Miselni procesi in veščine kritičnega mišljenja Naložbo sofinancirata Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada venija in Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada Miselni procesi in veščine kritičnega mišljenja OPREDELITEV KRITIČNEGA MIŠLJENJA Kri čno mišljenje je vešče, samouravnavajoče mišljenje, ki je občutljivo za kontekst ter vključuje višje miselne procese in veščine, kot so primerjanje, razvrščanje, sklepanje, presojanje, napovedovanje, argumen ranje, iskanje in vrednotenje virov. MISELNI PROCESI IN VEŠČINE KRITIČNEGA MIŠLJENJA 1. primerjanje 2. razvrščanje 3. prepoznavanje in opredeljevanje problemov 4. postavljanje vprašanj 5. sistema čno opazovanje in izpeljava sklepov 6. razlikovanje dejstev od mnenj in interpretacije 7. oblikovanje ciljev in načrtovanje procesa, produkta ter po do ciljev 8. iskanje in vrednotenje virov 9. deduk vno sklepanje 10. induk vno sklepanje 11. oblikovanje, analiza in vrednotenje argumentov 12. vrednotenje in odločanje Legenda kra c KM – kri čno mišljenje NA-MA POTI – Naravoslovje, matema ka, pismenost, opolnomočenje, tehnologija, interak vnost Miselni procesi in veščine kri čnega Učenec ga izkazuje tako, da: mišljenja KM1: PRIMERJANJE • oblikuje relevantne kriterije za primerjavo in jih uporablja KM2: RAZVRŠČANJE • oblikuje relevantne kriterije za razvrščanje • razvršča glede na enega ali več izbranih kriterijev KM3: PREPOZNAVANJE IN • zazna oz. prepozna problem OPREDELJEVANJE PROBLEMOV • problem jasno in natančno opredeli • razlikuje posledice od resničnih vzrokov problema • vredno problem po različnih kriterijih KM4: POSTAVLJANJE VPRAŠANJ • postavlja raznolika vprašanja (na višjih taksonomskih ravneh) • postavlja vprašanja v različnih fazah učenja • postavlja vprašanja v različnih situacijah (za razjasnitev problema, za opredelitev raziskovalnega vprašanja, za opredelitev spremenljivk in odnosov med njimi) • postavlja samorefl eksivna vprašanja KM5: SISTEMATIČNO OPAZOVANJE • opazuje načrtno in anali čno IN IZPELJAVA SKLEPOV • pridobiva relevantne podatke • išče očitne in poglobljene povezave med dejstvi • na osnovi opaženega napoveduje, sklepa ter razlaga dogodke, procese in pojave KM6: RAZLIKOVANJE DEJSTEV OD • razume razliko med pojmi: dejstvo (kar se je dejansko zgodilo, kar smo MNENJ IN INTERPRETACIJE opazili, izmerili), sklepanje (izpeljevanje logičnih zaključkov na temelju dejstev), interpretacija (možne razlage dejstev, osmišljanje), mnenje (navajanje lastnos , stanj na osnovi lastnega vedenja) • pri razlagi dogodkov, procesov in pojavov se zaveda, upošteva in zavzema različne perspek ve • se zaveda in pojasni vpliv različnih dejavnikov ter omejitev mnenj in interpretacij (znanja, mo vacije, čustev, izkušenj …) KM7: OBLIKOVANJE CILJEV IN • vešče oblikuje cilje tako, da so specifi čni, merljivi, dosegljivi, realis čni, NAČRTOVANJE PROCESA, PRODUKTA časovno obvladljivi TER POTI DO CILJEV • načrtuje korake, strategije, časovni okvir in vire za uresničevanje ciljev • analizira ovire na po do cilja in oblikuje strategije za njihovo preseganje • opredeli kriterije uspešnos • spremlja svoj napredek glede na kriterije KM8: ISKANJE IN VREDNOTENJE VIROV • pozna raznovrstne vire glede na različne kriterije • pozna kriterije vrednotenja kredibilnos virov • išče in presoja vire glede na namen ter jih ustrezno navaja KM9: DEDUKTIVNO SKLEPANJE • sklepa iz splošnega na posamezno • ugotavlja resničnost/veljavnost premis • izgrajuje razumevanja pojmov • zaveda se možnih napak v deduk vnem sklepanju ter jih prepoznava pri sebi in drugih • prepozna priložnos za deduk vno sklepanje • presoja ustreznost deduk vnih sklepov | 3 Miselni procesi in veščine kritičnega mišljenja Miselni procesi in veščine kri čnega Učenec ga izkazuje tako, da: mišljenja KM10: INDUKTIVNO SKLEPANJE • sklepa iz posameznega (dejstva, dogodka, lastnos …) na splošno (princip, pravilo, teorijo) • ugotavlja resničnost/veljavnost premis • izgrajuje pojme • zaveda se možnih napak v induk vnem sklepanju (prehitro posploševanje) ter jih prepoznava pri sebi in drugih • prepozna priložnos za induk vno sklepanje • analizira in presoja ustreznost induk vnega sklepanja v situaciji KM11: OBLIKOVANJE, ANALIZA IN • oblikuje argumente (podpira trditev z relevantnimi razlogi) VREDNOTENJE ARGUMENTOV • analizira argumente (prepoznava argumente ter določa njihovo strukturo) • vredno argumente (presoja premise z vidika relevantnos , sprejemljivos in zadostnos ) • izraža različne poglede, podprte z dejstvi/dokazi/razlogi KM12: VREDNOTENJE IN ODLOČANJE • ozavešča pomen oblikovanja jasnih in relevantnih kriterijev • oblikuje kriterije • vredno na osnovi relevantnih kriterijev • uporabi kriterije za sprejemanje odločitev 4 | Zbirka NA-MA POTI ISSN 2820-4182 Urednica zbirke: Jerneja Bone Miselni procesi in veščine kritičnega mišljenja Strokovni urednici: dr. Tanja Rupnik Vec in mag. Mojca Suban Avtorji: dr. Tanja Rupnik Vec, mag. Mojca Suban, dr. Nik Stopar, mag. Saša Krajšek, Zdenka Nanut Planinšek, dr. Tadej Starčič, Andreja Ovčar, Vesna Mrkela, dr. Janez Jamšek Jezikovni pregled: dr. Zala Mikeln Oblikovalec: Simon Kajtna Grafi čna priprava: ABO grafi ka, d. o. o., zanj Igor Kogelnik Izdal in založil: Zavod RS za šolstvo Predstavnik: dr. Vinko Logaj Urednici založbe: Andreja Nagode in Petra Weissbacher Spletna izdaja Ljubljana, 2022 Publikacija je dosegljiva na www.zrss.si/pdf/Kriticno_mislenje_NAMA_gradniki.pdf Naložbo sofinancirata Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada Gradivo je nastalo v okviru projekta NA-MA POTI, 2016–2022, vodja projekta: Jerneja Bone. Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID 103209731 ISBN 978-961-03-0669-6 (PDF)