Za poduk in kratek čas. Sv. Metod, apostol Slovanov. VII. Silno rano vsekalje Slovanstvu kralj Svetopolk a tem, da je bil slavnega Rastislava izdal Nemcem. On sam, dasi bojevit, nje ni mogel zaceliti. Manjkalo mu je državniškega, višjega razuma. Lovil je vedno po najbližnjih koristib vsakdanje politike, a pozabil na bodoinost naroda svojega. Kot brezznačajni vetrnjak je danes Nemco napadal, jutri pa jim hlapčeval, letos podpiral slovansko nadškofijo moraveko-panonsko, drugo leto pa zatiroval in vlekel z nemško-latinako dubovščino, katerej vodja bil je zviti, podli švab Wicbing. Ta človek gabi se celo nemškim zgodovinarjem. Hnber na primer ga označuje : ,,der verachtlichste Charakter seiner Zeit". Omeniti še moramo, da je Svetopolk precej nasladno živel in sv. Metoda, resnobnega ntnika kreposti, ni mogel nikoli prav trpeti, kakor tudi slovanske sv. meše ne. Vse omenjene okoliščine so delovale na to, da so nemški škofje dobili poguma ter Metoda zopet v Rimu zatožili papežu, to pa jako hudo. Tožno pismo je poslal v Rim sam Svetopolk po svojem poslaniku, slovenskem duhovniku Janezn Benečanu, spomladi 1. 879. V pismu pravi Svetopolk, da je zaradi vere v dvomih, ker imajo Metoda povprek za krivoverca. Poprej uže so Metoda zatožili, ker sv. mešo v slovanskem, divjaškera (,,barbarskem") jeziku peva, kar mu je potem papež v pisrau doposlauem po Pavlu, škofu Ankonskem, bil trdno prepovedal. Najbolj čudil se je papež vendar temu, da bi Metod krivoverec bil. Zato ga pozove k sebi v Rim. Metod se takoj na pot poda. Spremlja ga moravski velikaš Zemižizen. Na povelje in gotovo vsled skrivnib pogovorov pridruži ae tndi švab Wicbing. Metod prišedši v Rim se sijajno opraviči. Nemec Wattenbach piše : ,,Krive vere obdolžen, zaradi slovenske liturgije ostro grajan, šel je tja, da bi dajal odgovor, a prišel je nazaj 'zmagonosen nad avojirai sovražniki, bil je na trdnem, kakor nikdar preje, in imel je dovoljenje, kakoršnega še ni dobil nobeden rimski misijonar". In tako je res bilo. Papež Janez VIII. proglasi Metoda kot pravovernega cerkvi koristnega in zapove vaem Slavjanom ali drngega naroda dubovnikom, da so njemu, nadškofu svojemu pokorni. Naposled pohvali Cirilovo slovensko pistno, odobri slovenske liturgijske knjige ter potrdi rabljenje slovenščine pri božjej službi, pri av. mešah, urali duhovnih (breviru) slovesno v imenu vesoljne cerkve rekoč: ,,Pismena alovenaka od Konstantina (Cirila) modroslovca izumljena, s katerimi se Bogu dolžna bvala odpeva, pravora pohvaljujemo ter ukazujemo, da se v istera jeziku Kristusa Goppoda naaega nauki in dela pripovedajo. Kajti ne samo v treb, nego v vseli jezikih Gospoda hvaliti nas sv. pismo opominja. Ni pa to pravej veri ali nauku protivno ali mešo v istem slovenskem jeziku pevati ali sveto evangelje novega in starega zakona dobro povedano in raztolmačeno t-itati ali vsa druga nrna opravila pevati, ker kateri je storil tri glavne jezike, hebrejaki namreč, greški in latinski, oniististvaril je tndi vse drnge na hvalo in slavo svojo. Ukažujemo vendar, da se v vseh cerkvah vaše dežele zaradi vei-je spoštljivosti evangelje