187 Etnolog 27 (2017) BONBONI VSEH GENERACIJ 140 let [umija Adela Pukl, Miha [pi~ek V Slovenskem etnografskem muzeju od leta 2009 v sklopu Kustodiata za duhovno kulturo zbiramo predmete in prou~ujemo nesnovno kulturno dedi{~ino slovenskih blagovnih znamk, ki predstavljajo pomemben del na{ega vsakdanjika in praznika. Tako smo leta 2009 za~eli z zbiranjem predmetov in pri~evanj o Cockti, pija~i va{e in na{e mladosti ter nadaljevali z dopolnjevanjem zbirke z drugimi slovenskimi blagovnimi znamkami. Leta 2016 smo na pobudo podjetja @ito, d. o. o. zbirko obogatili tudi s predmeti blagovne znamke [umi. [umi je s svojo ve~ kot 140-letno tradicijo najstarej{a tovarna sladkih proizvodov na obmo~jih nekdanje Jugoslavije. Leta 1876 ustanovljeno sla{~i~arsko obrt je Josipina [umi `e leta 1905 spremenila v Tovarno kanditov in sla{~i~arskih izdelkov, medtem ko npr. za~etki hrva{kega Kra{a segajo v leto 1911. Pobuda in `elja po razstavi ob obele`itvi 140. obletnice ustanovitve je predstavljala za nas velik izziv, saj je bilo zbrane izredno malo predmetne dedi{~ine, a na koncu nam je na razstavi Bonboni vseh generacij: 140 let [umija uspelo predstaviti bogato zgodovino podjetja [umi in konditorske industrije v Sloveniji. Razstava je bila ume{~ena v pritli~je razstavne hi{e SEM, v osrednjo avlo ter dva manj{a prostora. V prvem delu smo predstavili nekaj osnovnih podatkov in zanimivih dejstev o bonbonih in o podjetju [umi, s podatki bogata je bila predvsem obse`na ~asovnica. Ta je bila razdeljena na tri sklope, ki so na ~asovnem traku predstavljali lastni{ke spremembe, zanimive podatke in nove izdelke. Osrednji predmet ~asovnice je bil portret Josipine [umi, ki ga je naslikala Ivana Kobilca. Poleg njega sta bila razstavljena {e dva originalna dokumenta: diploma iz leta 1893, ki jo je Josipina [umi prejela za svoje izdelke na mednarodni razstavi v Pragi, in ra~un za [umijeve izdelke iz leta 1910. V sredini prostora so bili na okrogli mizi predstavljeni izdelki iz trenutnega [umijevega proizvodnega programa, nad njimi pa je lebdela velika instalacija iz bonbonov, ki sta jo zasnovala oblikovalca razstave Sa{a Kerko{ in Rok Marin{ek. Zaradi stranske osvetlitve se je svetloba odbijala od zavitih bonbonov in tako delovala kot lestenec. 188 Adela Pukl, Miha [pi~ek Pogled v osrednji prostor razstave (foto: Miha [pi~ek, 2016) V drugem delu razstave so bili predstavljeni [umijevi izdelki. Manj{i del je pripadel ~okoladi in pecivu (napolitankam), veliko ve~ino vitrin smo zapolnili z bonboni. Z dolgo stekleno vitrino in polnimi policami smo `eleli obiskovalcu ustvariti vtis, da izbira bonbone v trgovini. V za~etku so bonbone prodajali v rinfuzi in predstavili smo nekaj embala` iz najzgodnej{ega obdobja delovanja podjetja, ki nosijo {e napis Jos. Schumi, kar nekaj je bilo plo~evinastih {katel iz petdesetih in {estdesetih let 20. stoletja, med njimi najbolj prepoznana {katla z motivom deklice z bonboni. Glavnino pa so predstavljale embala`e iz sedemdesetih, osemdesetih in devetdesetih let 20. stoletja, ko se je uveljavila prodaja bonbonov v vre~kah in pod lastnimi imeni kot npr. Visoki C, FruFru, [{{um jabolko. Predmete so nam posodili zasebni zbiralec Miro Slana, Muzej za arhitekturo in oblikovanje, podjetje @ito in njegovi biv{i oblikovalci: Sa{a Kokol, Majda Dobravec Lajovic in Grega Ko{ak. Bogato paleto izdelkov so zaklju~ili trenutni [umijevi bonboni, ki jih prodajajo pod svojo blagovno znamko, izdelujejo pa jih tudi za ve~je trgovske blagovne znamke. Na prehodu v naslednji prostor smo z besedilom, fotografijami in videom predstavili vseh {est lokacij, kjer je potekala proizvodnja bonbonov in drugih [umijevih sla{~ic v 140-letni zgodovini. V ta del razstave smo umestili {e najve~ji predmet na razstavi, dra`irni boben, ter otro{ki igralni koti~ek s pobarvankami in dru`abnimi igrami [umija. 189 Bonboni vseh generacij Vitrine z razstavljenimi bonboni (foto: Miha [pi~ek, 2016) V zadnjem delu razstave smo predstavili bogato in zanimivo ogla{evanje v tiskanih medijih kot tudi na televiziji. Iz datumov objavljenih oglasov je razvidno, da se jih ve~ina pojavlja v obdobju pred veliko no~jo, Miklav`em in bo`i~em, ko je bilo najve~je povpra{evanje po bonbonih in sla{~icah. Najstarej{i znani tiskani oglas je bil objavljen leta 1880. @e zelo zgodaj, deset let po za~etku oddajanja Televizije Ljubljana, so se pojavili tudi prvi [umijevi televizijski oglasi. V tem prostoru sta bili {e vitrina s promocijskim gradivom podjetja [umi in stena s spomini posameznikov na bonbone [umi. Razstava je bila medijsko izredno dobro spremljana in prepoznana, kar je rezultat dobrega sodelovanja gospodarstva in muzeja, ki se zavedata pomena dedi{~ine blagovne znamke [umi. Da se v gospodarstvu vedno bolj zavedajo pomena kulturne dedi{~ine svojih blagovnih znamk, pri~a tudi dejstvo, da je podjetje @ito muzeju podarilo predmete povezane s [umijem, ki jih je hranilo v svojem arhivu. Dogodki ob razstavi V sklopu razstave smo priredili tudi spremljevalne dogodke, predavanja in otro{ke delavnice. 1. 12. 2016 je bilo predavanje Angelike Hribar o rodbini [umi in Hribar in predavanje Andreja Smrekarja o portretu Josipine [umi, ki ga je naslikala Ivana Kobilca. Ob odprtju je potekala delavnica za otroke z naslovom Naredite si svoj bonbon, ki smo jo uspe{no ponovili {e 3. 12. 2016 na Ta veseli dan kulture. 190 Adela Pukl, Miha [pi~ek 12. 1. 2017 sta imeli tehnologinja Ur{ka Pirc [vajger in vodja kategorije Jerneja Strm{ek Turk iz @ita predavanje z degustacijo bonbonov z naslovom Kako nastane bonbon? Razstava je bila pomemben del komunikacijskega projekta 140 let blagovne znamke [umi – Bonboni vseh generacij in je poudarila pomembnost visokega jubileja ter praznovanju dala dolo~eno te`o. To so prepoznali tudi v Slovenskem dru{tvu za odnose z javnostmi in projekt nagradili z nagrado Prizma za komunikacijsko odli~nost, in sicer v kategoriji celostne kampanje. Ob razstavi je iz{el tudi katalog na 92 straneh, ki z bogatim slikovnim gradivom prika`e bogato zgodovino tovarne [umi in njenih izdelkov. Razstava je bila na ogled med 17. novembrom 2016 in 18. januarjem 2017.