LETO XI. ZVEZEK 21 Vrli Slovenci: Prava vera bodi vam luč, materni jezik bodi vam ključ do žveličaneke narodne omike. A. M. Slomšek. m m m v m NflS DOM m m m m m m m C?— GLASILO SLOVENSKE MLADINE. MARIBOR, 1911- CIRILOVA TISKARNA. 6-0 Vsebina 24. zvezka: Stran Pouk. Čistost.............................. 369 Abstinenca..............................370 Zabava: Nadangel Gabriel.......................371 V sveti noči. Dragotin..................374 K novemu letu...........................375 Razgled po svetu. 375 Orli: Ptuj....................................375 Za mladeniče nekaj o plesu..............376 Dekliški vrtec: Dobra gospodinja........................376 Spoštuj starost.........................377 Sramežljivost...........................377 Društveni glasnik: Sv. Magdalena v Mariboru . . ... . 378 Sv. Tomaž pri Ormožu....................378 Sv. Jakob v Sl. gor.....................378 Sv. Lovrenc na Drav. pol................379 Prihova.................................379 Dramlje.................................379 Sv. Rupert v Sl. gor....................379 Središče................................379 Lljutomer...............................380 Marenberg...............................380 Griže pri Celju.........................380 Zreče...................................381 Prihova.................................381 Galicija................................382 Govorniške vaje: Novoletni govor za Dekliško zvezo . . 382 Drobtinice : Slovarček najnavadnejših tujk .... 383 Slovstvo: Magd. Pleiweissowe Slovenska kuharica . 384 Dekletom! Znana vrla prijateljica Pepca Senica v Šmarju pri Sevnici je izdala knjižico »Slov. dekle«. Priporočamo vsem članicam D. Zvez, da si to lepo knjigo takoj naroče pri pisateljici. 1 komad stane 40 v, po pošti 50 v. Ob 'enem še priporočamo, da si dekleta naroče več dekliških znakov, ki jih ima v zalogi S. K. S. Z. v Mariboru, komad stane 1 K. Listnica uredništva. A. E. Spis smo izročili »Sl. G.,« »N. D.« ne more prinašati spisov v narečju. — J. Š. Vi želite, naj Vam povemo napake v Vaši pesmi. Torej poslušajte: Mera v pesmi nima nikakšne doslednosti in se pesem ziblje sem in tje, kakor voz sena na slabi cesti, ki se nagne sedaj na to, sedaj na ono stran. Vzamimo prvo kitico, v kateri se prva vrsta rima s tretjo, druga s četrto. V prvi vrsti imate to-le mero: Blizu hrvaške tam meje v vsem 8 slovk, v tretji vrsti pa: kjer veter na rahlo ti veje torej ravno nasprotno mero in povrh je tudi 9 slovkjfmesto 8. Druga vrstica : lepa župnija leži ma 7 slovk, četrta pa: ter solnce se lepo smeji. ^' s—✓ v—' s—' osem slovk in čisto drugo mero. Misli so deloma po sili zverižnjene, da najdete primerno rimo, deloma so pa besede za ušesa pritegnjene, da dobite potrebno vrstico. — Isto moramo povedati dragemu prijatelju, ki je poslal »Pozdrav Našemu Domu.« Tudi tu se mera in število slovk meša kakor žito v rešetu in nekatere vrstice so čisto suha proza. — Tudi pisateljici pesmice »O prisijaj« se tokrat mera ni posrečila, ampak misel je dobra in naravoma razvita, zato bomo skušali zvinjene ude zravnati. Naš Dom izhaja i. in 15. vsakega meseca ter stane na leto 2 K, na pol leta 1 K, na četrt leta 50 h. — Uredništvo in upravništvo je v Cirilovi tiskarni, Koroške ulice 5, Maribor. — Sklep uredništva 15. decembra 1911. Slovenci! Naročite si „Naš Doi II Pouk. Čistost. Slovenski narod se bo ohranil in bo napredoval le tedaj, ako bo ostalo ljudstvo verno, sc bo z vsemi silami oklepalo svoje zemlje in vzgajalo mlar dino k Čistosti. To so tisti trije viri, iz katerih poteka moc našega naroda, ki ne smejo usahniti, ako nam je kaj na našem obstanku. Izpodkoplji vero in izginila bo ljubezen do Čistosti ter vstrajno, pravo domoljubje — ugasni v ljudskih srcih spoštovanje do materinega jezika, pa si obenem podrl njihovo versko prepričanje in zmisel za Cisto življenje — pokvari mladino in jo izpridi, pa si uniCil tudi vero in vnemo za. lastni dom in narod! Tako tesno so to tri Čednosti medsebojno zvezane, da Če umrje ena, pogineta tudi ostali dve, če gojiš eno, cveteta tudi njeni družici. Na tem mestu hočemo govoriti o tretji kreposti, o čistosti. Žalibog opažamo, da postaja ta •čednost vedno bolj redka. Tudi mnogi naši ljudje ne dajo dosti zar-njo. Tudi veliko hinavščine se v tem oziru opaža. Nekateri radi govorijo o čistosti, grmijo zoper razuzdance, opravljajo ■svojega bližnjika, niso pa sami veliko boljši. Nekaterim so veselice, celo resni tečaji in podobno le prilika, da pridejo z osebami drugega spola skupaj in gojijo na ta način več ali manj skrivna znanstva. Ce se ta lahkomiš-Ijenost, počutnost in pohlepnost še bolj razširi in poglobi, ne moremo od svojo mladine nič posebnega pričakovati, naj so stari Še tako delali in se trudili za blagor ljudstva! Zato malo premislimo, kaj pomeni čistost in koliko škode povzroča narodu izprijena mladina. Oglejmo si n. pr. nedolžno dekle, kakor jih jo hvala Bogu še dosti v na-ži deželi. Nedolžno dekle je ubogljivo, v veselje starišem in pridno. Najbolj jo veseli delo. Ona se ne briga za čenče, ki jih druga dekleta premlevajo, ne vtika svojega nosu v bližnjega zasebne zadeve, ne rojijo ji po glavi sami lantje, krvi ji ne razburjajo nizke misli, zato pa se tem bolj peča z domačim delom, skrbi za gospodinjstvo in bere, kadar ima čas, kakšno koristno knjigo. Najlepša lastnost nedolžnega dekleta pa je njen ponos in njena sramežljivost. Njen ponos je pravi. Ponosna je namreč na svojo deviško čast. Razuzdanci se ji gnjusijo, kvantačev ne posluša, marveč jih napodi, grde besede v svoji bližini sploh ne trpi. Kdor se ji bliža, mora biti spodoben in premisliti, kaj govori in dela, priliznjeni govorici ne verjame, ž njo moraš govoriti jasno, možato in ne dvoumno. Oli, da bi Štel slovenski narod veliko takih ponosnih, deviških deklet! To niso nikake mevže, hinavke ali boječe deklice, ki niso za nobeno rabo — ne! Deviško dekle, kakor jih je naša zemlja že veliko rodila, je moško, kakor fant pogumno, pridno kakor čebela, spretno in umno, prava kraljica na domu, odločno. Rdečih lic je, zdrava kot riba, bistrih oči, krepkih rok. Da je verna, se samoobsebi razume, pa vse v pravem Času: moli v pravem času in dela v pravem Času, ne „prenaša pošt“, ne obira ljudi, ne obsoja vsakogar, sama pa je res nedotakljiva, Tudi osorna, trda, kratkih' besedi je včasi, a v prsih bije zlato srce. Kaj pa tisto dekle, ki je svoje de-vištvo že izgubila ali jo vsaj že nečisto misli in želje trnjejo in se jo več ali manj seznanila •; lan i? Kdo bi je ne poznal, saj jih je ocl dne do dne več! Do kmečkega delani- 370 ma posebnega veselja, s stariši se vedno prepira, ni ji za nobeno resno stvar. Vsake težave se nstra&i. Rada b brala le romane, pisala zaljubljena pisma, se s fanti srečavala, v gostilni med malopridnimi dedci sedela in se vsako nedeljo vrtela. Srce jo vedno boli, po glavi ji blodijo same marnje in traparije, slabo špi, nobena jed ji ne tekne, zdaj ima to, zdaj ono bolečino, rada zapravlja in se vsak mesec drugače oblači. Vsak smrkavec ali pijanec ali izprijenec ji lahko reče, kar hoče, z vsakim se meni in spusti v pogovore, polne umazanih šal in namigavanj. Nobeden je ne spoštuje. Dekle postane čedalje bolj leno, prepirljivo, nezadovoljno, mehkobno, veliko fantazira, prava nesreča, sama sebi je na poti. Deviško dekle je steber domu, razuzdanka ni za nič. Kar velja za dekleta, pa velja ravno tako za fante. Kako nesrečen je mladenič, ki ga razjedajo grde misli. Skrivni grehi in neskončna poltena strast! Nič se ne zna premagovati,pri vsaki priliki izblekne kako surovo, zui spodobno druščino ni, ampak se potika le po gostilniških kotih, resne reči ga ne mičejo, hitro omaga. Nečistnik je vsak neznačajen. On se vdaja vsaki sapi, potegneš ga, kamor hočeš, da le ni nič napornega, kar zahteva truda. On se najprej potujči. Nečistnik je večinoma vsak. lažnik, potuhnjen in ne da nič na svojo čast. Kakor list je, ki ga vrtinec senaertja podi. Nečistniku je vstrajnost neznana, težko delo mu mrzi, starišev nima rad, nikjer ni stalen, vleče ga vedno nekam, potem ie zapravljiv, hitro vzkipi, a tudi takoj odneha. Samo hipna slast greha ga mika, zato ni dovzeten za noben ideal. Gorje slovenskemu narodu, če bi število takih mladeničev še kaj narastlo, zgodilo bi se mu kakor truplu, v katerem se razmnože kužne bakterijo, ki ga končno ugonobijo! Fantje! Dekleta! Kar vas je še i-dealnih in poštenih, vem, da temu le pritrjujete; Naš narod ne rabi v svojem trdem boju kričačev, ne rabi vih-ravcev, ki danes prisegajo marodu večno zvestobo, jutri ga pa izdajo, ne ra- bi lahkomiselnežev, ki svoje moči že zgodaj v razuzdanem življenju potratijo, ne rabi mehkužnežev, ki le svoji nasladi živijo — ne!. Naš narod hoče krepkih mož in žena, devic in poštenih mater, čistih mladeničev in svoji družini zvestih očetov, hoče deklet zdravih, deklet močnih, pridnih in neutrudnih, jasne pameti, ponosnih na svojo čast, neomadeževanih na glasu in dejansko, hoče fantov vedrih misli, brez grdobije v srcu, skalnatoznačajnih! be ti bodo rešili slovensko stvar in jo dovedli do zmage! In zato ob koncu leta kličemo vsem našim fantovskim in dekliškim organizacijam: Pazite na čisto življenje svojih članov, navdušujte jih za to krepost, ki je korenina naše moči, ne postavljajte nravne vzgoje na zadnje mesto, ampak na prvo! V tem znamenju, s tem klicem, začnimo delo v prihodnjem letu! Abstinenca. Zadnjič sem vam, dragi mladeniči in mladenke, povedni nekaj besed o alkoholu, o abstinenci. Upam, da veste vsi, kako zelo škoduje nezmerno vživanje alkohola posamezniku, s tem pa seveda celemu našemu narodu. Vsi pa veste gotova tudi, da ima vino, pivo in zlasti žga^-nje, do nekaterih ljudi kaj močno privlačno silo; zato je pa treba odločnega boja proti nezmernosti v pijači, odločnega boja proti raznim pivskim raz-vadam. Ko bi pil vsakdo zmerno, lo kako kupico semtertja, koliko hudega bi izginilo iz sveta! In glejte, to doseči je ravno namen vsega treznostnega (abstinenčnega) gibanja. Tu mi oporeče kdo: „Ze prav, že prav, toda kaj je treba takih, ki ne pijejo prav nič, tudi kapljice vina ne?“ Nato mu odgovorim jaz to-le; „Glej, če bi bili tisti, ki bi hoteli nastopati proti pijančevanju, sami zmerni pivci, pa hi potem hoteli izpreobrniti kakega pijanca, kaj bi jim rekel ta? „Glej jih' no, kakšni so! Sami ga poskušajo prav radi, meni ga pa. no privoščijo kupice! “ 371 Na ta naSin se ne da doseči ničesar. Neobhodno potrebno je torej, da se odpove nekaj bolj ali manj požrtvovalnih ljudi vživanju alkohola popolnoma, in tako pokažejo drugim, da se da tudi brez vsake opojne pijače živeti, da se da tako celo še veliko lep&e izhajati. Pokazati morajo, da popolna vzdržnost ni prav nič težkega. In povem vam, ako bi vzdržal vsak izmed vas vsaj en mesec brez opojne pijače za poskušnjo, bi jih ostalo potem mnogo izmed njih tudi nadalje prav radi popolni abstinentje. A ne ustrašite se! Abstinentje niso ljudje, ki bi zahtevali od vsakega toliko, saj to ni njihov namen, da bi postali vsi ljudje abstinenti, ali pa da bi se posekali vsi vinogradi, kakor pravijo nekateri, da ne vedo o abstinenci pravzaprav ničesar, pa vendar tako radi govorijo ob vsaki priliki kaj slabega o abstinentih. Prvo, kar bi abstinentje radi dosegli, je to, da bi spoznal vsak, bodisi kmet ali gospod, kaj je v resnici alkohol. Razven tega bi dosegli seveda radi tudi, da bi bilo precej organiziranih popolnih abstinentov, ker je potrebna združitev povsod. In glejte, tudi če hočete z vzgledom koristiti temu prekoristnemu gibanju, ni treba, da bi postali popolni abstinentje, ampak priglasite se lahko k drugi stopinji družbo treznosti. Njene pogoje bi izpolnjeval pač lahko vsak: pijan ne smeš biti nikdar, žganja tudi ne smeš piti nič, vino in pivo pa smeš piti šest dni v tednu zmerno, en dan, ki si ga izbereš sam, pa nič (n. pr. petek). Povem naj še to, da je ta treznostna družba obenem cerkvena bratovščina, torej do- bijo njeni udje tudi odpustke, Ce odob-rujejo in podpirajo Sveti Oče to gibanje; pač ne bo mislil nihče, da je to kaj nepotrebnega, ali pa celo napačnega, Priporočal bi vam, prav posebno pa še vsakemu izobraževalnemu društvu, da si naročite glasilo slovenskih abstinentov, „Zlato Dobo“, ki izhaja že par let sem. V njej boste našli odgovor na marsikaj, kar se vam zdi morebiti zdaj še Čudno pri abstinenci. Sveta dolžnost vsakega Slovenca iji vsake Slovenke, ki jim je na srcu lastni in narodov blagor, je, da se seznani pred vsem tudi s tem prevažnim vprašanjem. Potem bodo vedeli, kako imajo soditi abstinente; in Če pride tar ko daleč, so dosegli abstinentje že veliko. Potem ne bo več nikogar, zlasti ne med izobraženimi, ki bi gledal kar od daleč na to gibanje, brez vsakega zanimanja, k večjemu, da bi imel za to le zaničljiv nasmeh, kakor se to ža-libog zdaj še vedno zgodi mnogokrat. Tako posmehovanje je nekaj prav lahkega, vendar mislim, da bi bilo ta o-pravek najboljše prepustiti pomilovanja vrednim nevednežem in hudobnežem. Toda, bodi dovolj za enkrat, gotovo je marsikomu že davno preveč,Vedno se namreč sliši: „Ti preklicani abstinentje so tako sitne muhe, da zdaj že ne slišiš ničesar drugega, ko pridige o Škodljivosti alkohola in potrebi abstinence! Tega vsega je pa že tudi preveč!“ Toda počasi, prijatelj! Še vedno je dela ogromno, predno se bo osvobodil mili naš narod okovov tega močnega in krutega sovražnika. Pomagaj torej vsak po svoji moči, da zasije čim prej zlata doba čez našo deželo, potem pa ne bo več potreba ne abstinentskih pridig, ne „sitnosti11. Zabava. Nadangel Gabriel. Legenda. Bila sta nekdaj dva zakonska zelo bogata, ki pa nista imela otrok. In prosila sta Boga, tla bi jima dal otroka. Enkrat se je sanjalo obema nakrat, da dobita sina, toda, ko' bo dosegel starost 20 let, ga bodo obesili. Bilo jima je v sanjah naročeno, naj mu dasta. ime Jožef. ' Cez nekaj časa se jima je v resnici rodil že davno pričakovani sin„ 372 Ko je odrastel, dala sta ga v šolo in bil je zelo pobožen. Zelo se je žalostil radi tega, ker je videl svoja roditelja zmiraj otožna. Enkrat se je odločil, da boče poizvedeti za vzrok te otožnosti, ker mu namreč vest ni očitala, da bi jima bil prizadel kaj .hudega. Ce mu ne odgovorita, pa pojde rajši po sveto. Roditelja sta bila odslej še bolj žiu lostna, tako, da sta se večkrat razjo-i. In, vendar vzroka te žalosti mu le . isti hotela povedati. Sin se torej ni dal na noben način odvrniti od nameravanega potovanja in se je napravljal na pot. Roditelja sta ga z jokom pustila od sebe na pot, dala mu obilno denarja, ker sta bila bogata, in Še več drugih potrebnih reči, Jožek se je torej odpravil na tuje, da si pridobi izkušenj. Ko je tako šel in dospel v neko mesto, pa je kakor bi iz tal vzrastel, stopi predenj neki mlad človek in ga jel klicati: „Jožek! Jo- žek !" On pa je le hotel iti dalje, toda tujec je klical za njim: „Jožek, počakaj ! “ Jožek naposled obstane in počaka mladeniča. Ko pa se mu ta približa, mu reče: „Oprosti, jaz sem se zmotil; mislil sem, da je to moj prijatelj Jožef, ki se je nekje tu v mestu izgubil. Toda to nič ne de; ker sem pogodil tvoje ime, torej pojdiva skupaj ! “ Dan se je že polagoma nagibal proti večeru, kar poreče tujec Jožefu: „Ali veš kaj, denarja imava dovolj, pojdiva torej prenočevat v najsijajnejšo gostilno v mestu, saj imava s Čim plačati. Jožef privoli tudi v to. Krenila sta. torej v najsijajnejšo gostilno in si najela dve sobi za prenočišče. Po večerji sta se prijatelja ločila drug od drugega, vsak je šel spat v svojo sobo. Jožef v svoji sobi ni mogel dolgo zaspati; premišljeval je o marsičem, tudi o tem Čudnem prijatelju, češ, če ga le ne misli spraviti v nesrečo. U-legnilo je biti že okoli polnoči, ko jo prišel ta trkat na duri. Jožef se mu takoj oglasi,, ker še ni spal. On stopi k njemu, in mu reče: „Veš kaj, ta gostilničar je jako bogat Človek, okradiva ga, to-le vrečo napolniva z zlatom in srebrnimi rečmi. Saj tega ne bo zve- del nihče in lahko bova živela kot velika gospoda v mestu. Jožef se je prestrašil te nakane ter jo prosil tovariša., naj bi tega ne storil, Češ, da bi utegnila iz tega nastati nesreča. Vendar se ta ni dal odvrnili od svojega sklepa, „Ako ti toga nočeš storiti, pojdem pa jaz.“ Po teh besedah je zapustil Jožefa, Komaj je ta odšel, skočil je Jožek skozi okno ter se spustil v beg. Vsled strahu je pozabil v sobi klobuk in ma.vho. Ni pa še bil daleč iz mesta, kar ga začne tovariš klicati, nesoč za njim mavho in klobuk, na lirbtu pa vrečo z ukradenimi rečmi. „Ali vidiš, l;edak“, pravi, „kaj se nama je zgodilo?“ Ko je Jožek' videl vso to, je o škoduje in koliko koristi alkohol. Koliko nesreč, koliko umorov, hudobij, koliko greha povzroči ta ničvredni alkohol! Me pa, predrage hočemo zadostiti za nečast, ki jo povzroča alkohol. Bodimo prave pa tudi vzgledne »absti-nentke«. Dramlje. V nedeljo dne 5. novembra se je nam drameljskim dekletom izpolnila najiskrenejša želja. Ustanovile smo si Dekliško zvezo s pomočjo č. g. prof. dr. Hohnjeca, ki so po drugem opravilu stotinam poslušalcev v župnišču pokladali na srce mnogo ganljivih in spodbudnih naukov. Naj bi bilo srce deklet goreče za vero, in krščansko slovensko narodnost. Po govoru dr. Hohnjeca so č. g. župnik predlagali odbor Dekliške zveze, v katero je stopilo že prvi dan 109 deklet, Predsednica je Frančiška Leber, namestnica Micika Brglez, tajnica Micika Andrluh, blagajničarka Ivanka Vrbič. Frančiška Leber je govorila o časnikih in shodih, ki so nas k zvezi spodbujali. Zahvalila se je č. g. prof. dr. Hohnjecu, ki so se potrudili k nam, in č. g. župniku, ki so imeli naj-večjo skrb, da se je nam ta želja izpolnila. Micika Brglez je izročila vsa dekleta Mariji, da pod njenim varstvom ostanemo stanovitne in navdušene, da bomo dolžnosti krščanskih deklet zvesto izpolnjevale. Lizika Leber nas je navduševala, naj se ne bojimo sovražnikov, liberalcev in drugih nasprotnikov. Z Marijino pomočjo bomo premagale one, ki zaničujejo našo vero in našo milo slovensko domovino. Alojzija Andrluh je deklamovala »Pozdrav dekliške zveze«. Sedaj, draga dekleta, se bomo lahko izobraževale, zato vas vabim, pristopite k nam, ne poslušajte onih, ki vas vabijo v krčme na ples in druga slaba društva. V dekliški zvezi bomo imele dovolj razvedrila. Delovati hočemo pod zastavo naše nebeške kraljice. Bog daj obilo blagoslova ! Sv, Rupert v Slov. gor. Menda je to drugi dopis, odkar izhaja »Naš Dom« v novi obliki. Pač žalostno za našo mladino. In če se malo ozrem po drugih župnijah, vidim, kako se povsod ustanavljajo mladeniške in dekliške zveze ter razni odseki. Tudi pri nas bi se dalo marsikaj doseči. Tako smo tudi pri nas imeli neki odsek, odkraja je še šlo, in če sedaj katerega nagovoriš, odgovori, da ne more, če ga vprašaš zakaj ne, odgovori, kaj bodo pa ljudje rekli. Kaj pa bodo ljudje rekli, če ti pridejo kake druge nepoštenosti na dan, tega pa nihče ne vpraša. Grajski. Središče. Dolgo zaželjeni dan se je vendar približal. Težko smo ga pričakovale, a zdaj je že za nami, in marsikatera si želi, da bi še ne minil. Bili so res krasni ti trije dnev', ko je namreč naša dekl. Mar. družba obhajala desetletnico svojega obstanka. Tridnevnico, 6., 7. in 8. dec. je vodil č. g. o. Benedikt, kapucin iz Lipnice. Pridige slavnega govornika nam ostanejo vedno v spominu! Po sklepni pridigi na praznik čistega spočetja Marijinega, je imela družba zborovanje. Udeležilo se je veliko število deklet tudi iz drugih krajev. Nekatere so bile vse tri dni pri nas. Shod je otvoril č. g. kaplan Marko Krajnc, naš duhovni voditelj. Slavnosten gov jr je imel č. g. F’r. Štuhec, kaplan pri Sv. Miklavžu. Naš shod je počastil tudi naš rojak, profesor in zlatomašmk č. g. Mat. Šinko, kateremu se tudi prav lepo zahvalimo za lepe besede. Potem so nastojrile razne govornice domače in od Sv. Bolfenka in Sv. Petra pri Mariboru. Prav lepo še je predstavljala »Samostanska lilija« (Silv. Sardenko). K sklepu je spregovoril č g. voditelj nekoliko besed, in shod se je zaključil z Marijino pesmijo. Deset let! Majhno je sicer to število, toda za društveno življenje je veliko. V tem času smo prestale veliko težav, ovir in zaničevanja. Toda otrok Marijin vse premaga. Tako hočemo še nadalje korakati neustrašeno naprej po svojem potu, do cilja — naše nebeške matere Marije. Tebe, Marija, pa prosimo, podaj nam v pomoč svojo roko. V življenu in smrti Tvoj otrok naj bom, Da najdem odprti Prelepi tvoj dom. Ljutomer. Veselje mi polni srce, ko berem v »Našem Domu«, kako mladenke napredujejo vse po širni Sloveniji ter se družijo v svojih dekliških zvezah, da tako na potu izobrazbe skupno napredujejo. Tudi me ljutomerske mladenke smo si v tem letu ustanovile dekliško zvezo, h kateri je pristopilo precejšnje število mladenk. Od začetka smo imele redno mesečno zborovanje, ali zdaj pa je vse naenkrat potihnilo. Minilo je že tri mesece, odkar nismo imele več nobenega sestanka. Sedaj vas vprašam, predrage mladenke : Kje je vzrok, da naša mlada dekliška zveza omahuje? Ali bomo tudi me v tem zimskem času vse pospale ? Skoraj malo sramotno je za nas mladenke, da tako slabo napredujemo. Zdramimo se vendar! Prišel je zimski čas — dolgi čas. Kaj pa bomo vendar počele v tem času, če ne bomo imele več sestankov, bomo res vse zaspale. Delujmo od zdaj naprej skupno in složno med seboj. Bodimo si prijazne in edine. Da, zares sloge in prijaznosti manjka pri naši zvezi. Vse za eno, ena za vse. Bog ne gleda na telesno lepoto in bogastvo, ampak na lepoto duše. Pred Bogom smo vsi enaki, bogati in revni. Le tisto dekle kaj velja, ki lilija ji cvete sred srca. Zato, mladenke, naj vlada med nami sloga in edinost, ker le po tem potu bomo napredovale v korist nam in mili slovenski domovini. Prosimo pa zdaj naš odbor, da nam priredi od zdaj naprej redne mesečne sestanke, katerih se rade udeležujemo. Namenile smo si tudi ustanoviti pevski odsek. Lepo bi bilo če bi si včasi zapele kako milo domovinsko pesmico. Sedaj pa je vse tako nekako mrtvo in tiho. Vprašam vas: Kdaj bo ustanovljen pevski odsek? Le pogum velja, le začnimo, nič se ni treba bati. Začetek je težek, pa bo že nekako šlo. Sedanji čas je resni čas tudi za žensko mladino. Zato še vam enkrat kličem: Zdramimo se in bodimo si složne in edine, da bomo tudi me napredovale kakor naše sosednje sestrice. Na svidenje tedaj kmalu zopet v društveni sobi. Vsem mladenKam iskreni pozdrav. Na delo tedaj, mladenke predrage, Podajmo si roke in skupno delujmo Da zveza se naša bo zopet razcvela In mnogo sadu da bode imela. Mladenka. Marenberg. Kratko poročilo o delovanju naše dekl. zveze, ki je imela četrti poučni shod dne 20. avgusta. Unuk Terezija deklamuje »Domovini«, Arih Marija govori, kako moramo spletati Mariji venec, Liza Rižnik deklamuje »Naš vzor«, Kolar Cecilija poroča o gospodinjskem tečaju v Teharjih, Virtič Justina deklamuje »Krščanski devici Marijine družbe«, Kolar Terezija govori o snagi. Peti poučni shod dne 10. septembra: Justina Virtič govori o medsebojni ljubezni, Koležnik Terezija deklamuje »Mi mladi — vstajamo«, Unuk Terezija govori o Marijini svetinjici, Kolar Cecilija o čitanju,, kako in kaj moramo čitati. Sesti poučni shod 5. novembra z igro: 1. Pozdrav, 2. Govor dr. Verstovška, ki je omenjal med drugim pohvalno delovanje marenberških fantov in deklet. 3. predstava »Z viharja v zavetje«. 4. Deklamacija »Vesela pevka«, deklamuje Dorica Duhovnik, Kolar Cecilija govori o alkoholu in hišni gospodinji, 5. Igra »Dve klepetulji«, 6. Ana-Ajholcer, deklamuje »Jaz pa nekaj vem«. Nazadnje petje. Udeležba je bila precej povoljna in ljudje so se poslovili z željo, da bi jih še večkrat povabile na takšno veselico. — Tukaj izrekamo zahvalo g. soprogi nadučitelja Mrena na Muti, ki nam je pomagala oskrbeti potrebno-obleko za igro. Griže pri Celju. Minolo je že leto dni, odkar se je pri nas ustanovila Dekliška zveza. Mladenke se skrbno zbiramo in kolikor mogoče redno pohajamo sestanke. Ustanovni shod dekliške zveze je bil 9. okt. 1910, o katerem je »Naš Dom« že poročal v 21. štev. lanskega leta. Prvi sestanek je bil 23. oktobra 1910 Nežika Lešer je govorila o zatiranju slabega branja, ki je najhujši sovražnik mladine, Jullka Kačnik je deklamirala »Slovenka sem«. Micika Divjak je izrazila željo in hrepenenje po višji stopinji popolnosti. Drugi sestanek je bil 6. novembra: Micika Gozdnikar je vzpodbujala mladenke k stanovitnosti v dekliški zvezi. Pepich Gozdnikar je deklamirala »Naš Dom«, Ana Hriberšek je-vzpodbujala mladenke k branju katoliških časnikov in knjig, Micika Tominšek pa je deklamirala »Dekliška budnica«. Tretji sest. 20. nov.: Tončka Krašovec govori o trojni nalogi slovenskih deklet; 1. pokorščina do starišev, 2. delavnost mladenke, 3 izbiranje stanu Agica Oblak deklamira »Nedolžnost«, Frančka Tra-unšek vzpodbuja mladenkevs svojim govorom k stanovitnosti in srčnosti. Četrti sest: 4. dec.: Malčika Divjak govori o proeramu, ki naj si ga postavijo slovenske krščanske mladenke,, namreč pošteno življenje, Angela Poteko deklamira »Obmejna budnica«, č. g. kapi. Jožef Ozimič so nas podučevali o avstr, ustavi, o uradnih osebah, poslancih itd. Peti sest. 18. dec.: Č g. kapi. Jožef Ozimič, so nam razložili življenje Device Orleanske, Jožefa Ulaga je deklamirala »Vesela pevka«, Julika Korent je vzpodbujala mladenke k marljivosti in stanovitnosti. Šesti sest. I.jan. 1911. Preds. J. Korent pozdravlja mladenke in jim častita k novemu letu, Micika Dolinar vzpodbuja mladenke k petju in gledališkim predstavam, Marija Planinšek deklamira »Dekliška budnica«, Francka Potočnik deklamira »Zvezde«, Ana Hriberšek je govorila o potrebnih naukih za slovenske mladenke, Julika Kačnik je deklamirala »Novoletno voščilo«. Sedmi sestanek 15. jan. Pepca Šalej nas je navduševala k stanovitnosti v zvezi. Osmi sest. 29. jan.: Marija Kramar opominja mladenke, kako naj čuvajo svojo dekliško čast, Jožefa Goršek deklamira »Ob vrnitvi«, Nežika Lešer spodbuja mladenke k marljivosti in previdnosti sedaj in v bodočnosti. Deveti sestanek 26. feb.: Terezija Zupan deklamira »Oj čuvaj cvet mladostnih let«. Barbika Mastnak opominja mladenke k združitvi vseh dobro mislečih mladenk. Deseti sest. 26. marca.: G. kaplan Jožef •Ozimič so nam razkazovali in razlagali podobe križevega pota. Enajsti sest. 7. maja: Angela Poteko deklamira »Kmetska koča«. G. kaplan so nam pojasnili volitvene zadeve. Dvanajsti sestanek 4. junija : Micika Gozdnikar je govorila, kako naj očistimo našo domovino, Barbara Veber je deklamirala »Slovenkam«, Julika Koreni je govorila o naraščaju dekliške zveze. Trinajsti sest. 6. avg.: Najprej je pozdravila predsednica vse navzoče in je oddala besedo preds. S. okr. Z. S. D. Mariji Drev iz Petrovč, katera nam je v dolgem govoru z jedrnatimi besedami razložila: 1. dolžnosti članice D. Z., 2. kako moramo pridobivati nove članice, ker mnogo je še takih, ki so sicer dobre pa še tavajo po temi, in jih pridobiti, da se pripravijo za bodoče življenje, in kako moramo skrbeti za naraščaj; 3. da si prizadevamo za versko narodno življenje. Potem deklamira Agica Oblak krasno pesem »Nedolžnost«, Tončka Krašovec je govorila o poštenem dekliškem življenju slovenskih mladenk. Slednjič so nas še g. duh. vod. vspodbujali k vstrajnosti in neomahljivosti. Nato je predsednica zaključila sestanek in se v imenu članic iskreno zahvalila govornikom in govornicam, posebno preds. S. okr. Z. S. D. in jo prosila še večkrat nas obiskati, in nam še večkrat povedati kaj zanimivega. Štirinajsti sestanek 3. sept.: Julika Korent vzpodbuja mladenke k pogumu in k veselju do rodne grude. Julika Pečnik deklamira »Slovenska zemlja«, Petnajsti sest. 4. nov.: Julika Korent govori o dolžnosti krščanskih mladenk. Šestnajsti sest. 25. nov.: Jožefa Goršek deklamira »Kmetski hiši«, Malčika Divjak navaja mladenke k čistemu in_ nedolžnemu življenju. To je moje poročilo. Želim samo, da bi zanimanje za Dekliško zvezo še bolj rastlo, da bi vsa pridna, poštena dekleta bila zbrana v okrilju D. zv. in da bi se dobrohoteči zlati nauki tudi vedno v življenju vdejstvovali V to naj pomaga Bog in mati Marija! Zreče. Dragi mi »Naš Dom«! Ker si že večkrat poročal o delovaju naših deklet, sprejmi tudi od nas mladeničev kratko poročilo; kajti tudi mi smo se začeli gibati! Na prvem poučnem shodu 29. oktOb. so se nam natančneje razložila pravila mladeniške zveze. Dne 3. dec. pa nas je tovariš Hribernik Fortunat opozarjal, naj ne kažemo svoje narodnosti samo z besedami v veseli družbi pri polnih kupicah, ampak v resnici, z dejanjem. Hren Rudolf nas je vzpodbujal, naj se tudi mi vzdramimo, kakor drugod ter branimo svoje verske in narodne svetinje in delujemo za blagor mile naše slov. domovine. Več mladeničev si je naročilo tudi mladeniške znake, katerih znamenja so nam razložili g. kaplan, naj bomo globokoverni, na-rodnozavedni slovenski mladeniči, ki hočejo ostati zvesti sinovi kat. Cerkve, ljubiti svojo domovino in se potegovati za pravice slovenskega naroda. Zdaj pa le, dragi tovariši, s strahom proč in navdušeno naprej po začrtani poti! Pridružite se nam vsi, kateri še niste v naši zvezi in ki ste vneti za dobro stvar ter na veselo svidenje na prihodnjem shodu. Mladenič. Prihova. Veselo lahko pokažemo na uspehe naše obojne Mar. družbe, ki smo jih dosegli v teku treh let njenega obstanka. Ša-dovi družabnic in družabnikov Marijinih sve-dočijo, da je naša organizacija koristno drevo. Spomnimo se na živahno agitacijo ob času volitev v deželni in državni zbor! Naši mladeniči in mladenke so hodili od hiše do hiše ter nabirali ude za Moh. družbo, za naše kat. liste in časnike, za Slov. Stražo itd. Udje naše organizacije skrbijo za lepoto božje hiše, se vadijo prepevati nabožne, pa tudi umetne-posvetne pesmi, nastopajo kot govorniki (govornice) in kot igralci (igralke). Evo vam pregled fantovskega delovanja! I. leto se je sestalo sedemkrat po 30—40 fantov na shodih. 1. sestanek 6. jan. 1909. Pomen Mar. družbe (govoril g. vod.). Volitev. 2. sestanek 2. feb.: Kje in kdaj so se naselili Slovenci? (gov. org. Klajžar). O sajenju sadnega drevja (A. Pučnik), Kje naj išče mladenič pravo srečo? (V. Kokolj), Mladeničev tovaršija (Pliberšek J.), Trojna naloga mladeničev (Goričan Fr.). 3. sestanek 19. marca: Delo Mar. udov (g. vod.), Doba slov. samostojnosti (Klajžar J.), Vrednost gnoja (Pliberšek J. in Flis J.), O trtni uši (V. Jug), O rigolanju (Goričan Fr.) 4. sestanek v aprilu: Sv. Ciril in Metod (Klajžar), De-želnozb. volitve in njih pomen (g. vod.), Ravnaj lepo z živino (Flis A.), »Mili kraj« (Flis Karol dekl.). Petje: »Bodi češčena«. 5. sestanek 20. maja: Sv. Ciril in Metod (Klajžar J.l, O peronospori (g. vod.). 6. sestanek 29. junija: Sv. Ciril in Metod (Klajžar J.), Devicav orleanska (g. vod.). 7. sestanek 8. decembra: Življenje ni praznik (deki. F’lis Alb.), O vdova tožna [Gregorčič] (deki. Flis Karol), Goveji hlev (Vivod K.), Dva prijatelja (Jug Fil.). II. leto se je sešlo v posoj. sobi desetkrat po 30—40 Mar. družabnikov. Družabniki so se tudi vadili nastopati kot igralci. 1. sest. 6. jan. 1910: Prva pomoč v sili (Alf Skrbinšek), Razširjajmo kat. liste! (A. Pučnik) Dober sodnik (Kolar Jan.), Mladeniča trojna domovina (Filip Jug), Vesela pesem mladeniča (Brumec). 2. sestanek 2. febr.: O draginji (Goričan Fr.), O šmarnici (V. Jug), Napoleon in Slovenci (Klajžar J.). 3. sestanek 18. marca: Pesnik A. Me- dved (g. vod.), Kako si nekateri služijo kruh? (Vivod), Kako je Notranjec Nemcu roke ponu-. jal (Flis K.). 4. sestanek 4. aprila: Korist knjižnice (g. vod.), »Začarano pismo« (Igra). 5. sestanek 5. maja: O dežju, nevihti in streli (J. Klajžar), Foči j in razkol (Vivod), Štajercijan-stvo in alkohol (g. vod. po »Sl. G.«), »Veš, o Marija« (Pesem). 6. sestanek 29. junija : Iz zgodovine konj. dekanije (Klajžar J.), Kako je nastala cerkev sv. Roka (Vivod). 7. sest. avgusta : »Bled in okolica« (g. vod. po Kimovcu), O Turkih na Štajerskem (Klajžar J.), O katakom- bah (Bečan Fr.)- 8. sestanek 25. sept. : Papež Pij X. (Klajžar J.), Cenimo dobro berilo, varujmo se slabega (A. Pučnik), Naša farna cerkev (g. vod. po dr. Stegenšeku). 9. sestanek 20. oktobra: O kmečkih uporih (Klajžar J.), Kmečki Zvezi (Petje), Napake v družbi (vod. po Kalanu). 10. sestanek 8. decembra: Bodimo zvesti Bogu in ljudem kakor Tirolec Majer (Plečko), Moč alkohola (Brglez Jan.), Družabnik v tujini (g. vod. po Kalanu , Igra se še: »Boljša je kratka sprava, ko dolga pravda«. III. leto se nas je desetkrat zbralo po 30 do 40 mladeničev. V ospredje stopa skrb za naraščaj, misel za treznost in deloma za potrebni društveni dom (vs-aj iz lesa, podoben dr. Vošnjakovi kolarnici). 1. sestanek 5. jan. 1911 : Novoletno voščilo (g. vod.), Volitev predstoj-ništva, Bodimo zvesti Marij, otroci (Klajžar J.) Ljubimo mater Slovenijo (Pirš), Ponovi se igra: Boljša je kratka sprava... 2. sest. 2. febr.: O Keif. posojilnicah (Flis J.), Bodimo pošteni (Pli-beišek), O alkoholu (Flis Fr. iz Sp. Grušovja), O lepem vedenju doma in v družbi (Klajžar J.) 3. sestanek 25. marca: Razlaga ang. češčenja (g. vod.), O živinoreji (Klajžar J.), Marijini družbi (dekl. Flis A.), O sadjcreji (Sevšek Fr.), Skrbi za sv. čistost (g. vod. po Jegliču). 4. sest. 25. maja : Bodi ponosen, da si Mar. družabnik (g. vod.), Obnašanje v cerkvi (po Mladosti vod). Dobro voliti je kršč. dolžnost (Vod.), Igra »Čevljar« (I. in '/„II. dej.) 5. sest. 15. junija: Zmaga pri volitvah (Vod.), Kristusovo življenje in delovanje (Vod. po II. členu). Igra: »Čevljar« (II. dej.). 6. sest. 29. junija: Igra: »Čevljar« (III. dej.). 7. sest. 8. sept.: O živinoreji (A. Pučnik, ki se je učil v km. šoli v Sv. Juriju), Kako je hrusti Jaka učil 2 gospodiča moliti (Klajžar iz »Sl. G.«), Spoznaj in poboljšaj najprej sam sebe! Bodi trezen! (Vod.) 8. sest. 8. okt.: O lepem vedenju (Klajžar), Italjansko-turška vojska z zemljepisjem (Vod.) Pesem: Hej Slovenci. 9. sestanek 19. nov.: Poročilo o »Sl. Straži« (Vod.), Lepo vedenje mladeniča (Klajžar), Zaupajmo trdno v Marijo (Vod.). Petje: »Skrjanček poje, žvrgoli« in »Otok bleški«. 10. sest. 8. dec.: Marija nam bodi vzor čistosti (Vod.) Igra: »Kazen ne izostane«. Galicija. Ze dolgo se nismo nič oglasili-v »Našem Domu«. Pa ne mislite, g. urednik, da se pii nas le tedaj dela, kadar se potom časopisja razglaša v svet, ampak delo naše je-tiho in intenzivno. Dne 24. sept. t. 1. smo imeli veselico na Pernovem, kjer so prvič nastopila tudi dekleta, ki so kaj spretno speljala igro-»Pri gospodi« pod spretnim režiserjem gosp, Kranjcem. No, in od takrat pa smo pridno prebirali časopise in knjige ter imeli par sej, pri katerih smo marsikaj važnega sklenili. Izobraževalno društvo bo imelo po novem letu v vsaki vasi, ali pa po dve skupaj svoj bralni krožek, kjer se bode lažje delovalo, kakor do-slej, ko smo tako razkropljeni po fari. Na Štefanovo se bode vršil občni zbor našega Slov-kat. kmet. izobraževalnega društva po večernicah. Upamo, da pokaže na občnem zboru naša mladina, da se res zanima za svojo izobrazbo( s tem, da se v obilnem številu udeleži in pristopi k društvu. Dosedaj še dekleta niso zaradi-raznih ovir bile članice društva, a letos jim bo dana priložnost, da lahko vsaka pristopi, kar upamo, da bodo storile v obilnem številu. Še nekaj važnejšega imam povedati in sicer: da misli prirediti gori imenovano društvo izobraževalni tečaj v Galiciji, če nam bo slavna S. K. S. Z. pomagala s tem, da nam pošlje gosp. predavatelje. Upamo, da če bode se spolnila ta želja, da se na tečaju vname res naše ljudstvo za vse dobro in se zbudijo še tisti; kateri mislijo, da izobrazba na katoliški podlagi škodi,, ampak le ona rodi srečo in zadovoljnost v kmečki hiši. K izobrazbi in k narodni zavesti vas draga mladina kliče in pozdravlja ! Evini. Govorniške vaje. Novoletni govor za Dekliško zvezo. (Govorila Marica Kolar v društvu »Kres«.) Predragi! Leto 1911 se bliža h koncu in kmalu se bodemo pozdravljali v letu 1912, ko si bodemo želeli drug drugemu prav srečno in milosti polno novo leto. Zatore) bo jako koristno, ako pomislimo, koliko dobrot in milosti smo prejeii v preteklem letu od ljubega Boga. Kot dobri kristjani se moramo vsak dan zahvaljevati djubemu Bogu za prejete dobrote. In če smo to storili med letom, bode tembolj zadnji dan leta zahvala prihajala iz srca. To nam bode najboljša priprava za prihodnje leto, najboljši pripomoček za prihodnje življenje. Imamo pa tudi dovolj vzrokov hvaležni biti ljubemu Bogu. Če pomislimo, koliko nesreč se je zgodilo v zadnjem času okoli nas, tukaj potres, tamkaj vstaja in vojska, drugod kolera in druge nesreče. Nas je Gospod pred vsem tem obva- roval. Bodimo mu zato hvaležni in držimo se zvesto njegovih zapovedi, drugače nam preti nevarnost, da pošlje tudi nam šibo, kakor jo-pošilja drugam, kjer se ljudje ne zmenijo za njegove postave. Ne smemo pa pozabiti hvaležni biti, tudi našemu slavnemu društvu. V njem smo uživali celo leto mnogo veselih ur. Mislim pa, da najložje pokažemo svojo hvaležnost s tem, prvič, da v novem letu vsi radi-zopet semkaj zahajamo, drugič, da plačujemo redno vsi udnino, ne da bi nas morali opominjati k temu, tretjič, da vse tiste člane, ki se protivijo prihodnje leto semkaj zahajati, s prijaznimi besedami zopet pridobimo. Nikakor namreč ne smemo pripustiti, da bi naše krščansko društvo nazadovalo in razpadlo kakor druga društva. Pred vsem pa se danes spodobi, da izrazimo zahvalo dosed. preds. naše »Zveze«. Zahvalo smo ji dolžne za trud in požrtvovalnost, ki jo je imela z nami. Akoravno smo večkrat zaslužile, da bi nas strogo posvarila, ji vendar ljubezen do nas članic tega ni dopustila; rajši je z nami potrpela. Zato ji kličem danes v zahvalo : Bog Ti plačaj sto in stotisočkrat! V prihodnjem letu pa moramo posebno paziti na to, da se v naše društvo ne priklati nepoklicani nerodnež, ki se imenuje prepir. Če se že hočemo kregati, je bolj pametno, da to storimo zunaj društva. Mislim, da se že dovolj dobro vse poznamo, zato naj sije v novem letu mir in edinost med nami. Pred vsem se moramo ozirati na nove članice, ki na novo pridejo v naše društvo, če bi te opazile neprijaznost in prepir med nami, bi se čisto gotovo branile še kedaj več k nam priti. Da bomo pa res vzgle-dne članice v novem letu, je potreba prav močnih zdravil, predvsem prave ponižnosti in medsebojne ljubezni. Ponižnost se ne kaže morebiti samo po zunanje v priprosti obleki, ampak mora biti zasajena globoko v srcu in se mora ob enem izražavati v ljubezni do bližnjega. Ako torej opazimo pri kateri, da je razburjena in da je v tej razburljivosti kaj nepremišljenega govorila, potolažimo jo in pomirimo njeno razburkano srce in pozabimo raz-žaljivo besedo. V novem letu se naj nihče več ne spominja neprijetnih dogodkov preteklega leta, kajti ni dobro nikoli, da pozabljena slaba stvar zopet oživi. Visoko v zraku nad našim krščanskim društvom naj plapola zastava z napisom »mir in edinost«. Toda duh je voljan, meso je pa slabo. Kje naj dobivamo moč, da bomo stanovitne v svojih sklepih? Ker vem, da ste vsi pravi krščanski Slovenci, zato upam, da smem svoje mnenje tudi izraziti in še pri-djati posebno željo, kateri se ne bodete protivili. Kako vzgledno in krasno bi bilo od nas članic, ko bi vsaj enkrat na mesec skupno pristopile k angeljski mizi, če je pa skupno nemogoče pa posamezno, in če bi tudi tega katera ne mogla storiti ali bi se ji morda prete-žavno zdelo enkrat na mesec opraviti sv. spoved in pristopiti k sv. obhajilu, pa naj vsaj moli eno Zdravo Marijo v ta namen, da bi se naše krščansko društvo lepo razvijalo. Sv. obhajilo darujmo božjemu Srcu z namenom, da bi stale članice našega društva na močni skali, ker pluskajo od vseh strani močni valovi, ki hočejo porušiti naše nade in upanje v boljšo bodočnost. Prepričana sem, da ste vse članice res vzgledna slovenska dekleta, zato se nadejam, da se bodete tudi odzvale mojemu klicu. Le pomislimo, ko nam bodo opešale moči, ko bodo dovršeni dnevi našega življenja, takrat bodemo mirno čakale in z nasmehom pozdravile zadnji dan našega življenja, zadnje »staro leto«, ki nas popelje v večno novo leto, v društvo izvoljenih bratov in sester, kjer ne bo več bridkosti in trpljenja, ako smo bila pridna krščanska dekleta. Tolažila nas bode misel, da smo se goreče in stanovitno trudile za vero, dom in narod. Vsem skupaj zakličem: Bog vas živil Sklenem z besedami pesnikovimi: »Kdor ima srce, zna za dom solze, za slovensko domovino raj ; za njo rad živi. za njo hrepeni, njo, le njo bo ljubil vekomaj!« Drobtinice. Slovarček najnavadnejših tujk. Ček — od angleške besede check — nakaznica. Čeke imenujemo poštne položnice, s katerimi po pošti pošiljamo denar, ne da bi bilo treba plačati poštnino, kakor pri navadnih nakaznicah. Dama— francoska bes. pomeni plemenito gospo; dame imenujemo sploh gosposke ženske, bodisi omožene ali neomožene. Debata — debatirati: od francoske besede dčbat (izg. deba) — prepir, pričkanje, razprava. Ako se v kakem zborovanju sproži kakšno vprašanje in se začne pretresovati, zagovarjati in pobijati, se imenuje to debata. Deklamacija dandanes zelo navadna beseda, ko se vsepovsod po društvih »deklamira« ali »deklamuje.« Beseda je latinska: de-clainatio (izg. deklamacio) in pomeni besedovanje, govorniško vajo, predavanje in tudi predmet predavanja. Dandanes imenujemo deklamacijo vzneseno, govorniško predavanje pesmi. dedikacija, latinska beseda — posvetitev, poklonitev, n. pr. nekdo izda knjigo, pa jo posveti svojemu prijatelju. Demo n—d e m o n i č n o od grške besede daimon — v paganskem zmislu božanstvo, volja in moč božja, od človeka višje bitje dobro ali zlo, dandanes pomeni demon =■ zli duh, hudič; demonično —- kar prihaja od hudega duha, n. pr, o pregrešni navadi pravimo, da ima demonično moč. Draperija —od francoske besede dra-perie (izg. drapri) — izdelovanje suknenega blaga, pomeni tudi razpbešanje suknenih in tkaninskih pregrinjal. N. pr. če umrje kaka visoka oseba, se vsa cerkev prevleče s črnimi pregrinjali. V južnih krajih, zlasti na Itaijan-skem je navada, da se ob velikih praznikih cerkvene stene in stebri prevlečejo z draperijo t. j. z rdečimi ali pisanimi preprogami. Drakonsko — drakonično. Večkrat beremo, da kaka vlada rabi drakonična sredstva, n. p. ravnokar hrvaška vlada z drako-ničnimi naredbami »dela« volitve. (Beseda je grškega izgovora' V starih grških Atenah je okoli 1. 621. pred Kristusom zbral in izdal atenski poglavar Drakon postave, ki so določale za razne prestopke strašno hude kazni. Nastal je jiregovor, da so Drakonove postaVe pisane s krvjo. Drakonsko ali drakonično torej pomeni naredbo ali postavo, ki za vsako malenkost določa brezobzirne, nasilne, zelo hude kazni Drama — grška beseda, pomeni dejanje, igrokaz, v katerem se pred našimi očmi pred- stavlja neko dejanje. Dramatika je vrsta pesništva, ki sestavlja igrokaze za predstave. Drenaža — od francoske besede drai-nage (izg. drenaž) — podzemeljsko odvajanje vode. Če je n. pr. travnik preveč mokroten, se napravijo pod zemljo cevi, po katerih odteka voda; na površju izkopani jarki bi namreč vzeli preveč zemljišča. Slovstvo. Magdalene P le i w eiss o ve : »Slo venska kuhari a«. Šesti natis. Izpopolnila in priredila S. M Felicita Kalinšek, šolska sestra in učiteljica na »Gospodinjski šoli« v Ljubljani. Kuhanje je umetnost, katere se je treba naučiti. Med posli domočega gospodinjstva je kuhanje gotovo eden najbolj važnih in najpotrebnejših za vsakdanje življenje. Kuhanju se morajo tedaj privaditi ne le kuharice, ki si s tem služijo svoj kruh, marveč tudi gospodinje. Vsaka nevesta naj si med drugimi potrebščinami omisli tudi »Kuharico«, kajti na podlagi navodil v »Kuharici« bo znala vsako stvar dobro porabiti. Stroškov bo imela manj, jedi bodo okusnejše, ako se bo kaj temeljitega naučila glede kuhe. Skrbni stariši pošiljajo svoje hčere na razne kraje, da se nauče kuhanja; vendar pa ni vsako dekle tako srečno, da bi imelo petične stariše, radi česar si more na kak drug način pridobiti tozadevno izobrazbo. Temu namenu bo kar najbolje ustrezala naša »Slov. kuharica«, ki je že od davnega časa vdomačena ri naših kuharicah kot zanesljiva vodnica v uhinjskih poslih. Peta izdaja te knjige se je že pred leti popolnoma razprodala in oskrbeli smo zato novo izdajo, ki pa ni skoraj prejšnji več podobna, ker je vsa prenovljena, izboljšana in izpopolnjena. V tej knjigi smo se ozirali na začetnice, ki se bodo na podlagi pojasnil in kuhinjskih receptov lahko kmalu izučile v dobre kuharice, pa tudi vajene bodo dosegle s to knjigo vrhunec kuhinjske izobrazbe. Opozorili bi zlasti naše ukaželjne kuharice na nov način vkuha-vanja raznih jedi, sočivja, mesa itd. Večkrat je n. pr. kuharica v zadregi za prikuhe, katerih ne more dobiti na trgu, če se pa nauči pravilnega vkuhavanja, ima vedno prikuhe na izbiro. Čimbolj spretna je pa kuharica pri svojem poslu, tem večjo plačo lahko zahteva. S strokovno kuharsko izobrazbo si tedaj vsaka lahko izboljša svoje dohodke. Opozarjamo tudi na razne slike, ki se nahajajo v »Slovenski kuharici«, kajti na podlagi istih bo, kuharica znala pravilno pogrniti mizo, vedela bo, kako mora posodo razvrstiti na mizo, kako garnirati jedila itd. Najboljši dokaz, da je nova »Slovenska kuharica« res popolnoma zanesljiva vodnica v kuhanju, je pa, da so se vse navedene jedi praktično kuhale in je v navodilu ravno pojasnjeno, kako je treba kuhati, da se delo dobro obnese in posreči. »Slovenska kuharica« je izšla v dveh izdajah. Velika izdaja, ki ima 17 krasnih večbarvnih tabel in mnogo slik med besedilom, stane 5 K 20 v, vezana 6 K, po pošti 30 v več. Okrajšana izdaja in brez slik in prikrojena le za vsakdanje potrebe, stane 3 K, vezana 3 K 60 v, po pošti 30 v več. Dobi in naroča se v »Katoliški Bukvami« v Ljubljani. Tk4 iLizrne sv. Cirila v Mariboru. Odgovorni urednik: K Iona* mm m m listonouljena 1. 1335. & 0 0 ««■ * Telefon 113. Trgovina C m id&\ tiskarne sv. Cirila Maribor, Koroška cesta 5 je otvorila na novo prodajo papirja, pisalnih, risalnih in šolskih potrebščin ter priporoča: ( ________________________________ linncelijslii, honcepni, p pismeni, doliiiinentni, ministrslii, ouitni in :: iioruoni papir. :: Trpouslie knjige v useli velikostih črtane z eno ali dvema kolonama v papir, platno, gradi aii pol ušli nje vezane. H Štambilje pečatnike vpete, (Siegclmar-hen) za urade in privatne zvršuje se v najkrajšem času. Trpovci n preprodajalci imajo en gros-cene. Priznano dobro blago. Solidna in točna postrežba. Pred durmi je zopet novo leto in treba bo zopet obnoviti naročnino na »Naš Dom« za leto 1912. Že danes smo priložili vsem naročnikom položnice, da ž njimi plačajo naročnino. Ob novem letu imamo v tiskarni neizmerno veliko dela, zato prosimo cenjene naročnike, da bi nam poslali naročnino za leto 1912 že pred novim letom, kolikor jim je to mogoče. Po praznikih namreč in po novem letu se nam delo v upravništvu grozno kupiči, da ga mnogokrat pri najboljši volji ni mogoče sproti opravljati. Le pomislite, če nam 5000 naročnikov pošlje denar v par dneh, koliko vpisovanja! To da dela za več tednov, in pri tem se kaj lahko zgodi, da kak novi naro-žnik dalje časa ne dobi lista. Ako pa se začne naročnina pošiljati če v decembru, se vpisovanje poslanega denarja lepše razdeli in bolj mirno izvrši, kakor če pride po 300 naročnikov naenkrat. Zatorej prosimo še enkrat, da se začne pošiljati naročnina prej ko mogoče. Denar se naj pošlje po položnici. Položnica se naj natančno izpolni. Ime in stan morata biti razločno pisana, ravno tako tudi pošta. Stari naročniki naj zapišejo na položnico nad besedo »Položnica« besede: Star naročnik; novi naročniki pa naj na istem mestu zapišejo besede: Nov naročnik. Ravno tako se naj zapiše na nakaznico: Nov, ali: Star, ako kdo pošlje denar po nakaznici. Zakaj pa to? bode marsikateri vprašal. Zato, da novi naročniki list pravočasno dobijo. Ako stoji na položnici beseda: Star, se položnica lepo odloži in se naročnina vpiše šele pozneje, ko je manje dela. Ako pa najdemo na vrhu položnice besedo: Nov, vzamemo položnico takoj v roke in novega naročnika napišemo na naslovno polo, da. list takoj dobi. Ako pri novem naročniku manjka beseda: Nov. potem se išče njegovo ime med starimi naročniki, in še-le takrat, ko ga med starimi naročniki ni najti, se spozna, da je nov, in se mu začne pošiljali list večkrat mogoče še-le čez 14 dni. In koliko nepotrebnega dela nam to napravi, če moramo večkrat po četrt ure iskati kako ime med starimi naročniki, kjer ga ni, predno spoznamo, da imamo opraviti z novim naročnikom! Torej cenjeni naročniki, ne pozabite na besedi: Nov, ali star! S tem nam prihranite veliko, veliko dela. »Naš Dom« bo stal, kakor do zdaj, 2 kroni na leto. Uredništvo si bo prizadevalo list v novem letu še spopolniti po vsebini, da bo res zanimiv in poučen. V katerikoli hiši so mladi ljudje, naj bi našel prostor tudi »Naš Dom«. Slovenska mladina, okleni se svojega glasila — »Našega Doma«. Uredništvo in upravništvo.