12 Delo in varnost Gasilec Požar v pokritem vkopu Malečnik Avtor: Primož Osojnik, poveljnik GB Maribor V ponedeljek, 26. junija 2023, ob 7. uri smo bili preko ReCO aktivirani za požar tovornega vozila na avtocesti. Izvoz enote je bil ob 7. uri s štirimi vozili (PV-1, GVC-1, GVC-2, GVC- 3) in desetimi gasilci. Med vožnjo na kraj intervencije smo dobili podatek, da je požar posledica prometne nesreče, da so ujete usebe, da gori več tovornih vozil in da je eno izmed njih cisterna. Takoj smo aktivirali tudi vozilo TRV za tehnično reševanje, 3. izmeno GB Maribor, ki je bila na odhodu iz nočne izmene, drugi sektor JGS Maribor (PGD Malečnik, PGD Maribor - Pobrežje, PGD Dogoše, PGD Zrkovci in PGD Brezje) ter PGD Pesnica in PGD Pernica za severno stran pokritega vkopa. Ob prihodu na kraj ob 7.12. uri smo ugotovili, da je prišlo do požara tovornih vozil v predoru oziroma t. i. pokritem vkopu Malečnik, ki v dolžino meri 185 m. Takoj smo aktivirali preostale Javne gasilske službe Maribor (PGD Maribor - Studenci, PGD Maribor mesto, PGD Kamnica, PGD Radvanje, PGD Razvanje in PGD Pekre), predvsem za menjavo napadalnih skupin in dobavo vode, ker v bližini požara ni bilo hidrantnega omrežja. Formirala sta se dva sektorja - za južni in severni del predora. S severne strani sta vstopili dve napadalni skupini, z južne strani pa tri napadalne skupine. Vodenje celotne intervencije je potekalo z južne strani predora. Ob prihodu na kraj in pred vstopom napadalnih skupin se je iz predora slišalo šest glasnih pokov, verjetno zaradi eksplozije rezerovarjev. Pred vstopom v predor nismo imeli podatka o vozilih ali o morebitnih nevarnih snoveh na katerem od vozil. Vidljivosti zaradi dimnih produktov ni bilo ne z južne ne s severne strani predora. Zaradi visokih temperatur smo napredovali počasi, poraba vode za gašenje pa je bila zelo velika. Napadalne skupine so si morale pripraviti velike zaloge cevi, kar pa je kasneje povzročalo zelo naporno napredovanje. Nevarnost napadalnim skupinam je povzročalo tudi odpadanje ometa s stropa tunelske cevi. Po slabi uri je bil požar omejen. Zaradi informacij, da so v vozilih ujete osebe, smo formirali skupino, ki je s tehničnim posegom odpirala kabine tovornih vozil ter iskala morebitne ujete osebe v vozilih. V požaru so popolnoma zgorela tri tovorna vozila, še dve tovorni vozili, ki sta bili udeleženi v nesreči, pa sta na srečo zapustili predor takoj po trku. Prvo tovorno vozilo je prevažalo dva nova kombija, drugo tovorno vozilo (cisterna) je prevažalo kalcijev karbonat, tretje, pri katerem je prišlo do požara, pa rogljičke in opečene kruhke. Do zadnjega trenutka nismo vedeli, koliko oseb je ujetih v predoru. Nekaj voznikov tovornih vozil je zbežalo na severni del predora, nekaj pa na južni del. Veliko smo komunicirali s policisti, reševalno službo in vozniki, da smo se prepričali o tem, da v predoru ni več ujetih oseb. Eno osebo so reševalci odpeljali v UKC Maribor, ker je utrpela lažje poškodbe. Slika 1: Delo gasilcev je bilo zelo zahtevno. Nevarnost za gasilce je bilo tudi odpadanje ometa s stropa tunelske cevi. 13Delo in varnost Gasilec DARS je že na začetku intervencije s pomočjo policije izvedel zaporo avtoceste na relaciji Maribor–Šentilj, nato pa še zaporo avtoceste Šentilj–Maribor. Celotna avtocesta bi se morala zapreti že na začetku požara. Nekaj minut po nesreči smo preko ReCO Maribor od DARS zahtevali posnetek, da bi lahko videli količino in vrsto vozil v predoru, vendar do posnetka nismo prišli. Čez nekaj ur pa je bil ta posnetek, ki bi nam zelo pomagal pri posredovanju, javno objavljen na raznih socialnih omrežjih. Aktivirali smo tudi MEEL, mobilno ekipo z ekološkim laboratorijem, ki je izvedla vzorčenje in stopila v stik s podjetjem Kalcit Kamnik, v katerem so natovarjali cisterno z neznano snovjo. Vzorčenje požarne vode so izvedli tudi na lovilnih bazenih avtoceste. Rezultate teh meritev še čakamo. Aktiviran je bil tudi koncesionar za ravnanje z nevarnimi odpadki, podjetje Saubermacher, ki je prišel na kraj po štirih urah od nastanka dogodka. Zelo dobro smo sodelovali tudi z ReCO Maribor. Glede na obsežnost intervencije je pravi čudež, da je samo eden od udeležencev utrpel lahke poškodbe. Imeli smo veliko pomislekov, da je pod tovornim vozilom ujeto tudi kakšno osebno vozilo, kar bi celotno intervencijo naredilo še zahtevnejšo in tragično. Veliko se lahko naučimo iz tega dogodka, ker se s tem ne srečujemo vsakodnevno, kot se na primer s klasičnimi požari v stanovanskih objektih. Po naših trenutnih izkušnjah lahko rečemo, da je v takšni situaciji, kot je bila naša, oddaljenost enote do 10 min, kar narekujejo merila, prevelika. Na kraju smo bili v 12 min, pa je bil požar popolnoma razvit na treh tovornih vozilih, vidljivost pa je bila nična. Evakuacija ujetih oseb po tem času ni več možna, prioriteta nam je bilo gašenje, napredovanje in reševanje. Veliko pripomore smiselno delujoče nadtlačno prezračevanje in prehod iz ene tunelske cevi v drugo, česar pa v tem primeru zaradi t. i. pokritega vkopa ni bilo. Lahko rečemo, da je bila intervencija zelo zahtevna, kljub temu da se je zgodila na pokritem vkopu dolžine »samo« 185 m. V intervenciji je sodelovalo 120 gasilcev s 33 vozili, NMP, Policija, DARS, MEEL in podjetje Saubermacher. Glede gasilskega dela intervencije se je izkazalo, da smo zelo dobro organizirani, opremljeni in izobraženi. Sodelovanje in pristop gasilcev med enotami je bilo na zelo visokem nivoju. Vsem skupaj bi se rad zahvalil za požrtvovalnost in odločnost v zelo negotovih in nevarnih situacijah. Slika 2: V požaru so popolnoma zgorela tri tovorna vozila. Slika 3: Visoke temperature so poškodovale predor.