"Kakor zajame diktatura politično, gospodarsko in socialno življenje vsakega naroda, ki pr a doleti nesreča,- saj sonce ne sije vedno, a za burjo pride spet lepo vre^e - da mora na svoji koži pre¬ izkusiti vsa njene dobrine, tako poseže tudi v narodovo kulturno iz¬ življanje. Globina tega posega zavisi od organisatoričnega duha, strumnosti, ostrine, brezobzirnosti, fanatičnosti, zločinskih nagi¬ bov in že mnogih drugih lepih in nelepih lastnosti nosilcev diktatu¬ re. Odvisna je seveda tudi od odporne, sile naroda proti diktaturi* Pri fašizmu smo n.pr »videli,; da je bila globina posega, v kulturno življenje Slovencev skoraj stoodstotna. Istočasno smo lahko • opažali, da je bil ta poseg veliko' nepopolnejši v ožji domovini fa~ žizma. Ce ga primerjamo z nacizmom, se pokaže ta nepopolnost v posebno ostri luči. Nacisti so bili namreč mojstri v celotnem obvladanju vsega narodovega življenja in njihovo propagandno ministrstvo j~- znalo'kul¬ turo vpreči v politični vos, kakor je vpreglo vsako drugo delavnost. Iz jarma po nujnosti, do katere je vodil"'nacistični nauk, pi-bilo druge -rešitve kot popolno uničenje nacizma. Nemški narod danes vidi in računa, koliko ga je stala diktatura. Poleg neštetih človeških in tvarnih žrtev so neo&enljive tudi duhovne, številni kulturni spome¬ niki preteklosti nemškega naroda - ko je bil ta ruirod-še civiliziran in je ustvarjal kulturo - so propadli za vedno. Bilo pa je jasno, da bo do tega prišlo, kakor je jasno, da mora kamen, ,ki ga izpustiš iz roke, pasti na tla. S tako železne, doslednost jo gre v propgd. narod, ki si izbere diktaturo za vodilo in obliko svoje usode. Diktatura je narodu sicer lahko' vsiljena; tak narod se bo še rešil, če pa se narod z naivno dušo sam zapiše diktaturi, potem si lahko pogleda svojo usodo v zrcalu zgodovine* Bistvena lastnost diktature je nestrpnostki nujno preide A tudi v kulturno Izživljanje. Napoleon n.pr. pesnikom in pisateljem, ki niso trobili v njegov rog, ni dovoljeval tiskati knjig, čeprav'v njih ni bilo sledu c politiki ali celo kritiki njegovega ravnanja, \ Cenzorji pa so bili takoj pripravljeni dovoliti tiskanje taksnih knjig, če je pisen 'Vključil nekaj slavospevov cesarju. . Zgodovina svobode tiska nas uči, da so v,državah k polo-, vičarsko diktaturo cenzorji zelo nesrečna bitja* Vedno imajo nad' se¬ boj diktatorjev'meč in mirni so lahko samo tedaj, če plenijo čim. več knjig, časopisov in časnikov. Sodobne diktature so sebi in cenzorjem delo olajšale« Ža dosego svojih namepov so se rajši poslužile temeljitejšega sredstva s ukinile so vsako možnost svobodnega kulturnega izživljanja! Nacistično haračenje nemške kulture je bilo zares temeljito. 'Kdorni'plesal tako, kot je piskal propagandni minister, ni mogel izdajati Časnikov, tiskal' ’ ti časopisov, pisati knjig, nastopati v gledališčih, Slikati ali biti kipar. Kultura je postala dekla politike. , ‘ , Tako se začnejo čistke. Ko se diktator najprej iznebi tistih mož, ki nočejo vpreči svojih darov in narodove kulture v njegov po¬ litični, voz, pen-t ane pozoren, proč ostala.^ skupina kulturnikov, ki Štev. 28 Str.2. Domači klasovi, 15.II«1946. je politično sicer na njegovi strani, pa bi le hotela biti neodvisna. Vsak kulturni delavec, pa naj bo še tako politi&no naiven, le čuti, da ni mogoče ustvarjati na ukaz in je vsako petje le "ujetega ptica tožba". Zato poje ali piš g tako, kakor mu nalaga srce* Diktatorju to seveda ni po volji. Kestrpno ukazuje, kaj morajo in 6esn ne smejo delati njegovi kulturni trabanti. S tem pa¬ da raven njihovih proizvodov, ki se sušijo tudi po številu, dokler diktator ne ustvari popolne kulturne Sahare, kot se jo je vzgledno posrečilo narediti nacistom v Nemčiji. Prešeren, ki se ga spominjamo v teh dneh, je.položil "Pi¬ sarju" v usta: "Horacij dulce et utile veleva., nam utile 'je zrno, dulce pleva". Enako misli tudi diktator. Vse njegovo stremljenje gre za tem, da bi tudi kulturniki"šli na utilitaristično delo. Na delo, ki bi bilo njemu in njegovemu režimu po godu. Diktator bi jim najrajši s Prešernovim "Pisarjem" dejal: "Poj rajši to, kar treba je pri hiši, za hleve treba, treba je na polji, poj to,kar kmet in meščan s pridom, sliši." In prenekateri poslušni kulturnik poje, poleg tega pa se s Prešernovim* "Učencem" diktatorju še zahvaljuješ "Bog, 'ti zaplati uk, po tvoji volji bom pelj gosenice kaj naj repo Varje, kak pride¬ luje se krompir najbolji; kako odpravljajo se ovcam garje, preganja¬ jo ušivim glavam gnide, loviti mi&' učni bom gospodarje". Kam pelje takšna "kultura"? V popolno mračnjaštvo in temo, po drugi strani pa tudi z železno doslednostjo nasproti prepadu, v kakršnega slej ko prej zgrmi "'diktatorski režim. Nacistična Nemčija in fašistična Italija sta nam za to najprepričevalnejši dokaz." Zgornji članek je 4.t.m. objavil "Glas Zaveznikov" na u- vodnem mestu. Poleg njega pa Titovo sliko... Pod naslovom- "Zadnji argument reakcije" je "Primorski dnevnik" 9« t.m. objavil članek, kjer pravi med drugim tudi tole: "Vprašanje državne pripadnosti Julijske krajine- se bliža svojemu usodnemu zaključku. K rešitvi tega vprašanja, h kateri je naše ljudstvo prispevalo vse, kar je imelo najboljšega, je italijanska reakcijonama klika'prispevala le pogrete ostanke klavrnega itali¬ janskega imperializma. Ker ji- primankuje oziroma ne dos ta ja 'stvarnih argumentov, ki bi jih mogla črpati iz te zemlje, se v svojem obupu oprijemlje najbolj zastarelih trikov diplcnatične igre. lokalni reakcijonarni tisk ne zamudi nobeno priložnosti, kjer bi lahko izlival svoje sovraštvo nad narodi, ki so tudi italijan skemu narodu s svojo borbo pokazali pot k napredku in svobodi. Kazno je, da jim tega ne bo nikoli odpustila. Vsa ta njena kampanja pa je na drugi strani znak njene nemoči, dobro se zaveda, da je njeno delo mlačva prazne slame. Zato mora seči po drugih sredstvih, zadnjem argumentu: po načrtni organizaciji incidentov. Po verodostojnih informacijah pošilja italijanska reakcija iz Italije v Julijsko krajino, posebno na. v T.vst »oborožene skupine z namero, da bi mogla uprizarjati oborožene provokacije ob priliki prihoda zavezniške komisije, ki mora na terenu zbrati podatke o ju- goslovansko-italijanski etični meji. V zvezi' s temi skupinami se- organizira tudi kalna reakcija. Za prihod komisije ima v Trstu na razpolaga četnika« ustaš-©, ra akcij oname poljske vojake, istrske fa- Dona6i glasovi, 15*II«1946. Štev. 28* Str d 5 * šistične begunce od Trsta do Vidma in dalje, ki so pripravljeni pov¬ zročati incidente po naročilu, po možnosti tudi v coni 3» Namen je prozoren. Reakcija se nahaja v Slepi ulici, brez stvarnih argumentev. Treba je najti način, da se na Šternu ljudstv onemogoči miren in dostojen izraz njegove volje,in prepričati svet, da je 'rešitev našega vprašanja mogoča le s tujo intervencijo* \ , V Italiji je reakcija v svoje namene našla izhod s oborožene m onarh o»fa §is ti6ne tolpe in reakcijonarna pbljska vojska, ki sodeluje¬ jo v napadih na italijanske napredne > organizacije. Isti preiskušeni sistem je treba sedaj razširiti tudi na področje Julijske krajine> kjer ji je ljudska velja prekrižala račune«, Zanimivo je, da Imajo pri tem poizkusa svoje prste vmes tudi nekateri reakcijonarni mi¬ nistri sedanje italijanske vlade«, ' Vsi. resnični demokrat j e bi morali končno spoznati, kam vo¬ dijo vsa ta dejstva. Pred nami je resna nevarnost povratka fašizma«, Nujno je, pristopiti nemudoma k razorožitvi vseh oboro¬ ženih reakcijonarnih formacij, še' prav posebno poljske vojske, ki je v Italiji« Poljska vojska je. znana po -svojem protisovjetskem nas ir O« jenju, in predstavlja stalno nevarnost za mir v Evropi in na svetu« Razorožitev te vojske je prvi ne obhodili pogoj za napredek italijanske demokracije« Drugič s izročiti je treba vse"Vojne zločince, ki so v Italiji in Julijski krajini našli svoje najprimernejše zave¬ tišče-; izročiti jih je treba državam, kjer ljudstvo pozna njihovo* zločinsko preteklost«. Tretjič $ Pristopiti je treba k temeljitemu in' doslednemu Čiščenju vseh ostankov fašizma, ne glede na 8. september«" $( \ C L3( NAD: □ rrr 0 ^ Komunistično gkeilo "^rim.orski dnevnik" je pred nekaj dnevi objavil < članek, kjer govori, da so "dornberške šene navdušeno pozdravile ločitev Cerkve od države", ki jo je izvedla v Jugoslaviji Titova vlada. V boljše razumevanje omenjamo, da je Dombeig zavedna Slo« venska vas v goriški Vipavi, ki se je od nekdaj'"odlikovala p'o svoji narodni in katoliški zavednosti. Zato se je vsem poznavalcem ‘razmer čudno zdelo, kako je mogoče, da bi ravno žene iz te velike vipavske, občine pozdravljale kaj takega, kar je kat.Cerkvi tako sovražno, kor je Titova ločitev Cerkve od države. Zdaj pa beremo v goričkem tedniku "Slovenski Primorec" je poleg celovške "Nedelje" edini katoliški slovenski list v Ev c; dopis dornberških šena, ki protestirajo zoper eni članek v parim: glasilu, Med dragim dornberške žene takole pravijot kako more dopisnik kratko ka¬ ki 'Pl 5 . anskem beršks "Ne vemo malo "Uorn- 5ene", kc bi moral vendar vedeti, da je Dornbergu še dosti, dosti razumnih in vernih šena, ki so v dno duše užaljene, ker je tako težko pričakovana in nadvse ljubljena Jugoslavija brezobzirno pahnila od sebe sv, katoliško Cerkev« Vidi se, da so tiste šene«, ki ta Ža¬ lostili ukrep države pozdravljajo, zelo slabe katoličanko in kratkovidne v dušnem gledanju« Kar se pa narodnosti tič moramo povedati, večina izmed njih do poloma Italije vneto častila Duma ja« Te žene 'so'bile zelo ponosne, ko so smele okoli vratu nositi rute pisom "Duce". da je vrste z na** jalec" in p ar ti z,-ni Kdor danes zagovarja Cerkev in duhovnike, je zanje "izda- ;rv-w ■logardiši”« ki DO ; c- m o. s<&±. treba z njim. obračunati, ko pridejo fraforih..Jtefaa padla sramota na vse Štev. 28.-'— Domači glasovi, 15.11.1946 utr.4. oče- katoliške žene naše vasi, ki hočejo ostati zveste_veri svojih •tov in zveste članico svokatolaško Cerkve® Naj pride karkoli, ne hočemo ostati na istem temelju,- ki ga je postavil Jezus Kristusu’ Uredništvo tednika "Slovenski Primorec'' dodaja k tej iz¬ javi še svojo misel ter kon6.no pravi: »Kaša iavnost pa ima v tem slučaju nov dokaz, kako se pri nas umetno ustvarja "javno mnenje” 4 ter "ljudsko mnenje". Tako po- 6etje'se po pravici imenuje tiunnvno nasilje nad ljudskimi množicami, kar je proti vsaki resnični demokraciji." MIŠI JONAH JI ZA EVROPO.-, Pred kratkim je prispelo v London 13 bradatih muslimanov. Postavili so si veliko nalogo: Anglijo in vso ostalo Evropo hočejo spreobrniti k mohamedanski veri. Iz milijonov "nevernikov" hočejo napraviti verne ljudi. - Toda, kdor hoče na¬ rod poučiti, mora govoriti v nje¬ govem jeziku® In ti apostoli isla¬ ma so se pričeli pridno učiti angleščine, francoščine, "španšči¬ ne in nemšeinOo Želimo jim samo še to, da bi jih Aliah razsvetlil pri tem težkem študiju. - Časti" vredni gospodje so sedaj gostje Imama Vel.Britanije in stanujejo v londonski mošeji. Pripadajo pa sekti Ahmedajcev. Ahmed se je bil sam nazval "obljubljeni Mesija". Toda tudi on je 1. 1903 šel po poti vseh umrljivih. Učil je, da je bil Jezus Kristus sicer križan, da pa so ga njegovi učenci še ži-. vega rešili s križa in pozdravili. Spravili so ga v mesto Kašmir v Afganistanu, kjer prebivajo moha¬ medanski Indijci. - Vsekakor je zelo težko pogoditi, kako se bo tem 13 apostolom islama godilo v Evropi na njihovih potih spreobra¬ čanja. (Iz Welltpresse od 12.t.m.) PREDOR: RUSIJA - AMERIKA. - Sovjetski strokovnjak za transport¬ na vprašanja Vasilij Bracov je na¬ pisal članek, kjer napoveduje na¬ črt predora, ki naj zveže Sovjetsko zvezo in Ameriko - pod Beringovo cesto. Širina tega preliva med skrajno točko severovzhodne Rusije in Rtom Princo of Wales znaša samo 85 km® worje pa je na tem mestu samo 44 mm oloboko. (Ueltpresse ,12. februar ja.) KAKO SEF VOLIL. - "Ker so naju z ženo tudi vpisali v'vo¬ lilne imenike, sva 11, nov® tu¬ di midva, volila. Za. moje stano¬ vanje je bilo določeno volišče v sredini mesta« Volil sem. pa takole: v prostrani sobi je bi** la na gornjem koncu volilna ko¬ misija, sestavljena iz predsedni¬ ka tajnika in nekaj prlsednikov, . ki so tudi čuvali posamezne skrinjice. Ko sem jaz volil, je* bil vladni zastopnik pri skrinji¬ cah čevljar Jerovšek Jože® Sklo¬ nil se je do zareze pri skrinjici in točno zasledoval vsak moj gib kdaj in v katero skrinjico bom" ' spustil svojo krogijico. Ko sem izpustil krogljico v vladno skrinjico, se je zaupnik Jerov¬ šek z nasmeškom zahvalil in dal poseben znak komisiji, češ da sem volil vladnega kandidata® Ko sem namreč odhajal z volišča,so se miftrsi člani volilne komisije zahvalili in vsak mi je še po¬ sebej stisnil roko,.." (Iz za¬ pisnika pregnanca.) PROTEST JUGOSLOVANSKE VO¬ JAŠKE fisije. - JugO‘sl. voj,mi¬ ši ja.pri Zavezniškem glavnem stanu v Nemčiji je 7® t.m. pro¬ testirala. ker se še ni pr: 6 -,d o čiščenje med 25.000 jugoslovanski¬ mi ujetniki, ki so sedaj v, ame¬ riškem zasedbenem področju in med katerimi je veliko št--vilo kola- barac i j onis tov., - .la"'fašist, c" so pa to pot najbrže pošalila,.,, UMRLI SO ; Ivah Nučič, drž. upoko, Frančiška Petrič, zas„, Avgust Vimpolšek, poslovodja, v pok. Vsi iz Ljubljane.