V občini izboljšujemo in urejamo kmetijska zemljišča V drugi številki Naše skupnosti smo objavili prispevek o delu občinske zemljiške skupnosti v lanskem letu in o načrtLh v letošnjem letu ter del povzetka iz zakona o kmetijskih zemljiščih, in sicer poglavja »Komasacija kmetijskih zemljišč«. Danes objavljamo še drugo polovico povzetka zato, da bi bralci, ki se jih komasacija zemljišč kakor koli tiče, o njej čimveč vedeli. V letošnjem letu bo namreč v naši občini potekal postopek komasacije kar na 109 ha. Konkretno na bomočju Podmolnika in Sadinje vasi. V prihodnje pa še drugod, saj je to pot do gospodarnejše izrabe kmetijskih zemljišč. Povzetek je priprvila Blažena Pugelj. Pri vlaganju zemljišč v komasacijski sklad se upošteva glede Istnine in dru-gih stvarnih pravic stanje v zemljiSki knjigi; glede lege, površine, katastr-ske kulture in katastrskega razreda podatki zemljiškega katastra; glede drugih podalkov pa dejansko stanje. Če se dejansko stanje glede lastnin-ske pravice in drugih stvarnih pravic na zemljiščih, ki se vlagajo v komasa-cijski sklad, ne ujema s stanjem v zemljiški knjigi, se upošteva dejan-sko stanje, če to ni sporno. S tem pa niso prizadete pravice, ki jih ima kdo na takem kmetijskem zemljišču. V postopku komasacije se razgr-nejo naslednji elaborati: - idejna zasnova ureditve komasa-cijskega območja; - elaborat obstoječega stanja zem-ljišč na komasacijskem območju; - elaborat vrednotenja zemljišf na komasacijskem območju; - elaborat nove razdelitve zemljišč na komasacijskem območju. Rok razgrnitve idejne zasnove ure-ditve komasacijskega območja, ki ne sme biti krajši kot petnajst dni, določi občinski upravni organ pristojen za kmetijstvo. Komasacijski udeleženci lahko podajo na ta elaborat pripombe in predloge. Glede načina in postopka razgrnitve elaborata obstoje&ga stanja in vred-notenja zemljišč komasacijskega ob-močia se jrrusslno uporabljaio. ustrezne določbe zakona o zemljiškem katastru. Zoper razgrnjene podadce teh dveh elaborato*' lahko komasacij-ski udeleženci, lasiniki zemljišč, po-dajo ugovore, ki jih vpišejo v predlo-ženi zvezek. Te ugovore obravnavajo v poslopku j>red izdajo odiočbe o novi razdelitvi zemljišč, o njih pa odločijo z odločbo o novi razdelitvi zemljišč. Pri razdelitvi zemljišč iz komasacij-skega sklada dobi komasacijski udele-ženec čimbolj zaokroženo zemljišče. Pri tem se upošteva proizvodni pro-gram, ki je podlaga za uvedbo koma-sacije. Komasacijski udeleženci dobijo iz komasacijskega sklada zemljišče pri-bližno enake skupne vrednosii. Ra-zlika med skupno vrednostjo vloženih in dobljenih zemjjišč praviloma ne sme presegati 50% vrednosti in 15% površine. Udeležencem, ki se po tem zakonu ne štejejo za kmete, se iz komasacij-skega sklada dodelijo za kmetijsko proizvodnjo manj primerna zemljišča v posebnem bloku pareel ali na robu komasacijskega območja. Če dobi komasacijski udeleženec iz komasacijskega sklada zemljišče, ki je večje skupnc vrednosti kot zemljišče, ki ga je viožil, mora v denarju plačati komasacijskemu skladu razliko; ie dobi zemljišče manjše skupne vredno-sti, pa mu v denarju izplačajo razliko v skjadu z vrednostjo, ki je navedena v elaboratu vrednotenja zemljiši. Ra-zliko je potrebno plačati v osmih dneh po prejemu odločbe o novi razdelitvi zemljišča. Če se v pritožbenem po-stopku ugotovi še nadaljnja razlika, se le-ta poravna praviloma v denarju po pravnomočnosli odločbe o novi razde-litvi kmetijskih zeml)išč. V tem primeru se vrednost kmetij-skega zemljišča, navedena v elaboratu vrednotenja zemljišč, valorizira glede na splošno gibanje cen. Pri novi razdelitvi zemljišč se mora poleg navedenili pogojev upo-števati še naslednje: - na območju komasacije, kjer je predvidena in dogovorjena skupna proizvodnja, se ne izvede zamejičenje novih parcel, ali pa se izvede tako, da ne ovira skupne obdelave; - na območjih, ki so predvidena za ureditev organizirane proizvodnje, se udeležencem, ki se ne vključijo v tako proizvodnjo, dodelijo zemljiSča na drugih delih komasacijskega območja. Če takih zemljišč ni, se lahko zatne-njajo za zemljišča izven komasacif-skega območja. Če tudi takih zemljišč ni dovolj, se nekmetom izplača od-škodnina za zemljišča po predpisih o razlastitvi, zemljišča pa se prenesejo v družbeno lstnino; - udeležencem, ki vložijo v koma-sacijski sklad kmelijska zemljišča v skupni površini, manjši kot 1.000 m2, se prviloma dodelijo nova zem-ljišča na robu komasacijskega ob-močja; - zemljišča v skupni lastnini ali so-lastnini članov enega gospodinjstva se obravnavajo kot ena sama proizvodna enota; - drugi pogoji in opredelitve za razdelitev, ki so določeni v odločbi o uvedbi komasacijskega postopka. Pri vrednotenju zeraljiše se zem-Ijišča uvrščajo v vrednostne razrede. Metode in načine vrednotenja ter postopek poravnave razlik predpiše republiški upravni organ, pristojen za geodetske zadeve, v treh mesecih po uveljavitvi tega zakona. Ce se na komasacijskem območju zaradi celovite ureditve zemljišča zgradijo poti, melioracijski jarki, ve-trobranski pasovi ali drugi javni ob-jekti, ki so potrebni za izvedbo koma-sacije in se iz drugih vzrokov poveča skupna površina zemljišč, ki naj se razdelijo med udeležence, se dodeli vsakemu komasacijskemu udeležencu sorazmerno z vložehim zemljiščem manjša oziroma večja površina zem-ljišč. Določba prvega odstavka tega člena se smiselno uporablja tudi, če se zmanjša oziroma poveča skupna povr-šina zemljišč v komasacijskem skladu zaradi višje sile med komasacijskimi postopkom (odnašanja, nasipanje zemlje zaradi spremembe rečnega toka itd). Na podlagi idejne zasnove ureditve komasacijskega območja, elaborata o obstoječem stanju, elaborata vred-notenja komasacijskega sklada, pred-logov komasacijskih udeležencev in mnenja komasacijskega odbora se iz-dela predlog načrta nove razdelitve zemljišč. Občinski upravni organ, pristojen za kmetijstvo, odredi razgrnitev pred-loga načrta nove razdelitve zemljišč za najmani 15 dni na krajevno običajen način. Odredba vsebuje čas, mesto in rok razgrnirve. V času razgrnitve predloga načrta nove razdelitve zemljišč lahko koma-sacijski udeleženci dajejo pripombe in predloge ter ugovore na vrednotenje zemljišč, ki so jim namenicna. Najpozneje v treh mesecih po kon-čani obravnavi ugovorov, predlogov in pripomb na predlog načrta nove razdelitve zemljišč izda obcinski upravni organ, pristojen za kmetij-stvo, odločbo o novi razdelitvi zem-ljišč ter seznani komasacijske udele-žence z dodeljenimi zemljišči v naravi. Komasacijski udeleženci morajo prevzeti dodeljena in pokazana zem-ljišča iz komasacijskega sklada v po-sest in obdelavo takoj po vročitvi od-ločbe o novi razdelitvi, razen, če je v odločbi naveder. poseben rok za prevzem. Pritožba zoper odločbo ne zadrži njene izvršitve. Če udeleženci dodeljenih zemljišč ne prično obdelovati, določi občinski upravni organ, pristojen za kmetij-stvo, v upravnem postopku začasnega obdelovalca teh zemljišč. Pritožba zo-per odločbo ne zadrži njene izvršitve. Komasacijski udeleženci postanejo lastniki zemljišč po pravnomočnosti odločbe o novi razdelitvi zemljišč. O pritožbah na odločbo o novi raz-delitvi zemljišč odloča republiški upravni organ, pristojen za geodetske zadeve. Reževanje pritožb in reSevanje upravnih sporov v zvezi s komasacij-skim postopkom se šteje za nujno. Sredstva za izdelavo projekta koma-sacije, izvedbo operativnih del, pred-stavitev osnovnih geodetskih točk ter sredstva za izvedence in cenilce zeffl-Ijišč, objektov in nasadov v komasacij-skem skladu zagotavlja SR SLovenija. V našem primeru je investitor KZ Ljubljana TZO Dobrunje, zagoto-vila 90% sredstev za izvedbo koma-sacije, 10% delež stroškov, ki bi ga morali prispevati komasacijski ude-leženci, t.j. lastniki zemljišč, pa bo pokrila Kmetijska zemljiška skup-nost občine Ljubljana Moste-Poije. Občina, na obmofiju kaiere se izvaja komasacija običajno krije stroške pri-prave seznamov lastnikov in zemljišč ter dmgih podatkov, stroške potreb-nih upravnih posiopkov, kot so razgr-nitve, zaslišanja strank, reševanje ugovorov in pritožb, izdaja odlo^b itd., ter stroške uvedbe novega parcel-nega stanja v zemljiško knjigo in zero-ljiški kataster. Občina krije tudi stro-ške naknadne prerazporeditve zem-ljišč in s tem povezanih operativnih in izvedeniških del ob reševanju pritožb zoper odločbo o novi razdeliivi zem-ljišč. S komasacijsldm postopkom meravamo izboljšati sedanje stanje: - zaokrožiti in združiti zemljiJča^ predvsem tisa, ki so jih razrezaii me-lioracijski jarki, - urediti dostop do vseh parcel in - združiti zemljišča v večje povr-šine. Upamo in žeiimo, da bo tovrstna ureditev zemljišč lastnikom osnova za večje pridelovanje. urejena zem-ljišča pa tudi v zadovoljstvo.