ZAKLJUČNO POROČILO O REZULTATIH OPRAVLJENEGA RAZISKOVALNEGA DELA NA PROJEKTU V OKVIRU CILJNEGA RAZISKOVALNEGA PROGRAMA (CRP) »KONKURENČNOST SLOVENIJE 2006 - 2013« L Predstavitev osnovnih podatkov raziskovalnega projekta 1. Naziv težišča v okviru CRP: Povezovanje ukrepov za doseganje trajnostnega razvoja tfäfj 2. Šifra projekta: V5-1091 4)3jlroio 3. Naslov projekta: Evidentiranje pravnih režimov v Sloveniji 3. Naslov projekta B.l. Naslov projekta v slovenskem jeziku: 3.2. Naslov projekta v angleškem jeziku: 4. Ključne besede projekta 4.I . Ključne besede projekta v slovenskem jeziku: Pravni režimi, nepremičnine, prostorsko informacijski sistem, prostorsko načrtovanje, javno pravo/zasebno pravo 4.2. Ključne besede projekta v angleškem jeziku: Legal Regimes, Real Estates, Spatial Information System, Urban Planning, Private Law/Public Law 5. •^aziv nosilne raziskovalne organizacije: Inštitut za primerjalno pravo pri Pravni fakulteti v Ljubljani 5.1. Seznam sodelujočih raziskovalnih organizacij (R0): IGEA, svetovanje in storitve s področja nepremičnin, infrastrukture in prostora, d.o.o. Univerza v Ljubljani, Ekonomska fakulteta 6. Sofmancer/sofmancerji: Republika Slovenija, Ministrstvo za okolje in prostor 7. Šifra ter ime in priimek vodje projekta: 12049 prof dr. Miha Juhart Datum: 30.9.2011 Podpis vodje projekta: prof dr. Miha Juhart Podpis in žig izvajalca: prof dr. Lojze Ude, direkt(^r Inštituta za primerjalno pravo pri PF LJ u II. Vsebinska struktura zaključnega poročila o rezultatih raziskovalnega projekta v okviru CRP 1. Cilji projekta: 1.1. Ali so bili cilji projekta dosežem? a) v celoti b) delno c) ne Če b) in c), je potrebna utemeljitev. 1.2. Ali so se cilji projekta med raziskavo spremenili? I] a) da El b) ne Če so se, je potrebna utemeljitev: 2. Vsebinsko poročilo o realizaciji predloženega programa dela': Cilj projekta je bila priprava strokovnih podlag za vzpostavitev enotne zbirke podatkov o pravnem stanju v prostoru, konkretno o javnopravnih omejitvah, ki so namenjene varovanju javnega interesa na specifičnih področjih. Gre za omejitve rabe prostora, kijih določajo npr.: prostorski akti, ki predpisujejo namensko rabo prostora in določajo dovoljene posege v prostor, - režimi varstva naravnih dobrin in naravnih virov (območja najboljših kmetijskih zemljišč, vodna zemljišča, varovanih gozdovi, vodni viri), predpisi, ki na varstvenih, zavarovanih, degradiranih, ogroženih in drugih območij vzpostavljajo poseben pravni režim, - predpisi in akti o varstvu kulturne dediščine in ohranjanju narave v prostoru, predpisi o določitvi varstvenih pasov ob objektih gospodarske javne infrastrukture. Z nekaterimi, ne pa vsemi od navedenih pravnih režimov, je povezan tudi status naravnega ali grajenega javnega dobra, ki bi moral biti načeloma evidentiran že v obstoječih evidencah - zemljiškem katastru in zemljiški knjigi, kjer so sicer evidentirane pravice zasebnega prava. Novo vzpostavljeni zbirni kataster naj bi enotno evidentiral prostorska območja vseh enot javnega interesa, ki so varovane s posebnim javnopravnim prostorskim režimom. Tovrstna zbirna evidenca zaenkrat še ni bila vzpostavljena in bi jo bilo treba postaviti ob bok že obstoječima zemljiški knjigi in zemljiškemu katastru, ki sta prvenstveno namenjena evidentiranju zasebnopravnih pravic in drugih interesov. Vpogled v kataster javnopravnih režimov bi omogočal pridobitev celovite informacije o vseh evidentiranih pravnih režimih na določenem geografskem območju. To bo zagotavljalo večjo preglednost odločanja v prostoru v korist varovanja javnega interesa in pospešitev postopkov prostorskega načrtovanja in umeščanja posegov v prostor. Dostop do podatkov o prostorskih omejitvah na enem mestu bo odpravil obstoječe administrativne ovire pri pridobivanju dovoljenj za posege v prostor in povečal pravno varnost lastnikov in kupcev nepremičnin, zlasti potencialnih investitorjev, ki načrtujejo posege v prostor. Na osnovi pregleda stanja na področju javnopravnih režimov, kije bil pripravljen v obliki popisa stanja, analize obstoječe zakonodaje, izhodišč, kijih postavljajo sodobne smernice na področju urejanja evidentiranja nepremičnin in drugih pravic ter omejitev v prostoru (Kataster 2014) ter praktičnih zgledov iz drugih držav (predvsem Švica) je izdelan koncept priprave strokovnih podlag za vzpostavitev zbirnega katastra javnopravnih režimov v prostoru, ki opredeljuje: - definicij o j avnopravnega režima, namen zbirnega katastra j avnopravnih režimov, način enotnega evidentiranja in določanja javnopravnih režimov v prostoru, osnovni način povezovanja z zemljiškim katastrom, - osnovne odgovornosti in pristojnosti nosilcev javnopravnih režimov. ^ Potrebno je napisati vsebinsko raziskovalno poročilo, kjer mora biti na kratko predstavljen program dela z raziskovalno hipotezo in metodološko-teoretičen opis raziskovanja pri njenem preverjanju ali zavračanju vključno s pridobljenimi rezultati projekta. Cilji zbirke je predvsem zbrati in urediti podatke iz že obstoječih izvornih evidenc pri pristojnih organih združiti (v obliki geoinformacijskih plasti) v enoten zbirni kataster javnopravnih režimov in zagotoviti tudi sprotno ažuriranje vseh naknadnih sprememb iz izvornih evidenc. Identificirane so bile nekatere že obstoječe pravne podlage za evidentiranje pravnih režimov v slovenskem pravnem redu, vsebovane zlasti v naslednjih aktih: Zakon o prostorskem načrtovanju (ZPNačrt), Uredbo o prostorskem informacijskem sistemu, Pravilnik o prikazu stanja prostora, Zakon o infrastrukturi za prostorske informacije (ZIPI). Določbe teh aktov so bile analizirane z naslednjih vidikov: opredelitev namena zbirnega evidentiranja pravnih režimov določitev vsebine katastra pravnih režimov enotno evidentiranje pravnih režimov - posredovanje podatkov in njihova oblika - konstitutivni učinek oziroma posledice vpisa v zbirni kataster - javnost podatkov, dostop do katastra in izpisek - publicitetni učinek in načelo zaupanja - razmerje do zemljiškega katastra in zemljiške knjige V okviru projekta je bilo sicer ugotovljeno, da kljub navedenim pravnim podlagam trenutno ne razpolagamo s kvalitetnim in enostavno dosegljivim prikazom stanja prostora oziroma z ustreznimi podatkovnimi zbirkami, ki so nujno potrebne za ustrezno prostorsko načrtovanje. Razlogov je več, od tega, da posamezna zbirka ne obstaja, daje kakovost podatkov slaba oziroma, da ne zadošča potrebam (položajna, popolnost, ažurnost,...), da pravni okvir za vodenje podatkov ni jasen, da podatki (predvsem tisti, ki opredeljujejo pogoje in pravila posegov v prostor) niso enostavno opredeljivi in s tem tudi dosegljivi. Ugotovljene so bile pomanjkljivosti obstoječih pravnih podlag, ki bi jih bilo treba odpraviti, če naj pravni učinki zbirnega katastra presegajo preprosto informativno funkcijo. Na zakonski ravni se zdi najustreznejša dopolnitev določb ZPNačrt, ki že urejajo vzpostavitev in delovanje prostorskega informacijskega sistema. V zakonu bi bilo treba dodati naslednje določbe: - izrecna določba, daje zbirni kataster pravnih režimov del prostorskega informacijskega sistema, opredelitev vsebine katastra s kombinacijo generalne klavzule (splošna definicija katastra kot zbirnega prikaza javnopravnih omejitev v prostoru, ki omogoča pregled omejitev, ki se nanašajo na konkretno nepremičnino) in eksemplifikativnega naštevanja tipičnih pravnih režimov, kijih bo zajel kataster, pooblastilo Vladi RS, da s podzakonskim aktom določi konkreten seznam tipov pravnih režimov, ki se jih prikaže v zbirnem katastru, morebitni konstitutivni učinek vpisa za določene pravne režime (ki jih določi Vlada), - izdajanje uradnih izpiskov iz zbirnega katastra o stanju pravnih režimov glede na določeno zemljiško parcelo (ter pravni učinek takih izpiskov), pooblastilo ministru za izdajo pravilnika o tehničnih vidikih delovanja zbirnega katastra. V podzakonskem aktu (uredba vlade in pravilnik ministra) pa se lahko uredijo ostala vprašanja v zvezi z vodenjem zbirnega katastra, npr.:_ vrste podatkov, ki morajo biti posredovani o posameznem tipu pravnega režima, standardna oblika za posredovanje podatkov, način grafičnega prikaza javnopravnih režimov v prostoru v skupnem prikazu stanja prostora v prostorskem informacijskem sistemu, način vpogleda v zbirni kataster preko enotnega portala prostorskega informacijskega sistema, podrobnejša ureditev vsebine in načina izdajanja uradnih izpiskov iz zbirnega katastra. V krovnem predpisu bi se uredila predvsem metodologija evidentiranja pravnih režimov in način združevanja podatkov. Treba bo določiti, kateri podatki se vodijo v zbirnem katastru (nosilec javnopravnega režima, lastnosti režima ...) - predvidoma so to osnovni podatki, medtem ko se podrobnejši podatki lahko še naprej vodijo v izvornih evidencah. Treba bo določiti tudi pristojnosti in odgovornosti nosilcev urejanja prostora za vodenje izvornih evidenc, za posredovanje podatkov izvornih evidenc v zbirni kataster v standardizirani obliki in za osveževanje podatkov na predpisan način. Možno je, da se bo glede teh vprašanj izkazalo kot nujno tudi poenotenje rešitev v matičnih zakonih, ki že urejajo evidence pravnih režimov. Pripravljena je bila groba zasnova t.i. globalnega modela zbirke javnopravnih režimov, ki obsega: - Namen in cilji zbirke javnopravnih režimov Globalni podatkov model Globalni načrt procesov - Organizacijski model z odgovornostmi oziroma funkcijami posameznih organizacij - Načrt informacijske arhitekture Akcijski načrt V podzakonskem aktu bi se opredelil neke vrste uradni »katalog« javnopravnih režimov, ki ga je v nadaljevanju smiselno tudi informacijsko podpreti - pomeni objaviti in vzdrževati v prostorsko informacijskem sistemu. Za katalog skrbi upravljavec Prostorskega informacijskega sistema oz. upravljavec zbirke javno pravnih režimov (Ministrstvo za okolje in prostor). Katalog javnopravnih režimov je uradno kazalo vsebin oziroma informacijskih slojev, ki so del zbirke oz. katastra javno pravnih režimov. Vsebina kataloga javno pravnih režimov naj obsega: Skupino javnopravnih režimov - Naziv j avno pravnega režima - Definicij a j avno pravnega režima (opis, kaj določa j avnopravni režim) - Navedbo zakonodaje, ki določa javno pravni režim Upravljavca javnopravnega režima (javna institucija - običajno ministrstvo ali organ v sestavi ministrstva, kije odgovoren za vodenje izvorne evidence) - Nosilec j avnopravnega režima (institucij a, ki j e zadolžena za opredelitev javnopravnega režima; gre za primere, ko institucija, ki vodi izvorno evidenco ni zadolžena za opredelitev režima in je zato zadolžen drug organ - primer: vodovarstvena območja - občinski nivo, ki jih določajo občine, vodijo pa se v _zbirkah Agencije RS za okolje)_ opredelitev prostorskega območja, na katerega se javnopravni režim nanaša (predvsem za primere, ko javnopravni režim ne obsega celotnega območja država, pač pa npr. le območje občine) Ostali podrobnejši podatki o posameznem javnopravnem režimu bodo predvidoma vključeni v posamezni informacijski sloj. Vsebina kataloga javnopravnih režimov, ki so trenutno prepoznani in jih je mogoče identificirati, je bila primeroma prikazana v preglednici. Smiselno je, da je vsebina posameznih informacijskih slojev v zbirki javno pravnih režimov enovita. Gre za model, kije v Sloveniji že poznan in sicer v Zbirnem katastru G JI, katerega namen je pravzaprav podoben zbirki javno pravnih režimov. Zbirka javno pravnih režimov tako podaja predvsem osnovne oziroma pregledne podatke o posameznem javno pravnem režimu. Podatki, ki naj bi se vodili v zbirki javno pravnih režimov so opredeljeni že v Uredbi o prostorskem informacijskem sistemu (8. člen), kar je dobra osnova za določitev vsebine zbirke javno pravnih režimov. Poleg tega določila seje smiselno nasloniti tudi na opredelitve podatkovnih zbirk kot jih določa direktiva Inspire, ki določa predvsem vsebino storitev, ki naj bi jih za posamezno zbirko zagotovila posamezna država. Direktiva Inspire določa vsebino storitev v okviru t.i. »data specifications«, pri čemer je do sedaj pripravljeno le del specifikacij podatkovnih zbirk, ki jih opredeljuje direktiva Inspire. Od teh je glede na vsebino zbirke javno pravnih režimov smiselno upoštevati predvsem specifikacije za podatkovni sloj »zavarovana območja« {protected sites). 3. Izkoriščanje dobljenih rezultatov: 3.1. Kakšen j e potencialni pometf rezultatov vašega raziskovalnega proj ekta za: a) odkritje novih znanstvenih spoznanj; b) izpopolnitev oziroma razširitev metodološkega instrumentarija; c) razvoj svojega temeljnega raziskovanja; d) razvoj drugih temeljnih znanosti; e) razvoj novih tehnologij in drugih razvojnih raziskav. a) razvoj kmetijstva, gozdarstva in ribolova - Vključuje RR, ki je v osnovi namenjen razvoju in podpori teh dejavnosti; b) pospeševanje industrijskega razvoja - vključuje RR, ki v osnovi podpira razvoj industrije, vključno s proizvodnjo, gradbeništvom, prodajo na debelo in drobno, restavracijami in hoteli, bančništvom, zavarovalnicami in drugimi gospodarskimi dejavnostmi; c) proizvodnja in racionalna izraba energije - vključuje RR-dejavnosti, ki so v funkciji dobave, proizvodnje, hranjenja in distribucije vseh oblik energije. V to skupino je treba vključiti tudi RR vodnih virov in nuklearne energije; 1X1 d) razvoj infrastrukture - Ta skupina vključuje dve podskupini: • transport in telekomunikacije - Vključen je RR, ki je usmerjen v izboljšavo in povečanje varnosti prometnih sistemov, vključno z varnostjo v prometu; • prostorsko planiranje mest in podeželja - Vključen je RR, ki se nanaša na skupno načrtovanje mest in podeželja, boljše pogoje bivanja in izboljšave v okolju; XI e) nadzor in skrb za okolje - Vključuje RR, ki je usmeijen v ohranjevanje fizičnega okolja. Zajema onesnaževanje zraka, voda, zemlje in spodnjih slojev, onesnaženje zaradi hrupa, odlaganja trdnih odpadkov in sevanja. Razdeljen je v dve skupini: f) zdravstveno varstvo (z izjemo onesnaževanja) - Vključuje RR - programe, ki so usmerjeni v varstvo in izboljšanje človekovega zdravja; ^ g) družbeni razvoj in storitve - Vključuje RR, ki se nanaša na družbene in kulturne probleme; h) splošni napredek znanja - Ta skupina zajema RR, ki prispeva k splošnemu napredku znanja in ga ne moremo pripisati določenim ciljem; i) obramba - Vključuje RR, ki se v osnovi izvaja v vojaške namene, ne glede na njegovo vsebino, ali na možnost posredne civilne uporabe. Vključuje tudi varstvo (obrambo) pred naravnimi nesrečami. 2 Označite lahko več odgovorov. 3.3. Kateri so neposredni rezultati vašega raziskovalnega projekta glede na zgoraj označen potencialni pomen in razvojne cilje?_ - Koncept spremembe pravnih osnov evidentiranja pravnih režimov ; predvideno je, da kocept potrdi pristojno ministrstvo (ali več njih) in je tudi osnova za pripravo izhodišč pravnih osnov. - Izhodišča za dopolnitev pravnih osnov evidentiranja pravnih režimov; izhodišča bodo predvidoma podlaga, na osnovi katerih bo zakonodajalec lahko pristopil k spremembam oz. dopolnitvam zakonodaje - Opredelitev pravnih režimov in organizacijske sheme evidentiranja pravnih režimov; jasno opredeljene odgovornosti ter vsebina pravnih režimov je eden ključnih pogojev za nadaljnjo izvedbo sistema. - Analiza kritičnih točk evidentiranja in uporabe pravnih režimov; kritične točke v osbtoječih procesih so pomembni pri načrtovanju novih procesov - Načrt procesov v evidentiranju pravnih režimov - Grobi podatkovni model zbirke pravnih režimov; ta model vključuje model ali modele povezovanja z nepremičninskimi evidencami - Načrt informacijske arhitekture evidentiranja pravnih režimov_ 3.4. Kakšni so lahko dolgoročni rezultati vašega raziskovalnega projekta glede na zgoraj označen potencialni pomen in razvojne cilje?_ Dolgoročni rezultat je vzpostavitev zbirnega katastra pravnih režimov, ki naj bi enotno evidentiral prostorska območja vseh enot javnega interesa, ki so varovane s posebnim javnopravnim prostorskim režimom. Vpogled v kataster javnopravnih režimov bi omogočal pridobitev celovite informacije o vseh evidentiranih pravnih režimih na določenem geografskem območju. To bo zagotavljalo večjo preglednost odločanja v prostoru v korist varovanja javnega interesa in pospešitev postopkov prostorskega načrtovanja in umeščanja posegov v prostor. Dostop do podatkov o prostorskih omejitvah na enem mestu bo odpravil obstoječe administrativne ovire pri pridobivanju dovoljenj za posege v prostor in povečal pravno varnost lastnikov in kupcev nepremičnin._ 3.5. Kje obstaja veijetnost, da bodo vaša znanstvena spoznanja deležna zaznavnega odziva? ^ a) v domačih znanstvenih krogih; b) v mednarodnih znanstvenih krogih; ^ c) pri domačih uporabnikih; d) pri mednarodnih uporabnikih. 3.6. Kdo (poleg sofmancerjev) že izraža interes po vaših spoznanjih oziroma rezultatih? Drugi nosilci javnopravnih režimov v prostoru. 3.7. Število diplomantov, magistrov in doktorjev, ki so zaključili študij z vključenostjo v raziskovalni projekt? 4. Sodelovanje z tujimi partnerji: 4.1. Navedite število in obliko formalnega raziskovalnega sodelovanja s tujimi raziskovalnimi inštitucijami. 4.2. Kakšni so rezultati tovrstnega sodelovanja? 5. Bibliografski rezultati': Za vodjo projekta in ostale raziskovalce v projektni skupini priložite bibliografske izpise za obdobje zadnjih treh let iz COBISS-a) oz. za medicinske vede iz Inštituta za biomedicinsko informatiko. Na bibliografskih izpisih označite tista dela, ki so nastala v okviru pričujočega projekta. Bibliografijo raziskovalcev si lahko natisnete sami iz spletne strani:http:/www.izum.si/ 6. Druge reference"* vodje projekta in ostalih raziskovalcev, ki izhajajo iz raziskovalnega projekta:______ Predstavitev projekta Agenciji RS za okolje, Ljubljana, 18. marec 2011 Predstavitev rezultatov projekta Ministrstvu za okolje in prostor, Ljubljana, 30. september 2011 Navedite tudi druge raziskovalne rezultate iz obdobja financiranja vašega projekta, ki niso zajeti v bibliografske izpise, zlasti pa tiste, ki se nanašajo na prenos znanja in tehnologije. Navedite tudi podatke o vseh javnih in drugih predstavitvah projekta in njegovih rezultatov vključno s predstavitvami, ki so bile organizirane izključno za naročnika/naročnike projekta. m • C ^ . C insti 2 rav let ypar-; Univerza i) LJubljani Končno poročilo raziskovalnega projekta v okviru ciljnega raziskovalnega programa "Konkurenčnost Slovenije 2006-2013" EVIDENTIRANJE PRAVNIH REŽIMOV V SLOVENIJI šifra projekta: V5-1091, trajanje: 1.10. 2010 - 30 . 9. 2011 Ljubljana, september 2011 Končno poročilo raziskovalnega projekta v okviru ciljnega raziskovalnega programa "KONKURENČNOST SLOVENIJE 2006-2013" ŠIFRA IN NASLOV PROJEKTA: V5-1091 Evidentiranje pravnih režimov v Sloveniji NAROČNIKA: Javna agencija za raziskovalno dejavnost Republike Slovenije Republika Slovenija, Ministrstvo za okolje in prostor NOSILNA RAZISKOVALNA ORGANIZACIJA: Inštitut za primerjalno pravo pri Pravni fakulteti v Ljubljani SODELUJOČI RAZISKOVALNI ORGANIZACIJI: IGEA, svetovanje in storitve s področja nepremičnin, infrastrukture in prostora, d.o.o. Univerza v Ljubljani, Ekonomska fakulteta VODJA PROJEKTA: prof. dr. Miha Juhart ČLANI PROJEKTNE SKUPINE: Tomaž Černe, dr. Matija Damjan, dr. Miha Juhart, Andrej Mesner, Miloš Pegan, mag. Martin Puhar, dr. Tomaž Turk, dr. Ana Vlahek TRAJANJE PROJEKTA: 1. 10. 2010-30.9.2011 KAZALO VSEBINE EVIDENTIRANJE PRAVNIH REŽIMOV V SLOVENIJI.................................................................................1 KAZALO VSEBINE................................................................................................................................3 1. NAMEN IN CIU ZBIRNEGA KATASTRA JAVNO-PRAVNIH REŽIMOV.................................................4 2. IZHODIŠČA ZA VZPOSTAVITEV ZBIRNEGA KATASTRA JAVNOPRAVNIH REŽIMOV............................5 2.1. Osnova za enotno vodenje podatkov...............................................................................................5 2.2. Vodenje izvornih evidenc in prenos podatkov v zbirni kataster.........................................................6 2.3. Definiranje pravnega režima............................................................................................................6 3. ŠVICARSKI MODEL KOT ZGLED ZA VZPOSTAVITEV SLOVENSKEGA ZBIRNEGA KATASTRA.................8 4. OBSTOJEČE PRAVNE PODLAGE ZA EVIDENTIRANJE PRAVNIH REŽIMOV V SLOVENSKEM PRAVNEM REDU................................................................................................................................................12 5. POMANJKUIVOSTI OBSTOJEČIH PRAVNIH PODLAG IN MOŽNE DOPOLNITVE...............................16 5.1. Opredelitev namena zbirnega evidentiranja pravnih režimov.........................................................16 5.2. Določitev vsebine katastra pravnih režimov..................................................................................16 5.3. Enotno evidentiranje pravnih režimov...........................................................................................17 5.4. Posredovanje podatkov in njihova oblika......................................................................................19 5.5. Konstitutivni učinek oziroma posledice vpisa v zbirni kataster.......................................................21 5.6. Javnost podatkov, dostop do katastra in izpisek............................................................................23 5.7. Publicitetni učinek in načelo zaupanja...........................................................................................24 5.8. Razmerje do zemuiškega katastra in zemuiške knjige......................................................................25 5.9. Povzetek temeunih dopolnitev predpisov, potrebnih za vzpostavitev zbirnega katastra pravnih režimov......................................................................................................................................................25 6. PREDLOG VSEBINE ZBIRKE JAVNOPRAVNIH REŽIMOV.................................................................27 6.1. Katalog zbirke javno pravnih režimov............................................................................................27 6.2. Vsebina zbirke javno pravnih režimov.............................................................................................32 1. Namen in cilj zbirnega katastra Javno-pravnih režimov Cilj projekta je priprava strokovnih podlag za vzpostavitev enotne zbirke podatkov o pravnem stanju v prostoru, konkretno o javnopravnih omejitvah, ki so namenjene varovanju javnega interesa na specifičnih področjih. Gre za omejitve rabe prostora, ki jih določajo npr.: prostorski akti, ki predpisujejo namensko rabo prostora in določajo dovoljene posege v prostor, režimi varstva naravnih dobrin in naravnih virov (območja najboljših kmetijskih zemljišč, vodna zemljišča, varovanih gozdovi, vodni viri), predpisi, ki na varstvenih, zavarovanih, degradiranih, ogroženih in drugih območij vzpostavljajo poseben pravni režim, predpisi in akti o varstvu kulturne dediščine in ohranjanju narave v prostoru, predpisi o določitvi varstvenih pasov ob objektih gospodarske javne infrastrukture. Z nekaterimi, ne pa vsemi od navedenih pravnih režimov, je povezan tudi status naravnega ali grajenega javnega dobra, ki bi moral biti načeloma evidentiran že v obstoječih evidencah - zemljiškem katastru in zemljiški knjigi, kjer so sicer evidentirane pravice zasebnega prava. Novo vzpostavljeni zbirni kataster naj bi enotno evidentiral prostorska območja vseh enot javnega interesa, ki so varovane s posebnim javnopravnim prostorskim režimom. Tovrstna zbirna evidenca zaenkrat še ni bila vzpostavljena in bi jo bilo treba postaviti ob bok že obstoječima zemljiški knjigi in zemljiškemu katastru, ki sta prvenstveno namenjena evidentiranju zasebno-pravnih pravic in drugih interesov. Vpogled v kataster javnopravnih režimov bi omogočal pridobitev celovite informacije o vseh evidentiranih pravnih režimih na določenem geografskem območju. To bo zagotavljalo večjo preglednost odločanja v prostoru v korist varovanja javnega interesa in pospešitev postopkov prostorskega načrtovanja in umeščanja posegov v prostor. Dostop do podatkov o prostorskih omejitvah na enem mestu bo odpravil obstoječe administrativne ovire pri pridobivanju dovoljenj za posege v prostor in povečal pravno varnost lastnikov in kupcev nepremičnin, zlasti potencialnih investitorjev, ki načrtujejo posege v prostor. Konceptualno bi se bilo moč okvirno zgledovati po že obstoječem švicarskem modelu vzpostavitve tovrstnega katastra in pri tem upoštevati tudi izkušnje, pridobljene z vzpostavljanjem slovenskega katastra gospodarske javne infrastrukture. 2. Izhodišča za vzpostavitev zbirnega katastra javnopravnih režimov 2.1. Osnova za enotno vodenje podatkov Preliminarno ugotavljamo, da evidentiranja javnopravnih prostorskih režimov ni mogoče preprosto vezati na podatke zemljiškega katastra, saj se številni pravni režimi ne določajo na podlagi meja zemljiških parcel ali katastrskih občin, ampak se zarišejo v topografski prikaz prostora ne glede na parcelne meje (npr. namenska raba prostora) oziroma se določajo le opisno po geomorfoloških, hidroloških ali bioloških značilnostih terena (npr. najvišji zabeleženi vodostaj). V veliki večini bi za vsako zemljiško parcelo sicer lahko opredelili stanje javnopravnih režimov, a ne za vse. Nejasnosti in potencialni spori, ki bi se zaradi tega lahko pojavili na mejnih območjih posameznega režima, zaenkrat preprečujejo vzpostavitev opredelitve režimov po zemljiških parcelah. Spričo navedenega je izhodišče za enotno evidentiranje pravnih režimov takšno, da se vsak pravni režim grafično prikaže v prostoru na podlagi enotnega koordinatnega sistema. Vsak pravni režim dobi svoj identifikator. Grafični prikaz pravnega režima tvori poseben sloj v zbirnem katastru. Iz preseka slojev bo mogoče razbrati, kje se različni javnopravni režimi prostorsko prekrivajo in do kam sežejo. Kot eden (zadnji) od slojev se čez zbrane podatke o pravnih režimih naloži zemljiški kataster in iz preseka njegovih podatkov z območji pravnih režimov je mogoče bolj ali manj natančno (odvisno od natančnosti podatkov posameznega pravnega režima) razbrati, na katere parcele posamezen pravni režim posega oziroma jih zadeva. Določeno težavo pri takem pristopu predstavljajo tisti pravni režimi, ki so prostorsko opredeljeni z naravnimi značilnostmi prostora ali so vezani na dejansko rabo prostora (kmetijsko, gozdno, pozidano, vodno ali drugo zemljišče). Tovrstni elementi se namreč lahko v naravi razmeroma hitro spreminjajo, te spremembe pa se ne evidentirajo redno. Ker je pravni režim vezan na dejansko stanje v naravi in ne na evidentirano stanje, lahko pride do razhajanja med podatki zbirnega katastra in dejanskim območjem določenega pravnega režima. Ocenjujemo, da je to težavo mogoče omiliti z vzpostavitvijo sistema čim bolj rednega ažuriranja dejanskih podatkov v izvornih evidencah tovrstnih pravnih režimov, npr. tako, da se v evidenco sproti zajemajo tudi novi podatki, ki so jih morale pridobiti stranke v postopku pridobivanja dovoljenj za posamezne posege v prostor (npr. določitev meje vodnega zemljišča). 2.2. Vodenje izvornih evidenc in prenos podatkov v zbirni kataster Vsak javnopravni režim ima praviloma določenega nosilca, tj. državni organ, kije pristojen za določanje in spreminjanje območij takega režima in za odločanje o posegih v prostor oziroma razpolaganju z nepremičninami v delu, kolikor so taka ravnanja zajeta s pravili tega pravnega režima. Večina podatkov o omejitvah v prostoru je že vzpostavljenih oziroma jih na podlagi področnih predpisov pristojni organi že vodijo v svojih evidencah. Ločeno skladiščenje teh podatkov pa ne zagotavlja njihove preglednosti in pravne varnosti za tiste, za katere so ti podatki relevantni, zato je smiselno te podatke iz že obstoječih izvornih evidenc pri pristojnih organih združiti (v obliki plasti) v enoten zbirni kataster javnopravnih režimov. Poleg združitve podatkov ob vzpostavitvi zbirnega katastra je bistveno zagotoviti tudi sprotno ažuriranje vseh naknadnih sprememb v izvornih evidencah. Treba je torej zagotoviti, da se podatki iz izvornih evidenc ob vsaki spremembi posredujejo v zbirni kataster, in določiti pristojne nosilce urejanja prostora, ki so zadolženi za tako posredovanje. Najprimerneje je, da so za posredovanje zadolženi režimodajalci sami. Ažuriranje podatkov je tehnično mogoče doseči tudi z virtual-no združitvijo evidenc, tako da vsak organ vodi svojo izvorno evidenco režimov, za katere je pristojen, podatki iz teh evidenc pa so virtualno združeni v zbirni kataster. Zaradi združevanja podatkov v zbirnem katastru bo treba določiti enotne standarde za vodenje podatkov v zbirnih evidencah oziroma vsaj za njihovo posredovanje v zbirni kataster, kar je nujno zaradi združljivosti podatkov o različnih pravnih režimih. Standardi zadevajo npr. metodo in natančnost določitve režima v prostoru (npr. +/- Im). Verjetno bo potrebna določena stopnja standardizacije tudi glede vzdrževanja in posodabljanja podatkov. Pri tistih pravnih režimih, za katere izvorna evidenca še ne obstaja, jo je potrebno vzpostaviti. Eventualno (če ni potrebe po ločenem vodenju podrobnejših podatkov o določenem pravnem režimu) jo je moč vzpostaviti zgolj kot poseben sloj v zbirnem katastru, ki bi v tem pogledu hkrati predstavljal tudi izvorno evidenco. 2.3. Definiranje pravnega režima Za vzpostavitev zbirnega katastra je treba predhodno določiti, kateri sploh so tisti pravni režimi, ki jih je treba enotno evidentirati. Izhodiščno je torej potrebna definicija javno-pravnega prostorskega režima oziroma določitev temeljnih meril, na podlagi katerih se presoja, ali določena vrsta javnopravnih omejitev v prostoru tvori pravni režim, ki ga je treba enotno evidentirati v zbirnem katastru. Mejni primer so npr. šolski okoliši, ki posredno, preko kapacitet obstoječih šol, vplivajo na stanovanjsko gradnjo na določenem območju - zaradi tega ministrstvo za šolstvo spada med nosilce urejanja prostora. Javno-pravni režim mora biti jasno in nedvoumno določen. Praviloma gre za neko omejitev rabe nepremičnin oziroma vpliv na rabo nepremičnin v določenem prostoru, ki jo določi nosilec urejanja pro- štora, ki vodi o teh režimih tudi neko izvorno evidenco. Iz navedenega se kot temeljni predpostavki za opredelitev javnopravnega režima kristalizirata naslednja kriterija: obstoj omejitve rabe oziroma vpliva na rabo prostora, in obstoj izvorne evidence, ki jo o teh omejitvah oziroma vplivih vodi nosilec urejanja prostora. Obstajajo namreč javno-pravni režimi, o katerih se ne vodi evidenca, ki pa jih seveda v zbirni kataster pred vzpostavitvijo izvorne evidence ni mogoče vključiti. Pri definiciji pravnega režima je treba upoštevati še naslednje vidike: praviloma gre za območje; če objekt ni evidentiran kot območje, ampak kot točka ali linija, se praviloma lahko določi varovalno območje v okolici; območje javno-pravnega režima določa istovrstne omejitve razpolaganja, posebne dolžnosti; pogoje za poseg v prostor in druge omejitve, ki izhajajo iz zakonsko urejenih javnih interesov; območje je registrirano v ustrezni matični (izvorni) evidenci in ima enolično identifikacijo. Dolgoročno bi bilo mogoče razmisliti o tipizaciji pravil in omejitev prostorske rabe, ki jih je mogoče določiti z javnopravnim režimom. 3. Švicarski model kot zgled za vzpostavitev slovenskega zbirnega katastra Primeren zgled za ureditev zbirnega l