101 Ventil 14 /2008/ 2 UREDNIŠTVO © Ventil 14(2008)2. Tiskano v Sloveniji. Vse pravice pridržane. © Ventil 14(2008)2. Printed in Slovenia. All rights reserved. Impresum Internet: http://www.fs.uni-lj.si/ventil/ e-mail: ventil@fs.uni-lj.si ISSN 1318-7279 UDK 62-82 + 62-85 + 62-31/-33 + 681.523 (497.12) VENTIL – revija za fluidno tehniko, avtomatizacijo in mehatroniko – Journal for Fluid Power, Automation and Mechatronics Letnik 14 Volume Letnica 2008 Year Številka 2 Number Revija je skupno glasilo Slovenskega društva za fluidno tehniko in Fluidne tehnike pri Združenju kovinske in- dustrije Gospodarske zbornice Slovenije. Izhaja šestkrat letno. Ustanovitelja: SDFT in GZS – ZKI-FT Izdajatelj: Univerza v Ljubljani, Fakulteta za strojništvo Glavni in odgovorni urednik: prof. dr. Janez TUŠEK Pomoïnik urednika: mag. Anton STUŠEK Tehniïni urednik: Roman PUTRIH Znanstveno-strokovni svet: doc. dr. Maja ATANASIJEVIî-KUNC, FE Ljubljana izr. prof. dr. Ivan BAJSIÿ, FS Ljubljana doc. dr. Andrej BOMBAî, FS Ljubljana izr. prof. dr. Peter BUTALA, FS Ljubljana prof. dr. Aleksander CZINKI, Fachhochschule Aschaffenburg, ZR Nemïija doc. dr. Edvard DETIîEK, FS Maribor izr. prof. dr. Janez DIACI, FS Ljubljana prof. dr. Jože DUHOVNIK, FS Ljubljana doc. dr. Niko HERAKOVIî, FS Ljubljana mag. Franc JEROMEN, GZS – ZKI-FT doc. dr. Roman KAMNIK, FE Ljubljana prof. dr. Peter KOPACEK, TU Dunaj, Avstrija mag. Milan KOPAî, KLADIVAR Žiri doc. dr. Darko LOVREC, FS Maribor izr. prof. dr. Santiago T. PUENTE MÉNDEZ, University of Alicante, Španija prof. dr. Hubertus MURRENHOFF, RWTH Aachen, ZR Nemïija prof. dr. Takayoshi MUTO, Gifu University, Japonska prof. dr. Gojko NIKOLIÿ, Univerza v Zagrebu, Hrvaška izr. prof. dr. Dragica NOE, FS Ljubljana doc. dr. Jože PEZDIRNIK, FS Ljubljana Martin PIVK, univ. dipl. inž., Šola za strojništvo, Škofja Loka izr. prof. dr. Alojz SLUGA, FS Ljubljana prof. dr. Brane ŠIROK, FS Ljubljana prof. dr. Janez TUŠEK, FS Ljubljana prof. dr. Hironao YAMADA, Gifu University, Japonska Oblikovanje naslovnice: Miloš NAROBÉ Oblikovanje oglasov: Barbara KODRUN Lektoriranje: Marjeta HUMAR, prof.; Paul McGUINESS Raïunalniška obdelava in grafiïna priprava za tisk: LITTERA PICTA, d. o. o., Ljubljana Tisk: LITTERA PICTA, d. o. o., Ljubljana Marketing in distribucija: Roman PUTRIH Naslov izdajatelja in uredništva: UL, Fakulteta za strojništvo – Uredništvo revije VENTIL Aškerïeva 6, POB 394, 1000 Ljubljana Telefon: + (0) 1 4771-704, faks: + (0) 1 2518-567 in + (0) 1 4771-772 Naklada: 1 500 izvodov Cena: 4,00 EUR – letna naroïnina 19,00 EUR Revijo sofinancira Javna agencija za raziskovalno dejavnost Republike Slovenije Revija Ventil je indeksirana v podatkovni bazi INSPEC. Na podlagi 25. ïlena Zakona o davku na dodano vrednost spada revija med izdelke, za katere se plaïuje 8,5-odstotni davek na dodano vrednost. V februarju so bili na srednjih šolah in fakultetah v Ljubljani in drugje po Sloveniji organizirani informativni dnevi za lažje odloÏanje mladih pri nadaljevanju šolanja iz osnovne v srednjo šolo in iz srednje šole na fakulteto. V Ïasu konjunkture na domaÏem in svetovnem trgu, v Ïasu intenzivnega iskanja kandidatov za delovna mesta v industriji in dokaj ugodne politiÏne usmerjenosti na našem ministrstvu za znanost, visoko šolstvo in tehnologijo se tudi interesi mladih na osnovi teh informacij spreminjajo in prilagajajo potrebam delovne sile na trgu. To je tudi logiÏno in edino pravilno. Tako je tudi naloga vseh nas, ki se na tak ali drugaÏen naÏin ukvarjamo z izobraževanjem, naloga uÏiteljev, svetovalcev in drugih, ki usmerjamo mlade v poklice, da poznamo trg delovne sile in mladim pravilno svetujemo, predvsem pa, da pojasnimo realno situacijo in jim nalijemo Ïistega vina, kar v praksi pomeni, da jim konkretno povemo, v katerih poklicih je realno priÏakovati, da bodo dobili službo, in v katerih bo to mnogo težje. Mislim, da je veÏina mladih nadarjena za številne poklice, da so sposobni opravljati najrazliÏnejša dela, da imajo interese za številne dejavnosti in da mnogi med njimi niti ne vedo prav dosti o svojih talentih niti o svojih primarnih sposobnostih za opravljanje poklicne aktivnosti. In prav ti mladi ljudje si želijo, da jim nekdo svetuje, prikaže razliÏne poklice in potrebna znanja za ta dela, jih preizkusi, spozna njihove sposobnosti in jim na osnovi preizkusov tudi svetuje. Vsi tisti, ki se ukvarjamo s tehniko in se zavedamo, da brez nje ni razvoja, ni napredka in prave perspektive ne za osebni razvoj, ne za razvoj naroda, ne za državo in niti za celotno Ïloveštvo, smo z zanimanjem spremljali informativne dneve. Obisk mladih na srednjih tehniških šolah in še mnogo bolj na tehniških fakultetah je bil zelo velik. Prvi vtisi ob sreÏanju s srednješolci na Fakulteti za strojništvo v Ljubljani so bili zelo prijetni, sprošÏeni in za razvoj tehnike zelo spodbudni. Glede na razgovore z organizatorji informativnih sreÏanj pa lahko zapišemo, da je bil to pravi pomladni poganjek tehnike, ki bo zacvetel prav kmalu in bo pokazal svoje sadeže že Ïez nekaj let. Ko razmišljamo o mladih, o njihovih željah po konÏanem šolanju, o poklicnih interesih, se pogosto pojavi vprašanje, zakaj je danes zanimanje za podroÏje tehnike in naravoslovja med mladimi še vedno zelo nizko. Kje so razlogi, da veliko mladih pri nas in v svetu želi opravljati poklicno kariero v državnih službah, da so brez velikih ambicij za delo v industriji, za napredovanje in osebnostni razvoj. Pri pregledu šolskih in drugih izobraževalnih programov za osnovne in srednje šole lahko zelo hitro ugotovimo, da je podroÏje tehnike in tudi naravoslovja izredno slabo zastopano. Še veÏji problem je pri podajanju snovi na vseh nivojih splošnega izobraževanja in pri promociji in navduševanju šoloobveznih otrok za uÏenje in delo na tehniÏnem podroÏju ter za nadaljnje izobraževanje na tehniških šolah. Zelo pogosto se zgodi, da v osnovnih šolah tehniÏno naravnane predmete sicer predavajo pravi pedagogi, a niso pravi tehniki, ali pa obratno, da te predmete pouÏujejo pravi tehniki, ki pa niso pravi pedagogi. In prav v tem vidim velik razlog za nepriljubljenost tehnike in naravoslovja med mladimi. Janez Tušek Tehnično izobraževanje mladih ljudi