URN_NBN_SI_doc-CR08OOY3
269 UDK 37.091.64:373.3(497.4Vipava):323.15(450.36=163.6)«1920/1940« 1.02 Pregledni znanstveni članek Prejeto: 19. 3. 2013 Ana Kobal* Šolski zvezek ‒ pripomoček fašistične raznarodovalne politike: primer šole v Vipavi The school exercise book – a tool of Fascist denationalising policies: school Vipava as an example Quaderno scolastico – strumento della politica snazionalizzatrice fascista (Vipava) Izvleček S prihodom fašizma na oblast se je začelo sistematično raznarodovanje Slovencev, ki so po Rapalski pogodbi zaživeli v Italiji. Šola je z Gentilejevo šolsko reformo leta 1923 po- stala glavno sredstvo raznarodovanja, kar je razvidno tudi iz šolskih zvezkov. V prvem delu prispevka je predstavljena že omenjena reforma in odziv slovenskih poslancev ter širše javnosti na Gentilejevo šolsko reformo. Prispevek v nadaljevanju, s pomočjo šolskih zvezkov Irene Rodman, poročene Legat, iz Vipave, dokazuje, kako velik vpliv je imel fa- šistični režim v šoli, ki je vsiljeval italijansko kulturo z glavnim namenom vzgojiti fašizmu pokorne državljane. Gentilejeva šolska reforma Novembra 1918 se je vojaški guverner Petiti di Roretto na Slovence obrnil z bese- dami: »Slovenci! Italija, velika država svobode vam bo dala iste pravice kot drugim svojim državljanom. Dala vam bo šole v vašem jeziku, še več, kakor vam jih je dala Avstrija…« 1 * Ana Kobal, prof. zgodovine in univerzitetna diplomirana bibliotekarka, Osnovna šola Draga Bajca Vipava; e-pošta: ana.kobal1@guest.arnes.si 1 Edinost, 21. oktober 1923, št. 251, V razdobju petih let. Abstract After the Fascists took over power, the Slo- venes who after the Rapallo Treaty found themselves living in Italy were systematically stripped of their national identity. The Gentile school reform of 1923 ensured that schools played a crucial role in this process, which can also be gleaned from school exercise books. The first part of the article presents the above mentioned reform and the reaction of Slovene political representatives and the wider public. The rest of the article, with the help of the ex- ercise books that belonged to Irena Rodman from Vipava, whose surname after marriage became Legat, proves what an influence the Fascist regime had on schools, enforcing the Italian culture with the sole aim of educating citizens that would obey Fascist rules.
RkJQdWJsaXNoZXIy