Vestnik meščanskih šol. ¦OSIP BRINAR: Učni načrt zgodovine za pouk na meščanskih šolah. Ljubezen do dotnovine zbujamo v 1!'ladini najbolj s spoznavanjem vseh lcr't materinščine in pa z jasnim pogleJom v našo iti našili bratov — zgodovili(>- Zato je pač potrebno, da posvetimo z«odovinskemu pouku posebno zanima"je. ln baš ta nčni predmet nam je v naši uržavi čisto nanovo nrcditi in mu začr^ati nova pota. Na osnovni šoli so se že 7 vnemo lotili prepotrebnega dela. da urede vsaj učne načrte zgodovinskega pouka. a v intščanskcui šolstvu je še poiHjlen »mir v vrhovih«. Kor je že skrajni čas. da si tudi me.čanska šola o tem n_r\ ari jasnc oiljc. /ato sein zbral iz svoie šolskc >'de!avriicc.< beležke iz zgodovinskega pouka. da jih posljem kot prcpotrcbno učno knjii.o v svet. Toda vsaka uova kujiga niora pr.lioditi dolg križcv i.ot: zato pa, niislim, !ie snieino odlašati in čakati. da sc porazgovorimo in zediuinio vsaj.o najva/ncjšein — o cnotnem iičncm načrtu zgodovitiskega pouka. Dv.i iiaoina razdelitve . snovi si sto iita tu nasproli: .zgodovino vsakega ]ugo.lovanskega pleitiena obravnavamo sa lno zase, ali pa razporedinio snov tako, da razpravljaino istočasno o dogodkih, ki so sc v Slov.ncih, llrvatili ali Srbih iz vršili v isti dobi. Niti prva. nit druga pot se mi nr vidi prava; zakaj učenec naj sc po.rlablja v k u 11 u r n e d o b c . ki se kažejo v pretekiosti kot celotc, ter naj no nabira samo ini.n in letiiic, ob katerin inu ostaja glava lnista in srce — hladno! St.ov podajajnio torej \ zaokroženih /. g o d o v i n s k i h s 1 i k a h , ki se ne oin.jujejo na posaip.ezne osebe, ampak slonc na kuliurno in narodno važnih zgodovinskili dobah. ¦ Tako si tudi olajšamo .razporedbo snovi po razredih; saj stara razdelitev snovi. dekretirana po Nemcih, ¦ ni(.ira za vedr.o izi.injti. (iotovo jt;. da ne bomo vcr nlcdali na zgodovinska niej ni;;a 1273. (Pndolf Habsburški) in 1470. (Marija Ter.zija). kakor sta bila dosedaj .i-istavljcna \- inoščaiiskili šolah na koncu i, in II. razrcda. ^aj "borbc za prestole .11 ozcmlj. - in to jc baš zgodovina habsbur/unov - jc izgubila s\ ojo napilinieiio važnost. Zelo niajlieii v naših očeh io tudi p()Stal velcncniški zgodovinski ni.jnik. ki ic posta\ljcn v učiieiu načrlu /godovinc za srednje šolc, kjcr je obri.vnaval III. razred gimnazije (oziroma II. razred realke) zgodovino do I. 164S. (do westfalskega niiru). Za uas .lugoslovanc je gotovo večje važnosti: I. zarcza \- zgodovini, ko propadefo jugoslovanskc dr/ave in nastopi na pozornici turška sil-i in 2. zač. tek probuianja in osvoboje\aiija .Iugoslovanov ^ob pričetku 19. stolctja. Vsc to in še inarsikaj iinaino glede zgodovinskega pouka na lneščanskih šo-lah pojasniti, in kot podlago tcm potreb:.fin razgoverom priobčujem nastopni učai načrt: (Dalie orih.>