Danica Hrovatič NEPROFITNE NEVLADNE ORGANIZACIJE - NOV PROSTOR ZA SOCIALNO DELO Socialno delo se kot stroka uveljavlja na različnih družbenih področjih. Kot poklic- na dejavnost se razvija na področju social- nega varstva, šolstva, zdravstva, pravosodja, zaposlovanja in gospodarstva. Najznačil- nejše področje za socialno delo je socialno varstvo, ki se je doslej razvijalo predvsem v okviru javnih institucij. S prehodom Slovenije na tržno orientiran družbeni sistem se je socialna dejavnost razširila iz okrilja države na različne izvajalce. Izvajalci, organizirani na pobudo inicia- tiv v okviru civilne družbe, so tako imeno- vane neprofitne, nevladne, prostovoljske organizacije, ki tvorijo relativno nov dru- žbeni sektor. Organizacije tega sektorja postajajo pomembno novo delovno okolje za socialne delavke in delavce. Gre za razvijajoč sektor, ki predstavlja področje drugačnili načinov dela in možnosti odpira- nja novih delovnih mest. Okvir, v katerega postavljamo neprofit- ne organizacije, sestavljata dva ključna kri- terija: neprofitnost in nevladnost. Kriterij neprofitnosti loči tovrstne organizacije od profitno orientiranih po opredelitvi pos- lanstva. Poslanstvo (imenovano Uidi misija) profitnih organizacij je ustvarjanje profita, poslanstvo neprofitnih organizacij pa je delovanje v javno korist (javna korist ali javno dobro je opredeljeno kot nekaj, kar je pod enakimi pogoji — ki jih navadno določa država — dostopno vsem državlja- nom). Po tem kriteriju so tudi javne orga- nizacije, ki jih organizira država, neprofitne, zato je pomembno poudariti še kriterij ne- vladnosti, ki razlikuje organizacije glede na to, kdo je ustanovitelj. V primeru javnih organizacij je ustanovitelj država, nevladne organizacije pa ustanovijo privatni akterji. Nevladne organizacije so tako lahko tudi tiste, ki jih uvrščamo v profitni sektor... Poimenovanje organizacij, ki se nahajajo med profitnim in javnim sektorjem, je od države do države različno. Raba terminov se razlikuje tudi znotraj posamezne države. Iz različne rabe terminologije pa je razvid- no, da želijo posamezne dežele ali organiza- cije v poimenovanju poudariti razlikovanje v odnosu na določen sektor. Tako je za Združene države Amerike in nekatere za- hodnoevropske države z uveljavljeno tržno ekonomijo značilno, da uporabljajo termin neprofitne organizacije; poudarjeno je raz- likovanje v odnosu do profitnih organizacij. Za vzhodnoevropske države je zaradi preteklih političnih razlogov značilnejše razlikovanje v odnosu do javnega oziroma državnega sektorja; tu se pogosteje uporab- lja termin nevladne organizacije. V Sloveniji na splošno še vedno govori- mo o gospodarskem (ekonomskem) in negospodarskem (družbenem) sektorju. Podrobnejša opredelitev upošteva vsaj tri oziroma štiri sektorje: javni, profitni, nepro- fitni in neformalni sektor. Poimenovanje organizacij v okviru neprofitnega sektorja (tudi tretji sektor, nevladni, volonterski in podobno) je tudi pri nas raznoliko. Prvi prispevki o tovrstnih organizacijah pri nas temeljijo na rabi termina neprofitno-volun- terske organizacije, v praksi pa se pogosteje uporablja termin nevladne organizacije. V tuji literaturi, ki obravnava to področje, je najpogosteje zastopan termin neprofitne organizacije. Da bi se izognili nespora- zumom glede uporabe različnih terminov, bi lahko uporabili oba bistvena kriterija 181 DANICA HROVATIČ skupaj — neprofitne nevladne organizacije. V prispevku uporabljamo oba termina, gle- de na to, da je tako tudi v praksi. Na shemi 1 ponazarjamo položaj nepro- fitnih organizacij v sistemu blaginje; naha- jajo se v osrednjem delu trikotnika med trgom, državo in neformalnimi mrežami. PLURALIZACIJSKl PROCESI Odgovornost za družbeno blaginjo se je s tranzicijo prenesla od države k družbi kot celoti. Možnosti za razvoj neprofitnih organizacij tako temeljijo na družbi, ki jo tvorijo odgovorni in med seboj povezujoči posamezniki. Konkretni pogoji za razvoj neprofitnih organizacij izhajajo iz plurali- zacijskih procesov, kamor uvrščamo tiste dejavnike, ki povzročajo spremembe v prej monistično urejenem socialističnem siste- mu in v okviru katerih se razvija ustrezna zakonodaja. Država spodbuja tovrstne pro- cese s prerazporejanjem opravljanja javnih služb na več sektorjev. Gre za zametke privatizacije, koncesijska razmerja in sistem vavčerjev, spodbujanje podjetniških inicia- tiv in zasebništva. Na podlagi tovrstnih de- javnikov in elementov partnerstva, financi- ranja in kadrovanja nastaja struktura, ki je potrebna in omogoča oblikovanje neprofit- nega sektorja. DEINSTITUCIONALIZACIJA IN PRIVATIZACIJA Pojma deinstitucionalizacija in privatizacija razlaga Rus (1992), ki pravi, da procesi deinstitucionalizacije učinkujejo na celotni sistem, procesi privatizacije pa vplivajo na medsebojne odnose med udeleženci. Prvi potekajo na nadindividualni ravni, drugi pa na individualni ravni. Z deinstitucionali- zacijo spreminjamo razmerja med državno makroregulacijo in družbenimi službami, medtem ko s privatizacijo spreminjamo razmerja med skupinami pri produciranju in distribuciji posameznih vrst storitev. Rus (1990; 1993) s privatizacijo na po- dročju družbenih dejavnosti v okviru širšega konteksta prenosa dejavnosti iz javnega sektorja v privatni pojmuje privati- zacijo kot prehod od državne k tržni regu- laciji družbenih služb, uvajanje privatne lastnine, prenos izvajanja storitev od javnih organizacij na privatne, deregulacijo, ki odpravlja državne monopole, in prehod od enakega k neenakemu dostopu do storitev. Z vključevanjem različnih sektorjev v sistem blaginje se državljanom omogoči večja izbira. Med izvajalci socialnih dejavno- sti se vzpostavlja konkurenčnost, ki vpliva na izboljšanje kakovosti in optimiziranja cene storitev. Uporabnikom je tako omogo- čen večji vpliv na izvajanje dejavnosti, s pluralnostjo pa je presežena uniformnost javnega zagotavljanja socialnih storitev. Shema 1: Položaj neprofitno nevladnih organizacij v sistemu blaginje 182 NEPROFITNE NEVLADNE ORGANIZACIJE - NOV PROSTOR ZA SOCIALNO DELO KONCESIJE IN VAVČERJI Koncesije in vavčerje Rus (1993) zaradi delnega prenašanja lastninskih pravic od javnih na privatne subjekte uvršča med oblike kvaziprivatizacije. Za uveljavljanje koncesijskih razmerij in sistema vavčerjev je treba računati z majh- nostjo slovenskega prostora in z vpraša- njem zadostnosti kvalitetne ponudbe, meni M. Bitenc (1993). Koncesija kot oblika javnega subven- cioniranja nejavnih izvajalcev se navadno uporabi takrat, ko javni sektor s svojimi zmogljivostmi ne more zadovoljiti povpra- ševanja po storitvah (Stropnik 1993)- Vendar koncesija ni nujno vezana na finančna sredstva. Lahko gre zgolj za moralno podporo določenemu programu ali ponujanje določenih ugodnosti (upo- rabo prostorov, komunikacijskega omrežja, strokovnjakov in podobno). V slovenski zakonodaji se je pojem kon- cesija pojavil v Zakonu o zavodih (Ur. 1. RS št.12/91), ki jo obravnava kot eno od oblik opravljanja javne službe na družbenih po- dročjih, med drugimi tudi na področju socialnega varstva. Institut koncesije je pov- zel tudi Zakon o socialnem varstvu (Ur. 1. RS št. 54/92). Teorija opredeljuje koncesijo kot pooblastilo, ki ga na predpisan način in v predpisani obliki država ali lokalna skupnost (občina) oziroma od njiju poobla- ščen organ da praviloma vedno osebi zaseb- nega prava (pravni ali fizični). Dajalca po- oblastila označujemo s pojmom koncedent, osebo, kateri je pooblastilo dano, pa s poj- mom koncesionar. Gre torej za pogodbeni prenos odgovor- nosti za izvajanje posameznih storitev na zasebne izvajalce, katerih izbor praviloma poteka preko javnih natečajev, izjemoma pa lahko tudi z dogovorom s potencialnimi izvajalci storitev. Naročnik je praviloma država ali lokalna uprava (Bitenc 1993)- Pri koncesijskem odnosu je torej bistve- no to, da država oziroma občina med raz- ličnimi ponudniki iz vrst nejavnega sektorja izbere izvajalce, ki navadno za izvajanje dejavnosti prejemajo subvencijo. Tako so posredno subvencionirani tudi uporabniki, seveda le tisti, ki se odločajo za storitve, ki jih ponujajo izvajalci s koncesijo (Stropnik 1993). Vavčerji so vladna plačila porabnikom ali na račun porabnikov plačilo določenih storitev. Z vavčerjem se storitve vplačajo v kateri koli instituciji, ki jo vlada določi kot ponudnika, kjer se vavčer lahko uporabi; pri tem porabniki sami izbirajo ponudnike storitev. Vavčerji so lahko uporabljeni v smislu izboljšanja kakovosti ali posebnosti dolo- čene storitve. Obvezujejo obe strani — drža- vo in uporabnike. Država je odgovorna, da uporabnike obvesti o možnosti uporabe vavčerjev, da zagotovi pestrost ponudbe socialnih storitev in da ponudnike tudi ustrezno nadzoruje. Po drugi strani se od uporabnikov pričakuje zrel odnos v smislu uporabe vavčerjev za namen, za katerega je bil izdan. V Sloveniji so za sistem vavčerjev in koncesijskih razmerij formalno tehnični instituti vzpostavljeni, vendar pa izvajanje takega sistema potrebuje tudi večjo mero osveščenosti različnih javnosti. Pomanjklji- va vednost o tem, kaj koncesijska razmerja in sistem vavčerjev prinašajo, je tako pri ponudnikih socialnih dejavnosti kot pri uporabnikih. PODJETNIŠTVO IN ZASEBNIŠTVO Poglavitna značilnost podjetij in drugih (gospodarskih) družb je, da delujejo v okvirih ekonomskih zakonitosti; njihov cilj poslovanja je oplemenitenje kapitala. Poslanstvo za podjetniške oblike delovanja je v okviru pridobivanja dobička. Taka opre- delitev za socialne dejavnosti ni značilna, zato so tudi podjetniške oblike redkejše, celo nenavadne. Na prvi pogled si res težko predstavljamo, kako bi lahko socialno orientirana organizacija, ki deluje v javno dobro, delovala v profitnem okviru. Toda če izhajamo iz sistema blaginje, ki ga tvorijo vsaj trije sektorji, in procesa plu- ralizacije, ki predstavlja uveljavljanje vseh treh ravni, lahko predvidevamo, da je tudi na področju socialnih dejavnosti mogoče vzpostaviti odnos, ki je sicer značilen za profitno orientirane organizacije. 183 DANICA HROVATIČ Ali je v kontekstu tržnega gospodarstva mogoče opravljati dejavnost, ki ima značaj neprofitnosti, javne dobrine in socialnosti? Vprašanje je polno paradoksov, dejansko pa kaže na potrebo po rahljanju meja med profitabilnostjo in neprofitabilnostjo, med javno službo in privatno prakso in drugimi razlikovanji na osnovi vsebine, področja ali načina dela. V neprofitno sfero so zajete dejavnosti sociale, kulture, izobraževanja, raziskovanja, varovanja okolja, mirovništva, ženskih gibanj in podobno, v profitno po- dročje pa dejavnosti ekonomske produkcije materialnih dobrin in storitev. Ob tovrstni delitvi postaja venomer bolj jasno dejstvo, da profitni in neprofitni svet ne delujeta zgolj drug ob drugem, ampak vedno bolj drug v drugem. Materialne dobrine in storitve se lahko producirajo v okviru ne- profitnega področja in narobe, produci- ranje materialnih dobrin in storitev v pro- fitnih organizacijah je tudi delovanje v dobro državljanov. Potemtakem organizi- ranje socialnih dejavnosti v okviru podjet- niške organizacijske oblike ni ovira. Povezanost področij se kaže tudi pri vodenju organizacij; veščine managementa, ki so do nedavna veljale in se uporabljale zgolj na področju ekonomije, so vse bolj pomembne tudi v okviru neprofitnega sektorja in socialnih dejavnosti. Seveda moj- stri managementa, kot so Drucker, Kotler, Andreasen, poudarjajo razlike v upravljanju profitno orientiranega podjetja in vodenju neprofitne organizacije. Podjetniške oblike torej niso zaprte za socialno področje delovanja, obstajajo vsebine, ki jih je mogoče razvijati tudi v tržno orientirani obliki. Taka oblika je lahko socialno podjetje. V praksi se izraz socialno podjetje že uveljavlja za podjetja, ki zaposlu- jejo invalidne in težje zaposljive osebe. Zakon o socialnem varstvu predvideva kot obliko opravljanje privatne prakse na področju socialnega varstva zasebništvo. Zasebnik/ca lahko pridobi dovoljenje za zasebno delo na podlagi ustrezne strokovne izobrazbe, ki jo določata 69. ali 70. člen zakona, opravljenega strokovnega izpita, pridobljenega mnenja Socialne zbornice Slovenije in triletnih delovnih izkušenj na področju, na katerem bo opravljal/a zaseb- no delo. Zakon predvideva še status brezpo- selnosti, da sodišče osebi ni izdalo odločbe o prepovedi opravljanja poklica in zagotovi- tev prostorov, opreme in kadrov za opravlja- nje predvidene dejavnosti. Zasebništvo se ne razvija tako, kot je bilo pričakovati (do konca leta 1997 sta bila registrirana zgolj dva zasebnika). Razlogi so različni: opravljanje dejavnosti v okviru go- spodarskih družb mimo Zakona o social- nem varstvu, strah pred samostojnostjo in s tem večjo odgovornostjo, problemi finan- ciranja, zakonske omejitve širših možnosti opravljanja zasebnega dela, pomanjkanje managerskih znanj, nizka stopnja medse- bojnega povezovanja. PRAVNO ORGANIZACIJSKE OBLIKE Pravno organizacijske oblike omogočajo postaviti okvir, znotraj katerega se podani pogoji za izvajanje določene dejavnosti. Različne oblike ponujajo različne možnosti; od organizatorjev socialnih dejavnosti samih je tako odvisno, katero formalno organizacijsko obliko bodo izbrali za svoje delovanje. Za socialno področje v okviru neprofit- nega nevladnega sektorja so bistvene tri najznačilnejše pravno organizacijske ob- like: društva, zavodi in ustanove. Za delovanje društva zakon (Zakon o društvih, ur. 1. RS, št. 60/95) določa temeljna načela: prostovoljnost (júko^'iT ne moremo vključiti v društvo na podlagi določenih lastnosti, gre za pravico svobodnega zdru- ževanja posameznikov, obveznega združe- vanja ni), samostojnost {árustv'A. morajo biti samostojna pri določanju namenov in ciljev ter načina delovanja, seveda v skladu zago- tavljanja varstva pravic tretjih oseb in v okvi- ru našega pravnega reda), nepridobitnost (društvo lahko opravlja pridobitno dejav- nost, vendar mora vsa pridobljena sredstva uporabiti za namen, zaradi katerega je bilo ustanovljeno) in javnost treba javnost delovanja društva tako glede no- tranjih razmerij kakor tudi glede delovanja društva kot celote v širši družbi. Javnost delovanja se zagotavlja tudi z javnostjo podatkov, vpisanih v register društev.) 184 NEPROFITNE NEVLADNE ORGANIZACIJE - NOV PROSTOR ZA SOCIALNO DELO V Sloveniji je bilo v letu 1995 registri- ranih 14.000 društev Z. Kolarič (1994) je ugotovila, da so daleč najštevilnejša društva na področju športa (skoraj 4.000). Področje sociale je združeno z zdravstvom in je po štveilčnosti na drugem mestu (1.900). Število se je z uveljavitvijo novega zakona o društvih nekoliko zmanjšalo, saj vsa društva niso uskladila svojega delovanja v skladu z novimi pravili. Zakon o zavodih je sprejet že več let (ur. 1. RS, št. 12/91) in omogoča ustanavljanje tudi privatnih zavodov. Kljub temu je ta ob- lika organiziranosti za nevladni organizaci- je s socialnega področja redka. Oblika zavo- da je primerna za programe s trajnejšim in profesionalno strukturiranim delovanjem. Zakon o ustanovah iz leta 1930, iz časa Kraljevine Jugoslavije (Službeni list Drav- ske banovine, št. 28, 2.10.1930), je kljub starosti odigral pomembno vlogo v pre- hodnem obdobju, zlasti po letu 1990, ob ponovnem uveljavljanju zasebne lastnine in civilne družbe kot institutoma, ki sta z ustanovami neločljivo povezana. Nov zakon o ustanovah (Ur. 1. RS, 60/95) temelji na splošnokoristnih in dobrodelnih namenih oziroma na tako imenovanih javnih name- nih ter načelni trajnosti namena oziroma ustanove same. Ustanova je na namen ve- zano premoženje, je pravna oseba in nima članov in ne lastnikov. Namen ustanove se financira iz prihodkov, ki se pridobiva s metodo»fund raising«, to je strategijo oblikovanja skladov oziroma zbiranja finančnih in drugih sredstev, ter hkrati z veščino graditve partnerskih mostov z družbenimi entitetami. Področje organiziranosti nevladnih organizacij v Sloveniji zajema zelo ohlapne obhke do prehodnih in trdnejših struktur, kar ponazarja shema 2. Baza za razvoj ne- formalnih skupin in formalnih organizacij je pri tem civilna družba v smislu organi- zirane družbe, ki jo sestavljajo odgovorni posamezniki. Najbolj neformalne oblike, ki orga- nizacijsko ni strukturirana (ni pravne organiziranosti, ni zaposlenih ali drugih pogodbenih obveznosti), so prijateljske, sorodstvene, sosedske oblike druženja; to so v socialnem okviru neformalne oblike socialne preventive in prve socialne po- moči. Te skupine tkejo neformalne mreže, omogočajo socialno življenje in vzpostav- ljajo socialno vključenost. Nekoliko bolj organizirane, vendar še vedno neformalne so skupine za pomoč in samopomoč. Nastajajo spontano, na podla- gi iniciativ posameznikov ali uporabnikov, in niso stalne. Njihova dejavnost je usmer- jena navznoter. Ramovš (1995) pravi, da so sodobne skupine za samopomoč osebna medčloveška povezava skupine ljudi, ki poleg samoiniciativnosti temelji še na težavi ali stiski. Gre za sodobno obliko ne- krajevnega sosedstva in nekrvnega sorod- stva in pogosto celo za nadomestek primar- nih medsebojnih odnosov. Skupine za samopomoč lahko prehajajo v trdnejše, formalno pravne organizacijske oblike — društva. Društva nastajajo tudi z osamosvajanjem projektov, ki so sicer potekali v okviru javnega sektorja, aH pa nastajajo kot nove organizacije. Društvo te- melji na prostovoljstviL Trdnejšo strukturo imajo zavodi, in sicer zaradi višje stopnje profesionalizacije v smislu zaposlovanja in razvijanja dejavnosti. Ustanove kot posebne oblike organiziranosti za upravljanje s premoženjem so za socialno področje in tovrstne nevladne organizacije izrednega pomena, saj so neodvisen vir sredstev. Zasebniške in podjetniške oblike organi- ziranosti za izvajanje socialne dejavnosti prehajajo na profitno področje, a meja ni ostra. Tudi samostojni programi in projekti, ki nastajajo znotraj javnega sektorja ali za svo- jo dejavnost pridobijo koncesijo oziroma sredstva iz proračuna, so mejne oblike organiziranosti. Zaradi relativno urejenega financiranja države (neposredno ali prek javne institucije) imenujemo take progra- me in tovrstne organizacije provladne. Predstavljene oblike nevladnih organi- zacij se spreminjajo. Ne samo zaradi tran- zicije, ki še ni končana, ampak tudi zaradi fleksibilnega gibanja samih organizacij. Največja nihanja gre pričakovati pri organi- zacijah v odnosu do države in trga. Vrsta organizacijske oblike je navsezadnje zlasti odvisna od socialnega programa, ki se izvaja, vendar pravilna izbira danih pravno 185 DANICA HROVATIČ Shema 2: Organizacijske oblike neprofitnih nevladnih organizacij na socialnem področju 186 NEPROFITNE NEVLADNE ORGANIZACIJE - NOV PROSTOR ZA SOCIALNO DELO organizacijskih oblik določenemu progra- mu omogoča razvoj. VZPOSTAVLJANJE STRUKTURE Neprofitne organizacije lahko tvorijo sek- tor le, če poskrbijo za svojo lastno strukuiro. C. Stanners (v: Žorga 1996) navaja, da je v nevladnem sektorju le redko jasna struktu- ra, še zlasti z vidika profesionalnega napre- dovanja in kariere. Za te organizacije je zna- čilno pomanjkanje izobraževalne politike znotraj organizacije oziroma programa, po- manjkanje jasnih ciljev, prioritet, ravni odlo- čanja in prevzemanja odgovornosti, nejas- nost hierarhične strukture, pomanjkanje koncepta dela in razmejitve delovnih nalog. Pri vzpostavljanju strukture nevladnih organizacij smo poudarli tri ključne ele- mente, ki hkrati predstavljajo strukturne ra- zlike v odnosu do profitnih in javnili organi- zacij in se med seboj povezujejo in dograju- jejo: financiranje, kadrovanje, partnerstvo. Financiranje neprofitnih organizacij je bistveno drugačno od financiranja podjetij oziroma profitnih organizacij. Financiranje temelji na oblikovanju skladov; gre za zbi- ranje sredstev iz različnih virov: države, podjetij, posameznih donatorjev, fundacij in podobno. Financiranje ni enostranski proces, ampak je odnos dajanja in preje- manja (Hrovatič 1996). Kadrovska struktura v nevladnih organi- zacijah naj bi temeljila na sorazmernem deležu dela prostovoljcev in profesionalno zaposlenih delavcev. Veliko organizacij pa je, katerih delo temelji izključno na prosto- voljcih, ti so preobremenjeni, in tako je smoter prostovoljnega dela razvrednoten. Prostovoljci često ne opravljajo (več) del, zaradi katerih so se za prostovoljstvo odlo- čili. Eden izmed razlogov, da se organizacija ne odloči za zaposlovanje, so problemi s financiranjem. Vendar načrtno pridobljena in oblikovana finančna sredstva neprofitni organizaciji omogočajo vzpostavitev sprot- nega in stabilnejšega financiranja, kar omo- goča vzpostavitev ravnotežja med delom prostovoljcev in profesionalno zaposlenimi delavci. Tako se lahko v strukturo neprofit- nih organizacij vključijo elementi planira- nja kadrov, zaposlovanja, napredovanja, načrtovanja kariere. Partnerstvo kot značilnost delovanja ne- vladnih organizacij je dejavnost, ki temelji na povezovanju z državo, trgom in nefor- malnimi mrežami. Spodbujanje partnerstva med profitnim sektorjem in neprofitnimi organizacijami je izredno pomembno, saj je eden izmed elementov, ki omogočajo raz- vijanje donatorstva. Donatorstvo se ne more razvijati zgolj na osnovi krepitve odgovornosti podjetij do družbe, pomembno je ustvarjanje pogojev za tako ravnanje. Vloga donatorstva v siste- mu blaginje je, da se obide posredna vloga države pri razporejanju sredstev. Tako je podjetjem in profitnim družbam dana mož- nost, da direktno (po)skrbijo za potrebe družbe. A da je tak proces mogoč, mora biti tovrstno podjetje v večji meri oproščeno plačila obveznosti države. Partnerstvo nevladnih organizacij z državo omogoča vzpostavitev komunikacijskega toka, pos- tavljanje ustreznih pogojev dela, sofinan- ciranje in druge oblike podpore. ZA SKLEP Vodenje in organiziranje dejavnosti v ne- vladnih organizacijah zahteva poznavanje principov managementa in veščin social- nega marketinga, kar je bilo do nedavnega za socialo nezanimivo in nedotakljivo pod- ročje. Vendar socialni management upošte- va socialne dejavnosti in omogoča vzposta- vitev partnerstva med socialo in ekonomijo. Nevladne organizacije na socialnem področju za svojo dejavnost potrebujejo sredstva, saj država ni edini vir za njihovo zagotavljanje. Poleg nje so tu še ustanove in razvijajoči se donatorski trg. Finančna problematika je najpogosteje tudi razlog za neuravnoteženost prosto- voljskega in profesionalnega dela. Profesio- nalizacija dela nevladnim organizacijam zagotavlja potrebno strukturo in obenem bogati prostovoljsko delo. Neprofitne organizacije na podlagi raz- vijanja partnerstva, kadrovanja in financi- ranje omogočajo konstituiranje sektorja kot enakovrednega v sistemu blaginje. 187 danica hrovatič Literatura A. Andreasen, p. Kotler (1991), Strategie Marketing For Nonprofit Organizations. New Jersey: Prentice Hall. H. K. Anheier, W. Seibel (1990), The Third Sector: Comparative Studies of Nonprofit Organizations. Berlin/NewYork: De Gruyter. P. Beltram, M. Bitenc, M. Kamušič, Z. Kolarič, V. Rus, S. Piciga, N. Stropnik (1993), Privatizacija na področju družbenih dejavnosti. Ljubljana: Državna založba Slovenije. B. Gidron, R. m. Kramer, L. M. Salamon (ur.) (1992), Government and the Third Sector. San Francisco: Jossey-Bass Publishers. D. Hrovatič (1996), Neprofitni sektor v sistemu blaginje in vpliv fundiranja na (ne)odvisnost: Diplomska naloga. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede. — ( 1997), Nove organzacijske oblike na socialnem področju: Diplomska naloga. Ljubljana: Visoka šola za sodino delo. Z. Kolarič (1994), Neproiitno-volonterske organizacije v Sloveniji. Časopis za kritiko znanosti, domišljijo in novo antropologijo XXII, 1б8-1б9: 107-120. — (1994), Vloga humanitarnih neprofìtno-volonterskih organizacij v slovenskem sistemu blaginje v90-ih letih. Časopis za kritiko znanosti, domišljijo in novo antropologijo XXII, 168-169:143- 150. S. KuHNLE, P. Selle (1992), Government and Voluntary Organizations. Avebury. M. OvsENiK ( 1995), Management v socialnem delu. Skripta. Ljubljana: Visoka šola za socialno delo. J. Ramovš (1995), Slovenska sodala med včeraj in jutri Ljubljana: Inštitut Antona Trstenjaka. V. Rus (1990), Socialna država in družba blaginje. Ljubljana: Domus. — Medantikomunizmom inpostsocializmom. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede. M. L. Salamon (1989). The changing Partnership Between the Voluntary Sector and the Welfare State. V: V. Hodgkinson (ur.), The Future of the Nonprof it Sector. San Francisco & London: Jossey- Bass Publishers. S. ŽoRGA (1996), Kaj lahko ponudimo prostovoljcem in zakaj. Socialno delo 35, 4: 275-282. 188