Izdaja uprava .Slov. narod, gledališča*. Ureja dr. Pavel StrmSek v Maribora. ZRNJE Stev. 13. Mopiborshi kulturni vestnih. ZZ.I.19ZI. Jun /hmkart S ceste. (I/ cikla »Oziri v' svcl".) — Oh, pojdi k materi že, ljubi oče! Z močjo rok slabih, plašnega pogleda od krčme vrača moža hčerka bleda; solzd se njej, a njemu žganja hoče. Glej, mrak je že in daleko do koče! Očetu glup smehljaj obraz razjeda, le tja ga vleče siva srčna beda, kjer pivska strast iz polnih grl krohoče. Brez konca ženo vsi uč6 bridkosti: zdaj bedni oče, nito mož izžeti, kasneje sin, morda še vnuk v starosti. In mnogo, mnogo bi jih znal našteti, hčera, v otroško slabem, bledem cvetji: na licu mladem zrelo skrb modrosti. * Glasba kulturnih narodov starega veka. Pri Egipčanih je bila glasba tesno spojena z verskimi obrfdi. Popevalo se je pri obhodili, pogrebih in raznih drugih svečanostih. Gojila se je tudi posvetna, narodna pesem in od glasbil so poznali stari Lgipčani že razna pihala, liarfe, lutnje in osobito bila (bobne i. dr.). Kakor v drugih umetnostih, tako so tudi v glasbi bili učitelji raznim drugim kulturnim narodom, osobito Izraelcem, Asircem in Grkom. Izraelci so glasbeno nadarjen narod. Pri verskih obredih so nastopali pevci in godbeniki v velikem številu. Ker še niso poznali pisave not, so se njih spevi razširjali tradicionalnim potom. Iz njihovih današnjih liturgičnih spevov sklepamo lahko na način petja v templju, kajti spevi so ostali ponajveč ne-izpremenjeni. Pravi unikum so v glasbenem oziru Kitajci. V splošnem so za glasbo zelo nadarjeni in vendarle so ostali do današnjega dne na Istem stališču glasbene prosvete, kakor pred tisočletji. In to radi tega, ker so glasbo spravili v zvezo z /akonodajstvom. Vsaka umetnost pa potrebuje k razvoju prostosti. Kitajci so bili prvi glasbeiy teoretiki; spoznali so fizikalne pojave pri glasbenem proizvajanju in uporabljali posebno notacijo. Iz velikega spoštovanja do naše umetnosti so začeli izdajati natančne predpise glede oblik, sestave melodij, uporabe godal i. dr. To je onemogočilo vsak razvoj. Naše uho ne prenaša kitajske glasbe, istotako kakor tudi Kitajec ne naše. Bolj dostopni so za našo glasbo Japonci, ki so v glasbenem oziru sicer učenci Kitajcev, a so se otresli kitajske ozkosrčne konzervativnosti. Od vseh orijentalskih narodov kažejo največjo glasbeno nadarjenost Indijci in Arabci. Čeravno izlam ni pospeševal umetnosti, ostala in cvetela je vendarle stara narodna pesem. V melodijah teh narodov najde tudi naše uho mnogo krasot. Kako veličastni so n. pr. klici hodžejevi na minaretu, ko vabi vernike k molitvi! Pri Arabcih je glasbena teorija v dobi najvišjega kulturnega razvoja istotako dosegla visoko spopolnjenost. Najvišjo stopnjo razvoja pa je v starem veku dosegla glasba pri Orkih. Grki niso gojili glasbe radi tega, da bi z njo poveličevali razne svečanosti in verske obrede, ampak predvsem vsled spoznavanja njenega višjega pomena kot izraževalno sredstvo lepote. Glasba naj bi človeka razveseljevala in ga napeljevala k dobremu in lepemu. V svoji celoti nam poda grška glasbena umetnost sliko razcvita, viška iu propadanja. Te dobe so v ozki zvezi z drugim kulturnim In političnim življenjem narodovim. Na podlagi grške glasbe se je razvila tudi naša zapadno-evropska glasba. V grški tragediji je bilo s poezijo združeno (enoglasno) zborovo petje, solo petje ter orkester (seveda ne v današnjem smislu). Največji pesniki so bili tudi skladatelji, kajti glasba je bila v najožji zvezi s pesništvom. Gojitev glasbe je bila kakor vsaka druga umetnost narodna zadeva in zanimal se je za njo ves narod. Radi tega je bila glasba tudi izraz narodovega čutenja in razpoloženja. Z ozirom na estetična načela v grški odgoji je zavzemala glasba važno mesto med odgoje-valnimi sredstvi. V hipu pa, ko so poskušali ločiti glasbo od pesništva, s katerim je bilo organično spojena (v obliki pevske govorice), ter začeli gojiti absolutno (instrumentalno) glasbo (ki je bila doslej kot spremljava organičen del pevske deklamacije), je ta proces povzročil propad glasbene umetnosti. Absolutna glasba namreč še ni imela za Orka vsebine, kajti isto ji je dajala doslej le poezija, ona se je začela kaziti ter postajati nekaka igrača tonov. Da bi zamogla tudi absolutna glasba stvarjati posebno govorico tonov ter biti s tem samostojno izraževalno sredstvo, je bilo čuvstvenemu življenju te d«be še neznano. Glasba je bila predvsem estetiški čitiitelj. Glavna faktorja grške glasbe sta bila melodija in ritem; oba sta imela namen, povišati učinek pesniškega umotvora. Večglasnost je bila neznana; samospevi in zbori so se popevali enoglasno ali pa v oktavah in spremljajoča godala so podajala le posamezne, podpirajoče tone. Grška glasbena teorija je bila zelo razvita; na njeni podlagi se je razvila dandanašnja. Spevi so imeli dvo- in trodelno obliko pesmi (vsled zelo razvitega smisla za simetrijo in proporcijo) ali pa obliko prosto recitiranih verzov (kot nekaka zveza deklamacije in petja). Recitirale so se predvsem epske pesnitve. Grki so uporabljali posebno, njihovim črkam podobno notacijo, ki pa je bila prav malo nazorna. Od glasbil so uporabljali liro, kitaro in flauto; v vojni tudi trobila. S propadom grške države se je preselilo mnogo glasbenikov ^ rimsko državo. V prvi dobi so tudi Rimljani imeli svojo narodno glasbo; a prav kmalu se je začel javljati — kakor i v drugih umetnostih grški upliv. To pa osobito radi tega, ker j*-* Rimljan v svojem razvitem smislu za praktično in politično delovanje prepustil proizvajanju glasbe raje grškim sužnjem. Da t;>ka glasba m uživaia posebnega ugleda, si lahko mislimo. Kot kulturni faktor ni prišla v poštev; služila je predvsem le zabavi. V času propada je izgubila šo vsako vsebino in notranjo tvorimo •Hoč ter postala konečno zgolj ročnost. Propadla bi bija v tej obliki docela, ako bi je ne bilo rešilo nastopajoče krščanstvo, 'n vzbudilo v nji kal novega življenja. I>r fjudcvil 1‘ivMu; Dramatsko pesništvo. Glasbene drame. Opera in opereta. Ona dramatska in dramam sorodna dela, ki jili uprizarjajo v ?vezi / glasbo in katerih besedilo sc poje, so v slovstvenem °*iru večinoma manjše vrednosti, vendar se jih moramo spominjati v razpravi o dramatskem pesništvu. K njim spadajo tsc dila oper in operet, pevskih iger, kantat in oratorijev in slednjič melodramov. Opera je najvažnejša panoga gledališke glasbe, drama, ki se druži s petjem in orkestralno glasbo in ki zahteva sodelovanje mnogih umetnosti. Opera predočuje dramatsko dejanje s pomočjo glasbe. Osebe ne govorč, temveč poj6 in glasba daja tej drami šele pravi izraz. Glasba s petjem ima velikansko oblast nad človeškim srcem: tolaži in razveseljuje misli, povzdiguje čuvstva, budi domiselnost, navdušuje, blaži in izobražuje duha. Modernemu človeku je glasba često ljubša nego duhovita žaloigra, polna misli in težkih problemov. Poslušajoč glasbo in petje nam duh uživa in se naslaja, ni nam treba mnogo misliti. Glavna stvar je v operi glasbena umetnost, a besedilo (tekst, libretto), ki je pesnikovo delo, ni posebne važnosti. Besedila nekaterih oper nimajo vobče nikakega zmisla in jih vsled tega niti ne omenjamo v književnosti. Značilno je, da se pravi pesniki ne marajo pečati z libreti in da prepuščajo to delo na veliko nevoljo skladateljev manjvrednim sestavljalcem. Brezdvomno učinkujejo one opere najgloblje na poslušalca, ki imajo vsaj nekaj dramatskega dejanja v besedilu. Utisi glasbe in blestečih prizorov pa pomagajo tudi manjvrednemu besedilu iz skromnega ozadja. Da je besedilo prikladno in dobro, je treba, 1. da si izbere pesnik srečno snov, 2. da psihološko dobro zasnuje in zaplete dejanje, 3. da vplete v dejanje učinkujoče kontrastne prizore, 4. da ima muzikalni posluh, da piše v blagoglasnem jeziku, ki ga skladatelj prijetno in brez težav komponuje. Skladatelji trde, da najlaže komponUjejo močne, a lahko umljive kontraste v značajih in motivih. Opera doseza svoj višek v lirskih motivih in ima celotno bolj lirsko ko epsko lice. Glasba je tista ovira, da opera ne more v dialogih tako razvijati značajev in zapletati dejanja, obenem je pa glasba tista silovita moč, ki učinkuje na čuvstvovanje nenavadno globoko. Značaji nastopajo v operi že razviti in ne rastejo pred gledalci kakor v drami. Vsled tega imajo opere precej šablonsko obliko: glasbeni (pevski) značaji so si v raznih operah skoro tipično enaki. Tu imamo šest glasov: sopran, mezzosopran, alt, tenor, bariton, bas. Značaj glasu se strinja z značajem osebe. Skladatelji se zavedajo, da petje solistov najbolj učinkuje in zato smatrajo večinoma za svojo nalogo, da dajajo odličnim pevcem in pevkam priliko, da pokažejo v pevski ulogi svojo virtuoznost. V jakih operah je torej nevarnost, da prihajajo h-’ poedini pevci do veljave in da sc zanemarjajo nekateri deli skladbe na račun drugih, kar je bil občuten nedostatek laške opere 18. in t. polovice 10. stoletja: Te opere so uprizarjali kakor koncerte v kostumih. Drugi tip o|ier (n. pr. nemške opere) greši v tem, da mer' preveč na učinkovanje orkestralne glasbe in odstavlja petje n* drugo mesto. iou Tretji pogrešek mnogih oper je v tem, da zahtevajo obilo izprememb in sijajne dekoracije odra. V zgodovini in razvoju opere iščejo skladatelji pravo razmerje med dramatskimi in glasbenimi elementi. Ime „operau se javlja najprvo krog leta 1040. v Italiji. Prej so imenovali glasbene in pevske drame „dramma in musicau ali „drainma per musicau. Opera je nastala, kakor trde, krog leta 1590. v Florenci v krogu tamošnje platonske akademije, ki je hotela odkriti bistvo starogrške žaloigre in obnoviti njeno učinkovitost, vedoč, da grški umetniki-igralci niso govorili in predavali, temveč da je učinkovalo besedilo nalik patetični pretresljivi pesmi. Po vsebini dejanja in po uporabi glasbenih sredstev in oblik razlikujemo dve vrsti opere: 1. Velika ali resna opera (pri Lahih „opera seriau, pri Francozih „tragedie Iyrii|ue). 2. Vesela (komična) opera (pri Lahih „opera buffa, pri Francozih *opera comiqueu, pri Nemcih „Spieloperu). Laški skladatelji so začetkoma obe vrsti opere popolnoma koniponovali; pozneje so vlagali med pevske dele tudi govorne dialoge in tako je nastala nova oblika opere, polopera z dialogi (pri Francozih „vaudevilleu, pri Angležih „ballad - operau, pri Nemcih „Singspielu). To vrsto opere zovemo dandanes običajno opereta. Vaudevillc (r. vodvil) je bila nekdaj francoska poulična pri-godnica šaljivega značaja, zdaj pa zovejo tako glediško igro, v kateri se menjava razgovor s petjem. Ta dramatska oblika je nastala na pariških sejmskih odrih v letih 1710—1720. Leta 1790. si je postavilo mesto Pariz posebno vaudevillsko gledišče za igre s petjem, torej za dramatska delca z vloženimi pesmimi in kupleti, ki nimajo z dejanjem ozke zveze. Pri opereti je glasba glavna stvar kakor pri'operi. Operete kakor opere ne more nihče ceniti in soditi, kdor je ni slišal. Operetno besedilo obsega obično nekoliko več dejanja ko operno, vendar pa niti operete nimajo literarne vrednosti. Pesnikom je tjeba le paziti, da se beseda ne ustavlja glasbi. Glasbenik pa opremlja vsebino s svojo umetnostjo, ki sledi s čuvstvom vsem Potezam zanimivega, afektno zgrajenega dejanja ter ustvarja z glasbo ono razpoloženje, ki zadivlja in zadovoljuje, vnema in pretresa in zaplavlja poslušalce s sijajnim čarom. Opera in opereta dosezata svojo pravo višino in kažeta svojo vrednost s pomočjo umetnikov pevcev. Pevec, .ki se poglobi v svojo ulogo in Čuti v srcu vsako noto, ki jo poje, Pomaga najbolje, da se občinstvo zave vrednosti skladbe. Prezreti ne smemo, da so slovanskemu čiivstvovanju naj-bližje one operne skladbe, ki se dvigajo ob zakladih naše na-rodne pesmi, zgrajene v narodnem ritmu in duhu. Vzor takega •kai E. Grom Liza, kuharica K.^Petkova Maks Jerina, irKovcc r ljubljeni K. Mikulič Jane/, \ ■ • • l> metina Dr. Zaletel, sodni adjunkt JL Košuta Miha, j 1 . . J. Gornik Olga, njegova soproga . D. Savinova Uslužbenec omnibusa . J. Kos Hribolazci, tujci, potniki, vodniki, vaška deca. Oodi sc na Gorenjskem Repertoire tekočega tedna: V nedeljo, 23. januarja 1921: Popoldne „Vragu. Izven abon. 'Zvečer „Vvodnjakuw in „Lepa Oalatea1*. Izven abon. V pondeljek, 24. januarja 1921: „Noč na H m e I jn ik u“. Izv.ab. V torek, 25. januarja 1921: „Mrak“. Abon. C-17. V četrtek, 27. „ „ : „P r i belem konjičku11. Ab. C-18 V sredo, 26. „ „ : „Ca r iči n e A maco n keu. Izv. abon Iz gledališke pisarne. Repertoir zadnjih predpustnih dni je po večini manj umetniškega značaja. -Pri belem konjičku11 je velezabavna veseloigra znanih pisateljev Kadelburga in Blumen* thala, ki znata snov igre dobro preplesti s humorjem. Uprizori pa se tudi veseloigra ^Rodoljub iz Amerike*, ki jo je spisal g. Rudolf Dobovišek iz Celja. Pevske točke ie komponiral g. Ciril Pregelj Istotako iz Celja. Pripravlja se tudi Jesenski manever". Vest upravnIStva: Cena posamezni številki „Zrnjau 3 krone. Naroča se pri upravi gledališča v Mariboru. Tlaka tlakama a». Cirila * Mailboru.