KOROŠKI ETNOLOŠKI UTRINKI Irena Lesjak POROČILO O UREJANJU FO TODOKUMENTACIJE SLOVENSKEGA NARODOPISNEGA INŠTITUTA URBAN JARNIK V CELOVCU Študentki etnologije iti kulturne antropologije Irena Les jak 1 1 letnik) m [cika Pšajd ( i lemik) sva v preteklem Studijskem lefü urejali fotodokiimemrtčijo Slovens'irega naroc(»>pisiiega insiißiia Jjrban Jarnik v Celovcu in v /vezi z opravi jen i m delom podaja v a kralk» > poročilo. Najino delo na projektu sistematične uredil ve f» Hoteke se nanaša na njeno poenoteno, klasifikacijo. ki jo izvajava s polili>čjo sisicmaiike. uveljavljene pri klasificiranju fbl»}graf-skega in pri drugih področjih dokumentacije prid»»bjjenega gradiva v Slovenskem etnografskem muzeju. Klasifikacija je /elo natančna v sklopu tem, ki zajemajo materialno kulturo, njena razčlenjenost pa ima \ »mogočem svoje prednosti. Omogoča takojšnjo in natančno umeMiiev fotografije v klasifikacijski sistem ter s tem tudi v mnogočem ola|Ša iskanje zelene fotografije. Prav v teli prednostih. ki jih on* )g< >ču s svoj» > t a/veja mršijo, pa ho marsikdo videl tudi njene pomanjkljivosti. Predvsem se največkrat pojavljajo vprašanju o smotrnosti uporabe tako strokovno zasnovane in natančne klasifikacije v fprotekah manjšega obsega. /,av edali se je treba dejstva, da se ioioteeno gradivo povečuje iz lela v leto. /.ato je vsekakor bol] Miionuo da že od samega začetka upoiabljamo natanen» > zasnovano strokovno sisteiriatiko. S tem si prihranimo čas, ki bi ga potreb»ivali kasneje za dopolnjev anje in spre........... že obstoječih tem zaradi naiašc, ijočega .Števila eno I v fotografskem gradivu Moje delo |e potekalo tako. tla sem na podlagi fotokopij fo-toteke KKZ klasificirala vsako fotografijo glede na sislema-tiko. Poiskala sem vsa gesla, pod katera bi bilo fotografijo mogoče umestiti, in jih napisala na fotokopijo Pri tem je bilo najpomembneje izbran pivo, geslo, kajti poti njim bo shran jena fotografija, medlem ko so druga gesla le v iiportf pri iskanju. To delo je bilo le predpriprava za kasnejše hitrejše vnašanje podatkov v računalnik Poleg lega je bilo potrebno ha fotokopijah označiti Se vsa gesla s pomanjkljivimi podatki Vsekakor je pri sami klasifikaciji prihajalo tudi do kompli ka» i j. ki so nastajale predvsem zaradi specifičnosti sistema like v SEM Pri lem mislim predvsem na različno razvejanost določenih tem Zavedati si' moramo, tla je sisteinalika razdeljena glede na fotografski) gradivo, ki ga hrani Slov enski etnografski muzej, m je razvejana glede na njegove potrebe. Iz lega sledi, tla je potfebnn razširiti določene leme glede na fotografsko gradivo, ki ga ima Slovenski narodopisni inštitut I r-ban Jarnik. FiazŠirilev tem bo mogoča šele po natančnem pregledu celotnega fotografskega gradiva. V tej smeri sv a se dogovorili z. Marijo Makarovič. tla se po končanem delu {klasifikaciji fotografskega gradiva na podlagi sistema t ikt SEM) zberemo. pregledamo vso gradivo in na podlagi Ugotovljenih pomanjkljivosti te klasifikacije razširimo teme tam kjer bo to potrebno Največ li h razširitev bo potrebno na p» > dročju s» k i, ilne in duhovne kulture, kajti prav m je sistema tika si'M sk( )|it i razdeljena in ne »nn< )g» >ča natančnejše umesliEve fotografij. Naj na kratko širnem svoje dosedanje ugotovitve V foioteki N\'W| je največ fotografij s potlročja materialne kulture Znotraj it- pa prevladujeta sklopa, ki dokumentirata nošo in stavbarstvo. Tli sklopa sta obsežna predvsem zahvaljujoč nekaterim projektom, ki so potekali na območju Koroške s področja oblačilne kulture je največji del prispevala Marija Makarovič s svojim raziskovalnim ileloiil in tak»> ustvarila neprecenljivo zbirko ki je pomemben dokument o oblačilnem videzu Ki »ros cev Seveda pa so k projektu Matije Makarovič' sodili tudi obširni fotografski zajiisi najrazličnejših šeg in deli »vnili na vati tamkajšnjih ljudi, ki so prav tak» > Zel» i p< memben »tel tega Opusa. Pot t »grafi je stavbarstva in bivalne kulture so prispevali mnogi posamezniki in raziskovalci iz fakultete za arhitektur» >. gradbeništvo in gei k. lezi ji ■ iz l.jul >ljane V tej zbirki me je ¡nesenetilo predvsem veliko število fotografij z motivi najrazličnejših kapelic in znamenj Napaka ali pomanjkljivost te foioteki tako koi mnogih drugih, je predvsem v slabi doku meni iranosti samih fotografij. tako listih, posnetih na terenu, k» 't ti&tih. preslikanih t/ zasebnih zbirk. Zaradi lega je sama klasifikacija določene f» i-tografije brez ustreznih in natančnih podatkov Otežena I o je predvsem kriv da raz.isk» »valeev in njihove nediscipliniranosti, zaradi fcalere je veliffoTotogfaiij popolnoma neuporabnih. Dejstvo je. tla lahko le natančno dokumentira na fotografija jire»l-stav lja uporaben dokument in s (eni nejiogrcšljiv zapis nekega časa Brez ustreznih podatkov pa je določen dokument (ne le fotografija) za nas brez vrednosti in kol takega ga lahk le zavržemo, Tega bi se morali zavedati vsi Pomembno se mi zdi še. tla omenim računalniški program (ki je v izdelavi) za omogočanje računalniškega vodenja dokumentacije in klasifikacije fotomateriala SNU | in probleme ali vprašanja, ki st- mi porajajo v zvezi z njim Vajpomembnejv le, da jt1 narejen kvalitetno, tako, da je proces dokumentiranja čim lažji in preglednejši, kajti to omogoča tudi kasnejše lažje iskanje želene fotografije. Priporočljivo bi bilo poenotenje računalniških programov med SEM m SMI j. kajti s leni hi v prihodnosti lahko vzpostavili računalniške povezave, ki bi omogočale obojestranski vpogled v foioteki lako ene koi druge institucije Prvi korak k temu pa je v sekakor Uporaba (z. izpopolnil vami) njihove šisiematike. Vseka ki >i bi bilo to v interesu vseh nas in ne le tistih, ki so zaposleni v teh dveh ustanovah 34 GLASNIK SED 36/1996, št, i