. Ni se računalo s tistim, kar se je v resnici zgodilo, namreč s povečevanjem predvsem socialnih neenakosti, katerih osnova so bile različne prednosti posameznikov ter skupin, ki niso imele zveze z njihovim delovnim vložkom in sposobnostmi (neenakost med zaposlenimi .in vse večjim Številom neza- poslenih, dohodkovna neenakost med delavci z enakim delovnim prispevkom, a v različnih panogah, podjetjih, velik razpon v dohodku na družinskega'člana itd.). To pričakovanje, da je preko političnih platform in smernic mogoče revitalizirati ekonomijo, s čemer bi priSlo samo do upravičenih in priča- kovanih socialnih razlik (zaradi katerih pa ni potrebno imeti posebne socialne politike), prav to je natančno tisto, na čemer "stoji" teorija "socialnega avtomatizma". Tudi zaradi tega je ekonomska reforma propadla. (Ne)uspeh tovrstnih re- form verjetno ni odvisen zgolj od tega, v kolikšni meri uspe revitalizacija ekonomije, ki je v socialističnih sistemih vezana na redistribucijo moči med ekonomijo in politiko,^ pač pa vsaka reforma, tudi sedanja, zahteva avtonomno socialno politiko. Avtonomnost ekonomije namreč zahteva spremembo razredno-eshatoloSke politike v demarginalizacijsko politiko; verjetno pa velja tudi obratno. Skratka, "socialno avtomatično" pričakovanje kljub ome- njenemu deklarativnemu preobratu ni preseženo. To potrjuje neuspeh reforme iz šestdesetih kot tudi odsotnost socialne politike in socialnih programov v zvezi s sedanjo reformo (kar je očitno, smo videli, že iz kratkega vpogleda v časopi- se). Ob tem se postavi vprašanje, zakaj ta teorija ni prese- žena kljub njeni očitni nefunkcionalnosti in nezdružljivosti z reformističnimi poskusi ter kljub temu, da so od nje odsto- pili najvišji politični forumi že v petdesetih letih? Možen odgovor bi lahko bil, da se "socialno-avtomatsko" razmišlja- 176 S. Dragos Soc Delo 28, 1989, 2 nje vselej obnovi takrat, ko reforme gospodarstva ne dosežejo željenih učinkov in se zato socialni problemi zaostrijo hi- treje kot pa se poveča učinkovitost gospodarstva, ki bi naj šele omogočila materialno podlago aktivne socialne politike. Toda spet se lahko vprašamo, zakaj se takšna usoda ekonomskih reform v socializmu vselej ponavlja, zakaj nobena reforma ne povzroči bistvenih sprememb na ekonomskem in socialnem področju? Kot odgovor na to vprašanje se ponujajo tri teze, ki se med sabo bolj dopolnjujejo kot pa izključujejo. To so:®socio- loška, politološka, in ekonomska teza. Sociološka teza. Reforme v protitržnih (socialističnih) sistemih niso možne zato, ker gre za sistemsko blokado, ker globalni družbeni sistem zavrača kakršnekoli vzorce tržne ekonomije. Negativna reakcija globalnega sistema na implan- tacijo elementov tržne ekonomije pa se razlaga z: - nizko fleksibilnostjo sistema glede na spremembe v okolju (nesposobnost izdelave novih integracijskih mehaniz- mov ) ; - nizko odzivnostjo sistema na potrebe, interese različnih skupin (koncentracija družbene moči omogoča prevladujoči sku- pini ignoriranje drugih), - bistveno omejevanje avtonomije ekonomskih subjektov (in s tem iniciative, kreativnosti, kar je nezdružljivo s tržnimi pogoji). Razlog takšnih lastnosti sistema, ki povzročajo njegovo nefunkcionalnost, je v dominaciji politike nad eko- nomijo, zaradi Cesar postanejo slabosti političnega podsiste- ma hkrati slabosti celotnega družbenega sistema. Temeljna slabost političnega (in s tem celotnega) sistema pa je nje- gova inkompatibilnost oziroma dualizem med principi demokra- cije ter principi diktature (proletariata)(tabela 6). Ta dvojnost, vkomponirana v samo jedro sistema, onemogoča sistemsko fleksibilnost ter odzivnost na spremembe, to pa po- meni njegovo neučinkovitost, tako glede na tržne sisteme kot na tiste z etatistično ureditvijo. Soc Delo 28, 1989, 2 S. Dragog 177 TAB. 6. PRIMERJAVA NACEL SOCIALISTIČNE DEMOKRACIJE IN DIKTATURE PROLETARIATA Politološka teza. Politološka hipoteza razlaga neuspeh reform z neuspehom reformatorskih koalicij: vsako reformo namreC sproži ena od treh koalicij (politokracija, tehnokra- cija, delavstvo), kar povzroči odpor tiste protikoalicije, ki je ogrožena; od tod propad reform. Npr. v Madžarski sta po- litokraci ja in tehnokracija sprožili reformo, ko pa se zaradi povečevanja dohodkovnih razlik pojavi (pasivni) odpor delav- stva, zahteva tehnokracija korenitejSe doseganje reformnih ciljev, politokracija, ki ima oblast, pa se ustraši delav- skega odpora in zaustavlja reformistična prizadevanja. Zaradi večje moči zmaga politokracija, ki si s tem ohrani oblast. V Češkoslovaški poskuša, nasprotno, tehnokracija izriniti svoje nasprotnike (politokracijo) iz gospodarstva, s čemer je vzpostavljeno zavezništvo z delavstvom. Politokraciji pa pri- skoči na pomoč intervencija Rusov, s čemer je reforma ustav- ljena. V Poljski po padcu Gomulke (zaradi delavskih štrajkov ob podražitvah hrane) Gierek uporabi naslednjo strategijo: popušča tam, kjer je največji odpor (štrajki), kar pa sproži verižno Strajkovno reakcijo, ker se vali breme na nezava- rovane skupine. Rezultat: vojaški udar.' 178 S. Dragos Soc Delo 28, 1989, 2 Ekonomska teza. Ekonomska teza pravi, da reforme propada- jo zato, ker gre vselej za parcialno uvajanje tržnih elemen- tov, ki pa ne more biti učinkovito izven okvira trga kot integralnega sistema. Tržna ekonomija v integralnem smislu predpostavlja trg kapitala, trg delovne sile in trg proizvo- dov. Ce manjka en element, ni možna tržna ekonomija in zato so propadli reformistični poskusi, ki v socialističnih deže- lah uvajajo zgolj trg proizvodov (tudi sam socializem je ved- no dajal poudarek bolj na distribucijo kot na produkcijo). Težko bi bilo reči, katera od teh treh tez je bolj pra- vilna in katera manj, saj so se vse v praksi potrdile. Vseeno pa se ob vsaki od njih postavljajo taka vprašanja: - Ali je res sistem (njegova determiniranost in nefunkci- onalnost) v tolikšni meri neodvisen od ljudi, da je zanemar- ljiv vpliv subjektivnih faktorjev na sistemske spremembe? Na- vsezadnje so ekonomski in družbeni sistemi produkt ljudi. Za- to se npr. J. Zupanov vpraša: "Zakaj potem človeška akcija, akcija družbenih skupin ne bi mogla vnesti spremembe v glo- balni sistem" glede upoštevanja ekonomskih zakonitosti?® - Zakaj praviloma zmagajo na koncu vselej protireforma- torske struje? Ce je glavni problem v nezdružljivosti intere- sov posameznih skupin, zakaj nikoli ne zmagajo tisti, ki se zavzemajo za reformo? - Zakaj nobena reforma ne uvaja integralnega tržnega si- stema in se vse začne ter konča zgolj pri trgu proizvodov? Itd. Navedena vprašanja so zelo podobna osrednjemu problemu, ki nas tu zanima, namreč zakaj je teorija "socialnega avtomati- zma" še vedno živa? Ali je to sistemski problem, ki mu niso kos niti tisti, ki imajo oblast, ali gre za taktiko protire- formistične koalicije ali pa je to posledica necelovite tržne reforme oz. njenega neuspeha? Ce pogledamo, kaj je vsem tem tezam v temelju skupnega in kar jih navezuje s teorijo "socialnega avtomatizma", potem se izpostavi tisto, kar tu označujem kot sindrom enačenja in kar predstavlja ideološko-kulturni vidik. Soc Delo 28, 1989, 2 S. Dragog 179 Sindron enaCenja Temeljno vpraganje je, ali gre za kulturno ali za ekonom- sko krizo; ali so torej vzroki družbene krize v kulturnem ali v ekonomskem podsistemu?® Kultura je tisti podsistem družbenega sistema, ki neposredno reagira na spremembe in jih hkrati artikulira, ter s tem usmerja delovanje celotnega sistema. Prenos kulture na posamzenike in integracija posameznikov v družbeni sistem poteka v procesu socializacije, ki s tem predstavlja integra- cijski podsistem, kar pa ge ni dovolj za funkcioniranje druž- benega sistema in njegovo delovanje na okolje. Ljudje se mo- SLIKA 1. ODNOS MED DRUŽBENIMI PODSISTEMI rajo med sabo organizirati, prevzeti v sistemu določene vloge, potrebno jih je mobilizirati za akcijo itd., za kar skrbi politika kot mobilizacijski podsistem. Konkretni po- vratni učinki na okolje pa so možni gele z akcijskimi poten- ciali, s katerimi družba razpolaga, t.j. s človeSkimi (kadri) 180 S. Dragos Soc Delo 28, 1989, 2 in fizičnimi potenciali (materialna bogastva); to je funkcija akcijskega podsistema oz. ekonomije. Družbena kriza je zato lahko predvsem ekonomska (tako funkcioniranje ekonomskega podsistema, ki ni v skladu s pred- postavkami okolja, v katerem mora celoten sistem delovati) ali pa kulturna (nefunkcionalnost kulturnega podsistema). Ce gre za krizo kulture, to pomeni, da gre za neadekvatno per- cepcijo sprememb v okolju in s tem za problematično delovanje na druge podsisteme, kar povzroča težave pri prilagajanju in funkcioniranju celotnega sistema glede na okolje. Jan Makarovič pravi, da je najpogostejši izvor kulturne krize prav "rigidna oziroma dogmatska struktura sprejemnega subsistema. Cim bolj so spremembe v okolju sistema globoke in nenadne, tem hitreje vodi takšna struktura sprejemnega sub- sistema v odtujitev od resničnosti, v neučinkovitost akcij- skega subsistema in nazadnje v zlom samega sistema" (podč. S.D.).^® Za tem navaja Makarovič kot primer rigidnosti in dogmatizma tisto mišljenje, ki je tipično za shizofrenike, katerih zavest je na podoben način odtujena od stvarnosti: omenja se izjava nekega shizofrenika, ki trdi, da so Jezus, zavojček cigaret in spolnost eno in isto. Vse tri stvari so namreč nekako "obkrožene" in sicer Jezus z avreolo, cigaretni zavojček s trakcem, spolni organ pa z žensko. Gre torej za identifikacijo različnih stvari na podlagi nekega drobca, ki je vsem stvarem skupen, pri čemer se abstrahira vse ostalo, kar naj bi bilo "manj pomembno". Takšen shizofren način mišljenja pa lahko zasledimo tudi v politiki. Nacionalsocialistična ideologija npr. je skušala preslepiti delavski razred prav z enakim mehanizmom enačenja in je v ta namen prevzela nekatere marksistične simbole ter jih povezala z novo vsebino: rdeča zastava (a s kljukastim križem), slavljenje prvega maja, prevzemanje številnih prole- tarskih pesmi (z novimi besedili); v ospredju nacionalsocia- listične ekonomske analize sta bila prav tako marksistična pojma delo in proizvajalne sile, podobno kot v marksizmu se je uporabljala tudi Marxova kritika fetišizma meščanske Soc Delo 28, 1989, 2 S. Dragog 181 družbe (in se omejevala le na denar, ne pa tudi na feti- šistiCni značaj blaga), namesto proletariata kot nosilca zgo- dovinske resnice je bila arijska rasa postavljena kot utele- šenje morale. Ce se je v marksi zmu vedno poudarjalo, da je potrebno vsakršno družbeno akcijo podrediti interesom pro- letariata, je bilo mogoče enako zahtevo prebrati tudi v Mein Kampfu glede nacije ("Jasno je, da je potrebno vse podrediti interesu naroda") itd.^i Za našo politično kulturo pa so bili dolgo značilni predvsem naslednji vidiki enačenja: a) enačenje splošnih družbenih interesov s socialističnimi ter osebnih interesov s protisocialističnimi, b) enačenje družbene neenkosti z družbeno diferenciacijo, c) enačenje družbene neenotnosti z monolitnostjo. Ideologijo kolektivizma imamo lahko za osnovno orientacijo našega povojnega političnega sistema. Za razliko od kapi- talizma so individualni interesi potisnjeni v ozadje, zahteva pa se prioriteta splošnih in kolektivnih interesov. To je praktično pomenilo, da je družbeno pričakovani način obna- šanja terjal neposredno privrženost kolektivnemu in njegovim ideološkim aspiracijam in v takem kontekstu je izražanje ali celo vztrajanje na posebnih ter osebnih interesih bilo poj- movano kot nekaj, kar nasprotuje kolektivnim interesom, to pa je bilo večkrat razumljeno kot protidržavno, protisociali- stično itd. Pravica posameznika, da se udejstvuje v javnosti, je s tem postala pravica kolektiva, da terja od posameznikov privrženost h kolektivnim interesom, ne pa pravice do individualnih intersov. Le kolektivni splošni interes je tisti, ki daje nekomu pravico do javnega udejstvovanja, tak interes pa je seveda izoblikovan od vrha navzdol. Sele to namreč omogoča, da posamezniki uvidijo, kaj je pravi interes kolektiva, njihovo angažiranje pa je s tem omejeno le na izražanje svoje lojalnosti takemu interesu in s tem sistemu. Razumljivo, da je takšna ideologija enačenja kolektivnega s socialističnim in osebnega z družbeno nesprejemljivim, pre- cej prikladna tudi za enačenje družbene neenakosti z razi i- 182 S. Dragos Soc Delo 28, 1989, 2 Cnostjo. Vsi socialistični projekti so namreč vrednotno usmerjeni k družbeni enakosti, se pravi k ukinitvi neenako- sti, Ce pa se te plemenite težnje združijo z ideologijo ko- lektivizma, ki zatira izstopanje individualnega in osebnega, potem se tudi vsakršne razlike v družbi smatrajo za škod- ljive. Kaj lahko pride ne le do mešanja vertikalne in hori- zontalne stratifikcije, pač pa se za protidružbene smatrajo celo razlike v mislih (ali pa npr. v oblačilih kot do nedav- nega v Kitajski, zdaj pa v Iranu). Tega ne potrjuje le dej- stvo, da se še danes marsikateremu politiku zareče, da ome- nja socialno diferenciacijo, ko v resnici misli na verti- kalno neenakost, pač pa "nevarnost" vsakršnih razlik v našem povojnem času izpostavljajo tudi zgodovinarji: "Indivi- dualnega mišljenja tako rekoč ni bilo, o osebni politični in ustvarjalni zavzetosti, ki ne bi producirala kolektivnega odločanja, pa ni moglo biti niti govora. Vsako posamično izločanje, obrnjeno k osebni izkušnji in senzibilnosti, je naletelo na kolektivni dvom in sumničenje..."i2 Kakor se je družbena neenakost enačila z vsakršno socialno raznoličnostjo, celo s tisto v mislih, tako se je tudi raz- ličnost interesov ljudi enačila z možnostjo dezintegracije sistema. Enotnost družbe je bila pojmovana v smislu njene monolitnosti, tako da se je sistem usmerjal v dušenje inte- resne diferenciacije, ne pa v njeno sproščanje in izražanje, preko česar bi se šele lahko ta različnost sintetizirala na višjem nivoju ter s tem prešla v enotnost. Tako enačenje enotnosti z monolitnostjo je imelo svoje posledice tudi na institucionalnem nivoju družbe. "Enotnost", ki torej ni bila enotnost (preko) različnosti, je zato ter- jala takšno institucionalno strukturo, ki je prav tako teme- ljila na predpostavki družbene monolitnosti. Ne le, da se ni priznavala konfliktnost interesov, pač pa se ni upošteval prav nikakršen vidik družbene diferenciacije (interesni pluralizem so imeli za povsem buržoazno kategorijo), na ta- kih osnovah vzpostavljena institucionalna ureditev pa je vse bolj prihajala v razkorak z dejansko socialnoekonomsko osno- Soc Delo 28, 1989, 2 S. Dragog 183 vo. Od tod tudi kriza, ki jo nazorno razlagajo prej omenjene tri teze (sociološka, politološka in ekonomska). Po tem ekskurzu o sindromu enačenja je zdaj bolj vidno prav tisto, na kar prejšnje teze implicitno opozarjajo - gre namreč za enačenje, ki se kaže kot: - Enačenje demokratičnih principov s principi diktature proletariata, od tod pa izvira tudi prepričanje, da sta samoupravljanje ter decentralizacija združljiva s političnim monopolom partije, ki je (ustavno) zagotovljen v sistemu. Od tod tisti dualizem, ki je v sistem vdelan od globalne pa do mikro ravni in katerega antagonističnost blokira funkcionalno delovanje celotnega sistema. Zato so bile npr. vse demo- kratične spremembe vedno vpeljane v sistem v imenu partije in njenih načel, kot se tudi omejevanje svobode na vseh področ- jih utemeljuje v imenu iste partije oziroma njene vizije so- cializma, demokracije, pluralizma itd. V našem političnem prostoru zato nihče ni začuden, če so se tako različna ob- dobja kot so štirideseta, šestdeseta ali osemdeseta leta, vselej razlagala kot izgradnja socializma. Prav tako je že kar samoumevno, da npr. isti politiki izražajo v različnih časih povsem različna stališča o istih dilemah. - Druga teza govori o treh koalicijah, od katerih je od- visen začetek in konec vseh reform. To pomeni, da tista koa- licija, ki reformo začne, tudi upa, da jo bo izpeljala, kar pa se zaradi protireformisitčnih sil nikoli ne zgodi. Videti je, da je eden glavnih razlogov za tak izid prav dejstvo, da vsaka reformistična koalicija enači svoje lastne interese z interesi drugih skupin oziroma z interesi večinskega dela družbe, ter zato ne pričakuje večjega odpora. Ze zgolj pre- vladujoča ideologija povsem zakriva razločevanje na delav- stvo, politokraciJo in tehnokracijo kot legitimne družbene grupacije (politiki so predstavniki "delovnih ljudi in obča- nov"; vsi, ki imajo drugačne interese od prvih ali drugih, pa so inkriminirani). Zato bi danes, podobno kot v času reforme iz šestdesetih let, težko našli v vsem jugoslovanskem pro- storu politika, ki bi govoril proti reformi, trgu, pluraliz- 184 S. Dragos Soc Delo 28, 1989, 2 mu itd. Videti je, kot da so glede tovrstnih sprememb vsi in- teresi odločno enotni. Verjeti v to enotnost je prvi korak k neuspehu. Tretja teza poudarja integralnost trga (kapitala, proizvodov, delovne sile) ter neuspešnost omejevanja tržnih mehanizmov zgolj na proizvode. Prav ta parcialnost pa je zna- čilna za vse reforme v vseh socialističnih sistemih, kar po- meni , da gre za enačenje tržne distribucije proizvodov s tržnim sistemom v gospodarstvu. - Teorija "socialnega avtomatizma", kot rečeno, pričakuje avtomatično reševanje socialnih vprašanj tako, da se gospo- darska vprašanja rešujejo prvenstveno na političen način, torej s primatom politike nad ekonomijo. To pomeni, da gre za enačenje ekonomske s socialno politiko, kar eksplicitno velja do petdesetih let. Ker se ta model ni obnesel (ne ekonomsko ne socialno), se z uvajanjem samoupravljanja na vsa področja ter z uvajanjem trga v ekonomijo (oboje v parcialnem smislu), pojavi potreba po drugačni koncepciji tako ekonomske kot so- cialne politike. Pojavi se (še danes veljavna) sintagma integralnost socialne in ekonomske politike, torej takšno pojmovanje socialne politike, ki je "integralni del razvojne politike gospodarstva in družbe", kot jo imenuje B. Sefer.^' Tu se zastavi vprašanje, v čem je ta nov pogled na socialno politiko drugačen od prejšnjega, zlasti glede razmejitve med socialno in ekonomsko politiko? Ali se socialna politika vendarle pojmuje kot posebna politika, ki se loči od drugih politik, zlasti ekonomske, zaradi posebnega področja, ki bi naj ga pokrivala? Ali gre torej za anticipacijo posebnih družbenih sektorjev, ki se jim priznava avtonomno delovanje, kot je to v razvitih družbah, kjer ni prekrivanja ekonomije s socialo, kulturo, (partijske) ideologije z znanostjo, ekono- mijo itd.? Ze Program ZKJ, ki naj bi dokončno zavrgel "socialno av- tomatično" pojmovanje, je glede tega dvoumen. Po eni strani posveča socialni politiki v posebnem (devetem) poglavju enako pozornost kot npr. gospodarski, kmetijski in prosvetni poli- Soc Delo 28, 1989, 2 S. Dragog 185 tiki, hkrati pa gospodarsko politiko opredeljuje na naslednji način: "Bistvo socialistične gospodarske politike je skrb za po- trebe človeka... Po tem se socialistična družba bistveno razlikuje od vseh prejšnjih družbenih formacij. Medtem ko je bistvo ekonomske politike razvitih dežel (s tržnim mehanizmom) v povečevanju produktivnosti, v maksimalni storilnosti ob minimalnih stroških itd., je pri nas drugače, saj velja: "...zvišanje proizvodnje je samo prvi pogoj nenehnega in vsestranskega izboljševanja življenja in dela prebivalstva" (podč. S.D.)i5; to navaja Program kot cilj ekonomske politike. Primat socialnih ciljev v ekonomski politiki torej ni zgolj ena od posebnosti našega sistema, pač pa je to prav tista temeljna značilnost, zaradi katere je naš sistem sploh razpoznaven kot socialistični. Prav to pa je teorija "socialnega avtomatizma", po kateri politika posega v ekonomijo, da bi dosegla željene socialne cilje. (Od tod eko- nomija, v kateri se zaradi socialnih ciljev dopušča postav- ljanje tovarn zato, da se ljudje zaposlijo; pri tem pa nji- hova rentabilnost ni glavni pogoj; zato se nerentabilna pod- jetja ne zapirajo, pač pa se financirajo po načelu "sociali- stične solidarnosti" itd.). Integralna socialna politika torej ni obračun s prejšnjo "socialno avtomatsko" teorijo, pač pa njeno nadaljevanje v novih razmerah (parcialnega samo- upravljanja in tržnega odpiranja). Integralna socialna poli- tika ne izpostavlja posebnih socialnopolitičnih ciljev, ki bi bili drugačni od ciljev ekonomske politike; nasprotno poudarja ne(raz)ločijivost med ekonomsko in socialno poli- tiko (od tod njuna integralnost: integralis = celoten), izpo- stavlja njuno enotnost, istost. Prav v tem je bistvo in- tegralne socialne poltike tudi po B. Seferju: "Socialna politika v socialistični samoupravni družbi... se kaže kot druga stran ekonomske politike." "Cilji ekonomske in socialne politike so v naših razmerah skupni: izboljšanje materialne osnove družbe... V končnih ciljih ni vsebinske razlike med ekonomsko in socialno po- 186 S. Dragos Soc Delo 28, 1989, 2 litiko, treba pa je reči, da so ti cilji v temelju motiva- cijski dejavniki pri sprejemanju ekonomskih odločitev." "V primerjavi s tistim odnosom, ki ga ima socialna poli- tika v razvitem kapitalističnem svetu, gre zdaj za vsebin- sko nov pomen." "Socialna politika torej ni zaščitniška politika za marginalne skupine prebivalstva, čeprav je tudi to... Socialna politika mora vplivati na razvojno politiko, zlasti na področju gospodarstva." (podč.S.D.® Med socialno in ekonomsko politiko torej ni bistvenih raz- lik, so zgolj terminološke. Ena in druga imata iste socialne cilje, ki služijo za legitimiranje socializma. "Očitno je, da ni razlike v vrednotnih načelih, na ka- terih temelji socialna politika v samoupravnem družbenoe- konomskem sistemu, od splošnih načel, od katerih v celoti poteka njegov ekonomski in družbeni razvoj... Takšna enot- nost vrednotnih meril, ekonomskih in socialnih, izhaja iz značaja samoupravnih socialističnih proizvajalnih odnosov in iz tega jasno lahko izluščimo sklep, da načeloma ni ovir pri integriranju ekonomske in socialne politike, integriranju njunih nosilcev."^' Kot pri teoriji "socialnega avtomatizma" se tudi tu ekonomska in socialna vprašanja rešujejo po istih vrednotnih načelih. To niso načela posebnega ekonomskega sistema niti ne socialna načela, ki bi bila drugačna od prejšnjih, pač pa so to načela celotnega sistema, ki ga, kot je bilo rečeno, obvladuje politični sistem. Gre torej za vrednote in načela politične (partijske) ideologije. Pri tem naj bi veljalo celo naslednje, kot poudarja Sefer: "...integralnost ekonomske in socialne politike raste z razvojem samoupravljanja, s tem pa tudi samoupravni značaj ekonomske ter socialne politike. In obratno: kolikor nižja bo stopnja samoupravljanja, toliko bo tudi izdvojenost ekonomske in socialne politike večja. Zavzemati se za samostojno socialno politiko, ki bi delovala po drugačnih načelih kot tržno usmerjena ekonomska politika, bi torej pomenilo nasprotovati razvoju samoupravljanja, saj Soc Delo 28, 1989, 2 S. Dragog 187 tako početje ni združljivo z načeli našega (političnega) sistema. S tem je obnovljen prav tisti očitek, ki je veljal v času teorije "socialnega avtomatizma", ko je veljalo, da po- sebne socialne politike (in socialnega dela) sploh ne potre- bujemo, ker smo v socializmu. Opombe 1. Veljko Rus: Socialna politika in enakost. Teorija in praksa, let. XXV, št. 7-8, Ljubljana, 1988. 2. Barbara Verlič-Dekleva: Učinki socialne politike na socialno strukturo. Teorija in praksa, let. XXV, št. 7-8, Ljubljana, 1988. 3. Rosemary Randallj John Southgate: Skupinska dinamika v skupnosti. ZKOS, VSSD, Ljubljana, 1988, str. 10-11. 4. Cit. po - Dušan Lakičevič: Uvod u socijalnu politiku. "SA", Beograd, 1978, str. 324. 5. Več o tem gl. Veliko Rus: Slovenci in intergeneracijska socialna politika. Nova revija, let. VI, št.57, s987, str. 194-200. 6. Več o tem gl. J.Jerovšek, V. Rus, J. Zupanov: Kriza, blokade i perspektive. Globus, Zagreb, 1986. 7. Gl. ibid. str. 311-313. 8. Ibid. str. 309. 9. Več o tem gl. Jan Makarovič: Dogmatizam i društvena kriza. Sociologija, let. XXIV, št. 2-3, 1982, str. 307-313. 10. Ibid. str. 309. 11. Cit. po Rudi Rizman: Marksizem in nacionalno vpraSanje. CZ, Ljubljana, 1980, str. 197. 12. Djordje D. Stankovič: Razpotje jugoslovanskega zgodo- vinopisja. Nova revija, let. IV, 1985, št. 39/40, str. 861-862. 13. Berislav Sefer: Socialna politika v socialistični samoupravni družbi. Delavska enotnost, Ljubljana, 1981, str. 15. 14. Program ZKJ. CZP Komunist, Ljubljana, 1977, str. 167. 15. Ibid. str. 167-168. 188 S. Dragos Soc Delo 28, 1989, 2 16. Vse cit. - B. Šefer: Socialna politika... str. 14-15. 17. Ibid. str. 18. 18. Ibid. str. 15. Srečo Dragoš, socialni delavec, diplomirani sociolog, Višja šola za socialne delavce, SaranoviCeva 5, 61000 Ljubljana