74 AR 2010/1 T adeja Zupančič VSEž IVLJENJSKO IZOBRAž EVANJE O GRAJENEM OKOLJU ZA TRAJNOSTNI RAZVOJ SLOVENIJE Starejši prihajajo do bolj preudarnih in racionalnih rešitev, ki n a k a z u j e j o v e č j i o b č u t e k z a p r o s t o r i n k o n t e k s t v k a t e r e m ž i v i j o . T o š e p o s e b e j v e l j a z a e n o z n a č n a i n n e d v o u m n a v p r a š a n j a . P o z o r n o s t v z b u j a d e j s t v o , d a u č e n c i n a j b o l j p r e p o z n a v a j o k l a s i č n e " e k o " p r o b l e m a t i k e , k i s o n e d v o u m n o o p r e d e l j e n e in obstajajo v kurikularnih vsebinah. Na podlagi tega lahko s k l e p a m o , d a s e p r i t a k š n i h v p r a š a n j u o d z o v e j o n a u č e n o , p r i v z g o j e n o , n a č e l n o , m e d t e m k o v d r u g i h o k o l i š č i n a h ( v p r a š a n j a , k j e r n a m e n o m a n i s m o i g r a l i " n a p r v o ž o g o " ) n e p o k a ž e j o s p o s o b n o s t i p r e n o s a v r e d n o s t n e g a s i s t e m a n a k o n k r e t n o s i t u a c i j o . T a k o j e z a s k r b l j u j o č e , d a u č e n c i s l a b š e prepoznavajo vsakdanje elemente prostora in jih redkeje povezujejo s kakovostjo bivanja. Mlajši otroci so bolj odprti za najsodobnejše, "trendovske" rešitve kot starejši, celo najstniki. Pri vseh je najbolj sprejemljiva k o m p r o m i s n a r e š i t e v s o d o b n e k l a s i k e , n a j v e č j i o d p o r p a i m a j o d o t r a d i c i o n a l n e a r h i t e k t u r e ( g l e j s l i k i 3 , 4 ) . N a j b o l j v š e č s t a jim bili hiši 1 in 3; izbira hiše št. 1 s starostjo narašča. Najmanj v š e č s t a j i m b i l i h i š i 2 i n 3 ; o t r o c i i z 1 . t r i a d e s o z e l o r e d k o izbrali hišo št. 1 kot tisto, ki jim je najmanj všeč, starejši pa so jo izbirali pogosteje. Zanimivo je tudi, da je 'tortasta' hiša sodobne prakse bolj z a ž e l e n a o d t r a d i c i o n a l n e a r h i t e k t u r e , k l j u b t e m u p a ž e l a h k o z a s l e d i m o d o l o č e n o d i s t a n c o g e n e r a c i j e d o a k t u a l n e g a p o j a v a . Isto velja za 'kockaste' arhitekturne rešitve. P o s e b e j z a s k r b l j u j o č a o s t a j a s t o p n j a o s v e š č e n o s t i u č e n c e v z vidika kulture dimenzije trajnostnega razvoja (odnos do kulturne d e d i š č i n e , n e f o r m a l n i h o b l i k k u l t u r n e d e d i š č i n e , n a k u p o v a l n i h centrov) in nesposobnost prenosa deklarativnih in formalno opredeljenih vsebin kulturne trajnosti v konkretne vsakdanje. P r i č a k o v a l i s m o v e č j i p o r a s t i n p r e s k o k e v r a z u m e v a n j u d o l o č e n i h v s e b i n t r a j n o s t n e g a r a z v o j a g l e d e n a p r i s o t n o s t l e - t e h v u č n i h n a č r t i h p o s a m e z n i h s t o p e n j . V e n d a r r e z u l t a t i raziskave tega ne kažejo. T a ugotovitev postavlja na eni strani p o d v p r a š a j u č i n k o v i t o s t u č n i h n a č r t o v , p o d r u g i s t r a n i p a j e neizrazitost preskokov razumljiva, saj pomemben dejavnik kompleksnejšega pogleda na stvarnost in dojemanja problemov predstavlja starostna zrelost učencev . Maruška Šubic Kovač ZAGOTOVLJENA ZASEBNA LASTNINA TER TEHTANJE JA VNEGA IN ZASEBNEGA INTERESA ZA TRAJNOSTNI PROSTORSKI RAZVOJ Paradigma trajnostnega razvoja in ustavno zagotovljena zasebna lastnina prinašata pri ugotavljanju javne koristi v proces p r o s t o r s k e g a n a č r t o v a n j a v S l o v e n i j i p o v s e m n o v a r a z m e r j a . T r a j n o s t n i p r o s t o r s k i r a z v o j s e n a p o d r o č j u p r o s t o r s k e g a načrtovanja zagotavlja z usklajevanjem razvojnih potreb z varstvenimi zahtevami v prostoru tako, da se ob upoštevanju obstoječih kakovosti naravnih, grajenih in drugače ustvarjenih sestavin prostora ter prepoznavnosti krajine, dosega racionalna raba prostora za posamezne dejavnosti. Zasebno lastnino se v p r o c e s u p r o s t o r s k e g a n a č r t o v a n j a z a g o t a v l j a t u d i s s k r b n i m t e h t a n j e m j a v n e g a i n z a s e b n e g a i n t e r e s a , p r i č e m e r z a s e b n i i n t e r e s ne sme škodovati javnemu. Danes ne moremo trditi, da je spoštovanje zasebne lastnine postalo ž e d e l d r u ž b e n e z a v e s t i d r ž a v l j a n o v . I z p r e t e k l e g a o b d o b j a i z h a j a inercija miselnosti, ki ne udejanja ustavno zagotovljene lastnine, ne v v s a k d a n j e m ž i v l j e n j u n e n a p o d r o č j u p r o s t o r s k e g a n a č r t o v a n j a . Z a g o t o v l j e n a z a s e b n a l a s t n i n a n a m r e č p o m e n i h k r a t i t u d i d o l ž n o s t v s a k e g a p o s a m e z n e g a d r ž a v l j a n a , d a s p o š t u j e z a s e b n o l a s t n i n o vseh drugih državljanov . Spoštovanje ustavno zagotovljene z a s e b n e l a s t n i n e j e t u d i d e l n a š e g a v s a k d a n j e g a ž i v l j e n j a , z a t o g r e z a ž i v l j e n j s k o p o t r e b o p o t e m z n a n j u . O z a v e š č e n o s t o t e m spodbuja oblikovanje bontona, spodobnega in tolerantnega odnosa do sočloveka in njegovega premoženja. Vprašanje "Kam na parcelo bi postavili hišo?" (slika 5) sprašuje po seznanjenosti z javnim interesom in upoštevanju tega pri u m e š č a n j u s t a n o v a n j s k e h i š e z n o t r a j g r a d b e n e p a r c e l e . V t e j z v e z i predpostavljamo, da je izbira 2 optimalna (obstaja na primer m o ž n o s t z g o š č e v a n j a i n š i r i t v e c e s t e ) , i z b i r a 1 m a n j ( o b s t a j a na primer samo možnost širitve ceste), najmanj želena pa je postavitev stanovanjske hiše v kot parcele. R e z u l t a t i k a ž e j o , d a s o s e a n k e t i r a n c i v n a j v e č j e m d e l e ž u o d l o č a l i za postavitev stanovanjske hiše na sredino gradbene parcele, to je za najmanj želeno rešitev . Postavitev na sredino (1) sicer s Slika 5: Odgovori na vprašanja šolarju oz. dijaku: "Kam na parcelo bi postavil hišo?" [ilustriral: T omaž Novljan]. S l i k a 3 O d g o v o r i n a v p r a š a n j i š o l a r j u ( d i j a k u ) : " K a t e r a h i š a t i j e n a j b o l j v š e č ? Zakaj?", "Katera ti je najmanj všeč? Zakaj?" [ilustriral: T omaž Novljan]. S l i k a 4 : O d g o v o r i n a v p r a š a n j i š o l a r j u ( d i j a k u ) : " K a t e r a h i š a t i j e n a j m a n j v š e č ? Zakaj?" AR 2010/1 75 T adeja Zupančič VSEž IVLJENJSKO IZOBRAž EVANJE O GRAJENEM OKOLJU ZA TRAJNOSTNI RAZVOJ SLOVENIJE s t a r o s t j o u p a d a , p o s t a v i t e v b l i ž e c e s t i ( 2 ) p a s s t a r o s t j o i z r a z i t o n a r a š č a . U č e n c i p r v e t r i a d e s o s e b o l j o d l o č a l i z a p o s t a v i t e v hiše v sredino ali na skrajni rob parcele, srednješolci pa za optimalno rešitev. U g o t a v l j a m o , d a b i b i l o s e z n a n j a n j e m l a d i n e - b o d o č e zainteresirane javnosti - z vsebino javnega in zasebnega i n t e r e s a , z n j u n o m o r e b i t n o k o n fl i k t n o s t j o i n z n a č i n i o d l o č a n j a v z v e z i s t r a j n o s t n i m p r o s t o r s k i m r a z v o j e m n u j n o v k l j u č i t i v vse ravni izobraževanja. Andreja Istenič Starčič: USPOSOBLJENOST UČITELJEV ZA POUČEV ANJE O TRAJNOSTNEM RAZVOJU V GRAJENEM OKOLJU S t o p n j a u s p o s o b l j e n o s t i v z g o j i t e l j e v i n u č i t e l j e v z a p o s r e d o v a n j e z n a n j a s p o d r o č j a g r a j e n e g a o k o l j a v p o v e z a v i s t r a j n o s t n i m razvojem je ocenjena na podlagi analize anketnega vprašalnika z a u č i t e l j e , i z v e d e n e n a š o l a h , k j e r s o b i l i a n k e t i r a n i t u d i u č e n c i o z . d i j a k i . R a z i s k a v a m e d s l o v e n s k i m i u č i t e l j i j e b i l a u s m e r j e n a n a p o u č e v a n j e n a p o d r o č j u p o u č e v a n j a o g r a j e n e m okolju v povezavi s trajnostnim razvojem. Posebna skrb je bila n a m e n j e n a a n a l i z i i n t e r a k c i j e u č i t e l j a v l o k a l n e m i n š i r š e m okolju, s kurikulumom ter njegovi interpretaciji vsebin in m e t o d i č n e z a s n o v e , k i s e o d r a ž a p r i v z p o s t a v l j a n j u u č n e g a o k o l j a . S k l a d n o s p r o c e s n o p r o d u k t n i m m o d e l o m p o u č e v a n j a [Brophy in Good, 1986] so bile analizirane metode in strategije p o u č e v a n j a i n u č e n j a k i s o s e u v e l j a v i l e p r i p o u k u z a t r a j n o s t n i razvoj. Dejavniki, ki vplivajo na odločitve učitelja za poučevanje [Schultz, 1965] s posebnim ozirom na grajeno okolje in kulturo b i v a n j a , s o b i l i o b r a v n a v a n i z v i d i k a u č i t e l j e v i h k o m p e t e n c i n p r i s t o p o v k p o u č e v a n j u . U č i t e l j j e s o o č e n z n o v i m i n a l o g a m i , k i s o p o g o j e n e z d r u ž b e n o k u l t u r n i m i , e k o n o m s k i m i i n p o l i t i č n i m i spremembami [Zelena knjiga …, 2001], med katerimi je vzgoja in izobraževanje za trajnostni razvoj. Pri odprtih vprašanjih o pojmovanju grajenega okolja in kulture b i v a n j a v p o v e z a v i s t r a j n o s t n i m r a z v o j e m s o u č i t e l j i u s p e š n o ( s k o z i r a z l i č n e p o j m e ) o p r e d e l i l i k u l t u r n i a s p e k t t r a j n o s t n e g a r a z v o j a , v s a j v p o d o b n i m e r i , k o t g a o p r e d e l j u j e j o t u d i u č n i n a č r t i . V e n d a r p a i z r e z u l t a t o v a n k e t e u č e n c e v s k l e p a m o , d a p o u č e v a n j e o k u l t u r n i h a s p e k t i h t r a j n o s t n e g a r a z v o j a n i u s t r e z n o . U č i t e l j e v o o d l o č a n j e j e v e z a n o n a c i l j e , u č n e v s e b i n e , u č n e m e t o d e i n i z o b r a ž e v a l n o t e h n o l o g i j o t e r v i r e [ S c h u l t z , 1 9 6 5 ] . U s p e š n o r a z v i j a n j e v i z u a l n e s p o s o b n o s t i u č i t e l j i p o g o j u j e j o , podobno kot raziskovalci, z ustreznimi pogoji izvedbe in z r a z v i t o s t j o l a s t n i h k o m p e t e n c . N a p o d r o č j u r a z v i j a n j a k l j u č n i h konceptov in vrednot trajnostne orientacije grajenega okolja p a s e p o j m o v a n j a u č i t e l j e v i n s t r o k o v n j a k o v n e p r e k r i v a j o v c e l o t i . U č i t e l j i s o p o d a j a l i p r e d v s e m s p e c i fi č n i h t e m a t i k e , k i so opredeljene v učnih načrtih in priporočilih za izvedbo le- t e h . U č i t e l j i p o g o s t e j e p o s e g a j o p o v i z u a l n i h p r i p o m o č k i h konceptne narave kot po izkustvenih - človekovim izkušnjam b l i ž j i h - p r e d s t a v i t v a h . V i r i , k i j i h p r i p o u č e v a n j u u p o r a b l j a j o , rangirani od najpogosteje navajanega do najman navajanega so: k a r t e m e s t a , n a č r t i , a e r o f o t o p o s n e t k i , f o t o g r a fi j a z r e a l i s t i č n o oddaljenostjo in kotom objektiva, izkustveni modeli prostora, perspektivna risba. Zbrani so podatki o kompetencah učiteljev za poučevanje na p o d r o č j u t r a j n o s t n e g a r a z v o j a i n k u l t u r e b i v a n j a , i z h a j a j o č i z začetnega izobraževanja učiteljev , profesionalnega usposabljanja ter lastne angažiranosti in sodelovanja na ravni šole in v s t r o k o v n i h s k u p n o s t i h . U č i t e l j i s o p o u d a r i l i p o m a n j k a n j e predmetno-specifičnih kompetenc na področju grajenega okolja in kulture bivanja v povezavi s trajnostnim razvojem. Splošne k o m p e t e n c e n a t e m p o d r o č j u , m e n i j o u č i t e l j i , d a i z h a j a j o i z njihovega lastnega interesa in so vezane na kulturno okolje iz katerega izhajajo. Razvijanje kompetenc in usposobljenost je p o g o j e n a z u č i t e l j e v i m i n t e r e s o m i n i n i c i a t i v n o s t j o . U č i t e l j i s o n a v e d l i , d a s e p r e d v s e m s a m o i z o b r a ž u j e j o n a t e m p o d r o č j u o b u p o r a b i r a z l i č n i h v i r o v ( l i t e r a t u r a , i n t e r n e t , s e j m i ) . M e n i j o , da or ganizirani programi strokovnega izobraževanja in usposabljanja za omenjene vsebine niso na voljo. Poudarili so vlogo sodelovanja pri pripravi na letni ravni v okviru lastne izobraževalne or ganizacije, vlogo posebnih dogodkov (naravoslovni, tehnični dnevi in drugo), ter partnerstvo v lokalnem okolju. Na izvedbeni ravni so bila vprašanja učiteljem osredinjena n a a n k e t o , k i s o j o r e š e v a l i u č e n c i i n d i j a k i o o b r a v n a v a n i h vsebinah z vidika kontekstov obravnave in doseganja ciljev. Zbrani so bili podatke o vsebinah in problemih na področju stanovanjske gradnje, oblikovanja in arhitekturnih elementov, o d p r t e g a j a v n e g a p r o s t o r a , z g o š č a n j a g r a j e n e g a t k i v a , o s k r b e , k u l t u r n e d e d i š č i n e , z e l e n j a v g r a j e n e m o k o l j u , p r o m e t a i n e n e r g i j e . Z a v s a k o i z m e d n a š t e t i h v s e b i n s o u č i t e l j i n a v e d l i t e m e v n a s l e d n j i h k o n t e k s t i h : e k o n o m i k a d r u ž i n s k e g a ž i v l j e n j a in okolja, umetnost in oblikovanje, potrošniška etika, kultura bivanja v javnih prostorih in šolskem okolju ter zgodovina i n k u l t u r n a d e d i š č i n a l o k a l n e g a o k o l j a š o l e . V s e b i n e z o b r a v n a v a n e g a p o d r o č j a s o u č i t e l j i p o d a j a l i t u d i k n a v e d e n i m c i l j e m : r a z v i j a n j e v i z u a l n e u s p o s o b l j e n o s t i , r a z v i j a n j e k l j u č n i h konceptov in vrednot trajnostne orientacije grajenega okolja, r a z v i j a n j e t r a j n o s t n i h s t a l i š č i n r a v n a n j a v g r a j e n e m o k o l j u t e r r a z u m e v a n j a v p l i v a v r e d n o t i n s t a l i š č n a r a v n a n j e , r a z v i j a n j e kompetenc za povezovanje znanja različnih predmetnih področij, r a z v i j a n j e k o m p e t e n c z a u p o r a b o z n a n j a v v s a k d a n j e m ž i v l j e n j u p r i r e š e v a n j u p r o b l e m o v , r a z v i j a n j e v r e d n o t v e č k u l t u r n o s t i t e r različnosti in sobivanja ter skupnega dogovarjanja. P r i p o r o č i l a z a i z b o l j š a n j e u s p o s o b l j e n o s t i u č i t e l j e v v k l j u č u j e j o v p e l j a v o n o v i h p r i s t o p o v k p r o f e s i o n a l n e m u r a z v o j u u č i t e l j a , k i t e m e l j i n a p o v e z o v a n j u z a č e t n e g a i z o b r a ž e v a n j a u č i t e l j e v z nadaljnjim profesionalnim razvojem, vpetost profesionalnega u č e n j a v d e l o v n o o k o l j e , p a r t n e r s k o p o v e z o v a n j e i n vzpostavljanje profesionalnih skupnosti. Tadeja Zupančič USMERITVE ZA RAZVOJ VSEŽIVLJENJSKEGA IZOBRAŽEV ANJA O GRAJENEM OKOLJU OZ. ARHITEKTURNEM PROSTORU V o b s t o j e č e m s i s t e m u o s n o v n e g a i n s r e d n j e g a i z o b r a ž e v a n j a v S l o v e n i j i s o p o d a n i p o g o j i z a m e d g e n e r a c i j s k i d i a l o g n a v e č r a v n e h : n a k u r i k u l a r n i r a v n i ( m e d g e n e r a c i j a m i u č i t e l j e v i n u č e n c e v / d i j a k o v ) , v o k v i r u s o d e l o v a n j a v n e p o s r e d n e m o k o l j u šole (s starši, s sooblikovanjem arhitekturnega prostora), in v partnerstvu šole v širšem okolju z veliko pestrostjo socialnih