PETER PISTER* Črne gradnje kot dediščina časa, prostora in družbe v listini z dne 30. novembra leta Gospvsem praktičnih zahtev (zaščita pred ognjem v »požarnih redih«), pi> drugi strani pa so vanje vse bolj vgrajevali zahteve, ki so segale tudi na podrl|iiu 1993 vekovega domačega okolja - tega se danes še posebej zavedamo ob skoraj nerazložljivem uničevanju na bližnjem Balkanu. Poudarjeno varovanje posameznih spomenikov, ki je bilo sredi stoletja dopolnjeno z varovanjem naselij in v zadnjem desetletju tudi krajinskih celot, je že vzpostavilo prva nova merila za ločevanje med kakovostjo in nekakovostjo: Če so neki arhitekturi dali svoje priznanje čas. visoka kakovost posameznih sestavin in uveljavitev v svojem okolju kot nepogrešljive sestavine ali celo kot vzorec, je to »prava' arhitektura. V ta sklop vrednot je torej že mogoče vključiti vso lestvico gradenj, ki sestavljajo identiteto nekega prostora in pozitivno vlogo vsake stavbe v njem določa kakovost ali nekakovost arhitekture. Današnji cilj evropskih narodov, da ohranijo »kolektivni spomin« - ki je najbolj razpoznaven predvsem v prostoru zunaj velikih mestnih središč - je dokaz o upravičenosti upoštevanja vrednotenja arhitekture glede na njeno razmerje do identitete okolja, v katerem stoji. Na tem mestu je z zgoraj navedenimi pogoji presojanja hkrati že mogoče vsaj deloma odgovoriti na vprašanje, kako določiti, kaj je resnična »črna gradnja« in kaj ni. Druga streznitev je prišla ob spoznanju o mačehovskem ravnanju z naravo: poleg onesnaževanja zraka, vode in zemlje je največje onesnaženje prišlo z neustrezno in pretirano gradnjo, v katero moramo všteti vse od posameznih hiš do mest, prometnic, hidroelektrarn itd. Zavest, daje onesnaževanje v resnici posledica gradenj, ki omogočajo izvore okolju škodljivih snovi, je sprožila posebno revolucijo: zavarovati se moramo pred takimi gradnjami, ki same po sebi ali posredno zaradi dejavnosti, ki jih omogočajo, povzročajo veliko škodo v naravi - čeprav hkrati vemo, da je vsaka gradnja obenem že poseg v naravno okolje. Tudi tu je bilo mogoče iz preteklih izkušenj spoznati, da so bile posledice nerazumevanja omejenih možnosti človeka v prostoru že mnogokrat pogubne. Kot neprijeten opomin je na primer izkušnja antičnega mesta Rima, ki je imelo pred propadom v 4. stoletju okrog 2 milijona prebivalcev. Zanje so gradili nove in nove najemni-ške bloke z vedno nižjim bivalnim standardom, okrog mesta pa je med drugim nastalo preko 6()()l) prašičjih farm s pospešeno »proizvodnjo« svinjskega mesa. da bi lahko nasitili lačne množice. Ne le politične razmere, resnični notranji propad bivalnega prostora in s surogati nadomeščene naravne potrebe so »večno mesto« degenerirale, da je postalo čez nekaj stoletij le še malo večja, zanikrna vas. Podobnost z današnjimi razmerami je neprijetna, čeprav tega pri nas še ne občutimo dovolj - nekateri deli največjih svetovnih mest pa so že gnili v resničnem pomenu besede. Razlog je v pretiranem »arhitekturnem« nasilju nad možnostmi, ki jih daje naravni prostor in ki jih prenese človek kot bitje z omejenimi sposobnostmi. V manjših merilih je seveda take razmere mogoče najti v prav vsakem okolju, tudi na vasi... Zato so v zadnjih desetletjih številni strokovnjaki, gibanja in marsikje že tudi javnost, 7.ačeli ponovno preverjati arhitekturo: če so gradrtje oblikovane, razpostavljene in uporabne tako, da okolju ne povzročajo nasilja, ki bi škodovalo tudi človeku, je to »prava* arhitektura. To je seveda mogoče najbolj objektivno presoditi le s poznavanjem izkušenj iz preteklosti, za prihixlnost pa lahko tako oceno le predpostavljamo. Žal v razmišljanje še vedno niso vključena merila, ki bi razumela tudi posledice za druga bitja ali za naravo v celoti. In to jc hkrati drugi preizkus, ki ga moramo opraviti, če želimo ugotoviti razliko med ustrezno in neustrezno gradnjo ter določiti kategorijo črnih gradenj«. Vse gornje iskanje resnic o vlogi gradenj v današnjem času. prostoru in družbi se lahko zdi kot že poznano moraliziranje. Vendar so nam mnoga preverjanja pokazala, da teh pojmov ne upoštevajo dovolj niti zakonodaja in politika, niti stroka in posamezni strokovnjaki, da se jih tudi javnost ne zaveda. Spoznali smo tudi. da je prvi korak v iskanju odgovora na vprašanje, kaj je »prava« in kaj »neprava« arhitektura, spoznavanje in učenje tistih lastnosti, ki so se v preteklosti in kot izkušnje že izkazale kot »dobre«, zato jih lahko priporočamo tudi za današnjo realnost in seveda tudi za slovenski prostor. Danes na zastavljeno vprašanje, katera je »dobra in prava« arhitektura v primerjavi s »slabo in nepravo«, predvsem pa kako določiti krivce za vse oblike »črnih gradenj«, še ne moremo v celoti odgovoriti - vendar upamo, da bodo nova spoznanja in novi tokovi manjkajoče znanje dopolnili. Ob nastajajoči zakonodaji moramo najprej vzpostaviti merila in omogočiti, da se ponovno spoznamo z zakonitostmi prostora in arhitekture v njem. Bati bi se morali takih predpisov, ki bi morda z najboljšim namenom, vendar z zgledi le v tujih izkušnjah, postavljali absolutne norme, ne bi pa hkrati zahtevali, da je vrednostna merila treba vedno znova preveriti z zakonitostmi vsakega okolja posebej in hkrati z merili dediščine, ki je že postala vrednostno merilo. Črne gradnje torej niso vprašanje normativnega določanja, ampak iskanja pravih meril za njihovo oceno - danes pa so merila objektivno določljiva le s kategorijami identitete prostora, z merili dediščine in Z vrednostmi ekološko osveščenega človekovega bivanja. LrrERATl/RA Albcm. L. B. L'lrehitctiun. Fucnce 1550 BoflUon. J. C.. Lujunbuhl. Y.. McIhodologK puui l idcnutifiration cl la lypologic des paysagn. Para 1991 Council of Europe - Commiiin of Minhicn. On ihc Proieclion and Enhanccnieni of ihc Rural Arcfiiicctural Heniagc. Rctom No R(K9)6. Granada 1985 FiUrr, P.. Umetnwi sta«batuva na Slovcntkem. Ljubljana 19IIA Fistcr. P.. Pogledi na arhiickiuro dvojezične Koroilie. v: Tradiiwnn 20. Ljubljana I99L «r 29-52 Fiuer. P.. PriMlonlia dediščina, nova spomenKka vtednoM. v: Vanlvo vpomenikov 34. LjuMjana I»93 Slele. F.. Plečnik. J.. Trtierijak. F.. Ardiiieciuta Perennii. LjuMjana 1941 Šumi. N . Pogledi na tlovenvko umetnosi. Ljubljana 1975 ViiniMus. The Ten Books on Architecture. N York 1960 Zevi. B.. Pogledi na arhitekturo. Ljubljana 1959 Žontar. Jojip. Zgodovina mesta Kranja. Kranj 1982