Didakta 191 37 PROSTOVOLJSTVO – KAJ JE TO? Pogosto se sprašujem, kako prostovolj- stvo razložiti učencem, mladim in uči- teljskim kolegom. Z definicijami si pri razlagi ne morem kaj dosti pomagati. Prostovoljstvo je način življenja, nekaj, kar sicer lahko razložimo tudi na pa- pirju. Vendar je najbolj opazno in pre- poznavno v življenju, najbolj se izraža v dejanjih. Kako spodbuditi in naučiti mlade, učiteljske kolege in lokalno sku- pnost, da je treba prostovoljstvo živeti? Predstavila vam bom nekaj zgodb, ki pripovedujejo o prostovoljstvu kot nači- nu življenja. Pomembno je delati dobro zase in za druge. Potreben je energičen mentor – spodbujevalec dragocenih idej in razmišljanja učencev, mladih in drugih. Še bolj pomembno je od besed preiti k dejanjem. Svojo energijo, voljo in entuziazem kot mentorica črpam iz potreb mladih ljudi. Ti me navdihujejo, mi vlivajo energijo in upanje za pri- hodnost. Skupaj ustvarjamo pozitivne premike. Naše akcije so vedno usmer- jene v izboljšanje obstoječega stanja. KNJIGA JE ZAKON Nekega dne me je obiskala osmošolka Sara. Prišla je do mene in potožila, zakaj neki njeni vrstniki ne berejo. Dojemajo jo kot čudno, ker rada bere. Njeno pri- toževanje sem kmalu prekinila z vpra- šanjem, kaj bi lahko naredila, da bi bilo drugače. Malo je razmišljala. Kmalu se ji je utrnila misel, kaj mora narediti, da bo knjiga postala nekaj samoumevne- ga in vsem dosegljivega. Tako je dekle povabilo nekaj svojih vrstnic, ki tudi rade berejo. Rodil se je njihov projekt »Knjiga je zakon!« Strnili smo zamisli. Skupaj s sedmošolci smo pri tehničnem pouku izdelali lesene omarice za knjige. Starše, Knjižnico Medvode in občane smo prosili za donacijo knjig. Postavili smo omarice in na njihove police zložili knjige. Ne boste verjeli, otroci so knjige listali, brali, jih odnašali domov in pri- našali druge. Kmalu se je pridružila sku- pina šestošolk in devetošolk. Vsak teden so dekleta po eno uro brala z učenci prve triade. Prijavilo se je 50 učencev. Razdelili smo jih v štiri bralne skupine. V enem šolskem letu so prebrali lepo število knjig. Omarice še vedno živijo in zgodba z branjem se nadaljuje. MEDGENERACIJSKO POVEZOVANJE Pred štirimi leti sem se pogovarjala s šestošolko Klaro. Med pogovorom je iz papirja ustvarjala rožico. Bila sem nav- dušena nad izdelkom. Vprašala sem jo, ali bi želela to še koga naučiti. Kmalu sva ugotovili, da zna še marsikaj druge- ga. Ko sva razmišljali, koga naučiti in razveseliti, sva obe pomislili na starejše ljudi. Tako so nastale »ustvarjalnice« s starejšimi občani v Centru starejših Medvode. Mlade prostovoljke same ali skupaj s starejšimi izberejo idejo za ustvarjalno delavnico. Izvedejo jo med delovno terapijo v domu starej- ših. To je lep primer, kako se učimo drug od drugega ter se ob tem med- generacijsko povezujemo in bogatimo. Nastalo je že veliko adventnih venčkov, velikonočnih aranžmajev, novoletnih okraskov, slastnih piškotov in sadnih kup, pustnih mask in drugih izdelkov. NOVO ŠOLSKO IGRIŠČE Pred leti sem učence vprašala za mne- nje, kaj mladi pogrešajo v svojem kra- ju. Seveda sem dobila plaz pritožb. Vsaka zgodba je bila drugačna. Raz- mišljanje mlajših se je razlikovalo od razmišljanja najstnikov. Iz mojih ust je prišla pobuda, da skupaj z lokalno skupnostjo sooblikujemo pobudo, kaj lahko izboljšamo za mlade. Skupaj s ZGODBE PROSTOVOLJCEV OŠ PRESKA / Romana Franković, učiteljica tehnike in tehnologije ter prostovoljka in mentorica prostovoljstva / OŠ Preska Zgodbe o prostovoljstvu nimajo velikih besed, zapisanih v učnih in vzgojnih načrtih. Zgodbe o prostovoljstvu – pomoči ljudem, živalim in okolju se merijo v dejanjih. V prispevku je zbranih nekaj izjemnih aktivnosti, ki so plod sodelovanja mentorice, njenih osnovnošolcev in dijakov v povezavi z lokalno skupnostjo. Slika 1: Prostovoljka bere z učenci prve triade Slika 2: Osmošolki bereta knjige iz knjižne omarice 38 Didakta 191 šolsko skupnostjo smo povabili goste, od gasilcev, župnika, mladinskih or- ganizacij do predsednikov krajevnih skupnosti. Iz pogovorov se je pokazalo, da najbolj potrebujemo novo igrišče. Najprej je prišlo do dvomov, pritožb in nejevolje, češ da se tako ali tako ne da, da ni denarja in podobno. Ne, pri nas takih odgovorov in take zgodbe ne sprejemamo! Prostovoljci smo zavi- hali rokave, zaprosili za barve, narisali nove črte, s pomočjo občana zvarili nove gole. Z izkupičkom dobrodelnega teka, ki smo ga prav tako organizirali sami, smo kupili nove mreže za gole. Delali smo dober teden dni vsak dan v popoldanskem času. Organizacijski del sem vodila sama. Skupni rezultat je bilo novo igrišče ob naši šoli, ki je odprto za vse. Pravljica! Igrišče je še vedno tako, kot je bilo po obnovi. Ob dopoldnevih se tam odvijajo športne aktivnosti, ob popoldnevih in vikendih se tam zbirajo otroci in se igrajo. POMAGAMO ŽIVALIM V našem lokalnem okolju deluje Dru- štvo Reks in Mila, ki nas je zaprosilo za pomoč pri zbiranju hrane za živali brez lastnikov ali socialno šibkih lastnikov. Prostovoljec Nik je prevzel vodenje, saj uživa pri organizaciji različnih dogod- kov. Učenci so se med odmori in po pouku učili o odgovornem ravnanju z živalmi, brali, izdelovali plakate, Nik pa je sprožil organizacijo dobrodelnih tednov za živali. Prostovoljci so cel te- den zbirali kvalitetno hrano za mucke in kužke. S pomočjo zloženk, ki jih je podarilo društvo, so delili informacije o odgovornem lastništvu svojim vr- stnikom. Hrano in donacije so predali prostovoljcem iz društva. Sodelovanje poteka še naprej. Otroci skupaj s čla- ni društva mesečno nabirajo znanje in izkušnje na delavnicah. Srečujejo se s kužkom in se učijo odgovornega ravnanja z domačimi živalmi. Pred nami je izvedba skupnega vikenda v aprilu, ki ga bomo preživeli skupaj z živalmi. Prostovoljci se bomo družili od petka do nedelje. Prespali bomo kar v osnovni šoli. Vsi se že veselimo. Slika 3: Prostovoljke skupaj s starejšimi izdelujejo adventne venčke v CSO Medvode Slika 4: Prostovoljke skupaj z varovankami iz CSO Medvode pečejo na OŠ Preska Slika 5: Srečanje mladih in občanov ter skupno razvijanje pobud za mlade na OŠ Preska Slika 6: Od besed – k dejanjem! Prostovoljci barvajo gole – nastaja obnovljeno igrišče Didakta 191 39 IZMENJAVA RABLJENIH DOBRIN Na naši šoli vsako leto izvajamo menja- vo dobrin, ki jih učenci ali starši doma ne potrebujejo več. Oktobra zbiramo različne predmete, oblačila, igrače in knjige, nato pa s pomočjo kuponov iz- beremo nekaj »novega« zase. Predmet, ki je brez vrednosti za neko osebo, za drugo osebo postane zanimiv in uporaben. S tem se učimo, da je potro- šništvo nepotrebno, da je pravzaprav samo sebi namen. Veliko stvari lahko ponovno uporabimo. Veliko oblačil in igrač ter drugih predmetov ni novih, a so lepi, ohranjeni in krasni za upo- rabo. Ob zaključku dogodka dobrine, ki ostanejo, podarimo humanitarnim organizacijam. Verjamem, da učenci zaradi tega dogodka razvijajo poziti- ven odnos do medsebojnega sodelo- vanja in pomoči. Z zbiranjem dobrin in sodelovanjem pri menjavi svojo po- zornost usmerjajo v sočloveka in tudi vase, razvijajo empatijo do ljudi. So odprtega duha in postajajo ozavešče- ni o premnogih mamljivih, a na nek način praznih reklamnih sporočilih, ki spodbujajo k nekontroliranemu potrošništvu. Predstavila sem vam nekaj zgodb. Teh je veliko, dogajajo se vsak dan. Pustimo, da se učenci učijo biti. Pri tem naj delajo napake in nobene po- trebe ni po popolnosti. Prav tako ni tre- ba, da imamo vse niti v svojih rokah. Prostovoljci me velikokrat pošljejo na kavo in prav je tako. Pustimo jim živeti, bodimo jim zgled in jih spodbujajmo k akciji za boljši svet vseh nas. Slika 7: Prostovoljke na dobrodelnem tednu za živali zbirajo hrano za mucke in kužke Slika 8: Mladi prostovoljci na delavnici s kužkom in prostovoljko Niko iz Društva Reks in Mila Slika 9: Brez skrbi! Prostovoljci sami ob- vladajo težke situacije, kot je gneča na vsakoletni izmenjavi dobrin, ki jih ne potrebujejo več Romana Franković več kot 25 let deluje kot aktivna prosto- voljka na različnih področjih. Začela je s prostovoljnim de- lom z mladimi kot izvajalka de- lavnic in drugih prostočasnih aktivnosti, nadaljevala s pro- stovoljnim delom v Angoli in profesionalnim delom pri nas, na področju učenja človekovih pravic. Je trenerka učenja člo- vekovih pravic Sveta Evrope po programu Kompas. V za- dnjih letih poleg poučevanja na Osnovni šoli Preska deluje kot mentorica prostovoljcev na šoli in spodbujevalka prosto- voljnih dejavnosti za mlade in za živali v lokalni skupnosti.