Barica Marenti~ Po`arnik, Jana Kalin, Barbara [teh, Milena Valen~i~ Zuljan U~itelji v prenovi – strokovna avtonomija in odgovornost Filozofska fakulteta je izdala knjigo z naslovom U~itelji v prenovi – strokov- na avtonomija in odgovornost, ki so jo napisale ddr. Barica Marenti~ Po`arnik, dr. Jana Kalin, dr. Barbara [teh in dr. Milena Valen~i~ Zuljan. Delo je evalvacijska {tudija nekaterih vpra{anj kurikularne prenove {olst- va pri nas in spreminjanja u~iteljevega polo`aja. Kot pi{e v uvodu, je namen dela ugotoviti, kako osnovno{olski in srednje{olski u~itelji razumejo cilje kuriku- larne prenove, katere spremembe uvajajo v pouk, kako ocenjujejo svojo priprav- ljenost na novosti, v ~em bi potrebovali dodatno znanje, pomo~ in oporo, kaj jih spodbuja in ovira pri uveljavljanju strokovne avtonomije. Kot avtorice zapi{ejo, je eden od namenov pri~ujo~ega dela pokazati, kje nastajajo najve~je razlike oziroma te`ave pri uresni~evanju nacionalnega kurikuluma, kot je opredeljen v Beli knjigi. V uvodu teoreti~nega dela je pozornost posve~ena vpra{anjem u~iteljeve avtonomije in njenega bistva, to je mo`nosti in sposobnosti (so)odlo~anja o strokovnih zadevah, pri ~emer se lo~i »{ibka« in »krepka« avtonomija. Definira- jo se {e pojmi, kot so raz{irjen, odprt, omejen, novi profesionalizem, pojasnjuje- jo notranje in zunanje meje avtonomije, kar si lahko v nekem pomenu razla- gamo tudi kot razmerje med subjektivnimi in objektivnimi pogoji, ki dolo~ajo u~iteljevo avtonomijo. Pravzaprav je ve~no vpra{anje, kak{no je pravo razmer- je med »notranjimi« in »zunanjimi« mejami avtonomije. Po mnenju avtoric je eden od problemov uresni~evanja avtonomije preve~ normativnih predpisov, z eksternim preverjanjem vred, ki kot zunanji okviri da- jejo u~iteljem premalo mo`nosti za avtonomno delo. Profesionalna usposobljenost je eden od temeljnih pogojev u~iteljeve avtonomije; u~itelj s pomanjkljivo (slabo) strokovno izobrazbo se namre~ avtonomije boji, ker ne ve, kaj z njo po~eti. Po mnenju avtoric na{ sistem izo- bra`evanja pomanjkljivo usposablja u~itelje za to vlogo ({e zlasti predmetnih u~iteljev), slabo je urejeno pripravni{tvo in premalo poskrbljeno za stalno strokovno usposabljanje. Seveda krivde za vse te pomanjkljivosti ni mogo~e naprtiti samo {olski politiki in sistemskim ukrepom. Velik del »zaslug« za to gre pripisati tudi subjektivnim dejavnikom, vplivnim nosilcem posameznih pred- metnih znanosti z dolo~enimi izoblikovanimi stali{~i o vlogi posameznega pred- meta v {oli ter temu ustrezno oblikovanemu (pri~akovanemu) u~iteljevemu liku. 186 SODOBNA PEDAGOGIKA 2/2006 Okoli tega se vrtijo tudi vpra{anja empiri~nega raziskovanja. V raziskavo so bili zajeti u~itelji osnovnih (devetletke) in srednjih {ol (gim- nazijski program), ki so v dveh letih (2000–2002) za pouk uporabljali prenov- ljene programe. Za zbiranje podatkov je bil oblikovan enoten vpra{alnik, ki je prilo`en delu. Predlo`eno besedilo sicer podrobno raz~lenjuje raziskovalna vpra{anja, metodo raziskovanja, subjekte, pripomo~ke, postopke zbiranja in statisti~ne obdelave podatkov . Empiri~na analiza prikazuje rezultate odgovorov na naslednja {ir{a raziskovalna vpra{anja: kako u~itelji pojmujejo prenovo in do`ivljajo avtonomi- jo; kako u~itelji pojmujejo namen prenove; u~iteljeva presoja razbremenjenosti u~nih na~rtov, vpeljanih sprememb, podpore, pomo~i in ovir pri tem; u~iteljeva presoja vpliva razli~nih dejavnikov na pouk in od ~esa; u~iteljeva presoja lastne usposobljenosti za strokovno delo; pogledi u~iteljev na cilje, njihovo doseganje in kriterije ocenjevanja; pojmovanje u~iteljeve vloge. Na ta raziskovalna vpra{anja se navezuje {e vrsta podvpra{anj, od razumevanja ciljev kurikularne prenove prek vpra{anj pripravljenosti in us- posobljenosti za spremembe do ocenjevanja. Delo torej raziskuje procese in spre- membe, ki se dogajajo na »oddel~nem« in predmetnem nivoju ter se nana{ajo na analizo polo`aja u~itelja, njegove vloge in usposobljenosti za sprejemanje nove vloge ter spreminjanje {olskega dela. [tudija je pisana metodolo{ko logi~no, jasno, pregledno, preprosto, razumljivo {irokemu krogu strokovnih delavcev, vendar metodolo{ko korektno. Sprotne interpretacije dobljenih podatkov sicer niso preve~ iz~rpne, kar pa je po mojem mnenju prednost, ker se tako ne zapirajo »obzorja« interpretacijam drugih, {e zlasti u~iteljem. Iz~rpnej{i so zaklju~ki in predlogi. V zaklju~kih in predlogih se povzemajo najpomembnej{e ugotovitve em- pirije in izpeljujejo kar precej natan~no oblikovani predlogi za delo. Vsakdo, ki ga zadeva kurikularna reforma, {e zlasti pa tisti, ki se ukvarjajo z didakti~no prenovo {ole, bodo lahko na{li svoje mesto in vlogo. Ugotovljeno je, da je pojmovanje avtonomije pri u~iteljih zelo razli~no, da se stopnja njihove avtonomije ni spremenila, da so bolj kot predmetni u~itelji avtonomni razredni u~itelji. Od stopnje {ole je odvisno tudi razumevanje namena prenove. Razredni u~itelji vidijo kot poglavitni namen prenove »{olo po meri u~encev«, predmetni u~itelji pa izpostavljajo predvsem bolj kakovostno delo. Raziskava je pokazala, da se namen kurikularne prenove razume precej zo`ano, {e zlasti pri gimnazijskih u~iteljih. Ve~ina u~iteljev tudi ugotavlja, da u~ni na~rti niso bili razbremenjeni, kot so `eleli. U~itelji so v pouk vna{ali tudi spremembe. Vsebinske spremembe so najpogostej{e za gimnazijske u~itelje, spremembe pri na~inih pridobivanja znanja ter utrjevanja pa za razredne u~itelje. Dve tretjini os- novno{olskih u~iteljev menita, da sta bili dele`ni dovolj podpore pri svojem delu. Da ve~ kot ~etrtina gimnazijskih u~iteljev meni, da take podpore ne potrebuje, pa je bilo pri~akovati. Zato imajo avtorji svojo interpretacijo. Razumljivo je, da strokovno pomo~ u~itelji i{~ejo in tudi najdejo med kolegi (sou~itelji) na {oli. Ni pa po na{em mnenju presenetljivo, da redkeje, kot bi pri~akovali, i{~ejo podporo pri Poro~ila, ocene 187 svetovalnih delavcih. To je bilo ugotovljeno `e z empiri~no raziskavo o organi- zacijski in vsebinski podobi pedago{ke slu`be leta 1991. Raziskava je tudi pokaza- la, da ve~ina u~iteljev meni, da zunanje preverjanje vpliva (tudi negativno) na de- lo pri pouku. Kar zadeva njihovo oceno o usposobljenosti, menijo, da so najbolje usposobljeni v poznavanju vsebinskih novosti pri predmetu, za u~nociljno na~rto- vanje pouka in vpeljevanje razli~nih oblik in metod pouka (torej za vodenje u~ne- ga procesa), najslab{e pa za integracijo otrok s posebnimi potrebami, uvajanje nivojskega pouka in obvladovanje razreda (odnosov, vzdu{ja, kulture sodelovanja itn.). Verjetno bi jim prav na tem podro~ju najve~ lahko pomagali svetovalni delav- ci, vendar so za mnoge u~itelje ta vpra{anja drugotnega pomena. Premalo se zavedajo, kako mo~no vplivajo ta vpra{anja na u~enje in u~no delo v razredu. Lahko re~emo, da so bili pri~akovani rezultati raziskovanja prednosti in slabosti nivojskega pouka. Homogenost skupin, ki se z organizacijo nivojev same po sebi oblikujejo, je, kot ugotavljajo u~itelji, tako prednost kot slabost. Najve~ja vrednost {tudije je, da o vlogi, polo`aju, usposobljenosti, {ibkih in mo~nih podro~jih, odlikah in pomanjkljivostih svojega dela in dela {ole, kuriku- lumih in kurikularnih ciljih govorijo u~itelji, torej tisti, ki vse te spremembe neposredno do`ivljajo in izku{ajo. ^e jim dajemo in priznavamo avtonomijo, ~e verjamemo vanje in v njihove sposobnosti, potem je logi~no, da morajo biti u~itelji tudi prvi ocenjevalci svojega dela, njihove ocene (samovrednotenje) pa vsaj enakovredne in enako pomembne kot zunanje ocenjevanje. [tudija ima ve~ vrst uporabnosti: – Njena uporabnost je najprej v tem, da so rezultati lahko pomembna podla- ga oziroma izhodi{~e za dopolnjevanje {olske politike. Evalvacijska {tudija namre~ poka`e mo~ne in {ibke strani {olske prakse v izvajanju kurikularnih ciljev (spre- memb), nalog, usposobljenosti ter dojemanja polo`aja in avtonomije u~iteljev. Ker se (logi~no) stopnja in kakovost uresni~evanja kurikularne pre-nove merita po stop- nji uresni~evanja v praksi in ker je zate~ena praksa tudi realno izhodi{~e za spre- jemanje novih spodbud razvoja, je pri~ujo~a raziskava lahko izhodi{~e {olski poli- tiki za sprejemanje novih, konkretnej{ih ukrepov in postopkov za uresni~evanje ciljev kurikularne prenove, povezane z u~iteljem in njegovim delom v razredu. – [tudija je uporabna tudi za na~rtovanje strategije notranje prenove posameznih {ol. Ravnateljem, svetovalnim delavcem in u~iteljem bo lahko v po- mo~ pri ocenjevanju svojega polo`aja in dela, pri na~rtovanju razvojnih pro- gramov {ole ter kratkoro~nega in dolgoro~nega strokovnega spopolnjevanja. Raziskava je znova potrdila, da usposabljanje ne sme biti usmerjeno samo v spopolnjevanje v o`je strokovno podro~je, pa~ pa tudi v pridobivanje potrebne- ga pedago{kega in andrago{kega znanja za usmerjanje dela posameznih skupin u~encev, obvladovanje razreda, sposobnosti za sodelovanje s kolegi itn. – [tudija bo lahko v pomo~ u~iteljem, ki pripravljajo in usposabljajo osnovno{olske in srednje{olske u~itelje. Opozarja jih, kak{no je resni~no stanje, na kaj naj bi bili {e posebno pozorni. [tudija bo zato lahko tudi v pomo~ {tudentom pri pri- dobivanju znanja in usposabljanju za u~iteljevanje. T o je zagotovilo, da se bo delo zna{lo tudi na policah osnovnih in srednjih {olah ter fakultet, ki usposabljajo u~itelje. Dr. Metod Resman 188 SODOBNA PEDAGOGIKA 2/2006