Novi učiteljski disciplinarni zakon na Štajerskem. Naučni odsek štajerskega deželnega zbora je storil velik zgodovinski korak: vložil je predlog za novi disciplinarni zakon učiteljstva. Na prvi pogled se bo zdelo morda to korau manj važno za javnost, češ, da se tiče le enega sloja, in še tukaj le onih, ki zabredejo v kako nevšečno priliko ter pridejo v dotiko s disciplinarnim zakonom. Toda tukaj je upoštevati dvojno. Z učiteljsko zavestjo in njegovim samostojnim, naprednim mišljenjem rastejo tudi novi njegovi sovražniki, posebno med duhovniškem stanom. A kakor znano, je to ona vrsta sovražnikov, ki ne nastopa z odkritim vizirjem, temuč se plazi za svojim plenora prav po mačje ter mu zasadi kremplje v tilnik. Maščevanje teh ljudi obstoji namreč v bojajazljivih, podlih denuncijacijah pri učiteljskih višjih inštancab. Drugo zlo pa je, da se proti takim sovražnikom ovadeni učitelj niti braniti ne more, ker mu ostane prikrit ter se po dosedanjem disciplinarnem zakonu tudi zagovarjati ne sme. Izročena je njegova usoda na milost in nemilost ovaduhu in disciplinarnemu sodišču. Koliko učiteljskih žrtev ima tedaj na vesti ta nevreden despotizem! Najhujše deluje zastarani aparat tam, kjer je napredno in radikalno učiteljstvo podrejeno klerikalnim šolskim oblastim kakor n. pr. na Nižje Avstrijskem, osobito na Dunaju, pod Luegerjem, najhujšim sovragom svobodomiselnega ueiteljstva. Posledice so vidne. Svobodomiselno učiteljstvo se nahaja v vednem strahu pred skritimi sovražniki. Marsikje je rodil ta strah vsaj štreberstvo, če ne naravnost neznačajnost. Nevpogljivi in jekleni značaji med učiteljstvom, ki vkljub vsemu zalezovanju hodijo ponosno avoja pota ter se ne boje nikjer pokazati svojega radikalnega prepričanja, pa imajo dan na dan izbojevati toliko bridkib bojev, da se krepki in neupogljivi značaji med mladino paS neradi odločijo za tolike neprilike pri takih pičlih dohodkih. In vendar je ravno med ueiteljstvom najbolj potreba oseb, ki samostojno mislijo in delajo, ne da bi bili na vse strani odvisni in odgovorni. Kako resno je naučnemu odseku na tem, da se odstrani ta cokla na naraščaju svobodomiselnega in značajnega učiteljstva, pokazal je s tem, da skliče enketo štajerskega meščanskega in ljudskošolskega učiteljstva, da vsestransko presodi in pretresa načrt novega disciplinarnega zakona. V novem disciplinarnem zakonu je ovržen, ozir. izpremenjen § 54 drž. Sol. zakona, potem pa tudi §§ od 40 do 51 zakona z dne 5. februvarja 1870 glede učiteljskega disciplinarnega postopanja. Najvažnejše določbe novega disciplinarnega zakona so glede preiskovalne, sodnein prizivne inštance. Kot preiskovalna inštanca fungira okrajni šolski svet. Ako se uvede disciplinarna preiskava, se mora obdolženca takoj obvestiti; o obdolžitvi ga je zaslišati ter se mora njegova ustna ali pismena izpoved priložiti aktom. Dovoliti se mu mora nadalje vpogled v preiskovalne akte ter da navede svoje razbremenilne priče in drug dokazilni materijal. Po zaključeni preiskavi se mora obdolženca takoj obvestiti o izidu. Sodna disciplinarna inštanca je c. kr. deželni šolski svet. Obravnave se vrše pred isto kontradiktorično. Obdolžen se lahko ustno zagovarja ali vpošljc pismeni zagovor. Obravnava ni javna. Prizivna inštanca je glede krivde kakor tudi odmere kazni c. kr. naučno ministrstvo. Oblika postopanja pri prizivni inštanci ostane nespremenjena. Kdor zna ceniti kulturni pomen samostojnega in neodvisnega učiteljstva, ki goji lastno mnenje in dejanje brez bojazni pred samovoljnostjo vladujočib sil, ta bo pač novi disciplinarni zakon z veseljera pozdravil kot pravo dobroto učiteljstvu, šoli in ljudstvu. Naj bi štajerskemu zgledu sledili vsi v tem oziru zaostali deželni zbori! nSl. N."