Aleš RAZPET* izvirni znans"r\'uni članek ODNOSI Z VLAGATELJI Povzetek, članek obravnava značUnosfi odnosov z vlagatelji kot posebne discipline odnosov z javnostmi, \1agatelji imajo glede na druge deležnike organizacije nekaj zanimivih specifik, ki vplivajo na pravila upravljanja odnosov med organizacijo in vlagatelji. Vlagatelji ustanavljajo organizacije in z zagotavljajem finančnih sredstev omogočajo njihove operacije, rast in razvoj Odnosi z vlagatelji /omagajo krepiti konkurenčnost organizacije na kapitalskih trgih in preprečevati neželjena presenečenja v lastniški strukturi. Zaradi specifik tranzicijskega obdobja, slovenskega privatizacijskega modela in nizko razvitega kapi-tahkega trga se upravljanje odnosov z vlagatelji v slovenskih razmerah bistveno razlikuje od prakse v razvitih tržnih ekonomijah. Ključni pojmi: Odnosi z vlagatelji, programi odnosov z vlagatelji, finančne javnosti, individualni vlagatelji, institucionalni vlagatelji, pret^zemi, kamjmnje zbiranja Jrooblastil Odnosi z vlagatelji - kaj je to? Odnosi z vlagatelji, odnosi z investitorji (v angle.Sčini Investor Relations), kaj je to? V kakšnem razmerju je ta termin do terminov, kot so odnosi s finančnimi javnostmi (v angle.ščini Financial Relatioas ali Financial Public Relations) ali pa odnosi z delničarji (Shareholder Relations)? Kakšne vrste odnosi pravzaprav nastajajo med organizacijami, podjetji, delniškimi in drugimi družbami in njihovimi investitorji? 'Organizacije lahko živijo samo v okolju dr ugih organizacij in skupin ljudi, zato morajo znati živeti v takini druščini. Tiste, ki so v tej svoji družabnosti bolj uspešne, cvetijo, tiste, ki so manj pa hirajo in na koncu ovenejo. Razlog za to je zelo preprost. Moderne organizacije, celo najbolj zapletene med njimi, obvladajo le malo nalog zelo dobro. Na svetu so, da opravljajo te izbrane naloge. Vse ostalo jih pri tem praviloma ovira in moti.'(Gruban, Verčič, Zavri 1997). Vlagatelji so tista .skupina, ki verjame v organizacijo in v njeno s|X).sobnost, da izbrane naloge opravlja dovolj dobro, do te mere, da so se ji odločili z.aupati svoj • MeS Kazitei. uiilvdl/tt.oec. /'rtstiij). Driiibti zii hoimoiUuiaJskl maiiajn-mciii. tjiibljiiiia denar ali druga sredstva. Se več, tako so se odločili ponavadi zato, ker hočejo za ta svoj denar s časom iztržiti več, kot so vložili in celo več, kot bi iztržili v kateri daigi, primerljivi naložbi. Po drugi strani so organizacije in njihova vodstva življenjsko odvisne od vlagateljev - le-ti financirajo njihove operacije, brez njih torej ne bi mogle razvijati teh svojih izbranih nalog; kadar so vlagatelji tudi delničarji, pa je obstoj konkretnega vodstva organizacije, managementa, seveda neposredno odvisen od njihove volje. Med vlagatelji in organizacijo se torej oblikuje specifična vrsta odvisnosti, ki itna za posledico specifične načine komimikacije med organizacijo oziroma njenim vodstvom in vlagatelji kot deležniki organizacije. O tem kasneje. Odnosi s finančnimi javno.stmi so v principu širši pojem od pojma odnosi z vlagatelji; prvi se v zadnjem času zaradi .svoje nepreciznosti tudi manj uporablja (sploh v ZDA, v evropskih virih ga zasledimo Še relativno pogosto). Mogoče ju je zaslediti tudi kot sinonima ali kot en, sestavljen pojem - odnosi z vlagatelji in drugimi finančnimi javnostmi. Odnosi z delničarji pa so ožji pojem, saj vlagatelji niso nujno tudi delničarji. Kadar govorinto o odnosih z delničarji imamo torej v mislih predvsem specializirane programe komuniciranja s posamezniki ali institucijaini, ki so dejanski imetniki delnic po.sameznega podjetja, ee programi komuniciranja s potenci;ilni-mi imetniki delnic, potencialnimi vlagatelji torej, kakor tudi vso komuniciranje z ostalimi vlagatelji (kreditodajalci, kupci obveznic ipd.), pa presega okvir odnosov z delničarji in ga poimenujmo odnosi z vlagatelji. 'Odnosi z vlagatelji so se oblikovali kot posebna disciplina znotraj odnosov z javnostmi predvsem zaradi realizacije naslednjih tipičnih namenov organizacij: - pridobivanja dodatnega kapitala za doseganje ustreznih stopenj rasti, - doseganja oziroma hranjenja želene i^išine ceti delnic na trgu, - preprečevanja sovražnih prevzemov, upravljanja komunikacij v primerih spofiadov za pooblastila, - vplivanja na privlačnost želenih transakcij na trgu vrednostnih papirjev." (Verčič. Razpet 1995) Pravne osebe in viri financiranja Nastanek gospodarskih pravnih oseb je neločljivo povezan z razvojno potrebo po koncentraciji kapitala. Gospodarski razvoj je neizogibno peljal do točke, ko so bili posamezni projekti, po.saiTiezna "podjetja" finančno prezahtevna, da bi jih zmogli posamezniki. Gospodarske pravne osebe, družbe, še posebej delniška družba, so se izkazale kot zelo učinkovit mehaniizem za koncentracijo kapitala, kakršen je potreben za velike podjetniške podvige. Družbe so spočetka funkcionirale kot organizacijska oblika za izvedbo določenili dejavnosti, za izvajanje katerih so družbeniki jamčili z vsem svojim pre- nioženjem. 7. večanjem podjetij in podjetnišitili rizikov pa se je formirala iiidi potreba ix) ločevanju med osebo družbenika in osebo družbe in s tem seveda med kapitalom družbenika in družbe. Brez lega ločevanja si dana.šnje svetovne ekonomije ni mogoče predstavljali. Prav z njim se razvijejo pravne osebe, kakrSne poznamo še danes. Pravne o.sebe so s časom seveda zaokrožile svojo vlogo, ki se ne |X)kriva z vlogo posameznika, fizične osebe. Predvsem vrste dejavnosti ni mogoče opravljati kot posameznik, ne zgolj zaradi tehničnih ali organizacijskih razlogov, temveč tudi zato, ker kot fizična o.seba za to ne moremo biti legitimirani (primer so prav finančne storitve, zavarovalništvo, bančništvo, pa tudi vrsta drugih dejavnosti). Zakon o gospoerce|>cije kupca in prodajalca glede prihodnje vrednosti nekega blaga. Večina transakcij na terminskih trgih denimo izhaja izključno iz razlik v pričakovanjih. In pri odločitvah o nakupu ali prodaji vrednostnih papirjev igrajo pričakovanja seveda še kako pomembno vlogo. Na vse navedene razlike med pcrcepcijo kupca in prodajalca lahko programi odnosov z vlagatelji vplivajo v bistveni meri in s tem nakupe in prodaje vrednostnih papirjev stimulirajo ali destimulirajo. Od tcKi ocene, da imajo učinkoviti programi odno.sov z investitorji od 25% do 50% vpliv na ceno delnic na borzi, v odvisnosti od tržne kapitalizacije - pri večjih podjetjih manj, pri manjših več. (Rosenbaiun 1S>94). "Eden izmed najmočnejših razJogov za nastanek intenzivnih programov odnosov s finančnimi javnostmi leži v sami naravi analize vrednostnih papirjev. Največji del i;ike analize je zasnovan na neoprijemljivih in skoraj nenierljivih faktorjih, kot so kakovost vodenja podjetja in njegova sposobnost planiranja in doseganja zastavljenih ciljev." Študija, ki jo je pred nekaj leti opravil ameriški Nacionalni inštitut za odnose z vlagatelji (National Investor Relations Institute - NIRI) je pokazala jasno pozitivno zvezo med aktivnostmi odno.sov z vlagatelji v posameznih podjetjih in P/E razmerjem pri teh istih podjetjih. Z drugimi liesedami, podjetja, v katerih so se izvajali programi odnosov z vlagatelji, so dosegala višja razmerja med tržno ceno .svojih delnic ter dobičkom na delnico. (Marcus, Wallace 1997). Rcgulatorno okolje Upravljanje odnosov z vlagatelji je pov.sod po .svetu tesno vpeto v regulatorno okolje. Podjetja imajo v svojem komuniciranju z vlagatelji formalno neprimerno manj svobode, kot pri komuniciranju z drugimi deležniki. Prav tako se od države do države regulativa močno razlikuje, kot se razlikuje tudi vloga posameznili iaštitucij kapitalskega trga in ob.seg samoregulacije. ^ v Sloveniji, kjer .se regula-torni okvir šele oblikuje, nam pregled relevantnih pravnih virov pokaže vso kom- pleksnost lega pcKlročja. V konuiniciranje z vlagatelji neposredno ali posredno posegajo določila civilnega, gospodarskega, delovnega in tudi kazenskega prava. Na področju civilnega prava recimo ne moremo mimo Zakona o javnih glasilih in Zakona o obligacijskih razmerjih (slednji ureja med drugim odškodninsko odgovornost, pa splošne značilnosti vrednostnih papirjev...). Gospodarsko pravo nam postreže najprej z Zakonom o gospodarskih družbah, ki vsebuje določila o letnem poročilu, o poslovnih .skrivnostih, pravici do obveščenosti delničarjev, pa vse do vsebin kot .so sklici skupščin, dolžno.sti in imenovanje uprave in nadzornega sveta. Zakon o varstvu konkurence denimo prepoveduje nelojalno konkurenco in omejuje določene oblike združevanj podjetij. Zakon o trgu vrednostnih papirjev ureja vprašanja insiderskih informacij, določa javne ponudbe vrednostnih papirjev, položjtj in vlogo Agencije za trg vrednostnih papirjev in borze. Zakon o prevz.emih dokaj natančno določa pogoje za prevzem podjetij in dolžnosti udeležencev. S jKKlročja delovnega prava velja omeniti Zakon o sodelovanju delavcev pri upravljanju, ki določa tako ix)membna vprašanja kot je število in vloga predstavnikov delavcev v nadzornem svetu, pooblastila delavskega direktorja in sveta delavcev. V skrajnem primeru se lahko v praksi srečamo celo z določili kazenskega prava: Kazenski zakonik RS med kaznivimi dejanji obravnava npr zlorabo notranjih informacij in izdajo poslovne tajnosti, pomembna pa so tudi |x>samezna določila Zakona o gospodarskih prestopkih. Razen navedenega je potrebno spremljanje aktivnosti inštitucij, kot .so borza, Agencija za trg vredno,stnih papirjev in Klirinško depotna družba. Ljubljanska borza denimo v svojih Pnivilih in postopkih poslovanja Ljubljan.ske borze določa postopek izdajanja s|x>ročil za javnost, kadar gre za "cenovno občutljive" informacije, določa mesta objave računovodskih izkazov in načela obveščanja domačih in tujih investitorjev. Podobno velja za tuje borze - Londonska borza od leta 1992 dalje določa, da smejo podjetja iz kotacije svoja sporočila pošiljati tiskovnim agencijam in medijem potem oziroma istočasno, ko so jih poslala tudi borzi sami; pred letom 92 je bilo to določilo bistveno strožje (Townsend 1993). Odnosi z vlagatelji in finančne javnosti Finančne javnosti je smiselno ločevati v vsaj naslednje tipične skupine: - vlagatelji - institucionalni vlagatelji - banke - zavarovalnice - pooblaščene investicijske družbe - .skladi - podjetja - posamezniki - notnniji lastniki - zimanji lastniki - posredniki, borzno-posredniSkc hiše - analitiki - analitiki nakupne strani - analitiki prodajne strani - finančne institucije - borza - ATVP - KDD - Ministrstvo za finance - Banka Slovenije - novinarji - v specializiranih medijih - gospodarski novinarji v ostalih medijih. K navedeni razdelitvi bomo v odvisnosti od konkretne situacije dodajali še dodatne javnosti, kot je konkurenca, tuje regulatorno okolje, tuji novinarji in mediji ipd. Razdelitev tudi ni enoznačna, saj se vloge posameznih javnosti zelo pogosto prepletajo. Odločanje o nakupu in prodaji vrednostnih papirjev Ce hočemo kot upravljalci odnosov z vlagatelji vplivati na vedenje vlagateljev in s tem na njihove nakupne in prodajne odločitv, potem sc moramo zavedati posebnosti |X)samcznih skupin oziroma posameznih javnosti. Obnašanje malih individualnih lastnikov je lahko povsem drugačno kot obnašanje velikili državnili skladov, le-to pa spet drugačno od obnašanja borzno-posredniških hiš. Mali individualni vlagatelji V Sloveniji moramo ločevati med individualnimi vlagatelji na podlagi certifikatskih delnic, kakršnih je seveda ogromno, in med tistimi redkimi individualnimi vlagatelji, ki so to dejansko postali na osnovi nakupa delnic v t.i. maloprodaji ("retail investor"). Za individualne vlagatelje na osnovi certifikatskih delnic je značilno, da preferi-rajo gotovino (razJika v preferencah), da nimajo ne znanj ne ambicij za aktivno lastništvo (razlika v zmožnostih) in da so večinoma ludi zelo skeptični glede bistvenega zvišanja vrednosti teh delnic v prihodnosti (razlika v pričakovanjih). Po vseh treh kriterijih torej obstaja med takšnim delničarjem in potencialnimi kupci, denimo borzno-posredniško hišo, ki delnice odkupuje po naročilu npr. tujega institucionalnega investitorja, bistven razkorak v percepciji. Pogajalskega prostora, znotraj katerega bo prodajalec pripravljen tovrstno transakcijo sprejeti kot ugodno, je tofiej mnogo. Ce na percepcijo tovrstnih malih delničarjev ne znamo učinkovito vplivati, bodo le-ti lahko prodajali svoje delnice daleč pod razumno ceno. AleSIMZFHT Sicer pa za "prave" iiKlividiialne vlagatelje velja, da se v povprečju izJtaziijejo kot relativno lojalni vlagatelji. Na morebitne |x>slovne težave, ki jim je podjetje izpostavljeno, ne reagirajo hipoma, sprotno; v primerjavi z institucionalnimi lastniki so njihove reakcije počasnejSe, z večjimi časovnimi Ziiostanki; nenazadnje nimajo na razpohtgo analitičnega aparata, kakršnega posedujejo veliki vhigatelji. Lojalnost je pomemben razlog, da pcnljetja tudi komuniciranju z vlagatelji iz maloprodaje namenjajo vso pozornost, četudi je komuniciranje z njimi drago, zamudno in organizacijsko zahtevno. Naslednja pomeiubna značilnost malih vlagateljev je, da je njihovo obna.šanje na trgu odvisno bolj od njihovega lastnega položaja, kot od položaja podjetja, katerega vrednostne papirje imajo. Če takšen vhigatelj potrebuje nekaj gotovine za nakup avta, lx) svoje delnice prodal, tudi če vsi analitiki napovedujejo, da bo njihova vrednost nisla. Pri sprejemanju srajih odločitev se bolj zanašajo na mnenja iz svoje neposredne okolice, kot pa na napovedi strokovnjakov. In na koncu: mali investitorji se bolj zanašajo na informacije b. neposredne preteklosti, kot pa na dolgoročne obete v prihodnosti. (Mahoney 1993) Mali individualni vlagatelji .so lahko zanimiva javnost tudi z vidika mrežnega trženja. Tisti posamezniki, ki so v podjetju videli svojo investicijsko priložnost, so tnu s tem izkazali tolikšno stopnjo zaupanja, da bodo zelo verjetno dovzetni tudi za komercialno ponudbo tega istega podjetja; nenazadnje so se s solastništvom odločili deliti njegovo usodo. Programi odnosov z vlagatelji se v organizacijah z množičnim lastništvom zato pogosto kombinirajo s programi odnosov s potrošniki in nič presenetljivega več ni, če tak vlagatelj skupaj z obvestilom o polletnih rezultatih prejme prodajni katalog z nekaj ugodnostmi, ki veljajo .samo za imetnike delnic, recimo. hisUtudoftahii vlagaielji Institucionalni vlagatelji lx)do pri svojem investiranju lahko sledili različnim ciljem. Od teh ciljev so odvisne tudi njihove komunikacijske z;ihteve; za učinkovito komuniciranje s posameznim vlagateljem bo torej zelo koristno vedeti, v kakšni vlogi trenutno nastopa. "Res je, da analiza vrednostnih papirjev in pre.soja možnih prihodnjih uspehov podjetja temelji na izjemno kompleksni strukturi različnih karakteristik podjetja, vendarle pa vse razvijamo iz treh osnovnih točk: dobiček in ostala merila finančne uspešnosti, management in načrti podjetja." (Marcus, WaUace 1997) Uspešni programi odnosov z vlagatelji v bistvu odslikavajo te tri osnovne točke. Dobiček, denarni tok, druga merila finančne uspešnosti za presojo investicijske privlačnosti pač še zdaleč niso dovolj. Če bi zadoščala, bi vso ostalo delo najbolje opravil računalni.ški program. Aktivni vlagatelji bodo hoteli bili temeljilo in kakovo.stno informirani predvsem o vodenju in vodstvu podjetja, natančno poznati strategijo, razvojne in kradcoročne cilje, možnosti ixxljetja znotraj branže, prednosti in pomanjkljivosti v primerjavi s konkurenco. Delnice podjetja trelirajo kot dolgoročno naložbo. Investitorji v rast bodo bolj kot karkoli drugega želeli pravočasno, pred vsemi drugimi, zaznali informacije o tem, kdaj in zakaj je mogoče pričakovati naraščanje (in seveda iipadanje) vrednosti delnic. Le-tein bodo lojalni samo toliko časa, dokler bo trajal njihov vzpon. Kadar se vlagatelji odločajo za "investiranje v vrednost" je zanje najpomembnejše zaznavanje razkoraka med tržno in realno vrednostjo |x>djetja; takšni vlagatelji bodo pripravljeni investirati v podjetja v krizi, vendar z izoblikovanimi strategijami preobrata, katerih vrednosti delnic .se nahajajo na najnižji točki. Za isto .skupino bodo nasploh zanimiva podjetja, ki zaostajajo za načrti. Ni recimo vsc-eno, ali jih izražamo vrednostno, količinsko, in v kakšni valuti. Povsem razJične trende bomo dobili že samo na tej osnovi. Zmanjšanje prodaje ni nujno slab rezultat - če je firma zmanjšala prodajo v ča.su downsizinga, jc zelo verjetno, da bo dal ugodnejšo (in bolj relevantno) sliko kaz;ilec prodaja na zaposlenega. Dalje - za interpretacijo prodajnih rezultatov je bistveno, kaj se je dogajalo s cenami - v branži, ki je doživela npr resen padec cen jc lahko ohranjanje vrednosti jirodaje lep uspeh. Pomembno je, da v svojih sporočilih podjetje demonstrira, da ima realno sliko o polož^aju, da ta položaj obvladuje in da ve, kako trende v prihodnje premikati v željeni smeri. Morda lahko svojo zgodbo i.ščemo v tržnem deležu (res da zaradi recesije na trgu nismo dosegli plana prodaje, smo pa bistveno poveč;ili tržni delež...). Zgodbo lahko iščemo v novih produktih, ki so šele na začetku ciklu.sa in imajo potencial za prihodnost; ali v novih trgih ali tržnih segmentih, v katere smo prodrli; v povečanju margin in podobno. Pomembna šo konsistentna, logična, trdna sporočila, ki izražajo poslovno filozofijo podjetja in vodstva. Programi odnosov z vlagatelji Cilji Preden definiramo cilje posameznega programa odno.sov z vlagatelji se moramo zavedati realnega dometa takšnih programov. Program odnosov z vlagatelji ne more reše\'ati kateregakoli problema |x>djetj:i in ne more dajali čudežnih učinkov. Predvsem pa problemov, ki v svojem bistvu niso konumikacijski, ne moremo reševati s konumikacijami. V programu odno.sov z vlagatelji si zato ne zastavljajmo ciljev, ki so povsem zunaj naše kontrole. Četudi tovrstni programi dokazano vplivajo tudi na ceno delnic na borzi, je med cilje takega programa nesmiselno zapisati absolutno ceno delnice. Slednja jc namreč odvisna ne samo od iz^dlK? na.šega programa, ampak ■še toliko bolj od faktorjev, na katere nimamo praktično nikakršnega vpliva. Ne glede na to bo koristno, čc cilje opredelite na način, ki bo merljiv oziroma ki bo omogočal, da po izvedbi programa nedvoumno ugotovimo, ali smo bili uspešni, ;ili ne! Vprašajmo se tudi, ali niso morda cilji drug z dnigim v kontradikciji. Na primer: za mala podjetja velja, da bo lik-\'idnost delnic nižja, če so v bazi delničarjev močneje zastopani veliki institucionalni investitorji. Sočasno višanje likvidnosti delnice in večanje deleža institucionalnih investitorjev sta torej v tem primeru kon-tradiktorna cilja. Predvsem pa: cilji naj bodo realistični in naj na ravni cxlnosov z vlagatelji odsevajo temeljne cilje podjetja kot celote. Cilje odnosov z vlagatelji lahko vežemo na strukturo delničarjev (na primer: ohranjanje široke baze malih delničarjev), z njimi lahko vplivamo na posamezne ekonomske kaz-ilce, ponavadi relativno glede na konkurenco (na primer vpliv na že večkrat omenjeno P/E razmerje), cilj je lahko višja stabilnost vrednosti delnice (nestabilna vrednost delnice jc vedno percipirana kot faktor rizika, zato so podjetja običajno zainteresirana za delnico, ki ni visoko občutljiva na vsako posamično transakcijo, ker je s tem delnica slabše likvidna, "izstop" pa otežen oziroma rizičen, česar investitorji seveda ne marajo), cilj je lahko maksimalizacija cene delnice (recimo kratkoročno kot pomemben faktor v obrambi pre njeno. Tipično je sklicevanje na nacion;ilnc. regionalne, lokalne interese, skrb za delovna mesta, ogroženo prihotinost podjetja, opozarjanje vseh deležnikov na možne negativne posledice (lokalna skupnost, država, poslovni partnerji, tlobi!vitelji, mediji...). V potc7.;ih prevzemnika obratnbni programi pogosto potencirajo n:!mere po dezinvestiranju, do\vnsizingu, izlt>čitvi konkurence ali celo monopoliz;tciji industrije. Nič nenavadnega ni tudi vlaganje tožb, pri katerih je vnaprej znano, da predlagatelj nima možnosti z;i zmago; poteza ima komunikacijske učinke, saj vnaša dvom, negotovost, nevtralni opazovalec ali delničar sc bo lahko odločil počakati na izid. Kampanja zbiranja /moblastU Kampanja zbiranja pooblastil se običajno odvija kot sestavni del širšega načrta, vezanega na realiz.acijo ciljev uprave podjetja ali posamezne skupine delničarjev. Cilj kampanje je povsem jasen - z zbiranjem čimvečjega števila pooblastil doseči zagotovitev potrebnega otlstotka glasov na skupščini delniške družbe in s tem sprejetje željenih sklepov. 'Kampanje nastanejo zaradi različnosti mnenj: uprava aH glavni direktor imata svoj pogled na to, kako voditi podjetje, skupina "oporečniških" delničarjev pa zopet drugačnega., V/mpolnem svetu bi se te razlike predstavile delničarjem v neposredni obliki. Management bi predstavil svoja stališča, 'oporečniki'svoja, delničarsko volilno telo pa bi se odločilo, komu da prav. ... Ker v svetu korporacijskih politik tako enostavne rešiti/e niso možne, je kampanja zbiranja pooblastil, precej dobesedno, politični proces, podoben volilnim kamf>anjam.' (Schivartz, 1995) Tovrstno kampanjo pričnimo z analiziranjem baze delničarjev, ki jo bo jxjtreb-no za nadaljnjo obdelavo .segmcntirati najprej glede na število delnic, ki jih ima v lasti posamezni delničar ter glede na status delničarja (ali gre za fizično ali pravno osebo, znotraj tega pa tudi delitev na podjetja, banke, PID-e, borzno-posredniSke hiše in ostalo). Zatem analiziramo bazo delničarjev po kriteriju verjetne naravnanosti (predvidenega odnosa do vprašanja, ki bo predmet odločanja na skupščini). S kombiniranjem teh treh parametrov oblikujemo scenarije, ki nam zagotavljajo potrebne odstotke glasov in jih rangiramo glede na verjetnost. Pri tem nas bo zaniinala predv.sem ocena odstotka zanesljivih glasov, ocena odstotka manjkajočih glasov ob različnih odstotkih udeležbe na skupščini in ocena verjetnosti pridobitve manjkajočih glasov ob razpoložljivih resursili (čas, sredstva, ljudje, logistična mreža). Kampanja zbininja pooblastil bo v primeru široke baze malih delničarjev običajno podprta s programom odno.sov z mediji, v slovenskih razmerah (predvsem če je nosilec kampanje upr;iv;i podjetja) pa zelo verjetno tudi s programom internega komuniciranja (delničarji, ki so istočasno zaposleni podjetja). Med-.sebojno sinhroniziranje six)ročil, namenjenih različnim javnostim, bo odločilnega pomena. Ker gre za razmeroma kratkotrajno, a zelo intenzivno kampanjo, je smotrno formirati operativni štab kampanje v sestavi: Slika 1 Vodstvo IR svetovalec mediji 1 Pravnik asistent interno komuniciranje mediji lehniena analitik podpora baie LITERATURA Gruban, Uranc, Verčič, Dejan in Zavrl, Fr.mci. 1997. Pristop k odnosom / javnostmi. Ljubljana: Pristop. Mahoncy, William F. 1993. Tlic Active Shareholder New York: John Wiley & Soas. Maau.s, Bruce W. in Wallace, SherwixKl Lec. 1997 New Dimeasioas in Investor relations: competing for capital in the 21.st century. New York: John Wiley & Sons. McMillan, John. 1992..Games, Strategies and Managers. Oxford: Oxford University Pre.ss. Razpet, AlcS in Verčič, Dejan. 1994. Odnosi z vlagatelji in drugimi finančnimi javnostmi. Pristop: Trendi, 6. Rosenbaum, Michael A. 1994. Selling Your Story to Wall Street: the art & science of investor relations. Chicago: Irwin Professional Publishing. Schwartz, George P. 1995. Shareholder Rebellion. New York: Irwin Professional Publishing. Simon, Aleksander 1996. Metode za analizo vrednostnih papirjev. Ijubljana: samozaložba. Townsend, Hdward. 1993. Media Relations. V R Bowman in R. Bing (ur.). Financial Public Relations, 1-8. Oxford: Butterworth-Heinemann. 685