SAMOUPRAVNA DELAVSKA KONTROLA Dojenček še ni shodil Več pozornosti rednemu in pravočasnemu obveščanju Varstvo samoupravnih pra-vic delovnih Ijudi in družbene iastnme vsebuje tudi uresniče-vanje samoupravne delavske kontrole. ki se v ozdih na po-dročju pristojnosti družbene-ga pravobranilca zagotavljajo po posebnem organu. Ocena uresmčevanja samoupravne delavske kontrole za Bežigra-dom v letu 1978 temelji na nor-mativni urejenosti. obravnava-nju zapisnikov sej in progra-mov dela organov samouprav-ne delavske kontrole v 20 oz-dih; na rezultatih pobude družbenega pravobranilca 180 organom. naj zavzamejo stali-Sča do trošenja sredstev za osebne dohodke in sredstev za druge denarne prejemke; na rezultatih vodenih postopkov. katerih pobudniki so bili orga-ni samoupravne delavske kon-trole ali pa so v njih sodelovali. Obravnavanje ustreznih do- ločil statutov, samoupravnih sporazumov o združevanju de-la, pravilnikov in zapisnikov sej organov samoupravne delav-ske kontrole daje več zanimi-vlh ugotovitev. Sodelovanje z organi inšpekcije je izkazano v dveh ozdih, s službo družbe-nega knjigovostva v dveh in z družbenim pravobranilcem sa-moupravljanja v teh ozdih. Normativna urejenost ni ustrezna v obravnavanih oz-dih, manjkajo pravilniki o delu samoupravne delavske kon-trole, s statutom ozdov jih je vsklajenih le pet. z zakonom o organu samoupravnedelavske kontroie pa le eden. Predlože-ni zapisniki pfigostokrat jasno kažejo, da organ samoupravne delavske kontrole v številnih primerih do obravnavane pro-blematike ne zavzema lastne-ga stališča, ampak se v odloči-tvah omejuje zgolj na »potrje- vanje dejanskega stanja-. Iz predložene dokumentacije ni razvidno. če je sindikat o obravnavanih ozdih zavzel sta-lišče do vprašanj, ki so po-membna za učinkovito in uspešno delo samoupravne delavske kontrole. Pobudi družbenega pravo-branilca se je odzvalo 162 or-ganov samoupravne delavske kontrole. Polovica pismenih odgovorov ne posveča poseb-ne pozornosti trošenju sred-stev za osebne dohodke. Osta-li ugotavljajo, da so presegli planirano višino in da je treba iskati vzrok za pretirano troše-nje v specifičnosti dejavnosti. Posamezni organi pa so spre-jeli tudi konkretne sklepe. s katerimi so predlagali delav-skim svetom, naj v bodoče po-svetijo več pozornosti trošenju teh sredstev. Poleg tega so organi samo-upravne delavske kontrole na-stopili kot pobudniki za ukre-panje družbenega pravobra-nilca samoupravljanja v 21 pri-merih, v dveh letih poprej pa v 8 primerih. Pobude so se na-našale na normativno ureje-nost, stanovanjska tn delovna razmerja, samoupravno orga-niziranje in sklad skupne pora-be. Aktivnost organov je pre-puSčena zgolj pobudam priza-detih posameznikov in ne po-sega v preventivno delovanje. V postopkih predlaganja kan-didatov za člane organov se ne zagotavlja ustrezna struktura in pomen opravljanja te funk-cije. Delo se vse preveč omeju-je na obravnavanje vprašanj v zvezi z trošenjem sredstev za reprezentanco, dnevnice in podobno. Manj je primerov. ko organi obravnavajo vprašanja, ki so znatno pomembnejša za izvajanje poslovne politike oz-da kot na primer investicijska vlaganja, odpisi družbenega premozenja, zavarovanje ob-jektov in produktivnosti ter kvaliteta dela. Več pozornosti je treba posvetiti rednemu, pravočasnemu in popolnemu obveSčanju. DANE BESEDNJAK