Katolišk cerkven list. List V četertik 21. maliga travna 1853. T« ca I Dobri Pastir. Ti. o .Jezus serčnomili. Naš pastir naj boljši si! Kak bi vendar ne ljubili Zvesto te z vsih moči? Doli k nam si se ponižal In ovčie iskat prišel; I.jud nezdušni te je kržal, Za naš greh si smert terpel. Kak uHoge me ovčicc Tebi to vernile bi? — Svoje damo ti dušice V duhu čiste vdanosti. Zvesto bomo poslušali Tvojih ust presladki glas, Tvojo voljo spoliiiivali Radi bomo vsaki čas. Oh prijetno je hoditi. Pasti v tvoji čedi se! Kak je sladko ti slediti In ljubiti večno te! Pasi nas, o Jezus mili, V cvetju svojiga medu, Daj. da bi sladkosti pili Pri studencu večnimu. In ko steče čas se paše. V dom nebeški pelji nas — Gori v prebivaljše naše Gledat mili tvoj obraz! A. Praprotnik. Pisma gospod Kociančiča, misionarja v Hartumu. III. Častiti gospod Janez! Predragi perjatel! Vaše pozdravilo me je prav oveselilo. Bog Vam poplati! Zagotovim Vas vedniga spomina. Tudi bi Vam rad prav veliko noviga pisal, pa sim preveč v drenju Ne mislite, de so prazne besede. Sej veste, koliko imate s pohištvam in gospodarstvant opraviti. Taka je zdaj z mano. Delavcov je več, kakor si misliti morete. 20 jih je odšlo v gojzd 15 do 20 dni deleč po sinji ali plavi reki; 28 jih bo prihodnji teden perčelo opek delati in peči, 20 jih bo pa skale lomilo; dalje je na barkah, in sicer na dveh manjili „Negurea po imenu, \2 ljudi, in na veči 28, v dveh vertih pa 28: zraven teh je še kovač, vertnar, učenik, opckar ino mizar per hiši: tudi so 3 hlapci per kuhinji in otrocih, kterih je okoli in okoli vsih skupej 20 z dvema kuharjema. Zamurčiki so od 6 do 13 let stari. Ženskih ni, zunaj dveh na vertu, ki za delavce kruh pečete. Kaj menite, de za vse te skerbeti ni nič? Tode vse mora biti, če hočemo kaj perčeti in eno cerkvico sozidati, in kako stanovanje perpra-viti. Plača je od o do 30 krajcarjev po delu na dan. Kes je, de ni veliko: ali ob mescu so zneski veliki. Zraven tega imam še sto in sto opravil, ki jih ne bom našteval, ki mi pa glavo grozno belijo. Včasih ne vem, ali bi plačeval ali bi pisal in rajtal ali brevir molil. Dostikrat se pergodi, ko iniam nar več opraviti, de kaki visok turk pride, ino jaz moram po šegi per njem ostati in prazno slamo mlatiti. Ali pa pride pismo od pašata, ino moram vse popustiti ino iti. Taka je. Zdaj se bo morde nekoliko razjasnilo, ko se bo delo perčelo in vstanovilo. Le začetek je težak. Tudi viši glave jo bodo odrinile. Ne bo vedno nadleg. Gospod Dr. Keiz, c. k. namestni oskerbnik jo je z Dr. Heuglinani v Habesinio udaril. Sardinski oskerbnik, ki je v groznin zadergah s turki, jo je pa na belo reko mahnil, in drugi evropejci bodo tudi po svojih opravilih šli. Hartum bo prazin, posebno ko jo je š«' Izmael paša, zdajni poglavar, na vojsko z vsimi vojšaki napel. Sel bo na habesinsko mejo s 4000 pešci in 1500 konj ki, z 8 topi in 9 barkami smodnika. V Vod->1 edini se bodo snidili in potem pervo na habesinsko mejo šli; potlej pa med zamorce udarili. Na habesinski meji imajo zavoljo meje prepir, pa to bo kmalo poravnano, posebno ker je že pred 9 mesci habesinski vezir v Kairo z darili odšel, seAbaspa-šatu perkupit. Habesinska poslanca sini jaz pred 9 mesci srečal, ko sim z barko proti Hartumu ja-dril, potem ko je bila naša barka vse nilske slapove premagala. Bil je velik, kostanjeve barve, dober mož. Veliko daril je sabo imel; tudi je vse {>rav lepo v Kairu poravnal. Ali nikdar ne bo več labesinskih gora vidil: vernivši se je v Asuatiu umeri. Njegov pisar še živi. Ravno je pred enimi tedni domu odrind. Z njim je pa bil Omar paša, ki ga je Abas paša z mnogimi dragimi darili poslal, jih habesinskimu poglavarju podarit. Tako tedaj ne bo zlo terdo šlo. Vzrok te vojske je neki narod na meji med Habesinio in turškimi deželami. Ta narod je mogel grozno veliko prestati. O suši so turki s silo vsako leto davke tirjali, in po dežju so habesinci perderli in zadnji živež pobrali. Zdaj se ti ubogi pertožujejo, in habesinci in turki se začnejo pisano gledati. Latif paša, kije bil pred 2 leta ni a tukaj v Sudanu poglavar, piše, kaj je storiti; in z«laj, Wo jc Latif odstavljen in že novi paša Kupnim umeri, je peršlo do zadnjiga poglavarja Izmaela povelje, z vojsko to poravnati. Se bo sila. Potem ko bo meja gotova, se bo Izmael paša proti jugu nad zamurski rod Dinka obernil. Ti so deleč od llartunia proti jugu, posebno na bregu ob vodi Z oba. ki se v belo reko steka. Tam jih je milione in milione: sam Bog ve, koliko: gotovo pa veliko, ker »o skorej vsi sužnji is tega naroda. Njih jezik je tudi nar obsiruiši, iu še drugi narodi na beli reki ga razumejo. Ta je sicer mirin narod, bolj ko bližnji šiluki: tode, če jim sosedi le miru ne dajo. so grozov itni. Več let jih že turkam podložni arabci dražijo in dražijo. Zdaj jim živino, zdaj otroke, zdaj žene kradejo čez mejo planivsi. Ali letaš no jim vernili, več ko 2000 teli nadlegežev so pobili in polovili, vasi pa požigali in podirali. \a I«' hoče paša planiti, to de bo malo opravil, ker bodo po navadi vedno pred njim bezali. To dobro vedo, de s sulicami in pušicami malo opravijo proti puškam in lopam, ki jih kamele prenašajo. K veeimu bodo vojaki nekaj sužujih nalovili in med vojake vtaknili ali pa poprodali: zraven pa menim, ho veliko begunov, ker je več ko polovica vojakov iz ravno tega naroda. Hotno vidili. Ko bi ti obilni narodi zraven sercnosti umne vojvode iu saj nekoliko holji orožje imeli, gorje turkam! — Tode bodo časi peršli in Hožja pravica! — Xa drugih plateh je mir: tudi od roparjev se ne sliši, zunaj de so pred nekoliko mesci dva popotnika .,fran-cozau na liahesinski meji popolnama opulili. Več ko 1 lOOO tolarjev so jima pobrali. Pa jih je hila tudi grozna množica pcrderla t ti vsi na arabskih konjih v železnih srajcah: prav čuditi se je, tc grozovite obraze v železu oblečene viditi. Kdo bi mislil, de imajo tukaj železne srajce? In je vender taka. Te roparje so ze dobili, tode pravijo: ..Samo 4000 tolarjev smo pobrali". Pa ho ze na dan peršlo. Tako dolgo jih tepejo, de po pravici povedo. L ni dan so tudi nekiga razbojnika obesili, prcc na sredi terga. de ga vsi vidijo. Drugo pot Vam bom, če bo mogoče, kaj več novic napisal. Z Bogam. dragi prijatel! . . . Marica! Ne moreš si mislili mojiga veselja, ko sim Tvoje pismice prejel in v njim podpis zagledal: \ asa nekdanja učenka. Iles, moja učenka si bila, se vedno se tega z veseljem spomnim in prosim Boga. ile naj bi s svojo gnado polival nauke, ki sim jih v Tvoje mlado serce vsajal. Marica! Bog naj Te blagoslovi, prečista devica Maria naj Te varuje, angel varli naj Ti bo vedno na strani in naj Te spremlja po poti k večnimu življenju! Bada imej svoje ljube starše, pa tudi ubožčika ne pozabi, ne sramuj sc ga, sej je podoba Božja, Tvoj bral. Kako bom vesel, ako Te bom zopet vidil vso ponižno, pohlevno, nedolžno! Ce me bo pa Bog poprej k sebi poklical iz solzne doline, iz dežele vedniga vojskovanja. Te serčno prosim, kakor brat sestrico prosi, mnii za svojiga nekdanjiga učenika, in tudi jest ne bom Tebe pozabil. Pa tudi zdaj zame moli. dokler se na svetu vojskujem, dokler zmaga omahuje, de ne onemagam, de Tvoje černe bratce in sestrice poterpežljivo podučil jem, de jih z ljubeznijo peljam po poti k večni Luči, ki je Jezus Kristus, de bodo enkrat z belimi bratci in sestricami vred pred sedežem Božjim čast in hvalo prepevali. Kolikorkrat černo deklico zagledam, se Tebe in tvojih sester spomnim. Kako rad bi bil fier Vas! Ali Bog hoče. de tukaj posvoji moči de-am, ker je Jezus Kristus tudi za zamorce svojo drago kri prelil. Moli, de naj se Bog usmili Tvojih černih sestric in de naj pobožnih žen v to deželo pošlje, ki bodo sosebno za uboge deklice sker-bele, ker bi sicer celo nič podučevane ne bile. Xe znajo ne moliti, ne plesti. ne šivati, ne prati; tudi so skorej brez vse obleke, ©e so ie tudi velike. Nimajo tako skerbnih staršev in tetk, kakor Ti. še enkrat Te prosim, dobra Marica! prav pridno moli. poklekni pred Materjo vsih otrok, povzdigni svoje ročice, Tvoja pobožna molitev bo oblake prederla, in Bog bo našimu trudu srečo dal. Kako ii a j se misionar ji na popotvai^fu do Harf uma obnašajo. I. Perva staja za popotnike gospod misionarje jc Terst, kjer naj se per lekarju gospod Napolitu oglase, ki jim bo per opravilih z veseljem v pomoč. Iz Tersta se podajo v Aleksandrio na pa-robrodu lojdovim, ki 10. in 27. dan v saciga mesca iz Tersta naravnost v Aleksandrio gre. V Aleksandru se podajo k c. k. velikimu oskerbniku in prebivajo ali v samostanu častilih očetov frančiškanov ali pa po okolišinah v gostivnici. Gospod Aleksander (libara, misionski oskerbnik. jim bo per opravilih perpomogljiv. Dokler železnice ni. se iz Aleksandrie v Kairo nar ložej ua parohrodu pride: kdaj de parobroil odide, jim bo c. k. veliko oskerb-ništvo naznanilo: ko hi pa okolisine nanesle, de bi na najeli ladii iz Aleksandrie do Kaira popot-vali, bodo mogli seboj vzeti kuhinjo in hrane za 15 do N dni. V Kairu naj se zopet k c. k. oskerbni-stvu in k misionskimi! oskerbniku Petru Maiidrusu podajo in naj prebivajo kakor v Alcksandrii. Od Kaira dalje se drugač popotva, zalo jc to mesto druga velika staja, kjer naj si popotniki potrebnih reči omislijo, ki se bodo pozneje naznanile. V Kairu se najine ladija do Asuana. mejniga egiptovskiga mesta, kjer bodo popotniki zopet im-sionskiga oskerbniku, Abu-el-ain-a, dobili, ki jim bo per daljnim popotvanju perpomogljiv. Od Asuana prenesd reči vclbljudi eno uro deleč do utikraj slapov, in ladija se spet najnie do Koroško, kamor se v 5 do 6 dneh pride. Pri Korosku se pušava začne: naj toraj popotniki poskerbč velhljudov za sc, za blago in za mehe. Mehov za vodo mora biti za vsaciga človeka o ali (i. Ker vcihljud ne more več nesti kakor na vsaki plati tri cente, toraj skupej šest centov manjši egiptovske teže, se morajo po tem tudi zaboji napraviti. Popotnik naj ima kernir, posteljne in druge majhne reči per sebi na velbljudu. Tako se pride v 14 ali 15 dneh do Berbera. Od tega mesta se pa v enim dnevu po Nilu pride v Hartum, veliko stajo misionsko srednje Afrike. Na tem popotvanju je še tole pomniti. 1. Vsaj eden zmed popotnikov mora znati laško govoriti, še boljši pa, arabsko: če ne se po Afriki težko popotva. 2. V Sudanu so zmed avstrianskiga denarja lc tolarji cesarice Marie Tcrezie veljavni: zato naj popotniki denar v Alcksandrii ali v Kairu v egiptovski denar zmenjajo, in naj, kolikor morejo, drobiža seboj vzamejo. 3. Eden naj vse stroške zapiše, jih misionskimu predstojniku skazati. II. Dobro je od Tersta dalje svetno obleko imeti, kakor tudi dovolj perila, hlač, škornjic in čevljev, plajš in dežnik. Za posteljo je nar boljši plahta in volnata odeja, ki pn noči mraza varuje; oboje se v Aleksandrii ali v Kairu dober kup dobi; tarbuše iz Tunisa, rudeče pokrivalo za glavo (kofie iz Hegiasa) in rudeče volnate pase iz Maroka, varovati se prehlajenja in unetja možganov. III. V Kairu morajo popotniki za popotvanje do llartuma, ki okoli dveh mescov terpi, potrebniga živeža nakupiti. Naj toraj dobe kuharja, kuhinjsko posodo, dovolj laškiga pšena. soli, suliara in druge hrane, posod za jesti in piti: zakaj po poti se le meso in sem ter tje tudi kruli zamore dobiti. Ako so v Kairu malo kruha seboj vzeli, si ga zamorejo še v Girgi ali Esni dati peči. V Kairu naj si tudi omislijo tako imenovanih zanzamij, v kterih se po pušavi vode za vsakdanjo potrebo hrani: po-potnikaiu posebno koristne so v pušavi tudi neke vreče fdvojnati horašij in šotor. IV. Vsaki misionar naj seboj vzame popirja, peres iu potrebnih bogoslovskih in pobožnih bukev za duhovno pastirstvo in za lastne potrebe; tudi bi hilo dobro, ko bi vsaki za duhovno pastirstvo potrebne reči ali kako orodje seboj vzel: posebno naj rokodelie več vsakteriga orodja, ki ga per svojih delih rabijo, seboj vzamejo. Dr. /drašeni. in ne In dijo več na vsak dan v šolo, kterih je več v našim mestu. Te in svoje redne šolarje vselej o svojim času pripravlja k prejemanju svete pokore in presvetiga rešnjiga telesa, in jih spoveduje nekej on sam. nekej drugi duhovnik, ki z njim vred za ie nesrečne otroke goreče skerbi. Tode jaz bi mogel dolgo govoriti, ako bi hotel vse povedati in popisati, kako se pohvaljeni vodja gospod Janrz Budau te prelepe naprave v vsim vede, kar dušni blagor njegovih liubih rejeneov in rejenk zadeva, kdor bi hotel sam se prepričati vsiga te-a. naj pride enkrat konec polleta k •»čilm pre>ku!>iiji teh terpineov. in bo še več vidil. in slišal. kakor sim jaz v teh kratkih versticah povedal. De pa tudi za časne potrebe svoje učilnice in svo-jh sir-.i ta blagi gospod goreče skerbi. vedo povedati vsi tisti, ki tega in o ž a po volji Božji bolj poznajo, kakor tudi vsi blagodušoi dobrotniki in dobrotnice cele primorske dežele, pri kterih on neutrudeno terka , do svojim preljubim revčikam njih nesrečno stanje količkaj olajša. V la namen je te leta že napravljal loterije, ki so vsakrat dobiček tje napravi prinesle, in letaš meni veliko loterijo napraviti, kakor je bilo že v dveh slovenskih časnikih oznanjeno, zato de bi s čistim dobičkam dolg splačal, ki je še na hiši, v kteri gluhomutci stanujejo. In kakor slišimo, začetek je prav dober. Posebno se sponašajo Teržačani z darovi, ki mu jih za fo loterijo pošiljajo, Nadjamo se torej . de bo Bog dober u-peh dal tudi temu početju, kakor je dal se vsimu, kar je ta gospod vodja do sadaj v prid svojih nesrečnikov storil. Razgled po kerKaiiskim svetu. Pariški veliki škof so prepoved časnika „Uni-vers" preklicali. Xa Dunaju je 13. maliga travna umeri naš rojak gospod Janez Priinic, bivši spovednik velikiga vojvoda Maksimiliana, v 84 letu svoje starosti. Njegovo truplo je bilo na stroške velieiga vojvoda v Hncersdorfu pokopano, kjer si je ranjki dal spominek napraviti. Naj v miru počiva! Več glasovitih ncapolitariskih in sicilianskih škofov jc 1851. leta v Xe a pelnu veči bog oslovsko semenišč napravilo, kamor so škofje nar bolj pripravne bogoslovce poslali. Vodstvo je bilo očetam iz Jezusoviga reda zročeno. Ta naprava je bila kmalo tako sloveča, de jo je kralj Ferdinand II. posebno pohvalil iu de so sveti oče v dopisu do kardinala Cosenza, Kapu-anskiga velikiga škofa . veliko pohvalo temu semenišu naznanili. Darovi. Zrt pogorele Braklorcane. Dobra duša 50 kraje. — Gosp. M. I gold. — Gosp. J. S. v Ljubljani 1 gold. — Neimenovan dobrotnik 2 gold. — Trije duhovni iz Ljubljane 6 gold. — Gosp. J. B 2 gold. — Neimenovan dobrotnik 2 gold. — Gospodičina 5 gold. — Dekla I gold. — Duhoven 1 gold. — Dobrotna oseba iz Višenjske fare 2 gold. — 5 goldinarjev z naslednjim napisam: Draga moja Danica! kdo ti zamore odreči, ker si tako milo v Jezusovim imenu za pogorelce prosila. -— Mili darovi. Za afrikanski mision. Deklica iz Cerkljan zamorskim deklicam 1 tolareek za gold. — Oče tiste deklice za misionarje 1 tolar za 2 gold. — Alenka Kepic iz Cerkljan 4 bukve r..za zamorske deklice"". — Bog vam poveini. dobri ljudje! Današnji Danici so pridjane podobice za pervo spoved. Te primerne podobice, kakoršnib smo že dolgo pogrešali. priporočimo vsim gospodam, ki otroke za pervo sveto spoved učijo. Ima jili gosp. •I. Iflay.iiik* černili po 80. svitlih ali bronsi-ranih pa po 45 krajcarjev zvezčič s 100 podobicami. Dobe se s slovenskim in pa z nemškim pisanjem. Vredništvo. Popravek. Xe gospod Marešič, ampak gospod Jersinovič pride v llarije za izpostavljenima kaplana. OJ-ovorna vrednika : Luka Jeran in \ndrej Zamejc. — Založnik: Jožef ttlazmk.