MITJA ŽAGAR Iskanje novih evropskih identitet: uganka globalnih identitet1 Vpliv širitve Evropske unije (EU) na institucionalni razvoj in oblikovanje identitet v posameznih državah in v evropi In Search oe Nkw European Identities.-. The Impact of tiii- Eli Enlargement on the Foundation of Identities in European Countries The EU < Eastern) enlargement brings several issues to the top of the political agenda both in the individual member states and candidate coitntries and at the level of the EU. Among Ih ose important issues, which mil he discussed also at the EE (Constitutionalj Convention, are the institutional reforms of the El' and political systems within the individual member states and candidate countries and an (overjarching topic of the European identity. Discussion on the institutional reforms will include, among others' the eminent needs for operative and effective EC common institutions t government k overcoming the existing democratic deficit and (redefinition of ever changing relations and balances between member slates and the Elincluding the distribution of powers and competencies; different views rega/'diug the future development and nature of the El'. including the issues ofsupranationality vljale podlago za demokratično legitimizacijo evropskih Razprave in g[odivQ, Ljubljano. 2002. šl. /40 9 integracijskih procesov in skupnih institucij. V projektu oblikovanja takšnih novih skupnih evropskih ideniiret lahko pomembno vlogo - kot spodbujevalci ali zaviralci integracijskih procesov - odigrajo različni subjekti. Med temi subjekti omenjam Evropsko unijo in druge evropske institucije, posamezne evropske države in njihove institucije, javne in zasebne institucije, medije, znanost, institucije civilne družbe in zlasti nevladni sektor. KOLEKTIVNA IDENTITETA Ljudje se zelo pogosto ukvarjamo z vprašanji naše identitete in se o njih pogovarjamo. Pri tem večinoma ne razmišljamo o kompleksnih konceptih in različnih znanstvenih definicijah tega pojava, ampak poskušamo odgovoriti na nekaj temeljnih vprašanj: Kdo sem JAZ? Kdo smo MI? Od kod Izviramo? Kdo so ONi - tisti DRUG P Odgovori na ta vprašanja opredeljujejo slehernega od nas. Čeprav so vprašanja navidezno enostavna, pa so odgovori nanja pogosto zelo zapleteni. Prav tako obstaja množica različnih, včasih med seboj povezanih ali pa izključujočih odgovorov. Še več, vsakdo od nas lahko na vsako od vprašanj odgovori na različne načine - predvsem odvisno od kriterijev, ki se nam v danem trenutku in v dani situaciji zdijo najbolj pomembni in primerni. Zlasti je pomembno, ali na ta vprašanja odgovarjamo zgolj kot posamezniki ali pa nanja odgovarjamo tudi -oziroma celo - predvsem kot pripadniki različnih skupnosti oziroma kolektivnih entitet. Pri tem se - ne glede na naša izhodišča - kaj lahko zgodi, da se naši odgovori razlikujejo od odgovorov drugih, prav tako pa je možno, da so odgovori različnih posameznikov med sabo nasprotujoči in izključujoči. Včasih so med sabo nasprotujoči tudi naši lastni odgovori, še zlasti če jih ocenjujemo z zornega kota "drugih." Omenjeni različni in - vsaj navidez - celo nasprotujoči si odgovori pa hkrati tudi kažejo kompleksnost naših identiet in samega koncepta. Zato se nam zdi Še toliko bolj pomembno temeljno vprašanje: Kaj sploh je identiteta? Vendar nam tudi strokovnjaki, slovarji in enciklopedije ne morejo ponuditi enostavnega in enotnega odgovora na to vprašanje. Splošne definicije identitete v enciklopedijah in slovarjih so si sicer zelo podobne, vendar pa hkrati že razkrivajo mnogopomenskost pojma ter kompleksnost pojava in konceptov.2 ■k -k -k ^ V slovarjih in enciklopi.-i.lij-.ih zasledimo različne poskuse splošne opredelitve pojava idemiete, ki ga - če koi primer vzamemo Slovar slovenskega knjižnega jezika in nek.ii znanih slovarskih izdaj z angleškega govornega območja - opisujejo koi: 10 Mitjo Žogor: Iskanje novih evropskih idenlilel: uganko globalnih idenlilel Že površen pregled precej obširne strokovne in znanstvene literature nam pokaže, da tudi vsaka družboslovna in humanistična stroka in znanstvena disciplina obravnava ta pojav s specifičnega zornega kota, hkrati pa se lahko pomembno razlikujejo rudi definicije različnih avtorjev znotraj posameznega področja ali discipline. Tako sem že pri precej površnem pregledu v pregledani literaturi naštel več kot osemdeset različnih definicij in koncpetov identiete.3 Čeprav bi glede na veliko število definicij lahko sklepali, da je bilo o identiteti že skoraj vse povedano, pa kmalu spoznamo, da nam nobena od definicij ne ponudi zadovoljivih odgovorov na vsa vprašanja. To spoznanje velja tako za enostavnejše in splošne definicije, kor tudi za obširnejše in kompleksnejše definicije, ki so pogosto zelo specifične in specializirane. Na splošno in površno bi lahko rekli, da so psihologi, psihiatri in pedagogi zainteresirani predvsem za oblikovanje posameznikove identitete in samozavedanja v času odraščanja.^ Po drugi strani * * * "identiteta - jur. skladnost, ujemanje podatkov z resničnimi dejstvi, znaki, istovetnost: dokaza! je svojo iden-!itcto; ugotoviti identiteto z osebno izkaznico/ sumljiva identiteta: knjiž. identičnost: identiteta med zavestjo in resnico; " filoz. dialektična identiteta ki vključuje norranja nasprotja, zaradi česar ne more nič ostali trajno enako samo sebi; nauk o identiteti identitetna filozofija: mal. identiteta, identična enačba." (Slovar slovenskega knjižnega jezika, Elektronska izdaja, Verzija 1.0); "the condition of faci of being die same in ali qualities under consideration; sameness; oneness. Ca) che condirion or fact of being some specific person or thing; individuality; (b) the condition of being the same as something or someone assumed, described oi claimed." (Webster.s - New Universal Unabridged Dictionary, De Luxe, Second edition. USA: Dorset it Baber. 1983, str. 902); "the siate of being identical, absolute sameness. the condition of being of a specified person or thing; established his identity = established who he was " (The Oxford Dictionary of Modem English. Second edition. Oxford: Oxford UP, 1983, sir. 322); ali pa "the state of having identifying characteristics. the individual characteristics by which a person or tiling is recognized. the state of being the same in nature, quality, etc.; linked by the identity of their tastes. the state of being the same as a person or thing described or known: the identity of stolen things was soon established... (■Collins English Dictionary and Thesaurus, Mayor New Edition. Glasgow: Harper Collins Publishers, 1993 (Reprint 199-1), sir. 560); itd. 3 Med pregledanimi deli omenjam - upoštevaje njihov v pi j v na pisanje lega prispevka - zlasti naslednja: Malcolm Anderson (2000), States and Nationalism in Europe since 1945- Making of the Contemporary World. London, New York: Rou [.ledge, 2000; Balla Balm t, Anton Sterbling, ur. (1998). Ethnicity, nation, culture: Central and East European perspectives. (Beiträge zur Osteuropaforschung, Bd. 2.) Hamburg: Krämer, 1998; Frederick Barth, ur. (1969), Ethnic Groups and Boundaries Oslo: Universitetesforlaget / Boston: Little & Brown. 1969: Sfren Rinder Bollerup, Christian Dons Chrisiensen (1997), Nationalism in ¡¿astern Europe: Causes and Consequences of the National Revivals and Conßicts in Late-Twentieth-Century Europe. Houndmills, London: Macmillan Press Ltd / New York: St. Martin's Press, Inc., 1997; David Brown (2000), Contemporary Nationalism; Civic, Ethnocultural and Multicultural Politics. London, New York: Routledge, 2000; Craig Calhoun, ur. (1994), Social Theory and the Politics of Identity. Cambridge, Mass.: Blackwell Publishers, 1994; Anthony P. Cohen, ur. (2000) Signifying identities: Anthropological perspectives on boundaries and contested values. London. New York: Routledge, 2000; Kas Deprez, Louis Vos, ur. (1998), Nationalism i>i Belgium: Shißing identities, 1780-1995. Houndmills: Macmillan / New York: St.Marhn's Press, 1998; Hastings Donnan, Thomas M. Wilson, ur. (1998), Border Identities: Nation and state at international frontiers. Cambridge: Ro7prove in gradivo. Ljubljono. 2002, šl. 40 pa družboslovce - npr. antropologe, politologe, sociologe, kulturologe, itd. - bolj zanima proučevanje oblikovanja, prisvajanja, pridobivanja in transformacije kolektivnih identitet v sodobnih pluralnih družbah. Za potrebe našega prispevka, v katerem bomo razpravljali o specifičnih tipih kolektivnih identitet, saj nas konkretno zanimajo predvsem skupne evropske idenrirete in njihov odnos do drugih - zlasti t. i. "tradicionalnih" - kolektivnih identitet, pa nam bo zadoščala naslednja preprosta delovna definicija: Vsaka kolektivna Identiteta je občutek pripadnosti določeni skupnosti, kolektivni entiteti, ki jo določajo različni objektivni in subjektivni kriteriji Ko gre za kolektivno identiteto, se morajo o kriterijih in o samem občutku pripadnosti strinjati zlasti pripadniki takšne kolektivne entitete. Po drugi strani pa je lahko pomembno rudi, da te kriterije priznavajo "drugi" (torej tisti, ki tej entiteti ne pripadajo). * * * Cambridge University Press, 1998; Paul tin Gay. Stuart H;ill. nr. (1996), Questions of Cultural Identity. London, Thousand Oaks, Ca., New Delhi Sage, 1996; David Then Goldberg, nr. (1994), Muitictilhiralism; A critical reader. Oxford, Cambridge, I SA: Blackwell, 1994; Moni.senut Guibernau & John Hex. ur. (1997), The Ethnicity Reader: Nationalism, Multicuhuralism and Migration. Polity Press, Cambridge, Oxford, Maiden. 1997, Eric J. Hobsbawm (1990), Nations and Nationalism since 1789: Programme, Myth, Reality. Cambridge, London, New York, New Rochelle, Melbourne, Sydney, Cambridge University Press, 1990; John Hutchinson & Anthondy D Smiih, ur. (1996), Ethnicity. Oxford Readers. Oxford, New York: Oxford University Press, 1996; John Hutchinson, Anthony D. Smith, ur. (1994), Nationalism. Oxford Readers. Oxford, New York; Oxford University Press, 1994; Wsevolod W. Isajjw, Tanuja Pereni, ur. (1997), Muhicultumltsm in North Americcj and Europe. Comparative perspectives on interethnic relations and social incorporation. (Edited by Wsevolod W. Isajiw, with the assistance of Tanuja Perera.) Toronto; Canadian Scholars' Press, 1997, Wsevolod \V. Isajiw (1993, 199 *), "Definitions of ethnicity: New approaches",: Ethnic forum, Vol. 13, No. 2, Vol. 14, No 1, str. 9-16; Richard Jenkins (1997), Rethinking Ethnicity: Arguments and Explorations. London, Thousand Oaks, New Delhi: SAGK Publications, 1997; Michael Keating (1988), State and Regional Nationalism: Territorial Politics and the European State. Brighton: Harvester Wheatsheaf, 1988; James. G. Kellas (1998), The Politics of Nationalism and Ethnicity. 2nd revised and updated edition. Basingstoke, London: Macmillan, / New York,- Sc. Martin's Press, 1998; Will Kymlicka &. C. Straehle (1999), "Cosmopolitanism, nation-states, and minority nationalism: A critical review of recent literature". European journal'of Philosophy. Vol. 7. No. 1, str. 6S-88, 1999; Will Kymilcka (1995), Multicultural Citizenship: A Liberal Theoyy of Minority Rights. Oxford: Clarendon Press, 1995; Jacob T. Levy (2000), The Mtdttcidturalism of Fear. Oxford, New York: Oxford University Pi ess, 2000; Gordon Mathews (2000), Global Culture / Individual Identity: Searching for Home in the Cultural Supermarket. London. New York: Routledge, 2000, Tom Nairn (1997), Faces of Nationalism: Janus Revisited. London, New York: Verso, 1997; Philip Schlesinger (1987), "On National Identity: Some Conceptions and Misconceptions Criticized", Social Science I nfurmalicm/ln formation sur les sciences sociales. Vol. 26, No. 2, str. 219-264, 1987; George Schopflin (2000), Nations, Identity, Power: The New Politics of Europe. London: Hurst & Company, 2000; Anthony D. Smith (1991), National Identity. Reno, Las Vegas, London: University of Nevada Press, 1991; Anthony D. Smilh (1986), The Ethnic Origin of Nations. Oxford, Cambridge, Massachusetts Black well Publishers, 1986 (Reprint 1996); Cynthia Willeii, ur. (1998), Theorizing Multicuhuralism: A Guide to the Current Debate. Maiden, Oxford: Blackwell Publishers, 1998; i;d. Na tem mestu omenjam zlasti vpliv Eriksonovih teorij o identiteti, krizi identiete tero psihosocialnem in seksualnem razvoju. Glej npr.: Erik H. Erikson (1995, 1950), Childhood and Society. London: Vintage, 1995. II Milja Žagar Iskonje novih evropskih identilel: ugonko globalnih idenlitel Tako koc to velja za sleherno individualno identiteto (posameznika), tudi za vsako kolektivno identiteto velja, da kot družbeni pojav predstavlja dinamičen (družbeni) proces in ne zgolj stanje. Identitete stalno nastajajo, se pojavljajo, spreminjajo, cransformirajo in, končno, tudi prenehajo obstajati. Poleg tega se je potrebno zavedati, da kolektivne identiete posameznika na različne načine vplivajo na njegove individualne identitete, velja pa seveda tudi obratno. Čeprav se nam morebiti kolektivne identitete zdijo nekakšna objektivna dejstva, pa se moramo ves Čas zavedati, da so tudi kolektivne identitete predvsem (subjektivni) občucek in prepričanje posameznika, da pripada določeni kolektivni entiteti, ki jo opredeljujejo določene skupne značilnosti. Zato da posameznika priznamo za Člana takšne kolektivne entitete, pa včasih njegov občutek in prepričanje nista dovolj. Pogosto posameznika za člana kolektivne entitete priznamo šele takrat, ko postane jasno, da ga kot Člana svoje skupnosti - kot enega od "svojih" - sprejemajo tudi drugi pripadniki te entitete. Ugotovimo lahko, da v tem primeru priznavanje specifične posameznikove kolektivne identitete s strani drugih pripadnikov določene kolektivne entitete postane konstitutiven element te njegove kolektivne identitete. To daje posameznikovi kolektivni identiteti specifično družbeno dimenzijo. Praviloma za "priznanje" kolektivne identitete posameznika zadošča, da ga za enega od "svojih1' sprejmejo drugi pripadniki te skupnosti. Vendar pa v nekaterih primerih tudi to ni dovolj. Včasih je pomembno, da posameznika kot pripadnika določene kolektivne entitete sprejemajo tudi "drugi" - skratka tisti, ki niso pripadniki te specifične skupnosti. Na ta način posameznikova kolektivna identiteta lahko dobi še svojo dodatno družbeno dimenzijo. Ko opazujemo svojo družbeno realnost, hitro ugotovimo, da obstaja vrsta različnih tipov kolektivnih identitet ter da imamo tudi sami - v vsakem danem trenutku - hkrati različne kolektivne identitete. Tako smo - na primer - člani svojih družin (družinska identiteta); smo moški ali ženske (spolna identiteta); pripadamo svoji šoli, instituciji in stroki ter imamo svoje poklicne identitete; v različnih okoliščinah se zavedamo svojih lokalnih, regionalnih in nacionalnih identitet; pripadamo določeni religiji ali cerkvi, lahko pa smo ateisti ali agnostiki; pnčutimo se mlade ali siare (generacijska identiteta); lahko smo pešci ali šoferji; smo člani različnih klubov, društev in organizacij, ki pogosto negujejo svoje specifične kolektivne identitete, itd. Te identitete se med seboj lahko dopolnjujejo, prekrivajo, obstajajo neodvisno druga od druge, lahko pa se med seboj tudi izključujejo ali so si celo v konfliktu. Ne gre le za to, da sočasno posedujemo vrsto individualnih in kolektivnih identitet, ampak poleg tega tudi pridobivamo nove identitete, spreminjamo in menjamo obstoječe identiete, včasih pa se določenim identitetam tudi odrečemo in jih zavržemo. Tako se spominjam razgovora s kolegi z Inštituta za etnologijo in antropologijo Ruske akademije znanosti in umet- Rnzorave in gradivo, Ljubi pno. 2002, št. 40 13 nosti, ki so mi pripovedovali o raziskavi spreminjanja posameznikovih identitet, ki so jo opravili še v času Sovjetske zveze. S to raziskavo so pri posameznikih zaznali več kot petdeset različnih individualnih in kolektivnih identitet, ki so jih izkazovali v različnih obdobjih, situacijah in kontekstih. Ugotovili so, da so spremembe in premiki identitet v posameznikovem življenju dokaj pogosti in običajni. Zlasti pa je bila zanimiva ugotovitev, da so bili spremembe in premiki identitet še bolj pogosti pri pripadnikih manjšin in marginaliziranih skupnosti. Pri tem ni bilo pomembno le lo, kako so se opredeljevali in počutili sami proučevani posamezniki, ampak je bilo včasih prav tako - ali celo še bolj - pomembno, kako jih je dojemalo in opredeljevalo njihovo okolje. Zato si moramo seveda pri sleherni raziskavi in opredeljevanju identitet posameznika zastaviti tudi naslednja vprašanja: Ali okolje sprejema in opredeljuje posameznika kot tisto, kar sam misli in verjame, da je? Kako okolje vidi in dojema nekega posameznika? Pri tem pa dodaten problem predstavlja dejstvo, da praviloma posameznikovo okolje ni homogen blok. To okolje predstavljajo tako preostali posamezniki, ki pripadajo skupini (kolektivni entiteti), katere član se počuti posameznik (MI), kot tudi cisti posamezniki in skupine, ki rej kolektivni entiteti ne pripadajo in bi jih z gledišča te entiete lahko označili s kategorijo "drugi" (ONI). Seveda pa se je potrebno zavedati, da praviloma tudi specifična kolektivna entiteta - MI - ne predstavlja homogene in popolnoma poenotene skupnosti. Še veliko bolj heterogena kategorija pa so običajno "drugi'' (ONI). Zato od posameznikovega okolja seveda ne moremo pričakovati enega samega ali tudi samo poenotenega odgovora na zapisana vprašanja. Omenjeno dejstvo lahko privede do zanimive - včasih smešne, lahko pa tudi konflikt ne in tragične - situacije: Kaj se zgodi, če se nekdo šteje za pripadnika določene kolektivne entitete (npr. etnične skupnosti) in se z njo identificira, ostali pripadniki te skupnosti pa ga ne štejejo za svojega člana? Kaj se zgodi, če določena kolektivna e ntiteta Šteje posameznika za svojega člana, ta posameznik pa se s to entiteto ne identificira in se sam ne šteje za njenega Člana? Kaj z gledišča posameznika in njegove identitete pomeni, če "drugi" (ONI) v okolju tega posameznika, ki se z določeno kolektivno entiteto identificira, ne priznavajo zn njenega člana? In kaj, če "drugi" tega posameznika pojmujejo kot člana določene kolektivne entitete, čeprav se ta posameznik s to entiteto ne identificira in se sam ne šteje za njenega člana? Ta vprašanja ne bi bila tako pomembna in - potencialno - celo eksplozivna, če ne bi bila pomembna značilnost skoraj vseh obstoječih kolektivnih identitet, da .so izključujoče (ekskluzivne). Izključujoča narava kolektivnih identitet je največkrat pogojena z njihovim nastankom. Nastanejo namreč takrat, ko neka skupnost (kolektivna entiteta) sreča drugo. Šele takrat se namreč pogosto pripadniki takšne skupnosti zavejo svoje specifičnosti in dejstva, da obstajajo tudi 14 Mitjo Žogor: Iskanje novih evropskih idenlilel: uganko globalnih idenlilel druge skupnosti z drugačnimi specifičnimi lastnostmi. Prav zato se kolektivne identitete vsaj sprva oblikujejo kot negativne opredelitve, ki iščejo in poudarjajo razlike med posamezno skupnostjo in drugimi skupnostmi v njenem okolju; sočasno z zavedanjem različnosti in specifičnosti, se praviloma oblikujejo tudi meje med skupnostmi v določenem okolju. Kadar so razlike med skupnostmi v posameznem okolju (objektivno) majhne ali celo neznatne, lahko te razlike in meje postanejo Še bolj pomembne pri oblikovanju, definiranju in razvijanju kolektivnih identitet. Razlike in zlasti meje med posameznimi skupnostmi - tako prostorske (teritorialne) kot simbolične (družbene) - so največkrat ključne osi oblikovanja sodobnih kolektivnih identitet, ki so pretežno negativno definirane. Poztivne definicije kolektivnih identitet so sicer zelo zaželjene in se včasih razvijejo, za definiranje konkretnih skupnosti pa niso nujno potrebne. Poleg tega lahko ugotovimo tucli, da je večina pozitivno opredeljenih kolektivnih identitet po svoji naravi še vedno izključujočih. Vseeno pa kot optimist upam, da bo v bodoče tudi vse več kolektivnih identitet opredeljenih pozitivno, da jih bo čim več po svoji naravi odprtih ter da bodo postopoma postajale kolektivne identitete tudi inkluzivne (vključujoče). Ko govorimo o kolektivnih identitetah - zlasti še, če govorimo o tradicionalnih kolektivnih identitetah, kot so lokalne, regionalne, etnične in nacionalne identitete se moramo zavedati, da kultura oz. kulture predstavljajo njihovo pomembno dimenzijo. Seveda se pri tem vedno znova pojavi problem, kako definirati specifično kulturo oz. kulture. Kulturo, natančneje skupno kulturo, ki jo delijo člani specifične skupnosti, lahko razumemo in opredelimo na različne načine. Najpogosteje kot tipične elemente skupne kulture navajamo skupen jezik, občutek povezanosti in skupnosti, (skupni) miti o skupnem izvoru in zgodovini, pogosto pa tudi skupno vero oz. pripadnost verski skupnosti, itd. Ti koncepti pogosto mistificirajo koncept kulture. Prav zato bi predlagal, da v razpravah o identiteti te mistične in mitološke koncepte nadomestimo z razpravljanjem o načinu življenja (life-ways, folkways), kot to na primer počne David H. Fischer v svoji knjigi Albionsko seme (77z