Štev. 8. V Ljubljani, dne 7. avgusta 1913. Leto V. Temelji narodov. Naj bo drevo še tako močno in krepko, posušilo se bo, če mu gniloba mozeg razjeda. Tudi lepa rastlina, ki ima črva v sebi ali korenine izpodjedene, bo opešala in usahnila. Prav isto je z narodi in ljudstvi na svetu. Dokler je jedro zdravo, se bo ljudstvo razvijalo in močno ostalo. Če se pa večine prime gniloba, ne bo vsa zunanja moč nič pomagala. To resnico nam prav v vsakemu narodu zgodovina jasno kaže. Stari Asirci so bili krtietje in pastirji v svojih hribih. Pri obilnem številu ljudstva jim je doma prostora zmanjkalo, Z vojsko so šli nad sosede in zmagovali, dokler so ohranili svoje krepke narodne lastnosti. Skoro vse takrat znane dežele prednje Azije so spravili pod svojo oblast. — Ko so se pa navadili pri premaganih narodih mehkužnega in potratnega življenja, so se izgubile prvotne čednosti, je narod opešal. Bili so premagani in izginili skoro brez sledu. Njih sosedje Babilonci so bili tudi začetkom le priprosti kmetje. Povzdignili so se do svetovne slave, sezidali največje mesto na svetu. Toda pri pohotnem in udobnem življenju se je izgubila pripro-stost in domqjjubnost očetov. Prebogati so postali v rodovitni dolini reke Evfrat, vdali so sc nečistosti. — Danes je Babilon žalostna razvalina, kjer se gadi solnčijo in divje zveri prebivajo, ljudstvo se je izgubilo med sosedi. Še bolj jasen zgled nam pa dajo Rim-ci. Kako neznaten je bil začetek Rima! Malo mestece, nekaj kmetov in pastirjev, to je bilo vse. Slavni vojskovodja je na polju oral, ko so ga prišli klicat, naj gre nad sovražnike kot vrhovni poveljnik. Nad vse je ljubil Rimljan svoj dom, domače ognjišče in svetišče, zakonsko zvestobo in poštenost. Eno posilstvo je vzdignilo narod, ki se je uprl proti trinogu in ga pregnal, Družine so imele toliko otrok, da jim je imen zmanjkalo. Rekli so jim kar: Kvar-tus, Kvintus, Octavus, Decimus, to je če- trti (sin), peti, osmi, deseti. Kaj ne, blagoslovljene rodovine! S temi čednostmi so podjarmili svet in ustanovili največjo državo. Skoro vse takrat znane dežele so bile pod njihovo oblastjo. Toda takrat, ko so postali bogati in videli tujo razkošnost ter se sami navadili na mehkužno uživanje, se je izgubila podlaga rimske države, rimska krepost in lepo življenje. Zakonska zvestoba je bila skoro neznana, bogati in imenitni niso marali veliko otrok, da bi jih ne motili v uživanju, pač pa so želeli veliko slasti. Nastala je taka pokvarjenost, da je ni mogoče popisati. Število pravih Rimljanov je pešalo, kakor se zgodi vselej pri pohotnem in mehkužnem življenju. Tuji ljudje so prišli služit in vladat mogočni Rim. Tudi so se kmalu navzeli splošne pokvarjenosti in postali ravno taki kakor drugi. Za trdo vojaško službo so bili domačini nesposobni. Za drag denar so klicali tuje najemnike. Delavcev ni bilo, cele pokrajine so bile skoro cpustošene. Še je obsegalo cesarstvo največjo državo na svetu, toda znotraj je bilo vse gnilo, ker je ljudstvo propadlo. Pri visokih je bila nebrzdana po-hctnost in trdosrčnost, pri nizkih pa oni suženjski duh, ki se dela boji, pa vse za denar stori. Zato je rimska država morala propasti. Germanski narodi so razdrli tisočletno državo. Na Španskem je bilo ljudstvo od nekdaj krepko in bojevito. Rimci so imeli dosti truda, predno so deželo popolnoma pomirili. Iz španske krvi so imeli v Rimu Trajana in Teodozija, dva najboljša cesarja. — Toda od Rimcev so se navadili mehkužnega življenja, število prebivalcev je padlo in še ostali so bili pokvarjeni. Par tisoč germanskih Gotov je prav lahko podjarmilo celo deželo. Ti so se pomešali z domačini in ohranili dalj časa svoje kreposti, ki so jih prinesli kot dedščino očetov v tujo deželo. Ko so se še Goti v mehkem podnebju pomehkužili, so prišli leta 711. Arabci pod Tarikom. Z lahkoto so ti sinovi puščave premagali številno vojsko Gotov in sc razlili po celi deželi. Ljudstvo se je podvrglo. Le nekaj neupogljivih junakov je bežalo v nepristopne gore, odkoder so začeli skoro osemstoletne boje proti mohamedanom. Ti hribovci so se zopet utrdili, sovražniki se pa pomehkužili. To je bila junaška doba španskega naroda. Tako se je v boju zoper divje Mavre razvila krepost, ki se je kazala v srčnosti in vztrajnosti do skrajnega. Junaki, kakor lid Kompe,\dor so kazali ljudstvu pot do zmage. Ko so Maure pregnali, so bili Španci nekaj časa prvi narod na svetu. Svoje vojake so pošiljali na Laško in Francosko, na Nizozemsko in druge kraje sveta. Njih ladje .so odkrile svetu Ameriko. Toda amerikansko zlato jc vpeljalo potratno življenje, pri nižjih pa željo po lahkem zaslužku. Narod se je po-mehkužil in začel propadati. Do danes se ni več dvignil iz svoje zaspanosti. Kreposti očetov ni več, Španska je postala nesrečna, skoro vse je izgubila, kar so osvojili davni predniki. Še doma ne morejo več reda napraviti. Ta nauk bi mogli pokazati prav pri vsakem narodu. Dokler je ostalo ljudstvo revno in pošteno, mu niso veliko mogli sovražniki. Ko se je razvadilo, opustilo vero in se vdalo pohotnemu in nasladnemu življenju, je začelo redno propadati. Toda čemu daleč segati, ko imamo pri sebi oči-vidni zgled. Nikdar nismo imeli Slovenci mogočne države. Ko so prišli naši očetje v deželo, so bili bojeviti kmetje, povsod od sovražnikov obdani. Že zgodaj so dobili nemški plemiči oblast nad nami in stegnili roko po lepih gozdih naše domovine. Trdo je bilo življenje prednikov, toda ravno v tem so se ohranile in okrepile stare kreposti naroda, ki je srečno prestal tisočletne boje, ki so mnoge močnejše narode popolnoma zatrli. Katere so bile te temeljne kreposti našega rodu? Imeli so ljubezen do vere, ki jih je tolažila in jim pot v nebesa kazala, ljubezen do dela, ki jih je živelo, ljubezen do revežev, katerim so s svojo revščino lajšali življenje. Revni so bili in slabo so živeli, toda ravno zaradi tega so ostali dobri. £)andanes imamo veliko mogočnih narodov. Toda kaj potil maga vsa zunanja moč, če je znotraj vse gnjilo. Znano je, da Francozi izumirajo. Družine imajo otrok vedno manj, otroci večinoma še križa ne znajo več delati. Vse to so zelo slaba znamenja. Toda pri Angležih in Nemcih ni veliko boljše. Vera peša, otrok je vedno manj. Če je posvetna sreča glavni namen človekov na svetu, potem jo hoče vsak do dna izprazniti. — Tudi pri nas se že kažejo slaba znamenja. Če se narod pomehkuži in izgubi v uživanju, potem Slovenci nimamo prihodnosti. Narod je pa tak, kakršne so posamezne družine. Naj vlada torej v vsaki slovenski hiši lepo versko življenje starih Slovencev, jodprto s krepostmi resnega dela in pravega napredka. Tabori za moške na božjih potih. Kdor je mnogo hodil po tujih deželah ter primerjal slovenske kraje tujim, jc moral reči, da se moremo Slovenci ponašati pred vsem svetom z lc-ooto naše domovine. Seveda še bolj kakor kraji se ločijo maši ljudje od dru-•,'ih. Pred kratkim mi je neki gospod, .-marcarin. M »CROHTIR ! Zauaraoalna zadruga u Zagrebu ! Ustanovljena 1. 1884. Ustanovljena 1.1884. Prevzame v zavarovanje proti škodi, ognju in streli iu življensko zavarovanje vrazno-vrstnih kombinacijah in zelo nizkih cenah. GUM ZflSTOP U m. SIA3ERSK0 i(l KOROŠKO V UHANI pri ivrdlii Mar. Terezije cesta 8. Kmet & Comp. Sposobni mestni poverjeniki in akviziterji se sprejmejo pod ugodnimi pogoji. 3928 Izdolovanjo in nujvoč-j a zaloga klinih pasov (bruh-bandov) trebušnih pasov, vsa-kovrNlnili obvez. Zalogu blngu ifc gumija za babico In bolnice, brlzgalnlco, gumljove nogavice in blazine. Uiimlnc noge, roko itd. Za gospodo zdravnike zaloga vsakovrstnih ln-»trumentov. 2" kanonik v Ljubljani. - Člani: Anton Čadež, katehet v Lin-' IVRn "lakar, prolcsor v Ljubljani; K. Orubor, o,, kr. lin. rač. nficiial v Ljubljani; Avguštin Zajo, <■„ kr. rač. olicijal in pDBostnik v Ljubljani.