Tudi potrošnik bo odločal Delovna skupina, ki jo je imenoval ko-ordinacijski odbor za KS pri MK SZDL je zato oblikovala družbeni dogovor o poslov-nih in etičnih normah, pravicah, obvezno-stih in sodelovanju potrošnikov ter delav-cev združenega dela. Ta dogovor je bil v decembru sprejet s slovesnim podpisom krajevnih skupnosti, temeljnih organizacij združenega dela Mercatorja in Emone, predsednikov SZDL, sindikata ter skupšči-ne mesta. V dogovoru se med drugim TOZD obvezujejo, da bodo dale potrošni-kom v razpravo svoje programe razvoja, vzdrževarvja in razširitve trgovske mreže ter pri tem tesno sodelovale s programi krajevnih skupnosti. Organizirale bodo raz-ne oblike informiranja potrošnikov, skrbe-le za stalno strokovno usposabljarvje in ure-dile vse potrebno za kulturno postrežbo kupcev. Spoštovati bodo morale dobre po-slovne odnose, načela poslovne morale, za-konske in druge predpise in organizirati učinkovito zavarovanje kvalitete, službo za reklamacije, izbirale bodo najugodnejše ponudnike, seznanjale potrošnike o upora-bi, trajanju in vzdrževanju kupljenega bla-ga, organizirale servise itd.... Ob tem se seveda krajevne skupnosti obvezujejo za enako, učinkovito sodelova-nje: sproti bodo obveščale TOZD o svojih ugotovitvah, objektivno seznanjale občane o problemih trgovine, vplivale na vzgojo potrošnikov, preprečevale negativne poja-ve, tesno sodelovale z inšpekcijskimi služ-bami, preprečevale pojave nelojalne kon-kurence in podobno. Nujno potrebno je skupno sodelovanje pri oblikovanju cen, reševanju spornih vprašanj, anket, itd. S tem pa, ko pristopajo k družbenemu dogovoru, dobijo TOZD tudi določene pra~ vice, in sicer: uporabljajo lahko poseben enoten varstveni sklad (o tem morajo se-veda obvestiti potrošnike) ter se pridružijo ustreznim svetom v KS. Lansko leto je torej stekla široka akcija za ustanavljanje svetov potrošnikov pri krajevnih skupnostih, katerih iniciator in kadrovski oblikovalec je SZDL. Pri usta-navljanju je bilo precej težav in pregovar-janja, saj so mnogim aktivistom še dobro v spominu enako imenovani organi, ki smo jih imeli pred nekaj leti in ki so zamrli, ker niso imeli realnih možnosti za neko konkretno spreminjanje odnosov med trgo-vino in potrošniki. Temu primerno je bilo ponekod opaziti tudi zavlačevanje in neza-upanje ob ustanavljanju potrošniških sve-tov. Iniciativni odbor, ki ga je mestna kon-f erenca SZDL ustanovila ob slovesnem pod-pisu družbenega dogovora, ima nalogo predvsem pospešiti ustanavljanje teh sve-tov potrošnikov — na vseh ravneh. V tem odboru sta tudi dva predstavnika iz šišen-ske občine: Lojze Mežnarič, predsednik ob-činskega sindikalnega sveta in Franc Ku-šar, predsednik KK SZDL Šercerjevo. Ini-ciativni odbor mora poleg izdelave organi-zacijske sheme izpeljati tudi volitve v mest- no zvezo potrošnikov ter do tedaj sprem-ljati uresničevanje dogovora, zbirati more-bitne pripombe in predloge sprememb ter oblikovati ustrezne družbene dogovore še za druga področja (komunala, prehrambena industrija itd.) — v interesu zaščite potroš-nika. Za premagovanje stare miselnosti in za boljše delo bo iniciativni odbor organiziral seminar za vodstva svetov potrošnikov, na katerem se bodo podrobno seznanili s svo-jimi delovnimi nalogami. Do sedaj sta k do-govoru pristopila le Emona in Mercator, zato si odbor prizadeva, da bi pridobil no-ve podpisnike. Upamo, da bomo kmalu pri-če novi slovesnosti — ob novem podpisu! Miloš Mikolič