34 Uvod Pred leti sem začel razvijati idejo, kako bi učencem približal raziskovanje in poznavanje ozvezdij s pomo- čjo učila, ki bi jim bilo v izziv in bi spodbujalo njihovo ustvarjalnost. T ako sem izdelal učilo, katerega izdelavo bom opisal v nadaljevanju. Na oplemeniteno iverno ploščo dimenzij 50 cm x 50 cm se s CNC-strojem izvrta 576 lukenj premera 6 mm. Raz- dalja med posameznimi luknjami je 2 cm. Z ekološko črno barvo na vodni osnovi sem prebarval celotno plo- ščo. T ako sem pripravil deset osnovnih plošč. Slika 1: Osnovna plošča in pripomoček za barvanje Raziskovanje ozvezdij na tehniškem dnevu Damjan Kobale Osnovna šola Hajdina Izvleček V prispevku je opisano didaktično učilo, ki ga uporabljajo učenci osmega razreda na tehniškem dnevu pri spoznava- nju in raziskovanju ozvezdij. S pomočjo učila učenci samostojno delajo v skupinah in sestavijo posamezna ozvezdja. Ključne besede: astronomija, zvezde, ozvezdja, objekti globokega neba Exploring Constellations on Tech Day Abstract The paper describes a didactic tool used by eighth-grade pupils on a tech day to learn about and explore constellations. With the help of the tool, the pupils work independently in groups and build individual constellations. Keywords: astronomy , stars, constellations, deep-sky objects Za ponazoritev zvezd sem izbral okrogle lesene palčke s premerom 6 mm. Pripravil sem dodatno ploščo za bar- vanje in vanjo vstavil palčke, ki sem jih z barvnimi spreji obarval v barvi zvezd: modra, bela, rumena, rdeča. Pobarvane palčke je bilo treba na spodnji strani ročno pobrusiti za lažje vstavljanje v osnovno ploščo. Slika 2: Barvanje lesenih palčk na šabloni Izvedba delavnice T ema zadnjega tehniškega dneva v preteklem šolskem letu v osmem razredu je bila astronomija. Delo je po- tekalo v šestih skupinah, v katerih so sodelovali po trije učenci. Vsaka skupina je dobila zvezdno karto enega iz- Shutterstock Fizika v šoli 35 Didaktični prispevki med mesecev v letu iz Mojega prvega zvezdnega astronoms- kega atlasa. Izbrali so si ozvezdje, ki so ga želeli prenesti na osnovno ploščo. Nanjo so postavili posamezne zvezde ustreznih barv. Zvezde so med seboj povezali z belo vr- vico in tako sestavili ozvezdje. V ozvezdja so postavili še objekte globokega neba. Sledilo je poročanje posamez- nih skupin, kjer je vsaka skupina predstavila ozvezdje, objekte globokega neba – galaksije, kopice in meglice. Sliki 3a in b: Ozvezdje Herkula in Volarja Slika 4: Mesec junij iz Mojega prvega zvezdnega atlasa Shutterstock 36 Zaključek Z didaktičnim učilom učenci lažje vizualizirajo in pre- poznavajo posamezna ozvezdja na nebu. Nadgradnja je samostojno opazovanje nočnega neba na astronomskem Slike 5a, b in c: Učenci pri raziskovanju ozvezdij Vir [1] Kambič, Bojan. (2018). Moj prvi zvezdni atlas. Ljubljana: Cambio – založništvo. večeru in spoznavanje mitoloških zgodb v povezavi z iz- branimi ozvezdji.