UMETNIŠKA VZGOJA V ŠOLI Z OZIROM NA UČNO SNOV. ČEŠKI NAPISAL F. V. KREJČI. POSLOVENiL DRAGOTIN SVOBODA. apisal sem za prilogo letošnjega Učiteljskega koledarja, katera je posvečena vprašanju o učiteljevi samonaobrazbi, članek «Umetniška kultura in učiteljstvo«. Vtem članku se dotikam poleg drugega tudi stvari, na katero pozabljajo večinoma tudi oni, ki se trudijo za umetniško vzgojo v šoli. Menim namreč potrebo določene mere znanjna o kulturnih in umetniških zadevah, znanja nečesa, kar bi imenoval teorijo kulture, in brez katere ne more prebiti, kdor hoče veljati za naobraženca. Šola v današnjih razmerah tega znanja ne nuja, in moderna prizadevanja za umetniško vzgojo se zadovoljujejo s praktiškim delom. Hočejo vzgajati učenčevo oko za razumevanje slikarske lepote in krasote oblik, njegovo uho za razumevanje godbenih lepot, njegovo čuvstvo za poetiške vtiske. Toda v kolikor mi je znano, nebrigajo se zadosti za vprašanje, kje bode odrasli učenec našel dela, pred katerimi bi mogel dokazati svoj čut za krasoto, kje bode takšna dela iskal in da-li ve, da takšna dela in kje bistvujejo. Da se izrazim natančneje: kaj mi pomaga za slikarstvo vzgojeno oko, če ne vem, da je živel Rafael ali Rembrandt, in če stojim neodločno pred njiju deli, nevede, kako jih imam nazirati in kaj na njih ceniti. Ali pa kako naj z užitkom ali razumevanjem posluša sonato oni, ki ne ve, kaj je to sonata? Vsaka umetniško-vzgojna praksa potrebuje torej svoje teoretiško spremstvo. Temu, katerega hočemo vzgajati za umetniško kulturo, je treba povedati, kje in kako se je ta kultura najjasneje pojavila, kje so njeni vrhunci in nje uspehi, treba je mu podajati jedrnat zgodovinski pregled njenega razvoja in razjasniti temelj njenih glavnih tipov, oblik in slogov. In tako bi morala imeti umetniško-vzgojno delo v šoli tudi svojo učno snov. «Popotnik» XXVII., 2. 3 Omenil sem v enem članku, kako napačno je, ako učenec za celih osem let šolske vzgoje ne sliši imen največjih genijev ljudstva. Rekel sem da pozna rodovnico Babenbergov, a ne ve, da je bistvoval Shakespeare. Smatra se neobhodno potrebnim za njegovo daljnje življenje, da pozna Arhimedov zakon, a vsakako misli, da je nepotrebno vedeti, da je živel neki Goethe. Če sliši, kdo je bil Outtenberg ali Kolumb, zakaj bi se mu ne moglo povedati, kdo je bil Beethoven? Ako se mu razjasni fizikalna priprava ali izdelovanje raznih predmetov, zakaj bi se mu ne moglo razložiti, seveda z ozirom na stopnjo njegovega razvoja in druge razmere, kako je urejena drama, simfonija, opera ali glavne vrste literature? Govoril sem za to, da bi se temeljni pojmi o umetnosti in kratka zgodovina kulture sprejeli v učno snov naših šol. To zahtevo sem po svojem prepričanju dovoljno utemeljeval, in pobil že v naprej vse ugovore, ki bi se dvignili nemara proti njej. S vprašanjem upravičenosti te zadeve se torej tukaj ne bodem bavil, nekaj drugega želim doseči. Iz učiteljskih krogov je namreč prispelo k meni vprašanje, prošnja za navodilo, kako bi se dala ta zahteva uresničiti. Pazljiv čitatelj, katerega so vzpodbudile moje v članku izražene misli, da je premišljeval, kako bi se dale uresničiti, vpraša me, kako si predstavljam ta nauk o kulturi in umetnosti, in koliko te snovi bi pač sprejel v Učno osnovo petrazredne ljudske šole. Vprašanje zaslužuje odgovora in namesto da odgovarjam posamezniku, poskušam to storiti na tem mestu. Nemara vzpodbudim še druge k premišljevanju in povzročim daljnje razprave in predloge. To, kar podajam, sicer ni popolnoma izdelana učna osnova - takšno morejo sestaviti samo iskušeni šolski praktiki — to so samo nekatere misli in primeri, ki bolj razjasnjujejo, kar sem v onem članku označil samo z negotovimi potezami. * * * Takšno znanje iz kulturne zgodovine in estetike, kakršno mi prihaja na misel, moralo bi se nujati učencem pred vsem tam, kjer se v šoli sprejeta naobrazba bliža svojemu koncu in popolnjevanju in kjer ob istem času šolska naobrazba konča. Mislim namreč na meščanske šole in najvišje letnike ljudske šole tam, kjer ni meščanskih šol. Tu bi mogla in morala biti umetniška vzgoja in vse k njej pripadajoče znanje krona in sinteza vsega prejšnjega učenja. Ne zadošča, da se pripravi otrok za praktiško življenje in vzgoji v poštenega občana, ki si zna tako ali tako ohraniti mesto v boju za obstanek — treba je, da se mu pokaže cesta, na kateri postane kulturni človek v pravem pomenu besede. Naj učenec spozna, da ljudska prosveta ni samo zaklad za življenje potrebnih naukov in znanja; naj se uči gledati v njej to, kar je pravzaprav kultura v najlepšem smislu besede: sostav užitkov, najčistejših duševnih slasti, vrelo navdušenja in občudovanja vrednih predmetov. Če pa vzbujamo v učencu smisel za takšne užitke in željo po njih, je treba da pomislimo, ali mu bode mogoče jih doseči, in katere izmed njih bode dosegel. Vzbujati željo, katere daljnje življenje ne more ugašati, ne bi bilo modro niti pedagoški. Dete, ki je vzgojeno v estetika in je obsojeno vsled razmer živeti v vaški koči in se živiti s težkim telesnim delom, takšno dete bi postalo duševna razvalina. Kultura je krona življenja, a tudi njega napuh. To je razkošnost, katere si ne more dovoliti vsak v isti meri. To je vir najbolj vznešenih radosti, toda le tedaj, ako je v pravem soglasju z življenjem. Saj pravzaprav kultura ni nič drugega nego življenje samonasebi, življenje, katero je preprezano z umetnostjo in krasoto in uvedeno v čist iz izrazit slog. V tem slučaju je kultura največja sreča življenja, ravno tako, kakor more postati njegova največja bolest tam, kjer odgrinja in daja čutiti brezno med umetnostjo in življenjem in kjer je dražilo neizpolnjivih sanj. Ni mogoče torej tukaj določiti učno snov za vse šole. Treba je računati z razločkom med mestom in vasjo, med velikim mestom in deželo, med krajino, kjer vlada burno duševno življenje, in med oddaljenimi koti v katere ne prihaja od vsega kulturnega narodovega življenja nič drugega nego nekoliko knjig, časnikov in koledarjev. Tako bi nastala cela lestvica, ki počenja v tihi gorski vasi in konča v Pragi. Toda na vsakem klinu je mogoče kulturno življenje, ki se seveda javlja v različnem obsegu in v neenakih oblikah. Čim globlje se stopa po tej lestvici od bolj zloženih središč k enostavnišim in revnejšim, tem hitreje nedostaja javnih kulturnih institucij, in tem bolj je posameznik prisiljen, posluževati se samonaobrazbe in onega čisto notranjega sveta krasot in vznašajočih vzpodbud, katere v njem gradi literatura. In nasprotno, čim višje stopamo od majhne vasi k velegradu, v tej meri pristopajo k tiskani besedi tudi one oblike kulture in krasote, ki delujejo na čutila: gledališče, tvorne umetnosti in godba; kultura ni več tako notranja, ampak bolj vnanja, njenih užitkov ni treba težko iskati, oni se sami ponujajo. Te razločke bode učitelj imel v misli in ne bode na pr. podrobneje razlagal opero in drugih godbenih oblik učencem v oddaljeni vasi, odkoder ljudje le poredkoma prihajajo v večje mesto, in kjer je možnost, da bode kdo izmed učencev v življenju poslušal opere in koncerte, prav neznatna. Temu nasproti pa bi razjasnitev temeljnih pojmov o dramatiški, gleda-liščni in godbeni umetnosti spadala k neobhodno potrebnim delom učne snovi na meščanski šoli praškega predmestja, kamur hodijo učenci revnejših slojev in katera je edina vzgojevalnica teh otrok. Kar se jim pove tamkaj o umetnostnih zadevah, to jim mora praviloma zadoščati za vse življenje, a pri tej mladini se mora predpolagati, da ostane v tesnem stiku z umetnostjo, bodisi da se to vrši v predmestnem gledališču, ali na drugi galeriji Narodnega gledališča, ali prj pogledu na stavbe in kipe, «Popotnik» XXVII., 2. 3* izložbe umetninskih zavodov in na plakate na oglih. Toda že te priložnosti zadoščajo, da bi bilo življenje ozarjeno s prameni umetniške krasote. In korist in užitek bodeta po njih tem večja, ako bodo poznavali učenci vsaj temeljne estetiške pojme in kriterije. V Pragi je mnogo ljudi, ki so sicer drugače v svojem poslu zelo razumni, a ki pri prihodu v gledališče niso zmožni ločiti opere od drame in te od šaloigre, ki poznajo «Hamleta» in «Otela», a ki se ne potrudijo zvedati, čigav je, ki poslušajo pri popularnih koncertih simfonijo in ne vedo, da ima štiri stavke, — ali bi ne bil pouk o teh stvareh za nje važnejši od znanja, koliko zob ima jazbec, ali v kolikih bitvah je pobil Evgen Savojski Turke? Bolj ko pouk v kateremkoli drugem predmetu bode torej vpoštevalo to podavanje kulturnih in umetniških razmer specijalne zadače šole in mestne razmere. Toda ob vseh razmerah in ob najrazličnejših okoliščinah se more podajati gotov skupni minimum, in to je temeljni nazor o razvoju kulture. Doslej ljudska šola ni nujala takšnega nazora, kakor se že iz tega spozna, da je prezrla celo veliko, nemara najvažnejšo dobo človeške naobrazbe: antiko. Čudna logika in doslednost vladata v naših učnih osnovah! Učenec srednje šole je prenapolnjen z mrtvimi jeziki na račun moderne prosvete, in estetiški ideali starega veka se mu predstavljajo kot absolutni vzor za vse čase — učenec vaške šole pa nemara sploh niti ne izve, da je bistvovala grška kultura! Tamkaj torej prece-nitev, tu prezir - viden ostanek stare humaniteške razdelitve ljudi v dva razreda: «razumnike», t. j. poznavalce latinščine na eni strani in ostali vsakdanji plebs na drugi strani. Vtem se opazuje tudi nekaka poteza nedemokratičnosti. Krasni izdelki staroveškega duha so samo za bodoče doktore in inteligente, otrokom ljudstva morajo zadoščati starožidovske bajke in krščanske legende. Ne pretiravam, če rečem, da splošni nazor o zgodovini kulture določuje predvsem duhovnik. Iz učiteljevih ust poznajo samo češko in avstrijsko zgodovino (in to še brez posebnega kulturnega ozadja) — celoten nazor o osodi človečanstva se jim nuja samo v urah verstva, a to s stališča, ki nasprotuje popolnoma moderni kulturni zgodovini. Vse je tu precenjeno v korist cerkve: najkrasnejši pojavi ljudske kulture so zamolčani ali obsojeni, mesto njih se poveličuje meniška askeza in se vceplja neza-upnost v zemeljsko krasoto. Izhajališče življenja človečanstva je navajen naš učenec videti v bajeslovju in zgodovini starih Židov. To je izvoljeni narod, ozarjen z milostjo božjo, in s tem postavljen v luč absolutnosti, medtem ko so vsi drugi narodi grešni pogani, ki ne zaslužujejo milosrčja. Tako se uči naše dete gledati na začetke ljudske zgodovine s stališča starega barbarskega roda neomikanih azijskih pastirjev. Mora na pr. čutiti zadovoljstvo, ko se mu orisuje, kako je pošiljal Bog na korist tega rodu na Egipčane kugo in kobilice in jih topil v morju kakor mlade mačke — to je edino kar sliši o njih, a ne sliši ničesar o njih visoki kulturi!" O rimski državi ne ve drugega, kakor da so njeni cesarji zasledovali krščanstvo, in zopet tista čisto verska in protikulturna cenitev: suženj, ki je sprejel vero apostolov, je ideal — poganski Rimljan, sin stare bogate kulture, je tiran in okrutnež. In kaj šele dalje! Srednji vek se slika proti staremu veku kot napredek, kulturna stvar se popolnoma zednači s cerkveno stvarjo. Menihi, puščavniki, mučeniki in fanatiki se predstavljajo kot vzori ljudske popolnosti. Pojem prave kulture se tako v glavah otrok niti ne tvori, kajti napredek človečanstva se meri samo po napredku in osodi krščanske vere. Ta enostranski, samovoljno načrtani nazor o nalogi človečanstva in smislu njegovega dela na zemlji, nazor poln vrzeli in neprijazno prehajajoč čez dobe najkrasnejšega razcveta kulture in čez nao-brazbo nekatoliških narodov — to spada k najhujšim grehom, katere zakrivi konfesionalna vzgoja na otroškem duhu. Dokler ni nade, da se odstrani naboženska vzgoja iz naših šol, je naloga učiteljev, da skušajo po možnosti paralizirati po njej učinjeno zlo z lastnim delom. Mora torej, v kolikor se tiče našega predmeta, skrbeti, da odnašajo učenci, ko zapuščajo šolo za vselej, pravilno sliko kulturne zgodovine s seboj v življenje, četudi le v enostavnih obrisih. V zgodovinskih, zemljepisnih, bralnih urah najde dovolj časa in priložnosti, da jim poda pravilnejše nazore o starem veku, nego si jih odnašajo iz biblijske povesti, da jim pove nekaj o antiški kulturi, o razločku med njo in srednjim vekom, o pomenu kulturnih pojavov, ki naznanjajo novi vek, o verski reformaciji, renesansi in glavnih pridobitvah prosvete, umetnosti in vede od XVI. stoletja do naših dni. Ne bojmo se, da so to otroškemu duhu nepristopne stvari. Samo-obsebi se razume, da jim jih ne bodemo podajali abstraktnim načinom in razsipavali tuje, njim nerazumljive besede. Naloga učiteljev je, ravnati tako, da postaja podavanje te snovi najprijetnejši in najzanimivejši tre-notek pouka. To si predstavljam seveda tako, da bi se učitelj ne zadovoljil s samim razlaganjem, ampak gradil pred očmi otrok cvetoče in konkretne slike življenja. Kako bi se dvignilo in oživilo zanimanje naših otrok za zgodovino, ko bi se jim namesto večnega pripovedovanja o vojskah, ženitvah in rodovnicah vladarjev in na mesto suhih letnic naslikalo kulturno ozadje teh dogodkov, namreč ko bi se jim povedalo, kako so ljudje one dobe pravzaprav živeli, kako so se oblačili, kakšne navade in šege, nazore in krivoverstva so imeli, in posebno v čem so so se od nas razločevali. Tako bi se naučila mladina gledati na zgodovino zgodovinski, s smislom za distanco in relativnost, črpati iz nje nauke, a tudi jo proučiti z zavestjo dognanega nepredka. Dosedanji zgodovinski pouk ni poznaval tega historiškega smisla. Delil je sicer ljudi natančno po veri, nikdar pa po dobi, v kateri so živeli, in dela, ki so se rodila iz davno prežite moralke, je predstavljal mladini tako, kakor bi bili to vzori za nasledovanje. Vem sicer, koliko težav se stavlja tukaj na pot. Ni učnih pripomočkov za te namene in zlasti ni v naši literaturi dovolj virov, iz katerih bi mogel učitelj črpati. Učiteljevemu delu bi se nalagale tako nove zadače in do njegove naoarazbe bi imeli novih zahtev, kakor je sploh celo vprašanje nerazdružno zvezano s vprašanjem o višji naobrazbi učiteljstva in se mora rešiti samo vzajemno s poslednjim. Naobrazba. kakršno sprejema učitelj na današnjih zavodih, seveda ne zadošča niti za najprimitiv-nejši pouk kulturne zgodovine. Tudi tukaj kakor v tolikih drugih predmetih je učitelj navezan na samodelavnost, ako hoče zadoščati zahtevam, ki jih stavljajo v njegovem delovanju ne toliko oficijelni predpisi, kakor njegova pedagoška vest in doba, v kateri živi. Ta temeljni nazor o razvoju kulture sem imenoval minimum zahtev, ki jih stavimo v tem oziru do modernega učitelja. Tej zahtevi se lahko l zadošča na vsaki šoli. Tu ne gre za drobnosti, kakor za to, da dobe učenci pravilno celotno sliko o razvoju zgodovine, in da bi v tem razvoju zgodovine predvsem spoznavali razvoj naobrazbe in si prisvojili pojem napredka. Ta temelj gotovega historiškega znanja je neobhodno potreben, ako naj si učenec vstvari najprostejše predstave o umetniški kulturi in ako naj stopi v pravilno in koristno razmerje z njenimi izdelki. To ozadje občnih predstav o kulturi in njenem razvoju je potrebno, ako imamo učencu razjasniti pomen njenih posameznih strok in oblik. Kajti podlaga raznih vrst in genijev umetnosti se najlaglje razume, ako poznamo način njih nastanka in značaj dobe, katera si jih je vzgojila. Pouk o teh posameznih strokah kulture podavamo seveda, kakor je bilo že rečeno, v obsegu, ki odgovarja značaju šole in razmeram, v katerih bode mladini pozneje živeti. Zato se tukaj ne morejo določati enotne norme. Najširjo veljavo imajo še zahteve tikajoče se literature. Knjiga je najbolj razširjeno in najbolj pristopno sredstvo kulture, za velike mase ljudi večkrat edino; na njej se dajo torej najlaglje razvijati estetiški pojmi in merila. Tudi tam, kjer doslej mladina o umetnosti ni slišala ničesar, je vendar poznavala neke gotove vrste literarnega tvorstva, je vedela, kaj je basen, bajka, povedka. učila se je prednašati stike, poznavati imena prvih pisateljev, na meščanskih šolah uči se končno literarne zgodovine svojega naroda in prvih temeljev poetike. Tukaj torej zahteva, o kateri razpravljamo, ne pomeni nič novega; ona je samo naperjena na to, da bi literarno znanje mladine v poslednjih letnikih meščanske, po potrebi tudi ljudske šole se razširilo in poglobilo v dvojnem oziru. Namreč, da bi se pri razlagi pesniških oblik ozirali bolj na novejše literarne produkte, in potem, da bi se ne ostajalo samo pri domači literaturi, ampak da bi se o svetovni literaturi učencem razlagalo vsaj toliko, da bi vedeli, kateri narodi so stopali tu na prvem mestu, v katero dobo spada zlati vek njih literature in katera največja imena reprezentirajo ta vek. (Dalje prih.) STVARNA IN JEZIKOVNA PREOSNOVA OBLIKOSLOVNIH PRAVIL O IZRAČUNANJU PLOŠČIN IN PROSTORNIN NA NAŠIH LJUDSKIH ŠOLAH. POROČA MATIJA HERIC. (Konec).' Trapez. Nanašajoč trapez na vzporednik dobimo po razstavbi in dopolnitvi prav lahko pravilo za izračunanje p tp. mšt S = 4 dm; m št j!s = 2 dm; mšt v 3 dm. a) p (4 dm2 2 drn-') X 3 ()J///!; b)p = {4dm: _ 2 dm2)x 3 ^ g dm2 c) P = (4 777 2 2 ^/77~) X 3 9 dm--K t. j. p pt dobiš, ako a) merske kvadrate ob vsoti obeh vzporednih stranic pomnožiš s št višine in zmnožek razpoloviš (deliš z 2), ako b) mkv ob vsoti obeh // stranic pomnožiš s polovičnim št v in ako c) mkv ob polovični vsoti obeh • stranic pomnožiš z višino. Pravila za izračunanje števil in merskih kvadratov višine in vsote obeh vzporednih stranic dobimo iz p pt v smislu meritve in delitve prav tako, kakor pri trikotu št in mkv ob v in o. 9 dm- X 2 N. pr. a) 9 dm2 X 2 : (4 dm- — -2 dm1) ■ 3; b) -j4 - = 3 dm2 (4 d m2 - 2 dm2) t 9 dm2 , . ,, , . , v , c) 9 tf/772 :-—^-s=f 3; rf) = 3 dm- t. j. sr v pt najdeš, a) ako \ 2 ) dvokratno površino meriš z merskimi kvadrati ob vsoti stranic, ali c) ako površino tp meriš z merskimi kvadrati ob polovični vsoti vzporednih stranic; merske kvadrate ob višini pa izračunaš, ako b) dvokratno p tp deliš s številom vsote stranic, ali d) ako p pt deliš s številom polovične vsote obeh vzporeenih stranic. 1 Popravek v začetku teka članka št. 1. so se vrinili sledeči tiskovni pogreški' Na 7 str. v 5 vrsti od spodaj čitaj «matematiško» namesto «matematiko» » 7 » » 9 » » » » «natančna» » «natančno» » 7 » »13 » » » » «(12 /77 —6/77) X 8» » «(12/77X 6/77)X8m» 2 2 «s številom » «števi!om «eden dm2.. so 4 dm2» » «eden/77-. ,.so4dm» «mkv ob o s polovičnim« namesto «mšt ob o s » 8 » »12 » 10 » » 18 » 12 » » 9 tretjinskim. Pisatelj. Pravilni šesterokotnik. Določujoč površino pravilnega šesteroktnika razdelimo njegovo ploskev na 6 skladnih trikotnikov, ki imajo kot višino enako razdaljo od središča in ki njih osnovnice tvorijo njegov obseg. N. pr. m št s =- 2 dm; m št v (rz) = 1 '7 dm. 17 17 a) P ^ 2 dm- X 6 X -j-; b< P 12 dm- X = 10"2 dm1-, t. j. p pravilnega šeste- rokotnika dobiš, ako b) merske kvadrate ob stranici pomnožiš s številom stranic in s polovičnim številom razdalje od središča, ali a) ako mkv ob obsegu pomnožiš s številom polovične razdalje od središča. Krog. Izračunanje krogove površine se opira na ploščini trikotnika in pra-vokotnika. V to svrho se navadno krog razdeli na določeno število trikotnikov (krogovih izsekov). Prav prilično se da določiti K P na nazoriiu, ki se po Braunu zove «Braun's Kreisberechner». Tu na lahek način pokažemo a) da se dado vsi tvorjeni trikotniki iste ploščine z visočino kot r postaviti na premo črto predstavljajočo krogov obseg; b) da se da polovica v a) označenih trikotnikov z ostalo polovico tesno združiti tvarjajoč pravokotnik z višino kot r, a z osnovnico, znašajočo dolžino polovičnega krogovega obsega; c) da se da pod b) dobljeni pravokotnik razstaviti v 3y kvadratov enake ploščine, ki imajo osnovnico polumerove dolžine. 1 / 22 \ N. pr. mšt r = 7 cm; mšt 2 r = 14 cm; št r = 7; ob : 2 r = 3 7 a) Zmerite dolžino preme črte! (44 cm). Koliko cm2 gre na osnovnico? (44 cm2). Kaj predstavlja prema črta (osnovnica)? (Krogov obseg). P ------ 44 C/772 X £ = 154 c/772: b) Zmerite zopet dolžino! (22 cm). Koliko cm2 gre na osnovnico? (22 cm1). Kaj predstavlja osnovnica? (Polovico krogovega obsega) P~ 22cm2X 7 154cm2. c) Na koliko kvadratov je razdeljen pravokotnik? (Na 3y). Kaj predstavlja osnovnica kvadratova? (/*) Koliko meri osnovnica kvadratova? (7 cm). Koliko c/772 moremo podaviti na njo? (7 cm2) 1 122 P = cm2 X 7 X 3 - 7 cm2 X 7 == ^ = 7 cm2 X 22 = 154 cm2 Torej izračunamo p k, ako a) merske kvadrate ob obsegu pomnožimo s številom polovičnega polumera; ako b) merske kvadrate ob polovičnem obsegu pomnožimo s številom polumerovim; ako c) merske kvadrate ob polumeru pomnožimo s polumerovim številom in zmnožek s 3 Pretresujmo zdaj v Kraus-Habernalovi računici navedeno pravilo za izračunanje krogove ploščine, ki slove: «Mersko število za ploščino kroga dobiš, ako pomnožiš mersko število obsega s polovico merskega števila polumera, ali tudi neposrednje iz polumera. ako množiš mersko število polumera samo s seboj in ta produkt s 3 Ta plod srednješolske aritmetiške znanosti se izvaja iz krogove slike. V navedeni računici je krog razdeljen na 12 enakih trikotov (krogovih izsekov). Vsota vseh stranic trikotovih (vseh kosov lokovih) naredi krogov obseg, njih visokost (razdalja od krogovega središča) znači polumer. N. pr. r 7 cm; 2 r ~ 14 cm 1 1 7 22 7 ob" 14 cm X 3_— 44 cm] torej P 14cmX3-= - cm- ^cmV^cm^ \5\cm2 Iz obeh slučajev razvidimo algebrajsko postopanje, ker je množitelj imensko število ( 9 cm). Iz navedenega pravila dobimo po enačbi drugo pravilo za izraču- nanje p k (neposrednje \t r); n. pr. 7 17 1 P =-- cm X 3 ^r X - cm — 7 cm X 7 c/77 X 3^. Tukaj je zopet prvi mno- žilec imensko število, kar nasprotuje računskim pravilom množitve imenskih števil. Očividno pa je v obeh vzgledih, da igrata v njih glavno ulogo domišljija in algebrajsko računanje, a nikakor nazorno opazovanje, ki je baš v ljudski šoli glavna podlaga razumevanju oblikoslovnih pravil. Površino krogovega izseka dobimo na isti način kakor p t, samo da je trikotova osnovnica tukaj krogov lok in trikotova v izsekov r. Zato v to svrho ni treba nobenega pojasnila. B. Izračunanje telesnin (prostornin, vsebin.) Prizma. Ker je površje prizme sestavljeno iz samo takšnih ploskev, ki smo za nje že določili površino, zato je pojasnilo v to svrho odveč. O telesnini prizme. d -dolžina; š = širina; v — višina; Z3—-prizma; 7 = telesnina; mšt d = 4 dm; mšt š — 3 dm; mšt v = 5 dm ; št š 3 (neimensko); št v ~ 5 (neimensko) mšt osnovne ploskve = 12 dm2-, št o p/. = 12 (neimensko'; mk ^ merki kubus; 4 dm3 — merska palica merski kubusi ob pripoveduje učitelj, kako je pameten okrajni šolski nadzornik očistil svoj urad. Hodilo je k njemu vedno mnogo učiteljev. Vsako sredo in soboto imel je vedno iste goste v svoji pisarni. Pa prihajali niso vsled poštenih nagibov. Ta je prišel tožit svojega ravnatelja, oni zopet svojega tovariša. Eden je hotel doseči boljše mesto ter zato črnil druge, drugi zopet je hotel dobiti kaj drugega na tihem, tajno, na škodo svojih tovarišev. Klečeplastvo, licemerstvo, ovaduštvo povsod. Nadzornik si je priskrbel posebno dobro metlo, da očisti svoj urad te nesnage. Poklical je nekega dne učiteljstvo vsega okraja v svoj urad, potem je začel govoriti o dolžnostih kolegijalnosti. Šibal je ovaduštvo in licemerstvo, hvalil pošteno postopanje. Nikdar več ni prišel učitelj k njemu, da tajno toži svojega kolego. Kolegijalnost se je začela v okraju razvijati. Bilo je to na korist učiteljstvu, in okrajni šolski nadzornik je uspel v svoji nameri. — Kako žalostno je vendar, ako ima nadzornik med uči-teljstvom svoje vohune, ki mu donašajo tajno vse, kar se godi med učiteljstvom. Žalibog, da takšni slučaji niso redki. Kdor hoče biti vzgojevalec mora biti značajen. Značajen nadzornik, značajen učitelj, značajen učenec! H. Schreiner in dr. J. Bezjakova nemška vadnica za slovenske šole upe-Ijana je tudi v bolgarske šole v Plovdivu in Sofiji. Dotični profesorji so pronašli, da je ta učna knjiga posebno pripravna za bolgarske šole ne samo zaradi njene izvrstne metode, ampak tudi zaradi tega, ker bolgarski dijaki slovenski jezik jako lahko razumejo in se zaradi tega bolj okoristijo s to knjigo, kakor s podobno drugo, pisano na katerem si bodi tujem jezikom. Pedanterija v šoli. Največa neprijateljica šolske sreče je pedantstvo. Žalibog je ta slabost v šolah zelo razširjena. Najdeš jo tako često pri učiteljih kakor pri učiteljicah. Pedant je reden; ali red ohranjuje tako ozkosrčno, da vsled samega otiranja prahu ne pride k pravemu delu, da vsled urejevanja svoje obleke in kriti-kovanja obleke drugih izgubi toliko časa, da zaostaja vsako drugo opravilo, da se vsako drugo razmišljanje zaduši v kali. Pedant zapazi najmanjše drobnosti, večkrat po pravici; ali to ga tako zaposli, da nima časa za velike stvari; postane malenkosten, kratkoviden, strašljiv. V svoji pripravi je skrben, v pouku vesten; a nezmotljiv je, trdosrčen v zahtevah, ker hoče od učenca vse tako, kakor je sam predaval, ker ima najrajši one, ki vse do pičice napišejo, se naučijo vsega tega na izust, ki prežvekujejo podano hrano. Njegovo veselje je vzgajati učence, ki prisegajo na njegove besede, in njegova radost je, ako učenci prisegajo na njegove besede, tudi če store to samo zato, da dobe dober red. Pedanti pripoznavajo samo eno dobro metodo, namreč svojo, mera vseh stvari je njih lastni jaz. Pedanti ravnatelji so križ podrejenih. Morana veselja pri delu, mučitelji vernih in vdanih in vestnih. Pedanti podrejeni so muka svojih gospodarjev; poslednji trpijo s svojimi učenci vred, kajti pri učencih izgine veselje ko vstopi pedant. Dokler vladajo pedanti, gorje šoli; v njej kraljuje strah, suženjska poslušnost in veriga. To niso tla za radost. A to je čudno: nihče neče verjeti, da je pedant, in če bi bil še tako velik. Vsak vidi pedanterijo drugod, pri sebi ne. In zato je tako težko, ta osat iztrebiti iz šol. Za učitelja je najhuje, ako mu je nadzornik pedant. Spominjam se, kaj smo trpeli, ko je vihtel žezlo stari nadzornik «der alte Praktikus». Obžalovati moramo samo, da vlada podpira pedante nadzornike, v resnici sposobnih pa ne mara. Najbrže je tudi tamkaj gori, kjer se veliki neznanci svetijo, velike glave sučejo, mnogo pedantstva. Kronika. Novi pokojninski zakon za učiteljstvo v Bukovini. Bukovinski deželni zbor je sprejel v seji dne 17. listopada 1905. novi pokojninski zakon za učiteljstvo. Temeljne določbe zakona so: Službena doba traja 35 let in šteje se od dne položenega izpita učiteljske sposobnosti; toda morejo se všteti tudi dve leti pred izpitom v službeno dobo. Najmanjša pokojnina iznaša 800 K (po desetem službenem letu). Učitelji, ki postajajo za službo nesposobni, morejo že po petem službenem letu sprejeti 800 K pokojnine. Dosedanja pokojnina učiteljev, vdov in sirot se tudi poveča, in sicer za učitelje vsaj na 800 K, za vdove in sirote po učiteljih vsaj na 600 K. Funkcijsko doklado za voditelje enorazrednic je dovolil v znesku 40 K na leto vorarlberški deželni zbor. Okrajne učiteljske konference. Dne 20. oktobra 1905. je predlagal poslanec Scheicher v nižjeavstrijskem deželnem zboru, da se odpravijo okrajne učiteljske konference, ker so baje brezpomembne, stanejo mnogo denarja in služijo učiteljem v agitacijo. Učitelj Seitz je branil konference in dejal, da niso učitelji krivi, ako uspeh ni povoljen. Navzlic temu se je Scheichrov predlog sprejel. Počitnice. Srednje šole v Avstriji so sprejele cirkular naučnega ministrstva, v katerem se pozivajo, da se izrazijo o preložitvi počitnic, katere bi imele odsihmal začeti 1. julija. Uradna tajnost v šoli. Najvišji sodni dvor je razsodi! v zanimivi pravdi. Oče nekega učenca je tožil učitelja, ker je žalil učenca v učiteljski konferenci. Okrajno sodišče je obsodilo učitelja, ki je vložil utok na višjo instanco. Okrožno sodišče je razsodilo da se ima učitelj oprostiti, ker je žalil učenca v konferenci, in kar se tu izreče, je uradna tajnost. Toda najvišji sodni dvor je potrdil razsodbo prve instance. Kot vziok navaja, da je učitelj deželni uradnik, a uradne tajnosti so samo izjave, o katerih želi država, da ostanejo tajne. Šolska obveznost na Japonskem. V septembru 1. 1905. so sprejeli na Japonskem zakon, kateri konečno določa naobrazbo v ljudski šoli. Pouk je obvezen za vso državo in brezplačen. Obveznost obsega otroke obeh spolov in vseh socijalrtih slojev od šestega do štirinajstega leta. V prvih štirih letih se poučuje japonski in kitajski jezik. V zadnjih štirih letih uči se angleški jezik. Otroci se morajo naučiti popolnoma pisati in govoriti angleški, predno stopijo iz šole. Učitelj član švicarskega združnega sveta (Bundesrat). Učitelj ljudske šole v Curihu in predsednik učiteljskega društva, Fr. Fritschi, je postal član švicarskega združnega sveta. Fritschi je zelo delaven mož. Pred 10 leti štelo je švic. učit. društvo samo 1000 članov. Danes jih šteje po prizadevanju Fritschijevem 5602. Učitelj Fritschi bode tem bolje na svojem mestu v Bundesratu, ker se bodo tamkaj sedaj urejevali novi šolski zakoni za Švicarsko. Program češke socijalne demokracije. Češka socijalna demokracija v Brnu je proglasila program, v katerem se izjavlja tudi o šoli. Njene zahteve so tele: Zahtevamo pomnoženje mestnih ljudskih, meščanskih in nadaljevalnih šol. V enem razredu ne sme biti nad 30 učencev. Za slabonadarjene otroke se naj ustanove posebni razredi. Šola se loči od cerkve, in dokler se ta določitev ne izvede, nehaj klerikalni vpliv v mestnih šolah. Pouk bodi brezplačen, šolnina se odpravi in vsi učenci, naj dobe brezplačno vse šolske potrebščine, hrano i. t. d. Šolsko zdravstvo se mora posebno nadzirati. Inštitucija šolskih zdravnikov se mora reformirati, povsod naj se nastavljajo šolski zdravniki, ki morajo preiskavati često učence, šole in šolske predmete. V šolah se morajo povsod ustanoviti šolske kopeli. Otroci ne smejo služiti in delati v obrtih in tovarnah. Otroški vrtci se morajo zboljšati. Uvesti se imajo šolske ogrevalnice. Uvesti se ima obvezna nadaljevalna šola za oba spola do 18. leta. Ustanoviti se imajo knjižnice in čitalnice. Ustanoviti se imajo naobraževališča za ljudstvo. Učiteljska plača naj se pošteno uredi. Občine morajo prilagati za plačo učitelja, ako dežela ne more vsega plačati. Učiteljem se zagotovi politiška neodvisnost in prostost. Kolegijalnost. V nekem vzhodnem okraju Prusije oslepel je v 30. letu svoje starosti učitelj R. Miiller. Takoj je bil upokojen a dobil je samo 388 mark pokojnine. Ker s tako «tolstimi» dohodki ne more živeti, začeli so pruski učitelji zanj nabirati. V kratkem je bilo nabranih 15.188 mark. Čudni šolski izleti. Na luneburškem vresjišču raste mnogo brusnic. A tudi podvzetni učitelji so tamkaj. Lani so prirejali le ti šolske izlete, ob katerih so učenci morali nabirati brusnic. Jagode so se potem prodale in skupilo se je porabilo za ustanovitev knjižnic. Tako so učenci ljudske šole v Winzenu v enem dnevu nabrali 450 funtov brusnic. Češki šolski muzel. Dne 5. jan. t. 1. se je konstituiral v Pragi pripravljalni odbor za društvo «Češki šolski muzej«. Tako bode tudi narod - Komenskega dobil zavod, ki tako uspešno dejstvuje na razvoj šolstva. Ali bi ne bilo na času, da bi tudi Slovenci pomislili na sličen zavod? Prej ko se ustanovi, več bode veljal v bodočnosti. Sposoben krajni šolski nadzornik. «Liibecker Stadt- und Landbote« pripoveduje, da je bilo za mesto krajnega šolskega nadzornika nad 100 prošnjikov. Med njimi se je ščeperil tudi orožnik. Leta Martov sin je priznaval v prošnji, da o šoli ničesar ne razume, a obljubljal je, da bode ohranil in vzdrževal med učitelji jako dober red. Čuden samomor učenca. V Vatroslavi se je obesil' v očetovski hiši 12 letni učenec nemške meščanske šole, Viktor Vaculik. Bil je ves čas v češki šoli. Da nauči nemški jezik, poslal ga je oče v nemško meščansko šolo, kjer učenec ni mogel izhajati radi neznanja jezika. Dobil je 3 «nezadostne». Vsled tega je bil tako zbegan da je šel v smrt. Ta slučaj priporočamo slovenskim časnikom v ponatis. Starši naj si zapišejo dogodbo globoko v srce. Slovensko dete spada v slovenske šole. Kulturni škandal. V Privozu na Moravskem so uporabljali doslej občinsko sobano za ples kot sobo za neko paralelko tamk. ljudske šole. Poleg sobe je bila gostilna. Otroci in pijanci so zahajali na isti zahod. Učenci in pijanci v istem poslopju, to je res kulturni škandal. Če je hotelo občinstvo plesati, tedaj so izpraznili šolsko sobo. Učenci so drugega dne prišli v prostor, ki je še smrdel po tabaku in vinu. -- Zveza prosvete. Na dan Treh kraljev se je ustanovila v Pragi zveza prosvete. To novo društvo ima namen, povzdigniti kulturno stanje češkega naroda. Razširjati se ima prosveta, da se ublaži kruti boj za obstanek med posameznimi stanovi. Na humanitarni podlagi se hoče delovati za združevanje vseh slojev in zbližanje danes si še nasprotujočih delov naroda. Zveza ne cepi narodnih sil, ampak ima namen združiti obstoječe organizacije, zlasti pa zjediniti vse učitelje vseh zavodov, od vseučilišča do vaške šole, in vse kulturne činitelje v močno falango. Predsednikom se je izvolil dr. Fr. Pastrnek, profesor češke univerze. V odboru so še razni profesorji, učitelji, pisatelji, trgovci i. t. d. Predsednik je zaključil zborovanje z besedami: «V narodu našem živi tradicija, ki smo jo podedovali po slavnih buditeljih, da ni na svetu bolj zaslužnega dela, kakor razširjanje prosvete in naobrazbe. Naš narod se je v prosveti odličil, v prosveti leži njegova bodočnost. Na širokem polju ijudske prosvete, na katerem delovati je poklicana cela naša narodna organizacija, se je že mnogo storilo, a doslej še nismo imeli osrednjega organa. Sedaj je to nastala zveza prosvete, ki ima važno nalogo, veliko, ker bode treba velikih sredstev. Te bodemo dosegli, ako izpolni vsak Čeh svojo dolžnost.» Kjer se združijo takšni elementi v delo, kjer je'pripravljena takšna energija, tam je pričakovati lepih rezultatov. In mi bodemo svojim severnim bratom sledili v delovanju za preporod naroda. Zdravstveno razmerje učiteljev in učiteljic. Leta 1904 zamudil je v Berlinu učitelj radi bolezni povprečno 8'29 dni, učiteljica 17"27 dni. V Draždanih sta števili 5"67 (za učitelje) in 10"53 (za učiteljice). Na Dunaju je I. 1899 zamudilo 2356 učiteljev 38746 poldnevov, kar pomeni za enega učitelja 164 poldni, a 1359 učiteljic ja zamudilo 1359 učiteljic je zamudilo 37991 poldni; povprečno pride torej na eno učiteljico 27 zamujenih poldni. Šola v prirodi. Leta 1905. je ustanovilo mesto Manchester za mestno mla-dež šolo na deželi, da bi bilo otrokom mogoče spoznavati prirodo. Poslopje je stalo 3000 funtov šterlingov ter združi v sebi dve veliki spalnici, učilnico, sobo za učitelja in kuhinjo. V šoli je prostora za 60 učencev. Učitelji prihajajo semkaj s svojim razredom in ostajajo tamkaj po 14 dni. Zjutraj se poučuje, popoldne se šeta po prirodi, da jo učenci spoznavajo. Po 14 dneh pride zopet drug razred. Učenec plača za pot in hrano v'šoli 10 sou. Društvene globe. Učiteljsko društvo v Beljaku je določilo, da plača vsak član društva za vsako zamujeno zborovanje 2 K; ena se vloži v podporno blagajno druga se priloži fondu za «učiteljski dom na Jugu». Kdor prihaja k zborovanju, zamudi dan in gotovo izda več nego 2 K, poleg tega pa se še trudi na poti. Zato je takšna globa popolnoma na mestu, in dobro bi bilo, ko bi vsako društvo uvedlo takšno kazen.