Matej Cepin Znanje in izobraževanje ob zavzetju stališča udeleženosti Učenje je velika tema. Omenja se povsod. Na delovnem mestu, v prostem času, v povezavi z mediji, sprejet je tudi koncept vseživljenjskega učenja. Tako poznamo učeče se delavce in delavke, očete in matere, pa tudi učeča se podjetja, organizacije in celo širše skupnosti. Vedno bolj čutimo, da je prav naložba v znanje ena najdonosnejših naložb. Posamezniki zavedno ali nezavedno vedno bolj izbiramo svoje izobraževanje v skladu s teorijo človeškega kapitala. V različnih oblikah učenja vase znanje vlagamo kot kapital, po določenem času pa od tega vložka pričakujemo donose. Kljub temu pa v (javnih) šolah opažamo čedalje več težav. Vedno bolj pereč je problem osipništva, stopnja nasilja v šolah se veča, povečuje se število varnostnikov, učitelji se pritožujejo, da imajo vedno bolj zvezane roke pri pripravi učnih vsebin in da morajo biti tako rekoč pri vsaki besedi pozorni, da ne bodo rekli česa, kar bi lahko privedlo do indoktrinacije učencev. V šolah prihaja do vedno večje tekmovalnosti in občutek imamo, da se pogosto sploh ne gleda na uporabnost pridobljenega znanja. Pričujoči članek izhaja iz osebne dileme med načelnim sprejemanjem znanja kot najdonosnejšega kapitala na eni strani ter realnost učencev, ki tega ne cenijo, na drugi. Pokazati skušam nevarnosti, ki nastanejo, če na učence gledamo le skozi učne cilje, ki naj bi jih dosegli. Tak končni cilj slovenskega javnega šolstva je na primer matura. Učitelju predlagam, naj v okviru, ki mu jih omogoča učni načrt, zavzame § stališče udeleženosti ter se tako poda v sprejemanje sebe in učenca kot celovite oseb- JD "§ nosti, ki znanje skupaj odkrivata in sta se pripravljena drug od drugega kaj naučiti. | Ugotovitve članka so prenosljive tudi v okolja zunaj javnega šolstva. Tako I bi namesto besede učitelj lahko uporabili tudi besede profesor, izobraževalec, -g trener, mentor ali še kakšno drugo.