makedonija Neodvisnost Makedonije in možnosti za mir na Balkanu Predstavitev Kiro Gligorov je predsednik Republike Makedonije. Rodil se je 1917. leta v Štipu. šolal se je v Skopju in Beogradu. Je ekonomist makroekonomske in monetarne smeri. Že pred začetkom 2. svetovne vojne je bil aktivist makedonskega nacionalnega gibanja. Pridružil se je NOB in KPJ, vendar je ostal dosleden pobudnik nacionalne sestavine osvobodilne vojne. Avgusta leta 1944 je bil izbran za sekretarja Antifašističnega sobranja narodne osvoboditve Makedonije. Leta 1947 je bil »premeščen« v Beograd v Ministrstvo za gospodarstvo. Bil je zelo dejaven v državnogospodarskih strukturah nekdanje Jugoslavije, a brez legitimnosti v svoji republiki. Protagonist in eden od vodilnih avtorjev projekta gospodarske reforme leta 1965, podpiral je reformistično smer leta 1989, februarja 1991. leta ga je Sobranje Makedonije izbralo za prvega predsednika republike. Uredništvo: Vi ste eden od arhitektov postsocialističnega in »postjugoslo-vanskega« razvoja in sistemskih sprememb kot tudi boja za osamosvojitev in neodvisnost Republike Makedonije. Kako ocenjujete temeljne rezultate in ovire v tem razvoju in spremembah? V primerjavi z drugimi republikami nekdanje Jugoslavije ter tudi z drugimi vzhodno- in srednjeevropskimi državami gre Makedonija po tej poti relativno mirno, brez večjih pretresov, konfliktov, socialnih napetosti in političnih vrenj, če izvzamemo običajne parlamentarno-stran-karske spopade. V čem sta bistvo in politični »recept« te poti? K. Gligorov: Ta politika izhaja predvsem iz našega geopolitičnega, nacionalnega in mednacionalnega, gospodarskega in mednarodnega položaja. Makedonija je imela v preteklosti zelo težke izkušnje s sosedi, posebno ob balkanskih vojnah, ko je bila dejansko razdeljena med sosede in tedanje zaveznike v boju proti Turčiji. Vemo tudi, da še niso razrešene in še niso prenehale težnje teh sosed po ostanku Makedonije. Morali smo računati s tem. da bi vsaka druga metoda reševanja problema državnosti in samostojnosti Makedonije, razen metode miroljubnega reševanja in dialoga, lahko izzvala in tudi bi izzvala neizbežne intervencije in vključevanje teh držav ne le v notranje odnose in razmere v Makedoniji, temveč tudi v morebitne vojaške akcije. To je en vidik. Drugi vidik je, da bi vsak notranji konflikt na mednacionalni podlagi danes izzval podobne posledice kot v prvem primeru, če bi pobude prišle od zunaj. Tretji vidik je ocena vojaškega dejavnika in realne vojaške moči. Vemo, da je bil del nekdanje JLA v Makedoniji zaradi dolžine meje. ki jo je moral braniti, in zaradi vojaških ocen o geostrateških ciljih sosedov in nevarnosti pred njimi eden najmočnejših delov te armade. Samo ob morebitnem spopadu bi se morali opredeliti za paravojaške formacije, a videli smo 1155 Teorij* in pnku. kt. 29. M. >1-12. Ljubt|